Zimní sezona znovu otevírá otázku, proč pletené čepice často působí únavněji než samotné mrazivé počasí. Mnoho tváří pod nimi ztratí proporce, linku čelisti i sebevědomý výraz. Móda však nabízí alternativy, jež pracují s architekturou hlavy mnohem chytřeji a dávají outfitu novou vertikálu. Struktura, historie, elegance a dramatický tvar dokáží proměnit běžné vrstvení ve skutečný styling. Není divu, že módní domy sázejí na čepice rámující obličej jako šperk, ne jako zimní nutnost.
Pomalu nám venku přituhuje a všichni už oprašujeme kabáty a kožichy na letošní zimu. Pokud chcete vládnout sněhovému počasí, zapomeňte na minimalismus a šeď. Prosviťte mráz a tmu třpytem, metalickými tóny, zvířecími vzory a elegancí hodné královny. Ať už si zvolíte look městské bohyně, nebo princezny mrazu, nebojte se svého půvabu a síly vlastního stylu.
S příchodem chladnějších dní se pulz kvalitních svetrů přesouvá do první linie podzimních outfitů. Svetr je klíčovým prvkem sezóny, symbolem komfortu a elegance. Právě volba mezi jemným "králem vláken" kašmírem a lesklým "aristokratem" mohérem představuje klíčovou otázku. Proč sáhnout po jednom, či druhém? Na co si dát pozor při výběru? Poznejte technické parametry, estetické rozdíly i praktickou stránku každého materiálu.
Pestré barvy sluncem nasyceného léta sice zahnaly temnější odstíny burgundy a čokoládově hnědé, to ovšem ještě neznamená, že je populární maximalismus na ústupu. Nadále se totiž projevuje nejen v odvážných kombinacích nebo vzorech, ale především trendy špercích. Není proto divu, že letošnímu podzimu dominují takzvané pendant necklaces.
Zdá se, že jeden z dominantních trendů letošního léta nehodlá ustoupit do pozadí. Capri pants až do nedávna dominovaly především dámským šatníkům. Postupně ale překračují pomyslnou hranici a derou se také na pánskou scénu. Nejčastější je jejich baggy varianta, k vidění jsou ovšem i odvážnější užší siluety. Jde o pokračování trendu, nebo vzestup před pádem?
Napodobeniny designových triček s odřeným logem nebo rádoby luxusní kabelky z levné kůže (bohužel) představují neodmyslitelnou součást odvrácené stránky módy. Že k inspiraci bez uznání původního zdroje přistoupí i Prada však čekal málokdo. Módní dům nyní doufá, že své jméno očistí. Kulturní apropriaci indických sandálů hodlá napravit oficiální spoluprací.
Show Chanel Métiers d’Art 2026 v New Yorku přinesla pohled, který si říká o zpomalení a soustředění. Druhá kolekce od Matthieu Blazy pro módní dům Chanel působí sebevědomě a přesně. Místo okázalého vyprávění staví na detailech, gestech a vrstveném čtení. Každý look funguje jako samostatná kapitola i součást širší kompozice. A v této koncentraci spočívá její síla.
Haider Ackermann opět posouvá hranice zimní módy. Kolumbijsko-francouzský designér uvedl svou již třetí zimní kolekci pro značku Canada Goose. Tentokrát ovšem zvolil odvážné barvy. Zkombinoval totiž fluorescenční jarní tóny s klasickými tlumivými zemitými odstíny, které přidají trochu optimismu a potřebného tepla do jinak pochmurných zimních dnů.
Saint Laurent Rive Droite otevírá zimní sezónu ve velkém stylu. Tentokrát kolekcí, jež nese název Snow Edition a nemůže chybět v šatníku žádného milovníka horských chat a sjezdovek. Kolekce spojuje sexy estetiku značky s prémiový zimním vybavením, kterým nepronikne ani špetka mrazu. Husí kůži budete mít jen z toho, jak dobře budete v Saint Laurent vypadat.
Některé kolekce stárnou jako archivy. Jiné se po letech vracejí s energií, která přesně odpovídá nové chvíli. A právě řada Jean Paul Gaultier FW 1999 patří mezi ně. Je až zarážející, s jakou jistotou tehdejší styling kopíruje současný rytmus zimy. Párové siluety, promyšlené vrstvy, moderní proporce. Runway z přelomu milénia působí jako návrh letošní sezóny, jen vystřižený z jiného času. Vizionářství vzniká jako jasný důsledek schopnosti číst budoucnost s neobvyklou přesností.
Uživatelé sociální sítě TikTok vyplodili další ze svých extrémně znějících make-up trendů. Tváře inspirované spáleninami po hodinách vyvalování se na sluníčku tentokrát vystřídala nová sezónní variace. Trend Frost Bitten Blush odkazuje na odstín tvářenky, za který by se nestyděla ani Marfuša z Mrazíka. Nechte své tváře pomyslně omrznout a darujte jim růžový nádech.
Hledáte dárek, který potěší každou ženu ve vašem životě? Ať už chcete udělat radost sestře, kamarádce, či přítelkyni, beauty svět vás nezklame. Nabízí přesně to, co pod vánočním stromečkem vykouzlí úsměv na tváři. Vsaďte na beauty tipy roku, které jsou voňavé, rozmazlující a tak trochu návykové. Umí dokonale zahřát u srdce: potěší, překvapí a dodají dotek elegance.
Rick Owens přesouvá hranice svého temného universa směrem, jenž budí pozornost mezi milovníky high-end péče. Nový set uvádí svět ústní péče do prostoru, kde převládá brutalistický minimalismus, vůně na úrovni niche parfémů a rituály, jež získávají nečekanou váhu. Kolekce kombinuje estetiku sochařské drsnosti s intimní každodenností. Výsledkem je zážitek, který proměňuje běžnou ranní sekvenci v uvědomělý akt.
Influencerka a podnikatelka Hailey Bieber má TikTok v hrsti. Nezáleží příliš na tom, jaký odstín tvářenky, očních stínů nebo rtěnky zvolí. Svou možná původně i bezmyšlenkovitou volbou odstartuje nový virální trend. Výjimkou nejsou ani její zimní nehty, které vyzývají tradici na souboj. Jemné třpytky nebo uhlazený glow totiž Hailey Bieber nahradila zvířecím potiskem.
Herečka Shay Mitchell uvedla na trh kosmetickou řadu Rini, která okamžitě vzbudila smíšené reakce. Produkty jsou totiž určeny výhradně pro děti od 3 do 12 let. Řada proto rozdělila internet. Je doopravdy nutné, aby děti od tak ranného věku pečovaly o svou pleť, nebo jde jen o další marketingový tah? Rini se stává jedním z nejdiskutovanějších debutů roku.
Hermès se v roce 2025 znovu usazuje na prvním místě žebříčku hodnoty luxusních kabelek, který tradičně sestavuje společnost Rebag. Po loňském prvenství značky Goyard se pařížský módní dům vrací do čela hodnocení sledujícího, jak si luxusní kabelky a vybrané doplňky vedou na sekundárním trhu. Tedy jak dobře si dokážou udržet, případně navýšit svou cenu při dalším prodeji. Výsledky vycházejí z milionů transakcí a dlouhodobě sbíraných dat. Hermès tak znovu potvrzuje svou roli referenčního bodu luxusu s investičním přesahem.
Ranč Cerro Pelon Toma Ford je rozhodně místo, kde by každý chtěl strávit alespoň pár hodin svého života. Atmosféra velkolepého domu připomíná futuristický Divoký západ a vyzývá návštěvníky skočit do sedla a uhánět do zapadajícího slunce. Tato luxusní residence se rozléhá v Novém Mexiku a je nyní v rukou anonymního majitele. Jak takový luxus vypadá?
Irská designérka Robyn Lynch přetváří klasické uniformy Guinness Storehouse. Její kolekce spojuje funkčnost s estetickými detaily. Inspiraci pro nezvyklý projekt čerpala z irské historie a kultury a dala tak vzniknout něčemu neotřelému, přesto elegantnímu. Dílo reflektuje nejen bohaté dědictví světově uznávaného pivovaru, ale i osobitý styl nadané návrhářky.
