Více
    Redakce
    Domů Blog Strana 26

    Česko má jasno. Do boje o Oscara pošle dokument Ještě nejsem, kým chci být

    0
    Ještě nejsem, kým chci být
    Ještě nejsem, kým chci být

    Dokument režisérky Kláry Tasovské Ještě nejsem, kým chci být získal další uznání. Česká filmová a televizní akademie ho vyšle do boje o Oscara. Usilovat bude o výhru v kategorii mezinárodní celovečerní film. Snímek sleduje příběh fotografky Libuše Jarcovjákové a zachycuje underground 80. let v Československu i útěk do Západního Berlína.

    Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) rozhodla. Do příštího klání o Oscara vyšle za Českou republiku dokument z dílny režisérky Kláry Tasovské s názvem Ještě nejsem, kým chci být. Celovečerní snímek měl svou premiéru v loňském roce na filmovém festivalu Berlinale. Od té doby se mu podařilo získat uznání diváků a nedávno také cenu Českého lva, a to za nejlepší dokumentární film.

    Dokument bude nyní usilovat o výhru v kategorii mezinárodní celovečerní film. Vypráví příběh uznávané fotografky Libuše Jarcovjákové, a to na základě jejího osobního deníku a tisíců analogových snímků. Ten zachycuje její životní nejistotu odrážející tehdejší politickou situaci Československa. Následuje ji za její cestou najít nejen vytouženou svobodu, ale především samu sebe a svou identitu.

    Zdroj: Aerofilms

    Dokument tak umně proplétá touhu po sebevyjádření, ale i zmatenost ohledně toho, jak podobného cíle v totalitním režimu dosáhnout. Fotografka proto před svými problémy uniká do pražského undergroundu 80. let, ale také vzdáleného Tokia. Nakonec se pokusí najít štěstí v Západním Berlíně, kam uteče. Skutečné naplnění a svou identitu jí pomáhá hledat její objektiv, který nepouští z ruky.

    O možnost vyhrát Oscara bojovaly další dva filmy. Favority byl Sbormistr a Karavan

    Ve hře o vyslání do boje o Oscara byly další dva snímky, jmenovitě Sbormistr a Karavan. Hlasování ČFTA mělo tentokrát nově dvě kola. V tom prvním vybrala komise prezídia z filmů zmíněné tři filmy. O finálním výběru pak mohli hlasovat všichni členové akademie ČFTA splňující podmínky Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS), tedy organizace pořádající soutěž o Oscara.

    Vyhlášení 98. ročníku cen Oscar se dočkáme 15. března příštího roku. Již 16. prosince však AMPAS zveřejní shortlist 15 zahraničních filmů. Finální nominace pak budou veřejnosti oznámeny dne 22. ledna. Loni ČFTA vybrala jako kandidáta na Oscara film z dílny Jiřího Mádla Vlny, kterému se nakonec podařilo postoupit do užšího výběru. Zlatou sošku v minulosti získal Jan Svěrák za snímek Kolja.

    Zdroje: ČT24, ČFTA, Instagram, YouTube

    Valentino čekají změny. Jacopo Venturini opouští pozici CEO značky

    0
    Jacopo Venturini
    Jacopo Venturini

    Módní dům Valentino ve čtvrtek oznámil nečekanou zprávu. Zveřejnil totiž, že se na základě oboustranné dohody rozhodl propustit dosavadního generálního ředitele Jacopa Venturini. Příčinou odchodu jsou osobní důvody. Prozatím není jasné, kdo na prázdné křeslo CEO usedne nyní. Alessandro Michele však zůstává kreativním ředitelem.

    Dosavadní generální ředitel Valentino Jacopo Venturini opustí svou pozici. Ve čtvrtek to médiím oznámili zástupci italského módního domu. Za nečekaným odchodem stojí oboustranná dohoda, ke které CEO přistoupil „z osobních důvodů“. Již v červnu přitom dočasně odstoupil ze své pozice, a to ze zdravotních důvodů. Módní značka prozatím odmítla situaci dále komentovat.

