Více
    Redakce

    Nejcennější luxusní značkou je Porsche. Louis Vuitton předběhl letos Chanel

    Platforma Brand Finance každoročně vydává žebříček nejcennějších luxusních a prémiových značek. Letos seznamu již po osmé vládne společnost Porsche. V těsném závěsu se ovšem umístil módní dům Chanel, který tentokrát o jedno místo předběhl svou konkurenci, Louis Vuitton. Dior pak pro změnu získal titul nejsilnějšího luxusního brandu.

    Přichází pánský šatníkový upgrade. Len se stane vaším nejlepším přítelem

    Léto si žádá změnu nejen v tempu, ale i v materiálech. Pokud má pánský šatník jeden trik na to, jak zvládnout teploty s elegancí, pak je to len. Přírodní materiál je lehký, prodyšný, antibakteriální a s každým nošením příjemnější. Kdo si ho jednou oblékne ve třicetistupňovém horku, většinou už se nikdy ke klasickému bavlněnému tričku nevrátí.

    ― Reklama ―

    O nakupování se často hovoří jako o formě terapie. V angličtině je pro to výraz „retail therapy“. Skutečně v nás nákupy dokáží fyzicky vyvolat štěstí, anebo je to jen naše samolibá omluva pro to, že jsme zase utráceli peníze za věci, které ve skutečnosti nepotřebujeme?

    Přihlaste se, kdo jste někdy v zápalu emocí naběhnul do obchoďáku a odcházel z něj s pěti nákupními taškami v jedné ruce a ledovým latte v ruce druhé. V nedávném článku jsme se věnovali téma nakupování versus inflace. Průzkumy hovoří jasně: zákazníků v obchodech neubylo ani se zdražováním. Zbývá nám menší obnos pro naši osobní potřebu, ale to nás nezastaví. Vědomé utrácení a rozhodování nám totiž zase vrací pevnou půdu pod nohy a my máme díky tomu pocit, že je náš život lepší a snesitelnější.

    Nákupní terapii jsme si však ordinovali už dávno předtím. Jakoukoliv citovou nebo duševní tíseň řešíme obchodní odměnou. Problémy v práci, problémy ve vztahu, neshody, hádky. Peníze jdou v danou chvíli stranou, zajímá nás jen to, že nám nová položka vykouzlí úsměv na rtech.

    Foto: Unsplash Heidi Fin

    Co se odehrává v mozku

    Nezdá se nám to, je vědecky prokázané, že nákupní terapie v našem mozku vyvolává pozitivní chemické reakce. Klinický psycholog doktor Scott Bea z Lékařské fakulty v Clevelandu poukazuje na to, že už dokonce ta chvíle, když procházíme kolem výloh a díváme se na potenciální objekty našeho zájmu nás pozitivně ovlivňuje. Prosté očekávání možné odměny, pamlsku, uvolňuje dopamin, díky kterému se cítíme dobře. To ještě násobí touhu pokračovat. Není to tedy okamžik nákupu jako takového, ale už jeho předzvěst je z terapeutického hlediska přínosná. „Výzkumy naznačují, že nakupování má ve skutečnosti velkou psychologickou a terapeutickou hodnotu, samozřejmě pokud se provádí s mírou,“ říká.

    Kromě toho, že nákupní terapie aktivuje ty správné antistresové hormony, fyzicky dokáže snížit bolest a distribuuje po těle chemické látky zlepšující náladu, zvyšuje nám sebevědomí, navrací nám pocit sebekontroly a odvrací přetrvávající smutek. V neposlední řadě rozvíjí naši představivost, a tím umožňuje podívat se na daný problém z více úhlů. Konkrétní obrazy, vůně a textury lépe podněcují naše niterní tužby.

    „Nakupování a jeho smyslová stimulace nás nutí představovat si pozitivní výsledky,“ pokračuje doktor Bea. „Například sportovci také zjistili, že tento typ vizualizace může vyvolat pozitivní očekávání a snížit tak úzkost.” Motivací nákupní terapie je však cítit se dobře, nejde primárně o uspokojení potřeb, jako třeba když nakupujete potraviny na další týden. Cosi si vyvstanou nákupní euforií kompenzujeme a pak trpíme výčitkami, že to jsme neměli dělat.

