Více

    ― Reklama ―

    O nakupování se často hovoří jako o formě terapie. V angličtině je pro to výraz „retail therapy“. Skutečně v nás nákupy dokáží fyzicky vyvolat štěstí, anebo je to jen naše samolibá omluva pro to, že jsme zase utráceli peníze za věci, které ve skutečnosti nepotřebujeme?

    Přihlaste se, kdo jste někdy v zápalu emocí naběhnul do obchoďáku a odcházel z něj s pěti nákupními taškami v jedné ruce a ledovým latte v ruce druhé. V nedávném článku jsme se věnovali téma nakupování versus inflace. Průzkumy hovoří jasně: zákazníků v obchodech neubylo ani se zdražováním. Zbývá nám menší obnos pro naši osobní potřebu, ale to nás nezastaví. Vědomé utrácení a rozhodování nám totiž zase vrací pevnou půdu pod nohy a my máme díky tomu pocit, že je náš život lepší a snesitelnější.

    Nákupní terapii jsme si však ordinovali už dávno předtím. Jakoukoliv citovou nebo duševní tíseň řešíme obchodní odměnou. Problémy v práci, problémy ve vztahu, neshody, hádky. Peníze jdou v danou chvíli stranou, zajímá nás jen to, že nám nová položka vykouzlí úsměv na rtech.

    Foto: Unsplash Heidi Fin

    Co se odehrává v mozku

    Nezdá se nám to, je vědecky prokázané, že nákupní terapie v našem mozku vyvolává pozitivní chemické reakce. Klinický psycholog doktor Scott Bea z Lékařské fakulty v Clevelandu poukazuje na to, že už dokonce ta chvíle, když procházíme kolem výloh a díváme se na potenciální objekty našeho zájmu nás pozitivně ovlivňuje. Prosté očekávání možné odměny, pamlsku, uvolňuje dopamin, díky kterému se cítíme dobře. To ještě násobí touhu pokračovat. Není to tedy okamžik nákupu jako takového, ale už jeho předzvěst je z terapeutického hlediska přínosná. „Výzkumy naznačují, že nakupování má ve skutečnosti velkou psychologickou a terapeutickou hodnotu, samozřejmě pokud se provádí s mírou,“ říká.

    Kromě toho, že nákupní terapie aktivuje ty správné antistresové hormony, fyzicky dokáže snížit bolest a distribuuje po těle chemické látky zlepšující náladu, zvyšuje nám sebevědomí, navrací nám pocit sebekontroly a odvrací přetrvávající smutek. V neposlední řadě rozvíjí naši představivost, a tím umožňuje podívat se na daný problém z více úhlů. Konkrétní obrazy, vůně a textury lépe podněcují naše niterní tužby.

    „Nakupování a jeho smyslová stimulace nás nutí představovat si pozitivní výsledky,“ pokračuje doktor Bea. „Například sportovci také zjistili, že tento typ vizualizace může vyvolat pozitivní očekávání a snížit tak úzkost.” Motivací nákupní terapie je však cítit se dobře, nejde primárně o uspokojení potřeb, jako třeba když nakupujete potraviny na další týden. Cosi si vyvstanou nákupní euforií kompenzujeme a pak trpíme výčitkami, že to jsme neměli dělat.

    Foto: Pexels – Ron Lach

    Negativní dopad emočního nakupování

    Není možné všechny životní bouřky řešit nakupováním. Stále se jedná o vyhýbání se stresu a utíkání před problémy. Zpočátku se to může jevit jako rychlé a bezbolestné řešení, které však časem přeroste ve zvýšenou úzkost. Nákupní terapie vás dokonce stojí víc než si možná uvědomujete – čas, peníze, energii, které by se daly investovat do důležitějších věcí. Rostou v nás pocity viny, že jsme ”opět zhřešili”, začínáme se nudit a jsme pesimističtí. Skutečný problém nastává ve chvíli, kdy se z pouhé terapie stává závislost.

    Od terapie k závislosti

    Hranice mezi nákupní terapií a závislostí na nakupování je velmi tenká. Najednou nedokážete přestat, i když víte, že musíte. Čím dál více času trávíte přemýšlením o věcech, které nepotřebujete, nebo jejich hledáním, a než se nadějete, visí vám ve skříni čtyři stejné kožené bundy. Už o svých nákupech ani nikomu neříkáte, protože jste plní strachu a viny, co si o tom ostatní pomyslí.

    Není jednoduché v dnešní době uznat, že nevinné nákupy přerostly v posedlost. Veřejně nakupování oslavujeme, děláme, že je to úplně v pořádku, přijde nám snad i vtipné vzít s každou novou kolekcí krámy útokem. Shopaholismus je už ale stav hodný skutečné terapie.

