Ponča jsou zpět a vrací se v luxusní podobě. Modely, které se budou nosit letošní podzim, jsou elegantní a volně splývavé, z hedvábí nebo hřejivého kašmíru. Trend si rychle našel cestu do šatníků nejen jako přehoz, jenž zahřeje, ale i jako doplněk. V létě jsou populární lehké a průsvitné varianty, které sice nezahřejí, ale o to větší dodají outfitu šmrnc. Návrat ponč potvrzují i módní domy jako například Hermès.
I když tomu uplynulé horké letní dny nenapovídají, podzim se blíží mílovými kroky. Spolu s ním přichází otázka toho, jak se vypořádat se zapeklitým proměnlivým počasím, spojujícím poslední teplé paprsky a první náznaky sychravého období. Přechod mezi létem a podzimem vám pomohou přemostit chytré kousky, které unosíte téměř po celý rok.
Jen málokterý módní fenomén posledních let zasáhl kulturu tak silně jako Wednesday Addams. Když první série seriálu vtrhla na obrazovky, nezůstalo jen u děsivě okouzlující atmosféry. Z temnoty vystoupil i nový stylový archetyp. Goth glamour. S druhou sérií, která nyní přichází na Netflix, je jasné, že se do něj ponoříme znovu. A možná ještě hlouběji.
Řekněte sýr! Trend tooth gems, neboli kamínků na zuby, je zpět a dovádí Y2K estetiku k dokonalosti. Historie zubních šperků ale sahá daleko za přelom milénia, zdobili se jimi už Mayové. Nyní se ozdoby vracejí jako módní statement. Aplikace je rychlá a bezbolestná, ale má pravidla. Špatně přilepený šperk může způsobit víc škody než parády.
Lámete si hlavu s tím, jak dodat svému outfitu ještě o trochu větší šmrnc? Využívání kousků, které už máme doma, je zpět v módě! Znovuobjevenou hvězdou letošního léta je hedvábný šátek, jenž se tentokrát září uvázaný kolem pasu. Spatřit ho můžeme nejen na řadě celebrit, nedávno se objevil rovněž na Pařížském fashion weeku.
Jakmile Netflix ohlásí nový film s romantickou zápletkou v univerzitním prostředí, vypukne panika. Na filmech s podkresem britských vysokých škol a zapovězenou láskou zkrátka něco je. Není proto divu, že i módní kousky využité v těchto snímcích se pravidelně derou na vrchol oblíbenosti. Nadčasový anglický preppy styl je tak opět v popředí.
Někdy se celý svět vleze jen do jedné kabelky. Od roku 1955 se právě takovou taškou stal ikonický model 2.55 od Chanel, který i o 70 let později imponuje kupujícím svou nadčasovostí. Praktičnost se spojila s luxusem a Coco Chanel ženám po celém světě dala přesně to, co potřebovaly. Jednoduše proto, že ji unavovalo nosit kabelku v ruce.
Z rybářských vesnic v Norsku přes univerzitní kampusy až na přehlídková mola. Klasické loafers přinášejí do každého outfitu elegantní a uhlazený vzhled a zároveň pomáhají zachovat nenucený šarm. Dokazují, že jednoduché a nadčasové slip-on boty mají sílu obstát opravdu v každé době. V pánské módě proto zůstanou i příští rok.
Vivienne Westwood rezonuje od červeného koberce až po oltář. Její svatební šaty oblékla fiktivní postava Carrie Bradshaw, influencerka Hailey Bieber i zpěvačka Charli XCX. Každá z nich jimi vyjádřila vlastní verzi nevěsty, a přesto nesla nezaměnitelný rukopis značky. Ta dokáže propojit aristokratickou siluetu s odvážnou sebejistotou, čímž vytváří róby, jež přetrvávají v paměti stejně jako okamžik, pro který vznikly.
Když Iris van Herpen otevřela svou kolekci Sympoiesis na Paris Haute Couture Week podmanivým živým lookem, svět módy se na chvíli zastavil. Před publikem se vynořila modelka oděná do bioluminiscenčního zázraku tvořeného 125 miliony řas, které reagují na světlo a teplotu. Výsledkem není pouhý oděv, ale živoucí organismus.
Letošní léto nabídlo ještě jeden poslední make-up trend. Kosmetickým taštičkám vévodí v srpnu takzvaný Toasty Glam. Jedná se o look plný hlubokých tónů, zbarvujících...
Éra jedné z nejmíň oblíbených součástí cestování se možná chýlí ke konci. Přelévání šamponů do stomililitrových lahviček a počítání produktů tak, aby se vešly do plastového sáčku, by brzy mohlo být minulostí. Jaký osud ale čeká všechny roztomilé miniatury? Budou kosmetické značky muset přehodnotit marketingové strategie?
Vlasový parfém nesmí chybět. Svět vůní zažívá v poslední době drobnou, přesto výraznou proměnu. Klasické parfémy doplňuje nová generace voňavých produktů, která přináší nejen krásnou vůni, ale i péči. Vlasové parfémy se z okrajové kategorie tiše přesunuly mezi must-have položky a vypadá to, že letošek bude jejich definitivním průlomem.
I když už se léto pomalu blíží ke konci, vysněným dovoleným ještě není konec. Ať už míříte do tropických krajin, nebo si jen toužíte uchovat kousek léta, estetika Island Girl je to pravé pro vás. Beauty trend láká na vše, co na prosluněných dnech tak milujeme. Zářící pokožku, jemně rozcuchané vlasy, exotické vůně a jemně narůžovělý make-up look.
Ať už vám letní dovolená skončila, nebo stále toužíte po slunečních paprscích, v kosmetickém světě existují kouzla, která umí toto období navrátit zpět. Letní parfémy slouží jako lektvary daleko nad úrovní citrusových toaletních vod z drogerie. Sáhněte po designerském kousku, díky kterému si můžete kousek léta ještě uchovat v krásném flakonu.
V době, kdy jsou naše dny přeplněné notifikacemi a nekonečným scrollováním, se mladá generace obrací k činnostem připomínajícím dobu před nástupem chytrých technologií. Gen Z si nachází cestu k tvůrčím koníčkům, které nejsou jen estetické, ale i terapeutické. Jedná se o širší kulturní signál, že si jako společnost začínáme vážit autenticity a klidu. Ruční práce do tohoto modelu perfektně zapadají.
Čtení je koníček, kteří mnozí z nás s rozmachem moderních technologií opustili. Zdá se ovšem, že opět přichází do módy. Svět interiérového designu totiž dobývá trend s názvem Bookshelf Wealth. Jeho esencí je láska ke knihám, která diktuje zaplněné police oblíbených příběhů a předmětů od podlahy ke stropu. Klíčem k úspěchu je však autenticita.
Dokument režisérky Kláry Tasovské Ještě nejsem, kým chci být získal další uznání. Česká filmová a televizní akademie ho vyšle do boje o Oscara. Usilovat bude o výhru v kategorii mezinárodní celovečerní film. Snímek sleduje příběh fotografky Libuše Jarcovjákové a zachycuje underground 80. let v Československu i útěk do Západního Berlína.
Módní domy často nezůstávají pouze u módy a s radostí zasahují i do dalších částí luxusního odvětví. V poslední době čím dál častěji investují do soukromých rezortů, rezidencí nebo klubů. Výjimkou není ani Giorgio Armani. Italský návrhář totiž oznámil plány na výstavbu svých prvních plážových vil na světě, a to ve Spojených arabských emirátech.