    Není tedy jasné, kdo na křeslo CEO usedne nyní. Módní dům však média ujistil, že nástupce oznámí v nejbližších dnech. Kreativní ředitel značky Alessandro Michele pak ve své pozici zůstává. Společnost vůči návrhářovi potvrdila svou „plnou důvěru a závazek“. Designér totiž u Valentino nepůsobí příliš dlouho. Do své role nastoupil loni v březnu, kdy v ní nahradil návrháře Pierpaola Piccioli.

    Zdroj: Valentino

    Ten pro změnu odešel do vedení módního domu Balenciaga. Příští kolekci pro jaro a léto 2026 pak Michele odhalí na blížícím se Pařížském týdnu módy, a to dne 5. října. Změna kreativního vedení pak byl jen jeden z hned několika milníků, se kterými se musel Jacopo Venturini za své vlády potýkat. Vypořádat se musel rovněž s dopady globální pandemie a globální expanzí maloobchodu.

    Nového CEO Valentino nečekají snadné úkoly. Bojovat musí s nestabilní ekonomickou situací

    Jacopo Venturini poprvé nastoupil k módnímu domu Valentino v roce 2000, kdy u něho působil čtyři roky, a to jako manažer dámských a pánských kolekcí. Následně odešel ke značce Prada, k Valentino se ale opět vrátil a pro společnost tak znovu pracoval mezi lety 2008 a 2015, kdy svou pozici opustil pro Gucci. Nakonec si však k Valentino opět našel cestu v roce 2020, už jako nový CEO.

    @bof “Our relationship is based on trust and respect,” said Jacopo Venturini, Valentino's chief executive office, speaking alongside Alessandro Michele, the brand's creative director, in a conversation that examined creativity, business and, above all, the importance of freedom. #BoFVOICES #Valentino @Valentino ♬ original sound – The Business of Fashion

    Za svého působení se musel Venturini potýkat i s klesajícími prodeji. Například v roce 2024 spadly příjmy o dvě procenta, a to na 1,3 miliardy eur. Nového CEO tak nečekají jednoduché úkoly. Postarat se bude muset nejen o růst značky v době ekonomické nejistoty, ale také komerční prodej návrhů Alessandra Michele. Dalším milníkem bude možná i hlubší zapojení do struktur skupiny Kering.

    Zdroje: The Fashion Network, WWD, The Business of Fashion, Instagram, TikTok

    Maskulinita má novou tvář. Seznamte se s fenoménem performative male

    0
    performative male
    performative male

    Sociální sítě vytvořily další pomíjivý trend. Tentokrát ho ovšem stejným dechem samy kritizují. Jedná se o novou formu maskulinity, které však chybí jakákoli autenticita. Nová pánská estetika místo toho usiluje o validaci založenou na uměle, ale velmi pečlivě vykonstruovaném vzhledu. Takzvaný performative male tak dělá vše pro to, aby zaujal.

    Uživatelé sociálních sítí horlivě sdílejí své názory na nejnovější trendy pánskou estetiku. I když ji samotný internet pomohl založit, nyní ji tvrdě kritizuje. Takzvaný performative male totiž staví na manipulaci, neupřímnosti a umělé stylizaci. Jedná se o muže, kteří předstírají být tím, o čem se domnívají, že ženy v současnosti chtějí. Tedy otevřeným, citlivým a trochu alternativním partnerem.

    Trička indie skupin a tabi shoes. Performative male má jasnou uniformu

    Styl „performative male“ ovšem není založený na skutečných koníčcích nebo módním vkusu. Jedná se o pečlivě vytvořený vzhled toužící pouze po validaci a pozornosti. Maskulinita v jeho podání není o změně nebo hloubce, ale jistém představení. V jeho srdci leží tradičně ženské zájmy, rádoby citová otevřenost či naučené progresivní názory. Nejde o skutečnou identitu, ale veřejnou značku.

    Zdroj: Hollister, Maison Margiela

    Muži spadající do této estetiky dávají svou pomyslnou identitu najevo i svým stylem. Do jejich outfitu patří baggy džíny, denim šortky, slim tenisky či trendy tabi shoes. Nechybí ani tričko s indie kapelou nebo názvy feministických knih. Široký pásek, plyšáček Labubu připnutý u pasu nebo výrazná klíčenka jsou dalšími nezbytnými detaily. Chybět samozřejmě nesmí ani kelímek s matcha.