    Foto: Pexels – Andrea Piacquadio

    Ven z nákupní horečky

    Abyste dosáhli nákupního uspokojení, nemusíte si ve skutečnosti vůbec nic koupit. Výhody v tomto ohledu mají hlavně online nákupy. „Už se vám někdy stalo, že jste naplnili košík, ale od nákupu jste nakonec upustili, protože už jste se cítili relativně spokojení? To je právě ono,“ doplňuje doktor Scott Bea. V tomto ohledu je tedy cílem skutečně už cesta samotná. Utratit méně peněz je navíc ještě uspokojivější a nese s sebou menší rizika.

    Zdroj: Cleveland Clinic, Very Well Health

    ― Reklama ―

    Vědecky prokázáno: Nakupování má skutečně terapeutické účinky. Ale kdy se z terapie stane závislost?

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    O nakupování se často hovoří jako o formě terapie. V angličtině je pro to výraz „retail therapy“. Skutečně v nás nákupy dokáží fyzicky vyvolat štěstí, anebo je to jen naše samolibá omluva pro to, že jsme zase utráceli peníze za věci, které ve skutečnosti nepotřebujeme?

    - Reklama -

    Přihlaste se, kdo jste někdy v zápalu emocí naběhnul do obchoďáku a odcházel z něj s pěti nákupními taškami v jedné ruce a ledovým latte v ruce druhé. V nedávném článku jsme se věnovali téma nakupování versus inflace. Průzkumy hovoří jasně: zákazníků v obchodech neubylo ani se zdražováním. Zbývá nám menší obnos pro naši osobní potřebu, ale to nás nezastaví. Vědomé utrácení a rozhodování nám totiž zase vrací pevnou půdu pod nohy a my máme díky tomu pocit, že je náš život lepší a snesitelnější.

    Nákupní terapii jsme si však ordinovali už dávno předtím. Jakoukoliv citovou nebo duševní tíseň řešíme obchodní odměnou. Problémy v práci, problémy ve vztahu, neshody, hádky. Peníze jdou v danou chvíli stranou, zajímá nás jen to, že nám nová položka vykouzlí úsměv na rtech.

    Foto: Unsplash Heidi Fin

    - Reklama -

    Co se odehrává v mozku

    Nezdá se nám to, je vědecky prokázané, že nákupní terapie v našem mozku vyvolává pozitivní chemické reakce. Klinický psycholog doktor Scott Bea z Lékařské fakulty v Clevelandu poukazuje na to, že už dokonce ta chvíle, když procházíme kolem výloh a díváme se na potenciální objekty našeho zájmu nás pozitivně ovlivňuje. Prosté očekávání možné odměny, pamlsku, uvolňuje dopamin, díky kterému se cítíme dobře. To ještě násobí touhu pokračovat. Není to tedy okamžik nákupu jako takového, ale už jeho předzvěst je z terapeutického hlediska přínosná. „Výzkumy naznačují, že nakupování má ve skutečnosti velkou psychologickou a terapeutickou hodnotu, samozřejmě pokud se provádí s mírou,“ říká.

    Kromě toho, že nákupní terapie aktivuje ty správné antistresové hormony, fyzicky dokáže snížit bolest a distribuuje po těle chemické látky zlepšující náladu, zvyšuje nám sebevědomí, navrací nám pocit sebekontroly a odvrací přetrvávající smutek. V neposlední řadě rozvíjí naši představivost, a tím umožňuje podívat se na daný problém z více úhlů. Konkrétní obrazy, vůně a textury lépe podněcují naše niterní tužby.

    „Nakupování a jeho smyslová stimulace nás nutí představovat si pozitivní výsledky,“ pokračuje doktor Bea. „Například sportovci také zjistili, že tento typ vizualizace může vyvolat pozitivní očekávání a snížit tak úzkost.” Motivací nákupní terapie je však cítit se dobře, nejde primárně o uspokojení potřeb, jako třeba když nakupujete potraviny na další týden. Cosi si vyvstanou nákupní euforií kompenzujeme a pak trpíme výčitkami, že to jsme neměli dělat.

    Foto: Pexels – Ron Lach

    Negativní dopad emočního nakupování

    Není možné všechny životní bouřky řešit nakupováním. Stále se jedná o vyhýbání se stresu a utíkání před problémy. Zpočátku se to může jevit jako rychlé a bezbolestné řešení, které však časem přeroste ve zvýšenou úzkost. Nákupní terapie vás dokonce stojí víc než si možná uvědomujete – čas, peníze, energii, které by se daly investovat do důležitějších věcí. Rostou v nás pocity viny, že jsme ”opět zhřešili”, začínáme se nudit a jsme pesimističtí. Skutečný problém nastává ve chvíli, kdy se z pouhé terapie stává závislost.