    Foto: Pexels – Ron Lach

    Negativní dopad emočního nakupování

    Není možné všechny životní bouřky řešit nakupováním. Stále se jedná o vyhýbání se stresu a utíkání před problémy. Zpočátku se to může jevit jako rychlé a bezbolestné řešení, které však časem přeroste ve zvýšenou úzkost. Nákupní terapie vás dokonce stojí víc než si možná uvědomujete – čas, peníze, energii, které by se daly investovat do důležitějších věcí. Rostou v nás pocity viny, že jsme ”opět zhřešili”, začínáme se nudit a jsme pesimističtí. Skutečný problém nastává ve chvíli, kdy se z pouhé terapie stává závislost.

    Od terapie k závislosti

    Hranice mezi nákupní terapií a závislostí na nakupování je velmi tenká. Najednou nedokážete přestat, i když víte, že musíte. Čím dál více času trávíte přemýšlením o věcech, které nepotřebujete, nebo jejich hledáním, a než se nadějete, visí vám ve skříni čtyři stejné kožené bundy. Už o svých nákupech ani nikomu neříkáte, protože jste plní strachu a viny, co si o tom ostatní pomyslí.

    Není jednoduché v dnešní době uznat, že nevinné nákupy přerostly v posedlost. Veřejně nakupování oslavujeme, děláme, že je to úplně v pořádku, přijde nám snad i vtipné vzít s každou novou kolekcí krámy útokem. Shopaholismus je už ale stav hodný skutečné terapie.

    Foto: Pexels – Andrea Piacquadio

    Ven z nákupní horečky

    Abyste dosáhli nákupního uspokojení, nemusíte si ve skutečnosti vůbec nic koupit. Výhody v tomto ohledu mají hlavně online nákupy. „Už se vám někdy stalo, že jste naplnili košík, ale od nákupu jste nakonec upustili, protože už jste se cítili relativně spokojení? To je právě ono,“ doplňuje doktor Scott Bea. V tomto ohledu je tedy cílem skutečně už cesta samotná. Utratit méně peněz je navíc ještě uspokojivější a nese s sebou menší rizika.

    Zdroj: Cleveland Clinic, Very Well Health

    Autor článku:

    ― Reklama ―

    Vědecky prokázáno: Nakupování má skutečně terapeutické účinky. Ale kdy se z terapie stane závislost?

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    O nakupování se často hovoří jako o formě terapie. V angličtině je pro to výraz „retail therapy“. Skutečně v nás nákupy dokáží fyzicky vyvolat štěstí, anebo je to jen naše samolibá omluva pro to, že jsme zase utráceli peníze za věci, které ve skutečnosti nepotřebujeme?

    - Reklama -

    Přihlaste se, kdo jste někdy v zápalu emocí naběhnul do obchoďáku a odcházel z něj s pěti nákupními taškami v jedné ruce a ledovým latte v ruce druhé. V nedávném článku jsme se věnovali téma nakupování versus inflace. Průzkumy hovoří jasně: zákazníků v obchodech neubylo ani se zdražováním. Zbývá nám menší obnos pro naši osobní potřebu, ale to nás nezastaví. Vědomé utrácení a rozhodování nám totiž zase vrací pevnou půdu pod nohy a my máme díky tomu pocit, že je náš život lepší a snesitelnější.

    Nákupní terapii jsme si však ordinovali už dávno předtím. Jakoukoliv citovou nebo duševní tíseň řešíme obchodní odměnou. Problémy v práci, problémy ve vztahu, neshody, hádky. Peníze jdou v danou chvíli stranou, zajímá nás jen to, že nám nová položka vykouzlí úsměv na rtech.

