Zimní sezona znovu otevírá otázku, proč pletené čepice často působí únavněji než samotné mrazivé počasí. Mnoho tváří pod nimi ztratí proporce, linku čelisti i sebevědomý výraz. Móda však nabízí alternativy, jež pracují s architekturou hlavy mnohem chytřeji a dávají outfitu novou vertikálu. Struktura, historie, elegance a dramatický tvar dokáží proměnit běžné vrstvení ve skutečný styling. Není divu, že módní domy sázejí na čepice rámující obličej jako šperk, ne jako zimní nutnost.
Pomalu nám venku přituhuje a všichni už oprašujeme kabáty a kožichy na letošní zimu. Pokud chcete vládnout sněhovému počasí, zapomeňte na minimalismus a šeď. Prosviťte mráz a tmu třpytem, metalickými tóny, zvířecími vzory a elegancí hodné královny. Ať už si zvolíte look městské bohyně, nebo princezny mrazu, nebojte se svého půvabu a síly vlastního stylu.
S příchodem chladnějších dní se pulz kvalitních svetrů přesouvá do první linie podzimních outfitů. Svetr je klíčovým prvkem sezóny, symbolem komfortu a elegance. Právě volba mezi jemným "králem vláken" kašmírem a lesklým "aristokratem" mohérem představuje klíčovou otázku. Proč sáhnout po jednom, či druhém? Na co si dát pozor při výběru? Poznejte technické parametry, estetické rozdíly i praktickou stránku každého materiálu.
Pestré barvy sluncem nasyceného léta sice zahnaly temnější odstíny burgundy a čokoládově hnědé, to ovšem ještě neznamená, že je populární maximalismus na ústupu. Nadále se totiž projevuje nejen v odvážných kombinacích nebo vzorech, ale především trendy špercích. Není proto divu, že letošnímu podzimu dominují takzvané pendant necklaces.
Zdá se, že jeden z dominantních trendů letošního léta nehodlá ustoupit do pozadí. Capri pants až do nedávna dominovaly především dámským šatníkům. Postupně ale překračují pomyslnou hranici a derou se také na pánskou scénu. Nejčastější je jejich baggy varianta, k vidění jsou ovšem i odvážnější užší siluety. Jde o pokračování trendu, nebo vzestup před pádem?
Napodobeniny designových triček s odřeným logem nebo rádoby luxusní kabelky z levné kůže (bohužel) představují neodmyslitelnou součást odvrácené stránky módy. Že k inspiraci bez uznání původního zdroje přistoupí i Prada však čekal málokdo. Módní dům nyní doufá, že své jméno očistí. Kulturní apropriaci indických sandálů hodlá napravit oficiální spoluprací.
Show Chanel Métiers d’Art 2026 v New Yorku přinesla pohled, který si říká o zpomalení a soustředění. Druhá kolekce od Matthieu Blazy pro módní dům Chanel působí sebevědomě a přesně. Místo okázalého vyprávění staví na detailech, gestech a vrstveném čtení. Každý look funguje jako samostatná kapitola i součást širší kompozice. A v této koncentraci spočívá její síla.
Haider Ackermann opět posouvá hranice zimní módy. Kolumbijsko-francouzský designér uvedl svou již třetí zimní kolekci pro značku Canada Goose. Tentokrát ovšem zvolil odvážné barvy. Zkombinoval totiž fluorescenční jarní tóny s klasickými tlumivými zemitými odstíny, které přidají trochu optimismu a potřebného tepla do jinak pochmurných zimních dnů.
Saint Laurent Rive Droite otevírá zimní sezónu ve velkém stylu. Tentokrát kolekcí, jež nese název Snow Edition a nemůže chybět v šatníku žádného milovníka horských chat a sjezdovek. Kolekce spojuje sexy estetiku značky s prémiový zimním vybavením, kterým nepronikne ani špetka mrazu. Husí kůži budete mít jen z toho, jak dobře budete v Saint Laurent vypadat.
Některé kolekce stárnou jako archivy. Jiné se po letech vracejí s energií, která přesně odpovídá nové chvíli. A právě řada Jean Paul Gaultier FW 1999 patří mezi ně. Je až zarážející, s jakou jistotou tehdejší styling kopíruje současný rytmus zimy. Párové siluety, promyšlené vrstvy, moderní proporce. Runway z přelomu milénia působí jako návrh letošní sezóny, jen vystřižený z jiného času. Vizionářství vzniká jako jasný důsledek schopnosti číst budoucnost s neobvyklou přesností.
Uživatelé sociální sítě TikTok vyplodili další ze svých extrémně znějících make-up trendů. Tváře inspirované spáleninami po hodinách vyvalování se na sluníčku tentokrát vystřídala nová sezónní variace. Trend Frost Bitten Blush odkazuje na odstín tvářenky, za který by se nestyděla ani Marfuša z Mrazíka. Nechte své tváře pomyslně omrznout a darujte jim růžový nádech.
Hledáte dárek, který potěší každou ženu ve vašem životě? Ať už chcete udělat radost sestře, kamarádce, či přítelkyni, beauty svět vás nezklame. Nabízí přesně to, co pod vánočním stromečkem vykouzlí úsměv na tváři. Vsaďte na beauty tipy roku, které jsou voňavé, rozmazlující a tak trochu návykové. Umí dokonale zahřát u srdce: potěší, překvapí a dodají dotek elegance.
Rick Owens přesouvá hranice svého temného universa směrem, jenž budí pozornost mezi milovníky high-end péče. Nový set uvádí svět ústní péče do prostoru, kde převládá brutalistický minimalismus, vůně na úrovni niche parfémů a rituály, jež získávají nečekanou váhu. Kolekce kombinuje estetiku sochařské drsnosti s intimní každodenností. Výsledkem je zážitek, který proměňuje běžnou ranní sekvenci v uvědomělý akt.
Influencerka a podnikatelka Hailey Bieber má TikTok v hrsti. Nezáleží příliš na tom, jaký odstín tvářenky, očních stínů nebo rtěnky zvolí. Svou možná původně i bezmyšlenkovitou volbou odstartuje nový virální trend. Výjimkou nejsou ani její zimní nehty, které vyzývají tradici na souboj. Jemné třpytky nebo uhlazený glow totiž Hailey Bieber nahradila zvířecím potiskem.
Herečka Shay Mitchell uvedla na trh kosmetickou řadu Rini, která okamžitě vzbudila smíšené reakce. Produkty jsou totiž určeny výhradně pro děti od 3 do 12 let. Řada proto rozdělila internet. Je doopravdy nutné, aby děti od tak ranného věku pečovaly o svou pleť, nebo jde jen o další marketingový tah? Rini se stává jedním z nejdiskutovanějších debutů roku.
Hermès se v roce 2025 znovu usazuje na prvním místě žebříčku hodnoty luxusních kabelek, který tradičně sestavuje společnost Rebag. Po loňském prvenství značky Goyard se pařížský módní dům vrací do čela hodnocení sledujícího, jak si luxusní kabelky a vybrané doplňky vedou na sekundárním trhu. Tedy jak dobře si dokážou udržet, případně navýšit svou cenu při dalším prodeji. Výsledky vycházejí z milionů transakcí a dlouhodobě sbíraných dat. Hermès tak znovu potvrzuje svou roli referenčního bodu luxusu s investičním přesahem.