Kdysi působil jako nezbytný módní doplněk Paris Hilton. Dnes se k němu vrací generace Z, módní svět i technologické značky. Zaklápěcí telefon, dříve symbol stylu a později relikt doby, se stává ikonou, která už dávno neslouží jen k volání. Flip phone v sobě nyní spojuje nostalgii s moderní technologií a estetiku s přesvědčením, že offline je nový luxus.
Blíží se podzim a spolu s ním se do popředí derou čerstvé módní kampaně. Značky si pro propagaci nových kolekcí opět přizvaly známé tváře. Skims, společnost z dílny Kim Kardashian, odhalila spolupráci se zpěvákem Post Malone. Tváří podzimní řady Michael Kors je zpěvačka Suki Waterhouse a u Alexandra McQueen září modelka Alex Consani.
Další ze slavných módních domů vkročí na pole luxusní kosmetiky. Louis Vuitton oznámil plány na vydání vlastní make-up řady La Beauté před půl rokem. Koncem srpna však odhalí své první produkty, na kterých spolupracoval s věhlasnou maskérkou Pat McGrath. Patří mezi ně na 55 odstínů rtěnek, 10 hydratačních balzámů a osm paletek očních stínů.
Začátek týdne s sebou přináší několik novinek. Zpěvačka SZA se stala novou uměleckou ředitelkou Vans. Pharrell Williams pro změnu odhalil nové tenisky ve spolupráci s Adidas, a to Virginia Adistar Jellyfish. Miu Miu vydává novou vůni Miutine a Louis Vuitton zase kampaň s Judem Bellingham. Na trhu hodinek z druhé ruky vítězí Rolex a Patek Philippe.
Módní dům Valentino ve čtvrtek oznámil nečekanou zprávu. Zveřejnil totiž, že se na základě oboustranné dohody rozhodl propustit dosavadního generálního ředitele Jacopa Venturini. Příčinou odchodu jsou osobní důvody. Prozatím není jasné, kdo na prázdné křeslo CEO usedne nyní. Alessandro Michele však zůstává kreativním ředitelem.
Čím dál více zákazníků v kontextu dlouhodobé nepříznivé a nestabilní ekonomické situace hledají vhodné způsoby, jak zhodnotit své peníze. Obracejí se proto na second hand trh, kde investují především do ikonických kabelek. Mezi nejpopulárnější modely patří ty z dílny značky Hermès. Na oblibě ale narůstají i tašky Chanel, Louis Vuitton či Goyard.
Ponča jsou zpět a vrací se v luxusní podobě. Modely, které se budou nosit letošní podzim, jsou elegantní a volně splývavé, z hedvábí nebo hřejivého kašmíru. Trend si rychle našel cestu do šatníků nejen jako přehoz, jenž zahřeje, ale i jako doplněk. V létě jsou populární lehké a průsvitné varianty, které sice nezahřejí, ale o to větší dodají outfitu šmrnc. Návrat ponč potvrzují i módní domy jako například Hermès.
I když tomu uplynulé horké letní dny nenapovídají, podzim se blíží mílovými kroky. Spolu s ním přichází otázka toho, jak se vypořádat se zapeklitým proměnlivým počasím, spojujícím poslední teplé paprsky a první náznaky sychravého období. Přechod mezi létem a podzimem vám pomohou přemostit chytré kousky, které unosíte téměř po celý rok.
Jen málokterý módní fenomén posledních let zasáhl kulturu tak silně jako Wednesday Addams. Když první série seriálu vtrhla na obrazovky, nezůstalo jen u děsivě okouzlující atmosféry. Z temnoty vystoupil i nový stylový archetyp. Goth glamour. S druhou sérií, která nyní přichází na Netflix, je jasné, že se do něj ponoříme znovu. A možná ještě hlouběji.
Řekněte sýr! Trend tooth gems, neboli kamínků na zuby, je zpět a dovádí Y2K estetiku k dokonalosti. Historie zubních šperků ale sahá daleko za přelom milénia, zdobili se jimi už Mayové. Nyní se ozdoby vracejí jako módní statement. Aplikace je rychlá a bezbolestná, ale má pravidla. Špatně přilepený šperk může způsobit víc škody než parády.
Lámete si hlavu s tím, jak dodat svému outfitu ještě o trochu větší šmrnc? Využívání kousků, které už máme doma, je zpět v módě! Znovuobjevenou hvězdou letošního léta je hedvábný šátek, jenž se tentokrát září uvázaný kolem pasu. Spatřit ho můžeme nejen na řadě celebrit, nedávno se objevil rovněž na Pařížském fashion weeku.
Jakmile Netflix ohlásí nový film s romantickou zápletkou v univerzitním prostředí, vypukne panika. Na filmech s podkresem britských vysokých škol a zapovězenou láskou zkrátka něco je. Není proto divu, že i módní kousky využité v těchto snímcích se pravidelně derou na vrchol oblíbenosti. Nadčasový anglický preppy styl je tak opět v popředí.
Někdy se celý svět vleze jen do jedné kabelky. Od roku 1955 se právě takovou taškou stal ikonický model 2.55 od Chanel, který i o 70 let později imponuje kupujícím svou nadčasovostí. Praktičnost se spojila s luxusem a Coco Chanel ženám po celém světě dala přesně to, co potřebovaly. Jednoduše proto, že ji unavovalo nosit kabelku v ruce.
Z rybářských vesnic v Norsku přes univerzitní kampusy až na přehlídková mola. Klasické loafers přinášejí do každého outfitu elegantní a uhlazený vzhled a zároveň pomáhají zachovat nenucený šarm. Dokazují, že jednoduché a nadčasové slip-on boty mají sílu obstát opravdu v každé době. V pánské módě proto zůstanou i příští rok.
Vivienne Westwood rezonuje od červeného koberce až po oltář. Její svatební šaty oblékla fiktivní postava Carrie Bradshaw, influencerka Hailey Bieber i zpěvačka Charli XCX. Každá z nich jimi vyjádřila vlastní verzi nevěsty, a přesto nesla nezaměnitelný rukopis značky. Ta dokáže propojit aristokratickou siluetu s odvážnou sebejistotou, čímž vytváří róby, jež přetrvávají v paměti stejně jako okamžik, pro který vznikly.
Když Iris van Herpen otevřela svou kolekci Sympoiesis na Paris Haute Couture Week podmanivým živým lookem, svět módy se na chvíli zastavil. Před publikem se vynořila modelka oděná do bioluminiscenčního zázraku tvořeného 125 miliony řas, které reagují na světlo a teplotu. Výsledkem není pouhý oděv, ale živoucí organismus.
Letošní léto nabídlo ještě jeden poslední make-up trend. Kosmetickým taštičkám vévodí v srpnu takzvaný Toasty Glam. Jedná se o look plný hlubokých tónů, zbarvujících...
Éra jedné z nejmíň oblíbených součástí cestování se možná chýlí ke konci. Přelévání šamponů do stomililitrových lahviček a počítání produktů tak, aby se vešly do plastového sáčku, by brzy mohlo být minulostí. Jaký osud ale čeká všechny roztomilé miniatury? Budou kosmetické značky muset přehodnotit marketingové strategie?
Vlasový parfém nesmí chybět. Svět vůní zažívá v poslední době drobnou, přesto výraznou proměnu. Klasické parfémy doplňuje nová generace voňavých produktů, která přináší nejen krásnou vůni, ale i péči. Vlasové parfémy se z okrajové kategorie tiše přesunuly mezi must-have položky a vypadá to, že letošek bude jejich definitivním průlomem.