    Zdroj: Ralph Lauren, H&M

    Takzvaný performative male má rovněž vždy po ruce klasická drátová sluchátka, prostornou tote bag a knihu z klasické anglické literatury. Zaboduje ale také feministickým nebo „self-improving“ titulem. Příběhy ovšem většinou nečte, stejně jako neposlouchá alba indie skupin nebo zpěvačky Clairo. Všechny zmíněné kroky jsou totiž pouhá maska, která má vytvořit líbivou trendy fasádu.

    Knížky, matcha nebo outfity problémem nejsou. Kritizován je manipulativní look

    Fenomén má své kořeny zapuštěné na sociálních sítích, kde ženy vyjadřují svou touhu po více citlivých a emočně chápavých mužích. To, po čem prahnou však není nastylizovaný muž, ale autenticita. A právě ta u „performative male“ chybí. Je proto důležité chápat, že jednotlivé zvyky, jako pití matcha drinků nebo čtení knih, kritizovány nejsou, naopak. Terčem je neupřímný a manipulativní look.

    @sgwoo_ With oat milk ofc #foryou #fyp #pourtoi ♬ Juna – Clairo

    Zdroje: Indy100, Voi, Instagram, TikTok

    Wednesday opět naservírovala Goth glamour. Její styl vykouzlí i renomovaní návrháři

    0
    Jenna Ortega
    Jenna Ortega

    Jen málokterý módní fenomén posledních let zasáhl kulturu tak silně jako Wednesday Addams. Když první série seriálu vtrhla na obrazovky, nezůstalo jen u děsivě okouzlující atmosféry. Z temnoty vystoupil i nový stylový archetyp. Goth glamour. S druhou sérií, která nyní přichází na Netflix, je jasné, že se do něj ponoříme znovu. A možná ještě hlouběji.

    Goth glamour kombinuje prvky klasické viktoriánské estetiky s moderní dekadencí. Představte si krajky, strukturované siluety, temně lesklé materiály, ale také ostré detaily, asymetrii a ironický nadhled. Styl Wednesday Addams není karikaturou gotiky, je její současnou stylizovanou reinterpretací. Na této vlně se vezou i značky, jež do sebe vtahují atmosféru temných síní Nevermore Academy stejně přirozeně jako podzimní mlha padá na anglické vřesoviště.

    Wednesday jako synonymum Alexandera McQueen. Pořiďte si ikonickou lebku

    Snad žádná značka nerezonuje s atmosférou ikonické postavy Wednesday tolik jako Alexander McQueen. Je v ní bolest a něha, ostré linie i sochařská krása. Kabelky slavného módního domu, často zdobené ikonickými lebkami nebo kovovými detaily, připomínají spíše magické artefakty než módní doplňky. Když je držíte v ruce, máte pocit, že nesete knihu plnou viktoriánské magie.

    Zdroj: Alexander McQueen

    Kdyby se Wednesday chystala na divoký večer, nejspíše by jí pomohl pán temnot. Šaty od Ricka Owens, architekta temnoty, nejsou prvoplánově ženské, ale právě v tom tkví jejich síla. Minimalismus smíšený s brutalistickou estetikou vytváří siluety, které evokují postavy z jiného světa. Pokud by měla Wednesday ples v podzemní kryptě, právě Rick Owens by jí šil róbu. Jeho modely nejsou ani zdaleka roztomilé. Jsou radikálně krásné.

    Zdroj: Rick Owens

    Wednesday umí i ready-to-wear. Investujte do Simone Rocha či Vivienne Westwood

    Každý kousek od módního domu Vivienne Westwood v sobě nese stopy chaosu a zároveň elegance. Zkroucené střihy, viktoriánské prvky, špetka punku. Přesně to, co definuje i samotnou Wednesday, tedy vzdor proti normám zabalený do vytříbeného stylu. Estetika Westwood je teatrální, ale nikdy ne směšná. Kdyby si Wednesday chtěla odpočinout od černé, sáhla by po burgundy roláku s asymetrickým zapínáním právě od ní.

    Pak je tu také Simone Rocha, značka, která do goth glamour přináší křehkost, aniž by ztratila hloubku. Jemné perly, transparentní vrstvy, saténové mašle. Jako by temná princezna vyšla z pohádky, kterou nikdo nikdy nedopsal. V kolekcích Simone Rocha najdete nejen oblečení, ale i emoce. Vrstvení, kontrasty, stíny a světla. Právě ty tvoří základ každého silného outfitu v duchu Wednesday.

