Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    V době, kdy klub Studio 54 diktoval noční rytmus a cigareta v ruce symbolizovala štíhlosti, vznikl fenomén, jenž dnes působí jako z groteskního snu. Magazín Vogue přinesl „crash dietu“. Režim, slibující eleganci a tělo jako z ateliéru Richarda Avedon. Luxusní zoufalství zabalené do lesklých stránek. Styl měl váhu dogmatu a káva s vejcem byla víc než snídaně, byla to víra.

    Sedmdesátá léta přepsala pravidla krásy s nebývalou odvahou i bezohledností. Móda těla se měnila stejně rychle jako beat na tanečním parketu. Magazín Vogue tehdy diktoval, co znamená být „fit for fashion“ a jeho verze disciplíny zněla spíš jako mučednický rituál než výživa. Takzvaná crash dieta se stala symbolem tehdejší éry, kdy extravagance pohltila zdravý rozum a estetika vítězila nad fyziologií.

    Vejce, víno a káva. Dieta podle retro Vogue vytvářela dobový ideál

    V roce 1977 publikoval americký Vogue článek, který dnes patří do muzea kulturních podivností. Na třech stránkách se čtenáři dozvěděli, jak během tří dnů „získat tělo pro couture“. Recept byl krystalicky jednoduchý. Vejce, víno, černá káva a maximum pevné vůle. Každý den začínal vařeným vejcem a sklenkou bílého. Oběd pokračoval vajíčkem a půl lahví vína. Večer vás čekalo totéž, doplněné steakem na útěchu.

    Zdroj: Pexels

    Tento zvláštní mix asketismu a hedonismu přesně odrážel ducha tehdejší doby. Tělo se stávalo samostatným módním doplňkem, vůle zase jedinečnou estetickou kvalitou. Zdraví bylo vedlejší téma, důležité bylo světlo reflektorů. Všechno vonělo svobodou, i když šlo o výše popsaný pečlivě řízený chaos. Magazín Vogue v té době ztělesňoval kulturu, která uměla prodávat hlad jako styl života.

    Zdroj: Pexels

    Když se na crash dietu podíváme dnešní optikou, působí jako performativní akt. Extrém, který měl především estetický účel. Jako by šlo o konceptuální umění, ne o doporučení pro všední realitu smrtelníků. Žena 70. let minulého století chtěla být éterická, lehká a nedotknutelná. Jídlo bylo překážkou, víno spojencem. Vogue k tomu přidal sobě vlastní poetiku elegance a svět tleskal.

    Crash diet připomíná muzejní vitrínku. Zastaralé hubnutí vedlo k sebedestrukci

    Současná výživa čte zmíněné recepty spíše jako ironickou notu dějin. Crash dieta zůstává fascinujícím svědectvím doby, kdy se hranice mezi módou a sebedestrukcí rozpíjela stejně hladce jako Chardonnay vedle hladu. Přesto měla zvláštní charisma. Ne kvůli výsledku, ale díky své estetické odvaze. Dodnes dietu jako experiment někteří lidé zkouší. Výsledek je ovšem opravdu klamavý.

    Magazín Vogue tehdy vytvářel realitu, ne jen reflektoval trendy. Tvaroval představu o těle, které mělo být uměleckým dílem, nikoli organismem. Posedlost kontrolou se později proměnila v kult fitness, detoxu a bio estetiky, ale kořeny stále zůstaly v dekadentní disciplíně.

    Dnes působí crash dieta jako šperkovnice absurdity. Lesklá, přitažlivá, a nebezpečně krásná. Připomíná, jak hluboko dokáže zajít touha po dokonalosti, když má za spojence časopis s mocí božstva. Sedmdesátky skončily, ale jejich otisk zůstal, poruchy příjmu potravy jsou stále rozebírané téma, negativně ovlivňující celou společnost. Proto je nutné na crash dietu nahlížet jako na retro bizár, hodný vitrínky v muzeu.