I když už se léto pomalu blíží ke konci, vysněným dovoleným ještě není konec. Ať už míříte do tropických krajin, nebo si jen toužíte uchovat kousek léta, estetika Island Girl je to pravé pro vás. Beauty trend láká na vše, co na prosluněných dnech tak milujeme. Zářící pokožku, jemně rozcuchané vlasy, exotické vůně a jemně narůžovělý make-up look.
Ať už vám letní dovolená skončila, nebo stále toužíte po slunečních paprscích, v kosmetickém světě existují kouzla, která umí toto období navrátit zpět. Letní parfémy slouží jako lektvary daleko nad úrovní citrusových toaletních vod z drogerie. Sáhněte po designerském kousku, díky kterému si můžete kousek léta ještě uchovat v krásném flakonu.
V době, kdy jsou naše dny přeplněné notifikacemi a nekonečným scrollováním, se mladá generace obrací k činnostem připomínajícím dobu před nástupem chytrých technologií. Gen Z si nachází cestu k tvůrčím koníčkům, které nejsou jen estetické, ale i terapeutické. Jedná se o širší kulturní signál, že si jako společnost začínáme vážit autenticity a klidu. Ruční práce do tohoto modelu perfektně zapadají.
Čtení je koníček, kteří mnozí z nás s rozmachem moderních technologií opustili. Zdá se ovšem, že opět přichází do módy. Svět interiérového designu totiž dobývá trend s názvem Bookshelf Wealth. Jeho esencí je láska ke knihám, která diktuje zaplněné police oblíbených příběhů a předmětů od podlahy ke stropu. Klíčem k úspěchu je však autenticita.
Dokument režisérky Kláry Tasovské Ještě nejsem, kým chci být získal další uznání. Česká filmová a televizní akademie ho vyšle do boje o Oscara. Usilovat bude o výhru v kategorii mezinárodní celovečerní film. Snímek sleduje příběh fotografky Libuše Jarcovjákové a zachycuje underground 80. let v Československu i útěk do Západního Berlína.
Módní domy často nezůstávají pouze u módy a s radostí zasahují i do dalších částí luxusního odvětví. V poslední době čím dál častěji investují do soukromých rezortů, rezidencí nebo klubů. Výjimkou není ani Giorgio Armani. Italský návrhář totiž oznámil plány na výstavbu svých prvních plážových vil na světě, a to ve Spojených arabských emirátech.
Kdysi působil jako nezbytný módní doplněk Paris Hilton. Dnes se k němu vrací generace Z, módní svět i technologické značky. Zaklápěcí telefon, dříve symbol stylu a později relikt doby, se stává ikonou, která už dávno neslouží jen k volání. Flip phone v sobě nyní spojuje nostalgii s moderní technologií a estetiku s přesvědčením, že offline je nový luxus.
Blíží se podzim a spolu s ním se do popředí derou čerstvé módní kampaně. Značky si pro propagaci nových kolekcí opět přizvaly známé tváře. Skims, společnost z dílny Kim Kardashian, odhalila spolupráci se zpěvákem Post Malone. Tváří podzimní řady Michael Kors je zpěvačka Suki Waterhouse a u Alexandra McQueen září modelka Alex Consani.
Další ze slavných módních domů vkročí na pole luxusní kosmetiky. Louis Vuitton oznámil plány na vydání vlastní make-up řady La Beauté před půl rokem. Koncem srpna však odhalí své první produkty, na kterých spolupracoval s věhlasnou maskérkou Pat McGrath. Patří mezi ně na 55 odstínů rtěnek, 10 hydratačních balzámů a osm paletek očních stínů.
Začátek týdne s sebou přináší několik novinek. Zpěvačka SZA se stala novou uměleckou ředitelkou Vans. Pharrell Williams pro změnu odhalil nové tenisky ve spolupráci s Adidas, a to Virginia Adistar Jellyfish. Miu Miu vydává novou vůni Miutine a Louis Vuitton zase kampaň s Judem Bellingham. Na trhu hodinek z druhé ruky vítězí Rolex a Patek Philippe.
Módní dům Valentino ve čtvrtek oznámil nečekanou zprávu. Zveřejnil totiž, že se na základě oboustranné dohody rozhodl propustit dosavadního generálního ředitele Jacopa Venturini. Příčinou odchodu jsou osobní důvody. Prozatím není jasné, kdo na prázdné křeslo CEO usedne nyní. Alessandro Michele však zůstává kreativním ředitelem.
Čím dál více zákazníků v kontextu dlouhodobé nepříznivé a nestabilní ekonomické situace hledají vhodné způsoby, jak zhodnotit své peníze. Obracejí se proto na second hand trh, kde investují především do ikonických kabelek. Mezi nejpopulárnější modely patří ty z dílny značky Hermès. Na oblibě ale narůstají i tašky Chanel, Louis Vuitton či Goyard.
Klasická letní obuv získala upgrade. Uplynulé pánské módní přehlídky posunuly žabky na novou úroveň. Ty se tak kromě pláží mohou nově těšit na procházky po městě, či dokonce červeném koberci. Letošní i příští pánský letní šatník se bez nich proto neobejde. Populární obuv do své nabídky zařadily také značky jako The Row, Louis Vuitton či Prada.
Žabky jsou opět trendy. Není jisté, zda za jejich návrat může přetrvávající nostalgie po y2K módě, nebo snaha odlehčit jinak robustní pánský botník. V každém případě se klasická letní obuv opět vedrala do podvědomí módních nadšenců. Jejich návrat zpečetily uplynulé týdny pánské módy, které představily kolekce pro nadcházející léto. Znovu objevenou slávu však žabky slaví i letos.
Zprvu se začaly objevovat jen v dámských kolekcí, po červencových přehlídkách je ovšem jasné, že dobyly i pánský šatník. Jejich comeback stvrdily také slavné osobnosti. Například herec Jonathan Bailey je vynesl při příležitosti propagace svého nejnovějšího snímku Jurassic World: Rebirth. Nutno podotknout, že jeho volba vyvolala značné kontroverze, většina módní scény ji ale nakonec schválila.
Zdroj: Profimedia
Týdny módy žabkami přetékaly. Vyzdvihl je Louis Vuitton i Prada
Klasickou letní obuv na vyšší úroveň ve své poslední show pozvedla například japonská značka Auralee. Zkombinovala ji ovšem nikoli s šortkami a volnou košilí, ale outfity, které byste bez problémů vynesli také do práce či do města. Jejich ležérnost perfektně balancovaly širší pánské kalhoty nebo kožené sako. Právě balanc je klíčem v případě, že trendy žabky plánujete vynést i mimo pláž.
Zdroj: Auralee
Vlastní verzi žabek předvedl ve své nejnovější kolekci pro Louis Vuitton také návrhář Pharrell Williams. Také on obuv s názvem LV Flip doplnil o slušnější pánské kalhoty. O něco uvolněnější outfit pak nabídl módní dům Prada. Žabky v odstínech modré a zelené zkombinoval s o něco více typicky letními looky. Do své nabídky boty zařadily i společnosti jako Dries Van Noten nebo The Row.
