Více
    Redakce
    Domů Blog

    Bizarní dieta dle Vogue. Sedmdesátky se s poruchami příjmu opravdu nemazlily

    0
    French designer Marc Bohan is kissed by models after the fashion show of the 1970-1971 Autumn / Winter collection for the Christian Dior's House, on July 23, 1970, in Paris.,Image: 671833038, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: AFP / AFP / AFP / Profimedia

    V době, kdy klub Studio 54 diktoval noční rytmus a cigareta v ruce symbolizovala štíhlosti, vznikl fenomén, jenž dnes působí jako z groteskního snu. Magazín Vogue přinesl „crash dietu“. Režim, slibující eleganci a tělo jako z ateliéru Richarda Avedon. Luxusní zoufalství zabalené do lesklých stránek. Styl měl váhu dogmatu a káva s vejcem byla víc než snídaně, byla to víra.

    Sedmdesátá léta přepsala pravidla krásy s nebývalou odvahou i bezohledností. Móda těla se měnila stejně rychle jako beat na tanečním parketu. Magazín Vogue tehdy diktoval, co znamená být „fit for fashion“ a jeho verze disciplíny zněla spíš jako mučednický rituál než výživa. Takzvaná crash dieta se stala symbolem tehdejší éry, kdy extravagance pohltila zdravý rozum a estetika vítězila nad fyziologií.

    Vejce, víno a káva. Dieta podle retro Vogue vytvářela dobový ideál

    V roce 1977 publikoval americký Vogue článek, který dnes patří do muzea kulturních podivností. Na třech stránkách se čtenáři dozvěděli, jak během tří dnů „získat tělo pro couture“. Recept byl krystalicky jednoduchý. Vejce, víno, černá káva a maximum pevné vůle. Každý den začínal vařeným vejcem a sklenkou bílého. Oběd pokračoval vajíčkem a půl lahví vína. Večer vás čekalo totéž, doplněné steakem na útěchu.

    Zdroj: Pexels

    Tento zvláštní mix asketismu a hedonismu přesně odrážel ducha tehdejší doby. Tělo se stávalo samostatným módním doplňkem, vůle zase jedinečnou estetickou kvalitou. Zdraví bylo vedlejší téma, důležité bylo světlo reflektorů. Všechno vonělo svobodou, i když šlo o výše popsaný pečlivě řízený chaos. Magazín Vogue v té době ztělesňoval kulturu, která uměla prodávat hlad jako styl života.

    Zdroj: Pexels

    Když se na crash dietu podíváme dnešní optikou, působí jako performativní akt. Extrém, který měl především estetický účel. Jako by šlo o konceptuální umění, ne o doporučení pro všední realitu smrtelníků. Žena 70. let minulého století chtěla být éterická, lehká a nedotknutelná. Jídlo bylo překážkou, víno spojencem. Vogue k tomu přidal sobě vlastní poetiku elegance a svět tleskal.

    Crash diet připomíná muzejní vitrínku. Zastaralé hubnutí vedlo k sebedestrukci

    Současná výživa čte zmíněné recepty spíše jako ironickou notu dějin. Crash dieta zůstává fascinujícím svědectvím doby, kdy se hranice mezi módou a sebedestrukcí rozpíjela stejně hladce jako Chardonnay vedle hladu. Přesto měla zvláštní charisma. Ne kvůli výsledku, ale díky své estetické odvaze. Dodnes dietu jako experiment někteří lidé zkouší. Výsledek je ovšem opravdu klamavý.

    Magazín Vogue tehdy vytvářel realitu, ne jen reflektoval trendy. Tvaroval představu o těle, které mělo být uměleckým dílem, nikoli organismem. Posedlost kontrolou se později proměnila v kult fitness, detoxu a bio estetiky, ale kořeny stále zůstaly v dekadentní disciplíně.

    Dnes působí crash dieta jako šperkovnice absurdity. Lesklá, přitažlivá, a nebezpečně krásná. Připomíná, jak hluboko dokáže zajít touha po dokonalosti, když má za spojence časopis s mocí božstva. Sedmdesátky skončily, ale jejich otisk zůstal, poruchy příjmu potravy jsou stále rozebírané téma, negativně ovlivňující celou společnost. Proto je nutné na crash dietu nahlížet jako na retro bizár, hodný vitrínky v muzeu.

    Zdroje: Living 360, NEWS 18, The Economic Times, YouTube, Instagram

    Po stopách ikon: Ann Demeulemeester servíruje poetickou temnotu

    0
    Ann Demeulemeester
    Ann Demeulemeester

    Ann Demeulemeester patří mezi nejtajemnější a zároveň nejvlivnější postavy belgické avantgardy. Její jméno se stalo synonymem černé, světla a poezie v oděvní formě. Od debutu v 80. letech kultivuje estetiku temného ticha. Paradoxně jde o avantgardní minimalismus, jenž dýchá hlubokou emocí. Vytváří šaty, pohybující se mezi měkkostí a autoritou, mezi kůží a hedvábím, mezi Leonardem Cohen a punkem. Každá kolekce je spíše pomyslným žalozpěvem než módním statementem.