Zimní sociální sítě letos opět zaplavuje estetika, která připomíná staré filmové kotouče, zrnité fotografie aristokracie a atmosféru, jež voní po dřevě, sněhu a drahém alkoholu. St. Moritz se každé předvánoční období vrací do popředí jako kulturní symbol zimního luxusu s patinou minulých dekád. Vintage snímky horských hotelů, kožešin, brýlí s masivními obroučkami a sluncem zalitých svahů budí touhu po atmosféře, jež se v moderním světě těžko replikuje.
Rok 2025 už má sbaleno a my opět sedíme nad seznamy přání, které se tváří nenáročně, ale ve skutečnosti by přivedly k pláči nejednoho elfího účetního. Redakce se promíchala, omladila, rozšířila a s ní se proměnily i naše dárkové ambice. Udělejte si pohodlí, realita počká. Tady je náš vánoční wishlist, v němž se opět potvrzuje, že kreativita je krásná... ale taky drahá.
Streamovací služba Netflix přivítala pátou sezónu seriálu Emily in Paris. Hold jí vzdává i módní dům Fendi, který představil jí inspirovanou řadu kabelek. Asics zvedá vlny novým hybridním modelem Gel-Kinetic SP a Dior přibližuje vizi Jonathana Anderson pomocí Pre-Fall 2026. Chanel zabalil na Vánoce vlajkovou pobočku a Versace začíná vidět svou budoucnost.
Konec roku předznamenává také začátek něčeho nového. Módní dům Burberry proto hledí vpřed a již nyní vítá lunární nový rok 2026. Vydal proto speciální kolekci věnovanou znamení koně, které nadcházející měsíce definuje. Symbol tentokrát hraje britské značce do karet, jelikož ladí s jejím historickým logem jezdce. Právě to značí většinu kousků nejnovější řady.
Konec roku nevyhnutelně doprovází i zhodnocení uplynulých měsíců. K ohlédnutí do minulosti proto přistoupila také beauty scéna. Platforma CreatorIQ zveřejnila svůj tradiční žebříček značek, sestavený na základě jejich Earned Media Value (EMV), tedy metriky posuzující hodnotu organického mediálního pokrytí. Pomyslná korunka "virálnosti" letos patří L'Oréal Paris.
Japonská značka proslulá ikonickými teniskami vstupuje do světa parfémů. Onitsuka Tiger přetvořila legendární sneakers do své první řady exkluzivních vůní. Na starost je dostal parfumér Mark Buxton, který stojí mimo jiné i za Le Labo Vetiver 46. Zlatavé lahvičky vyrobené v Provence tak spojují to nejlepší z japonské tradice, francouzské elegance a současného designu.
Od července příštího roku začnou v Evropské unii pro malé balíky v hodnotě pod 150 eur platit nová cla. V pátek se na tom dohodli ministři financí zastupující členské státy. Poplatek ve výši tří eur cílí na potlačení laviny levného zboží, putujícího do bloku především z Číny. Dopad pocítí hlavně levné e-commerce platformy, jako je Shein, Temu nebo AliExpress.
Zimní sezona znovu otevírá otázku, proč pletené čepice často působí únavněji než samotné mrazivé počasí. Mnoho tváří pod nimi ztratí proporce, linku čelisti i sebevědomý výraz. Móda však nabízí alternativy, jež pracují s architekturou hlavy mnohem chytřeji a dávají outfitu novou vertikálu. Struktura, historie, elegance a dramatický tvar dokáží proměnit běžné vrstvení ve skutečný styling. Není divu, že módní domy sázejí na čepice rámující obličej jako šperk, ne jako zimní nutnost.
Pomalu nám venku přituhuje a všichni už oprašujeme kabáty a kožichy na letošní zimu. Pokud chcete vládnout sněhovému počasí, zapomeňte na minimalismus a šeď. Prosviťte mráz a tmu třpytem, metalickými tóny, zvířecími vzory a elegancí hodné královny. Ať už si zvolíte look městské bohyně, nebo princezny mrazu, nebojte se svého půvabu a síly vlastního stylu.
S příchodem chladnějších dní se pulz kvalitních svetrů přesouvá do první linie podzimních outfitů. Svetr je klíčovým prvkem sezóny, symbolem komfortu a elegance. Právě volba mezi jemným "králem vláken" kašmírem a lesklým "aristokratem" mohérem představuje klíčovou otázku. Proč sáhnout po jednom, či druhém? Na co si dát pozor při výběru? Poznejte technické parametry, estetické rozdíly i praktickou stránku každého materiálu.
Pestré barvy sluncem nasyceného léta sice zahnaly temnější odstíny burgundy a čokoládově hnědé, to ovšem ještě neznamená, že je populární maximalismus na ústupu. Nadále se totiž projevuje nejen v odvážných kombinacích nebo vzorech, ale především trendy špercích. Není proto divu, že letošnímu podzimu dominují takzvané pendant necklaces.
Zdá se, že jeden z dominantních trendů letošního léta nehodlá ustoupit do pozadí. Capri pants až do nedávna dominovaly především dámským šatníkům. Postupně ale překračují pomyslnou hranici a derou se také na pánskou scénu. Nejčastější je jejich baggy varianta, k vidění jsou ovšem i odvážnější užší siluety. Jde o pokračování trendu, nebo vzestup před pádem?
Napodobeniny designových triček s odřeným logem nebo rádoby luxusní kabelky z levné kůže (bohužel) představují neodmyslitelnou součást odvrácené stránky módy. Že k inspiraci bez uznání původního zdroje přistoupí i Prada však čekal málokdo. Módní dům nyní doufá, že své jméno očistí. Kulturní apropriaci indických sandálů hodlá napravit oficiální spoluprací.
Show Chanel Métiers d’Art 2026 v New Yorku přinesla pohled, který si říká o zpomalení a soustředění. Druhá kolekce od Matthieu Blazy pro módní dům Chanel působí sebevědomě a přesně. Místo okázalého vyprávění staví na detailech, gestech a vrstveném čtení. Každý look funguje jako samostatná kapitola i součást širší kompozice. A v této koncentraci spočívá její síla.
Haider Ackermann opět posouvá hranice zimní módy. Kolumbijsko-francouzský designér uvedl svou již třetí zimní kolekci pro značku Canada Goose. Tentokrát ovšem zvolil odvážné barvy. Zkombinoval totiž fluorescenční jarní tóny s klasickými tlumivými zemitými odstíny, které přidají trochu optimismu a potřebného tepla do jinak pochmurných zimních dnů.
Saint Laurent Rive Droite otevírá zimní sezónu ve velkém stylu. Tentokrát kolekcí, jež nese název Snow Edition a nemůže chybět v šatníku žádného milovníka horských chat a sjezdovek. Kolekce spojuje sexy estetiku značky s prémiový zimním vybavením, kterým nepronikne ani špetka mrazu. Husí kůži budete mít jen z toho, jak dobře budete v Saint Laurent vypadat.
Některé kolekce stárnou jako archivy. Jiné se po letech vracejí s energií, která přesně odpovídá nové chvíli. A právě řada Jean Paul Gaultier FW 1999 patří mezi ně. Je až zarážející, s jakou jistotou tehdejší styling kopíruje současný rytmus zimy. Párové siluety, promyšlené vrstvy, moderní proporce. Runway z přelomu milénia působí jako návrh letošní sezóny, jen vystřižený z jiného času. Vizionářství vzniká jako jasný důsledek schopnosti číst budoucnost s neobvyklou přesností.
Uživatelé sociální sítě TikTok vyplodili další ze svých extrémně znějících make-up trendů. Tváře inspirované spáleninami po hodinách vyvalování se na sluníčku tentokrát vystřídala nová sezónní variace. Trend Frost Bitten Blush odkazuje na odstín tvářenky, za který by se nestyděla ani Marfuša z Mrazíka. Nechte své tváře pomyslně omrznout a darujte jim růžový nádech.
Hledáte dárek, který potěší každou ženu ve vašem životě? Ať už chcete udělat radost sestře, kamarádce, či přítelkyni, beauty svět vás nezklame. Nabízí přesně to, co pod vánočním stromečkem vykouzlí úsměv na tváři. Vsaďte na beauty tipy roku, které jsou voňavé, rozmazlující a tak trochu návykové. Umí dokonale zahřát u srdce: potěší, překvapí a dodají dotek elegance.