Ranč Cerro Pelon Toma Ford je rozhodně místo, kde by každý chtěl strávit alespoň pár hodin svého života. Atmosféra velkolepého domu připomíná futuristický Divoký západ a vyzývá návštěvníky skočit do sedla a uhánět do zapadajícího slunce. Tato luxusní residence se rozléhá v Novém Mexiku a je nyní v rukou anonymního majitele. Jak takový luxus vypadá?
Irská designérka Robyn Lynch přetváří klasické uniformy Guinness Storehouse. Její kolekce spojuje funkčnost s estetickými detaily. Inspiraci pro nezvyklý projekt čerpala z irské historie a kultury a dala tak vzniknout něčemu neotřelému, přesto elegantnímu. Dílo reflektuje nejen bohaté dědictví světově uznávaného pivovaru, ale i osobitý styl nadané návrhářky.
Zimní sociální sítě letos opět zaplavuje estetika, která připomíná staré filmové kotouče, zrnité fotografie aristokracie a atmosféru, jež voní po dřevě, sněhu a drahém alkoholu. St. Moritz se každé předvánoční období vrací do popředí jako kulturní symbol zimního luxusu s patinou minulých dekád. Vintage snímky horských hotelů, kožešin, brýlí s masivními obroučkami a sluncem zalitých svahů budí touhu po atmosféře, jež se v moderním světě těžko replikuje.
Rok 2025 už má sbaleno a my opět sedíme nad seznamy přání, které se tváří nenáročně, ale ve skutečnosti by přivedly k pláči nejednoho elfího účetního. Redakce se promíchala, omladila, rozšířila a s ní se proměnily i naše dárkové ambice. Udělejte si pohodlí, realita počká. Tady je náš vánoční wishlist, v němž se opět potvrzuje, že kreativita je krásná... ale taky drahá.
Streamovací služba Netflix přivítala pátou sezónu seriálu Emily in Paris. Hold jí vzdává i módní dům Fendi, který představil jí inspirovanou řadu kabelek. Asics zvedá vlny novým hybridním modelem Gel-Kinetic SP a Dior přibližuje vizi Jonathana Anderson pomocí Pre-Fall 2026. Chanel zabalil na Vánoce vlajkovou pobočku a Versace začíná vidět svou budoucnost.
Konec roku předznamenává také začátek něčeho nového. Módní dům Burberry proto hledí vpřed a již nyní vítá lunární nový rok 2026. Vydal proto speciální kolekci věnovanou znamení koně, které nadcházející měsíce definuje. Symbol tentokrát hraje britské značce do karet, jelikož ladí s jejím historickým logem jezdce. Právě to značí většinu kousků nejnovější řady.
Konec roku nevyhnutelně doprovází i zhodnocení uplynulých měsíců. K ohlédnutí do minulosti proto přistoupila také beauty scéna. Platforma CreatorIQ zveřejnila svůj tradiční žebříček značek, sestavený na základě jejich Earned Media Value (EMV), tedy metriky posuzující hodnotu organického mediálního pokrytí. Pomyslná korunka "virálnosti" letos patří L'Oréal Paris.
Japonská značka proslulá ikonickými teniskami vstupuje do světa parfémů. Onitsuka Tiger přetvořila legendární sneakers do své první řady exkluzivních vůní. Na starost je dostal parfumér Mark Buxton, který stojí mimo jiné i za Le Labo Vetiver 46. Zlatavé lahvičky vyrobené v Provence tak spojují to nejlepší z japonské tradice, francouzské elegance a současného designu.
Od července příštího roku začnou v Evropské unii pro malé balíky v hodnotě pod 150 eur platit nová cla. V pátek se na tom dohodli ministři financí zastupující členské státy. Poplatek ve výši tří eur cílí na potlačení laviny levného zboží, putujícího do bloku především z Číny. Dopad pocítí hlavně levné e-commerce platformy, jako je Shein, Temu nebo AliExpress.
Zimní sezona znovu otevírá otázku, proč pletené čepice často působí únavněji než samotné mrazivé počasí. Mnoho tváří pod nimi ztratí proporce, linku čelisti i sebevědomý výraz. Móda však nabízí alternativy, jež pracují s architekturou hlavy mnohem chytřeji a dávají outfitu novou vertikálu. Struktura, historie, elegance a dramatický tvar dokáží proměnit běžné vrstvení ve skutečný styling. Není divu, že módní domy sázejí na čepice rámující obličej jako šperk, ne jako zimní nutnost.
Pomalu nám venku přituhuje a všichni už oprašujeme kabáty a kožichy na letošní zimu. Pokud chcete vládnout sněhovému počasí, zapomeňte na minimalismus a šeď. Prosviťte mráz a tmu třpytem, metalickými tóny, zvířecími vzory a elegancí hodné královny. Ať už si zvolíte look městské bohyně, nebo princezny mrazu, nebojte se svého půvabu a síly vlastního stylu.
S příchodem chladnějších dní se pulz kvalitních svetrů přesouvá do první linie podzimních outfitů. Svetr je klíčovým prvkem sezóny, symbolem komfortu a elegance. Právě volba mezi jemným "králem vláken" kašmírem a lesklým "aristokratem" mohérem představuje klíčovou otázku. Proč sáhnout po jednom, či druhém? Na co si dát pozor při výběru? Poznejte technické parametry, estetické rozdíly i praktickou stránku každého materiálu.
Pestré barvy sluncem nasyceného léta sice zahnaly temnější odstíny burgundy a čokoládově hnědé, to ovšem ještě neznamená, že je populární maximalismus na ústupu. Nadále se totiž projevuje nejen v odvážných kombinacích nebo vzorech, ale především trendy špercích. Není proto divu, že letošnímu podzimu dominují takzvané pendant necklaces.
Zdá se, že jeden z dominantních trendů letošního léta nehodlá ustoupit do pozadí. Capri pants až do nedávna dominovaly především dámským šatníkům. Postupně ale překračují pomyslnou hranici a derou se také na pánskou scénu. Nejčastější je jejich baggy varianta, k vidění jsou ovšem i odvážnější užší siluety. Jde o pokračování trendu, nebo vzestup před pádem?
Napodobeniny designových triček s odřeným logem nebo rádoby luxusní kabelky z levné kůže (bohužel) představují neodmyslitelnou součást odvrácené stránky módy. Že k inspiraci bez uznání původního zdroje přistoupí i Prada však čekal málokdo. Módní dům nyní doufá, že své jméno očistí. Kulturní apropriaci indických sandálů hodlá napravit oficiální spoluprací.
Show Chanel Métiers d’Art 2026 v New Yorku přinesla pohled, který si říká o zpomalení a soustředění. Druhá kolekce od Matthieu Blazy pro módní dům Chanel působí sebevědomě a přesně. Místo okázalého vyprávění staví na detailech, gestech a vrstveném čtení. Každý look funguje jako samostatná kapitola i součást širší kompozice. A v této koncentraci spočívá její síla.
