Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Svět módy je se svými okázalými a zářivými přehlídkami scénou, kde se projevuje genialita návrhářů umně kombinujících tradici s inovacemi. Současné módní přehlídky, které obdivují miliony diváků, mají přitom své kořeny v překvapivě skromných a intimních počátcích. Jejich první výskyt tak lze vysledovat až do 19. století.

    S nápadem propagovat své výtvory přišel průkopnický anglický módní návrhář Charles Frederick Worth. Koncem 19. století představil novou koncepci prezentace módních kreací, a to pomocí živých modelů namísto statických figurín. Jeho odvážný krok nejen, že oživil módní scénu, ale také položil základy moderních módních přehlídek.

    Následně se totiž rychle rozšířily do světových metropolí jako Paříž, Londýn a New York. Díky inovativní metodě prezentace se módní průmysl transformoval a umožnil návrhářům ukázat své kreace živě a poutavě, a tím oslovit širší publikum. Jednalo se o začátek éry, ve které se módní přehlídky staly nezbytnou součástí módního světa.

    Inovativní přehlídky se z Evropy přesunuly až za „velkou louži“

    Inspirací pro rozvoj módních přehlídek v USA byla právě inovace představená Worthem. Když začali američtí maloobchodníci myšlenku přebírat, psal se počátek 20. století. První dokumentovaná americká módní přehlídka se pravděpodobně konala v roce 1903. Odehrát se měla v obchodě bratří Ehrlichů v New Yorku.

    S rostoucím zájmem začaly v roce 1910 velké obchodní domy, jako například Wanamaker’s v New Yorku a Philadelphii, pořádat také vlastní módní přehlídky. Události sloužily k prezentaci haute couture oděvů z Paříže nebo jejich replik. Jejich cílem bylo předvést vkus majitelů a zvýšit atraktivitu nabízených produktů pro potenciální zákazníky.

    Od roku 1918 začaly módní domy pravidelně stanovovat termíny pro plánované módní přehlídky. Zpravidla se konaly v hotelech nebo obchodních domech dvakrát ročně. Nový harmonogram umožnil módním domům efektivně plánovat a propagovat své kolekce zahraničním kupcům.

    Ve 20. letech 20. století už módní přehlídky pořádali prodejci po celých Spojených státech amerických. Často se konaly v divadlech, kde byly prezentovány i s příběhem. Organizovány byly navíc podle konkrétního tématu. Takové přehlídky se v polovině století těšily obrovské popularitě a někdy přilákaly až tisíce zákazníků a zvědavců.

    Modelky už nebyly pouhé figuríny. Publiku odhalily svou osobnost

    Dalším milníkem se stal „New Look“, se kterým v roce 1947 zazářil návrhář Christian Dior. Představoval totiž revoluční odklon od válečné askeze a zahájil novou éru ženskosti a exkluzivity. V 60. letech 20. století se začal charakter přehlídek dále rozvíjet. Vážné a formální události se změnily v pestré show, na nichž měly modelky možnost vyjádřit svou jedinečnost.

    Přehlídky se tak postupně stávaly avantgardnějšími a přehlídková mola se proměňovala v inscenace s oslnivými světelnými a zvukovými efekty. V roce 1998 vytvořil návrhář Yves Saint Laurent ohromující show na vyprodaném stadionu, kterou před finálovým zápasem mistrovství světa ve fotbale sledovalo neuvěřitelných 1,7 miliardy lidí.

    @leflairvietnam YSL FIFA World Cup 1998 #ysl #fifaworldcup #yslfashionshow #leflairvietnam #shopleflair #leflairfashion ♬ Icon – Stella Mwangi

    V současnosti se tak přehlídky dostaly do bodu, kdy nabízejí ohromující divadelní představen spojující umění a komerci. Návrháři jako Alexander McQueen či Karl Lagerfeld své show proměnili v nezapomenutelný zážitek. Například McQueen používal větrné tunely a tematické produkce, zatímco Lagerfeld vytvořil přehlídky ve fiktivních letištních terminálech. V molo proměnil i Velkou čínskou zeď.

    Módní přehlídky se tak se svými skromnými počátky a dramatickým vývojem postupně staly nedílnou součástí světa módy. Stále ovšem odhalují nové hranice kreativity a inovací. Jak navíc ukazuje historie i současnost, módní přehlídky budou vždy odrážet ducha doby, ve které se odehrávají.