Zdroj: Louis Vuitton, Prada
Žabkám se meze nekladou. Elegantnější outfity však doplní kůže
Při výběru žabek myslete na to, s jakými outfity je plánujete párovat. Pokud zůstanete u uvolněnějších looků, pak s klidem sáhněte po těch klasických, vycházejících ze slavných modelů Havaianas. Pokud však trendy obuv plánujete vynosit i se slušnými kalhoty nebo tmavými džíny, hodit se budou spíše o něco elegantnější kožené varianty. Nakonec ovšem záleží je na vaší vlastní kreativitě.
TikTok sice #SkinnyTok zakázal, ale obsah nabádající k nezdravé štíhlosti z platformy nezmizel. I za dalšími často nevinnými hashtagy se skrývá tlak přiblížit se tělesnému ideálu. Kult štíhlosti nahradil roky prosazovanou „body positivity“. Problém mohou představovat mimo jiné i léky používané na hubnutí, jako je třeba Mounjaro. Je proto důležité k obsahu, který na sociálních sítích vidíme, přistupovat kriticky.
Ačkoliv se naše společnost v posledních letech snaží vést diskusi směrem k přijetí našich těl takových, jaká jsou, současné trendy dlouhodobou snahu často podkopávají. Populární estetiky, které dominují sociálním sítím, ve skutečnosti odporují principům „body positivity“ a tělesné diverzity. Fixace na „dokonalý“ vzhled zůstává hluboce zakořeněná, jen se vrací pod novými názvy.
Zdroj: Unsplash
Hashtag #SkinnyTok byl sociální sítí TikTok zablokován v červnu letošního roku po tlaku francouzské vlády, konkrétně ministryně pro digitální záležitosti Clary Chappaz. Po jednání v evropské centrále v Dublinu platforma oznámila, že zákaz bude platit globálně, protože hashtag porušuje komunitní pravidla a je spojován s obsahem propagujícím nezdravé hubnutí.
Obsah navádějící k extrémní štíhlosti z platformy ale přesto rozhodně nevymizel. Kult štíhlosti i nezdravý vztah k jídlu se totiž často skrývají rovněž za dalšími, občas zdánlivě nevinnými trendy, jako jsou #clean girl“, #75hard, #pinkpilatesgirl, #summerglowup, #whatieatinaday a mnohými dalšími.
Trendy navádějí k často nezdravým vzorcům za účelem dosažení společensky přijatelnější podoby našich těl. Sociální sítě tak estetizují toxický životní styl, který se navenek prezentuje jako sebekontrola a disciplína. Videa ale ve skutečnosti nabádají k narůstajícím nárokům na tělo a výkon, jež mohou v extrémních případech vyústit až v poruchu příjmu potravy.
Vyvolávání nespokojenosti jako obchodní strategie. Touha po ideálu vede k extrémním řešením
Jen minimum uživatelů sociálních sítí rozpozná spouštěče poruchy příjmu potravy a nerealistický obsah tak konzumují nevědomky. Podle mnoha odborníků má srovnávání s lidmi na sociálních sítích přímý dopad na duševní zdraví mladých lidí a vztah k jejich tělu.
Tlak na zapadnutí do určité estetiky úzce souvisí s marketingem. Platí totiž jednoduchý princip: „Musíš na sobě něco nenávidět, abychom ti mohli nabídnout řešení.“ Na tomto pocitu nedostatečnosti staví mnoho značek svou komunikaci. Influenceři, kteří tyto estetiky ztělesňují, často navazují partnerství s firmami, jež slibují zázračný vzhled, ať už jde o set na cvičení, nebo doplňky stravy.
Zdroj: Frankies Bikini, Unsplash
Ještě větší problém však představují léky používané na hubnutí, jako je například populární Ozempic a Mounjaro. Léky byly původně vyvinuty pro léčbu diabetu 2. typu, ale staly se populárními i jako prostředek k rychlému hubnutí. Přízeň si získávají i u influencerů. Jejich rostoucí obliba však budí mezi odborníky stále větší obavy.
Vedlejšími účinky mohou být nevolnost, zástava činnosti žaludku a zvýšené riziko problémů s ledvinami a slinivkou. Uvádí se i možné narušení dopaminového systému v mozku, vedoucí k depresím. Komplikace mohou přicházet nenápadně, ale jsou velmi vážné, pokud nejsou zachyceny včas. Přerušení léčby navíc často vede k návratu hmotnosti, čímž dochází k „weight cyclingu“, kdy lidé opakovaně hubnou, a pak zase přibírají.
Nenechme algoritmus určovat, kým jsme. Kritické myšlení jako štít
Sociální sítě fungují jako digitální scéna, kde prezentujeme své ideály, často v souladu s tím, co „funguje“ algoritmicky, tedy určitý vzhled, tón nebo styl. Tato forma prezentace může posilovat psychologické jevy, jako je potřeba přijetí nebo sebehodnocení skrze lajky a validaci. Zároveň poskytuje prostor pro experimentování s identitou a s tím i riziko, že se budeme stylizovat podle vnějších očekávání a estetiky, místo autentického projevu.
V prostředí, kde algoritmy upřednostňují esteticky sjednocený a často nereálný obsah, je důležité konzumovat ho vědomě a kriticky. Čas od času bychom se měli zamyslet nad tím, co vlastně sledujeme a jaký to má dopad na naše vnímání nás samotných. Pojďme proto znovu podpořit obsah, který je otevřený k diverzitě a rozmanitosti těl i různých životních stylů.
Zdroje: Lifestyle Sustainability Directory, BBC, Radio Wave, The Sun, Within Health, WashU Medicine, TikTok, Instagram
Krémy s SPF patří mezi nepostradatelné letní pomocníky. Navzdory jejich ochraně ovšem mnohé z nich představují nebezpečí pro mořské rostliny a živočichy. Využívané chemické ingredience přispívají k bělení korálů a narušují rozmnožování ryb. Naučte se letos v létě rozpoznat SPF, které oceníte nejen vy, ale také už tak ohrožené životní prostředí.
Vědecké výzkumy týkající se bezpečnosti opalovacích krémů pro životní prostředí nejsou zdaleka u konce. V podstatě žádný ze současných produktů nemůže stoprocentně zaručit, že mořské rostliny a živočichy neohrozí. Jeho používání se ale při tradičních letních radovánkách u moře nevyhnete, jelikož SPF je zásadní pomocník proti nebezpečnému UV záření. Přesto máte na výběr.
Některé ingredience jsou pro mořské prostředí stále přívětivější než jiné. Existuje totiž celá řada chemických sloučenin, jež sice zablokují UV paprsky, zároveň ale přispívají k bělení a deformování korálů nebo snížení plodnosti ryb a zvyšování jejich onemocnění. Látky pronikají do moře buď přímou cestou, a to skrze plavání, ale také nepřímo, například skrze sprchy na písečných plážích.
Zdroj: Thrive, Badger
Pokud nechcete přispívat k ničení biodiverzity a korálových útesů, které zaručují nejen zdravý podmořský svět, ale představují i přirozenou ochranu při bouřím nebo vhodné prostředí pro komerční rybolov a letní radovánky, zvolte bezpečnější varianty. Na seznamu ingrediencí se při koupi SPF vyhýbejte látkám jako oktinoxát, oxybenzon, oktokrylen, PABA, parabeny, avobenzon či triklosan.