Haider Ackermann opět posouvá hranice zimní módy. Kolumbijsko-francouzský designér uvedl svou již třetí zimní kolekci pro značku Canada Goose. Tentokrát ovšem zvolil odvážné barvy. Zkombinoval totiž fluorescenční jarní tóny s klasickými tlumivými zemitými odstíny, které přidají trochu optimismu a potřebného tepla do jinak pochmurných zimních dnů.
Saint Laurent Rive Droite otevírá zimní sezónu ve velkém stylu. Tentokrát kolekcí, jež nese název Snow Edition a nemůže chybět v šatníku žádného milovníka horských chat a sjezdovek. Kolekce spojuje sexy estetiku značky s prémiový zimním vybavením, kterým nepronikne ani špetka mrazu. Husí kůži budete mít jen z toho, jak dobře budete v Saint Laurent vypadat.
Některé kolekce stárnou jako archivy. Jiné se po letech vracejí s energií, která přesně odpovídá nové chvíli. A právě řada Jean Paul Gaultier FW 1999 patří mezi ně. Je až zarážející, s jakou jistotou tehdejší styling kopíruje současný rytmus zimy. Párové siluety, promyšlené vrstvy, moderní proporce. Runway z přelomu milénia působí jako návrh letošní sezóny, jen vystřižený z jiného času. Vizionářství vzniká jako jasný důsledek schopnosti číst budoucnost s neobvyklou přesností.
Uživatelé sociální sítě TikTok vyplodili další ze svých extrémně znějících make-up trendů. Tváře inspirované spáleninami po hodinách vyvalování se na sluníčku tentokrát vystřídala nová sezónní variace. Trend Frost Bitten Blush odkazuje na odstín tvářenky, za který by se nestyděla ani Marfuša z Mrazíka. Nechte své tváře pomyslně omrznout a darujte jim růžový nádech.
Hledáte dárek, který potěší každou ženu ve vašem životě? Ať už chcete udělat radost sestře, kamarádce, či přítelkyni, beauty svět vás nezklame. Nabízí přesně to, co pod vánočním stromečkem vykouzlí úsměv na tváři. Vsaďte na beauty tipy roku, které jsou voňavé, rozmazlující a tak trochu návykové. Umí dokonale zahřát u srdce: potěší, překvapí a dodají dotek elegance.
Rick Owens přesouvá hranice svého temného universa směrem, jenž budí pozornost mezi milovníky high-end péče. Nový set uvádí svět ústní péče do prostoru, kde převládá brutalistický minimalismus, vůně na úrovni niche parfémů a rituály, jež získávají nečekanou váhu. Kolekce kombinuje estetiku sochařské drsnosti s intimní každodenností. Výsledkem je zážitek, který proměňuje běžnou ranní sekvenci v uvědomělý akt.
Influencerka a podnikatelka Hailey Bieber má TikTok v hrsti. Nezáleží příliš na tom, jaký odstín tvářenky, očních stínů nebo rtěnky zvolí. Svou možná původně i bezmyšlenkovitou volbou odstartuje nový virální trend. Výjimkou nejsou ani její zimní nehty, které vyzývají tradici na souboj. Jemné třpytky nebo uhlazený glow totiž Hailey Bieber nahradila zvířecím potiskem.
Herečka Shay Mitchell uvedla na trh kosmetickou řadu Rini, která okamžitě vzbudila smíšené reakce. Produkty jsou totiž určeny výhradně pro děti od 3 do 12 let. Řada proto rozdělila internet. Je doopravdy nutné, aby děti od tak ranného věku pečovaly o svou pleť, nebo jde jen o další marketingový tah? Rini se stává jedním z nejdiskutovanějších debutů roku.
Hermès se v roce 2025 znovu usazuje na prvním místě žebříčku hodnoty luxusních kabelek, který tradičně sestavuje společnost Rebag. Po loňském prvenství značky Goyard se pařížský módní dům vrací do čela hodnocení sledujícího, jak si luxusní kabelky a vybrané doplňky vedou na sekundárním trhu. Tedy jak dobře si dokážou udržet, případně navýšit svou cenu při dalším prodeji. Výsledky vycházejí z milionů transakcí a dlouhodobě sbíraných dat. Hermès tak znovu potvrzuje svou roli referenčního bodu luxusu s investičním přesahem.
Ranč Cerro Pelon Toma Ford je rozhodně místo, kde by každý chtěl strávit alespoň pár hodin svého života. Atmosféra velkolepého domu připomíná futuristický Divoký západ a vyzývá návštěvníky skočit do sedla a uhánět do zapadajícího slunce. Tato luxusní residence se rozléhá v Novém Mexiku a je nyní v rukou anonymního majitele. Jak takový luxus vypadá?
Irská designérka Robyn Lynch přetváří klasické uniformy Guinness Storehouse. Její kolekce spojuje funkčnost s estetickými detaily. Inspiraci pro nezvyklý projekt čerpala z irské historie a kultury a dala tak vzniknout něčemu neotřelému, přesto elegantnímu. Dílo reflektuje nejen bohaté dědictví světově uznávaného pivovaru, ale i osobitý styl nadané návrhářky.
Zimní sociální sítě letos opět zaplavuje estetika, která připomíná staré filmové kotouče, zrnité fotografie aristokracie a atmosféru, jež voní po dřevě, sněhu a drahém alkoholu. St. Moritz se každé předvánoční období vrací do popředí jako kulturní symbol zimního luxusu s patinou minulých dekád. Vintage snímky horských hotelů, kožešin, brýlí s masivními obroučkami a sluncem zalitých svahů budí touhu po atmosféře, jež se v moderním světě těžko replikuje.
Rok 2025 už má sbaleno a my opět sedíme nad seznamy přání, které se tváří nenáročně, ale ve skutečnosti by přivedly k pláči nejednoho elfího účetního. Redakce se promíchala, omladila, rozšířila a s ní se proměnily i naše dárkové ambice. Udělejte si pohodlí, realita počká. Tady je náš vánoční wishlist, v němž se opět potvrzuje, že kreativita je krásná... ale taky drahá.
Streamovací služba Netflix přivítala pátou sezónu seriálu Emily in Paris. Hold jí vzdává i módní dům Fendi, který představil jí inspirovanou řadu kabelek. Asics zvedá vlny novým hybridním modelem Gel-Kinetic SP a Dior přibližuje vizi Jonathana Anderson pomocí Pre-Fall 2026. Chanel zabalil na Vánoce vlajkovou pobočku a Versace začíná vidět svou budoucnost.
Konec roku předznamenává také začátek něčeho nového. Módní dům Burberry proto hledí vpřed a již nyní vítá lunární nový rok 2026. Vydal proto speciální kolekci věnovanou znamení koně, které nadcházející měsíce definuje. Symbol tentokrát hraje britské značce do karet, jelikož ladí s jejím historickým logem jezdce. Právě to značí většinu kousků nejnovější řady.
Konec roku nevyhnutelně doprovází i zhodnocení uplynulých měsíců. K ohlédnutí do minulosti proto přistoupila také beauty scéna. Platforma CreatorIQ zveřejnila svůj tradiční žebříček značek, sestavený na základě jejich Earned Media Value (EMV), tedy metriky posuzující hodnotu organického mediálního pokrytí. Pomyslná korunka "virálnosti" letos patří L'Oréal Paris.