    Zdroje: CNN, Wikipedia, TikTok, YouTube

    Autor článku:

    ― Reklama ―

    Foto:Reuters

    Jak se vyvíjely módní přehlídky? Od skromných počátků 19. století až k zářivým show současnosti

    Svět módy je se svými okázalými a zářivými přehlídkami scénou, kde se projevuje genialita návrhářů umně kombinujících tradici s inovacemi. Současné módní přehlídky, které obdivují miliony diváků, mají přitom své kořeny v překvapivě skromných a intimních počátcích. Jejich první výskyt tak lze vysledovat až do 19. století.

    S nápadem propagovat své výtvory přišel průkopnický anglický módní návrhář Charles Frederick Worth. Koncem 19. století představil novou koncepci prezentace módních kreací, a to pomocí živých modelů namísto statických figurín. Jeho odvážný krok nejen, že oživil módní scénu, ale také položil základy moderních módních přehlídek.

    Následně se totiž rychle rozšířily do světových metropolí jako Paříž, Londýn a New York. Díky inovativní metodě prezentace se módní průmysl transformoval a umožnil návrhářům ukázat své kreace živě a poutavě, a tím oslovit širší publikum. Jednalo se o začátek éry, ve které se módní přehlídky staly nezbytnou součástí módního světa.

    Inovativní přehlídky se z Evropy přesunuly až za „velkou louži“

    Inspirací pro rozvoj módních přehlídek v USA byla právě inovace představená Worthem. Když začali američtí maloobchodníci myšlenku přebírat, psal se počátek 20. století. První dokumentovaná americká módní přehlídka se pravděpodobně konala v roce 1903. Odehrát se měla v obchodě bratří Ehrlichů v New Yorku.

    S rostoucím zájmem začaly v roce 1910 velké obchodní domy, jako například Wanamaker’s v New Yorku a Philadelphii, pořádat také vlastní módní přehlídky. Události sloužily k prezentaci haute couture oděvů z Paříže nebo jejich replik. Jejich cílem bylo předvést vkus majitelů a zvýšit atraktivitu nabízených produktů pro potenciální zákazníky.

    Od roku 1918 začaly módní domy pravidelně stanovovat termíny pro plánované módní přehlídky. Zpravidla se konaly v hotelech nebo obchodních domech dvakrát ročně. Nový harmonogram umožnil módním domům efektivně plánovat a propagovat své kolekce zahraničním kupcům.

    Ve 20. letech 20. století už módní přehlídky pořádali prodejci po celých Spojených státech amerických. Často se konaly v divadlech, kde byly prezentovány i s příběhem. Organizovány byly navíc podle konkrétního tématu. Takové přehlídky se v polovině století těšily obrovské popularitě a někdy přilákaly až tisíce zákazníků a zvědavců.

    Modelky už nebyly pouhé figuríny. Publiku odhalily svou osobnost

    Dalším milníkem se stal „New Look“, se kterým v roce 1947 zazářil návrhář Christian Dior. Představoval totiž revoluční odklon od válečné askeze a zahájil novou éru ženskosti a exkluzivity. V 60. letech 20. století se začal charakter přehlídek dále rozvíjet. Vážné a formální události se změnily v pestré show, na nichž měly modelky možnost vyjádřit svou jedinečnost.

    Přehlídky se tak postupně stávaly avantgardnějšími a přehlídková mola se proměňovala v inscenace s oslnivými světelnými a zvukovými efekty. V roce 1998 vytvořil návrhář Yves Saint Laurent ohromující show na vyprodaném stadionu, kterou před finálovým zápasem mistrovství světa ve fotbale sledovalo neuvěřitelných 1,7 miliardy lidí.

    @leflairvietnam YSL FIFA World Cup 1998 #ysl #fifaworldcup #yslfashionshow #leflairvietnam #shopleflair #leflairfashion ♬ Icon – Stella Mwangi

    V současnosti se tak přehlídky dostaly do bodu, kdy nabízejí ohromující divadelní představen spojující umění a komerci. Návrháři jako Alexander McQueen či Karl Lagerfeld své show proměnili v nezapomenutelný zážitek. Například McQueen používal větrné tunely a tematické produkce, zatímco Lagerfeld vytvořil přehlídky ve fiktivních letištních terminálech. V molo proměnil i Velkou čínskou zeď.

    Módní přehlídky se tak se svými skromnými počátky a dramatickým vývojem postupně staly nedílnou součástí světa módy. Stále ovšem odhalují nové hranice kreativity a inovací. Jak navíc ukazuje historie i současnost, módní přehlídky budou vždy odrážet ducha doby, ve které se odehrávají.