V seznamu ingrediencí vyhlížejte jen dvě látky. Volte spíše minerální SPF
Jednoduše řečeno, volte minerální opalovací krémy před těmi chemickými nebo kombinovanými. Ty na vaší pokožce vytvářejí fyzickou ochrannou bariéru. Dejte ovšem pozor, také ty mohou některé z výše jmenovaných ingrediencí obsahovat. Mezi jejich aktivními látkami byste proto měli najít pouze oxid zinečnatý a oxid titaničitý. Neměly by mít ovšem podobu nanočástic, jež mohou rovněž škodit.
Na označení „reef safe“ nebo „reef friendly“ často neplatí přísné regulace, a tak se nespoléhejte pouze na lákavou nálepku na obalech krémů. Minerální SPF je často neoblíbené pro svůj bílý film, na pláži za něj ale budete ještě vděční. Zároveň už v dnešní době existuje řada produktů, které zvládají obojí, tedy jak dostatečnou ochranu před letním sluncem, tak uživatelsky přívětivou texturu.
Zdroje: The New York Times, The Guardian, Surfrider, Good on You, Instagram, TikTok
Letošní podzimní týdny módy patří mezi jedny z nejzásadnějších v historii. Přes více než 10 módních domů totiž odhalí debuty svých nových kreativních ředitelů či ředitelek. Výjimkou není ani fashion week v Miláně. Italská metropole představí premiéry značek Versace, Jil Sander, Bottega Veneta a Gucci. Oslaví navíc 50. výročí Giorgio Armani.
Milánský týden módy zná od čtvrtka svůj předběžný kalendář, který praská ve švech očekávanými debuty. Stejně jako Paříž, také italská metropole totiž nabídne premiéry hned několika nových kreativních ředitelů. Podzimní edice, odhalující kolekce pro příští jaro a léto, se tak jednoznačně zapíše do módní historie. Móda pak ulice Milána pohltí od úterý 23. až do pondělí 29. září.
Svůj debut pro Gucci představí hned 23. září návrhář Demna Gvasalia. Módní scéně však nenabídne klasickou přehlídku, místo toho vytvoří prezentaci, jež má sloužit jako připomínka základů módního domu Gucci. První show uspořádá až v březnu příštího roku. Podobný krok učiní také Dario Vitale, který přebírá otěže u Versace. Rovněž on zveřejní první návrhy pomocí prezentace, a to 26. září.
Zdroj: Jil Sander
Nový kreativní ředitel Jil Sander, Simone Bellotti, pak odhalí svou debutovou kolekci ráno 24. září. Premiéru chystá rovněž módní dům Bottega Veneta. Jeho nová šéfka Louise Trotter představí svou premiéru odpoledne 28. září. Z předčasného kalendáře ovšem chybí debut návrhářky Meryll Rogge pro Marni. Ta totiž dle oznámení značky zahájí svou módní vládu až příští rok v únoru.
Miláno neslaví pouze debuty. Vzdá hold 50. výročí značky Giorgio Armani
Očekávanými debuty však napěchovaný kalendář Milánského týdne módy nekončí. Jeho důležitou součástí budou také oslavy značky Giorgio Armani, která letos slaví své 50. výročí. Módní dům tak nejnovější kolekci odhalí 28. září, a to na nádvoří Palazzo Brera, dechberoucí budovy ze 17. století. Součástí oslav na počest slavné společnosti je rovněž výstava ukrývající na 150 archivních návrhů.
Milán se těší také na několik nováčků, mezi které patří například značka Knwls, tradičně odhalující své kolekce v Londýně. Ta svou show odhalí v podvečer dne 24. září. Na předběžném rozvrhu, tentokrát hostujícím až 55 návrhářů, ovšem nechybí ani módní milánské stálice, jako je například Diesel, Ferragamo, Tod’s, Moschino, Max Mara, Prada, Fendi, Alberta Ferretti nebo Roberto Cavalli.
Zdroje: WWD, Fashionista, Milano Fashion Week, Instagram, YouTube
Náramky ve stylu bangles vyšplhaly na pomyslný vrchol módních doplňků. Módní mola určená pro letošní jaro a léto zaplavily kromě působivých kousků oblečení i výrazné náramky. Značky Saint Laurent, Balmain, Victoria Beckham nebo Hermès ukazují, že letos bude o co stát. Svezte se na vlně masivních klenotů zdobících opálené paže.
Bangles náramky jsou jedním z doplňků, které dokážou pozvednout i ten nejjednodušší outfit. A letos zažívají svůj velký návrat. Díky své univerzálnosti perfektně doplňují jak minimalistické outfity, tak i bohaté vrstvení v maximalistickém duchu. Módní domy ukazují, že bangles patří nejen na přehlídková mola, ale také do každodenního šatníku všech, kteří chtějí být vidět.
S bangles si vyhrajou i romantické víly. Záleží jen na odvazeexperimentovat
Pokud toužíte do aktuálního trendu proniknout postupně, sáhněte pouze po jednom robustním kovovém náramku a zkombinujte ho s jinak čistými liniemi a neutrální paletou. Bílé košile, béžové topy bez rukávů nebo hedvábné slip šaty vytvoří ideální kontrast. Náramek díky tomu bude hlavním prvkem outfitu. Tento způsob nošení působí moderně, sebevědomě a zároveň neodolatelně chic.
Zdroj: Hermès, Balmain
Na své si letos přijdou rovněž milovnice volnosti a uměleckého vyjádření. Vrstvení je totiž v případě bangles velmi žádaným způsobem stylingu. Kovové, dřevěné, textilní i perleťové náramky evokují atmosféru letních festivalů a přímořské dovolené. Doplňky zvlášť vyniknou v kombinaci s rozevlátými šaty nebo plážovým přehozem. Džínová bunda kombinaci už jen podtrhne.
Hodinky sundávat nemusíte. Poslouží jako zajímavý prvek navíc
O náramkový trend se neochudí ani kancelářské girl bosses. Například klasický šedý kalhotový kostýmek si přímo říká o kovové náramky s geometrickým designem nebo detaily z kamene. Působivě budou vypadat také s jemnými hodinkami. Výsledkem tak získáte vyvážený letní look působící profesionálně, ale zároveň stále osobitě a moderně.
Zdroj: Saint Laurent, Louis Vuitton
Na večírek, vernisáž nebo letní koktejlovou párty sáhněte po výrazných bangles posázených kameny, perličkami či nápadnými detaily. Skvěle doplní saténové šaty, topy s odhalenými rameny i elegantní overal. Nebojte se ani kombinace různých kovů. Zlato, stříbro a růžový podtón jsou letos v kurzu i při kombinování mezi sebou. Nebojte se experimentovat, večerní atmosféra k tomu přímo vybízí.
Luxusní značky dlouhodobě bojují s nízkou poptávkou a trvající inflací. Některým se ovšem i navzdory nepříznivé situaci nadále daří. Výsledky z uplynulého pololetí oslavuje například Prada Group. Skupina totiž ve středu oznámila rostoucí prodeje a stabilní zisky. Děkovat za to může především společnosti Miu Miu, která je jejím největším tahounem.
Skupina Prada Group oslavuje. Její statistiky z prvního pololetí totiž odhalily rostoucí prodeje a stabilní zisky. Na pozadí trvající nepříznivé ekonomické situace se jedná o úctyhodný výsledek. Luxusní značky totiž musí nadále bojovat s nízkou poptávkou a neutuchající inflací. Mnohé z nich kromě toho trápí rovněž cla ze strany Spojených států amerických. Některým se ovšem přesto daří.