    Zdroj: Simone Rocha

    Zdroje: Instagram

    Trend tooth gems rozzáří každý úsměv. Má však jasná pravidla

    0
    tooth gems twinkles
    tooth gems twinkles

    Řekněte sýr! Trend tooth gems, neboli kamínků na zuby, je zpět a dovádí Y2K estetiku k dokonalosti. Historie zubních šperků ale sahá daleko za přelom milénia, zdobili se jimi už Mayové. Nyní se ozdoby vracejí jako módní statement. Aplikace je rychlá a bezbolestná, ale má pravidla. Špatně přilepený šperk může způsobit víc škody než parády.

    Zubní kamínky jsou malé šperky nalepené na povrchu zubu. Aplikují se v různých tvarech, barvách i materiálech tak, aby zapadly do individuálního stylu. Trend sahá od minimalistických tooth gems ve tvaru motýlů, kapek nebo hvězdiček až po maximalistické styly „confetti“, kdy je na zuby aplikováno až 100 kamínků najednou. Ačkoliv se může zdát, že jde o poměrně nový trend, historie kamínků na zubech sahá až do dávného starověku.

    Od Mayů až po Madonnu. Tooth gems fascinují lidstvo už tisíce let

    První doložené zmínky o špercích na zuby pocházejí od Mayů a Aztéků, kteří si zuby zdobili jadeitem či tyrkysem. Tyto ozdoby byly symbolem bohatství a vysokého společenského postavení. Podobně si zuby zkrášlovali také Indové v době Mughalské říše, tehdy šperky na zubech nosily především nevěsty.

    V jihovýchodní Asii byly ozdobené zuby znakem krásy a statusu. V Thajsku například vznikla tradice propracovaných zlatých a stříbrných dentálních šperků. V Číně byly detaily na zubech spojovány s harmonií, a dokonce i ochranou před zlými duchy. V Japonsku se v období Heian rozšířila tradice „ohaguro“, tedy černění zubů jako výraz krásy a věrnosti. Tato praxe přetrvala až do 19. století.

    V moderním pojetí se kamínky na zubech znovu objevily na přelomu milénia, kdy si je oblíbily hlavně popové a hiphopové hvězdy. Jednou z prvních průkopnic tohoto trendu byla Madonna. Dnes kamínky na zubech zapadají do ikonické Y2K estetiky a jsou snadno dostupné. V posledních letech jsme je mohli vidět například na osobnostech, jako je Hailey Bieber, Drake, Beyoncé nebo Halsey.

    Svěřte se do rukou odborníků. Kamínky s sebou mohou přinést i rizika

    Aplikace kamínků začíná konzultací u zubaře. Ten následně kamínek přilepí speciálním dentálním lepidlem a vytvrdí ho UV světlem, podobně jako u rovnátek. Uvádí se, že životnost takového kamínku je šest až dvanáct měsíců, ale většině lidí vydrží déle. Kamínek i zbytky lepidla je vždy třeba odstranit u zubaře jednoduchým obroušením.

    Zdroj: Twinkles

    Ačkoliv některé studie uvádějí, že jsou kamínky na zuby bezpečné, někteří zubaři nesouhlasí. Varují před rizikem poškození skloviny, hromaděním plaku a vznikem zubního kazu či zánětu dásní. Doporučuje se proto pečlivá dentální hygiena. Zubaři zároveň varují před „DIY“ metodami. Domácí lepidla jsou toxická a nedokážou kamínek udržet tak jako profesionální dentální materiály.

    @cherrygurlsophia Some of my recent favourite tooth gem sets 💋 you can book with me via instagram @cherrygurlgemz ✨ #toothgemslondon #toothgems #eastlondon #bling #toothjewelry ♬ Tom's Diner – 7" Version – DNA

    Nárůst oblíbenosti zubních šperků je přitom součástí širšího trendu s názvem Zoom boom, tedy výrazného zvýšení zájmu o kosmetické úpravy, který vznikl poměrně nedávno, a to po světové pandemii. Populární estetika se tedy netýká jen kamínků, ale také rovnátek, bělení a dalších estetických úprav chrupu.

