Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Ann Demeulemeester patří mezi nejtajemnější a zároveň nejvlivnější postavy belgické avantgardy. Její jméno se stalo synonymem černé, světla a poezie v oděvní formě. Od debutu v 80. letech kultivuje estetiku temného ticha. Paradoxně jde o avantgardní minimalismus, jenž dýchá hlubokou emocí. Vytváří šaty, pohybující se mezi měkkostí a autoritou, mezi kůží a hedvábím, mezi Leonardem Cohen a punkem. Každá kolekce je spíše pomyslným žalozpěvem než módním statementem.

    Návrhářka Ann Demeulemeester vstoupila do módní historie jako členka slavné Antverpské šestky, skupiny designérů, kteří posunuli evropskou módu k intelektuální hloubce. Zatímco jiní hledali šok, ona i její kolegové vyprávěli příběhy. Její tvorba se stala symbolem temného luxusu a velké vnitřní síly. Styl Ann Demeulemeester se neřídí sezónami ani trendy, spíše rytmem autentické duše. Dnes, když její jméno žije i mimo ateliér, její rukopis zůstává nezaměnitelný a okamžitě rozpoznatelný.

    Poetika v každém směru. Ann Demeulemeester obdivovala Patti Smith i dramatickou melancholii

    Ann Demeulemeester vystudovala antverpskou Royal Academy of Fine Arts a po boku designérů Dries Van Noten či Walter Van Beirendonck představila v roce 1986 první kolekci. Už tehdy z ní vyzařovala osobitost, která proměnila vnímání tradiční elegance. Černá se pro ni stala prostředkem, jak vyjádřit klid, sílu a intimitu. Na molech se objevovaly dlouhé kabáty s vojenským střihem, hedvábné košile s hlubokými manžetami, úzké kalhoty, kopírující pohyb těla. V její tvorbě nelze opominout ani značný vliv grunge scény a gotiky.

    Zdroj: Fashion Museum Antwerp

    Ve své značce, založené v roce 1985, rozvíjela estetiku, kterou lze číst jako poezii oděvu. V každé kolekci vážně rezonovala hudba. Patti Smith, Leonard Cohen či Nick Cave byli přirozenou součástí jejího příjemně temného světa. Patti Smith se stala i její múzou a přítelkyní, často nosila její kreace a stála za atmosférou mnoha vizuálů samotné značky. Ann Demeulemeester dokázala spojit romantiku s architekturou. Vytvářela vrstvy, které proudily s tělem a oblékaly člověka do hlubokých a inteligentních emocí místo trendů.

    Na přehlídkách dokázala zachytit moment mezi přítomností a snem. Modelky kráčely v přirozeném rytmu, světlo padalo na černé látky jako na zrcadlo, které odráží duši. Každý look měl v sobě gesto malíře, jenž s temnotou pracuje stejně intenzivně jako s bílou barvou. Demeulemeester jako by viděla krásu v neúplnosti. Nechávala prostor pro vlastní interpretaci, pro diváka, který se stával skutečnou součástí díla. Například následující návrhy si zkuste posoudit sami. Co ve vás vyvolávají?

    Zdroj: Fashion Museum Antwerp

    Mezi grunge a romantikou. Ann Demeulemeester svou stopu zpečetila již v raných 90. letech

    Začátek 90. let potvrdil, že i belgická móda může mít globální hlas. Tehdy by se Ann Demeulemeester v podstatě dala přirovnat k básníkovi, jenž místo slov používá nit a látku. Na přehlídkách se objevily dodnes ikonické kousky. Černá saka s delší zadní částí, která se při chůzi chovala jako plášť nebo transparentní halenky, jež umně kombinovaly nahotu s noblesou. Pánské kolekce následně přinesly novou verzi mužnosti. S jistou dramatickou tvrdostí, ale absolutně bez nánosu ega.

    Zdroj: Fashion Museum Antwerp

    Rok 1997 znamenal pro Ann Demeulemeester zásadní zlom. Její jarní kolekce tehdy působila jako protiklad vůči éře těsně obepnutých siluet 90. let. Místo přehnané ženskosti nabídla elegantní asymetrii a volnost. Šaty a topy se zdály být ledabyle přehozené přes tělo, jako by samy hledaly rovnováhu mezi grunge a romantikou. Modelky se pohybovaly s uvolněným gestem a vlasy měly rozcuchané jako po probuzení, zatímco halou duněla Patti Smith a její song Because the Night. Výsledek působil syrově a přitom nesmírně kultivovaně. 