    Zdroje: Living 360, NEWS 18, The Economic Times, YouTube, Instagram

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    ― Reklama ―

    Bizarní dieta dle Vogue. Sedmdesátky se s poruchami příjmu opravdu nemazlily

    V době, kdy klub Studio 54 diktoval noční rytmus a cigareta v ruce symbolizovala štíhlosti, vznikl fenomén, jenž dnes působí jako z groteskního snu. Magazín Vogue přinesl „crash dietu“. Režim, slibující eleganci a tělo jako z ateliéru Richarda Avedon. Luxusní zoufalství zabalené do lesklých stránek. Styl měl váhu dogmatu a káva s vejcem byla víc než snídaně, byla to víra.

    Sedmdesátá léta přepsala pravidla krásy s nebývalou odvahou i bezohledností. Móda těla se měnila stejně rychle jako beat na tanečním parketu. Magazín Vogue tehdy diktoval, co znamená být „fit for fashion“ a jeho verze disciplíny zněla spíš jako mučednický rituál než výživa. Takzvaná crash dieta se stala symbolem tehdejší éry, kdy extravagance pohltila zdravý rozum a estetika vítězila nad fyziologií.

    Vejce, víno a káva. Dieta podle retro Vogue vytvářela dobový ideál

    V roce 1977 publikoval americký Vogue článek, který dnes patří do muzea kulturních podivností. Na třech stránkách se čtenáři dozvěděli, jak během tří dnů „získat tělo pro couture“. Recept byl krystalicky jednoduchý. Vejce, víno, černá káva a maximum pevné vůle. Každý den začínal vařeným vejcem a sklenkou bílého. Oběd pokračoval vajíčkem a půl lahví vína. Večer vás čekalo totéž, doplněné steakem na útěchu.

    Zdroj: Pexels

    Tento zvláštní mix asketismu a hedonismu přesně odrážel ducha tehdejší doby. Tělo se stávalo samostatným módním doplňkem, vůle zase jedinečnou estetickou kvalitou. Zdraví bylo vedlejší téma, důležité bylo světlo reflektorů. Všechno vonělo svobodou, i když šlo o výše popsaný pečlivě řízený chaos. Magazín Vogue v té době ztělesňoval kulturu, která uměla prodávat hlad jako styl života.

    Zdroj: Pexels

    Když se na crash dietu podíváme dnešní optikou, působí jako performativní akt. Extrém, který měl především estetický účel. Jako by šlo o konceptuální umění, ne o doporučení pro všední realitu smrtelníků. Žena 70. let minulého století chtěla být éterická, lehká a nedotknutelná. Jídlo bylo překážkou, víno spojencem. Vogue k tomu přidal sobě vlastní poetiku elegance a svět tleskal.

    Crash diet připomíná muzejní vitrínku. Zastaralé hubnutí vedlo k sebedestrukci

    Současná výživa čte zmíněné recepty spíše jako ironickou notu dějin. Crash dieta zůstává fascinujícím svědectvím doby, kdy se hranice mezi módou a sebedestrukcí rozpíjela stejně hladce jako Chardonnay vedle hladu. Přesto měla zvláštní charisma. Ne kvůli výsledku, ale díky své estetické odvaze. Dodnes dietu jako experiment někteří lidé zkouší. Výsledek je ovšem opravdu klamavý.

    Magazín Vogue tehdy vytvářel realitu, ne jen reflektoval trendy. Tvaroval představu o těle, které mělo být uměleckým dílem, nikoli organismem. Posedlost kontrolou se později proměnila v kult fitness, detoxu a bio estetiky, ale kořeny stále zůstaly v dekadentní disciplíně.

    Dnes působí crash dieta jako šperkovnice absurdity. Lesklá, přitažlivá, a nebezpečně krásná. Připomíná, jak hluboko dokáže zajít touha po dokonalosti, když má za spojence časopis s mocí božstva. Sedmdesátky skončily, ale jejich otisk zůstal, poruchy příjmu potravy jsou stále rozebírané téma, negativně ovlivňující celou společnost. Proto je nutné na crash dietu nahlížet jako na retro bizár, hodný vitrínky v muzeu.

    Zdroje: Living 360, NEWS 18, The Economic Times, YouTube, Instagram

    ― Reklama ―

    Po stopách ikon: Ann Demeulemeester servíruje poetickou temnotu

    Ann Demeulemeester patří mezi nejtajemnější a zároveň nejvlivnější postavy belgické avantgardy. Její jméno se stalo synonymem černé, světla a poezie v oděvní formě. Od debutu v 80. letech kultivuje estetiku temného ticha. Paradoxně jde o avantgardní minimalismus, jenž dýchá hlubokou emocí. Vytváří šaty, pohybující se mezi měkkostí a autoritou, mezi kůží a hedvábím, mezi Leonardem Cohen a punkem. Každá kolekce je spíše pomyslným žalozpěvem než módním statementem.