    Zdroje: The Guardian, Villain Aesthetic, Tooth Gem World, SCMP, Allure, Discover, Instagram, TikTok

    Luxusní zboží jako dlouhodobá investice. Second hand trhu kralují slavné kabelky

    0
    Louis Vuitton Speedy 25
    Louis Vuitton Speedy 25

    Čím dál více zákazníků v kontextu dlouhodobé nepříznivé a nestabilní ekonomické situace hledají vhodné způsoby, jak zhodnotit své peníze. Obracejí se proto na second hand trh, kde investují především do ikonických kabelek. Mezi nejpopulárnější modely patří ty z dílny značky Hermès. Na oblibě ale narůstají i tašky Chanel, Louis Vuitton či Goyard.

    Second hand trh s luxusním zbožím nadále pozoruje nárůst zájmu o ikonické značkové kabelky. Důvodem je především snaha zákazníků najít stylové kousky za příznivé ceny. Zároveň ovšem hledají způsob, jak investovat peníze v době trvající inflace a nestabilní ekonomické situace. Pro server WWD to potvrdili zástupci jedné z nejznámějších luxusních second hand platforem Reklaim.

    Vysvětlili rovněž, že mezi nejpopulárnější kabelky nadále patří modely z dílny Hermès, jmenovitě Birkin 25, Birkin 30, Mini Kelly nebo Kelly 25. Právě tyto kousky zaujímají první čtyři místa na žebříčku nejprodávanějších luxusních tašek na Reklaim. Zájem ovšem roste i o další módní domy. Nejvíce se daří také značkám, jako je Chanel, Louis Vuitton, Saint Laurent, Gucci nebo Goyard.

    Zdroj: Hermès

    Viceprezident pro zboží u Reklaim Richard Ramirez popsal, že v posledním roce vzrostl prodej kabelek od Chanel, Hermès a Goyard o osm až patnáct procent, a to dle jednotlivých modelů. „Zákazníci hledají něco nadčasového, co zachová nebo získá hodnotu postupem času,“ prohlásil dle serveru WWD. Dodal, že zároveň usilují o diverzifikaci svého majetku bezpečným a kreativním způsobem.

    Zdroj: Chanel, Louis Vuitton

    Kabelky Birkin a Kelly nejsou jediné hvězdy. Září i Speedy 25 nebo Double Flap

    Mezi další populární modely dle žebříčku Reklaim patří v postupném pořadí Chanel Small Double Flap, Chanel Medium Double Flap, Louis Vuitton Speedy 25, Saint Laurent Downtown Cabas, Gucci Ophodida Shoulder Bag a Goyard Saint Louis PM. Zákazníci se pak k trhu se second hand zbožím obracejí dle Reklaim zejména proto, že mají větší kontrolu nad tím, kolik za vysněný kousek zaplatí.

    @clarasalcedoo If you're in Copenhagen and interested in fashion and sustainability, this store is definitely worth visiting​! @Collectorscage 👛 Copenhagen vintage shopping Must visit Copenhagen Collectors Cage Copenhagen Secondhand luxury Shopping in Copenhagen #vintageluxurybag #vintagebags #copenhagentips #copenhagenshopping #copenhagenvintage #copenhagenvintageshops #collectorscage #vintageluxuryfinds ♬ you are fck fabulous – ✮ Scardow

    Rovněž vývoj uplynulých let potvrzuje postupný nárůst síly second hand trhu. Dle studie Bain-Altagamma Luxury Goods Worldwide Market z letošního roku vzrostl luxusní second hand trh v roce 2024 na 56 milionů dolarů. Jeho prodeje tak stouply o sedm procent. Důvodem je i zvyšující se opatrnost zákazníků, kteří v kontextu nepředvídatelné ekonomické situace zvažují každý luxusní nákup.

    Zdroje: WWD, Instagram, TikTok

    Evropská letiště mění pravidla. Jsou roztomilé beauty miniatury v ohrožení?

    0
    Unsplash miniatury cestovní
    Unsplash miniatury cestovní

    Éra jedné z nejmíň oblíbených součástí cestování se možná chýlí ke konci. Přelévání šamponů do stomililitrových lahviček a počítání produktů tak, aby se vešly do plastového sáčku, by brzy mohlo být minulostí. Jaký osud ale čeká všechny roztomilé miniatury? Budou kosmetické značky muset přehodnotit marketingové strategie?