    Návrhářka Ann Demeulemeester vstoupila do módní historie jako členka slavné Antverpské šestky, skupiny designérů, kteří posunuli evropskou módu k intelektuální hloubce. Zatímco jiní hledali šok, ona i její kolegové vyprávěli příběhy. Její tvorba se stala symbolem temného luxusu a velké vnitřní síly. Styl Ann Demeulemeester se neřídí sezónami ani trendy, spíše rytmem autentické duše. Dnes, když její jméno žije i mimo ateliér, její rukopis zůstává nezaměnitelný a okamžitě rozpoznatelný.

    Poetika v každém směru. Ann Demeulemeester obdivovala Patti Smith i dramatickou melancholii

    Ann Demeulemeester vystudovala antverpskou Royal Academy of Fine Arts a po boku designérů Dries Van Noten či Walter Van Beirendonck představila v roce 1986 první kolekci. Už tehdy z ní vyzařovala osobitost, která proměnila vnímání tradiční elegance. Černá se pro ni stala prostředkem, jak vyjádřit klid, sílu a intimitu. Na molech se objevovaly dlouhé kabáty s vojenským střihem, hedvábné košile s hlubokými manžetami, úzké kalhoty, kopírující pohyb těla. V její tvorbě nelze opominout ani značný vliv grunge scény a gotiky.

    Zdroj: Fashion Museum Antwerp

    Ve své značce, založené v roce 1985, rozvíjela estetiku, kterou lze číst jako poezii oděvu. V každé kolekci vážně rezonovala hudba. Patti Smith, Leonard Cohen či Nick Cave byli přirozenou součástí jejího příjemně temného světa. Patti Smith se stala i její múzou a přítelkyní, často nosila její kreace a stála za atmosférou mnoha vizuálů samotné značky. Ann Demeulemeester dokázala spojit romantiku s architekturou. Vytvářela vrstvy, které proudily s tělem a oblékaly člověka do hlubokých a inteligentních emocí místo trendů.

    Na přehlídkách dokázala zachytit moment mezi přítomností a snem. Modelky kráčely v přirozeném rytmu, světlo padalo na černé látky jako na zrcadlo, které odráží duši. Každý look měl v sobě gesto malíře, jenž s temnotou pracuje stejně intenzivně jako s bílou barvou. Demeulemeester jako by viděla krásu v neúplnosti. Nechávala prostor pro vlastní interpretaci, pro diváka, který se stával skutečnou součástí díla. Například následující návrhy si zkuste posoudit sami. Co ve vás vyvolávají?

    Zdroj: Fashion Museum Antwerp

    Mezi grunge a romantikou. Ann Demeulemeester svou stopu zpečetila již v raných 90. letech

    Začátek 90. let potvrdil, že i belgická móda může mít globální hlas. Tehdy by se Ann Demeulemeester v podstatě dala přirovnat k básníkovi, jenž místo slov používá nit a látku. Na přehlídkách se objevily dodnes ikonické kousky. Černá saka s delší zadní částí, která se při chůzi chovala jako plášť nebo transparentní halenky, jež umně kombinovaly nahotu s noblesou. Pánské kolekce následně přinesly novou verzi mužnosti. S jistou dramatickou tvrdostí, ale absolutně bez nánosu ega.

    Zdroj: Fashion Museum Antwerp

    Rok 1997 znamenal pro Ann Demeulemeester zásadní zlom. Její jarní kolekce tehdy působila jako protiklad vůči éře těsně obepnutých siluet 90. let. Místo přehnané ženskosti nabídla elegantní asymetrii a volnost. Šaty a topy se zdály být ledabyle přehozené přes tělo, jako by samy hledaly rovnováhu mezi grunge a romantikou. Modelky se pohybovaly s uvolněným gestem a vlasy měly rozcuchané jako po probuzení, zatímco halou duněla Patti Smith a její song Because the Night. Výsledek působil syrově a přitom nesmírně kultivovaně. 

    Návrhářčina móda se dodnes dotýká duše, aniž by ztratila kontakt s realitou. Značka pracuje s kvalitními materiály. S kůží, vlnou a hedvábím. Ale způsob, jakým je návrhářka se svým týmem vrstvila, působil téměř organicky. Kabát nikdy nevypadal dokonale vyžehlený, ale dokonale žil. Halenka nebyla hladká, ale dýchala. Každý steh měl záměr, každý pohyb modelu byl součástí kompozice.