Rick Owens přesouvá hranice svého temného universa směrem, jenž budí pozornost mezi milovníky high-end péče. Nový set uvádí svět ústní péče do prostoru, kde převládá brutalistický minimalismus, vůně na úrovni niche parfémů a rituály, jež získávají nečekanou váhu. Kolekce kombinuje estetiku sochařské drsnosti s intimní každodenností. Výsledkem je zážitek, který proměňuje běžnou ranní sekvenci v uvědomělý akt.
Influencerka a podnikatelka Hailey Bieber má TikTok v hrsti. Nezáleží příliš na tom, jaký odstín tvářenky, očních stínů nebo rtěnky zvolí. Svou možná původně i bezmyšlenkovitou volbou odstartuje nový virální trend. Výjimkou nejsou ani její zimní nehty, které vyzývají tradici na souboj. Jemné třpytky nebo uhlazený glow totiž Hailey Bieber nahradila zvířecím potiskem.
Herečka Shay Mitchell uvedla na trh kosmetickou řadu Rini, která okamžitě vzbudila smíšené reakce. Produkty jsou totiž určeny výhradně pro děti od 3 do 12 let. Řada proto rozdělila internet. Je doopravdy nutné, aby děti od tak ranného věku pečovaly o svou pleť, nebo jde jen o další marketingový tah? Rini se stává jedním z nejdiskutovanějších debutů roku.
Hermès se v roce 2025 znovu usazuje na prvním místě žebříčku hodnoty luxusních kabelek, který tradičně sestavuje společnost Rebag. Po loňském prvenství značky Goyard se pařížský módní dům vrací do čela hodnocení sledujícího, jak si luxusní kabelky a vybrané doplňky vedou na sekundárním trhu. Tedy jak dobře si dokážou udržet, případně navýšit svou cenu při dalším prodeji. Výsledky vycházejí z milionů transakcí a dlouhodobě sbíraných dat. Hermès tak znovu potvrzuje svou roli referenčního bodu luxusu s investičním přesahem.
Ranč Cerro Pelon Toma Ford je rozhodně místo, kde by každý chtěl strávit alespoň pár hodin svého života. Atmosféra velkolepého domu připomíná futuristický Divoký západ a vyzývá návštěvníky skočit do sedla a uhánět do zapadajícího slunce. Tato luxusní residence se rozléhá v Novém Mexiku a je nyní v rukou anonymního majitele. Jak takový luxus vypadá?
Irská designérka Robyn Lynch přetváří klasické uniformy Guinness Storehouse. Její kolekce spojuje funkčnost s estetickými detaily. Inspiraci pro nezvyklý projekt čerpala z irské historie a kultury a dala tak vzniknout něčemu neotřelému, přesto elegantnímu. Dílo reflektuje nejen bohaté dědictví světově uznávaného pivovaru, ale i osobitý styl nadané návrhářky.
Zimní sociální sítě letos opět zaplavuje estetika, která připomíná staré filmové kotouče, zrnité fotografie aristokracie a atmosféru, jež voní po dřevě, sněhu a drahém alkoholu. St. Moritz se každé předvánoční období vrací do popředí jako kulturní symbol zimního luxusu s patinou minulých dekád. Vintage snímky horských hotelů, kožešin, brýlí s masivními obroučkami a sluncem zalitých svahů budí touhu po atmosféře, jež se v moderním světě těžko replikuje.
Rok 2025 už má sbaleno a my opět sedíme nad seznamy přání, které se tváří nenáročně, ale ve skutečnosti by přivedly k pláči nejednoho elfího účetního. Redakce se promíchala, omladila, rozšířila a s ní se proměnily i naše dárkové ambice. Udělejte si pohodlí, realita počká. Tady je náš vánoční wishlist, v němž se opět potvrzuje, že kreativita je krásná... ale taky drahá.
Streamovací služba Netflix přivítala pátou sezónu seriálu Emily in Paris. Hold jí vzdává i módní dům Fendi, který představil jí inspirovanou řadu kabelek. Asics zvedá vlny novým hybridním modelem Gel-Kinetic SP a Dior přibližuje vizi Jonathana Anderson pomocí Pre-Fall 2026. Chanel zabalil na Vánoce vlajkovou pobočku a Versace začíná vidět svou budoucnost.
Konec roku předznamenává také začátek něčeho nového. Módní dům Burberry proto hledí vpřed a již nyní vítá lunární nový rok 2026. Vydal proto speciální kolekci věnovanou znamení koně, které nadcházející měsíce definuje. Symbol tentokrát hraje britské značce do karet, jelikož ladí s jejím historickým logem jezdce. Právě to značí většinu kousků nejnovější řady.
Konec roku nevyhnutelně doprovází i zhodnocení uplynulých měsíců. K ohlédnutí do minulosti proto přistoupila také beauty scéna. Platforma CreatorIQ zveřejnila svůj tradiční žebříček značek, sestavený na základě jejich Earned Media Value (EMV), tedy metriky posuzující hodnotu organického mediálního pokrytí. Pomyslná korunka "virálnosti" letos patří L'Oréal Paris.
Japonská značka proslulá ikonickými teniskami vstupuje do světa parfémů. Onitsuka Tiger přetvořila legendární sneakers do své první řady exkluzivních vůní. Na starost je dostal parfumér Mark Buxton, který stojí mimo jiné i za Le Labo Vetiver 46. Zlatavé lahvičky vyrobené v Provence tak spojují to nejlepší z japonské tradice, francouzské elegance a současného designu.
Od července příštího roku začnou v Evropské unii pro malé balíky v hodnotě pod 150 eur platit nová cla. V pátek se na tom dohodli ministři financí zastupující členské státy. Poplatek ve výši tří eur cílí na potlačení laviny levného zboží, putujícího do bloku především z Číny. Dopad pocítí hlavně levné e-commerce platformy, jako je Shein, Temu nebo AliExpress.
Dries Van Noten vždy oblékal svět do poezie textilních kontrastů. Když ale na konci své kariéry představil nízké semišové tenisky, přidal ke svému odkazu nečekanou kapitolu. Precizní, civilní a zcela současnou podobu pánských bot. Ty se staly jeho tichým podpisem, který rezonoval i po jeho odchodu. Tento příběh nyní pokračuje pod vedením návrháře Juliana Klausner.
Kreativní ředitel Dries Van Noten, Julian Klausner, převzal otěže i odkaz jednoho z nejžádanějších produktů posledních sezón. Tedy Dries Van Noten tenisek. Zatímco jiní by se pustili do revoluce, on zvolil evoluci. Očišťuje tvar, nechává vyniknout materiál a mění sportovní obuv v objekt kultivované jednoduchosti, která koresponduje jak s oblekem, tak domácím oblečením. Jeho přístup potvrzuje, že i v době maximalismu má ten nejtišší luxusu své nezaměnitelné místo.
Zdroj: Dries Van Noten
Dries Van Noten sneakers slaví popularitu. Platforma LYST je zařadila mezi nejchtěnější produkty roku
Návrhář Dries Van Noten odešel v momentě, kdy se jeho estetika stala jazykem sama o sobě. Nikdy nepotřeboval loga, ani wow-efektové výkřiky. Věděl, že síla spočívá v promyšleném looku. Například v hedvábné košili, která se pohne jinak než zbytek outfitu, či v šatech z tří a více materiálů. Jeho poslední kapitola však přinesla překvapivý objekt touhy. Nízký semišový sneaker. Zdánlivě nenápadný kousek se proměnil v ikonu značky, jež rezonuje napříč aktuálním streetwear.
Zdroj: Dries Van Noten
Platforma LYST tehdy tenisky zařadila mezi nejžádanější produkty roku a TikTok zaplavila „Get Ready With Me“ videa, v nichž hrály Dries Van Noten sneakers hlavní roli. Julian Klausner, jenž debutoval kolekcí jaro/léto 2026, začal právě tam, kde Van Noten skončil. U tenisky. Zachoval její proporce, potlačil zdobnost a otevřel ji světlu. Modely z hedvábí a saténu působí jako kříženci boxerské obuvi a Art Deco snu. Na mole se objevily v odstínech zelené či citrónově žluté, jež se v pohybu nesly jako subtilní součást Dries Van Noten estetiky.
