Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Virgil Abloh patřil mezi tvůrce, kteří dokázali změnit vnímání luxusu a zasadit svou tvorbu do popkultury. Architekt vzděláním, vizionář srdcem a vypravěč generace, jež chtěla luxus cítit, ne jen obdivovat. Byl prvním Afroameričanem, který usedl do čela pánských kolekcí Louis Vuitton a mužem, jenž s lehkostí překládal jazyk ulice do slovníku vysoké módy. V pouhých 41 letech odešel, ale jeho odkaz zůstal nesmrtelný.

    Móda mu byla laboratoří, kde testoval možnosti, jak prolnout světy, které si do té doby málokdo dovolil propojit. V jeho rukou se tenisky stávaly muzejními exponáty, nábytek z Ikea sběratelskými kousky a klasické kufry Rimowa objekty touhy. Návrhář Virgil Abloh byl v podstatě kulturní inženýr, jenž dokázal posunout hranice tradiční módy a změnit vnímání celého módního průmyslu.

    Génius s velkým „G“. Virgil Abloh patří mezi nejuznávanější vizionáře

    Virgil Abloh vyrůstal daleko od módních metropolí, v americkém státě Illinois, ale už na univerzitě ho fascinovalo spojení struktury a estetiky. Vystudoval stavební inženýrství a architekturu. Kombinace mu dala do vínku unikátní pohled. Módu nevnímal jako povrch, ale konstrukci prostoru i identity. V Chicagu nasával rytmus ulice, v akademii disciplínu a z obojího vystavěl vlastní estetiku.

    Zdroj: Profimedia – Virgil Abloh | Kanye West

    Do světa módy vstoupil skrze hudbu. Jako blízký spolupracovník Kanyeho West se podílel na vizuálním směřování jeho labelu i na obalu alba Watch the Throne. Už tehdy bylo jasné, že Abloh vidí svět jinak. Umně propojoval architekturu, grafiku, hudbu a streetwear. V roce 2013 představil vlastní značku Off-White, jež rychle redefinovala pojem streetwear luxusu. Její ikonické uvozovky, diagonální pruhy a průmyslové pásky se staly univerzálním jazykem nové generace.

    Zdroj: Off-White

    Právě značka Off-White ho vynesla mezi velikány. Virgil Abloh dokázal to, o co se jiní pokoušeli marně, vzít autenticitu ulice a přenést ji na pařížské molo, aniž by cokoli ztratila. Jeho kolekce rezonovaly s mladými, ale zároveň si získaly respekt módních kritiků i historických domů. Značka se stala symbolem doby, kdy luxus přestal být o hedvábí a perleti, ale o schopnosti reflektovat současnost.

    Virgil Abloh v čele Louis Vuitton. Inovace střídaly ikonické spolupráce

    Zlomovým okamžikem však bylo jmenování do čela pánské řady Louis Vuitton v roce 2018. Designér se stal prvním černošským uměleckým ředitelem v historii značky a jeho debutová přehlídka v Paříži vešla do dějin. Duhová runway na nádvoří Palais Royal symbolizovala inkluzi a otevřenost. Když se na finále objal s Kanyem, fotografie obletěly svět jako okamžik nové éry. Pro studenty, které pozval do první řady, to byla lekce. Luxus není o uzavřených dveřích, ale o sdílení. Což ale s momentálním stavem módního průmyslu moc nerezonuje.

    Vedle Louis Vuitton si Abloh podmanil i svět spoluprací. Jeho kolekce Nike The Ten rozebrala ikonické tenisky na součástky a složila je znovu jako sochy každodenního života. S Ikea představil sérii Markerad, která proměnila obyčejné bytové doplňky v kultovní kousky a s Rimowa ukázal, že i kufr může být průhledným artefaktem. Spolupráce s Mercedes-Benz, Evian či Pioneer DJ dokazovaly, že jeho myšlení překračuje módu a funguje napříč disciplínami.

    LVMH si Abloha vážil více než kohokoliv jiného. Snovou kariéru přerušila zákeřná nemoc

    V roce 2019 přišla retrospektivní výstava Figures of Speech, jež odstartovala v chicagském Museum of Contemporary Art a později dorazila také do Brooklynu. Shrnula jeho dráhu od grafických návrhů přes Off-White až po Louis Vuitton a ukázala, že Ablohovo dílo je vizuální kronika generace. Koncern LVMH mezitím odkoupil majoritní podíl v Off-White a otevřel mu dveře k ještě širším projektům.

    Zdroj: Brooklyn Museum, Footshop

    Bohužel, kariéru talentovaného návrháře přerušila zákeřná nemoc. Dne 28. listopadu 2021 zemřel na vzácnou formu rakoviny, kterou dlouho tajil. Svět ho oplakal, ale zároveň oslavil. Jeho poslední řady pro Louis Vuitton se staly oslavou života, hudby a barev, nikoli tichým rekviem. Návrhářův odkaz žije v současnosti v každém detailu, který nese jeho rukopis. V uvozovkách, v průmyslovém pásku, a hlavně v myšlence, že móda má spojovat, ne rozdělovat.