Japonská značka proslulá ikonickými teniskami vstupuje do světa parfémů. Onitsuka Tiger přetvořila legendární sneakers do své první řady exkluzivních vůní. Na starost je dostal parfumér Mark Buxton, který stojí mimo jiné i za Le Labo Vetiver 46. Zlatavé lahvičky vyrobené v Provence tak spojují to nejlepší z japonské tradice, francouzské elegance a současného designu.
Od července příštího roku začnou v Evropské unii pro malé balíky v hodnotě pod 150 eur platit nová cla. V pátek se na tom dohodli ministři financí zastupující členské státy. Poplatek ve výši tří eur cílí na potlačení laviny levného zboží, putujícího do bloku především z Číny. Dopad pocítí hlavně levné e-commerce platformy, jako je Shein, Temu nebo AliExpress.
Jemenská modelka Intissar al-Hammadi je po téměř pěti letech opět na svobodě. O víkendu o tom reportovala agentura AFP. Pětadvacetiletá žena byla uvězněna v roce 2021 vojenskou skupinou Hútíové, jež od roku 2015 vládne části země. Jako důvod pro její zatčení tehdy uvedla „porušování lokálních morálních kódů“, což lidskoprávní organizace označují za nepodložené.
Osud Intissar al-Hammadi připomíná, že miliony žen po celém světě stále nemají základní lidská práva. Agentura AFP o víkendu zveřejnila zprávu o jejím propuštění z vězení, ve kterém strávila téměř pět let. Jemenskou modelku k němu v roce 2021 odsoudila vojenská skupina Hútíové, jež od roku 2015 vládne nad západní částí Jemenu. K takovému kroku přitom neměla dle lidskoprávních organizací legální důvody.
Intissar al-Hammadi totiž před svým zatčením působila čtyři roky jako modelka. Často pro módní návrháře pózovala bez nezakrytých vlasů. Fotky následně sdílela se svými fanoušky na Instagramu a Facebooku a objevila se rovněž ve dvou jemenských seriálech. Tehdy vydělávala nejen na svoje živobytí, starala se také o svou čtyřčlennou rodinu. Zatčena byla v hlavním městě San’á, a to spolu se třemi dalšími ženami.
Zdroj: Unsplash | Ilustrační foto
K pěti letem vězení byla tehdy odsouzena i její kamarádka Yousra Al-Nashri. Další dvě ženy obdržely trest vězení ve výši jednoho roku a tří let. Organizace Human Rights Watch soudní řízení odsoudila jako „svévolné a postrádající řádný proces“. Hútíové přesto modelku bez důkazů odsoudili za smilstvo, prostituci a požívání drog. Její svobodu tak omezili na základě obvinění z porušování „lokálních morálních kódů“.
Modelčin stav se zhoršil. O zdravotní pomoc volá v Jemenu otevřený dopis
Pár měsíců po zadržení Intissar al-Hammadi začala po jejím propuštění volat rovněž organizace Amnesty International. Dle jejího prohlášení byla modelka „donucena k přiznání“ a potrestána za vzdorování „hluboce patriarchálním společenským pravidlům“. Na svobodu se modelka přesto dostala až nyní. „Její stav se zhoršil, a to jako důsledek nespravedlností, kterým trpěla,“ prohlásil pak její právník Khaled al-Kamal.
Otevřený dopis podepsaný několika významnými osobnostmi v Jemenu uvítal její propuštění a apeloval na skupinu Hútíů, aby modelce poskytla zdravotní péči. Jemen nadále zůstává rozštěpený občanskou válkou. Hútíové bojují proti mezinárodně uznávané vládě, kterou podporuje Saúdská Arábie. Obě strany ovšem tvrdě zakročují proti opozici a ženským právům, přičemž ženám omezují i svobodu pohybu.
Zdroje: Fashion Network, Arab News, AP News, Instagram, YouTube
French designer Marc Bohan is kissed by models after the fashion show of the 1970-1971 Autumn / Winter collection for the Christian Dior's House, on July 23, 1970, in Paris.,Image: 671833038, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: AFP / AFP / AFP / Profimedia
V době, kdy klub Studio 54 diktoval noční rytmus a cigareta v ruce symbolizovala štíhlosti, vznikl fenomén, jenž dnes působí jako z groteskního snu. Magazín Vogue přinesl „crash dietu“. Režim, slibující eleganci a tělo jako z ateliéru Richarda Avedon. Luxusní zoufalství zabalené do lesklých stránek. Styl měl váhu dogmatu a káva s vejcem byla víc než snídaně, byla to víra.
Sedmdesátá léta přepsala pravidla krásy s nebývalou odvahou i bezohledností. Móda těla se měnila stejně rychle jako beat na tanečním parketu. Magazín Vogue tehdy diktoval, co znamená být „fit for fashion“ a jeho verze disciplíny zněla spíš jako mučednický rituál než výživa. Takzvaná crash dieta se stala symbolem tehdejší éry, kdy extravagance pohltila zdravý rozum a estetika vítězila nad fyziologií.
Vejce, víno a káva. Dieta podle retro Vogue vytvářela dobový ideál
V roce 1977 publikoval americký Vogue článek, který dnes patří do muzea kulturních podivností. Na třech stránkách se čtenáři dozvěděli, jak během tří dnů „získat tělo pro couture“. Recept byl krystalicky jednoduchý. Vejce, víno, černá káva a maximum pevné vůle. Každý den začínal vařeným vejcem a sklenkou bílého. Oběd pokračoval vajíčkem a půl lahví vína. Večer vás čekalo totéž, doplněné steakem na útěchu.
Zdroj: Pexels
Tento zvláštní mix asketismu a hedonismu přesně odrážel ducha tehdejší doby. Tělo se stávalo samostatným módním doplňkem, vůle zase jedinečnou estetickou kvalitou. Zdraví bylo vedlejší téma, důležité bylo světlo reflektorů. Všechno vonělo svobodou, i když šlo o výše popsaný pečlivě řízený chaos. Magazín Vogue v té době ztělesňoval kulturu, která uměla prodávat hlad jako styl života.
Zdroj: Pexels
Když se na crash dietu podíváme dnešní optikou, působí jako performativní akt. Extrém, který měl především estetický účel. Jako by šlo o konceptuální umění, ne o doporučení pro všední realitu smrtelníků. Žena 70. let minulého století chtěla být éterická, lehká a nedotknutelná. Jídlo bylo překážkou, víno spojencem. Vogue k tomu přidal sobě vlastní poetiku elegance a svět tleskal.
Crash diet připomíná muzejní vitrínku. Zastaralé hubnutí vedlo k sebedestrukci
Současná výživa čte zmíněné recepty spíše jako ironickou notu dějin. Crash dieta zůstává fascinujícím svědectvím doby, kdy se hranice mezi módou a sebedestrukcí rozpíjela stejně hladce jako Chardonnay vedle hladu. Přesto měla zvláštní charisma. Ne kvůli výsledku, ale díky své estetické odvaze. Dodnes dietu jako experiment někteří lidé zkouší. Výsledek je ovšem opravdu klamavý.