Tímto krokem Klausner vyjádřil přesně to, co znamená převzít značku s dědictvím. Nechat ji pokračovat přirozeně, bez snahy ji modernizovat. Jeho pohled je věcný, kultivovaný a technicky odpovídající DNA módního domu. Zůstává věrný Van Notenově citlivosti pro strukturu, zároveň ji však čte novou optikou, která je čistší, měkčí a „více o tvaru než o ornamentu“. Jeho tvorba zatím působí jako rozhovor dvou estétů, jež si navzájem rozumějí bez potřeby komunikace.
Už dlouho víme, že značka jménem Taylor Swift obsahuje mnohem víc než jen písničky s chytlavými refrény a chytrými texty. Nové album The Life of a Showgirl ukazuje umělkyni šťastně zamilovanou a pevně usazenou ve světě showbyznysu. Populární zpěvačka si skrze něj nejen hudebním, ale především módním jazykem a za pomocí promyšlené stylizace říká o pozici mezi opravdovými legendami.
Album The Life of a Showgirl, vydané letos v září, je už dvanáctou studiovou deskou Taylor Swift. Obsahuje proto 12 skladeb, mezi nimiž vynikají „Cancelled!“, „The Fate of Ophelia“ a „Ruin the Friendship“. Na nejnovějším albu se mísí pop s nádechem vintage glamour a hudebním dramatem typickým pro velká jeviště, přesně v duchu názvu alba.
Zdroj: Taylor Swift
Recenze na novinku jsou rozpolcené a opakuje se v nich trochu zlomyslná otázka, jestli šťastné životní období, ve kterém se zrovna americká zpěvačka nachází, není vlastně její tvorbě na škodu. Zdá se totiž, že emoce sdílené s posluchači prostřednictvím písní tentokrát nejsou tak dechberoucí. O to velkolepější je ovšem styling, jenž nové album provází.
Na scéně je nová role. Taylor Swift představuje showgirl 21. století
Na rozdíl od zdrženlivější hudební složky působí vizuální stránka alba sebevědomě a má jasnou a údernou vizi. Taylor Swift v ní zhmotňuje archetyp showgirl, který převádí do současného módního jazyka. Oslnivé korzety od ikonického Boba Mackie, krystalové minišaty značky Area nebo elegantní černé siluety Davida Koma jí v tom zásadně pomáhají.
Zdroj: Taylor Swift
Na koho Taylor navazuje? Tentokrát na Cher, Dianu Ross nebo Tinu Turner
Abychom pochopili, co přesně o sobě chce Taylor Swift říct, je potřeba vědět, kdo je už zmíněný Bob Mackie, jehož outfit zdobí titul alba. Kostýmní návrhář za svou kariéru od poloviny 20. století oblékal hvězdy, jako je Cher, Diana Ross nebo Tina Turner, tedy největší divy showbyznysu. Má na svědomí okázalé showgirl outfity s obrovskými čelenkami, perlami a krystaly.
Přesně takový kostým nyní využila Taylor ke stvrzení své nové image. Konkrétně jde o archivní kousek původně vytvořený pro legendární revue Jubilee! v Las Vegas. Krystaly zdobený set z jemné francouzské drátěné konstrukce vytváří nahý efekt a působí luxusně i provokativně. Mackie mimochodem ocenil, že Taylor má správnou výšku, jež jí umožňuje být opravdovou showgirl.
Pracovitá a cílevědomá. Taylor Swift přijímá vlastnosti showgirls
Zatímco dříve Taylor Swift vystupovala jako introspektivní písničkářka a „holka od vedle“ s kytarou, nyní prostřednictvím kostýmů dává najevo, že na jevišti chce navázat na jména, jež definovala historii showbyznysu. Pod slovem showgirl si představíme třpyt, peří, vysoké podpatky a dokonalou choreografii. Ve skutečnosti jde o mnohem víc a Taylor proto pracuje s odkazem na showgirls velmi promyšleně.
Showgirls totiž byly vždy víc než jen dekorací zábavních podniků. Podle vyjádření britské teoretičky umění Alison J. Carr pro server Guardian každá showgirl už od 19. století odrážela potěšení i úzkosti své doby a pokaždé znovu definovala, co znamená být ženou na scéně. Zároveň šlo o cílevědomé a extrémně pracovité ženy, což jsou vlastnosti, jež Taylor bezesporu má, a se kterými ve veřejném prostoru ráda pracuje.
Taylor je stále holka odvedle. Jen se nyní schovává pod třpytkami
Další vrstvou zpěvaččina sdělení je, že kostým showgirl představuje maximálně přiznanou okázalou stylizaci. Něco, co se po podařeném vystoupení sundá a z hvězdné umělkyně se znovu stane zase jen obyčejná holka. Podle odborníků tak nová role showgirl Taylor Swift umožňuje propojit image miliardářky a světové superhvězdy s původní holkou od vedle, na které postavila svou popularitu. „Opírá se o myšlenku, že její veřejný obraz je pozlacená fantazie,“ vysvětluje pro Guardian hudební teoretik Drew Nobile z Oregonské univerzity.
Světlo, lesk a drahokamy. Vše umně zdůrazňuje roli globální hvězdy
Vedle Mackieho se na vizuální podobě The Life of a Showgirl podílela řada současných návrhářů, kteří na tradici showgirl navazují moderním jazykem. Značka The Blonds, proslulá extravagantními body s drahokamy a motivy plamenů, dodala energii revue z Las Vegas. Newyorská Area obohatila vizuál o krystalové šaty z couture řady, zatímco designérka Kelsey Randall vytvořila pro Swift šaty na míru z kovové síťoviny.
Společným jmenovatelem všech spoluprací je hra se světlem a leskem a také odkazy na to, co nyní znamená být silnou ženou na pódiu. Umožňují Taylor Swift ztvárnit další roli v její kariéře, roli spokojené a cílevědomé ženy, která si naplno uvědomuje a užívá své postavení. Zároveň chce ale svým fanouškům vzkázat, že navzdory nepopiratelnému globálnímu úspěchu stále zůstává pouhou obyčejnou holkou.
Zdroje: Vanity Fair, People, Guardian, Los Angeles Times, Dazed Digital,Instagram, YouTube
S postupujícím podzimem se nezadržitelně blíží i letošní sváteční období. Vánoční shon odstartovala mezi světovými módními domy společnost Prada. Koncem října vydala kampaň oslavující svátky s názvem A Winter’s Tale. V jejím středu stojí ambasadoři značky, aletaké klasický zimní archetyp představující cestu domů zasněženými vrcholky dechberoucích hor.
Letošní sváteční období oficiálně dorazilo do světa módy. Jako jedna z prvních luxusních společností ho přivítala italská značka Prada. Koncem října totiž představila letošní vánoční kampaň s názvem A Winter’s Tale. Tentokrát se její reklama soustředí na skupinu přátel, kteří společně v luxusních vintage autech vyrazili na cestu domů. Jejich tradiční cesta se však nečekaně promění v dechberoucí magický zážitek.
Zdroj: Prada
Kampaň tím zachycuje jeden z nejvíce klasických zimních archetypů, tedy cestu domů skrze zasněžené vrcholky dalekých hor. Fotografiemi z objektivu Glen Luchford prostupuje nadšení, které nás většinou při svátečních dnech doprovází. Dalekou cestu i tentokrát podnikly známé tváře, tedy ambasadoři značky, jako je Maya Hawke, Damson Idris, Louis Patridge nebo Letitia Wright. Doplnil je také čínský herec Li Xian.
Zdroj: Prada
Ten tím zároveň oslavil svůj debut v oficiální kampani z dílny Prada. Známý je především svou rolí ze seriálu Go Go Squid!. Loni navíc získal ocenění Herec roku, a to od China Television Directors Conference. Skupina přátel je pak na fotkách zachycena, jak vyhlíží z oken nebo vystupuje z auta. Doprovodné video pak odhalí, že přátelé uprostřed lesa zažijí magický okamžik, když okolní stromy rozzáří světýlka.
Koncept má dle vyjádření Prada „oslavovat vánoční období jako čas blízkosti a sdílení, příběhů a výjimečných událostí.“ Kampaň proto postupně doplní rovněž krátká videa, která se zaměří na jednotlivé protagonisty. Slavné osobnosti tak na kameru prozradí své vlastní historky a příběhy z času minulých Vánoc. To vše, zatímco světu ukážou kousky z letošní zimní kolekce, včetně nové kabelky Petit Sac Noir.
