Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Módní kousky čeká nový originální doplněk. Nejedná se o výšivky, korálky ani potisk, místo toho se mohou těšit na vlastní digitální pas. Evropská unie pokračuje ve svém boji proti greenwashingu. Již dříve představila koncept, na jehož základě by mělo být možné zkontrolovat původ produktu a „zelená“ prohlášení značek. První pasy by mohly začít platit již v roce 2027.

    Pokud nenakupujete výhradně na české módní scéně nebo v sekáčích, ale přesto hodláte nakupovat uvědoměle, nejspíše znáte ten konstantní boj. Vyhlídnete si vysněný kousek, který zdobí pomyslná nálepka udržitelnosti. Při jeho výrobě mělo být použito menší množství vody než obvykle a vlákna pochází čistě z recyklovaných materiálů. Alespoň to tvrdí daná značka. Jak jen ale její „zelená“ tvrzení ověřit?

    Přesně této situaci se dlouhodobě snaží zamezit Evropská unie. Ve svém boji proti greenwashingu, tedy klamnému používání pojmů naznačujících udržitelnost produktů, vytvořila koncept digitálních produktových pasů, známých také jako DPP (digital product passports). Jedná se o QR kódy či elektronické štítky, jež by potenciální zákazníci mohli naskenovat a zkontrolovat, zda jsou prohlášení značek pravdivá.

    Zdroje: Unsplash

    Načíst by se jim totiž měli informace o tom, z čeho je daný produkt vytvořený, kolik energie spotřebovala jeho výroba, jaké chemikálie firma použila, ale také jaké subjekty se na jeho produkci podílely. Dodavatelé z Bangladéše, tedy druhého největšího exportéra textilu na světě, by měli dle analýzy Výzkumné služby Evropského parlamentu začit první verzi inovativních digitálních pasů implementovat již od roku 2027.

    Digitální pasy dají greenwashingu utrum. Jejich zavedení však doprovází překážky

    Potenciálně by ovšem kód nebo štítek měl obsahovat každý kus oblečení putující do Evropské unie. „Vzhledem k tomu, že spotřebitelé kladou větší důraz na udržitelnost a transparentnost, mohl by se DPP stát klíčovým nástrojem pro poskytování záznamů o environmentální stopě každého kusu látky,“ uvedl pro Reuters místopředseda bangladéšské oděvní firmy Newage Group of Industries Asif Ibrahim.

    @sustainablefashionfriend A short summary! What do you guys think about DPPs? #digitalproductpassport #eugreendeal #epr #extendedproducerresponsibilty #secondhandfashion #resell #influencers #fashionindustry #deinfluencing #carbonfootprint #fashioninspo #greenwashing #fashionreview #fashionrevolution #sustainablefashion #sustainableinnovation #fashioninnovation #fashiondesign #europe #luxury #sustainabilityeducation #fashioneducation #fashionnews #climatechange #climateaction #climateactivist #circularfashion #circulareconomy #lineareconomy #fashiontok #environmenttok #onlineshopping #fyp #foryou #fashiondesign #textilewaste #fypシ #viral #clothes #trends ♬ original sound – Sustainable Fashion Friend

    Upozornil ovšem také na první potenciální překážku v „zeleném“ plánu Evropské unie. Poukázal totiž na to, že menší bangladéšské textilní společnosti budou žádat nové hardware a software zázemí na to, aby mohly DPPs v budoucnosti vůbec zavést. „Dodavatelé budou potřebovat podporu od globálních značek a rozvojových organizací, aby mohli modernizovat své dosavadní kapacity,“ vysvětlil Ibrahim.

    Zdroje: Fashion Network, Context News, Eco Business, Reuters, Instagram, TikTok

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.cz/author/katerina-hlavackova/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    ― Reklama ―

    Evropská unie brojí proti greenwashingu. Původ produktů prozradí digitální pasy

    ― Reklama ―

    Módní kousky čeká nový originální doplněk. Nejedná se o výšivky, korálky ani potisk, místo toho se mohou těšit na vlastní digitální pas. Evropská unie pokračuje ve svém boji proti greenwashingu. Již dříve představila koncept, na jehož základě by mělo být možné zkontrolovat původ produktu a „zelená“ prohlášení značek. První pasy by mohly začít platit již v roce 2027.