    Změny na některých evropských letištích by mohly naznačovat konec pravidel diktujících množství tekutin na palubě. Díky novým technologiím lze totiž v určitých destinacích projít skrz letištní skener také s lahvičkami o vyšším objemu než je dosavadních 100 mililitrů. Na první pohled je to usnadnění pro všechny, ale co to znamená pro značky, jejichž byznys tvoří i kosmetické miniatury?

    Pravidla stále platí, možná ale ne na dlouho. Mají miniatury vůbec smysl?

    Pravidla o navýšení maximálního množství tekutin v příručním zavazadle platí v Evropské unii zatím jen na některých letištích. Jsou podmíněna technologií skeneru, kterou sice není povinnost vlastnit, ale dá se očekávat, že se postupně rozšíří. Cestujícím umožní nejen ponechat kosmetiku v zavazadle během kontroly, ale také vozit s sebou klidně plnou velikost oblíbeného šamponu.

    Zdroj: Rare Beauty, Charlotte Tilbury

    Přirozeně přichází na přetřes otázka, jestli na úkor uvolnění letištních pravidel nemizí i prvotní důvod pro koupi těchto zmenšených verzí jednotlivých produktů. Jenže u kosmetiky se nedá spoléhat jen na pravidla. Miniatury jsou sice praktické a skladné, především jsou ale roztomilé a krásné. A v beauty odvětví produkty často představují také designový objekt či sběratelský kousek.

    Miniatury navíc nejsou jen striktně cestovní záležitost. Čím dál více kosmetických nadšenců je kupuje i pro jiné účely. Malá velikost je totiž ideální na testování novinek, zkoušení vícero odstínů nebo ve chvíli, kdy si nejste jisti, zda se produkt snese s vaší pletí. Podobný kosmetický švédský stůl šetří peněženku a rozšiřuje vaše možnosti. U vůní, skin care, ale také líčidel.

    Praktický účel nakonec zvítězí. Místo jednoho produktu můžete vzít klidně tři

    Důležitým faktorem zůstává rovněž praktičnost. Volnější pravidla neznamenají více místa v kufru. Ne každý chce na víkend do Barcelony táhnout půllitrovou micelární vodu a lidé rádi cestují úsporně, klidně jen s menším batohem. Každý centimetr prostoru se pak stává opravdu cenným, takže malé balení kosmetiky dává smysl jak na festivalu, tak na pracovní cestě.

    Zdroj: Benefit, Rhode

    Kosmetické značky si tyhle zdánlivé maličkosti dobře uvědomují. Cestovní balení už dávno nejsou jen funkční zmenšeniny, naopak, stávají se součástí PR kampaní, dárkových setů nebo limitovaných edic. Miniatury proto možná nebudou vyžadovány, z kosmetických taštiček ale pravděpodobně nezmizí. Už jen proto, abyste si mohli sbalit tři parfémy o velikosti jednoho make-upu.

    Zdroje: Instagram

    Vaše nejkrásnější noční můra? Nechyběly by v ní couture modely od Roberta Wun

    0
    Robert Wun SS/24
    Robert Wun SS/24

    Robert Wun je jméno, které v kalendáři Pařížského týdne haute couture módy jen tak nepřehlédnete. Hongkongský návrhář debutoval na světoznámém molu v roce 2023. Od té doby si pomalu, ale jistě vydobývá pověst grand couturiéra nové generace. Jeho fascinující a znepokojivé návrhy protkané hororovými motivy milují nejen sociální sítě, ale i celebrity, jako je zpěvačka Beyoncé nebo rapperka Cardi B.

    Risk je zisk. Přechod na couture byznys model Wuna katapultoval do výšin

    Cesta návrháře Roberta Wun k vlastní značce byla pozvolná. Po ukončení studia dámské módy na univerzitě London College of Fashion v roce 2012 začal pracovat na volné noze. Chyběla mu však tvorba vlastních oděvů, a tak znovu oprášil šicí stroj ve svém bytě. Výraznější zlom nastal v roce 2014, kdy oficiálně založil vlastní značku poté, co ho tehdy finančně podpořil tajný investor.

