Ohlédněte se s pomalu končícím rokem za uplynulými měsíci v módním světě. Vybrali jsme pro vás nejdůležitější a nejzásadnější zprávy, o kterých jsme letos reportovali. Jedná se především o návraty, ale i odchody slavných kreativních ředitelů luxusních módních společností nebo zásadní proměny samotných značek.
Návrhářka Sarah Burton učinila těžké rozhodnutí. Po 25 letech opustila značku Alexander McQueen
Kolekce pro jaro/léto 2024, kterou návrhářka Sarah Burton odhalila v září, byla její poslední, kterou pro módní dům Alexander McQueen vytvořila. Po 25 letech totiž společnost opustila. Poprvé se s ní seznámila, když u ní pracovala jako stážistka v roce 1996. Po dostudování prestižní školy Central Saint Martins se do ní ovšem navrátila.
Roku 2010 se tak stala jasnou volbou pro vedení společnosti poté, co návrhář McQueen zemřel. Burton pak byla za svou kariéru ceněná především za svou schopnost následovat dědictví McQueena, ale zároveň značku posouvat směrem k modernizaci. Proslavila se například návrhem svatebních šatů Kate Middleton.
Gucci vyměnil kreativního ředitele. Na novou cestu se vydal s návrhářem Sabato de Sarno
Dalším módním domem, který letos zažil značnou změnu, je Gucci. Od listopadu roku 2022 totiž neznal po odchodu Allessandro Michele jméno svého nového kreativního ředitele. Oznámil ho ovšem koncem ledna letošního roku. V září pak návrhář Sabato de Sarno úspěšně odhalil svou první kolekci v nové roli.
Změna zároveň značí proměnu směřování italské módní společnosti. Od excentrických looků Michele se totiž obrátila k více luxusním a méně výrazným návrhům de Sarna. Značka se totiž chce více zaměřit na své dědictví a ikonické prvky, které za 102 let své existence vytvořila.
Phoebe Philo se vrátila na scénu. Postarala se o bez pochyby nejvíce ikonický moment roku
Návrhářka Phoebe Philo letos rozpoutala jednu z největších módních debat. Na scénu se totiž vrátila s elegancí a stylem, který je vlastní snad jenom jí. Místo pompézních reklam nebo kampaní oznámila příchod své tak dlouho očekávané kolekce jednoduchým e-mailem. Fakt, že se její kousky vyprodaly za první dva dny, mluví za vše.
Módní fanoušky Philo oslovila i tím, že nechala jednotlivé kousky vyrobit pouze v limitovaném počtu. Poukázat tak chtěla také na problém módního průmyslu s ochranou životního prostředí. Samotné designy pak skvěle propojují tichý luxus, dech beroucí kreativitu i smyslný a elegantní styl.
Zdroj: Phoebe Philo
Značka Moschino musela čelit nečekané ztrátě. Nový kreativní ředitel Davide Renne zemřel 9 dní po svém nástupu
V polovině října oznámila společnost Moschino nástup nového kreativního ředitele. Stal se jím italský návrhář Davide Renne. Náhle ovšem zemřel jen 9 dní poté, co do své nové pozice nastoupil. Příčinou jeho smrti bylo nečekané vážné onemocnění. První kolekci měl přitom odhalit v únoru příštího roku.
Nahradit měl Renne ve vedení Moschino bývalého kreativního ředitele Jeremyho Scotta. Ten totiž stál v čele značky poslední dekádu. „Neexistují žádná slova, která by dokázala popsat bolest, kterou právě prožíváme,“ okomentovalo tehdy vedení společnosti náhlou ztrátu.
Jeden z největších úspěchů roku patří firmě LVMH. Představila Pharella Williamse i zbrusu novou pobočkou
Francouzský koncern LVMH za nás letos rozhodně získal cenu za nejúspěšnější firmu roku módního průmyslu. Těšil se totiž ze zisků obdivuhodné řady společností, které pod ní spadají, jako je Dior, Givenchy, Loewe, Céline a další. Největší úspěch jí ovšem zaručila společnost Louis Vuitton.
Mimo jiné získala více než pozitivní reakce na první kolekci svého nového kreativního ředitele pánské módy, tedy zpěváka Pharrella Williamse. Vysloužila si tím od své mateřské firmy LVMH také novou budovu na slavné pařížské ulici Champs-Élysées. Jednat se má o jednu z největších poboček značky, ale také budoucí luxusní hotel.
Zdroje: WWD, The Guardian, W Magazine, CNN, Design Week, Instagram