Více

    ― Reklama ―

    Procházení se po obchodech, hledání nejvýhodnější ceny a ulovení posledního kousku. Přesně k takovým aktivitám se snaží lidé utíkat ve stresujících obdobích. K nakupování se proto obrátili také při stále trvající inflaci. Ukázala to studie platformy Klaviyo.

    Navzdory zdražujícím se cenám lidí v obchodních domech neubývá. Nový výzkum spotřebitelské platformy Klaviyo ukázal jeden z důvodů proč. Podle něj totiž lidé nahlížejí na nakupování jako na „terapii“. Pomáhá jim tak zapomenout na stres, který zažívají ve svém životě. Ten může být způsobený třeba problémy v práci, ale také například trvající inflací. Studie zahrnula více než tisíc lidí žijících ve Spojených státech amerických.

    Její výsledky pak ukázaly, že přes 60 procent tázaných používá nakupování pro zlepšení své nálady. Asi 49 procent dále přiznalo, že nakupují nepotřebné věci, jelikož cítí stres ohledně současného stavu ekonomiky. Zároveň si ale 55 procent z nich uvědomuje, že inflace v následujících šesti měsících ovlivní to, jakým způsobem budou utrácet peníze. Největší radost jim pak dělá nákup menších, ale luxusních položek.

    Vysvětlila to viceprezidentka marketingové platformy Klaviyo Jen Rapp. „V porovnání se stejným obdobím loňského roku jsme letos v březnu zpozorovali nárůst nákupu položek, jako jsou linky na oči, krém nebo lak na nehty,“ popsala. Podle ní je důvodem to, že zakoupení drobnějších předmětů vzbuzuje v nakupujících okamžitý pocit uspokojení. „Nabídne jim také rozptýlení od stresorů, jakými je ekonomika nebo pracovní trh,“ dodala Rapp.

    Díky nakupování získáváme dojem, že máme nad naším životem opět kontrolu

    Pocit štěstí při nakupování ovšem doprovází i méně veselé chvíle. Podle výzkumu Fuqua School of Business z Duke University lidé častěji koupě litují, když je zároveň trápí finanční problémy. „Ze zakoupeného produktu máte menší radost, než pokud byste se necítili svázaní svými financemi,“ vysvětlil profesor marketingu a psychologie Gavan Fitzsimons. Takové pocity se mají podle studie zahrnující 25 tisíc spotřebitelů vztahovat jak na lidi s nízkými, tak vysokými příjmy.

    Zdroj: Reuters

    Proč tedy v nákupech pokračujeme i přes nejistotu naší finanční situace? Odpověď nabídl výzkum Journal of Consumer Psychology z roku 2014. Podle něj totiž nákupy snižují pocit smutku, který je často spojovaný se ztrátou kontroly. Ve chvílích, kdy ale činíme svá nákupní rozhodnutí, přebíráme opět řízení našeho života do vlastních rukou. Podobné zvyky ovšem mohou vést k závislosti na nakupování. Ta je přitom společností přehlížena, jelikož sama přehnanou spotřebu „normalizuje“.

    Zdroj: WWD, CNBC, Financial Times, Twitter

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.cz/author/katerina-hlavackova/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    ― Reklama ―

    Před inflací utíkají lidé do obchodů. Nakupování vnímají jako terapii

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Procházení se po obchodech, hledání nejvýhodnější ceny a ulovení posledního kousku. Přesně k takovým aktivitám se snaží lidé utíkat ve stresujících obdobích. K nakupování se proto obrátili také při stále trvající inflaci. Ukázala to studie platformy Klaviyo.

    - Reklama -

    Navzdory zdražujícím se cenám lidí v obchodních domech neubývá. Nový výzkum spotřebitelské platformy Klaviyo ukázal jeden z důvodů proč. Podle něj totiž lidé nahlížejí na nakupování jako na „terapii“. Pomáhá jim tak zapomenout na stres, který zažívají ve svém životě. Ten může být způsobený třeba problémy v práci, ale také například trvající inflací. Studie zahrnula více než tisíc lidí žijících ve Spojených státech amerických.

    Její výsledky pak ukázaly, že přes 60 procent tázaných používá nakupování pro zlepšení své nálady. Asi 49 procent dále přiznalo, že nakupují nepotřebné věci, jelikož cítí stres ohledně současného stavu ekonomiky. Zároveň si ale 55 procent z nich uvědomuje, že inflace v následujících šesti měsících ovlivní to, jakým způsobem budou utrácet peníze. Největší radost jim pak dělá nákup menších, ale luxusních položek.

    Vysvětlila to viceprezidentka marketingové platformy Klaviyo Jen Rapp. „V porovnání se stejným obdobím loňského roku jsme letos v březnu zpozorovali nárůst nákupu položek, jako jsou linky na oči, krém nebo lak na nehty,“ popsala. Podle ní je důvodem to, že zakoupení drobnějších předmětů vzbuzuje v nakupujících okamžitý pocit uspokojení. „Nabídne jim také rozptýlení od stresorů, jakými je ekonomika nebo pracovní trh,“ dodala Rapp.