    Návrhářčina móda se dodnes dotýká duše, aniž by ztratila kontakt s realitou. Značka pracuje s kvalitními materiály. S kůží, vlnou a hedvábím. Ale způsob, jakým je návrhářka se svým týmem vrstvila, působil téměř organicky. Kabát nikdy nevypadal dokonale vyžehlený, ale dokonale žil. Halenka nebyla hladká, ale dýchala. Každý steh měl záměr, každý pohyb modelu byl součástí kompozice.

    Značka dnes kotví v původním rukopisu. Její aktuální tvorba je „trenduvzdorná“ a stále stejná

    Rok 2010 přinesl změnu. Návrhářka se rozhodla odejít ze své značky, aniž by to působilo jako úplný konec. Předala vedení Sébastienu Meunier a zaměřila se na design nábytku, porcelánu a světel. Stále ovšem s tou stejnou poetičností. Její přístup k tvorbě tak zůstal konstantní. Temné ticho, upřímnost, rytmus. V roce 2020 značku Ann Demeulemeester odkoupil italský podnikatel Claudio Antonioli, který znovu otevřel butik v Antverpách a podpořil kontinuitu její tak ikonické estetiky.

    Zdroj: Ann Demeulemeester

    Když dnes vstoupíte do prostoru Ann Demeulemeester, nezáleží jestli do módního archivu nebo antverpského obchodu, cítíte poetické drama. Bílá zeď, černý kabát, paprsek světla. Každý detail má účel, každý objekt své hlasité ticho. Móda značky nikdy mermomocí neusilovala o efekt, ale o poetickou přítomnost. A právě v tom spočívá její síla i nyní. V absolutním respektu k člověku, který oděv nosí.

    Zdroj: Profimedia

    Ann Demeulemeester je nyní módním domem, jenž nepracuje s módou jako s průmyslem, ale jako s dialogem mezi člověkem a oděvem. Jeho dílo stojí mimo rychlost a sezónní logiku. Každý kabát, každá košile nese otisk ruky, která rozumí melancholii. V šatech značky se chodí, žije a dýchá s lehkostí poezie. Právě v tom spočívá kouzlo Ann Demeulemeester. Společnost vytváří svět, který nepotřebuje vysvětlení. Stačí jej cítit. Pokud vás zajímají i další módní géniové, nezapomeňte si přečíst třeba článek o Rafu Simons.

    Zdroje: FashionUnited UK, Lampoon Magazine, The Spaces, Fashion Network, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    ― Reklama ―

    Po stopách ikon: Ann Demeulemeester servíruje poetickou temnotu

    Ann Demeulemeester patří mezi nejtajemnější a zároveň nejvlivnější postavy belgické avantgardy. Její jméno se stalo synonymem černé, světla a poezie v oděvní formě. Od debutu v 80. letech kultivuje estetiku temného ticha. Paradoxně jde o avantgardní minimalismus, jenž dýchá hlubokou emocí. Vytváří šaty, pohybující se mezi měkkostí a autoritou, mezi kůží a hedvábím, mezi Leonardem Cohen a punkem. Každá kolekce je spíše pomyslným žalozpěvem než módním statementem.

    Návrhářka Ann Demeulemeester vstoupila do módní historie jako členka slavné Antverpské šestky, skupiny designérů, kteří posunuli evropskou módu k intelektuální hloubce. Zatímco jiní hledali šok, ona i její kolegové vyprávěli příběhy. Její tvorba se stala symbolem temného luxusu a velké vnitřní síly. Styl Ann Demeulemeester se neřídí sezónami ani trendy, spíše rytmem autentické duše. Dnes, když její jméno žije i mimo ateliér, její rukopis zůstává nezaměnitelný a okamžitě rozpoznatelný.

    Poetika v každém směru. Ann Demeulemeester obdivovala Patti Smith i dramatickou melancholii

    Ann Demeulemeester vystudovala antverpskou Royal Academy of Fine Arts a po boku designérů Dries Van Noten či Walter Van Beirendonck představila v roce 1986 první kolekci. Už tehdy z ní vyzařovala osobitost, která proměnila vnímání tradiční elegance. Černá se pro ni stala prostředkem, jak vyjádřit klid, sílu a intimitu. Na molech se objevovaly dlouhé kabáty s vojenským střihem, hedvábné košile s hlubokými manžetami, úzké kalhoty, kopírující pohyb těla. V její tvorbě nelze opominout ani značný vliv grunge scény a gotiky.