    Zdroje: CNN, Wikipedia, TikTok, YouTube

    ― Reklama ―

    Rapper Rilès vydal nové album. Zpracování připomíná umělecký rituál

    Francouzský rapper Rilès proměnil vydání svého nového alba THE 25th HOUR ve vizuální událost, jakou Paříž dlouho nezažila. V galerii Ellia Art Gallery usedl na 24 hodin a 42 minut k pásu, po němž plynuly tisíce prázdných vinylových obalů. Každý z více než 20 tisíc kusů označil otiskem své ruky potřené červenou barvou, čímž je proměnil v limitovanou edici i symbol lidské vytrvalosti. Tento akt navazuje na jeho dřívější performanci, kdy uběhl přes 200 kilometrů na pásu během jednoho dne.

    Balmain osiřel. Po 14 letech ho opouští kreativní ředitel Olivier Rousteing

    Vždy, když se zdá, že módní kolotoč změny kreativních ředitelů skončil, objeví se další náhlá změna. Tentokrát ze své vedoucí pozice odchází čtyřicetiletý návrhář Olivier Rousteing. Francouzský módní dům Balmain opouští po 14 letech v jeho čele. Za své působení dokázal značku propojit s popkulturou, zapojit ji do světa nových technologií a vytvořit vlastní Balmain Army.

    Svatební šaty hvězd diktují trendy. Inspirují styl i odvahu dalších nevěst

    Den, na který čeká téměř každá žena. Od romantického pokleknutí až po velkolepý obřad jde o cestu plnou emocí, očekávání a snů. Vše začíná jediným okamžikem, jiskřivým prstenem, pohledem plným lásky a slovy, která změní celý život. Od té chvíle se rozbíhá cesta plná plánování, představ a detailů, na nichž záleží. Šaty, které oblékají celebrity, pak inspirují miliony nevěst po celém světě, nastavují trendy a dokazují, že elegance a styl jsou nakažlivé. Výběr svatebních šatů bývá totiž momentem, kdy se žena poprvé uvidí jako nevěsta.

    Módní scénu zaplavily Vánoce. Značky chrlí sváteční kampaně

    Nastal čas, na kteří se někteří těší celý rok a jiní jeho příchod spíše oplakávají. Blížící se Vánoce totiž neznamenají pouze okamžiky radosti a potěšení, ale i stresu. Módní značky těží z touhy podobnému tlaku uniknout a nabízejí kampaně, umožňující krátký útěk před svátečním shonem. Odkazují na sílu lásky, jedinečného talentu či jednoduchého potěšení.

    Stranger Things míří do finále. Comeback doplní beauty i módní spolupráce

    Konec listopadu přivítá návrat populárního seriálu Stranger Things. Na obrazovky se vrací se svou pátou a poslední sérií, která vyvrcholí poslední den letošního roku. Velké finále si žádá stejně významné oslavy. Na pomoc proto přispěchaly beauty a módní značky, jež nabízejí speciální spolupráce. Do Hawkins vás vtáhnou boty, kabelky, přívěsky nebo tematický make-up.

    Chlupy, bradavky a byznys. Proč SKIMS dráždí veřejnost? 

    Značka SKIMS nedávno vyvolala rozruch novou kolekcí, která oslavuje přirozenost těla. Anebo ne? Na sociálních sítích se strhla bouře názorů, zda Kim Kardashian oslavuje přirozenost ženského těla a bourá tabu kůže bez jediného chloupku, či naopak posiluje nerealistické ideály krásy a tlak na „dokonalé“ tělo. Marketingový tým SKIMS však slaví úspěch, tanga s umělým ochlupením byla během pár dnů vyprodaná. 

    Historie elegance opět září. Pillbox hat slaví návrat na módní scénu

    Nenápadný, a přesto neodolatelně působivý. Klobouk ve tvaru krabičky, ​​známý jako pillbox hat, je symbolem kultivovaného vkusu, překračujícího generace i trendy. Ztělesňuje jednoduchost povýšenou na umění, spojenou s autoritou a jemností, která se nikdy neztrácí v davu. Není jen proto jen ozdobou. Je vyjádřením postoje, odkazem éry půvabu a poctou ženské elegance.

    První Pink Ball oživil Londýn. British Museum sklízí kvůli akci kritiku

    Exkluzivní Pink Ball zbarvil dne 18. října prostory British Museum do všech odstínů růžové. Vůbec první gala večer v tamních prostorách kontrastoval s končící výstavou Ancient India: Living Traditions, jejímž tématem náboženských tradic se rovněž inspiroval. Svět luxusu tak vládl mezi historickými artefakty Londýna, což ovšem vyvolalo také značnou kritiku. 