    Zdroj: Robert Wun

    Podobně přirozený, avšak o něco riskantnější, byl v roce 2022 přechod na obchodní model spočívající pouze v navrhování haute couture a zakázek na míru. Konfekce v té době totiž tvořila až 40 procent návrhářových tržeb. Pozastavením ready-to-wear však Wun shodil ze svých ramen břemeno, které omezovalo jeho schopnosti mistrovského couturiéra, jímž ve skutečnosti je.

    Zdroj: Robert Wun

    Rozkvétajícího talentu si všiml prezident módy značky Chanel Bruno Pavlovsky. Díky jeho podpoře Wun v roce 2023 debutoval na haute couture weeku se svou kolekcí Fear, a to jako první hongkongský návrhář. Přestože byl již dříve známý svými dechberoucími kreacemi na sociálních sítích, prezentace na světovém molu zpečetila jeho osud jako jednoho z největších jmen současné módní scény.

    Eskapismus, teatrálnost a temnota. Robert Wun vytváří modely, které vám nedají spát

    Kolekce Roberta Wun osloví diváka na první pohled. Pro návrháře je totiž důležité, aby byly jeho designy konceptuálně i vizuálně snadno uchopitelné. To však neznamená, že by byly plytké, právě naopak. Všechny looky jsou protkány přímočarými narativy, které okamžitě upoutají pozornost, aniž by divák musel hledat chabé spojení s abstraktním konceptem označovaným za inspirační zdroj.

    V jádru jeho tvorby stojí hned několik ústředních témat a principů. Designy odrážejí Wunovu zálibu v hororovém žánru a překypují temnou estetikou a výjevy jakoby vystřiženými z našich nejděsivějších nočních můr. Neodmyslitelným prvkem je i prvotřídní drama vytvořené ostrými, zvýrazněnými proporcemi a nápadnými doplňky. Celek vyvažuje univerzální motiv přírody a organických elementů, které jsou přítomny v každé kolekci.

    V podzimní couture kolekci Becoming se však Wun rozhodl vydat abstraktnějším směrem a zkoumat akt oblékání jako proces metamorfózy v někoho jiného a cestu do hlubin lidské představivosti. Po molu se procházely znepokojivé surrealistické přízraky zahalené do majestátních rób, doplněné o prostetické ruce, otisky krve či obrovské klobouky a kabelky, které byly také „oblečené“.

    Zdroje: Robert Wun, Business of Fashion, WWD, Instagram

    Odolné oblečení není jen pro bohaté. Dle studie spolu jeho výdrž a cena nekorelují

    0
    šatník
    šatník

    Studie z dílny Leeds University potvrdila, že výdrž oblečení a jeho cena spolu nekorelují. Neplatí tedy, že by odolné kousky čekaly pouze na bohaté. Naopak, nejlepších výsledků dosáhly modely se středními tržními cenami. Záleží ovšem rovněž na jiných faktorech, jako je například materiál nebo způsob, jakým se o svůj šatník staráme.

    Dlouho platilo, že vyšší cenovka módních kousků s sebou přinášela rovněž vysněnou kvalitu. Nejnovější studie Leeds University však potvrdila to, co mnozí z nás už tušili. Výdrž oblečení nekoreluje s jeho cenou. Outfit, který vám vydrží více než pár sezón tak rozhodně není jen privilegiem bohatých. Nejlepších výsledků totiž v dotyčné studii dosáhla trička se středními tržními cenami.

    O studii se postarala studentka doktorandského studia Kate Baker. Spolupracovala na ni spolu s univerzitním Institute of Textiles and Colour (LITAC) a britskou neziskovou organizací WRAP. Testování podstoupilo na 47 pánských a dámských triček od fast fashion, ale i luxusních značek. Ta byla podrobena fyzické analýze, ale také 50 pracími cykly na 30 stupňů Celsia.

    Zdroj: Pexels

    Trička následně prošla rovněž 50 cykly v sušičce. Výzkumníci je poté podrobně hodnotili na základě žmolkování, vyblednutí, zcvrknutí a obecného vzhledu. Nejdražší kousek za 395 liber se umístil na 28. místě z 47. Naopak tričko za čtyři libry skončilo na 15. pozici. Nejvíce odolné tričko stálo 28 liber. Zajímavé bylo ovšem rovněž to, že druhý nejhorší model měl podobnu cenovku, a to 29 liber.

