Už tři měsíce drží módní žezlo barva roku v odstínu Mocha Mousse. Možná je ale na čase podívat se, jestli ho drží dostatečně pevně. Klidná barva v sobě nese nádech luxusu, zároveň však trochu evokuje nudu. Kritici v ní ovšem vidí i mnohem horší věci. Jisté zatím je, že více zabodovala u interiérových designérů než u módních návrhářů.
Když Pantone na konci roku 2023 vyhlásilo za barvu dalšího roku jemný broskvový odstín Peach Fuzz, měl symbolizovat něhu, optimismus a uklidňující atmosféru. Jenže realita na přehlídkových molech a v interiérovém designu nakonec vypadala úplně jinak. Místo broskvových tónů se do popředí dostaly hluboké zemité odstíny, připomínající mech, olivovníky nebo bažiny. A právě ty nejspíše připravily půdu pro volbu barvy roku 2025, tedy Mocha Mousse.
Teplý odstín hnědé, který evokuje kávu, čokoládu nebo podzimní listí však nebudí pouze nadšení. Někteří kritici ho vnímají spíš jako barvu bahna, rozkladu či nevzhledného starého listí, což vrhá na jeho „trendy“ status stín pochybností. Stejně jako v roce 2024 se proto nabízí otázka: Bude to skutečně barva roku, nebo jde jen o marketingovou predikci, kterou realita přebarví po svém?
Trenduje útulnost a teplé barvy. Na Mocha Mousse sázejí interiéroví designéři
Na základě toho, jak se vyvíjejí trendy, můžeme prozatím říct, že se Mocha Mousse pomalu začíná prosazovat v různých oblastech designu a módy. Její vliv je patrný zejména v interiéru, do kterého přináší pocit útulnosti a elegance. Designéři odstín často kombinují s přírodními materiály, jako je například dřevo a kámen, čímž vytvářejí harmonické a uklidňující prostory.

Zdroj: Etsy
Hnědé tóny jsou totiž v kurzu, zákazníci se letos po vlně šedých a studených interiérů vracejí k teplejším a o něco více přírodním odstínům. Tapety, nábytek, textilie i doplňky v Mocha Mousse jsou v současnosti podle interiérových expertů skvělou volbou pro opravdu útulný, ale zároveň sofistikovaný domov.
Runwaye jsou zatím opatrné. Sytější odstíny stále vedou
Z módní perspektivy sice některé luxusní značky, jako je Gucci, Fendi nebo Acne Studios, zařadily trendy odstín do svých kolekcí, určitě ale není na přehlídkových molech dominantním trendem. V módě pořád převažují sytější odstíny hnědé, tedy čokoládová či karamelová, nebo naopak neutrální béžová. Mocha Mousse zůstává spíš doprovodnou barvou než hlavním tahounem sezóny.


Zdroj: Max Mara, Gucci
Sázka na luxusní křehkost nevyšla. Módní svět loni toužil po stabilní zelené
Nabízí se tedy srovnání s již zmiňovanou barvou loňského roku Peach Fuzz. Její měkká a snová energie působila jako luxus, který si v době plné globálních konfliktů nemůžeme dovolit. Když se svět otřásá v základech, křehkost ustupuje stranou a barvy symbolizující stabilitu, odolnost a připravenost na výzvy přebírají hlavní roli. Proto se rok 2024 nakonec neobarvil do pastelové broskvové, ale do zemité zelené, která lépe odrážela náladu společnosti.


Zdroj: Missoni, Patou
Paradoxně je zelená spojována nejen s válkou, ale i obnovou, regenerací a přírodou. Může tak reprezentovat kontrast k destrukci a touhu po míru, což jí v době konfliktů dává ještě hlubší význam. Historicky se zelená barva často objevovala v dobách ekonomických krizí či politické nestability, a to jako protipól negativních událostí. Zdá se tedy, že osud Peach Fuzz byl předem zpečetěn.


Zdroj: Gucci
Modrá přinášela naději. V rozhoupaných časech se cenila klasika
Pokud bychom chtěli najít příklad barvy roku, která naopak danému období absolutně sedla, vzpomeňme si na náročný rok 2020. Classic Blue byla vyhlášena odstínem s poselstvím klidu, jistoty a důvěry. Jen o pár měsíců později svět vstoupil kvůli pandemii do období bezprecedentní nejistoty. Nadčasový a stabilní charakter barvy nečekaně získal nový význam. V době, kdy se vše náhle měnilo, se modrá stala symbolem čehosi pevného a neměnného.


Zdroj: Boss, Marco de Vincenzo
Pokojovky, vertikální zahrady a zářivá Greenery. V roce 2017 se zrodila hvězda
Další povedenou volbou byl odstín roku 2017 s názvem Greenery. V té době se zrychlila diskuse o klimatické změně, rostla popularita udržitelné módy a minimalismu. Lidé stále častěji hledali přírodní prvky v interiérovém designu, objevila se vlna pokojových rostlin, vertikálních zahrad a návratu k eco-friendly materiálům. Zelenkavá Greenery proto dokonale zapadla do tohoto trendu.
Greenery totiž nebyla jen módní barvou. Odrážela širší společenský pohyb směrem k udržitelnosti, přírodě a zdravému životnímu stylu. Ve světě zahlceném digitálními technologiemi a stresem nabízela zářivá zelená pocit svěžesti, restartu a propojení s okolním světem. I proto dominovala nejen v módě, ale i interiérovém designu, kde symbolizovala návrat k „přírodním“ hodnotám.
Barva doby? Mocha Mousse bude spíš příjemný doplněk než královna roku
Ale zpět k původní otázce. Bude letošní Mocha Mousse následovat osud Peach Fuzz a zůstane spíš v pozadí, zatímco jiný odstín ovládne módní realitu? Nebo se stane pro rok 2025 tím, čím byla Classic Blue pro rok 2020, tedy barvou, která dokonale zapadne do své doby a zůstane v ní už navždy nesmazatelně otisknutá?


Zdroj: Hommes.studio
Pokud bychom si měli vsadit, vypadá to, že Mocha Mousse bude patřit do stejného tábora jako Peach Fuzz. Je příjemná, uklidňující a dobře zapadá do trendů, ale postrádá sílu stát se barvou, která definuje éru. V módě si nenašla dominantní postavení, a i když se v interiérech ujala, představuje jen pokračování přírodního trendu. Bude tedy spíš nenápadným tónem na pozadí než barvou, která bude navždy symbolizovat rok 2025.
Zdroje: People, Fashionista, The Times, InStyle, The Guardian, Pantone, YouTube, Instagram