Kampaň doplní Prada Beauty. Kosmetický segment značky láká na vánoční dárky
Společnost Prada tak navazuje na svou tradici vánočních kampaní, loni pro změnu představila koncept sváteční večeře, kterou navštívil také její maskot, tedy robot Trick. V minulosti do svých reklam dosadila známé tváře, jako je Julia Garner, Rami Malek, Ethan Hawke, Willem Dafoe, Ezra Miller nebo Hunter Schafer. Módní reklamu pak letos doplnila rovněž reklama představující produkty z dílny Prada Beauty.
Začínající návrhář Jeremiáš Fürst stojí za kolekcí Dressed To Dream, kterou letos představil na Budapešťském fashion weeku. Jeho tvorba stojí na pomezí klasické pánské krejčoviny a subtilního snění. Zkoumá, jak může muž vypadat, když odloží zbroj a dovolí si být jemný, klidný a přirozený. V rozhovoru mluví designér o nové mužské identitě, rivalitě na české scéně i o tom, proč je návratnost v módě často jen iluzí.
Co se skrývá za kolekcí Dressed To Dream?
Kolekce Dressed to Dream vznikla z pozorování každodenních situací, v nichž muži působí přirozeně a bez obrany. Jsou to momenty, kdy stojí na zastávce, sledují obraz v galerii, nesou květiny nebo jen mlčky čekají. V těch chvílích mizí póza a zůstává osobnost. Právě ta jemnost, která se běžně v pánské módě potlačuje, mě fascinuje. V návrzích se proto odráží kombinace klidné energie a lehce snového dojmu. Proto název „Oblečený pro snění“. Každý model vznikal s ohledem na osobnost nositele, někdy dokonce přímo pro konkrétního muže, který mě inspiroval. Ale to si nechám pro sebe.
Zdroj: BCEFW
A proč jsi s ní zamířil právě do Budapešti?
Chtěl jsem svou tvorbu posunout mimo český kontext. Na tamním fashion weeku se potkávají mladí návrháři z celé Evropy a míří tam i věhlasná zahraniční média. Zároveň to byla příležitost otestovat, jak mé návrhy fungují v jiném prostředí. Šlo o zkušenost, která mi dala sebevědomí a jiný pohled na vlastní práci. Navíc se tam oproti českému rybníčku objevuje více potenciálních investorů či zákazníků. Jinými slovy, návštěvníci se nechodí pouze dívat.
Co tě na atmosféře tamního fashion weeku nejvíce překvapilo?
Mile mě překvapila profesionalita produkce. Harmonogram fungoval přesně a každý věděl, co má dělat, což nebývá samozřejmost. Jako designér jsem měl dost času na přípravu a zkoušky, a to je v módě vzácné. Na druhou stranu mě mrzelo, že jsem si nemohl vybrat hudbu, prostor ani část modelů. To jsou přitom věci, které mají na výsledný dojem obrovský vliv. Přesto to byla výborná zkušenost, díky které jsem si uvědomil, jak důležité je přizpůsobit se cizímu systému a přitom neztratit vlastní rukopis.
Zdroj: BCEFW
Jaké to bylo stát vedle návrhářů z okolních zemí? Cítil jsi spíš sounáležitost, nebo soutěžní napětí?
Upřímně řečeno, napětí jsem necítil. Kolekce ostatních návrhářů byly dost odlišné. Často působily výrazněji, troufám si říct až poměrně „východně“. Moje estetika je spíš minimalistická, a právě v té jednoduchosti nacházím sílu. Na přehlídce jsem si uvědomil, že i v rámci střední Evropy může působit mužnost úplně jinak. Byl jsem s návrhy spokojený a cítil jsem, že si držím vlastní linii. Takže jsem necítil ani sounáležitost, ani jakékoliv napětí. Jak se říká, jel jsem si to svoje.
V kolekci Dressed To Dream hraje hlavní roli mužská identita. V mém pojetí není o síle ani dominanci
Dressed to Dream pracuje s představou nové podoby mužnosti. Co pro tebe znamená?
Mužnost v mém pojetí není o síle ani o dominanci. Je o vnitřní jistotě, tichu a schopnosti projevit zranitelnost. Kolekce vychází z tradičních střihů pánského oděvu, ale zbavuje je tvrdosti, kterou často spojujeme s nesmyslným pojmem „být chlap“. Nejde o femininní obrat, ale o zralost. O muže, který je sám sebou a nepotřebuje dokazovat, že je muž. Věřím, že právě tahle rovnováha mezi klidem a sebevědomím definuje novou podobu mužské identity.
Vidíš rozdíl mezi tím, jak o mužnosti přemýšlí české a maďarské publikum?
Popravdě ne. Všichni řešíme podobné věci. Jen to každý filtruje přes jiný kulturní rámec. Mužnost už není téma, které by se dalo měřit podle geografických hranic. Spíš jde o osobní vztah každého muže k sobě samému. Nicméně, určitě jsem zpozoroval, že je pro střední Evropu moje tvorba více experimentální. Ve finále mi ale český muž přijde módně vyspělejší než ten maďarský.
Zdroj: Rozálie Růžičková
Jsou tedy čeští muži podle tebe otevřenější módě zbavené zažitých zvyklostí?
Rozhodně ano. Vidím to i kolem sebe. Už to není jen o mikině a tričku. Muži si dovolují víc přemýšlet o detailech, střihu, materiálu. Přestávají se bát, že když vypadají jinak, vypráví to něco o jejich sexuální identitě. A to je skvělé.
Pánská móda je přitom často označovaná za „bezpečné pole“. Kdy sis naposledy řekl, že riskuješ až moc?
Asi nikdy. Česká scéna je dnes mnohem otevřenější, než bývala. Dřív by některé mé střihy nebo styling působily odvážně, dnes už je to více přirozené. Risk samotný vnímám spíš jako nutnost. Pokud nevybočíš, nikdo si tě nezapamatuje. Ale risk musí mít smysl, ne být jen efektní. Mnoho začínajících designérů má problém s tím, že se za každou cenu snaží vymyslet něco nového. To ne vždy funguje. Já se snažím vzít to, co už existuje a překlopit to do své verze a rukopisu.
Zdroj: Rozálie Růžičková
Co tě tedy víc uspokojuje? Dokonalý střih precizní krejčoviny, nebo moment, kdy publikum zůstane zaskočené?
Vždy dokonalý střih. Bez něj se může ztratit jakýkoliv nápad. Střih je pro mě základní jazyk oděvu, jeho architektura. Samozřejmě mě baví, když lidé reagují, ale skutečné uspokojení přichází až tehdy, když vidím, že konstrukce funguje, že látka dýchá a pohybuje se tak, jak jsem chtěl. To je pro mě skutečné kouzlo návrhářství.
Rivalita mezi návrháři existuje. Jen se o ní nemluví, protože nikoho nezajímá
Česká móda je malý rybníček. Existuje mezi návrháři, ať už renomovanými, nebo začínajícími, nějaká forma rivality?
Rivalita určitě existuje, hlavně mezi známějšími značkami. Jen se o tom moc nemluví, protože to české publikum vlastně nezajímá. Mezi mladými návrháři ale převládá spíš solidarita. Každý ví, jak těžké je něco vybudovat. Přesto bych si přál, aby rivalita byla větší. Přináší totiž cíl, tlak a nutnost se posouvat. Znamenala by, že móda má u nás opravdovou váhu.
Zdroj: Rozálie Růžičková
Mladí designéři si spíše pomáhají, neustále mi do zpráv chodí pozvánky na spolupráce. Většinou však nejde o větší projekty, takže si vybírám. Nicméně mě těší, že je o mou tvorbu zájem. Na druhou stranu jsem pracoval jako stážista pro několik renomovaných designérů a jistou rivalitu jsem viděl. Nemohu říkat jakou, ale existuje. Ať už jde o oblékání celebrit, či výběr místa pro prezentaci kolekce. Přece jen, Praha není nafukovací.
Spolupracoval jsi s Janem Černým, Dominikou Kozákovou i Lukášem Macháčkem. Co ti tyto zkušenosti daly?