    Od terapie k závislosti

    Hranice mezi nákupní terapií a závislostí na nakupování je velmi tenká. Najednou nedokážete přestat, i když víte, že musíte. Čím dál více času trávíte přemýšlením o věcech, které nepotřebujete, nebo jejich hledáním, a než se nadějete, visí vám ve skříni čtyři stejné kožené bundy. Už o svých nákupech ani nikomu neříkáte, protože jste plní strachu a viny, co si o tom ostatní pomyslí.

    Není jednoduché v dnešní době uznat, že nevinné nákupy přerostly v posedlost. Veřejně nakupování oslavujeme, děláme, že je to úplně v pořádku, přijde nám snad i vtipné vzít s každou novou kolekcí krámy útokem. Shopaholismus je už ale stav hodný skutečné terapie.

    Foto: Pexels – Andrea Piacquadio

    Ven z nákupní horečky

    Abyste dosáhli nákupního uspokojení, nemusíte si ve skutečnosti vůbec nic koupit. Výhody v tomto ohledu mají hlavně online nákupy. „Už se vám někdy stalo, že jste naplnili košík, ale od nákupu jste nakonec upustili, protože už jste se cítili relativně spokojení? To je právě ono,“ doplňuje doktor Scott Bea. V tomto ohledu je tedy cílem skutečně už cesta samotná. Utratit méně peněz je navíc ještě uspokojivější a nese s sebou menší rizika.

    Zdroj: Cleveland Clinic, Very Well Health

    ― Reklama ―

    We love you Kate! Jak přispěl Alexander McQueen k záchraně Kate Moss?

    Alexander McQueen a jeho legendární tričko, podporující modelku Kate Moss s jednoduchým nápisem „We Love You Kate“. Geniální gesto rezonující i po letech. Přesouváme se do jarní Paříže, do roku 2005. Na konci show přichází návrhář v černém tričku s výrazným nápisem. Jasné, stručné a úderné. Publikum zpozornělo, média měla jasno. Byl to víc než módní statement, kdy návrhář podpořil svou múzu.

    Móda v kostce: Dior vítá hvězdnou tenistku a NYFW slaví návrat starých známých

    Módní svět upřel pozornost na kalendář NYFW. Navrátí se na něj totiž nejen Calvin Klein, ale i Altuzarra či Norma Kamali. Londýnský týden módy pro změnu následuje Kodaň v prosazování udržitelných kritérií. Brunello Cucinelli slaví výsledky z loňského roku a Bulgari vítá ten nový, pomocí speciální výstavy. Dior spolupracuje s tenistkou Zheng Qinwen.

    Zapomeňte na novoroční předsevzetí. Drobné každodenní aktivity nastartují vaše lepší já

    Ačkoliv je nastavení novoročních předsevzetí oblíbenou lednovou činností, umí být až příliš zahlcující. Často máme tendence dávat si vysoké cíle, které nás v případě nedokonalého naplnění začnou zbytečně stresovat. Zkuste to proto letos jinak. Nastavte si do nového roku každodenní aktivity, pomáhající v seberozvoji a cestě za lepším já.

    Zemřel kontroverzní fotograf Oliviero Toscani. Překopal pravidla módní reklamy

    Rodina slavného fotografa Oliviera Toscani v pondělí oznámila jeho úmrtí. Ve světě módy prorazil díky své poutavé, ale kontroverzní tvorbě. Jeho jméno je spjaté především s 80. a 90. léty minulého století a italskou značkou Benetton, kterou tehdy pomohl proslavit. Kvůli svým odvážným fotkám s ní měl ovšem dlouhodobě rozporuplný vztah.

    Inovativní génius. Matthieu Blazy transformoval Bottega Veneta v italskou módní jedničku

    Značka Chanel otevírá vzrušující kapitolu pod vedením nového kreativního ředitele Matthieu Blazy, zatímco Bottega Veneta oplakává jeho odchod. Za svého působení redefinoval moderní eleganci a spojil nadčasový minimalismus s inovativními detaily. Poznejte proto jeho nejlepší kolekce, které zanechaly trvalou stopu ve světě módy.

    Luxusní použité švýcarské hodinky lákají na nízké ceny. Loni klesly na tříleté minimum

    Ceny luxusních použitých švýcarských hodinek, od značek jako Rolex, Patek Philiipe a Audemars Piguet, nadále klesají. Nejnovější reporty potvrdily, že v uplynulém roce dosáhly nejnižší hodnoty za poslední tři roky. Na vině je především pomalejší růst světové ekonomiky či vysoké úrokové sazby. Zlevňování však prozatím uniká značka Cartier.