    Značka dnes kotví v původním rukopisu. Její aktuální tvorba je „trenduvzdorná“ a stále stejná

    Rok 2010 přinesl změnu. Návrhářka se rozhodla odejít ze své značky, aniž by to působilo jako úplný konec. Předala vedení Sébastienu Meunier a zaměřila se na design nábytku, porcelánu a světel. Stále ovšem s tou stejnou poetičností. Její přístup k tvorbě tak zůstal konstantní. Temné ticho, upřímnost, rytmus. V roce 2020 značku Ann Demeulemeester odkoupil italský podnikatel Claudio Antonioli, který znovu otevřel butik v Antverpách a podpořil kontinuitu její tak ikonické estetiky.

    Zdroj: Ann Demeulemeester

    Když dnes vstoupíte do prostoru Ann Demeulemeester, nezáleží jestli do módního archivu nebo antverpského obchodu, cítíte poetické drama. Bílá zeď, černý kabát, paprsek světla. Každý detail má účel, každý objekt své hlasité ticho. Móda značky nikdy mermomocí neusilovala o efekt, ale o poetickou přítomnost. A právě v tom spočívá její síla i nyní. V absolutním respektu k člověku, který oděv nosí.

    Zdroj: Profimedia

    Ann Demeulemeester je nyní módním domem, jenž nepracuje s módou jako s průmyslem, ale jako s dialogem mezi člověkem a oděvem. Jeho dílo stojí mimo rychlost a sezónní logiku. Každý kabát, každá košile nese otisk ruky, která rozumí melancholii. V šatech značky se chodí, žije a dýchá s lehkostí poezie. Právě v tom spočívá kouzlo Ann Demeulemeester. Společnost vytváří svět, který nepotřebuje vysvětlení. Stačí jej cítit. Pokud vás zajímají i další módní géniové, nezapomeňte si přečíst třeba článek o Rafu Simons.

    Zdroje: FashionUnited UK, Lampoon Magazine, The Spaces, Fashion Network, Instagram, YouTube

    CFDA rozdala svá ocenění. Tentokrát slaví Ralph Lauren i Thom Browne

    0
    Donatella Versace a Amber Valetta
    Donatella Versace a Amber Valetta

    New York přivítal v pondělí večer jednu z nejdůležitějších událostí roku. CFDA Awards totiž představují módní protiklad Oscarů a slouží jako významné ocenění amerických designérů. Cenu si tentokrát domů odnesli návrháři Ralph Lauren, Thom Browne, Donatella Versace nebo sestry Olsenovy. Ocenění módní ikony zase od Anny Wintour převzal rapper A$AP Rocky.

    Módní svět opět upřel svou pozornost na New York. Tentokrát není důvodem další ze světových týdnů módy, ale CFDA Fashion Awards. Událost patří mezi nejsledovanější akce roku a není čemu se divit. Mnozí chápou ocenění udělovaná americkým návrhářům a návrhářkám jako unikátní módní verzi Oscarů. Večerem, pořádaném v American Museum of Natural History, pak hosty provedla herečka Teyana Taylor.

    Cenu Designér dámského oblečení roku si odnesl Ralph Lauren. Porazil tak návrháře jako Wes Gordon (Carolina Herrera), Rachel Scott (Diotima), Daniella Kallmeyer či Tory Burch. Stejné ocenění přitom již jednou v historii dostal, a to v roce 1995. Stejnou verzi ceny, ovšem v pánském sektoru, získal Thom Browne. Vyhrál tak nad Mikem Amiri (Amiri), sestry Oslenovými, Willym Chavarria či značkou Eckhaus Latta.

    Zdroj: Reuters

    Thom Browne však neslaví poprvé, stejnou cenu získal již v roce 2006, 2013 a 2016. Ocenění Designéra doplňků roku si pak domů odnesly Ashley a Mary-Kate Olsenovy, a to díky práci pro svou značku The Row. Také pro ně však není výhra novinkou, zvítězily rovněž v roce 2014, 2018 a 2019. Sošku za Mezinárodního návrháře roku pak od supermodelky Naomi Campbell převzal designér značky Alaïa Pieter Mulier.

    CFDA vzdal hold Donatelle i A$AP Rocky. Amber Valletta zazářila v ikonické róbě

    Speciální cena pak letos připadla rovněž rapperu A$AP Rocky. Hudebník byl totiž jmenován Módní ikonou roku. Získal tak stejné ocenění jako jeho partnerka Rihanna, která ji vyhrála v roce 2014. Duo proto také společně dorazilo na červený koberec. Uznání neunikla ani legendární návrhářka Donatella Versace. Uděleno jí bylo Ocenění za pozitivní změnu, a to z rukou herečky Ariany DeBose a modelky Amber Valletta.

    @glamourgermany Ja das ist das #JLO Kleid das 2000 das Internet komplett übernommen hat! #AmberValetta trüg das bekannteste #Versace Kleid zu den #CFDAAwards ♬ som original – clippmusic

    Právě druhá jmenovaná pak na červený koberec dorazila v ikonickém návrhu z dílny Versace, a to slavných „J-Lo“ šatech. Tedy vyzývavé róbě, kterou kdysi oblékla herečka a zpěvačka Jennifer Lopez. Velkolepou událost pak navštívil celý zástup slavných osobností. Módu přišly oslavit například zpěvačky Addison Rae a Olivia Dean, modelky Ashley Graham a Alex Consani nebo herečky Nina Dobrev a Julianne Moore.