Bylo fascinující vidět, jak rozdílně přistupují k tvorbě, k zákazníkům i ke značce samotné. Každý má jiný rytmus práce, jinou estetiku. Nejvíc mi ale dal Lukáš Macháček. Měl podobnou cestu, takže rozuměl mým začátkům a pochybnostem. Při práci na jeho kolekci pro Národní muzeum jsem pochopil, jak náročné je vést velký projekt a jak důležitá je disciplína. Byla to obrovská zkušenost i čest.
Kvalitní show je počátek úspěchu kolekce. Radost z prezentace zastíní finanční návratnost
Ocení podle tebe české publikum spíš efektní show, nebo precizní krejčovinu, kterou si někdo reálně koupí?
To je otázka. Lidé se nejdřív zamilují do show, protože ta vytváří první dojem. Ale málokdo vidí, jak jsou věci skutečně ušité. Někdy se stačí podívat pod šev a zjistíte, že i ty největší značky drží pohromadě izolepa nebo sichrhajsky. (smích) Na druhou stranu chápu, že vizuální zážitek je součást hry. Jen by za mě neměl převážit nad řemeslem.
Vadí ti, když média srovnávají českou scénu s Paříží nebo Milánem?
Vadí mi to hodně. Každá scéna má svůj kontext, tradici a publikum. Česká móda je mladá, ale autentická. Srovnávat ji s Paříží je jako chtít, aby jazz zněl jako opera. Máme jiný jazyk a v tom je naše síla. Občas se tomu srovnávání ale nedivím, když vidím některé zdejší hrůzy, co je někdo schopný prezentovat. Pro pozorovatele je pak jednoduché říct, že tohle by v Paříži neprošlo.
Jak těžké je v Česku udržet značku ekonomicky při životě?
Je to nesmírně náročné. U nás to platí dvojnásob, protože oproti jinému byznysu je česká móda prázdným vkladem. Nezáleží ani tak na kvalitě kolekce, ale na tom, jaké módě je české publikum otevřené. Druhým problémem je cena. Jinými slovy, můžete být otevření jak chcete, ale kvalitní kousek se víceméně vždy vyšplhá na cenu kolem 10 tisíc korun.
Návratnost je navíc minimální, někdy žádná. Vkládáš tedy do kolekcí peníze, čas i energii, ale nikdy nevíš, jestli se ti něco z toho vrátí. Móda je krásná, ale zároveň krutá disciplína. Musíš mít nejen talent, ale také trpělivost a pevné nervy. Přesto si myslím, že právě ta nejistota z ní dělá něco výjimečného.
Herecké duo Jennifer Lawrence a Robert Pattinson jiskří v novém thrilleru. Snímek Die, My Love, který debutoval na letošním filmovém festivalu v Cannes, napětím přímo přetéká. Film sleduje děj založený na knize z pera Ariany Harwicz, v jehož srdci stojí výbušná, energetická a čím dál více ztracená Grace. Vypráví příběh ženy, jež se naplno poddá své surovosti.
Snímek Die, My Love rozčeřil filmové vody. Zůstává ovšem otázkou, zda za sebou zanechá znatelnou rýhu, nebo jeho prvotní stopy postupně vymizí. Film totiž sklízí kritiku, jež sice pěje chválu na jeho surovost, hůře však pátrá po jeho hlubším významu. Scénář stojí na knize z pera Ariany Harwicz. O jeho režii se postarala Lynne Ramsay, jež má na kontě projekt z roku 2017, You Were Never Really Here.
Jennifer Lawrence dokazuje svůj talent. Její surovost vás zcela pohltí
Příběh uvedený na festivalu v Cannes začíná představením dvou divokých duší, Jacksona (Robert Pattinson) a Grace (Jennifer Lawrence). I když na první pohled působí jako pár, který navždy zůstane u poslouchání divoké hudby a stejně intenzivního sexu, brzy zjistíme, že čeká prvního potomka. Právě on v Grace odstartuje to, co zpočátku jen tušíme. Postupně se poddá svému nejhlubšímu, surovému já.
Zdroj: Profimedia
Není jasné, zda Grace trpí silnou, až hyperbolickou verzí poporodní deprese, nebo zda se v ní rozpoutají syndromy bipolární či jiné mentální poruchy. Snímek ale detailům nepřikládá váhu. Místo toho se soustředí na sílu emocí, kterým Grace v podání Jennifer Lawrence popouští uzdu. V rozpadajícím se domě, jenž nese vzpomínky traumatické sebevraždy Jacksonova strýce, tak postupně propadá šílenství.
Nezáleží na tom, co se zrovna na filmovém plátně děje, od první scény jsme na straně Grace, uvnitř ní samotné. Film proto umně zvládá napětí, které cítíme stejně silně jako samotná hlavní postava. Ať už ho má na svědomí neutichající štěkot psa, plačící miminko, nebo srdceryvné hádky. Právě u emocí ovšem začíná snímek škobrtat. I když nás naplno pohltí svým hněvem, neposkytuje vytoužené odpovědi.
Film podkopává jistá neúplnost. Se silnými emocemi ovšem nešetří
Právě díky své rozpolcenosti, nebo jakési domnělé neúplnosti, vyvolává film Die, My Love jisté pochybnosti. Někteří ho vidí jako zpověď zoufalé matky, jiní jako thriller nebo černou komedii. V každém případě se všaku snímku daří budovat hypnotický a intenzivní obraz, který vás do sebe bez omluv vtáhne. Zůstává proto už jen na vás, co si z bezpochyby intenzivního filmového zážitku odnesete.
Zdroje: The Guardian, Variety, Time, Instagram, YouTube
Módní svět nabízí nová partnerství. Slavná značka bot Ugg vytvořila po šesti letech speciální kolekci s japonskou společností Sacai. Swarovski pro změnu spolupracuje s výrobcem špuntů do uší Loop. Dior pak slaví 10. výročí projektu Dior Lady Art a Pandora odstartovala vlnu vánočních kampaní. Itálie vítá první výstavu oslavující návrhy z dílny Alaïa a Balenciaga.
Museo del Tessuto hostí velikány. Nabízí propojení Alaïa a Balenciaga
Italské muzeum Museo del Tessuto letos slaví své 50. výročí. Minulý týden odhalilo velkolepé finále oslav, a to výstavu s názvem Azzedine Alaïa, Cristóbal Balenciaga, Sculptors of shape. Výstavní prostory bude zdobit až do začátku května příštího roku. Staví vedle sebe na 25 kreací dvou módních velikánů. Kromě dechberoucích rób však bude k vidění také 12 originálních kreseb z pera samotného Balenciagy.
Výročí poctívá i Dior. Módní dům vzdává hold projektu Dior Lady Art
Významné výročí zaznamenal rovněž módní dům Dior. Oslavuje 10. narozeniny projektu Dior Lady Art, jehož cílem je rozvinout návrhy ikonické kabelky Lady Dior. Ta vznikla poprvé v roce 1995, a to s odkazem na princeznu Lady Dianu. Umělecký projekt dává šanci umělcům z celého světa, aby kabelku přetvořili dle vlastní vize. Značka proto na jejich počest vydá speciální publikaci archivující jejich práci.
Zdroj: Dior
Značka Loop odhalila první módní spolupráci. Špunty ozdobí Swarovski
Virální výrobce ochranných špuntů do uší Loop vkročil do světa módy. Zveřejnil totiž svou první spolupráci s módní značkou, a to legendárním šperkařským domem Swarovski. Ten nečekaným partnerstvím zároveň oslavuje své letošní 130. narozeniny. Limitovaná edice špuntů vychází z modelu Experience 2, zdobí ji ovšem dechberoucí krystaly, které nechaly cenu speciálního produktu vyšplhat na 129 euro.
Zdroj: Loop
Partnerství se těší také Ugg. Na scénu opět vrací spojení se Sacai
Tím ovšem nečekané spolupráce nekončí. Značka populárních bot Ugg vydala po šesti letech společnou kolekci s japonskou společností Sacai. Společně zapracovaly na třech nových modelech. Zakoupit si nyní můžete modely Thigh High Boot, Loafer nebo Hiker. Vše seženete jak v černé, tak typické béžové barvě. Kozačky pak zvládají dvě podoby, a to jak ledabyle ohrnutý tak zcela narovnaný styling.