    LVMH a UNESCO rozšiřují spolupráci. Tiffany & Co. hodlá chránit oceány

    Luxusní skupina LVMH prohlubuje partnerství s UNESCO. Společně hodlají pracovat na dalším pětiletém plánu, tentokrát s názvem For the Beauty of Life. Nově se k němu přidá rovněž šperkařský dům Tiffany & Co., jehož cílem bude podpořit ochranu oceánů. V srdci spolupráce stojí snaha vytvořit udržitelná řešení, jež podpoří především lokální komunity po celém světě.

    Maison Margiela otvírá brány Dubaje. V metropoli nabízí exkluzivní rezidence

    Legendární francouzská značka pokračuje v překračování módních hranic. Maison Margiela tentokrát svou jedinečnou estetiku neaplikoval na dechberoucí návrhy, ale luxusní apartmány. Módní dům odhalil první exkluzivní rezidence, které vybudoval na ostrově Palm Jumeirah v Dubaji. Přidal se tak ke skupině značek, jež redefinují podobu současného luxusního průmyslu.

    Stella McCartney zdolala další milník. Představila první plant-based peří

    Nedávný Pařížský týden módy zažil důležitý debut. Na tamní přehlídková mola dorazily první návrhy z plant-based peří. Na svědomí je má britská návrhářka Stella McCartney, proslulá svým udržitelným a ekologickým přístupem. Inovativní materiál FEVVERS přitom nemá sloužit jako přesná napodobenina peří, jeho cílem je vytvořit podobnou, avšak jedinečnou estetiku.

    Balmain slaví 80. narozeniny. Jeho módní stopu vykreslí nový dokument

    Jedna z nejvýznamnějších značek módní historie slaví významný milník. Módní dům Balmain letos oslaví své 80. narozeniny. Na oslavu si nadělil nejen speciální výstavu One Night, Eight Decades v New Yorku, ale rovněž speciální dokument. Postaral se o něj uznávaný režisér Loïc Prigent, jenž vynesl na povrch archivní záznamy, které veřejnost ještě nikdy nespatřila.

    Julian Klausner se činí. Rozvíjí populární pánské tenisky Dries Van Noten

    Dries Van Noten vždy oblékal svět do poezie textilních kontrastů. Když ale na konci své kariéry představil nízké semišové tenisky, přidal ke svému odkazu nečekanou kapitolu. Precizní, civilní a zcela současnou podobu pánských bot. Ty se staly jeho tichým podpisem, který rezonoval i po jeho odchodu. Tento příběh nyní pokračuje pod vedením návrháře Juliana Klausner.

    Z holky od vedle je showgirl. Taylor Swift se novými outfity staví mezi legendy

    Už dlouho víme, že značka jménem Taylor Swift obsahuje mnohem víc než jen písničky s chytlavými refrény a chytrými texty. Nové album The Life of a Showgirl ukazuje umělkyni šťastně zamilovanou a pevně usazenou ve světě showbyznysu. Populární zpěvačka si skrze něj nejen hudebním, ale především módním jazykem a za pomocí promyšlené stylizace říká o pozici mezi opravdovými legendami.

    Rozhovor: Pokud nevybočíš, nikdo si tě nezapamatuje, míní návrhář Jeremiáš Fürst

    Začínající návrhář Jeremiáš Fürst stojí za kolekcí Dressed To Dream, kterou letos představil na Budapešťském fashion weeku. Jeho tvorba stojí na pomezí klasické pánské krejčoviny a subtilního snění. Zkoumá, jak může muž vypadat, když odloží zbroj a dovolí si být jemný, klidný a přirozený. V rozhovoru mluví designér o nové mužské identitě, rivalitě na české scéně i o tom, proč je návratnost v módě často jen iluzí.

    Film Die, My Love láká na surovost. Jennifer Lawrence popouští uzdu emocí

    Herecké duo Jennifer Lawrence a Robert Pattinson jiskří v novém thrilleru. Snímek Die, My Love, který debutoval na letošním filmovém festivalu v Cannes, napětím přímo přetéká. Film sleduje děj založený na knize z pera Ariany Harwicz, v jehož srdci stojí výbušná, energetická a čím dál více ztracená Grace. Vypráví příběh ženy, jež se naplno poddá své surovosti.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―