    Zdroje: WWD, Grazia, W Magazine, Instagram, TikTok

    Nevěsty podzimu 2026 mají jasno. Svatební šaty vlají v rytmu ikon

    0
    Galia Lahav
    Galia Lahav

    Nedávný Bridal Fashion Week v New Yorku promluvil. Deklaroval trendy podzimu 2026 a potvrdil to, co mnozí očekávali. Svatební šaty budoucí sezóny čerpají z uplynulých i teprve připravovaných svateb slavných ikon. Značky reflektují šaty Seleny Gomez, Charli XCX a odhadují, jaké oblékne Taylor Swift. To vše doplňuje záplava krajky a volánů ve stylu Marie Antoinette.

    Halter neck šplhá na vrchol trendů. Na vině je Selena Gomez

    Kolekce svatebních šatů pro podzim 2026, představené na uplynulém New York Bridal Fashion Week, mají jasno. Jejich podobu diktovaly důležité uplynulé svatby, například ta zpěvačky Seleny Gomez. Sama totiž oblékla jednoduché svatební šaty s halter neckline z dílny Ralph Lauren. Právě tento elegantní střih proto můžete očekávat i v nejnovějších řadách svatebních salonů. Nadčasová volba je opět na scéně.

    V nedokonalosti je krása. Charli XCX nabourává svatební perfekcionismus

    Svou stopu na nejnovějších svatebních kolekcích zanechala i zpěvačka Charli XCX. Návrháře inspirovala jak návrhem svatebních šatů z dílny Vivienne Westwood, tak těmi od Danielle Frankel. Na módní mola proto nastoupily róby, které vám sice vyrazí dech, milovníky perfekcionismu však nenechají klidnými. Spadlá ramínka, pomačkané sukně či roztřepené lemy vytváří perfektní dojem nedokonalosti.

    Zdroj: Monique Lhuillier

    Taylor Swift svatbu teprve chystá. Svatební salony však mají jasno už nyní

    Další ikonou, která svatební kolekce pro podzim 2026 ovlivnila, je Taylor Swift. Své svatební šaty sice světu ještě neodhalila, módní domy mají přesto jasno. Při tvorbě se inspirovaly jejím posledním albem s názvem The Life of a Showgirl. Právě kostýmy tanečnic sloužily jako předloha k o něco extravagantnějším Art Deco róbám. Klasickou bílou střídají odlesky flitrů, záplavy peří nebo odvážný průhledný materiál.

    Zdroj: Nicole + Felicia

    Volánů není nikdy dost. Móda se ohlíží za dávnou érou Marie Antoinette

    Britské muzeum Victoria & Albert uvedlo v Londýně výstavu trasující dopad Marie Antoinette na módní scénu. Atmosféra výstavy však dosáhla až do New Yorku. Po tamních molech se prošly modelky v návrzích, které silně evokovaly její éru. Mašle, drobné i ty obří, zakrývající přísné korzety, volány a obří nadýchané sukně. To vše vytváří ze svatebních rób šaty hodné princezny. Nebo v tomhle případě, panovnice.

    Zdroj: Galia Lahav

    Tradice v novém kabátě. Krajka doplňuje inovativní svatební návrhy

    Dalším výrazným prvkem nedávného New York Bridal Fashion Week se stala krajka, která ovšem tentokrát oblékla novou podobu. Návrháři s ní pracují v inovativním zpracování a moderním návrhům dodávají nádech tradice. Krajka doplňuje například stylový set sáčka a nadýchané mini sukně nebo téměř průsvitnou strukturovanou róbu. Módní domy tak ukazují, že i klasika umí nečekaně zazářit ve světle inovace.

    Zdroj: Markarian, KYHA

    Zdroje: WWD, Who What Wear, L’Officiel, Instagram

    Coperni přepisuje bodycare. Oblečení napouští prospěšnými bakteriemi

    0
    Coperni C+ Carewear
    Coperni C+ Carewear

    Značka Coperni ví, jak vytvořit virální moment a posunout hranice nemožného. Ať už to byly šaty modelky Belly Hadid ve spreji, nebo robotičtí psi na módní přehlídce. Tentokrát se však její zakladatelé Sébastien Meyer a Arnaud Vaillant rozhodli vydat komerčnějším směrem a představit kolekci oděvů napuštěných synbiotickou směsí, jež byste jinak našli ve své ledničce.

