S příchodem chladnějších dní se pulz kvalitních svetrů přesouvá do první linie podzimních outfitů. Svetr je klíčovým prvkem sezóny, symbolem komfortu a elegance. Právě volba mezi jemným "králem vláken" kašmírem a lesklým "aristokratem" mohérem představuje klíčovou otázku. Proč sáhnout po jednom, či druhém? Na co si dát pozor při výběru? Poznejte technické parametry, estetické rozdíly i praktickou stránku každého materiálu.
Pestré barvy sluncem nasyceného léta sice zahnaly temnější odstíny burgundy a čokoládově hnědé, to ovšem ještě neznamená, že je populární maximalismus na ústupu. Nadále se totiž projevuje nejen v odvážných kombinacích nebo vzorech, ale především trendy špercích. Není proto divu, že letošnímu podzimu dominují takzvané pendant necklaces.
Zdá se, že jeden z dominantních trendů letošního léta nehodlá ustoupit do pozadí. Capri pants až do nedávna dominovaly především dámským šatníkům. Postupně ale překračují pomyslnou hranici a derou se také na pánskou scénu. Nejčastější je jejich baggy varianta, k vidění jsou ovšem i odvážnější užší siluety. Jde o pokračování trendu, nebo vzestup před pádem?
Pracovně vytíženým ženám se snadno stane, že zatímco přes den jsou potřeba na formálním meetingu a v kanceláři, večer je čeká uvolněná zábava na úrovni. Naštěstí je módní svět příznivý i složitým situacím. Umožňuje proto vytvořit outfit vhodný k celodennímu nošení. K perfektnímu výsledku stačí pouze pár promyšlených kousků a správný styling.
Dosavadní přehlídky světových týdnů módy promluvily jasně. Harémové kalhoty hodlají definovat nadcházející jaro i léto. Na módní mola dorazily v moderní podobě, pohrávající si s různorodými styly a materiály. Jejich kouzlo spočívá ve variabilitě, perfektně je doplní volný svetr, nadčasová košile i vypasovaná kožená bunda. Stačí vybrat, po čem váš šatník touží.
Den, na který čeká téměř každá žena. Od romantického pokleknutí až po velkolepý obřad jde o cestu plnou emocí, očekávání a snů. Vše začíná jediným okamžikem, jiskřivým prstenem, pohledem plným lásky a slovy, která změní celý život. Od té chvíle se rozbíhá cesta plná plánování, představ a detailů, na nichž záleží. Šaty, které oblékají celebrity, pak inspirují miliony nevěst po celém světě, nastavují trendy a dokazují, že elegance a styl jsou nakažlivé. Výběr svatebních šatů bývá totiž momentem, kdy se žena poprvé uvidí jako nevěsta.
Ann Demeulemeester patří mezi nejtajemnější a zároveň nejvlivnější postavy belgické avantgardy. Její jméno se stalo synonymem černé, světla a poezie v oděvní formě. Od debutu v 80. letech kultivuje estetiku temného ticha. Paradoxně jde o avantgardní minimalismus, jenž dýchá hlubokou emocí. Vytváří šaty, pohybující se mezi měkkostí a autoritou, mezi kůží a hedvábím, mezi Leonardem Cohen a punkem. Každá kolekce je spíše pomyslným žalozpěvem než módním statementem.
Nedávný Bridal Fashion Week v New Yorku promluvil. Deklaroval trendy podzimu 2026 a potvrdil to, co mnozí očekávali. Svatební šaty budoucí sezóny čerpají z uplynulých i teprve připravovaných svateb slavných ikon. Značky reflektují šaty Seleny Gomez, Charli XCX a odhadují, jaké oblékne Taylor Swift. To vše doplňuje záplava krajky a volánů ve stylu Marie Antoinette.
Nenápadný, a přesto neodolatelně působivý. Klobouk ve tvaru krabičky, známý jako pillbox hat, je symbolem kultivovaného vkusu, překračujícího generace i trendy. Ztělesňuje jednoduchost povýšenou na umění, spojenou s autoritou a jemností, která se nikdy neztrácí v davu. Není jen proto jen ozdobou. Je vyjádřením postoje, odkazem éry půvabu a poctou ženské elegance.
Nedávný Pařížský týden módy zažil důležitý debut. Na tamní přehlídková mola dorazily první návrhy z plant-based peří. Na svědomí je má britská návrhářka Stella McCartney, proslulá svým udržitelným a ekologickým přístupem. Inovativní materiál FEVVERS přitom nemá sloužit jako přesná napodobenina peří, jeho cílem je vytvořit podobnou, avšak jedinečnou estetiku.
Značka Coperni ví, jak vytvořit virální moment a posunout hranice nemožného. Ať už to byly šaty modelky Belly Hadid ve spreji, nebo robotičtí psi na módní přehlídce. Tentokrát se však její zakladatelé Sébastien Meyer a Arnaud Vaillant rozhodli vydat komerčnějším směrem a představit kolekci oděvů napuštěných synbiotickou směsí, jež byste jinak našli ve své ledničce.
Letošní lavina trendy přívěsků nabírá na obrátkách. Zatímco létu dominovaly virální plyšáci Labubu nebo hravé doplňky, podzimu vévodí takzvané beauty charms. Jedná se o miniaturní verze základních pomocníků z tradičních kosmetických taštiček. Na současné scéně signalizují nejen trvající vládu maximalismu, ale také touhu milovníků módy ukázat svůj status.
Rok 2025 se nese v duchu proměny krásy v jeden z nejvýraznějších pilířů globálního luxusního trhu. Beauty segment získává status klíčového motoru růstu a mění obchodní mapu velkých značek. Akvizice, nové řady a strategické vstupy do kosmetiky posouvají společnosti do sféry, kde se psychologie potkává s výkonem. V luxusním světě dnes vítězí to, co dokáže být osobní, a právě krása tuto rovnováhu ztělesňuje.
Rýže se stává hvězdou moderní parfumerie. Pudrová, a přitom překvapivě všestranná, otevírá prostor pro neotřelé kompozice, jež kombinují smyslový komfort se sofistikovanou esencí. Parfuméři využívají rýži k dosažení hloubky, která výsledek dělí od komerčních vůní. Masivní popularita vonných produktů s rýží dokazují, že food složky definují aktuální "estetiku" luxusních parfémů.
Paříž opět ukázala, že účes může nést stejně silné sdělení jako couture šaty. Nejvýrazněji se do podvědomí uplynulého týdne módy zapsaly dvě ženy, které redefinují pojem "ikonická proměna". Kim Kardashian a Pamela Anderson. Každá z nich uchopila krátké vlasy jako nástroj vyjádření nové éry krásy a osobní síly. Jejich účesy se staly vizuálními odrazy ženské autonomie, estetické preciznosti i smyslu pro okamžik. Paříž tak zrodila dva účesy, jež určitě vstoupí do kadeřnických salonů.
Francouzský rapper Rilès proměnil vydání svého nového alba THE 25th HOUR ve vizuální událost, jakou Paříž dlouho nezažila. V galerii Ellia Art Gallery usedl na 24 hodin a 42 minut k pásu, po němž plynuly tisíce prázdných vinylových obalů. Každý z více než 20 tisíc kusů označil otiskem své ruky potřené červenou barvou, čímž je proměnil v limitovanou edici i symbol lidské vytrvalosti. Tento akt navazuje na jeho dřívější performanci, kdy uběhl přes 200 kilometrů na pásu během jednoho dne.