    - Reklama -

    Díky nakupování získáváme dojem, že máme nad naším životem opět kontrolu

    Pocit štěstí při nakupování ovšem doprovází i méně veselé chvíle. Podle výzkumu Fuqua School of Business z Duke University lidé častěji koupě litují, když je zároveň trápí finanční problémy. „Ze zakoupeného produktu máte menší radost, než pokud byste se necítili svázaní svými financemi,“ vysvětlil profesor marketingu a psychologie Gavan Fitzsimons. Takové pocity se mají podle studie zahrnující 25 tisíc spotřebitelů vztahovat jak na lidi s nízkými, tak vysokými příjmy.

    Zdroj: Reuters

    Proč tedy v nákupech pokračujeme i přes nejistotu naší finanční situace? Odpověď nabídl výzkum Journal of Consumer Psychology z roku 2014. Podle něj totiž nákupy snižují pocit smutku, který je často spojovaný se ztrátou kontroly. Ve chvílích, kdy ale činíme svá nákupní rozhodnutí, přebíráme opět řízení našeho života do vlastních rukou. Podobné zvyky ovšem mohou vést k závislosti na nakupování. Ta je přitom společností přehlížena, jelikož sama přehnanou spotřebu „normalizuje“.

    Zdroj: WWD, CNBC, Financial Times, Twitter

    ― Reklama ―

    Méně scrollování, více života. Trend anti-rot summer nutí ke zpomalení

    Pokud už jste unavení z nekonečného scrollování na sociálních sítích, ztrácíte motivaci a cítíte, že máte zahlcenou mysl, pravděpodobně na vás doléhá „brainrot“. Nemusíte ale zoufat, trend „anti-rot summer“ přichází s tipy, jak v létě zpomalit a konečně se nadechnout. Den offline, seznam radostí i příprava letních „snacks“ mají jedno společné, pomohou vám zpomalit a znovu naplno vnímat svět kolem sebe.

    Jacquemus sebral módě opulenci. Navrátil se k venkovským kořenům

    Pařížský týden pánské módy zakončila přehlídka z dílny Jacquemus. Návrhář odhalil svou kolekci pro jaro a léto příštího roku v ohromujících prostorách L'Orangerie ve Versailles. S řadou Le Paysan tentokrát oslavil své venkovské kořeny, jimž vzdal hold lehkými střihy, přírodními materiály a nenucenými siluetami, odkazujícími na jeho domov.

    Bon voyage. Se správnou skin care zvládnete hory i dovolenou pod širákem

    Skin care má ve známém prostředí většinou jasný řád. Když ale přijde na cestování na lehko, i ta nejlépe promyšlená rutina musí projít jistou redukcí. Být připraven neznamená sbalit celou koupelnovou poličku, ale chytře sestavit funkční, avšak minimalistický arsenál. Nezabere celý batoh, ale přesto pleti efektivně dopřeje vše, co jí náleží.

    Snídaně jako nejdůležitější jídlo dne. Longevity odborníci nesouhlasí

    Na snídani má každý názor. Někdo ji miluje, jiný považuje za ztrátu času. Někdo snídá hned po probuzení, jiný ranní rituál nechá až na jedenáctou, nebo ho nepodstoupí vůbec. Zatímco večeře je společenská událost a oběd čas na pauzu, snídaně bývá často přehlížená. Ale právě v tom tkví její kouzlo. Není o pravidlech, ale o zvyku. A přitom je to právě první jídlo dne, které ukrývá sílu určit, jak se budete cítit celý den.

    Milán zaplavila pánská móda. Ohromila Prada, Dolce & Gabbana i Armani

    Pánská móda zná trendy příštího roku. Koncem minulého týdne odstartoval v Miláně menswear fashion week a nabídl módní scéně hned několik dechberoucích přehlídek. Módní domy jako Prada, Dolce & Gabbana a Emporio Armani nabídly vhled do roku 2026. Budoucí léto vidí jako kombinaci sporty chic, italské elegance a nadčasových střihů.

    Dovolená bez kompromisů. Objevte stylové a bezpečné destinace pro sólo cestovatelky

    Sedíte na terase s výhledem na oceán, na kůži vás hřejí sluneční paprsky a nikdo po vás nic nechce. Sólo cestování se stává nejen mezi ženami stále oblíbenějším. Jde totiž o cenný čas, který trávíte vlastním tempem a máte možnost napojit se znovu sami na sebe. Zároveň je to ale velký krok, který vyžaduje odvahu vystoupit z komfortní zóny. Pohodlnosti se ale vzdávat nemusíte. Pokud vyberete správnou destinaci, dovolená bude naplněna pohodou, klidem a pocitem bezpečí.