Magazín Vogue tehdy vytvářel realitu, ne jen reflektoval trendy. Tvaroval představu o těle, které mělo být uměleckým dílem, nikoli organismem. Posedlost kontrolou se později proměnila v kult fitness, detoxu a bio estetiky, ale kořeny stále zůstaly v dekadentní disciplíně.
Dnes působí crash dieta jako šperkovnice absurdity. Lesklá, přitažlivá, a nebezpečně krásná. Připomíná, jak hluboko dokáže zajít touha po dokonalosti, když má za spojence časopis s mocí božstva. Sedmdesátky skončily, ale jejich otisk zůstal, poruchy příjmu potravy jsou stále rozebírané téma, negativně ovlivňující celou společnost. Proto je nutné na crash dietu nahlížet jako na retro bizár, hodný vitrínky v muzeu.
Zdroje: Living 360, NEWS 18, The Economic Times, YouTube, Instagram
Ann Demeulemeester patří mezi nejtajemnější a zároveň nejvlivnější postavy belgické avantgardy. Její jméno se stalo synonymem černé, světla a poezie v oděvní formě. Od debutu v 80. letech kultivuje estetiku temného ticha. Paradoxně jde o avantgardní minimalismus, jenž dýchá hlubokou emocí. Vytváří šaty, pohybující se mezi měkkostí a autoritou, mezi kůží a hedvábím, mezi Leonardem Cohen a punkem. Každá kolekce je spíše pomyslným žalozpěvem než módním statementem.
Návrhářka Ann Demeulemeester vstoupila do módní historie jako členka slavné Antverpské šestky, skupiny designérů, kteří posunuli evropskou módu k intelektuální hloubce. Zatímco jiní hledali šok, ona i její kolegové vyprávěli příběhy. Její tvorba se stala symbolem temného luxusu a velké vnitřní síly. Styl Ann Demeulemeester se neřídí sezónami ani trendy, spíše rytmem autentické duše. Dnes, když její jméno žije i mimo ateliér, její rukopis zůstává nezaměnitelný a okamžitě rozpoznatelný.
Poetika v každém směru. Ann Demeulemeester obdivovala Patti Smith i dramatickou melancholii
Ann Demeulemeester vystudovala antverpskou Royal Academy of Fine Arts a po boku designérů Dries Van Noten či Walter Van Beirendonck představila v roce 1986 první kolekci. Už tehdy z ní vyzařovala osobitost, která proměnila vnímání tradiční elegance. Černá se pro ni stala prostředkem, jak vyjádřit klid, sílu a intimitu. Na molech se objevovaly dlouhé kabáty s vojenským střihem, hedvábné košile s hlubokými manžetami, úzké kalhoty, kopírující pohyb těla. V její tvorbě nelze opominout ani značný vliv grunge scény a gotiky.
Zdroj: Fashion Museum Antwerp
Ve své značce, založené v roce 1985, rozvíjela estetiku, kterou lze číst jako poezii oděvu. V každé kolekci vážně rezonovala hudba. Patti Smith, Leonard Cohen či Nick Cave byli přirozenou součástí jejího příjemně temného světa. Patti Smith se stala i její múzou a přítelkyní, často nosila její kreace a stála za atmosférou mnoha vizuálů samotné značky. Ann Demeulemeester dokázala spojit romantiku s architekturou. Vytvářela vrstvy, které proudily s tělem a oblékaly člověka do hlubokých a inteligentních emocí místo trendů.
Na přehlídkách dokázala zachytit moment mezi přítomností a snem. Modelky kráčely v přirozeném rytmu, světlo padalo na černé látky jako na zrcadlo, které odráží duši. Každý look měl v sobě gesto malíře, jenž s temnotou pracuje stejně intenzivně jako s bílou barvou. Demeulemeester jako by viděla krásu v neúplnosti. Nechávala prostor pro vlastní interpretaci, pro diváka, který se stával skutečnou součástí díla. Například následující návrhy si zkuste posoudit sami. Co ve vás vyvolávají?
Zdroj: Fashion Museum Antwerp
Mezi grunge a romantikou. Ann Demeulemeester svou stopu zpečetila již v raných 90. letech
Začátek 90. let potvrdil, že i belgická móda může mít globální hlas. Tehdy by se Ann Demeulemeester v podstatě dala přirovnat k básníkovi, jenž místo slov používá nit a látku. Na přehlídkách se objevily dodnes ikonické kousky. Černá saka s delší zadní částí, která se při chůzi chovala jako plášť nebo transparentní halenky, jež umně kombinovaly nahotu s noblesou. Pánské kolekce následně přinesly novou verzi mužnosti. S jistou dramatickou tvrdostí, ale absolutně bez nánosu ega.
Zdroj: Fashion Museum Antwerp
Rok 1997 znamenal pro Ann Demeulemeester zásadní zlom. Její jarní kolekce tehdy působila jako protiklad vůči éře těsně obepnutých siluet 90. let. Místo přehnané ženskosti nabídla elegantní asymetrii a volnost. Šaty a topy se zdály být ledabyle přehozené přes tělo, jako by samy hledaly rovnováhu mezi grunge a romantikou. Modelky se pohybovaly s uvolněným gestem a vlasy měly rozcuchané jako po probuzení, zatímco halou duněla Patti Smith a její song Because the Night. Výsledek působil syrově a přitom nesmírně kultivovaně.
Návrhářčina móda se dodnes dotýká duše, aniž by ztratila kontakt s realitou. Značka pracuje s kvalitními materiály. S kůží, vlnou a hedvábím. Ale způsob, jakým je návrhářka se svým týmem vrstvila, působil téměř organicky. Kabát nikdy nevypadal dokonale vyžehlený, ale dokonale žil. Halenka nebyla hladká, ale dýchala. Každý steh měl záměr, každý pohyb modelu byl součástí kompozice.
Značka dnes kotví v původním rukopisu. Její aktuální tvorba je „trenduvzdorná“ a stále stejná
Rok 2010 přinesl změnu. Návrhářka se rozhodla odejít ze své značky, aniž by to působilo jako úplný konec. Předala vedení Sébastienu Meunier a zaměřila se na design nábytku, porcelánu a světel. Stále ovšem s tou stejnou poetičností. Její přístup k tvorbě tak zůstal konstantní. Temné ticho, upřímnost, rytmus. V roce 2020 značku Ann Demeulemeester odkoupil italský podnikatel Claudio Antonioli, který znovu otevřel butik v Antverpách a podpořil kontinuitu její tak ikonické estetiky.
Zdroj: Ann Demeulemeester
Když dnes vstoupíte do prostoru Ann Demeulemeester, nezáleží jestli do módního archivu nebo antverpského obchodu, cítíte poetické drama. Bílá zeď, černý kabát, paprsek světla. Každý detail má účel, každý objekt své hlasité ticho. Móda značky nikdy mermomocí neusilovala o efekt, ale o poetickou přítomnost. A právě v tom spočívá její síla i nyní. V absolutním respektu k člověku, který oděv nosí.