Jemenská modelka Intissar al-Hammadi je po téměř pěti letech opět na svobodě. O víkendu o tom reportovala agentura AFP. Pětadvacetiletá žena byla uvězněna v roce 2021 vojenskou skupinou Hútíové, jež od roku 2015 vládne části země. Jako důvod pro její zatčení tehdy uvedla "porušování lokálních morálních kódů", což lidskoprávní organizace označují za nepodložené.
V době, kdy klub Studio 54 diktoval noční rytmus a cigareta v ruce symbolizovala štíhlosti, vznikl fenomén, jenž dnes působí jako z groteskního snu. Magazín Vogue přinesl "crash dietu". Režim, slibující eleganci a tělo jako z ateliéru Richarda Avedon. Luxusní zoufalství zabalené do lesklých stránek. Styl měl váhu dogmatu a káva s vejcem byla víc než snídaně, byla to víra.
Prada se tradičně účastní jednoho z nejvýznamnějších uměleckých a kulturních týdnů. Frieze Week je událost konající se v Londýně, na které se prezentují nová díla, instalace a performance světově uznávanými umělci, galeristy a designéry. Instalace patřící Pradě se stává každý rok strategií, jak módu propojit se světem umění. A značka každoročně sklízí na Frieze Weeku úspěch. Ani tento rok nebude výjimkou.
Sociální síť TikTok letos na podzim pohltil nový trend. Koncept zvaný "personal curriculums" vzbuzuje v uživatelích ztracenou lásku k učení, vzdělávání a rozvíjení sebe sama. V jeho srdci leží jednoduchý předpoklad, tedy vytvoření vlastního rozvrhu libovolných "předmětů". Jednat se může o touhu naučit se lépe vařit, zahradničit nebo konečně pochopit fyzikální zákony.
Vždy, když se zdá, že módní kolotoč změny kreativních ředitelů skončil, objeví se další náhlá změna. Tentokrát ze své vedoucí pozice odchází čtyřicetiletý návrhář Olivier Rousteing. Francouzský módní dům Balmain opouští po 14 letech v jeho čele. Za své působení dokázal značku propojit s popkulturou, zapojit ji do světa nových technologií a vytvořit vlastní Balmain Army.
Nastal čas, na kteří se někteří těší celý rok a jiní jeho příchod spíše oplakávají. Blížící se Vánoce totiž neznamenají pouze okamžiky radosti a potěšení, ale i stresu. Módní značky těží z touhy podobnému tlaku uniknout a nabízejí kampaně, umožňující krátký útěk před svátečním shonem. Odkazují na sílu lásky, jedinečného talentu či jednoduchého potěšení.
New York přivítal v pondělí večer jednu z nejdůležitějších událostí roku. CFDA Awards totiž představují módní protiklad Oscarů a slouží jako významné ocenění amerických designérů. Cenu si tentokrát domů odnesli návrháři Ralph Lauren, Thom Browne, Donatella Versace nebo sestry Olsenovy. Ocenění módní ikony zase od Anny Wintour převzal rapper A$AP Rocky.
Módní svět opustila významná návrhářská ikona, designérka Marina Yee. Zemřela dne 1. listopadu po boji s rakovinou, a to ve věku 67 let. Známá byla především jako členka proslulé skupiny Antverpská šestka, která koncem 80. let přepsala pravidla tehdejší módy. Většinu své kariéry však strávila mimo světla módních reflektorů, a to jako učitelka renomovaných univerzit.
Konec listopadu přivítá návrat populárního seriálu Stranger Things. Na obrazovky se vrací se svou pátou a poslední sérií, která vyvrcholí poslední den letošního roku. Velké finále si žádá stejně významné oslavy. Na pomoc proto přispěchaly beauty a módní značky, jež nabízejí speciální spolupráce. Do Hawkins vás vtáhnou boty, kabelky, přívěsky nebo tematický make-up.
S příchodem chladnějších dní se pulz kvalitních svetrů přesouvá do první linie podzimních outfitů. Svetr je klíčovým prvkem sezóny, symbolem komfortu a elegance. Právě volba mezi jemným "králem vláken" kašmírem a lesklým "aristokratem" mohérem představuje klíčovou otázku. Proč sáhnout po jednom, či druhém? Na co si dát pozor při výběru? Poznejte technické parametry, estetické rozdíly i praktickou stránku každého materiálu.
Pestré barvy sluncem nasyceného léta sice zahnaly temnější odstíny burgundy a čokoládově hnědé, to ovšem ještě neznamená, že je populární maximalismus na ústupu. Nadále se totiž projevuje nejen v odvážných kombinacích nebo vzorech, ale především trendy špercích. Není proto divu, že letošnímu podzimu dominují takzvané pendant necklaces.
Zdá se, že jeden z dominantních trendů letošního léta nehodlá ustoupit do pozadí. Capri pants až do nedávna dominovaly především dámským šatníkům. Postupně ale překračují pomyslnou hranici a derou se také na pánskou scénu. Nejčastější je jejich baggy varianta, k vidění jsou ovšem i odvážnější užší siluety. Jde o pokračování trendu, nebo vzestup před pádem?
Pracovně vytíženým ženám se snadno stane, že zatímco přes den jsou potřeba na formálním meetingu a v kanceláři, večer je čeká uvolněná zábava na úrovni. Naštěstí je módní svět příznivý i složitým situacím. Umožňuje proto vytvořit outfit vhodný k celodennímu nošení. K perfektnímu výsledku stačí pouze pár promyšlených kousků a správný styling.
Dosavadní přehlídky světových týdnů módy promluvily jasně. Harémové kalhoty hodlají definovat nadcházející jaro i léto. Na módní mola dorazily v moderní podobě, pohrávající si s různorodými styly a materiály. Jejich kouzlo spočívá ve variabilitě, perfektně je doplní volný svetr, nadčasová košile i vypasovaná kožená bunda. Stačí vybrat, po čem váš šatník touží.
Den, na který čeká téměř každá žena. Od romantického pokleknutí až po velkolepý obřad jde o cestu plnou emocí, očekávání a snů. Vše začíná jediným okamžikem, jiskřivým prstenem, pohledem plným lásky a slovy, která změní celý život. Od té chvíle se rozbíhá cesta plná plánování, představ a detailů, na nichž záleží. Šaty, které oblékají celebrity, pak inspirují miliony nevěst po celém světě, nastavují trendy a dokazují, že elegance a styl jsou nakažlivé. Výběr svatebních šatů bývá totiž momentem, kdy se žena poprvé uvidí jako nevěsta.
Ann Demeulemeester patří mezi nejtajemnější a zároveň nejvlivnější postavy belgické avantgardy. Její jméno se stalo synonymem černé, světla a poezie v oděvní formě. Od debutu v 80. letech kultivuje estetiku temného ticha. Paradoxně jde o avantgardní minimalismus, jenž dýchá hlubokou emocí. Vytváří šaty, pohybující se mezi měkkostí a autoritou, mezi kůží a hedvábím, mezi Leonardem Cohen a punkem. Každá kolekce je spíše pomyslným žalozpěvem než módním statementem.
Nedávný Bridal Fashion Week v New Yorku promluvil. Deklaroval trendy podzimu 2026 a potvrdil to, co mnozí očekávali. Svatební šaty budoucí sezóny čerpají z uplynulých i teprve připravovaných svateb slavných ikon. Značky reflektují šaty Seleny Gomez, Charli XCX a odhadují, jaké oblékne Taylor Swift. To vše doplňuje záplava krajky a volánů ve stylu Marie Antoinette.