    Hydratace s elegancí. Zažeňte žízeň trendy letními drinky

    Horké letní dny s sebou nenesou pouze vysněné momenty u pláže či bazénu, ale také nepříjemnosti spojené s rychle stoupajícími teplotami. Zpříjemněte si teplé měsíce trendy drinky, které kromě hydratace ukrývají i další výhody. Ochlaďte se domácí kombuchou, zmraženými zázvorovými "panáky" nebo koktejly, ukrývajícími elektrolyty.

    Montblanc pronikl do světa filmu. Naverboval režiséra Wese Anderson

    Luxusní značka Montblanc rozšiřuje své portfolio. V nejnovější kampani totiž objevuje filmovou scénu. Ve čtvrtek odhalila spolupráci se světově uznávaným režisérem Wesem Anderson. Ten pro značku vytvořil speciální krátký film, doplněný také o fotografie, a to za asistence svých oblíbených herců. Režisér se v kampani dokonce sám objevuje.

    Má nový Harry Potter šanci? Chystaný seriál budí kontroverze

    Kouzelnický svět Harryho Pottera se opět probouzí k životu. Sociální sítě křižují vášnivé diskuze o chystaném seriálu, založeném na sedmi původních knihách, jenž má na televizní obrazovky dorazit koncem roku 2026. Nedávné informace o castingu pak rozvířily pochyby o tom, zda má nejnovější projekt z dílny HBO u věrných fanoušků vůbec šanci.

    Marni má volný trůn. Módní dům oznámil odchod návrháře Francesca Risso

    Zdá se, že kolotoč výměny kreativních ředitelů ještě nekončí. Ticho, které na módní scéně nastalo po dosazení Jonathana Anderson do vedení všech sekcí Dior, skončilo. Přerušilo ho nečekané oznámení módního domu Marni. Po téměř 10 letech se loučí se svým kreativním ředitelem, Francescem Risso. Kdo ho nahradí je prozatím neznámé.

    Krása střídá nádheru. Praktické SPF balzámy maskují ochranu za elegantní líčení

    Více produktů v jednom je vždy praktická volba. Ne vždy sice takový výrobek nutně znamená perfektní účinek na všech frontách, SPF balzámy se ale rozhodně řadí mezi svaté grály léta. Vylepší každodenní kosmetickou rutinu nejen ochranou proti slunci, zároveň nabídnou buď decentní zabarvení, nebo dokonce podmanivé zvýraznění rtů.

    Léto volá po extra péči. Změny žádá i pánská kosmetika

    Letní paprsky neznamenají pouze slibně třpytící se hladinu jezer, rozpouštějící se lahodnou zmrzlinu a teplem prosycené dny. Spolu s jejich sílou roste rovněž nutnost obměny kosmetické taštičky. Výjimkou není ani pánská skin care, jež si v následujících horkých měsících žádá revizi. Neobejdete se bez hydratačních, ani zklidňujících pomocníků.

    Proč byste měli znát umělkyni Lisu Jahovic? Přetváří předměty na kinetické sochy

    Věci, které většina lidí přehlédne, ona pozoruje se zneklidňující intenzitou. Lisa Jahovic, britská umělkyně působící v Londýně, se nespecializuje na monumentální plátna, ani výkřiky instalací. Její disciplína se těžko zařazuje. Osciluje mezi fotografií, filmem a sochařstvím, a přitom zůstává osobitá. Zatímco jiní umělci hledají inspiraci ve výjimečných událostech, Jahovic se obrací k obyčejnosti.

    Móda v kostce: Carolina Herrera vítá nový parfém a Max Mara láká na cruise 2026

    Italský módní dům Max Mara představil ve své cruise kolekci pro rok 2026 vrchol italské elegance. Překvapivě nenucenou resort řadu vydal pro Valentino také návrhář Alessandro Michele. Carolina Herrera uvádí nový parfém La Bomba a Emma Chamberlain spolupracuje s platformou Pinterest. Manolo Blahnik sponzoruje výstavu o Marii Antoinette.

    Zdání často klame. U těchto kousků si online nákupy raději odpusťte

    Online nákupy mají řadu nesporných výhod. Od úspory času až po obrovský výběr, ve většině případech jednoduše vyhrávají na plné čáře. Existují ovšem módní kousky, u kterých se pohodlnost při nákupu nevyplácí. Ne vždy lze velikost, střih a barvu odhadnout virtuálně. Mnohem lepší službu vám udělají "staré dobré" kamenné prodejny.

    Módní průmysl musí obrátit. Brodí se krizí devastující nadprodukce

    Škodlivé dopady módního průmyslu na životní prostředí nejsou žádným tajemstvím. Přesto je jeden z největších problémů módní scény často v tichosti odsouván do pozadí. Právě na něj upozornil report udržitelné show Source Fashion. Zvýraznil totiž alarmující krizi nadprodukce, jež za sebou zanechává hromady oblečení, zaplavující přeplněné skládky.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―