    Klíčové jsou i další faktory. Hleďte také na materiál vysněného kousku

    „Většina zákazníků používá cenu jako indikátor toho, jak odolné oblečení bude, ale naše studie ukazuje, že takové přemýšlení je zavádějící,“ okomentoval výsledky dle serveru Innovation in Textiles ředitel textilního programu WRAP Mark Summer. Při hledání toho perfektního kousku by měli nakupující hledět také na další faktory, jako je materiál. Kvalitní látkou je především bavlna.

    Čtyři z 10 nejlépe hodnocených triček byly ze stoprocentní bavlny. U látky však musí zákazníci dbát na to, že je při praní náchylná ke zcvrknutí. Vhodná je také kombinace bavlny se syntetickými vlákny, jako je polyester, polyamid nebo elastane. „Aby byla cirkulární móda opravdu efektivní, musí být výdrž oblečení prioritou,“ vyjádřila se pak k výsledkům ředitelka LITAC Eleanor Scott.

    Zdroje: The Fashion Network, Innovation in Textiles, Instagram, YouTube

    Ralph Lauren natočil animovaný film. Zazáří v něm jeho ikonický medvídek

    0
    Polo Bear Ralph Lauren
    Polo Bear Ralph Lauren

    S módním domem Ralph Lauren je již přes dvě dekády spojovaný jeho chlupatý a ikonický symbol, tedy medvídek Polo Bear. Za uplynulá léta se objevil na svetrech, tričkách, kravatách i hodinkách. Americká značka mu však tentokrát věnovala mnohem větší prostor, natočila o něm totiž animovaný film sledující jeho luxusní život a mnohá další dobrodružství.

    Návrhář Ralph Lauren představí svůj první animovaný film. Jeho studio vytvořilo příběh ikonického maskota americké značky, medvídka Polo Bear. Trailer šestiminutového snímku s názvem Polo Bear Chronicles: Operation Black Tie prozrazuje mnohá dobrodružství preppy chlupáče. Vydat se má do svého letního sídla, na zápas póla, let helikoptérou, ale také dechberoucí luxusní galavečer.

    Značka hodlá krátký film zveřejnit ve čtvrtek. Jeho hlavní zápletkou bude pokus medvídka vyřešit záhadnou krádež uměleckého díla, a to spolu se svým nerozlučitelným parťákem, holubem. Pro Polo Bear se jedná o velký debut, od svého stvoření se totiž objevoval pouze jako plochá ilustrace. Americký módní dům ho aplikoval na trička, svetry, kravaty, hodinky, tašky nebo hrníčky.

    Zdroj: Ralph Lauren

    Objevil se také v úspěšných reklamních kampaních, a to v různorodých provedeních. Zákazníky zaujal jako Martini Bear, Safari Bear nebo například Collegiate Bear. Roztomilý medvídek, ztělesňující životní styl reflektující zákazníky známé značky, má tak již nyní věrné fanoušky. Zůstává tedy otázkou, zda bude krátký snímek představovat jeho jediné animované vystoupení.

    Polo Bear má více než 20 let. Jeho vznik inspirovala záliba bratra Ralpha Lauren

    Polo Bear přitom dělá společnost Ralph Lauren již od roku 1991. Inspirací pro jeho vytvoření byl dárek, který návrhář obdržel rok předtím. Jeho bratr Jerry totiž miloval klasické medvídky z dílny hračkáře Richarda Steiff. S oblibou je proto sbíral, a tak se jeho kolegové jednoho dne rozhodli věnovat mu chlupáče, který se mu podobal. Stejný dárek následně obdržel rovněž známý designér.

    Ralph Lauren proto neváhal a za rok vytvořil spolu se samotným Richardem Steiff vlastní značkovou variantu medvídka, takzvaného Preppy Bear. Jeho šatník odrážel nabídku samotné společnosti, mezi jeho looky proto nechyběly nažehlené košile, pletené vesty nebo prošívané svetry. Jednalo se o okamžitý úspěch, a tak návrhář s variacemi nynějšího Polo Bear bez váhání pokračoval.

    Zdroje: WWD, HypeBeast, The Hollywood Reporter, Instagram, YouTube