Příkladem je právě skupina Prada Group, jejíž příjmy v uplynulých šesti měsících vzrostly o osm procent, a to na 2,74 miliardy eur. Loni přitom tato částka činila pouhých 2,55 miliardy eur. Vzrostly rovněž maloobchodní prodeje, a to o osm procent na 2,45 miliardy eur. Růst přitom zaznamenaly všechny regiony. „Klíčové je zůstat i dále ostražitý a hbitý,“ popsal ředitel skupiny Andrea Guerra.
Zdroj: Prada
Za pozitivní výsledky může Prada Group děkovat především značce Miu Miu. Její maloobchodní prodeje totiž stouply o 49 procent. Módní dům Prada totiž zaznamenal naopak jejich propad, a to o dvě procenta. „Dobrý výsledek byl dosažen v nesnadném kontextu, v našem sektoru je poměrně nebývalý,“ okomentoval pak čerstvé statistiky předseda Prada Group Patrizio Bertelli.
Pozitivní výsledky slaví i Hermès. Jinak je tomu u Kering a LVMH
Skupinu Prada Group pak čeká vítané posílení. Do konce roku totiž plánuje uzavřít odkoupení slavné módní značky Versace, které dohodla letos v dubnu. Její konkurence však podobně veselé novinky neslaví. Skupina Kering, vlastnící značku Gucci, v úterý oznámila pokles čtvrtletních prodejů o 15 procent. Luxusní koncern LVMH přitom zase minulý týden zveřejnil propad o čtyři procenta.
Dobré výsledky naopak slaví módní dům Hermès, který odhalil vzrůst prodejů ve druhém čtvrtletí o devět procent. Předehnal tak dokonce i očekávání analytiků. Hodnota jeho prodejů tak dosáhla na 3,9 miliardy eur. Většina známých značek však podobné statistiky neslaví. Zůstává proto otázkou, kdy módní a beauty scéna zaznamená vytouženou obnovu na globálním trhu s luxusním zbožím.
Zdroje: The Fashion Network, WWD, Instagram, YouTube
Návrhářka Žofie Soldánová stojící za českou značkou Naiad věří, že každá žena má v jakémkoli věku svou vlastní krásu. Z toho vychází i její tvorba, skrze kterou chce ženám nabídnout možnost cítit se étericky a silně zároveň. Česká módní scéna má podle ní obrovský potenciál. Lokální trh je však konzervativní a návrhářům trochu svazuje ruce, neboť musí najít správnou rovnováhu mezi kreativitou a prodejností.
Má tvá módní značka Naiad nějaký charakteristický designový prvek? Jsou jím mačkané textury, ke kterým mám osobní vztah. Vznikly úplnou náhodou při žehlení podšívky do saka, na které jsem omylem vytvořila nevratné záhyby. Byla jsem z toho tehdy dost nešťastná, protože se snažím neplýtvat materiály, a navíc to byla krásná kvalitní podšívka.
Přemýšlela jsem proto, jak ji zachránit a rozhodla se ze záhybů vytvořit abstraktní vzor. Vznikl přírodní organický motiv, který si zachovával nahodilost, jež se mi zalíbila. “Mačkání”, jak této technice říkám, dává oděvu mnoho pozitivních vlastností. Jednak umožní přirozené uzpůsobení tvaru těla a zároveň šetří nositeli čas se žehlením.
Co symbolizuje název tvé značky a od čeho je odvozen?
Název Naiad vychází z řecké mytologie a je odvozený od vodních nymf najád, které ačkoliv jsou smrtelné, jsou věčně krásné. Věřím, že v jakémkoliv věku má každá žena svou vlastní krásu a není proto potřeba vzhlížet k trendu mladosti. Svou tvorbou chci podporovat ženy v jejich sebevědomí a unikátní osobnosti. Název vznikl ještě během mého studia ve druhém ročníku na bakaláři, kdy jsem jménem značky chtěla vystihnout obsah mé tvorby.
Zdroj: Samuel Alex
Jak bys tedy svou tvorbu charakterizovala a pro koho tvoříš?
Tvořím převážně pro ženy, s výjimkou mé diplomové práce a kolekce HapSen, do které mi přišlo důležité zapojit i pánský oděv. Snažím se ženám nabídnout možnost cítit se silně a étericky zároveň. Inspiraci často čerpám z harmonie asijské estetiky, s ohledem k mému dětství strávenému v Číně. Mám ráda vztah oděvu k tělu a s tím související práci se střihovou konstrukcí a modelací. Nejkrásnější mi přijde možnost uzpůsobit oděv konkrétní nositelce, jejím mírám a jedinečné osobnosti.
Svou diplomovou práci HapSen, kterou jsi zmínila, ses rozhodla věnovat projektu zaměřenému na haptické oblečení pro osoby se zrakovým postižením. Proč sis vybrala zrovna tohle téma? Projekt HapSen, a zároveň i moje diplomová práce,je zaměřený na haptické oblečení pro osoby se zrakovými poruchami a vznikl ve spolupráci s návrhářkou Valerií Vrbovou. Chtěly jsme vytvořit koncept, který by byl něčím užitečný. Valerie měla zkušenosti s odíváním pro atopiky a já jsem se zase věnovala vlivu oděvu na psychický stav člověka. Shodly jsme se, že haptická móda není příliš prozkoumané téma, protože móda je chápána spíše jako vizuální záležitost.
Během projektu jsme se spojily přímo s nevidomými osobami a s jejich pomocí zkoumaly haptické textury. Pro mě to bylo inspirativní i do budoucna, jelikož jsem zjistila, jak jinak se dá s oděvem pracovat, když si odmyslíme vizuální stránku a obohatíme ho o tu haptickou.
Zdroj: Samuel Alex
Vystudovala jsi oděvní design na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Co tě přivedlo ke studiu právě tohoto oboru?
To už je dlouhá cesta. Když jsem byla dítě, všude jsem kreslila a navrhovala různé šaty a kostýmy. Bydleli jsme tou dobou v Číně a brácha si na dálku vybíral, na jakou střední školu po návratu nastoupí. Když mu mamka tehdy pomáhala, narazila na Střední uměleckou školu textilních řemesel a řekla mi, že si myslí, že je to škola pro mne. A nakonec tomu tak bylo. Nástup na vysokou už byla taková přirozená návaznost.
Kolekce jsou pro mě jako deník. Odrážejí vše, čím si právě procházím
Kde hledáš inspiraci pro své kolekce?
Inspirace přichází z mnoha různých míst. Ať už z prožitků, vzpomínek, nebo aktuálního dění. Kolekce jsou jako deník odrážející mou životní etapu z doby jejich vzniku. Ráda oděv vymýšlím při chůzi. Chodím a představuju si, jak by se v něm měl člověk cítit, na jakou příležitost by byl vhodný nebo jak by se měla látka hýbat kolem těla. Z toho mi vyplývají siluety, ale i barvy nebo materiály.
Jaká je tvoje nejoblíbenější vzpomínka spojená s Naiad? To je krásná a zároveň náročná otázka. Každá činnost se značkou spojená má své šťastné chvíle, ale i ty, které zkouší moji vytrvalost. Mnohdy však z těch nejtěžších chvil vznikají ty nejkrásnější vzpomínky. Občas se stane, že člověk přestane zvládat sám a ten pocit opory, když vám pak se šitím pomáhají přátelé je k nezaplacení. Z takových nočních směn vznikají nerozlučitelná spojení. Ráda bych všem svým nárazovým i stálým pomocníkům touto cestou poděkovala. Zvláště pak Miriam Adamcové, která se v posledních měsících stala mou nenahraditelnou pravou rukou.
