Analytikové začátkem letošního roku očekávali návrat luxusního průmyslu ke stabilnímu růstu. Koncem prvního čtvrtletí však museli své původní odhady přehodnotit. Sílící nacionalistické politiky, převážně ve Spojených státech amerických a Číně, totiž ohrožují také svět luxusu. Kromě trvající nestabilní ekonomiky tak musí čelit také rostoucím clům.
První měsíce letošního roku se na poli ekonomiky staly svědky sílících nacionalistických politik. Americký prezident Donald Trump nastoupil do úřadu spolu s plánem navýšit cla na dovoz zboží z Kanady, Číny, ale také Evropy. Rozpoutal tím jak odvetu ze strany obchodních partnerů, tak potencionální hrozby globálnímu obchodování. Dopadům proto neunikl ani luxusní průmysl.
Analytici společnosti Bernstein vydali koncem března prohlášení, ve kterém varovali před zpomalením růstu luxusních značek. Už dlouhodobě totiž čelí nepříznivým ekonomickým podmínkám, způsobeným mimo jiné trvající inflací a dopady světové pandemie. Hrozba v podobě zpřísňujících se cel proto pro slavné módní domy znamená ještě vážnější prohloubení trvajících globálních problémů.


Zdroj: Gucci
Nejkritičtější jsou především importy do Spojených států amerických (USA). Firma McKinsey ve svém nedávném reportu odhadla, že by případná cla mohla snížit „luxusní“ útraty v USA o nejméně 46 a nejvíce 78 miliard dolarů. Pro světové značky přitom americký trh představuje jednu z nejvýdělečnějších lokalit. Připravit se proto musí nejen na těžké období, ale také záložní plány.
Analytici nabízejí únikové cesty. Pomoct mohou nové pobočky i neobjevené destinace
Analytici luxusním společnostem radí hned několik postupů. Jedním ze způsobů, jak se propadu prodejů vyhnout, je vypravit se na nové trhy. Některé značky proto nedávno zavítaly například do Indie. Další taktikou je naopak posílit působení na klíčových trzích, třeba právě v USA. Módní domy proto postupně otevírají nové pobočky i mimo velkoměsta, jako je New York či Los Angeles.
Zákazníci mohou jejich zboží nově najít rovněž v metropolích jako Detroit, Austin, St. Louis nebo Nashville. Vyplácí se rovněž investice do globálních partnerství, spojených například se sportem. Příkladem je loňská spolupráce koncernu LVMH na letních olympijských hrách. Ať už značky zvolí jakoukoli metodu, je prozatím jisté, že je letos na jaře čeká poměrně turbulentní období.
Zdroje: The Fashion Network, WWD, Instagram, YouTube