    Oděv přestává být pouhým oděvem. Stává se aktivní skincare ingrediencí

    Ve změti nových kolekcí, jež se na nás valí z týdnů módy, může být pro značky obtížné vyniknout. To však neplatí pro pařížský módní dům Coperni, který pro sezónu jaro/léto 2026 opět boduje. V rámci ní totiž představil řadu s názvem C+ Carewear. Na první pohled se jedná o obyčejné kusy oblečení. Skrývají ovšem překvapivou superschopnost.

    Zdroj: Coperni

    Topy, body a legíny v černé a šedé barvě jsou obohaceny o synbiotickou směs probiotik a prebiotik, jež se postupně uvolňuje. Inovativní patentovaná elastická tkanina vznikla ve spolupráci s průkopnickou švýcarskou společností HeiQ, která se zabývá biotechnologiemi.

    Coperni těží z wellness boomu. Překvapuje však cenovou dostupností

    Jako u každé jiné revoluční myšlenky se zakladatelé značky Sébastien Meyer a Arnaud Vaillant rozhodli podívat se na věci z jiného úhlu a položili si otázku: „Co kdyby oblečení mohlo dělat víc než nás jen oblékat, co kdyby se o nás mohlo starat?“ C+ Carewear slibuje svým nositelům hydrataci, posílení kožní bariéry a postupné zmírnění zarudnutí a suchosti.

    Tajemství této inovativní technologie spočívá v její aktivaci tělesným teplem a třením při kontaktu s kůží. To umožňuje „dobrým“ bakteriím postupně přecházet z oděvu na pokožku nositele. Podle Vaillanta a Meyera bylo největší výzvou vytvořit produkt, který funguje po technologické stránce, ale ne na úkor estetiky nebo pohodlí při samotném nošení.

    Dle značky zůstávají oděvy s aktivními složkami plně funkční až po dobu 40 praní. Zajímavá je také jejich cena. Ve srovnání s lounge a athleisure kousky od jiných prémiových značek je překvapivě „nízká“. Přestože se jedná o revoluční biotechnologickou novinku od high fashion značky, jako je Coperni. Například C+ Body se oficiálně prodává za 150 eur, zatímco ostatní kousky stojí 180 eur.

    Zdroje: Coperni, Business of Fashion, Dazed, Instagram

    Zemřela Marina Yee. Jako členka Antverpské šestky přepsala pravidla módy

    0
    Marina Yee
    Marina Yee

    Módní svět opustila významná návrhářská ikona, designérka Marina Yee. Zemřela dne 1. listopadu po boji s rakovinou, a to ve věku 67 let. Známá byla především jako členka proslulé skupiny Antverpská šestka, která koncem 80. let přepsala pravidla tehdejší módy. Většinu své kariéry však strávila mimo světla módních reflektorů, a to jako učitelka renomovaných univerzit.

    Antverpská šestka ztratila jednu ze svých členek. V sobotu 1. listopadu zemřela Marina Yee, jedna z nejvlivnějších návrhářek módní historie, a to ve věku 67 let po boji s rakovinou. Oznámení o její smrti jako první zveřejnilo muzeum v Antverpách MoMu. Designérka byla součástí vlivné belgické skupiny, která v druhé polovině 80. let 20. století pomohla přepsat pravidla módy a dostat Belgii do centra pozornosti.

    „Byla výjimečným autentickým hlasem na poli belgické módy. Její práce byla radikálně upřímná, poetická a vždy zakořeněná v respektu jak vůči lidem, tak materiálům,“ popsala designérku dle serveru WWD ředitelka MoMu Kaat Debo. „Naučila nás, že móda může přesahovat trendy, znamenat reflexi, péči a propojení,“ dodala. Marina Yee odstartovala svou kariéru na Royal Academy of Fine Arts v Antverpách.

    Zdroj: MoMu

    Právě na jedné z nejprestižnějších módních škol se seznámila s ostatními designéry Antverpské šestky, tedy Ann Demeulemeester, Dries Van Noten, Walter Van Beirendonck, Dirk Van Saene a Dirk Bikkembergs. Návrháři pokořili módní svět, když se v roce 1986 zúčastnili British Designer Show v Londýně a vyrazili všem dech svými netradičními a avantgardními návrhy. Právě tehdy si vysloužili i svou přezdívku.

    Marina Yee působila za oponou. Učila módu na renomovaných univerzitách

    Marina Yee po dokončení školy v roce 1981 pracovala pro významné belgické značky, jako je Gruno & Chardin a Bassetti. V přelomovém roce 1986 ovšem uvedla svou vlastní značku jménem Marie. Vedla ji až do roku 1990, kdy se rozhodla ustoupit ze světel módních reflektorů. Chtěla se věnovat dalším zájmům, jako byla tvorba divadelních kostýmů nebo interiérový design. Později pracovala také jako učitelka.

    Působila na renomovaných univerzitách, jako je École Supérieure des Arts Saint-Luc de Tournai, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten nebo Royal Academy of Art v Haagu. V roce 2018 oslavila úspěšný comeback, když v japonském butiku Laila uvedla novou značku M.Y. Collection. Antverpské muzeum MoMu pak ještě před její smrtí naplánovalo na rok 2016 výstavu oslavující 40. výročí Antverpské šestky.