    Zdroj: Fashion Museum Antwerp

    Ve své značce, založené v roce 1985, rozvíjela estetiku, kterou lze číst jako poezii oděvu. V každé kolekci vážně rezonovala hudba. Patti Smith, Leonard Cohen či Nick Cave byli přirozenou součástí jejího příjemně temného světa. Patti Smith se stala i její múzou a přítelkyní, často nosila její kreace a stála za atmosférou mnoha vizuálů samotné značky. Ann Demeulemeester dokázala spojit romantiku s architekturou. Vytvářela vrstvy, které proudily s tělem a oblékaly člověka do hlubokých a inteligentních emocí místo trendů.

    Na přehlídkách dokázala zachytit moment mezi přítomností a snem. Modelky kráčely v přirozeném rytmu, světlo padalo na černé látky jako na zrcadlo, které odráží duši. Každý look měl v sobě gesto malíře, jenž s temnotou pracuje stejně intenzivně jako s bílou barvou. Demeulemeester jako by viděla krásu v neúplnosti. Nechávala prostor pro vlastní interpretaci, pro diváka, který se stával skutečnou součástí díla. Například následující návrhy si zkuste posoudit sami. Co ve vás vyvolávají?

    Zdroj: Fashion Museum Antwerp

    Mezi grunge a romantikou. Ann Demeulemeester svou stopu zpečetila již v raných 90. letech

    Začátek 90. let potvrdil, že i belgická móda může mít globální hlas. Tehdy by se Ann Demeulemeester v podstatě dala přirovnat k básníkovi, jenž místo slov používá nit a látku. Na přehlídkách se objevily dodnes ikonické kousky. Černá saka s delší zadní částí, která se při chůzi chovala jako plášť nebo transparentní halenky, jež umně kombinovaly nahotu s noblesou. Pánské kolekce následně přinesly novou verzi mužnosti. S jistou dramatickou tvrdostí, ale absolutně bez nánosu ega.

    Zdroj: Fashion Museum Antwerp

    Rok 1997 znamenal pro Ann Demeulemeester zásadní zlom. Její jarní kolekce tehdy působila jako protiklad vůči éře těsně obepnutých siluet 90. let. Místo přehnané ženskosti nabídla elegantní asymetrii a volnost. Šaty a topy se zdály být ledabyle přehozené přes tělo, jako by samy hledaly rovnováhu mezi grunge a romantikou. Modelky se pohybovaly s uvolněným gestem a vlasy měly rozcuchané jako po probuzení, zatímco halou duněla Patti Smith a její song Because the Night. Výsledek působil syrově a přitom nesmírně kultivovaně. 

    Návrhářčina móda se dodnes dotýká duše, aniž by ztratila kontakt s realitou. Značka pracuje s kvalitními materiály. S kůží, vlnou a hedvábím. Ale způsob, jakým je návrhářka se svým týmem vrstvila, působil téměř organicky. Kabát nikdy nevypadal dokonale vyžehlený, ale dokonale žil. Halenka nebyla hladká, ale dýchala. Každý steh měl záměr, každý pohyb modelu byl součástí kompozice.

    Značka dnes kotví v původním rukopisu. Její aktuální tvorba je „trenduvzdorná“ a stále stejná

    Rok 2010 přinesl změnu. Návrhářka se rozhodla odejít ze své značky, aniž by to působilo jako úplný konec. Předala vedení Sébastienu Meunier a zaměřila se na design nábytku, porcelánu a světel. Stále ovšem s tou stejnou poetičností. Její přístup k tvorbě tak zůstal konstantní. Temné ticho, upřímnost, rytmus. V roce 2020 značku Ann Demeulemeester odkoupil italský podnikatel Claudio Antonioli, který znovu otevřel butik v Antverpách a podpořil kontinuitu její tak ikonické estetiky.

    Zdroj: Ann Demeulemeester

    Když dnes vstoupíte do prostoru Ann Demeulemeester, nezáleží jestli do módního archivu nebo antverpského obchodu, cítíte poetické drama. Bílá zeď, černý kabát, paprsek světla. Každý detail má účel, každý objekt své hlasité ticho. Móda značky nikdy mermomocí neusilovala o efekt, ale o poetickou přítomnost. A právě v tom spočívá její síla i nyní. V absolutním respektu k člověku, který oděv nosí.

    Zdroj: Profimedia

    Ann Demeulemeester je nyní módním domem, jenž nepracuje s módou jako s průmyslem, ale jako s dialogem mezi člověkem a oděvem. Jeho dílo stojí mimo rychlost a sezónní logiku. Každý kabát, každá košile nese otisk ruky, která rozumí melancholii. V šatech značky se chodí, žije a dýchá s lehkostí poezie. Právě v tom spočívá kouzlo Ann Demeulemeester. Společnost vytváří svět, který nepotřebuje vysvětlení. Stačí jej cítit. Pokud vás zajímají i další módní géniové, nezapomeňte si přečíst třeba článek o Rafu Simons.