    CFDA rozdala svá ocenění. Tentokrát slaví Ralph Lauren i Thom Browne

    New York přivítal v pondělí večer jednu z nejdůležitějších událostí roku. CFDA Awards totiž představují módní protiklad Oscarů a slouží jako významné ocenění amerických designérů. Cenu si tentokrát domů odnesli návrháři Ralph Lauren, Thom Browne, Donatella Versace nebo sestry Olsenovy. Ocenění módní ikony zase od Anny Wintour převzal rapper A$AP Rocky.

    Nevěsty podzimu 2026 mají jasno. Svatební šaty vlají v rytmu ikon

    Nedávný Bridal Fashion Week v New Yorku promluvil. Deklaroval trendy podzimu 2026 a potvrdil to, co mnozí očekávali. Svatební šaty budoucí sezóny čerpají z uplynulých i teprve připravovaných svateb slavných ikon. Značky reflektují šaty Seleny Gomez, Charli XCX a odhadují, jaké oblékne Taylor Swift. To vše doplňuje záplava krajky a volánů ve stylu Marie Antoinette.

    Coperni přepisuje bodycare. Oblečení napouští prospěšnými bakteriemi

    Značka Coperni ví, jak vytvořit virální moment a posunout hranice nemožného. Ať už to byly šaty modelky Belly Hadid ve spreji, nebo robotičtí psi na módní přehlídce. Tentokrát se však její zakladatelé Sébastien Meyer a Arnaud Vaillant rozhodli vydat komerčnějším směrem a představit kolekci oděvů napuštěných synbiotickou směsí, jež byste jinak našli ve své ledničce.

    Stella McCartney zdolala další milník. Představila první plant-based peří

    Nedávný Pařížský týden módy zažil důležitý debut. Na tamní přehlídková mola dorazily první návrhy z plant-based peří. Na svědomí je má britská návrhářka Stella McCartney, proslulá svým udržitelným a ekologickým přístupem. Inovativní materiál FEVVERS přitom nemá sloužit jako přesná napodobenina peří, jeho cílem je vytvořit podobnou, avšak jedinečnou estetiku.

    Balmain slaví 80. narozeniny. Jeho módní stopu vykreslí nový dokument

    Jedna z nejvýznamnějších značek módní historie slaví významný milník. Módní dům Balmain letos oslaví své 80. narozeniny. Na oslavu si nadělil nejen speciální výstavu One Night, Eight Decades v New Yorku, ale rovněž speciální dokument. Postaral se o něj uznávaný režisér Loïc Prigent, jenž vynesl na povrch archivní záznamy, které veřejnost ještě nikdy nespatřila.

    Julian Klausner se činí. Rozvíjí populární pánské tenisky Dries Van Noten

    Dries Van Noten vždy oblékal svět do poezie textilních kontrastů. Když ale na konci své kariéry představil nízké semišové tenisky, přidal ke svému odkazu nečekanou kapitolu. Precizní, civilní a zcela současnou podobu pánských bot. Ty se staly jeho tichým podpisem, který rezonoval i po jeho odchodu. Tento příběh nyní pokračuje pod vedením návrháře Juliana Klausner.

    Z holky od vedle je showgirl. Taylor Swift se novými outfity staví mezi legendy

    Už dlouho víme, že značka jménem Taylor Swift obsahuje mnohem víc než jen písničky s chytlavými refrény a chytrými texty. Nové album The Life of a Showgirl ukazuje umělkyni šťastně zamilovanou a pevně usazenou ve světě showbyznysu. Populární zpěvačka si skrze něj nejen hudebním, ale především módním jazykem a za pomocí promyšlené stylizace říká o pozici mezi opravdovými legendami.

