Touha dosáhnout co nejvyššího věku je přirozenou součástí života a vždy k němu patřila. Nejmodernější technologie, hnutí biohacking, a hlavně sociální sítě však ze snu dlouhověkosti učinily kolotoč, ze kterého lze jen těžko vystoupit. Populární TikTok trendy nabízejí pochybné tipy, vedoucí spíše k prázdné peněžence a ztracenému času.
Zdravý životní styl a tipy s ním spojené dominovaly moderním médiím snad už od začátku jejich masivního rozšíření. Sociální sítě však umožnily téměř bezmezné šíření podobných rad. Je proto velmi snadné se v jejich záplavě utopit a následovat je bez toho, aniž by bylo jasné, zda opravdu pomáhají. Takzvaný longevity trend, tedy touha po dlouhověkosti, tak dosáhl nečekaných rozměrů.
Důkazem je podnikatel a multimilionář Bryan Johnson proslulý svým odhodláním nezemřít. Jeho cestu nedávno odhalil také dokument platformy Netflix. Sedmačtyřicetiletý Johnson zkouší nejmodernější metody, často s limitovanými vědeckými důkazy, vedoucí k jeho omládnutí. Strávil například dvě hodiny výměnou plazmy, kterou nahradil na proteinu založenou tekutinou albumin.
Při pohledu na Johnsona je jasné, že alespoň některé z jím využívaných metod fungují. Vkládat do nich však musí obrovské peníze a ohromné množství času. Je tedy jasné, že na podobně extrémní pouť za dlouhověkostí se každý z nás vydat nemůže. Sociální sítě však zaručily, že se trend usilující o co nejdelší a nejzdravější život dostal i na naše obrazovky, a to v podobě jednoduchých tipů.


Zdroj: Silk’n, Lemmelive
Například populární platformu TikTok v posledních měsících zaplavila videa představující rozsáhlé noční rutiny, zaručující vyhlazenější pleť, štíhlejší pas i krásnější vlasy. Influenceři doporučují recepty založené na pochybných důkazech nebo gumové vitamíny s nejasnými ingrediencemi. Podobná tvorba tak v uživatelích neustále vyvolává stresující pocit, že nečiní dost pro své zdraví.
Longevity trend jako moderní byznys. Skutečnými výherci jsou značky
Na snaze vylepšit svůj zdravotní stav samozřejmě není nic špatného. Je však otázkou, zda rychlé, zkratkovité a zobecněné tipy ze světa TikToku a dalších sociálních sítí k podobnému výsledku vedou. Téměř vždy jsou totiž spojené s jistým nákupem. Ať už jde o speciální hodinky, měřící vše od tepu po spálené kalorie, nebo slibnou kosmetiku s nejnovějšími vyhlazujícími ingrediencemi.
@sanne My last year in twenties so here are 4x rituals I incorporate in my wellness routine for longevity! @Estée Lauder #skinlongevity, #VisibleAgeReversal #ReNutriv #AD ♬ original sound – Sanne Vloet
Touha po dlouhověkosti je zkrátka nový byznys, ve kterém však nejde jen o peníze, ale i lidské zdraví. Ve většině případů uživatelům TikToku závažné následky nehrozí. V nejhorším případě utrpí ránu jen jejich peněženka. Mnozí si ale v kolotoči slibných tipů neuvědomují, že jejich sledováním jen ztrácejí svůj drahocenný čas, který se nekritickými nákupy snaží tak úpěnlivě prodloužit.
Zdroje: Outside Online, CNBC, Instagram, TikTok