Zdroj: Profimedia
Ann Demeulemeester je nyní módním domem, jenž nepracuje s módou jako s průmyslem, ale jako s dialogem mezi člověkem a oděvem. Jeho dílo stojí mimo rychlost a sezónní logiku. Každý kabát, každá košile nese otisk ruky, která rozumí melancholii. V šatech značky se chodí, žije a dýchá s lehkostí poezie. Právě v tom spočívá kouzlo Ann Demeulemeester. Společnost vytváří svět, který nepotřebuje vysvětlení. Stačí jej cítit. Pokud vás zajímají i další módní géniové, nezapomeňte si přečíst třeba článek o Rafu Simons.
New York přivítal v pondělí večer jednu z nejdůležitějších událostí roku. CFDA Awards totiž představují módní protiklad Oscarů a slouží jako významné ocenění amerických designérů. Cenu si tentokrát domů odnesli návrháři Ralph Lauren, Thom Browne, Donatella Versace nebo sestry Olsenovy. Ocenění módní ikony zase od Anny Wintour převzal rapper A$AP Rocky.
Módní svět opět upřel svou pozornost na New York. Tentokrát není důvodem další ze světových týdnů módy, ale CFDA Fashion Awards. Událost patří mezi nejsledovanější akce roku a není čemu se divit. Mnozí chápou ocenění udělovaná americkým návrhářům a návrhářkám jako unikátní módní verzi Oscarů. Večerem, pořádaném v American Museum of Natural History, pak hosty provedla herečka Teyana Taylor.
Cenu Designér dámského oblečení roku si odnesl Ralph Lauren. Porazil tak návrháře jako Wes Gordon (Carolina Herrera), Rachel Scott (Diotima), Daniella Kallmeyer či Tory Burch. Stejné ocenění přitom již jednou v historii dostal, a to v roce 1995. Stejnou verzi ceny, ovšem v pánském sektoru, získal Thom Browne. Vyhrál tak nad Mikem Amiri (Amiri), sestry Oslenovými, Willym Chavarria či značkou Eckhaus Latta.
Zdroj: Reuters
Thom Browne však neslaví poprvé, stejnou cenu získal již v roce 2006, 2013 a 2016. Ocenění Designéra doplňků roku si pak domů odnesly Ashley a Mary-Kate Olsenovy, a to díky práci pro svou značku The Row. Také pro ně však není výhra novinkou, zvítězily rovněž v roce 2014, 2018 a 2019. Sošku za Mezinárodního návrháře roku pak od supermodelky Naomi Campbell převzal designér značky Alaïa Pieter Mulier.
CFDA vzdal hold Donatelle i A$AP Rocky. Amber Valletta zazářila v ikonické róbě
Speciální cena pak letos připadla rovněž rapperu A$AP Rocky. Hudebník byl totiž jmenován Módní ikonou roku. Získal tak stejné ocenění jako jeho partnerka Rihanna, která ji vyhrála v roce 2014. Duo proto také společně dorazilo na červený koberec. Uznání neunikla ani legendární návrhářka Donatella Versace. Uděleno jí bylo Ocenění za pozitivní změnu, a to z rukou herečky Ariany DeBose a modelky Amber Valletta.
Právě druhá jmenovaná pak na červený koberec dorazila v ikonickém návrhu z dílny Versace, a to slavných „J-Lo“ šatech. Tedy vyzývavé róbě, kterou kdysi oblékla herečka a zpěvačka Jennifer Lopez. Velkolepou událost pak navštívil celý zástup slavných osobností. Módu přišly oslavit například zpěvačky Addison Rae a Olivia Dean, modelky Ashley Graham a Alex Consani nebo herečky Nina Dobrev a Julianne Moore.
Zdroje: WWD, Grazia, W Magazine, Instagram, TikTok
Nedávný Bridal Fashion Week v New Yorku promluvil. Deklaroval trendy podzimu 2026 a potvrdil to, co mnozí očekávali. Svatební šaty budoucí sezóny čerpají z uplynulých i teprve připravovaných svateb slavných ikon. Značky reflektují šaty Seleny Gomez, Charli XCX a odhadují, jaké oblékne Taylor Swift. To vše doplňuje záplava krajky a volánů ve stylu Marie Antoinette.
Halter neck šplhá na vrchol trendů. Na vině je Selena Gomez
Kolekce svatebních šatů pro podzim 2026, představené na uplynulém New York Bridal Fashion Week, mají jasno. Jejich podobu diktovaly důležité uplynulé svatby, například ta zpěvačky Seleny Gomez. Sama totiž oblékla jednoduché svatební šaty s halter neckline z dílny Ralph Lauren. Právě tento elegantní střih proto můžete očekávat i v nejnovějších řadách svatebních salonů. Nadčasová volba je opět na scéně.
V nedokonalosti je krása. Charli XCX nabourává svatební perfekcionismus
Svou stopu na nejnovějších svatebních kolekcích zanechala i zpěvačka Charli XCX. Návrháře inspirovala jak návrhem svatebních šatů z dílny Vivienne Westwood, tak těmi od Danielle Frankel. Na módní mola proto nastoupily róby, které vám sice vyrazí dech, milovníky perfekcionismu však nenechají klidnými. Spadlá ramínka, pomačkané sukně či roztřepené lemy vytváří perfektní dojem nedokonalosti.
Zdroj: Monique Lhuillier
Taylor Swift svatbu teprve chystá. Svatební salony však mají jasnouž nyní
Další ikonou, která svatební kolekce pro podzim 2026 ovlivnila, je Taylor Swift. Své svatební šaty sice světu ještě neodhalila, módní domy mají přesto jasno. Při tvorbě se inspirovaly jejím posledním albem s názvem The Life of a Showgirl. Právě kostýmy tanečnic sloužily jako předloha k o něco extravagantnějším Art Deco róbám. Klasickou bílou střídají odlesky flitrů, záplavy peří nebo odvážný průhledný materiál.
Zdroj: Nicole + Felicia
Volánů není nikdy dost. Móda se ohlíží za dávnou érou Marie Antoinette
Britské muzeum Victoria & Albert uvedlo v Londýně výstavu trasující dopad Marie Antoinette na módní scénu. Atmosféra výstavy však dosáhla až do New Yorku. Po tamních molech se prošly modelky v návrzích, které silně evokovaly její éru. Mašle, drobné i ty obří, zakrývající přísné korzety, volány a obří nadýchané sukně. To vše vytváří ze svatebních rób šaty hodné princezny. Nebo v tomhle případě, panovnice.
Zdroj: Galia Lahav
Tradice v novém kabátě. Krajka doplňuje inovativní svatební návrhy
Dalším výrazným prvkem nedávného New York Bridal Fashion Week se stala krajka, která ovšem tentokrát oblékla novou podobu. Návrháři s ní pracují v inovativním zpracování a moderním návrhům dodávají nádech tradice. Krajka doplňuje například stylový set sáčka a nadýchané mini sukně nebo téměř průsvitnou strukturovanou róbu. Módní domy tak ukazují, že i klasika umí nečekaně zazářit ve světle inovace.