    Trvalá patří na řasy. Honbu za perfektní řasenkou nahradil lash lift

    Čas je v současné uspěchané době jednou z nejdůležitějších komodit. Čím dál více beauty nadšenců proto hledá způsob, jak docílit svého vysněného looku s co nejmenší námahou. Nejspíše i proto vzrůstá popularita takzvaného lash lift. Jedná se o "trvalou" na řasy, zaručující viditelnější a natočenější vzhled, posílající kdejakou řasenku do kouta.

    Paradox skromnosti a luxusu. Asie jako motor světového trhu s prémiovým zbožím

    Asie se již dávno stala dominantním hráčem na světovém trhu s luxusním zbožím. Jeho spotřebitelé nakupují na domácích trzích, k růstu odvětví ale významně přispívají také nákupy v luxusních destinacích, jako je New York, Milán či Paříž. Fenomén má své kořeny v jedinečném propojení tradic, kulturních hodnot a současných globálních trendů.

    Móda v kostce: Miu Miu slaví čínský nový rok a Armani vítá hvězdného ambasadora

    Oslavy blížícího se čínského nového roku neutichají. Přidal se k nim i módní dům Miu Miu či Gucci. Událost vítají pomocí speciálních kampaní. Emporio Armani se zatím věnuje novému hvězdnému ambasadorovi, herci Nicholasu Galitzine. Firma Salesforce pak informovala o rostoucím vlivu AI chatbotů, radících zákazníkům s on-line nákupy.

    Rok 2025 vítá čerstvé trendy. Beauty scénu uchvátí třpytky i přirozený make-up

    Beauty scéna se nemohla nového roku dočkat mimo jiné proto, že tradičně přináší řadu očekávaných nových trendů. Spousta z nich navazuje na populární techniky nebo make-up z loňského roku. Jiné ovšem představují čerstvé hot novinky. Těšit se proto už od začátku ledna můžete na třpytivé stíny, no-makeup look či reversed eyeliner.

    Kdy jste se naposledy těšili na streetwear drop? Hypebeast kultura je již za námi

    Streetwear ještě nedávno pulsoval energií. Lidé stáli hodiny ve frontách na značku Supreme, boty Yeezy způsobily kolaps internetových obchodů a každý nový kousek od Palace byl okamžitě vyprodán. Kdy naposledy jste ale opravdu pocítili elektrizující napětí z nového "dropu"? Jedno je jisté, něco se změnilo a streetwear scéna začíná ztrácet svou auru.

    Zlaté glóby odstartovaly letošní sezónu předávání cen. Kromě ocenění zářily i hvězdné róby

    Hollywoodské předávání prestižních ocenění není napínavé pouze díky otázce toho, kdo si z červeného koberce odnese vysněnou zlatou sošku. Láká rovněž na řadu luxusních outfitů, které slavné osobnosti tradičně oblékají. Zlaté glóby tak o víkendu zahájily sezónu dechberoucí podívané, definované metalickými odlesky nebo plunging neckline.

    TikTok popadl další trend. Fenomén clean eating balancuje na hraně

    Koncept takzvaného clean eating není žádnou novinkou. V posledních měsících ale pronikl i na sociální síť TikTok a nabral nových obrátek. Jedná se o fenomén, diktující, které potraviny jsou "čisté", či naopak "škodlivé". Právě kvůli absolutistickým tendencím, šíření dezinformací nebo zjednodušování faktů se však jedná o poněkud nebezpečný trend.

    Pánský novoroční glow-up. Jak začít leden s lepším vzhledem i pocitem?

    Nový rok je ideální příležitostí k restartu nejen v práci a vztazích, ale také ve vašem vzhledu. Glow-up není jen trend, je to část životního stylu, který vám pomůže cítit se sebevědoměji a dosáhnout svých cílů. Nejde o kompletní změnu, ale o důslednou péči a detaily, dohromady tvořící dokonalý celek. Připravili jsme snadný návod, jak na to.

    Přehlídky roku 2025 nabývají obrysů. Rozvrh nadcházejících týdnů módy

    Nový rok nabízí nejen čerstvý začátek, ale také návrat toho známého a očekávaného. Výjimkou z tohoto pravidla není ani módní svět, který už s napětím očekává comeback špičkových týdnů módy. Abyste se na něj mohli lépe připravit, nachystali jsme přehled letošních světových fashion weeků a toho, co je bude tentokrát nejvíce definovat.

    Móda v kostce: Prada vítá jaro a Missoni dává sbohem své zakladatelce

    Konec pracovního týdne přinesl i smutné novinky. Módní dům Missoni oznámil úmrtí své zakladatelky Rosity Missoni. Značka Prada zatím vítá jaro, a to pomocí kampaně s hvězdnou Carey Mulligan. Valentino pro změnu do svých řad přijal první thajskou ambasadorku, herečku Freen Sarocha. Společnost Rolex pak odstartovala nový rok zvýšením cen.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―