Nenápadný, a přesto neodolatelně působivý. Klobouk ve tvaru krabičky, známý jako pillbox hat, je symbolem kultivovaného vkusu, překračujícího generace i trendy. Ztělesňuje jednoduchost povýšenou na umění, spojenou s autoritou a jemností, která se nikdy neztrácí v davu. Není jen proto jen ozdobou. Je vyjádřením postoje, odkazem éry půvabu a poctou ženské elegance.
Nedávný Pařížský týden módy zažil důležitý debut. Na tamní přehlídková mola dorazily první návrhy z plant-based peří. Na svědomí je má britská návrhářka Stella McCartney, proslulá svým udržitelným a ekologickým přístupem. Inovativní materiál FEVVERS přitom nemá sloužit jako přesná napodobenina peří, jeho cílem je vytvořit podobnou, avšak jedinečnou estetiku.
Značka Coperni ví, jak vytvořit virální moment a posunout hranice nemožného. Ať už to byly šaty modelky Belly Hadid ve spreji, nebo robotičtí psi na módní přehlídce. Tentokrát se však její zakladatelé Sébastien Meyer a Arnaud Vaillant rozhodli vydat komerčnějším směrem a představit kolekci oděvů napuštěných synbiotickou směsí, jež byste jinak našli ve své ledničce.
Letošní lavina trendy přívěsků nabírá na obrátkách. Zatímco létu dominovaly virální plyšáci Labubu nebo hravé doplňky, podzimu vévodí takzvané beauty charms. Jedná se o miniaturní verze základních pomocníků z tradičních kosmetických taštiček. Na současné scéně signalizují nejen trvající vládu maximalismu, ale také touhu milovníků módy ukázat svůj status.
Rok 2025 se nese v duchu proměny krásy v jeden z nejvýraznějších pilířů globálního luxusního trhu. Beauty segment získává status klíčového motoru růstu a mění obchodní mapu velkých značek. Akvizice, nové řady a strategické vstupy do kosmetiky posouvají společnosti do sféry, kde se psychologie potkává s výkonem. V luxusním světě dnes vítězí to, co dokáže být osobní, a právě krása tuto rovnováhu ztělesňuje.
Rýže se stává hvězdou moderní parfumerie. Pudrová, a přitom překvapivě všestranná, otevírá prostor pro neotřelé kompozice, jež kombinují smyslový komfort se sofistikovanou esencí. Parfuméři využívají rýži k dosažení hloubky, která výsledek dělí od komerčních vůní. Masivní popularita vonných produktů s rýží dokazují, že food složky definují aktuální "estetiku" luxusních parfémů.
Paříž opět ukázala, že účes může nést stejně silné sdělení jako couture šaty. Nejvýrazněji se do podvědomí uplynulého týdne módy zapsaly dvě ženy, které redefinují pojem "ikonická proměna". Kim Kardashian a Pamela Anderson. Každá z nich uchopila krátké vlasy jako nástroj vyjádření nové éry krásy a osobní síly. Jejich účesy se staly vizuálními odrazy ženské autonomie, estetické preciznosti i smyslu pro okamžik. Paříž tak zrodila dva účesy, jež určitě vstoupí do kadeřnických salonů.
Francouzský rapper Rilès proměnil vydání svého nového alba THE 25th HOUR ve vizuální událost, jakou Paříž dlouho nezažila. V galerii Ellia Art Gallery usedl na 24 hodin a 42 minut k pásu, po němž plynuly tisíce prázdných vinylových obalů. Každý z více než 20 tisíc kusů označil otiskem své ruky potřené červenou barvou, čímž je proměnil v limitovanou edici i symbol lidské vytrvalosti. Tento akt navazuje na jeho dřívější performanci, kdy uběhl přes 200 kilometrů na pásu během jednoho dne.
Jemenská modelka Intissar al-Hammadi je po téměř pěti letech opět na svobodě. O víkendu o tom reportovala agentura AFP. Pětadvacetiletá žena byla uvězněna v roce 2021 vojenskou skupinou Hútíové, jež od roku 2015 vládne části země. Jako důvod pro její zatčení tehdy uvedla "porušování lokálních morálních kódů", což lidskoprávní organizace označují za nepodložené.
V době, kdy klub Studio 54 diktoval noční rytmus a cigareta v ruce symbolizovala štíhlosti, vznikl fenomén, jenž dnes působí jako z groteskního snu. Magazín Vogue přinesl "crash dietu". Režim, slibující eleganci a tělo jako z ateliéru Richarda Avedon. Luxusní zoufalství zabalené do lesklých stránek. Styl měl váhu dogmatu a káva s vejcem byla víc než snídaně, byla to víra.
Prada se tradičně účastní jednoho z nejvýznamnějších uměleckých a kulturních týdnů. Frieze Week je událost konající se v Londýně, na které se prezentují nová díla, instalace a performance světově uznávanými umělci, galeristy a designéry. Instalace patřící Pradě se stává každý rok strategií, jak módu propojit se světem umění. A značka každoročně sklízí na Frieze Weeku úspěch. Ani tento rok nebude výjimkou.
Sociální síť TikTok letos na podzim pohltil nový trend. Koncept zvaný "personal curriculums" vzbuzuje v uživatelích ztracenou lásku k učení, vzdělávání a rozvíjení sebe sama. V jeho srdci leží jednoduchý předpoklad, tedy vytvoření vlastního rozvrhu libovolných "předmětů". Jednat se může o touhu naučit se lépe vařit, zahradničit nebo konečně pochopit fyzikální zákony.
Vždy, když se zdá, že módní kolotoč změny kreativních ředitelů skončil, objeví se další náhlá změna. Tentokrát ze své vedoucí pozice odchází čtyřicetiletý návrhář Olivier Rousteing. Francouzský módní dům Balmain opouští po 14 letech v jeho čele. Za své působení dokázal značku propojit s popkulturou, zapojit ji do světa nových technologií a vytvořit vlastní Balmain Army.
Nastal čas, na kteří se někteří těší celý rok a jiní jeho příchod spíše oplakávají. Blížící se Vánoce totiž neznamenají pouze okamžiky radosti a potěšení, ale i stresu. Módní značky těží z touhy podobnému tlaku uniknout a nabízejí kampaně, umožňující krátký útěk před svátečním shonem. Odkazují na sílu lásky, jedinečného talentu či jednoduchého potěšení.
New York přivítal v pondělí večer jednu z nejdůležitějších událostí roku. CFDA Awards totiž představují módní protiklad Oscarů a slouží jako významné ocenění amerických designérů. Cenu si tentokrát domů odnesli návrháři Ralph Lauren, Thom Browne, Donatella Versace nebo sestry Olsenovy. Ocenění módní ikony zase od Anny Wintour převzal rapper A$AP Rocky.
Módní svět opustila významná návrhářská ikona, designérka Marina Yee. Zemřela dne 1. listopadu po boji s rakovinou, a to ve věku 67 let. Známá byla především jako členka proslulé skupiny Antverpská šestka, která koncem 80. let přepsala pravidla tehdejší módy. Většinu své kariéry však strávila mimo světla módních reflektorů, a to jako učitelka renomovaných univerzit.
Konec listopadu přivítá návrat populárního seriálu Stranger Things. Na obrazovky se vrací se svou pátou a poslední sérií, která vyvrcholí poslední den letošního roku. Velké finále si žádá stejně významné oslavy. Na pomoc proto přispěchaly beauty a módní značky, jež nabízejí speciální spolupráce. Do Hawkins vás vtáhnou boty, kabelky, přívěsky nebo tematický make-up.