    Foto: Unsplash Heidi Fin

    - Reklama -

    Co se odehrává v mozku

    Nezdá se nám to, je vědecky prokázané, že nákupní terapie v našem mozku vyvolává pozitivní chemické reakce. Klinický psycholog doktor Scott Bea z Lékařské fakulty v Clevelandu poukazuje na to, že už dokonce ta chvíle, když procházíme kolem výloh a díváme se na potenciální objekty našeho zájmu nás pozitivně ovlivňuje. Prosté očekávání možné odměny, pamlsku, uvolňuje dopamin, díky kterému se cítíme dobře. To ještě násobí touhu pokračovat. Není to tedy okamžik nákupu jako takového, ale už jeho předzvěst je z terapeutického hlediska přínosná. „Výzkumy naznačují, že nakupování má ve skutečnosti velkou psychologickou a terapeutickou hodnotu, samozřejmě pokud se provádí s mírou,“ říká.

    Kromě toho, že nákupní terapie aktivuje ty správné antistresové hormony, fyzicky dokáže snížit bolest a distribuuje po těle chemické látky zlepšující náladu, zvyšuje nám sebevědomí, navrací nám pocit sebekontroly a odvrací přetrvávající smutek. V neposlední řadě rozvíjí naši představivost, a tím umožňuje podívat se na daný problém z více úhlů. Konkrétní obrazy, vůně a textury lépe podněcují naše niterní tužby.

    „Nakupování a jeho smyslová stimulace nás nutí představovat si pozitivní výsledky,“ pokračuje doktor Bea. „Například sportovci také zjistili, že tento typ vizualizace může vyvolat pozitivní očekávání a snížit tak úzkost.” Motivací nákupní terapie je však cítit se dobře, nejde primárně o uspokojení potřeb, jako třeba když nakupujete potraviny na další týden. Cosi si vyvstanou nákupní euforií kompenzujeme a pak trpíme výčitkami, že to jsme neměli dělat.

    Foto: Pexels – Ron Lach

    Negativní dopad emočního nakupování

    Není možné všechny životní bouřky řešit nakupováním. Stále se jedná o vyhýbání se stresu a utíkání před problémy. Zpočátku se to může jevit jako rychlé a bezbolestné řešení, které však časem přeroste ve zvýšenou úzkost. Nákupní terapie vás dokonce stojí víc než si možná uvědomujete – čas, peníze, energii, které by se daly investovat do důležitějších věcí. Rostou v nás pocity viny, že jsme ”opět zhřešili”, začínáme se nudit a jsme pesimističtí. Skutečný problém nastává ve chvíli, kdy se z pouhé terapie stává závislost.

    Od terapie k závislosti

    Hranice mezi nákupní terapií a závislostí na nakupování je velmi tenká. Najednou nedokážete přestat, i když víte, že musíte. Čím dál více času trávíte přemýšlením o věcech, které nepotřebujete, nebo jejich hledáním, a než se nadějete, visí vám ve skříni čtyři stejné kožené bundy. Už o svých nákupech ani nikomu neříkáte, protože jste plní strachu a viny, co si o tom ostatní pomyslí.

    Není jednoduché v dnešní době uznat, že nevinné nákupy přerostly v posedlost. Veřejně nakupování oslavujeme, děláme, že je to úplně v pořádku, přijde nám snad i vtipné vzít s každou novou kolekcí krámy útokem. Shopaholismus je už ale stav hodný skutečné terapie.

    Foto: Pexels – Andrea Piacquadio

    Ven z nákupní horečky

    Abyste dosáhli nákupního uspokojení, nemusíte si ve skutečnosti vůbec nic koupit. Výhody v tomto ohledu mají hlavně online nákupy. „Už se vám někdy stalo, že jste naplnili košík, ale od nákupu jste nakonec upustili, protože už jste se cítili relativně spokojení? To je právě ono,“ doplňuje doktor Scott Bea. V tomto ohledu je tedy cílem skutečně už cesta samotná. Utratit méně peněz je navíc ještě uspokojivější a nese s sebou menší rizika.