Značka Coperni ví, jak vytvořit virální moment a posunout hranice nemožného. Ať už to byly šaty modelky Belly Hadid ve spreji, nebo robotičtí psi na módní přehlídce. Tentokrát se však její zakladatelé Sébastien Meyer a Arnaud Vaillant rozhodli vydat komerčnějším směrem a představit kolekci oděvů napuštěných synbiotickou směsí, jež byste jinak našli ve své ledničce.
Oděv přestává být pouhým oděvem. Stává se aktivní skincare ingrediencí
Ve změti nových kolekcí, jež se na nás valí z týdnů módy, může být pro značky obtížné vyniknout. To však neplatí pro pařížský módní dům Coperni, který pro sezónu jaro/léto 2026 opět boduje. V rámci ní totiž představil řadu s názvem C+ Carewear. Na první pohled se jedná o obyčejné kusy oblečení. Skrývají ovšem překvapivou superschopnost.
Zdroj: Coperni
Topy, body a legíny v černé a šedé barvě jsou obohaceny o synbiotickou směs probiotik a prebiotik, jež se postupně uvolňuje. Inovativní patentovaná elastická tkanina vznikla ve spolupráci s průkopnickou švýcarskou společností HeiQ, která se zabývá biotechnologiemi.
Coperni těží z wellness boomu. Překvapuje však cenovou dostupností
Jako u každé jiné revoluční myšlenky se zakladatelé značky Sébastien Meyer a Arnaud Vaillant rozhodli podívat se na věci z jiného úhlu a položili si otázku: „Co kdyby oblečení mohlo dělat víc než nás jen oblékat, co kdyby se o nás mohlo starat?“ C+ Carewear slibuje svým nositelům hydrataci, posílení kožní bariéry a postupné zmírnění zarudnutí a suchosti.
Tajemství této inovativní technologie spočívá v její aktivaci tělesným teplem a třením při kontaktu s kůží. To umožňuje „dobrým“ bakteriím postupně přecházet z oděvu na pokožku nositele. Podle Vaillanta a Meyera bylo největší výzvou vytvořit produkt, který funguje po technologické stránce, ale ne na úkor estetiky nebo pohodlí při samotném nošení.
Dle značky zůstávají oděvy s aktivními složkami plně funkční až po dobu 40 praní. Zajímavá je také jejich cena. Ve srovnání s lounge a athleisure kousky od jiných prémiových značek je překvapivě „nízká“. Přestože se jedná o revoluční biotechnologickou novinku od high fashion značky, jako je Coperni. Například C+ Body se oficiálně prodává za 150 eur, zatímco ostatní kousky stojí 180 eur.
Zdroje: Coperni, Business of Fashion, Dazed, Instagram
Módní svět opustila významná návrhářská ikona, designérka Marina Yee. Zemřela dne 1. listopadu po boji s rakovinou, a to ve věku 67 let. Známá byla především jako členka proslulé skupiny Antverpská šestka, která koncem 80. let přepsala pravidla tehdejší módy. Většinu své kariéry však strávila mimo světla módních reflektorů, a to jako učitelka renomovaných univerzit.
Antverpská šestka ztratila jednu ze svých členek. V sobotu 1. listopadu zemřela Marina Yee, jedna z nejvlivnějších návrhářek módní historie, a to ve věku 67 let po boji s rakovinou. Oznámení o její smrti jako první zveřejnilo muzeum v Antverpách MoMu. Designérka byla součástí vlivné belgické skupiny, která v druhé polovině 80. let 20. století pomohla přepsat pravidla módy a dostat Belgii do centra pozornosti.
„Byla výjimečným autentickým hlasem na poli belgické módy. Její práce byla radikálně upřímná, poetická a vždy zakořeněná v respektu jak vůči lidem, tak materiálům,“ popsala designérku dle serveru WWD ředitelka MoMu Kaat Debo. „Naučila nás, že móda může přesahovat trendy, znamenat reflexi, péči a propojení,“ dodala. Marina Yee odstartovala svou kariéru na Royal Academy of Fine Arts v Antverpách.
Zdroj: MoMu
Právě na jedné z nejprestižnějších módních škol se seznámila s ostatními designéry Antverpské šestky, tedy Ann Demeulemeester, Dries Van Noten, Walter Van Beirendonck, Dirk Van Saene a Dirk Bikkembergs. Návrháři pokořili módní svět, když se v roce 1986 zúčastnili British Designer Show v Londýně a vyrazili všem dech svými netradičními a avantgardními návrhy. Právě tehdy si vysloužili i svou přezdívku.
Marina Yee působila za oponou. Učila módu na renomovaných univerzitách
Marina Yee po dokončení školy v roce 1981 pracovala pro významné belgické značky, jako je Gruno & Chardin a Bassetti. V přelomovém roce 1986 ovšem uvedla svou vlastní značku jménem Marie. Vedla ji až do roku 1990, kdy se rozhodla ustoupit ze světel módních reflektorů. Chtěla se věnovat dalším zájmům, jako byla tvorba divadelních kostýmů nebo interiérový design. Později pracovala také jako učitelka.
Působila na renomovaných univerzitách, jako je École Supérieure des Arts Saint-Luc de Tournai, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten nebo Royal Academy of Art v Haagu. V roce 2018 oslavila úspěšný comeback, když v japonském butiku Laila uvedla novou značku M.Y. Collection. Antverpské muzeum MoMu pak ještě před její smrtí naplánovalo na rok 2016 výstavu oslavující 40. výročí Antverpské šestky.
Zdroje: Fashion Network, WWD, The Business of Fashion, Instagram, YouTube
Prada se tradičně účastní jednoho z nejvýznamnějších uměleckých a kulturních týdnů. Frieze Week je událost konající se v Londýně, na které se prezentují nová díla, instalace a performance světově uznávanými umělci, galeristy a designéry. Instalace patřící Pradě se stává každý rok strategií, jak módu propojit se světem umění. A značka každoročně sklízí na Frieze Weeku úspěch. Ani tento rok nebude výjimkou.
Luxusní značka známá po celém světě díky filmu Ďábel nosí Pradu úzce spolupracovala s architekty, umělci a designéry, aby vytvořila prostor, který byl jak na oko pohledný, tak obsahoval hlubší, filozofický význam. Módní dům Prada se letos na Frieze Weeku zaměřuje hlavně na modernizaci prostoru, praktičnost a estetiku. Svými činy tak předělává Londýn na růžový sen umělců a návrhářů.
Prada dorazila na Frieze Week. Oživila ho módou i představením The Audience
Frieze Week je jedním z největších uměleckých festivalů, který se každoročně koná v New Yorku a Londýně. V roce 2025 jste ho mohli navštívit ve vznešené čtvrti Londýna, tedy v Regent’s Parku od 15. do 19. října. Kořeny týdne sahají až do roku 2003, kdy ho založili významní umělci na britské scéně Matthew Slotover a Amanda Sharp. Od té doby se stále rozrůstá. Záměrem umělců bylo probudit ve veřejnosti zájem o umění a jednoduše zviditelnit práci mladých umělců.