Návrhář Tom Ford představil svou finální ready-to-wear kolekci.
Uplynulých 13 let tvorby pod vlastní značkou se návrhář Tom Ford rozhodl shrnout do své poslední ready-to-wear kolekce. Pod názvem Tom Ford Archives proto opět vydá ty nejvíce ikonické kousky. Představil je v impozantním setu videí doplňujících nejnovější kampaň.
Do svého finálního díla se Tom Ford rozhodl vtisknout také svou režisérskou stránku. Ve spolupráci se Stevenem Kleinem proto vytvořil sérií videí umělecky zachycujících archiv jeho návrhů. Vidět v něm jde řada skleněných a jasně ozářených boxů, ve kterých pózují modelky představující figuríny. Jakmile k nim ale Ford dramaticky vykročí, začnou se pohybovat, jako by je návrhář dirigoval. Oblečené jsou do těch nejznámějších kousků, které Ford za posledních 13 let navrhl.
Modelky se ale za sklem pomyslných vitrín začnou postupně propadat vlastním emocím. Některé křičí, další pláčou nebo se vztekají. Intenzita jejich prožitků má totiž tak trochu ironicky odrážet pocity z odchodu slavného návrháře. Podzimní ready-to-wear kolekce je totiž poslední, kterou pro vlastní značku kdy vytvoří. Firmu Tom Ford v listopadu loňského roku prodal společnosti Estée Lauder Cos. za 2,8 miliardy dolarů, tedy 59 miliard korun.
Poslední kolekce Forda tak odráží také jeho typický styl. Založením vlastní společnosti se mu totiž povedlo dostat se do podvědomí slavných osobností, ale i širší skupiny zákazníků. Úspěchu se mu podařilo dosáhnout i přesto, že jeho návrhy už nenesly tak silné kouzlo, jaké se mu podařilo vytvořit už dříve, a to u módních domů jako Gucci nebo Yves Saint Laurent. Už při zveřejnění své prvních dámské kolekce roku 2010 ale dokázal přitáhnout celebrity jako Beyoncé nebo Julianne Moore. Od té doby se stal neodmyslitelnou součástí Hollywoodu.
Archiv zahrnuje růžový set proslavený Zendayou i bílé šaty s kápí spojené s Gwyneth Paltrow
V kampani a kolekci nazvané Tom Ford Archives milovníci módy najdou mnohé ikonické kousky. Objeví se v ní například bílé šaty s kápí, které oblékla herečka Gwyneth Paltrow na předávání Oskarů roku 2012. Nechybí ale ani také mini šaty s flitry z roku 2014 známé tím, že je na sobě měla Beyoncé při jednom ze svých světových tour. Pozornosti fanoušků Forda neunikne ani růžový set dlouhé sukně a topu, ve kterém roku 2020 zazářila herečka Zendaya.
Ikonické jsou ale také průsvitné černé krajové šaty představené roku 2020 modelkou Gigi Hadid. Mezi highlights kolekce patří také různě barevné geometrické maxi šaty s flitry, které oblékla Rihanna pro focení obálky časopisu Vogue roku 2016. Milovníky módy zaujmou ale také jedny z Fordových nejslavnějších návrhů bot. Kolekci pak ve videích předvedly slavné modelky jako Karlie Kloss, Amber Valetta, Karen Elson, Joan Smalls nebo Carolie Trentini. Do obchodů mají návrhy dorazit na podzim letošního roku.
Vypadá to, že West Coast módou se letos nechá inspirovat každý muž, který touží po trendy vzhledu s nádechem kalifornského, nonšalantního stylu. Neodolatelný trend se pomalu, ale jistě stává nejžhavějším stylem v letní garderobě. Od neformálních chvil u pláže, po společenské události – #westcoastfashion je vhodná pro muže, kteří chtějí zkombinovat pohodlí se stylem. Přináší jim totiž dokonalou kombinaci ležérnosti, elegance a trendovosti.
Supreme
Protože se jedná o čistě streetwearovou kulturu, neměli bychom opomenout značku Supreme. Založená byla v New Yorku, ale největší oblíbenosti se těší právě na západním pobřeží USA. O brandu jste jistě slyšeli ve spojení s Louis Vuittton. Jejich společná kolaborace z roku 2018 byla legendární. Supreme tvoří převážně skateboardovou módu, proto se ve všech kouscích budete cítit komfortně. Doporučujeme pořídit ikonické kousky s logem nebo stylová oversized trička.
Foto: Supreme
Rick Owens
Dlaším odborníkem na lehce undergroundovou módu je designér Rick Owens. Jeho modely jsou z jedné strany minimalistické a z druhé strany se nebojí experimentovat. Je to tedy to nejlepší combo, se kterým proplujete sezónou ve stylu.
Foto: Rick Owens
Fear-of-God
Dalším sofistikovaným a přesto streetwearovým králem je nováček mezi podobnými brandy – Fear of God. Módní dům byl založen v roce 2013 americkým designérem Jerrym Lorenzo. Značka má na svém kontě i pár hvězdných spoluprací, například s popovou ikonou Justinem Bieberem nebo rapperem Jay-Z. Letošní kolekce je vhodná na noční život. Looky se skládají především z černých, večerních kousků.
BAPE
V sekci streetwear králů nesmí chybět ani BAPE. Tentokrát jde o japonskou značku, svou cílovou skupinu si však našla také na západním pobřeží USA. Na všech skateparcích se jejich ikonický potisk gorily bude jen hemžit. Proto by vám alespoň jeden kousek v šatníku neměl chybět.
Foto: BAPE
A Cold Wall
Pokud stále toužíte svůj „skejťácký“ šatník posunout dále, poohlédněte se u značky A Cold Wall. Máme velké štěstí, že širkou nabídku těchto streetwearových klenotů seženeme v pražském butiku/e-shopu Footshop. Především nás zaujala krásně barevně laděná trička.
Foto: A Cold Wall
Palm Angels
A nakonec klasika v podání labelu Palm Angels. Už z názvu srší kalifornská energie, proto tohoto velikána nevynechejte. V barevnosti se meze nekladou, proto nemusíte mít strach, že byste kousky od této značky překombinovali.
Vzpomínáte si na tašku od Balenciaga, která připomínala pytel na odpadky? Nebo kabelku od Chanel, která je v podstatě nákupní košík? Pokud jste si mysleli, že kreativní ředitelé módních domů už vyčerpali všechny nápady, možná budete překvapeni. Podívejte se na dva modely inspirované prostými předměty.
Bottega Veneta
Tento italský módní dům se sídlem v Miláně přichází na trh se svou The Brown Bag. Jde o modernizaci klasické papírové nákupní tašky na potraviny, jak je jak z názvu a vzhledu modelu patrné.
Foto: Bottega Veneta Official
Luxusní verze se od té, kterou dostanete v téměř každém obchodě liší zejména materiálem. Přestože povrch tašky je upraven tak, aby připomínal papír, jedná se výhradně o telecí kůži.
Tato jednokomorová kabelka s koženou podšívkou je k dostání ve dvou velikostech. Střední verze se prodává aktuálně za 2000 eur, zatímco malá verze vás vyjde na 1500 eur.
Pozadu nezůstává ani tato francouzská značka pojmenovaná po svém zakladateli. Kreativní ředitel značky Anthony Vaccarello přišel s originálním nápadem a vytvořil minimalistickou kabelku Take Away Bag.