    Zdroj: Cleveland Clinic, Very Well Health

    ― Reklama ―

    Sarah Burton staví do popředí ženy. Poctila je v nové kampani pro Givenchy

    Stále ještě čerstvá kreativní ředitelka módního domu Givenchy Sarah Burton odhalila další kampaň. Tentokrát do ní zapojila nejen známé modelky, ale také svou crew. Před kameru se tak postavila make-up umělkyně nebo stylistka, se kterými návrhářka dlouhodobě spolupracuje. Designérka opět dokazuje, že ve své práci staví do popředí hlavně ženy.

    Virgil Abloh a jeho nesmazatelná stopa. Znáte život a kariéru slavného vizionáře?

    Virgil Abloh patřil mezi tvůrce, kteří dokázali změnit vnímání luxusu a zasadit svou tvorbu do popkultury. Architekt vzděláním, vizionář srdcem a vypravěč generace, jež chtěla luxus cítit, ne jen obdivovat. Byl prvním Afroameričanem, který usedl do čela pánských kolekcí Louis Vuitton a mužem, jenž s lehkostí překládal jazyk ulice do slovníku vysoké módy. V pouhých 41 letech odešel, ale jeho odkaz zůstal nesmrtelný.

    Podzim oživí správná manikúra. Uspějete s aura nehty i rudými odstíny

    V sychravém podzimním počasí jsou často drobné detaily to jediné, co nám dokáže spravit náladu. Pokud hledáte způsoby, jak pokořit blížící se chmury spojené s mizejícím sluníčkem, zachrání vás aktuální trendy manikúra. Diktuje totiž odstíny, se kterými rozhodně smutnit nebudete. Vyzkoušejte hravý aura look, nebo se vraťte k nadčasově rudým tónům.

    Je libo syrová treska za 55 dolarů? Značka David mění protein v luxusní zážitek

    Značka David dělá z obyčejné ryby symbol statusu a testuje, kam až sahá ochota zákazníků zaplatit za čisté bílkoviny a vizuálně atraktivní balení. Společnost na trh kromě svých proteinových tyčinek nedávno uvedla také mraženou tresku za 55 dolarů. Zákazníci jsou však stále připravení si připlatit. Proč je nezarazí ani přehnaně vysoká cenovka?

    Pravý luxus nemá logo. Nadčasová „logoless“ móda je stále nejlepší investicí

    V módním světě plném křiklavých log a výrazných monogramů stojí na opačném konci spektra hnutí, jenž si nepotřebuje dokazovat svou hodnotu. Logoless styl, tedy luxus bez loga. Mluví kvalitou materiálů, dokonalým střihem a pečlivými detaily. Navzdory trendy maximalismu zůstává pevně zakotvený v nadčasové eleganci, kterou trendy neovlivní.

    Znáte pohnutou pověst Dolce & Gabbana? Kontroverze střídá výsměch

    Italské duo návrhářů Dolce & Gabbana vytvořilo jednu z nejvýraznějších značek luxusní módy posledních dekád. Její estetika je odvážná, teatrální a hluboce zakořeněná v italské kultuře. Jenže vedle zlatých brokátů, krajkových rób a ikonických kabelek se na povrch opakovaně dostávají provokativní skandály. Módní dům Dolce & Gabbana se tak ocitá v unikátní pozici, je totiž obdivována i nenáviděna zároveň.

    My Oxford Year vzbudil módní vlnu zájmu. Preppy styl však není novinkou

    Jakmile Netflix ohlásí nový film s romantickou zápletkou v univerzitním prostředí, vypukne panika. Na filmech s podkresem britských vysokých škol a zapovězenou láskou zkrátka něco je. Není proto divu, že i módní kousky využité v těchto snímcích se pravidelně derou na vrchol oblíbenosti. Nadčasový anglický preppy styl je tak opět v popředí.

    Módní značky přivítaly podzim. Na pomoc si pozvaly známé tváře

    Blíží se podzim a spolu s ním se do popředí derou čerstvé módní kampaně. Značky si pro propagaci nových kolekcí opět přizvaly známé tváře. Skims, společnost z dílny Kim Kardashian, odhalila spolupráci se zpěvákem Post Malone. Tváří podzimní řady Michael Kors je zpěvačka Suki Waterhouse a u Alexandra McQueen září modelka Alex Consani.