Zdroj: Ugg
Pandora startuje vánoční záplavu. Vydala letošní vánoční kampaň
S padajícím listím se rychle blíží také nezadržitelný čas Vánoc. Většina módních značek ještě otálí, společnost Pandora však chytá náskok. Vydala svou letošní vánoční kampaň s názvem More Than a Gift. Součástí je rovněž krátké video, o které se postaral režisér Roman Coppola. „Kolekce vyzývá lidi k tomu, aby se zastavili, snili a podrželi momenty a vzpomínky, které nás tvarují,“ popsala dle serveru WWD značka.
Roger Vivier patří mezi nejvýraznější jména francouzské módy 20. století. Obuvník, který se stal klíčovým partnerem Christiana Dior, dokázal přenést haute couture až k samotné špičce boty. Jeho práce pro Dior proměnila obuv v nedílnou součást módního příběhu. Po letech spolupráce si Roger Vivier vybudoval i vlastní značku, jež dodnes ztělesňuje pařížský luxus s archivní estetikou a rukopisem svého zakladatele.
Když se v roce 1953 módní dům Dior rozhodl rozšířit své kolekce o obuv, oslovil Rogera Vivier. Byl to krok, který poprvé potvrdil, že i bota může být haute couture. Obuvníkovy návrhy se staly prodloužením ženské siluety a jeho ikonické podpatky určily tón celé éry. Vznikly modely, jež dnes patří mezi nejcennější kusy módních archivů. Jemné, ale výrazné, ozdobené sponami, krajkou či saténem. Po 10 letech spolupráce se cesty mistrů rozdělily, avšak vliv jejich kapitoly přežil desetiletí.
Roger Vivier X Dior. Módní spolupráce, jež se stala muzejním exponátem
Legendární návrhář Christian Dior po druhé světové válce vytvořil módní dům, který znovu probudil chuť po kráse, formě a řemesle. Potřeboval však obuv, která by jeho vizi uzavřela v dokonalý celek. Obuvník Roger Vivier, známý svým smyslem pro tvar a preciznost, byl pro něj přirozenou volbou. Dior mu svěřil tvorbu všech bot a společně vytvořili dechberoucí dialog mezi oděvem a obuví, jaký do té doby neměl obdoby. Tehdy šlo o jednu z největších módních fúzí historie.
Vivier přinesl do módního impéria Dior technické inovace i sochařský cit. Jeho podpatky „Virgule“ s jemným zakřivením se staly charakteristickým prvkem, stejně jako čtvercové zdobné spony na špičkách. Kombinoval satén s kovem či krajku s perletí, vždy s důrazem na harmonii tvaru a materiálu. Každý pár působil jako drobné umělecké dílo. Dior nechal na boty vepsat Christian Dior by Roger Vivier. Gesto, jenž se už nikdy neopakovalo. Takové kousky jsou dnes muzejní záležitost, a to doslova. Boty můžete obdivovat v La Galerie Dior.
Zdroj: Roger Vivier
Nic netrvá věčnost. Roger Vivier po 10 letech u Dior založil vlastní brand
Po roce 1963 se ovšem Roger Vivier rozhodl věnovat naplno své vlastní značce. Založil butik na Rue François Premier, kde pokračoval v tvorbě svých legendárních návrhů. Z jeho dílny pochází například model Belle Vivier, střevíček s lesklou přezkou, který proslavila Catherine Deneuve ve filmu Belle de Jour. Tento model se stal symbolem pařížské elegance a dodnes se proto objevuje v kolekcích značky.
Zdroj: Roger Vivier
V současnosti společnost Roger Vivier, pod vedením kreativních ředitelů Bruno Frisoni a Gherardo Felloni, rozvíjí tradici couture obuvi v modernějším duchu. Každý model odkazuje na archivní tvar, ale přináší současný výraz. Hravější proporce, odlehčené zdobení a nečekané kombinace materiálů. Je to typ luxusu, který se neřídí trendy, ale zůstává věrný své esenci. Preciznosti, originalitě a řemeslu.
Roger Vivier a Christian Dior tak v 50. letech vytvořili symbiózu, která by neměla být zapomenuta. Jde o jednu z historicky prvních spoluprací novodobých módních ději. Z bot se stal symbol stylu a statusu, z návrháře ikona. Dnes, kdy se móda znovu obrací k autenticitě a detailu, působí tato práce aktuálněji než kdysi. Každý pár Vivierových bot nese podpis doby, kdy elegance nebyla trendem, ale způsobem myšlení. Není tedy divu, že boty z této doby mají vesmírné cenovky a jejich dostupnost na trhu je téměř nulová.
Srbská umělkyně Marina Abramović, která se na scéně objevila již v 70. letech minulého století, bortí svým umem hranice všednosti. Přestože kdysi začínala jako obyčejná malířka, během svého působení si vysloužila přezdívku „matka performance“. Ve světě umění je totiž proslulá především radikálními a nečekanými počiny, naposledy čtyřhodinovým rituálem Balkan Erotic Epic, jenž diváky provádí folklórem starého Balkánu.
Světoznámá umělkyně Marina Abramović je obávanou legendou, která do své práce obtiskává celé své tělo, mysl, srdce i duši. Navzdory kritikům, ckteří ji bez příkras nazývali satanistkou, čarodějnicí a praktikantkou černé magie, dál hrdě tvoří. Nyní přichází s novým a tradičně surovým představením s názvem Balkan Erotic Epic, jenž má tentokrát za cíl publiku představit prapůvodní balkánské sexuální rituály.
Je Balkan Erotic Epic uměním, či provokací?Marina Abramović odkrývá hranice bez hedvábných rukaviček
Marina Abramović ve svém nejnovějším díle Balkan Erotic Epic provází publikum folklórem a tradicemi starého Balkánu. Nejnovější představení trvá přibližně čtyři hodiny a nechybí v něm naturalismus ani nahota. Avšak umělecké scény nemají působit nijak pornograficky, spíše mají v divákovi vzbuzovat pocit surovosti dávných rituálů.
Zdroj: Marina Abramović Institute
Představení je složeno z 13 scén, které Marina Abramović navrhla tak, aby se mezi nimi diváci mohli volně pohybovat. Některé postupně gradují, jiné se stále dokola opakují. Ve výsledném díle můžeme najít sochy obřích penisů nebo skupinu žen, co řve a svými přirozeními děsí bohy a nutí je, aby zastavili neutuchající déšť.
Dalším bizarním prvkem je rituál ženy, co si do vagíny zavádí rybu, aby namíchala nápoj lásky či pohřební tanec nahých lidí s kostlivci. Mezi všemi herci pak chodí matka Mariny a na vše přísně, ale s jistou dávkou zvědavosti dohlíží. Mnoho expertů toto dílo odsuzuje za obscénnost, ale Marina se brání tím, že vše nové je vždy kritizováno.
Jak daleko může zajít lidské tělo? Umělecké dílo, které bolí, ale hlavně fascinuje
Marina se v 70. letech proslavila mnohými kousky, které by mnozí mohli označit za hazard se životem. Jejím dílem The House with the Ocean View se inspiroval i seriál Sex ve městě. Carrie Bradshaw v něm navštíví galerii, kde vystupuje žena sedící na „balkoně“. K tomuto výběžku vede jen žebřík udělaný z nožů. Žena má celých 12 dní žít bez jídla a bez lidské intervence, jediné, co může je pít vodu.
Nejznámějším představením zůstává Rhythm 0, které proběhlo v galerii Morra v Neapoli. Spočívalo v tom, že Abramović stála uprostřed scény a dovolila divákům, aby si s ní šest hodin dělali, co chtěli. Aby toho nebylo málo, lidé mohli použít 72 předmětů, jež jim umělkyně poskytla, od pírek a medu až po skalpel či zbraň s nábojem. Dílo mělo ukázat, kam až je člověk schopen zajít, pokud má příležitost.
Tělo umělkyně se stalo plátnem lidské nátury. Po prvních třech hodinách z ní lidé servali všechno oblečení, někdo jí rozřízl kůži na krku, aby mohl ochutnat její krev a nechyběly ani nevhodné doteky. Došlo také na zbraň, kdy někdo Marinu donutil přidržet si hlaveň u spánku s prsty na spoušti, načež se mezi diváky strhl poprask. Marina Abramović byla ale tak oddaná dílu, že by se při něm nechala i znásilnit nebo zabít.