Foto: Yves Saint Laurent Official
Kabelky jsou k dostání v černé a hnědé variantě a jsou vyrobeny z pružné telecí kůže. Na obou modelech jsou vytlačeny iniciály YSL v prošívaném designu.
Vnitřek je podšitý semišem, který je buď zlatý nebo černý, v závislosti na zakoupené variantě. Jedná se o jednokomorovou kabelku s malou kapsičkou našitou na vnitřní straně.
Tento zábavný kousek, kterým jistě zaujmete, pořídíte aktuálně za 1450 eur.
Značka Givenchy vydala novou letní ready-to-wear kolekci ideální do města i na pláž.
Při tvorbě letní ready-to-wear kolekce se kreativní ředitel Givenchy Matthew M. Williams nechal inspirovat letním sídlem otce módního domu umístěném v srdci Francouzské riviéry. Do proutěných tašek, jednoduchých plavek i růžových kaftanů ale nechal vstoupit i své kalifornské kořeny.
Kreativní ředitel Givenchy Matthew M. Williams se před navržením nové kolekce ponořil do archivů luxusní módní společnosti. Zaujala ho mimo jiné přehlídka plavek v New Yorku z roku 1952. Do tvorby letní a plážové ready-to-wear kolekce proto zapojil dědictví známé francouzské značky. Nechal se inspirovat staršími vzory, ale také sídlem Huberta de Givenchy umístěném na pobřeží Saint-Jean-Cap-Ferrat.
Z kouzla Francouzské riviéry převzal návrhář především jemné barvy a eleganci. Zkombinoval je ovšem s vlastní představou času stráveného u moře. Do nových kousků proto vložil také kus Kalifornie. Návrhy z letní kolekce se tak hodí jak na pláž, tak do města. „Monsieur miloval jih Francie pro tamní chráněnou přírodní krásu a zrelaxovanou eleganci tolik vzdálenou od jeho rušného života v Paříži,“ vysvětlil pro server WWD Williams.
Mezi jednotlivé kousky tak patří například „slaměná“ verze nové Givenchy kabelky Voyou, boty na klínku známé jako Marshmallow nebo klasické „nákupní“ tašky. Kromě toho kolekci vystihují také různé průstřihy, námořnické proužky, perly, výrazné šperky a detailní tkané makramé. Návrhy zaujmou také jemnou paletou barev od světle růžové po béžovou. Rozbíjí je ale také jednoduché a o něco více „edgy“ šaty, plavky nebo set kraťasů a topu v černé barvě.
Do nových letních kousků vtiskla značka Givenchy i vzory z 50. let 20. století
Ve své první swimwear kolekci pro francouzský módní dům využil Williams také len, oblíbenou látku de Givenchyho. Použil ji na návrhy bikin nebo přehozů v černé i pískově béžové barvě. Inspirovat se nechal také dvěma vzory z roku 1955. Trompe l’oeil perly aplikoval na sarongy, kaftany, růžové šaty nebo průhledná trička. Šedý nenápadný vzor inspirovaný ID náhrdelníky se zase objevil na špercích, jako jsou G-Links, Love Locks nebo typické Williamsovy řetízkové náhrdelníky.
Součástí kolekce jsou tedy i doplňky a šperky včetně náramků, náušnic nebo růžových prstenů doplněných o fialové krystaly Swarovski. Kromě toho značka nejnovější kousky doplnila o speciální štítky s QR kódy. Ty umožňují zákazníkům vyhledat detailní informace o recyklovaných materiálech, procesu balení nebo dodavatelském řetězci. Kolekci zveřejnila společnost online i ve svých buticích v úterý.
Zdroj: WWD, Nylon, Hypebae, Twitter, Instagram, Givenchy Official
Sociální sítě i média zaplnily články popisující „quiet luxury“, v překladu tichý luxus. Nejkvalitnější módní značky i známé osobnosti totiž čím dál častěji popularizují elegantní, jednoduché a nenápadné kousky. Odvracejí se tak od křiklavějšího a vyzývavého stylu spojeného s bohatstvím. Jedná se o novou kapitolu historie módy, nebo jen rychle prožitý trend?
Minimalismus, elegance a nenápadnost v poslední době vyhrávají nad extravagantním luxusem, křiklavými barvami a honosnými materiály. Novináři i uživatelé sociálních sítí si změny povšimli především ve spojení s kostýmy seriálu Succession. V něm jsou hlavní postavy z nejbohatší vrstvy společnosti oblečené do luxusních, ale zdánlivě prostých outfitů. Znázorňují tak dokonale to, co společnost nyní nazývá „quiet luxury“, tedy tichý luxus.
Pozornost na sebe nový styl přitáhl také díky herečce Gwyneth Paltrow a jejímu nedávnému vystoupení u soudu. Dorazila na něj totiž v jednoduchých, avšak většině společnosti nedostupných kouscích. Reflektovala tím také nejnovější kolekce luxusních značek, jako jsou Gucci, Saint Laurent, Balenciaga nebo Givenchy. V nich totiž převládla především jednoduchost a elegance. Sociální sítě proto zasáhla diskuze o tom, co taková změna znamená.
Zdroj: Reuters
I když se může ze současné debaty zdát, že módní svět čeká další revoluce, pravděpodobně tomu tak není. Vlna luxusní jednoduchosti se nejspíše stane pouze dalším krátce prožitým trendem. Důvodů pro takové tvrzení je hned několik. Nedá se například rozhodně tvrdit, že loga nejznámějších módních značek skromně ustoupila do pozadí. Spíše naopak, kousky s výraznými nápisy názvů společností jsou i nadále hrdě vystavené na regálech luxusních obchodů.
Nejbohatší vrstvy své peníze komunikují tajným kódem, loga nepotřebují
Z nabídky produkty s logy a nápisy nikdy nezmizí mimo jiné i kvůli tomu, že lidé své bohatství rádi ukazují. Chlubit se chtějí především ti, kteří své jmění získali nedávno, nebo alespoň ve světě bohatých nevyrostli. Jak jinak „new money“ světu ukázat, než za pomocí doslova křičícího loga? Lidé patřící do těch nejbohatších vrstev společnosti ovšem takovou potřebu nemají. Své bohatství totiž chtějí dokazovat pouze těm, kteří opravdový luxus poznají na míle daleko.
Mluví za ně proto samotný materiál, nikoli logo nebo křiklavý nápis. Podobná tichá dohoda existuje mezi bohatými už po staletí. Nyní se ovšem díky zmíněnému seriálu nebo některým slavným osobnostem stala více viditelná i ostatním „smrtelníkům“. Někteří analytikové rovněž poukazují na to, že v době ekonomické krize nechtějí lidé upozorňovat na své bohatství. Nepřejí si přeci objevit se vedle titulků o blížící se recesi v obrovském kožichu a luxusních doplňcích.
Snaha skrývat své jmění může souviset také se současným diskurzem „eat the rich“. Jedná se o poukazování na obrovský rozdíl mezi nejbohatším procentem společnosti a těmi ostatními. Téma se nedávno objevilo v seriálu White Lotus nebo filmech jako The Menu a The Triangle of Sadness. Ti nebohatší si kvůli němu uvědomili, že být bohatý už tak cool není. Nebo alespoň ne mezi těmi, co si o podobném luxusu nemohou ani nechat snít.