    Zdroje: Fashion Network, WWD, The Business of Fashion, Instagram, YouTube

    Prada přetváří diváka. Instalace „The Audience“ na Frieze Week mění roli publika 

    0

    Prada se tradičně účastní jednoho z nejvýznamnějších uměleckých a kulturních týdnů. Frieze Week je událost konající se v Londýně, na které se prezentují nová díla, instalace a performance světově uznávanými umělci, galeristy a designéry. Instalace patřící Pradě se stává každý rok strategií, jak módu propojit se světem umění. A značka každoročně sklízí na Frieze Weeku úspěch. Ani tento rok nebude výjimkou. 

    Luxusní značka známá po celém světě díky filmu Ďábel nosí Pradu úzce spolupracovala s architekty, umělci a designéry, aby vytvořila prostor, který byl jak na oko pohledný, tak obsahoval hlubší, filozofický význam. Módní dům Prada se letos na Frieze Weeku zaměřuje hlavně na modernizaci prostoru, praktičnost a estetiku. Svými činy tak předělává Londýn na růžový sen umělců a návrhářů.

    Prada dorazila na Frieze Week. Oživila ho módou i představením The Audience 

    Frieze Week je jedním z největších uměleckých festivalů, který se každoročně koná v New Yorku a Londýně. V roce 2025 jste ho mohli navštívit ve vznešené čtvrti Londýna, tedy v Regent’s Parku od 15. do 19. října. Kořeny týdne sahají až do roku 2003, kdy ho založili významní umělci na britské scéně Matthew Slotover a Amanda Sharp. Od té doby se stále rozrůstá. Záměrem umělců bylo probudit ve veřejnosti zájem o umění a jednoduše zviditelnit práci mladých umělců. 

    Zdroj: Prada

    Letos jsme na události mohli mimo instalace z dílny italské značky spatřit rovněž expozici soch umístěných v Regent’s Parku nebo paralelní výstavy představující historii umění. Samotná Prada Mode, tedy kulturní platforma značky, ovšem na letošním týdnu umění představila exkluzivní instalaci s názvem The Audience. Pracovala na ní společně se skandinávskými umělci Michaelem Elmgreen a Ingarem Dragset. 

    Instalaci představili v historii oplývající budově Town Hall, King’s Cross, kde byl hlavní sál přetvořen na kino se speciální scénografií. Sál tvořilo na 104 sedadel, která pokrývala sametová látka. Umělci tak chtěli navodit atmosféru kinových sálů minulého století. Některá sedadla obsadily hyper realistické sochy diváků, z nichž některé na sobě měly oblečení značky Prada a tvářily se zvědavě nebo znuděně.

    Prada propojuje pozorovatele a objekt. Jaká je role diváka v éře sociálních sítí? 

    Na plátně pak značka promítla film, jehož obraz byl záměrně nekvalitní a rozmazaný. Hlavní role snímku obsadili spisovatel a malíř, kteří se spolu bavili o své tvorbě. Podoba a námět filmu měly vzbuzovat dojem nejasnosti a diskomfortu z nedokonalého obrazu. Divák byl nucen více přemýšlet o tom, co znamená být publikem ve světě přehlceném vizuálními prvky, jako jsou zejména sociální sítě a média. 

    Instalace tak vytvořila prostor „pozorovatele a pozorovaného“ a vztah mezi publikem a médiem, kde pozorující nejsou pasivní, ale stávají se součástí díla. Prada svou účastí na Frieze Weeku dává najevo, že jí nestačí stát na vrcholu módního průmyslu, chce se také angažovat v hlubších sociálních a kulturních tématech. Frieze Week je nádherná ukázka spojení umění, vysoké módy a skrytého brandingu, který není lidem agresivně vnucován jako běžná módní reklama. 

    Zdroje: Wallpaper, HyperBeast, Instagram, Prada Mode London, Prada, YouTube





    Kosmetická taštička je již pasé. Na její místo nastupují beauty charms

    0
    Glossier bag charm
    Glossier bag charm

    Letošní lavina trendy přívěsků nabírá na obrátkách. Zatímco létu dominovaly virální plyšáci Labubu nebo hravé doplňky, podzimu vévodí takzvané beauty charms. Jedná se o miniaturní verze základních pomocníků z tradičních kosmetických taštiček. Na současné scéně signalizují nejen trvající vládu maximalismu, ale také touhu milovníků módy ukázat svůj status.

    Módní scénu nadále definuje posedlost přívěsky. S přicházejícím podzimem ovšem postupně začala ztrácet tvář virálních příšerek Labubu a nabyla nové podoby. Na luxusních kabelkách můžete proto čím dál častěji zahlédnout drobné napodobeniny kosmetických essentials. It bags zdobí třpytivé lesky na rty, miniatury ikonických parfémů či ozdobná zrcátka. Dokazují tím, že přívěsky z módního průmyslu jen tak nezmizí.