    Zdroje: FashionUnited UK, Lampoon Magazine, The Spaces, Fashion Network, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    Shein dobývá Paříž. Navzdory skandálu láká desítky tisíc návštěvníků

    Fast-fashion řetězec Shein slaví v Paříži navzdory nedávnému skandálu i trvajícím protestům úspěch. Před týdnem otevřel v historickém nákupním centru BHV svou první kamennou pobočku. Ve stejnou dobu ovšem musel čelit tvrdé kritice kvůli prodeji sex panenek připomínajících děti. Přesto první pobočka Shein dosud přivítala na několik desítek tisíc návštěvníků.

    CFDA/Vogue Fashion Fund 2025 má výherce. Vycházející hvězdou je Ashlynn Park

    Americká módní scéna oslavuje vycházející hvězdu. Návrhářka Ashlynn Park vyhrála v pondělí CFDA/Vogue Fashion Fund 2025. Ocenění ji zajistí dotaci ve výši 300 tisíc dolarů a účast v mentorském programu. Na letošních CFDA Fashion Awards získala titul American Emerging Designer of the Year. O designérce a její značce Ashlyn tak rozhodně neslyšíme naposledy.

    TikTok Highlights: Populární Cosy Cardio připomíná potěšení z pohybu

    S podzimem se na TikTok scénu vrací tak trochu zapomenutý trend. Cvičení s názvem Cosy Cardio narůstá na oblibě již od roku 2023. Jedná se o způsob, jak snadno a z pohodlí domova překonat nechuť k pohybu. Ať už kvůli tomu, že čelíte zotavení po úrazu, nebo vás sterilní prostředí posiloven odrazuje. Zapalte si svíčku, zapněte oblíbený seriál a hurá do toho.

    Móda v hávu Vánoc. Luxusní značky opět vítají čas svátků

    Kouzelné momenty před praskajícím krbem, sněhem zaváté krajiny a dárky v klasickém červeno-zeleném balicím papíru. Přesně tak vypadá módní svět, který už naplno opustil ruch podzimních týdnů módy a obrátil svou pozornost směrem k blížícím se svátkům. Vlastní pojetí Vánoc představily i značky Loro Piana, Ferragamo, Maison Margiela, Sephora či Tory Burch.

    Rapper Rilès vydal nové album. Zpracování připomíná umělecký rituál

    Francouzský rapper Rilès proměnil vydání svého nového alba THE 25th HOUR ve vizuální událost, jakou Paříž dlouho nezažila. V galerii Ellia Art Gallery usedl na 24 hodin a 42 minut k pásu, po němž plynuly tisíce prázdných vinylových obalů. Každý z více než 20 tisíc kusů označil otiskem své ruky potřené červenou barvou, čímž je proměnil v limitovanou edici i symbol lidské vytrvalosti. Tento akt navazuje na jeho dřívější performanci, kdy uběhl přes 200 kilometrů na pásu během jednoho dne.

    Balmain osiřel. Po 14 letech ho opouští kreativní ředitel Olivier Rousteing

    Vždy, když se zdá, že módní kolotoč změny kreativních ředitelů skončil, objeví se další náhlá změna. Tentokrát ze své vedoucí pozice odchází čtyřicetiletý návrhář Olivier Rousteing. Francouzský módní dům Balmain opouští po 14 letech v jeho čele. Za své působení dokázal značku propojit s popkulturou, zapojit ji do světa nových technologií a vytvořit vlastní Balmain Army.

    Svatební šaty hvězd diktují trendy. Inspirují styl i odvahu dalších nevěst

    Den, na který čeká téměř každá žena. Od romantického pokleknutí až po velkolepý obřad jde o cestu plnou emocí, očekávání a snů. Vše začíná jediným okamžikem, jiskřivým prstenem, pohledem plným lásky a slovy, která změní celý život. Od té chvíle se rozbíhá cesta plná plánování, představ a detailů, na nichž záleží. Šaty, které oblékají celebrity, pak inspirují miliony nevěst po celém světě, nastavují trendy a dokazují, že elegance a styl jsou nakažlivé. Výběr svatebních šatů bývá totiž momentem, kdy se žena poprvé uvidí jako nevěsta.