    Prada odstartovala vánoční shon. Vydala letošní sváteční kampaň

    S postupujícím podzimem se nezadržitelně blíží i letošní sváteční období. Vánoční shon odstartovala mezi světovými módními domy společnost Prada. Koncem října vydala kampaň oslavující svátky s názvem A Winter's Tale. V jejím středu stojí ambasadoři značky, ale také klasický zimní archetyp představující cestu domů zasněženými vrcholky dechberoucích hor.

    Rozhovor: Pokud nevybočíš, nikdo si tě nezapamatuje, míní návrhář Jeremiáš Fürst

    Začínající návrhář Jeremiáš Fürst stojí za kolekcí Dressed To Dream, kterou letos představil na Budapešťském fashion weeku. Jeho tvorba stojí na pomezí klasické pánské krejčoviny a subtilního snění. Zkoumá, jak může muž vypadat, když odloží zbroj a dovolí si být jemný, klidný a přirozený. V rozhovoru mluví designér o nové mužské identitě, rivalitě na české scéně i o tom, proč je návratnost v módě často jen iluzí.

    Film Die, My Love láká na surovost. Jennifer Lawrence popouští uzdu emocí

    Herecké duo Jennifer Lawrence a Robert Pattinson jiskří v novém thrilleru. Snímek Die, My Love, který debutoval na letošním filmovém festivalu v Cannes, napětím přímo přetéká. Film sleduje děj založený na knize z pera Ariany Harwicz, v jehož srdci stojí výbušná, energetická a čím dál více ztracená Grace. Vypráví příběh ženy, jež se naplno poddá své surovosti.

    Móda v kostce: Ugg pojí síly se Sacai a Swarovski spolupracuje s Loop

    Módní svět nabízí nová partnerství. Slavná značka bot Ugg vytvořila po šesti letech speciální kolekci s japonskou společností Sacai. Swarovski pro změnu spolupracuje s výrobcem špuntů do uší Loop. Dior pak slaví 10. výročí projektu Dior Lady Art a Pandora odstartovala vlnu vánočních kampaní. Itálie vítá první výstavu oslavující návrhy z dílny Alaïa a Balenciaga.

    Víte, kdo stojí za vznikem Dior podpatků? Roger Vivier vdechl značce inovaci

    Roger Vivier patří mezi nejvýraznější jména francouzské módy 20. století. Obuvník, který se stal klíčovým partnerem Christiana Dior, dokázal přenést haute couture až k samotné špičce boty. Jeho práce pro Dior proměnila obuv v nedílnou součást módního příběhu. Po letech spolupráce si Roger Vivier vybudoval i vlastní značku, jež dodnes ztělesňuje pařížský luxus s archivní estetikou a rukopisem svého zakladatele.

    Marina Abramović odkrývá nový projekt. Balkan Erotic Epic vypráví dávné rituály

    Srbská umělkyně Marina Abramović, která se na scéně objevila již v 70. letech minulého století, bortí svým umem hranice všednosti. Přestože kdysi začínala jako obyčejná malířka, během svého působení si vysloužila přezdívku „matka performance“. Ve světě umění je totiž proslulá především radikálními a nečekanými počiny, naposledy čtyřhodinovým rituálem Balkan Erotic Epic, jenž diváky provádí folklórem starého Balkánu.

    Front row zážitek z pohodlí gauče. Je Apple Vision Pro budoucností módy?

    Představte si, že sedíte v první řadě na módní přehlídce, aniž byste opustili svůj obývací pokoj. Tato fantazie se nyní stává skutečností, a to díky zařízení Apple Vision Pro, které stírá hranice mezi realitou a digitálním světem. Není tedy překvapením, že módní průmysl si rychle všiml jeho potenciálu. Značky jako Gucci, Balenciaga či Rimowa již experimentují s vlastními aplikacemi a my jsme se rozhodli některé z nich vyzkoušet.

    Barvy hrají bez pravidel. Příští sezóna startuje novou éru vizuální identity

    Barvy se na kolekcích pro sezónu SS26 vrací v plné síle, rozbíjejí monotónnost a formulují nový vizuální jazyk doslova bez pravidel. Na přehlídkových molech se mísí citrusové tóny s pastelovými akcenty a syté odstíny fialové či chartreuse a jejich vrstvení překračuje očekávání. Jejich comeback není o návratu ke klasickému tónu, ale ochotě experimentovat. Barevná odvaha se stala nedílnou součástí nového estetického narativu.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―