Zdroj: Prada
Letos jsme na události mohli mimo instalace z dílny italské značky spatřit rovněž expozici soch umístěných v Regent’s Parku nebo paralelní výstavy představující historii umění. Samotná Prada Mode, tedy kulturní platforma značky, ovšem na letošním týdnu umění představila exkluzivní instalaci s názvem The Audience. Pracovala na ní společně se skandinávskými umělci Michaelem Elmgreen a Ingarem Dragset.
Instalaci představili v historii oplývající budově Town Hall, King’s Cross, kde byl hlavní sál přetvořen na kino se speciální scénografií. Sál tvořilo na 104 sedadel, která pokrývala sametová látka. Umělci tak chtěli navodit atmosféru kinových sálů minulého století. Některá sedadla obsadily hyper realistické sochy diváků, z nichž některé na sobě měly oblečení značky Prada a tvářily se zvědavě nebo znuděně.
Prada propojuje pozorovatele a objekt. Jaká je role diváka v éře sociálních sítí?
Na plátně pak značka promítla film, jehož obraz byl záměrně nekvalitní a rozmazaný. Hlavní role snímku obsadili spisovatel a malíř, kteří se spolu bavili o své tvorbě. Podoba a námět filmu měly vzbuzovat dojem nejasnosti a diskomfortu z nedokonalého obrazu. Divák byl nucen více přemýšlet o tom, co znamená být publikem ve světě přehlceném vizuálními prvky, jako jsou zejména sociální sítě a média.
Instalace tak vytvořila prostor „pozorovatele a pozorovaného“ a vztah mezi publikem a médiem, kde pozorující nejsou pasivní, ale stávají se součástí díla. Prada svou účastí na Frieze Weeku dává najevo, že jí nestačí stát na vrcholu módního průmyslu, chce se také angažovat v hlubších sociálních a kulturních tématech. Frieze Week je nádherná ukázka spojení umění, vysoké módy a skrytého brandingu, který není lidem agresivně vnucován jako běžná módní reklama.
Letošní lavina trendy přívěsků nabírá na obrátkách. Zatímco létu dominovaly virální plyšáci Labubu nebo hravé doplňky, podzimu vévodí takzvané beauty charms. Jedná se o miniaturní verze základních pomocníků z tradičních kosmetických taštiček. Na současné scéně signalizují nejen trvající vládu maximalismu, ale také touhu milovníků módy ukázat svůj status.
Módní scénu nadále definuje posedlost přívěsky. S přicházejícím podzimem ovšem postupně začala ztrácet tvář virálních příšerek Labubu a nabyla nové podoby. Na luxusních kabelkách můžete proto čím dál častěji zahlédnout drobné napodobeniny kosmetických essentials. It bags zdobí třpytivé lesky na rty, miniatury ikonických parfémů či ozdobná zrcátka. Dokazují tím, že přívěsky z módního průmyslu jen tak nezmizí.
Nadvládu přívěsků lze vysvětlit trvající dominancí maximalismu. Výrazný styl drží nad módním průmyslem pevnou ruku již několik sezón. Po světové pandemii, ale také v období hned několika světových krizí unikají milovníci módy do pestrobarevného zákoutí, plného extravagance a přehnanosti. Do již tak dost temného světa touží přinést vlnu lehkosti. Nutno ovšem podotknout, že přívěsky nejsou žádnou novinkou.
Zdroj: Celine, Carolina Herrera
Například v Japonsku se takzvané charms drží na vrchních příčkách trendů celé dekády. Zvyk zdobit luxusní kabelku zavedla navíc již herečka Jane Birkin, která svou ikonickou tašku s radostí obohacovala o šátky, samolepky či šperky již od 80. let 20. století. V posledních dvou letech však začaly přívěsky dominovat přehlídkovým molům značek jako Miu Miu, Fendi a Coach. Zaplavily i TikTok nebo Instagram.
Zdroj: Dior, Glossier
Beauty charms jako symbol statusu. Světu odhalují váš styl, ale i peněženku
Přívěsky, a především pak jejich beauty verze, však nesymbolizují jen maximalismus nebo vlnu nostalgie. Nabízejí možnost sebevyjádření a prokázání statusu. V čím dál více jednotvárném digitálním světě vznikla nová touha po individualitě. Lesky, rtěnky a drobné parfémy navíc umožňují nejen ukázat váš vkus, ale také luxusní beauty rutinu. Jedná se o další způsob, jak se světu pochlubit tím, co si můžete dovolit.
Sociální síť TikTok letos na podzim pohltil nový trend. Koncept zvaný „personal curriculums“ vzbuzuje v uživatelích ztracenou lásku k učení, vzdělávání a rozvíjení sebe sama. V jeho srdci leží jednoduchý předpoklad, tedy vytvoření vlastního rozvrhu libovolných „předmětů“. Jednat se může o touhu naučit se lépe vařit, zahradničit nebo konečně pochopit fyzikální zákony.
Vybírat nové sešity, zapisovat nejdůležitější informace a číst knížky s horkým čajem v ruce a zapálenou svíčkou na nočním stolku. Přesně tak si uživatelé sociální sítě TikTok romantizují učení. Lásku ke studování v nich probudil nejnovější trend „personal curriculums“. Jde o jednoduchý koncept, diktující nastavení vlastního studijního plánu, jenž opět vynese na povrch touhu po vědomostech a osobním rozvoji.
Za inspirativním fenoménem stojí TikTok influencerka Elizabeth Jean. Pomocí svých videí se snaží ukázat, že učení vychází z naší radosti získávat nové informace a rozšiřovat své znalosti. Snaží se připomenout, že bez známkování, tvrdých deadlinů a soudících pohledů učitelů může být studium opravdu zábava. Především, pokud ho vezmeme do vlastních rukou a vybereme si vlastní předměty, cíle i formy zkoušení.
Zdroj: Unsplash
Trend odpovídá širšímu hnutí na sociálních sítích, které se snaží upozorňovat na jejich škodlivé vlivy. Usiluje o návrat klasických hobby a offline aktivit, jež mohou pomoct s úzkostmi a negativními náladami, často vyplývajících z hodinového scrollování na Instagramu nebo TikToku. Jak už to ale u podobných trendů bývá, i ten aktuální stojí na poměrně jednoduchých principech, zabalených do nové nálepky.
Klíč k úspěchu spočívá v časovém plánu. Se studijními cíli to nepřehánějte
Jakým způsobem si individuální studijní plán vytvoříte je zcela na vás. Pomáhá ovšem vybrat si časový úsek, dle kterého budete svůj progres mapovat. Může se jednat o měsíc, klidně ale zvolte i tři. Následně je vhodné sepsat takzvaný brain dump, tedy intuitivní seznam toho, v čem byste se rádi zlepšili. Nemusí jít o skutečné odborné předměty, počítá se i jóga, meditace, vaření, zahradničení nebo malování.
Stejně tak se ale nemusíte obávat ani složitějších témat, jako je literatura, filozofie, psychologie, chemie nebo fyzika. Uživatelé sociálních sítí s oblibou čerpají z veřejně dostupných zdrojů, jako jsou knihy z knihovny, videa na YouTube, veřejně přístupné odborné články nebo podcasty. Klíčem k úspěchu je ovšem své nadšení pro studium nepřehnat a stanovit si realistické cíle, jež vás skutečně posunou vpřed.