Kvalitu neobejdete. Střední a nižší třídy si quiet luxury dovolit nemohou
Ovšem jako v každém jiném případě, i nyní si většinová společnost přeje napodobovat to, co dělají ti nejbohatší. Právě proto se k minimalismu přiklonily také módní společnosti jako Miu Miu nebo Loewe, které jsou jinak známé více opulentními a extravagantními návrhy. Jedná se zkrátka o trend, který si přejí posunout o něco níže po své hierarchii zákazníků. Firmy jako Prada, Celine, Loro Piana, Brunello Cucinelli nebo The Row ale podobný styl považují za jádro své tvorby už dlouhodobě.
Tentokrát je však pro mainstreamové milovníky módy o něco těžší luxusní trend následovat. Jeho podstatou je totiž to, že se nedá obejít. Kvalitní materiály jako kašmír nikdy svetrem ze Zary nebo Reserved nahradit nedokážete. Výsledkem by byl look připomínající každodenní průměrný outfit. Takovým stylem fanoušci módy nikoho neohromí. Vyplatí se jim proto raději našetřit na kabelku s logem, která alespoň všem jasně ukáže, co si mohou v módním světě dovolit.
Quiet luxury je tedy pouze trend, který není inovativní, ani nečekaný. V minulosti jeho éru móda zažila například v 90. letech minulého století nebo v důsledku recese v roce 2008. Nejbohatší vrstvy společnosti, pyšnící se takzvanými „old money“, se v podobném stylu zase oblékají už po dekády. Současný trend proto s největší pravděpodobností brzy pomine. Existuje jen jedna cesta, jak by se mohl milovníkům módy hlouběji vepsat pod kůži.
Spojený je totiž také s udržitelností a vyšší kvalitou. V tváří tvář recesi si někteří zákazníci přejí méně utrácet a nakupovat raději kousky, které jim vydrží několik let a nerozpadnou se po prvních dvou praních. Logicky proto také investují do elegantních a nestárnoucích outfitů, které zároveň odrážejí současné looky některých celebrit. Součástí módního průmyslu však ale budou vždy oba světy. Tedy jak tichá a pouze znalcům přístupná, tak křiklavá a o pozornost prosící móda.
Zdroj: Business of Fashion, Time, NSS Magazine, YouTube, Instagram, Reuters
Bomber: bunda, která nechybí snad v žádném šatníku. Je vhodná na přechodové období, tady na jaro i na podzim. My se dnes samozřejmě zaměříme na jarní varianty. Ptáte se, kde se bomber vzal? Historie sahá do minulého století. Původně byl tzv. „Flight Jacket“ vyroben pro účely armády, konkrétně pro válečné letce. A jak vidno, z praktického kousku se stala šatníková nezbytnost 21. století.
Jde o velmi streetový prvek, který můžete vynést takřka kamkoliv. Sladit se dá také se vším. Baggy džíny, jednoduchý top, bomber, stylové sneakers, kruhové náušnice, vlasy do culíku a můžete bez obav vyrazit. Pro letošní jaro doporučujeme spíše cropnutou klasiku v kombinaci s high-weist kalhotami. Streetstylový ráj na zemi vytvoříte s kalhotami, které jsou ze stejného materiálu jako bomber. A teď už k jednotlivým kouskům.
Je libo party bomber?
Než se připravíte na párty, zabere to hodiny a hodiny. Celkovou dobu před zrcadlem zkrátíte s bomberem z aktuální kolekce Rick Owens. Střih i materiál volají po protančeném pátečním večeru. V záři reflektorů se bude krásně lesknout.
Foto: Rick Owens
„Slečna drsňák“bomber
Jak už z nadpisu vyplývá, občas je třeba působit drsněji. Takového dojmu nabydete s koženým bomberem od brandu The Mannei. Kvalitní zpracování a detaily z něj činí opravdovou nezbytnost. V podstatě jde o nejvíce nositelný bomber z celého článku, zkombinujete ho se vším. Rozseknete s ním ryze ženský look nebo s ním vyčarujete fantastický #scandinavianstreetstyle.
Foto: The Mannei
West coast vibe
West coast lifestyle je stále více oblíbeným. Proto nemůžeme vynechat bomber od značky Off-White. Bundu bychom popsali jako barevný odvaz. Mix všech barev s nášivkami kombinuje devadesátkovou módu s novodobým nadhledem. Bomber využijete i na nejrůznějších festivalech či koncertech. Coachellu už nestihnete, ale na přístí rok je must-have.
Foto: Off-White
Originalitu zajistíte atypickým střihem
Hledáte-li stále „něco víc“, měli bychom vaše představy uspokojit se značkou Sacai. V nabídce sice najdete více bomberů, naším favoritem se ale stal tento. Černá barva je opět kombinovatelná na jedničku. Jen pozor! U tohoto typu bundy bychom nepřeháněli s jinými baggy věcmi. Stále platí pravidlo, že jedna baggy/oversized věc se rovná jednomu méně objemnému kousku.
Foto: Sacai
Nakonec jeden masterpiece
Nadčasový kousek jsme našli u italské klasiky Gucci. Jemně prošívaný, kožený bomber bude nejlépe vypadat se stejnými kalhotami jako komplet.
Značce Valentino se v minulém roce dařilo, hlásí nárůst zisku i prodeje.
Prodej módního domu Valentino vzrostl v uplynulém roce o 15 procent. Dosáhl tak na 1,4 miliardy euro, tedy 32 miliard korun. Společnost v nejnovějším reportu zveřejnila data dokazující její narůstající úspěšnost.
Společnosti Valentino se vyplatila její dlouhodobá strategie. Snaží se totiž lépe vybalancovat velkoobchodní a maloobchodní prodej. Důraz chce dávat především na menší a lokální partnery. Maloobchod proto stál loni za 67 procenty veškerého prodeje. Firma přitom hodlá číslo do roku 2025 nebo 2026 posunout až na 80 procent. Vyplývá to z nejnovějšího reportu slavné italské luxusní značky.
Statistiky z loňského roku tak ukázaly, že se módnímu domu čím dál více daří. Kromě úspěšné strategie totiž dosáhla také navýšení prodeje i zisku. Loni tak vydělala na 1,4 miliardy eur, tedy 32 miliard korun. Její prodeje proto stouply o 15 procent, zisky zase o deset. „Po letech jednociferného růstu jsme konečně dokázali tento milník překročit,“ okomentoval data šéf Valentino Jacopo Venturini.
Zmíněná strategie se pak odrazila také v nejnovějších statistikách. Přímo operovaná síť obchodů, včetně on-line stránek, totiž vzrostla o 21 procent. Velkoobchod se naopak propadl o šest procent. „Chceme se soustředit především na vybrané partnery, kteří reflektují hodnoty naší značky a zachovávají naši vizi,“ vysvětlil dále Venturini. Doplnil rovněž, že si značka přeje růst především na místech, kde dosud dostupná není.
Nejdůležitějším trhem je pro Valentino Evropa a Spojené státy americké, daří se jí ale i v Číně
Největším trhem je pro Valentino Evropa a Spojené státy americké, následované Blízkým východem. Venturini ale poukázal na to, že „důležitý růst“ začíná zaznamenávat také region jihovýchodní Asie. Módní dům se rovněž loni o něco více soustředil na Čínu, kde otevřel tři nové obchody. Tamní trh je ovšem podle značky nadále „trochu nestabilní“. Důvodem jsou dopady politiky nulového koronaviru, kterou čínská vláda odvolala teprve v prosinci.