    Pokud nenakupujete výhradně na české módní scéně nebo v sekáčích, ale přesto hodláte nakupovat uvědoměle, nejspíše znáte ten konstantní boj. Vyhlídnete si vysněný kousek, který zdobí pomyslná nálepka udržitelnosti. Při jeho výrobě mělo být použito menší množství vody než obvykle a vlákna pochází čistě z recyklovaných materiálů. Alespoň to tvrdí daná značka. Jak jen ale její „zelená“ tvrzení ověřit?

    Přesně této situaci se dlouhodobě snaží zamezit Evropská unie. Ve svém boji proti greenwashingu, tedy klamnému používání pojmů naznačujících udržitelnost produktů, vytvořila koncept digitálních produktových pasů, známých také jako DPP (digital product passports). Jedná se o QR kódy či elektronické štítky, jež by potenciální zákazníci mohli naskenovat a zkontrolovat, zda jsou prohlášení značek pravdivá.

    Zdroje: Unsplash

    Načíst by se jim totiž měli informace o tom, z čeho je daný produkt vytvořený, kolik energie spotřebovala jeho výroba, jaké chemikálie firma použila, ale také jaké subjekty se na jeho produkci podílely. Dodavatelé z Bangladéše, tedy druhého největšího exportéra textilu na světě, by měli dle analýzy Výzkumné služby Evropského parlamentu začit první verzi inovativních digitálních pasů implementovat již od roku 2027.

    Digitální pasy dají greenwashingu utrum. Jejich zavedení však doprovází překážky

    Potenciálně by ovšem kód nebo štítek měl obsahovat každý kus oblečení putující do Evropské unie. „Vzhledem k tomu, že spotřebitelé kladou větší důraz na udržitelnost a transparentnost, mohl by se DPP stát klíčovým nástrojem pro poskytování záznamů o environmentální stopě každého kusu látky,“ uvedl pro Reuters místopředseda bangladéšské oděvní firmy Newage Group of Industries Asif Ibrahim.

    @sustainablefashionfriend A short summary! What do you guys think about DPPs? #digitalproductpassport #eugreendeal #epr #extendedproducerresponsibilty #secondhandfashion #resell #influencers #fashionindustry #deinfluencing #carbonfootprint #fashioninspo #greenwashing #fashionreview #fashionrevolution #sustainablefashion #sustainableinnovation #fashioninnovation #fashiondesign #europe #luxury #sustainabilityeducation #fashioneducation #fashionnews #climatechange #climateaction #climateactivist #circularfashion #circulareconomy #lineareconomy #fashiontok #environmenttok #onlineshopping #fyp #foryou #fashiondesign #textilewaste #fypシ #viral #clothes #trends ♬ original sound – Sustainable Fashion Friend

    Upozornil ovšem také na první potenciální překážku v „zeleném“ plánu Evropské unie. Poukázal totiž na to, že menší bangladéšské textilní společnosti budou žádat nové hardware a software zázemí na to, aby mohly DPPs v budoucnosti vůbec zavést. „Dodavatelé budou potřebovat podporu od globálních značek a rozvojových organizací, aby mohli modernizovat své dosavadní kapacity,“ vysvětlil Ibrahim.

    Zdroje: Fashion Network, Context News, Eco Business, Reuters, Instagram, TikTok

    ― Reklama ―

    Poničené kabelky jako nový symbol luxusu. Deformuje je Chanel, Miu Miu i Gucci

    Poničené kabelky s patinou, škrábanci a zmuchlaným povrchem stojí v centru pozornosti módního světa. Estetika opotřebení se stala vysoce žádoucím znakem vkusu, který komunikuje nadnesenost, zkušenost a jistotu. Taška už dávno neslouží jako nedotknutelný objekt hodný neustálého pečování. Nese stopy pohybu, dotyku a života. Právě v tom spočívá její přitažlivost.