Zdroje: The Guardian, Dazed, Marina Abramović Institute, YouTube, Instagram
S šampaňským v ruce opustíte ruch velkoměsta a zaneprázdněné ulice Paříže a vydáte se směrem k vytoužené dovolené. Čeká vás nejen vyhlídková trasa nejluxusnějšího vlaku Evropy, ale také dechberoucí krásy prosluněného italského pobřeží Amalfi. Přesně tak vypadá nejnovější nabídka z dílny Venice Simplon-Orient-Express, která odstartuje začátkem příštího května.
Moderní cestování nabývá nové luxusní podoby. Skutečná exkluzivita totiž spočívá v možnosti zpomalit a vychutnat si vytoužený relax plnými doušky. Na současné potřeby vytříbeného odpočinku reaguje rovněž společnost Belmond Train. Odhalila novou trasu svého legendárního vlaku Venice Simplon-Orient-Express. Od května příštího roku poputuje z centra Paříže až k italskému pobřeží Amalfi.
Dne 4. května přivítá vlak první cestující vychlazenou skleničkou šampaňského, která je spolu s živou hudbou ve věhlasném baru na palubě ukolébá na cestě do Pompejí. Ráno nabídne možnost prozkoumat ruiny zapsané na seznamu světového dědictví UNESCO. Speciální hosté získají rovněž možnost vstoupit do Casa del Larario Regio V, tedy starodávné budovy z 2. století, odhalující životy tehdejších Římanů.
Zdroj: Belmond
Vlak následně zaveze cestující do Ravello, kde je čekají dvě noci v luxusním hotelu Caruso z repertoáru společnosti Belmond. Budova z 11. století nabídne nejen ničím nerušený odpočinek, ale také možnost popíjení u exkluzivního nekonečného bazénu. Další den mohou hosté vyrazit na průzkum Positana nebo zvolit lekce malby s lokálním umělcem. Večer je čeká speciální hostina šéfkuchaře Armanda Aristarco.
Cena za luxusní dovolenou šplhá na 10 tisíc eur. Vlak vás odveze i do Toskánska
„Cesta nabízí hostům jedinečný způsob, jak prožít jedno z nejznámějších pobřeží Itálie, s jeho útesy, vesnicemi a výhledy na moře,“ okomentoval dle serveru WWD nejnovější nabídku generální ředitel Venice Simplon-Orient-Express Pascal Deyrolle. Cena za kompletní itinerář luxusní dovolené šplhá na hodnotu 10 tisíc eur. Tím ale nabídka společnosti nekončí, s radostí vás odveze i do Benátek či Florencie.
Firmu Belmond odkoupil v roce 2019 luxusní francouzský koncern LVMH. Věhlasná společnost přitom legendární vlak operuje již od roku 1982. V poslední době pak staví na zvýšené poptávce po pomalejších typech dovolených. Koncem loňského roku například ohlásila zmíněný vlak, který cestující odveze z Paříže až do prosluněného Toskánska. Zůstává tedy otázkou, co si pro nás v následujících letech ještě připraví.
Představte si, že sedíte v první řadě na módní přehlídce, aniž byste opustili svůj obývací pokoj. Tato fantazie se nyní stává skutečností, a to díky zařízení Apple Vision Pro, které stírá hranice mezi realitou a digitálním světem. Není tedy překvapením, že módní průmysl si rychle všiml jeho potenciálu. Značky jako Gucci, Balenciaga či Rimowa již experimentují s vlastními aplikacemi a my jsme se rozhodli některé z nich vyzkoušet.
Na koncertě nebo za volantem Formule 1. Rozšířená realita posouvá hranice zážitků
Společnost Apple poprvé představila zařízení Apple Vision Pro v roce 2023. Na širší trh se ovšem dostalo postupně teprve v průběhu loňského roku. Jeho kouzlo spočívá v balancování na tenké hranici mezi virtuální a fyzickou realitou. Uživatel se totiž díky speciálním brýlím ocitá ve virtuálním světě, který však může sám jednoduše ovládat, například pomocí pohybu očí, rukou nebo hlasu.
Možností, jak trávit čas ponořený do vesmíru vytvořeného technologií Vision Pro, je hned několik. Od hraní her přes sledování filmů až po meditaci na pláži. Můžete se dokonce vžít do role herce Brada Pitt ve filmu F1 a vyzkoušet si nebezpečnou jízdu. Potenciálu budoucnosti mimo fyzický svět si všiml i módní průmysl. Velcí hráči nezaháleli a pro zařízení vyvinuli aplikace pro nakupování nebo sledování přehlídek.
U Balenciaga sedíte v první řadě vedle celebrit. Ovšem z pohodlí vašeho domova
Své vlastní aplikace v aplikaci Apple Vision Pro mají například luxusní značky jako Gucci, Balenciaga, Rimowa nebo Bulgari, vlastněné luxusními konglomeráty, ale rovněž vzájemnými konkurenty, skupinami LVMH a Kering. Jako první jsme se při našem průzkumu rozhodli vyzkoušet aplikaci módního domu Balenciaga, která byla vydána již v roce 2024.
Zdroj: FashionUP
Aplikace je zatím určená jen pro sledování minulých přehlídek, Balenciaga nicméně nepolevuje v jejím vývoji. První přidané shows bylo možné sledovat pouze jako klasická dvourozměrná videa. Ty následující, jako například jaro/léto 2025 či 53. haute couture kolekce, již ovšem divákům nabízejí front row zážitek. Díky 180 stupňům prostorového pohledu totiž sedíte přímo v první řadě.
Herečka Nicole Kidman sedí poblíž a vy se díváte na kolemjdoucí modelky a téměř zapomínáte, že exkluzivní okamžik není skutečný. Kromě pohlcujícího zážitku si můžete do prostoru umístit také lookbook dané kolekce a otevřít jednotlivé modely. Luxusní značka navíc přidala funkci prohlížení doplňků ve 3D podobě a možnost vytvořit vlastní hudební playlist.
Gucci skrze Apple Vision Pro upevňuje status velikána s bohatým odkazem
Módní dům Gucci se rozhodl využít Apple Vision Pro jako marketingový nástroj pro storytelling, který přiblíží příběh a identitu značky světovému publiku. Z tohoto důvodu exkluzivně uvedl krátký dokumentární film s názvem Who is Sabato De Sarno? A Gucci Story, zachycující bývalého kreativního ředitele Sabata De Sarno při tvorbě jeho debutové kolekce.
Zdroj: FashionUP
Podobně jako u Balenciaga mohou uživatelé sledovat přehlídky, ale aplikace zatím neumožňuje pohled o 180 stupních. Nabízí však další funkce. Sekce Gucci Icons je věnována ikonickým kouskům, jako jsou mokasíny či kabelka Jackie 1961. Doprovodná videa vyprávějí jejich příběh a popisují výrobní proces. Díky podrobnému návodu si také můžete doma vyzkoušet líčení z nedávných shows.
Apple Vision Pro boří bariéry. Módní svět však možná ještě není připraven
Otázkou zůstává, do jaké míry jsou takové aplikace, zasazené do VR a AR, budoucností módní branže. Jejich nepopiratelnou výhodou je schopnost alespoň trochu otevřít jinak elitářskou a uzavřenou bublinu širší veřejnosti. Už nemusíte být pozvanou celebritou nebo redaktorem prestižního média schváleného PR oddělením, abyste mohli sedět na přehlídce v první řadě.
Apple Vision Pro má proto velký potenciál, má ale také svá úskalí. Ideu otevřeného průmyslu mimo „vyvolené“ kruhy podkopává skutečnost, že se toto zařízení v současné době prodává za 3 500 dolarů. Minulost nám navíc ukázala, že móda si kvůli své čistě fyzické a praktické nátuře nemusí s digitálním světem rozumět tak dobře, jak jsme si možná kdysi mysleli.
Zdroj: Apple
Příkladem mohou být platformy s digitálním oblečením a NFTs, které zažily boom přibližně před třemi lety. Hype kolem nich však zmizel stejně rychle, jak se objevil a dnes si na ně již nikdo nevzpomene. Potká moderní aplikace na Apple Vision Pro stejný osud? V současnosti nelze o revoluční technologii dělat žádné unáhlené závěry. Nejspolehlivějším testem bude proto jednoduše čas.