    Všechno nejlepší, Coco. Ikonická kabelka Chanel 2.55 zdobí módní scénu už 70 let

    Někdy se celý svět vleze jen do jedné kabelky. Od roku 1955 se právě takovou taškou stal ikonický model 2.55 od Chanel, který i o 70 let později imponuje kupujícím svou nadčasovostí. Praktičnost se spojila s luxusem a Coco Chanel ženám po celém světě dala přesně to, co potřebovaly. Jednoduše proto, že ji unavovalo nosit kabelku v ruce.

    Elegance a pohodlí v jednom. Loafers budou u pánů bodovat i příští rok

    Z rybářských vesnic v Norsku přes univerzitní kampusy až na přehlídková mola. Klasické loafers přinášejí do každého outfitu elegantní a uhlazený vzhled a zároveň pomáhají zachovat nenucený šarm. Dokazují, že jednoduché a nadčasové slip-on boty mají sílu obstát opravdu v každé době. V pánské módě proto zůstanou i příští rok.

    Podzim se ponese ve znamení ponča. Vrací se luxusnější než kdy dřív

    Ponča jsou zpět a vrací se v luxusní podobě. Modely, které se budou nosit letošní podzim, jsou elegantní a volně splývavé, z hedvábí nebo hřejivého kašmíru. Trend si rychle našel cestu do šatníků nejen jako přehoz, jenž zahřeje, ale i jako doplněk. V létě jsou populární lehké a průsvitné varianty, které sice nezahřejí, ale o to větší dodají outfitu šmrnc. Návrat ponč potvrzují i módní domy jako například Hermès.

    Louis Vuitton píše novou kapitolu. Uvádí svou první make-up řadu

    Další ze slavných módních domů vkročí na pole luxusní kosmetiky. Louis Vuitton oznámil plány na vydání vlastní make-up řady La Beauté před půl rokem. Koncem srpna však odhalí své první produkty, na kterých spolupracoval s věhlasnou maskérkou Pat McGrath. Patří mezi ně na 55 odstínů rtěnek, 10 hydratačních balzámů a osm paletek očních stínů.

    Sluncem prosycený make-up? Beauty scénu ovládá Toasty Glam

    Letošní léto nabídlo ještě jeden poslední make-up trend. Kosmetickým taštičkám vévodí v srpnu takzvaný Toasty Glam. Jedná se o look plný hlubokých tónů, zbarvujících do odstínů bronzové a cihlové nejen tváře, ale také oční...

    Od Carrie Bradshaw po Charli XCX. Vivienne Westwood mění svatby ve sny nevěst

    Vivienne Westwood rezonuje od červeného koberce až po oltář. Její svatební šaty oblékla fiktivní postava Carrie Bradshaw, influencerka Hailey Bieber i zpěvačka Charli XCX. Každá z nich jimi vyjádřila vlastní verzi nevěsty, a přesto nesla nezaměnitelný rukopis značky. Ta dokáže propojit aristokratickou siluetu s odvážnou sebejistotou, čímž vytváří róby, jež přetrvávají v paměti stejně jako okamžik, pro který vznikly.

    Móda v kostce: SZA tvoří pro Vans a Pharrell odhalil tenisky Jellyfish

    Začátek týdne s sebou přináší několik novinek. Zpěvačka SZA se stala novou uměleckou ředitelkou Vans. Pharrell Williams pro změnu odhalil nové tenisky ve spolupráci s Adidas, a to Virginia Adistar Jellyfish. Miu Miu vydává novou vůni Miutine a Louis Vuitton zase kampaň s Judem Bellingham. Na trhu hodinek z druhé ruky vítězí Rolex a Patek Philippe.

    Zrozeno z moře, poháněno světlem. Iris van Herpen oživila haute couture

    Když Iris van Herpen otevřela svou kolekci Sympoiesis na Paris Haute Couture Week podmanivým živým lookem, svět módy se na chvíli zastavil. Před publikem se vynořila modelka oděná do bioluminiscenčního zázraku tvořeného 125 miliony řas, které reagují na světlo a teplotu. Výsledkem není pouhý oděv, ale živoucí organismus.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―