V minulém roce pak módní společnost po celém světě otevřela 24 nových obchodů. Letos přitom hodlá založit skoro stejný počet nových poboček, tedy 23. Značka totiž od začátku roku pozoruje„dobré signály„ pro svůj prodej a zisky, a to navzdory trvajícím makroekonomickým problémům. Společnost roste od roku 2021, kdy se jí podařilo opět zajistit zisk po krizi roku 2020, způsobené začátkem světové pandemie.
Zdroj: WWD, Fashion Netowrk, Business of Fashion, Instagram, YouTube
Twiggy byla, je a bude vždy považována za první supermodelku, která změnila ideál krásy a nastolila nový trend. Éru extrémně štíhlých modelek, které v sobě nesou ženské i chlapecké znaky. Takový první androgyn. Krasavice s plnými křivkami měly útrum. Jasně, tvary Marilyn Monroe si zaslouží obdiv dodnes. Na přehlídkovém mole už ale pro holky s ňadry a boky najednou nebylo místo.
Historie psala 60. léta a Leslie Hornby tehdy bylo sladkých sedmnáct, když prorazila. Nikdo nečekal, že její extrémně štíhlá postava zanechá tak silný otisk. Namísto toho, aby její popularita zase rychle vyhasla, dodnes přezdívku Twiggy skloňujeme ve všech pádech. Hubené tělíčko, krátký sestřih, velké oči a výrazné řasy. To jsou základní poznávací znaky dívky, po jíž podobných najednou prahnul celý módní svět. Od té doby se tento směr nepodařilo překonat.
Nacpat normální ženské křivky do titěrných šatů je jako pokoušet se prostrčit prst klíčovou dírkou. Spolu s trendem ”štíhlá jako proutek” proto přišel i vedlejší účinek v podobě dívek, které drasticky hubnou, jen aby ten prst do dírky nakonec narvaly. Extrémní snaha o hubnutí však ještě nikdy nepřinesla nic dobrého. Přesto se vize armády tyček vesele držíme dál.
Teď možná namítáte, že dějiny světa módy začínají zase psat i skutečné ženy, které mají prsa a boky, a dokonce i bříško. A na jednu stranu máte pravdu. Skutečně teď konečně začínáme v kampaních světoznámých značek vídat velikosti větší než nula. Už si plně uvědomujeme, jak hrozně moc v mladých dívkách nechceme vychovávat novou generaci anorektiček. Vzor potřebují i dospělé ženy, které chodí do práce a nemohou si dovolit trávit tři hodiny denně v posilovně.
Proto dnes existuje sekce Plus size modelek. Že vidíme v reklamě kyprou holku oblečenou jen ve spodním prádle už nikoho do kolen nedostane. Vítáme to a oslavujeme. No konečně tam nejsou jen ty vyzábliny. Dáváme ”ne” extrému a ”ano” skutečným ženám. Přizpůsobujeme se. Anebo jen marketingoví experti módních značek objevili náš kryptonit?
1:0 pro hubený holky
Ve zlaté éře Cindy Crawford, Naomi Campbell nebo Heidi Klum bychom asi zírali s otevřenou pusou, kdyby si to po mole štrádovala holka XXL, třeba jako asi dnes nejpopulárnější Ashley Graham. Poslední roky se s touto formou osvěžení setkáváme relativně pravidelně. Že to však stále vnímáme jako jistou formu exkluzivity vypovídá o tom, že to návrháři doposud nepřijali za svoji normu, nýbrž boubelky zůstávají v rovině estrádního zpestření s cílem utišit hlad davu a ukázat masám lidskou tvář.
Co tím vším chceme říct? Že bude ještě nějakou dobu trvat, než začneme módním domům jejich úmysly věřit. Budou nám muset představit víc důkazů, abychom usoudili, že to s námi myslí skutečně dobře. Do té doby bude trend modelek i nadále udávat štíhlá Twiggy.
Kontrast azurově modrého moře, designové vily a černo-bílých outfitů Zendaya umně propojila ve své nejnovější kampani. Jako nová amabasadorka značky Louis Vuitton ve vile nedaleko Monaka ukázala oblíbenou řadu kabelek Capucines.
Modernistickou vilu E-1027 navrženou architektkou Eileen Gray ve 20. letech minulého století oživila v nejnovějším projektu Louis Vuitton herečka Zendaya. Do luxusního interiéru domu umístěného v srdci Côte d’Azur nedaleko Monaka zapadla se svou obvyklou lehkostí. Fotografie dua Mert Alas a Marcus Piggott propojily design slavné vily, eleganci známé herečky i hlavní středobod kampaně, kabelky Capucines.
Módní společnost Louis Vuitton tak ve čtvrtek uveřejněním fotek i videa potvrdila to, co si mnozí fanoušci herečky mysleli už od března. Zendaya se skutečně stala ambasadorkou luxusní značky. Novou roli oslavila v kampani představující různé modely kabelek Capucines, včetně jejich mini verze Capucines BB. V minulosti přitom herečka spolupracovala s firmami jako Valentino, Bulgari nebo Lancôme.
Model Capucines poprvé Louis Vuitton zveřejnil roku 2013. Kabelku pojmenoval po pařížské ulici Rue Neuve-des-Capucines, na které slavný francouzský návrhář roku 1854 otevřel svůj první obchod. Už dříve ikonickou tašku představily hvězdy jako Cate Blanchett, Emma Stone, Naomi Osaka nebo Léa Seydoux. „Kabelka je v současnosti jedním z nejtypičtějších designů našeho domu, je to zobrazení praktické elegance,“ popsala módní společnost.
Na kontrastním pozadí azurového moře vynikla Zendaya v jednoduchých černo-bílých outfitech
Looky pro Zendayu v kampani umístěné v srdci Francouzské riviéry vybral stylista Law Roach. Se známou herečkou spolupracuje už dlouhodobě. V březnu ovšem na svém Instagramu oznámil, že hodlá z módního průmyslu odejít. Jedná se proto nejspíše o jeden z jeho posledních výtvorů. Mimo jiné stál také za outfitem s tygřím vzorem, ve kterém se Zendaya objevila na nedávné módní přehlídce Louis Vuitton v Paříži.
V kampani je pak Zendaya oblečená do jednoduchých, ale elegantních kousků. Na fotkách má na sobě například černé šaty na jedno rameno se zlatým zipem umístěným na jedné straně a ladící přezkou na té druhé. Vyfocená je ale také v černém power jumpsuit s kabelkou Capucines BB ve stejné barvě. Tašku v bílé barvě zase její stylista zkombinoval s výraznými, ale jednoduchými bílými šaty.
Zdroj: WWD, People, Independent, Instagram, YouTube, Louis Vuitton Official
Letošní první pražský Mercedes-Benz Fashion Week překvapil návštěvníky mimo jiné sci-fi a vesmírnou tematikou. Zároveň jim ale nabídnul i klasické elegantní, minimalistické nebo geometrické návrhy. Zanechal proto za sebou především dojem rozmanitosti podtrhující současnou českou i slovenskou návrhářskou tvorbu. Redakce FashionUP pro vás shrnula nejzásadnější momenty nejdůležitější módní akce v Česku.
Sobota 15/4
Van Graaf Junior Talent 2023 / UPRUM
Pražský FW konající se v sázkové hale dostihového závodiště Chuchle Arena odstartovala prestižní soutěž mladých talentů Van Graaf Junior Talent, které se zúčastnili čtyři studenti UMPRUM. Alexandra Gnidiaková představila kolekci nazvanou Srdíčko připomínající divadelní scénu. Štěpán Mareš se prezentoval kolekcí Kitty Boys v níž zkombinoval především růžovou a fialovou barvu. Zaujal ale především kabelkami s kočičími obličeji. Okázalé šaty a róby připomínající moderní pojetí na kousky z šatníku Marie Antoinetty zase předvedla Natálie Repkovská.