Na co se můžeme těšit od Naiad v nejbližší době?
V nejbližší době mne čeká přehlídka nové kolekce na Budapešťském fashion weeku a snad i následná prezentace v českém prostředí. Těším se, že bude k vidění rovněž unikátní spojení se šperkařkou Majdou Šťastníkovou. Není to poprvé, co její výtvory obohatí mé oděvy, ale tentokrát se bude jednat o něco speciálního.
Zdroj: Vojtěch Plhák
Prozradíš nám něco o kolekci, která se Budapešťském fashion weeku objeví? Kolekce s názvem Between fairies and samurai je oslavou něhy, křehkosti a hravosti na pomezí pohádkového světa a reality. Jedná se o čistě dámskou řadu, která zachycuje touhu se na chvíli ztratit ve vlastním snění. Odkazuje na název značky a její symbolické spojení s vílami. Oděvy vycházejí z prožitků daydreamingu a vizuálně rozostřují hranici mezi fantazií a skutečností. Spojovacím prvkem celé kolekce jsou mačkané textury.
Říkala si, že to není poprvé, co s Magdalenou Šťastníkovou spolupracuješ, proč právě ona?
Majda je úžasně lidská osobnost a můj nejoblíbenější šperkař. Poprvé jsme se setkaly před pár lety na MBPFW, kde mne čekala vlastní přehlídka. Moc jsem si tehdy přála svou kolekci doplnit o její šperky. Napsala jsem jí proto s prosbou o zapůjčení a její neskutečně vlídné vystupování mne vzalo za srdce. Od té doby se vždy obracím na ni. Vnitřně nesmírně rezonuji s její tvorbou a sama ji moc ráda nosím.
O lokální módě a udržitelnosti je třeba mluvit. Představa o výrobě oděvů zůstává zkreslená
Naiad funguje na principu limitovaných kolekcí a oděvů šitých na míru. Hledají lidé v dnešní době ještě jedinečnou módu?
Šití limitovaných kolekcí přichází z univerzitního prostředí, kde se člověk soustředí na výtvarné pojetí mnohdy velmi složitých kusů oděvu. Někdy natolik časově náročných, že jejich opětovná výroba ani není příliš možná. Ve své současné tvorbě přizpůsobuji kolekce nositeli a možnosti produkce. Vždy se však držím omezených počtů, aby každá nositelka měla jistotu unikátnosti. Zájem o lokální módu určitě je a řekla bych, že nadále vzrůstá. Bohužel však stále nese některá úskalí.
Jaká úskalí tím myslíš?
Tím největším je pravděpodobně cena, která je samozřejmě mnohonásobně vyšší než u fast fashion alternativy. Rozhodně nejde o to, že by lokální tvůrci chtěli vydělávat větší peníze, cena však odráží férově zaplacenou práci. Cenový rozkol může způsobovat tendence společnosti kupovat českou designérskou scénu pouze jako odměnu a vytlačovat tak místně vyráběnou módu z ulic každodenního života.
Zdroj: Lukáš Vilhan
Jakou roli hraje v tvé tvorbě udržitelnost?
Snažím se tvořit lokálně, většinu věcí šiju sama a v malém počtu. Rozhodně bych ale nechtěla tvrdit, že všechny oděvy, které jsem kdy ušila, byly udržitelné. Mám pocit, že se to slovo v módě občas trochu zneužívá. Například ve škole se mi určitě nepodařilo vždy podchytit všechny články výroby. Jen samotný materiál potřebuje projít dlouhou sérií testování, než si bude člověk jistý jeho funkčností. V současné době si na tom ale dávám velmi záležet. Například nedávno jsem připravovala základní produktovou řadu triček a šatů a než jsem našla vhodný materiál, trvalo mi to tři měsíce.
Jak vnímáš jako začínající česká návrhářka lokální módní scénu? Česká scéna má spoustu talentovaných lidí. Stálých jmen i mladých tvůrců, kteří mají co nabídnout. Lokální trh však trochu svazuje návrhářům ruce, jelikož se musí částečně přizpůsobit jeho poměrně konzervativnímu ladění. A tak ačkoliv se mediálně klade velký důraz na kreativně výrazné kolekce, s ohledem na střídmost lokálního trhu je potřeba se tento rozkol snažit vyvážit.
Zdroj: Veronika Selepková
Je těžké na české scéně prorazit jako nováček? Co se týče mediální podpory, tak ta je určitě znát. Hodně magazínů a online platforem se snaží poskytnout prostor mladým tvůrcům, čehož si velmi vážím. Za mě je nejtěžším bodem přesun od neplacených spoluprací k placeným zakázkám. Při studiu se pěstuje touha po tom dělat výrazné kolekce, aby vás okolí zaznamenalo. Zbytečně se ale upozaďuje schopnost přinášet kvalitní capsule wardrobe, který český zákazník vyžaduje. Návrhář pak musí hledat hranici na které tvořit, aby byla jeho tvorba v českém prostředí prodejná.
Jak můžeme docílit toho, aby se u nás lokální móda stala více relevantním téma?
Myslím, že ke změně může přispět každý. Třeba rozhovorem se svojí rodinou, kamarády či známými, kterým téma zůstává cizí. Je důležité mluvit o udržitelnosti, lokálnosti, a hlavně o tom, co vše výroba oděvu obnáší. Samozřejmě by se neměly opomenout ani následky, které nastávají, když nejsou při jeho výrobě dodržována základní lidská práva. Mnoho lidí si již tato úskalí uvědomuje a cíleně se o nich vzdělává. I přesto však zůstává všeobecná představa o výrobě oděvu velmi zkreslená a její reálná cena tak těžko pochopitelná. Lokální tvůrci mohou pomoci jako určití zprostředkovatelé vhledu do zákulisí.
Doba, kdy muž vystačil s kapsami, patří minulosti. Pánské tašky a především takzvané shoulder bags, se znovu hlásí o slovo. Na přehlídkách pro letošní podzim a zimu se objevily v tolika variacích, až působí spíše jako rozhodný návrat k základům než trend ve zkušební fázi. Zároveň však nepůsobí nostalgicky. V moderním čtení se z nich stává společník, který ví, co dělá. Designově, prakticky, i esteticky.
Zatímco v uplynulých letech jsme vídali mikro formát, asymetrii či extravaganci, letošní kolekce se s přehledem vrátily k funkčnosti. Shoulder bags, které se dřív nosily jen do práce nebo na cestu, nyní vstupují do zcela jiných kontextů. Do uvolněného dne ve městě i na trendy vernisáž. Zdá se, že návrháři přestali hledat nové siluety. Místo toho ladí klasické proporce, materiály a detaily.
Pánské tašky se usazují. Tradice, která nepůsobí zpátečnicky
Největší jména módní scény se shodla. Klasický tvar má zůstat, vše ostatní je proměnlivé. Louis Vuitton ukázal propracované kožené modely s jemně technickými i hravými prvky. Bottega Veneta zvolila měkké materiály a decentní strukturu, která kabelku přibližuje tělu. U Jil Sander šlo naopak o strohou eleganci, přesně definovaný objem a do detailu (ne)promyšlený tvar. Všechny modely však spojuje jedno. Řemeslná zručnost, která je vidět na první pohled.