    Nadvládu přívěsků lze vysvětlit trvající dominancí maximalismu. Výrazný styl drží nad módním průmyslem pevnou ruku již několik sezón. Po světové pandemii, ale také v období hned několika světových krizí unikají milovníci módy do pestrobarevného zákoutí, plného extravagance a přehnanosti. Do již tak dost temného světa touží přinést vlnu lehkosti. Nutno ovšem podotknout, že přívěsky nejsou žádnou novinkou.

    Zdroj: Celine, Carolina Herrera

    Například v Japonsku se takzvané charms drží na vrchních příčkách trendů celé dekády. Zvyk zdobit luxusní kabelku zavedla navíc již herečka Jane Birkin, která svou ikonickou tašku s radostí obohacovala o šátky, samolepky či šperky již od 80. let 20. století. V posledních dvou letech však začaly přívěsky dominovat přehlídkovým molům značek jako Miu Miu, Fendi a Coach. Zaplavily i TikTok nebo Instagram.

    Zdroj: Dior, Glossier

    Beauty charms jako symbol statusu. Světu odhalují váš styl, ale i peněženku

    Přívěsky, a především pak jejich beauty verze, však nesymbolizují jen maximalismus nebo vlnu nostalgie. Nabízejí možnost sebevyjádření a prokázání statusu. V čím dál více jednotvárném digitálním světě vznikla nová touha po individualitě. Lesky, rtěnky a drobné parfémy navíc umožňují nejen ukázat váš vkus, ale také luxusní beauty rutinu. Jedná se o další způsob, jak se světu pochlubit tím, co si můžete dovolit.

    @sarahpalmyra in my bag charm era ✨ the chokification of beauty is happening and I’m here for it @Olaplex @cocokind @TIRTIR Inc. @Clarins USA @colorgram.official #welovecoco #bagcharms #lipbalm #whatsinmybag ♬ original sound – Sarah Palmyra✨

    Zdroje: Byrdie, WWD, Grazia Daily, Instagram, TikTok

    TikTok Highlights: Podzimní trend vrací na scénu lásku k učení

    0
    personal curriculum
    personal curriculum

    Sociální síť TikTok letos na podzim pohltil nový trend. Koncept zvaný „personal curriculums“ vzbuzuje v uživatelích ztracenou lásku k učení, vzdělávání a rozvíjení sebe sama. V jeho srdci leží jednoduchý předpoklad, tedy vytvoření vlastního rozvrhu libovolných „předmětů“. Jednat se může o touhu naučit se lépe vařit, zahradničit nebo konečně pochopit fyzikální zákony.

    Vybírat nové sešity, zapisovat nejdůležitější informace a číst knížky s horkým čajem v ruce a zapálenou svíčkou na nočním stolku. Přesně tak si uživatelé sociální sítě TikTok romantizují učení. Lásku ke studování v nich probudil nejnovější trend „personal curriculums“. Jde o jednoduchý koncept, diktující nastavení vlastního studijního plánu, jenž opět vynese na povrch touhu po vědomostech a osobním rozvoji.

    Za inspirativním fenoménem stojí TikTok influencerka Elizabeth Jean. Pomocí svých videí se snaží ukázat, že učení vychází z naší radosti získávat nové informace a rozšiřovat své znalosti. Snaží se připomenout, že bez známkování, tvrdých deadlinů a soudících pohledů učitelů může být studium opravdu zábava. Především, pokud ho vezmeme do vlastních rukou a vybereme si vlastní předměty, cíle i formy zkoušení.

    Zdroj: Unsplash

    Trend odpovídá širšímu hnutí na sociálních sítích, které se snaží upozorňovat na jejich škodlivé vlivy. Usiluje o návrat klasických hobby a offline aktivit, jež mohou pomoct s úzkostmi a negativními náladami, často vyplývajících z hodinového scrollování na Instagramu nebo TikToku. Jak už to ale u podobných trendů bývá, i ten aktuální stojí na poměrně jednoduchých principech, zabalených do nové nálepky.

    Klíč k úspěchu spočívá v časovém plánu. Se studijními cíli to nepřehánějte

    Jakým způsobem si individuální studijní plán vytvoříte je zcela na vás. Pomáhá ovšem vybrat si časový úsek, dle kterého budete svůj progres mapovat. Může se jednat o měsíc, klidně ale zvolte i tři. Následně je vhodné sepsat takzvaný brain dump, tedy intuitivní seznam toho, v čem byste se rádi zlepšili. Nemusí jít o skutečné odborné předměty, počítá se i jóga, meditace, vaření, zahradničení nebo malování.