    Venku přituhuje. Kampaň Casablanca Resort 2026 však nemůže být víc hot

    Casablanca vydala novou kampaň ke kolekci Resort 2026. Její inspirací se stalo velkolepé Los Angeles a post múzy si vysloužila modelka a herečka Iris Law, která v ikonické rezidenci Sheats-Goldstein zazářila jako pravá hollywoodská hvězda. Fotografie měly nastínit odlišnou tvář města andělů. Chybí proto prosluněné pláže, wellness lifestyle nebo modrá obloha. 

    Film Fever: Jaké celebritě fandíte? Vybereme vám na základě ní vánoční film

    Čas svátků je tady a s ním přichází i maratony vánočních filmů, které si každoročně vychutnáváme s hrníčkem teplého kakaa a talířem dokonale měkkého cukroví. Každý má rád něco jiného a už od dětství si volí mezi americkými kultovkami nebo klasickými českými pohádkami, kde dobro vždy zvítězí nad zlem. Níže si můžete vybrat ideální film podle své oblíbené celebrity, jež vás tentokrát svátečním večerem provede.

    Stojí průměrná korejská kosmetika za to? V mnohém se neliší od zboží z „drogérky“

    Korejská kosmetika se stala globálním fenoménem, který pronikl ze sociálních sítí do koupelen po celém světě. Regály zaplnily pastelové obaly, vícekrokové rutiny a ingredience s exotickými názvy. Popularita segmentu stojí na rychlosti inovací a silném vizuálním jazyce. Otázka kvality se ale přesouvá od původu ke složení. Právě tam začíná skutečně zajímavá debata.

    Winter is coming. Na mráz vás připraví Haider Ackermann a Canada Goose 

    Haider Ackermann opět posouvá hranice zimní módy. Kolumbijsko-francouzský designér uvedl svou již třetí zimní kolekci pro značku Canada Goose. Tentokrát ovšem zvolil odvážné barvy. Zkombinoval totiž fluorescenční jarní tóny s klasickými tlumivými zemitými odstíny, které přidají trochu optimismu a potřebného tepla do jinak pochmurných zimních dnů. 

    Beauty svět má jasno. CreatorIQ zná nejvirálnější značky roku 2025

    Konec roku nevyhnutelně doprovází i zhodnocení uplynulých měsíců. K ohlédnutí do minulosti proto přistoupila také beauty scéna. Platforma CreatorIQ zveřejnila svůj tradiční žebříček značek, sestavený na základě jejich Earned Media Value (EMV), tedy metriky posuzující hodnotu organického mediálního pokrytí. Pomyslná korunka "virálnosti" letos patří L'Oréal Paris.

    Když tradice notuje designu. Robyn Lynch uvádí uniformy pro Guinness

    Irská designérka Robyn Lynch přetváří klasické uniformy Guinness Storehouse. Její kolekce spojuje funkčnost s estetickými detaily. Inspiraci pro nezvyklý projekt čerpala z irské historie a kultury a dala tak vzniknout něčemu neotřelému, přesto elegantnímu. Dílo reflektuje nejen bohaté dědictví světově uznávaného pivovaru, ale i osobitý styl nadané návrhářky. 

    TikTok Highlights: Tváře jako z Mrazíka. Zimní make-up diktuje omrzliny

    Uživatelé sociální sítě TikTok vyplodili další ze svých extrémně znějících make-up trendů. Tváře inspirované spáleninami po hodinách vyvalování se na sluníčku tentokrát vystřídala nová sezónní variace. Trend Frost Bitten Blush odkazuje na odstín tvářenky, za který by se nestyděla ani Marfuša z Mrazíka. Nechte své tváře pomyslně omrznout a darujte jim růžový nádech.

    Jak voní trendy sneakers? Onitsuka Tiger vydává první řadu parfémů

    Japonská značka proslulá ikonickými teniskami vstupuje do světa parfémů. Onitsuka Tiger přetvořila legendární sneakers do své první řady exkluzivních vůní. Na starost je dostal parfumér Mark Buxton, který stojí mimo jiné i za Le Labo Vetiver 46. Zlatavé lahvičky vyrobené v Provence tak spojují to nejlepší z japonské tradice, francouzské elegance a současného designu.