Dokonalou krejčovinu některých finalistek nakonec zastínila kolekce Jana Smejkala, která propojovala konturující materiály. Vítěz získal šek na 50 tisíc korun a možnost pořádání přehlídky na MBPFW SS24. „Oděv pro mě vždy byl a bude formou vyjádření svých pocitů okolnímu světu. Štít či brnění proti vnějším problémům a zraku okolí. Dává mi vnitřní sílu a jistou formu sebedůvěry, která mě provází na každém kroku,“ popsal svůj vztah k módě návrhář.
Foto: se svolením MBPFW – VAN GRAAF JUNIOR TALENT 2023
Tobias Equipment
Soutěž mladých návrhářů následovala téměř nadpozemská přehlídka Tobias Equipment. Návrhář Tobias Shubert ani tentokrát neopustil od svého rukopisu inspirovaného fantasy světem. Modelky i modelové „proměnění“ v elfy procházeli dřevěnou post-apokalyptickou branou v overalech, připomínajících uniformy bájných bojovníků. Přehlídky se zúčastnili především zástupci Gen Z. Jak vidno, Tobias tvoří hlavně mladistvou módu. Svědčilo o tom také obsazení publika z české influencerské scény. Looky totiž korespondovaly s letošními trendy, mezi které patří futurismus i mesh clothes.
Foto: se svolením MBPFW – TOBIAS EQUIPMENT FW23
Michael Kovacik by Erste Premier
Michael Kováčik oslavil své desáté výročí tvorby návrhy odkazujícími na jeho předchozí práci. Tu vystihuje především takzvaný power dressing, tedy návrhářovo vlastní pojetí business fashion. Své nápady nechává vyniknout v rozevlátých košilích, kalhotech nebo sukních decentních barev. Přehlídka nám mimo jiné potvrdila fakt, že pánské sukně nezadržitelně pronikají také do české módy. Zvykne si na ně ale naše populace? Od letošní kolekce jsme čekali více emocí. Poněkud „obyčejné“ návrhy ale vyvážily perfektní střihy i materiály, které z kolekce učinily kvalitní nositelnou módu. Upřednostnili jsme proto pánské modely, jelikož byly o něco více odvážnější a progresivnější.
Foto: se svolením MBPFW – MICHAEL KOVACIK FW23
Neděle 16/4
Technická univerzita v Liberci / Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně: Ateliér design oděvu
Své návrhy českému módnímu světu představili také studenti Technické univerzity v Liberci. Kolekce „Rostliny“ je zajímavá především použitými tkaninami. Vznikly totiž v univerzitních dílnách technikou sublimačního tisku, textilním sítotiskem a žakárským pletením.
Foto: se svolením MBPFW – TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI FW23
Studentky Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně zase představily kolekci zakořeněnou v historii módy. Formy, střihy a potisky jejich modelů totiž vycházely z lidových krojů, secesních kreseb květin i odkazů, které po sobě zanechali naši předci.
Foto: se svolením MBPFW – Univerzita Tomáše Bati
Pavol Dendis by Privée
Udržitelnou kolekci, tvořenou z 90 procent dead-stock materiály, sympaticky popsal její autor Pavol Dendis: “Minimalizmus spojený s unisexom, výrazné kontrasty farieb a vzorov. Kolekcia CORE je pre mňa začiatkom novej vízie, na ktorú chcem upriamiť svoju tvorbu. Chcem sa uvoľniť a nechať moje ruky narábať s materiálom a strihom, bez zbytočného dekóru, ľudovosti a nostalgie,“ popsal. Zůstal proto věrný svému rukopisu, zároveň ale získal pocit, že návštěvníkům týdnu módy předal něco nového. Zaměřit se totiž rozhodl také na novou skupinu zákazníků. Kolekce pak působila velmi sexy a zároveň posh. Také „muchlané kozačky“ lookům dodávaly ten správný šmrnc.
Foto: se svolením MBPFW – PAVOL DENDIS FW23
adidas Originals
Druhý přehlídkový den zakončila velkolepá show adidas Originals. Značka se návštěvníkům MBPFW představila poprvé, což bylo znát také na tom, že sál doslova praskal ve švech. Na přehlídce nechyběl crazy cat walk, hudební a taneční performance nebo modelky a modelové vycházející z řad diváků. To vše potvrzuje, že club Originals je kreativní vibe a spojení talentů a umělců z různých kultur a subkultur, kteří společně vytvářejí něco unikátního.
Značka tak oslavuje originálního a inspirativního ducha, jenž odráží pocit sounáležitosti i sebevyjádření napříč subkulturami i módou. Společnost v tomto stylu předvedla netradiční spojení high a street fashion a představila originální looky doplněné o vintage kousky inspirovanými čtyřmi siluetami ikonických tenisek. Tentokrát však byly stylizované zcela jinak, v duchu nostalgie a trendů budoucnosti.
Foto: se svolením MBPFW – ADIDAS ORIGINALS FW23
Pondělí 17/4
Vavrova / Afka
Pocit haute couture modelů letošního #mbpfw vdechla divákům runway Vavrova / Afka. Tyl i jiné vytříbené materiály zkombinovala značka na výbornou. Její základní DNA je totiž žena ve své plné síle a kráse. Také show se proto nesla v podobném duchu. Byla tedy elegantní, nadčasová, vyzdvihující dámskou módu, i ženu samotnou.
Foto: se svolením MBPFW – VAVROVA FW23
Vendula Niklová vystupující pod značkou Afka rovněž potvrdila svůj rukopis, který zachycuje pohodlí a variabilitu oděvu. Sympatickým faktem bylo také to, že každý kousek z kolekce byl zhotoven z dead-stock, avšak vysoce kvalitních starších materiálů. Případně návrhářka použila nové látky s přísně certifikovanou sociální i ekologickou udržitelností.
Foto: se svolením MBPFW – AFKA FW23
Božidara / Denisa Dovala
Česká královna vlny Božidara se svými ručně pletenými modely ukázala, že dává přednost esenciálnímu přístupu. Zdánlivě proto nedbá, zda budete její dílo hodnotit jako konvenční. Přikládáním hedvábí k vlně se tak snažila dosáhnout splývavých celků a prosadit tu nejkvalitnější a nejněžnější formu těchto delikátních spojení. Právě splývavost z modelů dělala jednoduché, ale zároveň výrazné looky.
Foto: se svolením MBPFW – BOZIDARA FW23
Denisa Dovalová je známá tím, že se pomocí potisků pokouší vytvořit v látce hluboký prostor. Kolekce, kterou představila, byla tentokrát inspirovaná hvězdnými konstelacemi. Spatřit mohli diváci zejména šaty, za zmínku ale stojí exkluzivní kašmírové kabáty, které celou vesmírnou kolekci uzemnily.
Foto: se svolením MBPFW – DENISA DOVALA FW23
Úterý 18/4
Boris Král
Celý MBPFW pak korunoval Boris Král pomocí noblesních modelů pro speciální příležitosti. Kolekci inspirovanou zejména módními fotografiemi a ilustracemi z poloviny minulého století představil v pražském hotelu Andaz. Na modelech s prvorepublikovým nádechem sofistikovanosti a elegance nechal vyniknout svůj rukopis v práci se siluetou a objemem modelů. Štrasové aplikace kouskům dodaly nečekané oživení.