Zdroj: Loewe
Dnešní shoulder bags se odklánějí od módní okázalosti a působí sebevědomě, aniž by vzbuzovaly pozornost za každou cenu. Přestože pracují s kvalitními materiály a precizním střihem, jsou uzemněné. Jak ve své praktičnosti, tak celkovém výrazu. Vypadá to, že se konečně dostáváme do fáze, kdy tyto tašky přestávají být výstřelkem a stávají se přirozenou volbou. Muž, který si je pořídí, nepůsobí jako někdo, kdo zkouší něco módního, ale jako někdo, kdo ví, co dělá.
Různé jazyky, jedno sdělení. Novým trendem je prostor
Je fascinující sledovat, jak se i přes rozdílné designérské přístupy objevuje jednotné poselství. Nový trend jasně ukazuje, že prostor, ať už ten fyzický, nebo vizuální, je jednoznačným klíčovým prvkem pánských tašek nadcházející módní sezóny. Návrháři se vzdávají zbytečné okázalosti a místo ní volí prostorné a praktické formáty, které působí uvěřitelně a zároveň elegantně.
Zdroj: Jil Sander
Každý módní dům komunikuje toto poselství svým vlastním jazykem. Bottega Veneta sází na minimalističtější a jemné tvary, zatímco Dior s Jonatanem Anderson přidává výraznější prvky. Louis Vuitton pro změnu slaví tradici s novým nádechem a Ferragamo staví na italské čistotě a preciznosti. Různé jazyky, jedno sdělení. Prostor a funkčnost jsou základem současné pánské tašky.
Značka Viktor & Rolf opět stojí na hranici módy a konceptuálního umění. Její haute couture řada pro letošní podzim a zimu je vizuální manifestací duality. Dvou světů, jež se navzájem doplňují, zpochybňují a zrcadlí. Dvojice představila 15 černých outfitů ve dvou verzích. Jedna opulentní, přetékající barvami a dramatem, druhá naopak očištěná, strohá a minimalistická. Výsledek? Na 30 stejných a zároveň rozdílných looků.
Většina současných přehlídek směřuje k produktovému formátu, jenž má za cíl rychle ukázat, co bude „nositelné“ a co se zároveň dobře prodá. I proto je osvěžující sledovat, že někteří návrháři se stále odvažují zkoumat mnohem abstraktnější témata. Módní dům Viktor & Rolf tentokrát sáhl po podstatě duality. Jejich kolekce není jen vizuálně silná, ale i filozoficky vrstevnatá. Sledujeme dvě tváře jedné myšlenky, přičemž žádná není nadřazená té druhé. Jde o hlubokou meditaci nad tím, jak snadno se může význam změnit.
Dvě verze a dva významy v jednom střihu. Viktor & Rolf předvádí nevídanou krejčovinu
První z modelů haute couture řady pro letošní podzim a zimu přišel v explozivní verzi. Černý základ je doslova nafouknutý peříčky, které vytvářejí dramatickou siluetu připomínající avantgardní sochu. Každý pohyb těla podtrhuje vrstvení, objem a nečekané proporce. Klobouky od Stephena Jones celkový efekt dotahují do surrealistického konce. Móda se tu mění v performanci, v hotový obraz.
Pak následuje ticho. Druhá verze téhož modelu je zbavená veškeré okázalosti. Žádná pírka, žádné klobouky. Zůstává jen černý střih, jehož identická kostra působí náhle křehce a bezbranně. Jako by někdo sfoukl bublinu a zbyl jen její obrys. Stejný základ, ale úplně jiný výraz. Technicky totožné, emočně opačné.
Zdroj: Viktor & Rolf
Dualita jako archivní záležitost. Nyní dotažená k dokonalosti
Popisovaná dvojitost není náhodná. Návrháři Viktor Horsting a Rolf Snoeren se k podobnému motivu vrátili po více než 20 letech. Poprvé ho představili už ve svém debutu v roce 1998, kdy experimentovali s kontrasty extrémního objemu a redukce. Tehdy šlo o vztah umění a módy. Tentokrát jde o hlubší zamyšlení nad tím, co móda vyjadřuje o nás samotných. Co skrýváme a co zdobíme?
Ačkoliv nejnovější kolekce talentované dvojice stojí na ideové rovině, nezapomíná ani na precizní řemeslo. Objevují se ostré střihy, sochařské mašle, vrstvený tyl, asymetrie, ale rovněž jemné pastelové tóny. To vše dokončeno saténovými podpatky na míru od ikonického Christiana Louboutin.
Selena Gomez posouvá svou značku Rare Beauty na novou úroveň a vydává první řadu vlastní vůně. Dario Vitale nepředstaví svůj debut pro Versace pomocí klasické show, ale prezentace. Na runway se naopak na podzim vrátí andílci Victoria’s Secret. Moncler Grenoble zase s příští přehlídkou zamíří do Aspenu. Skupina Kering bojuje s propadem zisků.
Rare Beauty otevírá novou kapitolu. Selena Gomez vydá vlastní vůni
Úspěšná značka z dílny Seleny Gomez, Rare Beauty, zahajuje novou kapitolu. Ve čtvrtek 7. srpna totiž uvede vlastní řadu vůní Rare Eau de Parfum. Parfém má v sobě ukrývat hned několik hlubokých tónů. Nabízí teplou vůni karamelu, pistácie a růžového pepře, ale také vanilku, zázvor, kakao, santalové dřevo, tonka fazole a pižmo. Vůně se má na pokožce postupně rozvíjet, a to po dobu 12 hodin.
Zdroj: Rare Beauty
Andílci opět na scéně. Victoria’s Secret pokračuje se svou show
Loňský rok znamenal pro Victoria’s Secret významný milník. Značka totiž po několika letech, které ji měly oddálit od kontroverzních přehlídek, navrátil svůj koncept ikonických přehlídek. Jelikož zákazníci nový formát přijali vstřícně, rozhodla se společnost show navrátit i letos. Prozradila to za pomocí teaseru na svém instagramovém profilu. Zatím však není jasné, kdy přehlídku uspořádá.
Kering bojuje s propadem zisků. Za první pololetí spadly o 46 procent
Luxusní skupina Kering oznámila výsledky za první pololetí letošního roku. Zaznamenala v něm další pokles zisků, tentokrát o 46 procent, a to na 474 milionů eur. Důvodem je především pokles prodejů její klíčové značky, tedy módního domu Gucci. Ten s napětím a zvyšující se nadějí očekává nástup nového kreativního ředitele a bývalého šéfa Balenciaga, Demny Gvasalia.
Moncler Grenoble zkouší novou lokaci. Další kolekci odhalí v Aspenu
Luxusní značka Moncler Grenoble je známá svými dechberoucími, a často zasněženými, přehlídkami. Naposledy odhalila svou kolekci v resortu Courchevel, nacházejícím se ve francouzských Alpách. Tentokrát ovšem zamíří mimo Evropu. Společnost totiž poprvé se svou show vycestuje do Spojených států amerických, konkrétně do Aspenu, kde novou řadu odhalí dne 31. ledna.
Zdroj: Moncler
Versace vynechá runway. Dario Vitale odhalí debut pomocí prezentace
Módní dům Versace překvapil módní svět oznámením, že debut svého nového kreativního ředitele Daria Vitale neodhalí pomocí klasické přehlídky. Návrhář místo toho uspořádá prezentaci, doplněnou o video komponent, která má dle značky „poctít minulost a načrtnout budoucnost“. Svou premiéru nabídne designér v pátek 26. září na Milánském týdnu módy, který trvá až do 29. září.