    Módní scénu zaplavily Vánoce. Značky chrlí sváteční kampaně

    Nastal čas, na kteří se někteří těší celý rok a jiní jeho příchod spíše oplakávají. Blížící se Vánoce totiž neznamenají pouze okamžiky radosti a potěšení, ale i stresu. Módní značky těží z touhy podobnému tlaku uniknout a nabízejí kampaně, umožňující krátký útěk před svátečním shonem. Odkazují na sílu lásky, jedinečného talentu či jednoduchého potěšení.

    Hútíové po téměř pěti letech propustili modelku. Porušovat měla „morální kódy“

    Jemenská modelka Intissar al-Hammadi je po téměř pěti letech opět na svobodě. O víkendu o tom reportovala agentura AFP. Pětadvacetiletá žena byla uvězněna v roce 2021 vojenskou skupinou Hútíové, jež od roku 2015 vládne části země. Jako důvod pro její zatčení tehdy uvedla "porušování lokálních morálních kódů", což lidskoprávní organizace označují za nepodložené.

    Bizarní dieta dle Vogue. Sedmdesátky se s poruchami příjmu opravdu nemazlily

    V době, kdy klub Studio 54 diktoval noční rytmus a cigareta v ruce symbolizovala štíhlosti, vznikl fenomén, jenž dnes působí jako z groteskního snu. Magazín Vogue přinesl "crash dietu". Režim, slibující eleganci a tělo jako z ateliéru Richarda Avedon. Luxusní zoufalství zabalené do lesklých stránek. Styl měl váhu dogmatu a káva s vejcem byla víc než snídaně, byla to víra.

    CFDA rozdala svá ocenění. Tentokrát slaví Ralph Lauren i Thom Browne

    New York přivítal v pondělí večer jednu z nejdůležitějších událostí roku. CFDA Awards totiž představují módní protiklad Oscarů a slouží jako významné ocenění amerických designérů. Cenu si tentokrát domů odnesli návrháři Ralph Lauren, Thom Browne, Donatella Versace nebo sestry Olsenovy. Ocenění módní ikony zase od Anny Wintour převzal rapper A$AP Rocky.

    Nevěsty podzimu 2026 mají jasno. Svatební šaty vlají v rytmu ikon

    Nedávný Bridal Fashion Week v New Yorku promluvil. Deklaroval trendy podzimu 2026 a potvrdil to, co mnozí očekávali. Svatební šaty budoucí sezóny čerpají z uplynulých i teprve připravovaných svateb slavných ikon. Značky reflektují šaty Seleny Gomez, Charli XCX a odhadují, jaké oblékne Taylor Swift. To vše doplňuje záplava krajky a volánů ve stylu Marie Antoinette.

    Coperni přepisuje bodycare. Oblečení napouští prospěšnými bakteriemi

    Značka Coperni ví, jak vytvořit virální moment a posunout hranice nemožného. Ať už to byly šaty modelky Belly Hadid ve spreji, nebo robotičtí psi na módní přehlídce. Tentokrát se však její zakladatelé Sébastien Meyer a Arnaud Vaillant rozhodli vydat komerčnějším směrem a představit kolekci oděvů napuštěných synbiotickou směsí, jež byste jinak našli ve své ledničce.

    Zemřela Marina Yee. Jako členka Antverpské šestky přepsala pravidla módy

    Módní svět opustila významná návrhářská ikona, designérka Marina Yee. Zemřela dne 1. listopadu po boji s rakovinou, a to ve věku 67 let. Známá byla především jako členka proslulé skupiny Antverpská šestka, která koncem 80. let přepsala pravidla tehdejší módy. Většinu své kariéry však strávila mimo světla módních reflektorů, a to jako učitelka renomovaných univerzit.

    Kosmetická taštička je již pasé. Na její místo nastupují beauty charms

    Letošní lavina trendy přívěsků nabírá na obrátkách. Zatímco létu dominovaly virální plyšáci Labubu nebo hravé doplňky, podzimu vévodí takzvané beauty charms. Jedná se o miniaturní verze základních pomocníků z tradičních kosmetických taštiček. Na současné scéně signalizují nejen trvající vládu maximalismu, ale také touhu milovníků módy ukázat svůj status.

    TikTok Highlights: Podzimní trend vrací na scénu lásku k učení

    Sociální síť TikTok letos na podzim pohltil nový trend. Koncept zvaný "personal curriculums" vzbuzuje v uživatelích ztracenou lásku k učení, vzdělávání a rozvíjení sebe sama. V jeho srdci leží jednoduchý předpoklad, tedy vytvoření vlastního rozvrhu libovolných "předmětů". Jednat se může o touhu naučit se lépe vařit, zahradničit nebo konečně pochopit fyzikální zákony.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―