    @connievaleriaofficial Replying to @user1244230141267 this is how I did mine! I know it’s been a few days since this comment but wanted to post anyway! #personalcurriculum #learning #languagelearning #learning #journaling ♬ Puccini’s Aria – World Philharmonic Orchestra

    Stejně tak se ale nemusíte obávat ani složitějších témat, jako je literatura, filozofie, psychologie, chemie nebo fyzika. Uživatelé sociálních sítí s oblibou čerpají z veřejně dostupných zdrojů, jako jsou knihy z knihovny, videa na YouTube, veřejně přístupné odborné články nebo podcasty. Klíčem k úspěchu je ovšem své nadšení pro studium nepřehnat a stanovit si realistické cíle, jež vás skutečně posunou vpřed.

    Zdroje: The EveryGirl, Forbes, Instagram, TikTok

    Beauty segment posiluje. V roce 2025 poháněla luxusní byznys krása

    0
    Louis Vuitton
    Louis Vuitton

    Rok 2025 se nese v duchu proměny krásy v jeden z nejvýraznějších pilířů globálního luxusního trhu. Beauty segment získává status klíčového motoru růstu a mění obchodní mapu velkých značek. Akvizice, nové řady a strategické vstupy do kosmetiky posouvají společnosti do sféry, kde se psychologie potkává s výkonem. V luxusním světě dnes vítězí to, co dokáže být osobní, a právě krása tuto rovnováhu ztělesňuje.

    Společnost L’Oréal převzala beauty divizi luxusní skupiny Kering za čtyři miliardy eur. Balenciaga vstupuje do světa parfémů. Louis Vuitton rozšířil své impérium o kosmetiku s rtěnkou za 200 dolarů. A Kylie Jenner znovu rozvíjí značku, která redefinovala propojení digitální kultury a byznysu. Luxusní trh. jako by se přesouval z přehlídek na toaletní stolky a spolu s tím mění i způsob, jakým zákazníci prožívají prestiž.

    Krása zažívá obrovské změny. Její důležitost potvrzují renomované módní domy

    Trh krásy v roce 2025 zaujímá pozici jednoho z nejrychleji rostoucích segmentů luxusu. L’Oréal akvizicí beauty divize koncernu Kering získává přístup ke značkám, které nesou DNA vysoké módy. Gucci, Bottega Veneta a Balenciaga. Tím vzniká nový model růstu, v němž se estetika, technologie a prestiž pojí v jediný obchodní celek. Módní domy posouvají portfolia od oděvů k rituálům každodenní péče. Krása se stává strategií, jež vytváří loajalitu, kontinuitu, ale i velmi vysokou marži.

    Zdroj: Kering

    Louis Vuitton otevřel kapitolu La Beauté, v níž se design, vůně a barva mění ve formu investice. Rtěnka s monogramem LV v hodnotě 200 dolarů reprezentuje nový luxus. Předmět, který spojuje preciznost značky s intimitou osobního rituálu. Takový produkt má schopnost vnést do každodennosti nádech výjimečnosti. Pro zákazníky znamená pocit příslušnosti, pro značku prostor, kde se buduje emocionální kapitál.

    Zdroj: Louis Vuitton

    Na současném trhu má krása charakter identity. Zákazník neusiluje pouze o produkt, ale o vztah se samotnou značkou. Influencerka a podnikatelka Kylie Jenner tuto dynamiku chápe dokonale. Její značka Kylie Cosmetics funguje jako laboratoř sebevědomí a obraz moderní aspirace. Beauty uchopila jako nostalgický nástroj. Nová kolekce King Kylie sahá do její ikonické minulosti a beauty spotřebitelé doslova šílí.

    Krása s sebou nese emocionální dopad. Přibližuje zákazníka ke kultuře značky

    Beauty má oproti módě unikátní rytmus. Nepracuje v sezónách, ale v cyklech každodenního používání. Značky tím získávají trvalý kontakt se svým publikem. Každá vůně, krém či lesk představují dotyk brandu. Luxusní domy tím posilují svou přítomnost a rozšiřují portfolio do oblastí, které nesou stabilní růst i silný emocionální dopad. Například pro Balenciaga je vstup do světa parfémů perfektní investicí, protože vůně mohou mít oproti oblečení obrovskou marži. Jeho materiálová kvalita je totiž zjevná na první pohled, což u parfémů říct nelze.

    Rok 2025 tedy deklaruje, že krása se stala jazykem, kterým luxus komunikuje svou novou sílu. Parfém, rtěnka či pleťový krém fungují jako symbol i zdánlivá investice. Beauty segment v podstatě posouvá hranice toho, co v současnosti znamená vlastnit luxus. Dovoluje totiž prožít ho, ne ho pouze mít. V tomto světě má každý detail hodnotu, jež překračuje materiál i samotný design. Krása se proměňuje v moderní kapitál, jenž propojuje značku a zákazníka způsobem, který žádný jiný segment luxusu nezvládne.

    Zdroje: WWD, Business of Fashion, Instagram