    Luxus v zajetí mrazu. Saint Laurent Rive Droite láká na řadu Snow Edition

    Saint Laurent Rive Droite otevírá zimní sezónu ve velkém stylu. Tentokrát kolekcí, jež nese název Snow Edition a nemůže chybět v šatníku žádného milovníka horských chat a sjezdovek. Kolekce spojuje sexy estetiku značky s prémiový zimním vybavením, kterým nepronikne ani špetka mrazu. Husí kůži budete mít jen z toho, jak dobře budete v Saint Laurent vypadat.

    Jean Paul Gaultier jako módní věštec. V roce 1999 predikoval aktuální sezónu

    Některé kolekce stárnou jako archivy. Jiné se po letech vracejí s energií, která přesně odpovídá nové chvíli. A právě řada Jean Paul Gaultier FW 1999 patří mezi ně. Je až zarážející, s jakou jistotou tehdejší styling kopíruje současný rytmus zimy. Párové siluety, promyšlené vrstvy, moderní proporce. Runway z přelomu milénia působí jako návrh letošní sezóny, jen vystřižený z jiného času. Vizionářství vzniká jako jasný důsledek schopnosti číst budoucnost s neobvyklou přesností.

    Evropská unie šlape Shein na paty. V roce 2026 uvalí cla na malé balíky

    Od července příštího roku začnou v Evropské unii pro malé balíky v hodnotě pod 150 eur platit nová cla. V pátek se na tom dohodli ministři financí zastupující členské státy. Poplatek ve výši tří eur cílí na potlačení laviny levného zboží, putujícího do bloku především z Číny. Dopad pocítí hlavně levné e-commerce platformy, jako je Shein, Temu nebo AliExpress.

    Vánoce jsou ideální čas na malý hřích. Beauty je ten nejsladší ze všech

    Hledáte dárek, který potěší každou ženu ve vašem životě? Ať už chcete udělat radost sestře, kamarádce, či přítelkyni, beauty svět vás nezklame. Nabízí přesně to, co pod vánočním stromečkem vykouzlí úsměv na tváři. Vsaďte na beauty tipy roku, které jsou voňavé, rozmazlující a tak trochu návykové. Umí dokonale zahřát u srdce: potěší, překvapí a dodají dotek elegance. 

    Panter i jezevčík. Zvířecí protagonisté definují vánoční kampaně sezóny

    Vánoce jsou obdobím, na kterém si luxusní značky dávají záležet a potenciální zákazníky lákají pomocí poutavých vizuálů. Marketingovým kampaním však letos kromě tradičních a v tom nejlepším slova smyslu klišé témat, jako je láska, rodina nebo víra, dominují také zvířecí přátelé. Zatímco Carrie ze seriálu Sex ve městě by byla nadšená čtyřnohými chlupáči u značky Manolo Blahnik, společnost Cartier si na pomoc s dárky přizvala malé pantery.

    St. Moritz opět dobývá sociální sítě. V čem tkví jeho kouzlo?

    Zimní sociální sítě letos opět zaplavuje estetika, která připomíná staré filmové kotouče, zrnité fotografie aristokracie a atmosféru, jež voní po dřevě, sněhu a drahém alkoholu. St. Moritz se každé předvánoční období vrací do popředí jako kulturní symbol zimního luxusu s patinou minulých dekád. Vintage snímky horských hotelů, kožešin, brýlí s masivními obroučkami a sluncem zalitých svahů budí touhu po atmosféře, jež se v moderním světě těžko replikuje.

    Styl v rádoby nudném kabátu? Odstín Cloud Dancer šéfuje roku 2026

    Cloud Dancer je Pantone barvou roku 2026. Na první pohled působí jako čistě bílá, ve skutečnosti ale obsahuje jemné teplé i studené podtóny, díky kterým je harmonická a vyvážená. Patří do rodiny bílých odstínů, které v nás vyvolávají pocit nového začátku. Outfity v této barvě přitom rozhodně nemusí působit nudně. Díky práci s texturou materiálů, propracovanému střihu a jemným detailům se z Cloud Dancer stává výrazný a elegantní prvek, jenž vynikne i bez barevných kontrastů.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―