Červencový týden vysoké módy se odehrával ve stínu neklidné francouzské nálady. Zatímco uvnitř velkolepých monumentálních budov hosté sledovali přehlídky, venku v ulicích Paříže byly stále patrné následky několikadenních ostrých protestů. Pro nabitý módní kalendář to však nebyla velká překážka, během tří dnů představili své mistrovské kolekce stálí i hostující členové Fédération de la Haute Couture. Chybět nemohli Dior, Chanel ani Valentino, couture debut si vyzkoušel Thom Browne.
Daniel Roseberry nastavil vysokou laťku na úvod
První chod v podání Schiaparelli! Daniel Roseberry prostřednictvím své couture kolekce pro podzim/zimu 2023 vysílá jasný vzkaz – umělá inteligence nemůže nahradit ateliéry a zkušené ruce vysoké módy. V éře boomu a rozvoje AI vytvořil pronikavou kolekci, do centra pozornosti postavil nejsložitější techniky svého savoir- faire, které umělá inteligence jen stěží zreplikuje na základě dat. Přehlídka byla mimo jiné ódou na slavné umělce z dob Elsy Schiaparelli. Skulpturální sukně a barva na tělo v odstínu podmanivé modré původně od Yves Klein. Pozornost upoutala reference na ateliér Luciana Freud v podobě hypnotických mozaikových přiléhavých šatů.
Zdroj: Schiaparelli
Fantom opery Thom Browne
Americký designér prezentoval svůj couture debut ve slavné Opéra Garnier. Hosté seděli na jevišti a v hledišti přehlídku sledovaly dva tisíce kartonových mužských postav v šedých oblecích a slunečních brýlích. Tomu se říká vyprodané představení. Hlavním narativem se ukázala být šedá barva spojená s melancholií skrývající pod povrchem trochu humoru, absurdity a značnou dávku teatrálnosti. Přehlídce dominovaly zvonové kabáty, podivné klobouky, uniformní sukně a saka spolu s propracovaným vyšíváním.
Zdroj: Thom Browne
Demna a jeho výzbroj
V pořadí 52. přehlídku couture završila převtělená Johanka z Arku díky 3D tištěnému a chromovanému brnění v podobě šatů se zvonovou sukní. Dále se Demna zaměřil na samotný význam vysoké módy. Při navrhování si pohrával s konceptem trompe l’oeil, protože móda je někdy o tom, co zrovna nevidíte. Pravá kožešina už je faux pas, ale ta ručně malovaná je vrcholem řemeslného umění. Kolekce odrážela vizuální identitu značky Balenciaga a nechyběly ani siluety. Ztělesněním elegance a femme fatale byla Eva Herzigová v šatech posetých krystalky.
Lidskost a jednoduchost od Valentino
Pierpaolo Piccioli tentokrát pozval své hosty na romantický zámek ze 16. století vzdálený asi dvě hodiny od hlavní francouzské metropole. Poselství kreativního ředitele bylo ušité na míru současné situaci. Lidskost. Lokalita Château de Chantilly byla strategickou volbou. Zámek je místo, kde vládnou pravidla. Podle Piccioliho to byl proto nejlepší způsob, jak vyjádřit opozitní názor. Všichni jsme si rovni, jsme svobodní a máme v sobě hluboce zakořeněnou lidskost. Jeho cílem bylo vytvořit spontánnější kolekci s neskrývanou jednoduchostí, protože méně je někdy více. Při západu slunce vynikaly různé odstíny růžové, červené, modré a zelené.
Zdroj: Valentino
Zdroje: Business of Fashion, Fashion Network, WWD