    Zdroje: GQ, The Guardian, New York Times, L’OFFICIEL, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    ― Reklama ―

    Virgil Abloh a jeho nesmazatelná stopa. Znáte život a kariéru slavného vizionáře?

    Virgil Abloh patřil mezi tvůrce, kteří dokázali změnit vnímání luxusu a zasadit svou tvorbu do popkultury. Architekt vzděláním, vizionář srdcem a vypravěč generace, jež chtěla luxus cítit, ne jen obdivovat. Byl prvním Afroameričanem, který usedl do čela pánských kolekcí Louis Vuitton a mužem, jenž s lehkostí překládal jazyk ulice do slovníku vysoké módy. V pouhých 41 letech odešel, ale jeho odkaz zůstal nesmrtelný.

    Móda mu byla laboratoří, kde testoval možnosti, jak prolnout světy, které si do té doby málokdo dovolil propojit. V jeho rukou se tenisky stávaly muzejními exponáty, nábytek z Ikea sběratelskými kousky a klasické kufry Rimowa objekty touhy. Návrhář Virgil Abloh byl v podstatě kulturní inženýr, jenž dokázal posunout hranice tradiční módy a změnit vnímání celého módního průmyslu.

    Génius s velkým „G“. Virgil Abloh patří mezi nejuznávanější vizionáře

    Virgil Abloh vyrůstal daleko od módních metropolí, v americkém státě Illinois, ale už na univerzitě ho fascinovalo spojení struktury a estetiky. Vystudoval stavební inženýrství a architekturu. Kombinace mu dala do vínku unikátní pohled. Módu nevnímal jako povrch, ale konstrukci prostoru i identity. V Chicagu nasával rytmus ulice, v akademii disciplínu a z obojího vystavěl vlastní estetiku.

    Zdroj: Profimedia – Virgil Abloh | Kanye West

    Do světa módy vstoupil skrze hudbu. Jako blízký spolupracovník Kanyeho West se podílel na vizuálním směřování jeho labelu i na obalu alba Watch the Throne. Už tehdy bylo jasné, že Abloh vidí svět jinak. Umně propojoval architekturu, grafiku, hudbu a streetwear. V roce 2013 představil vlastní značku Off-White, jež rychle redefinovala pojem streetwear luxusu. Její ikonické uvozovky, diagonální pruhy a průmyslové pásky se staly univerzálním jazykem nové generace.

    Zdroj: Off-White

    Právě značka Off-White ho vynesla mezi velikány. Virgil Abloh dokázal to, o co se jiní pokoušeli marně, vzít autenticitu ulice a přenést ji na pařížské molo, aniž by cokoli ztratila. Jeho kolekce rezonovaly s mladými, ale zároveň si získaly respekt módních kritiků i historických domů. Značka se stala symbolem doby, kdy luxus přestal být o hedvábí a perleti, ale o schopnosti reflektovat současnost.

    Virgil Abloh v čele Louis Vuitton. Inovace střídaly ikonické spolupráce

    Zlomovým okamžikem však bylo jmenování do čela pánské řady Louis Vuitton v roce 2018. Designér se stal prvním černošským uměleckým ředitelem v historii značky a jeho debutová přehlídka v Paříži vešla do dějin. Duhová runway na nádvoří Palais Royal symbolizovala inkluzi a otevřenost. Když se na finále objal s Kanyem, fotografie obletěly svět jako okamžik nové éry. Pro studenty, které pozval do první řady, to byla lekce. Luxus není o uzavřených dveřích, ale o sdílení. Což ale s momentálním stavem módního průmyslu moc nerezonuje.

    Vedle Louis Vuitton si Abloh podmanil i svět spoluprací. Jeho kolekce Nike The Ten rozebrala ikonické tenisky na součástky a složila je znovu jako sochy každodenního života. S Ikea představil sérii Markerad, která proměnila obyčejné bytové doplňky v kultovní kousky a s Rimowa ukázal, že i kufr může být průhledným artefaktem. Spolupráce s Mercedes-Benz, Evian či Pioneer DJ dokazovaly, že jeho myšlení překračuje módu a funguje napříč disciplínami.

    LVMH si Abloha vážil více než kohokoliv jiného. Snovou kariéru přerušila zákeřná nemoc

    V roce 2019 přišla retrospektivní výstava Figures of Speech, jež odstartovala v chicagském Museum of Contemporary Art a později dorazila také do Brooklynu. Shrnula jeho dráhu od grafických návrhů přes Off-White až po Louis Vuitton a ukázala, že Ablohovo dílo je vizuální kronika generace. Koncern LVMH mezitím odkoupil majoritní podíl v Off-White a otevřel mu dveře k ještě širším projektům.

    Zdroj: Brooklyn Museum, Footshop

    Bohužel, kariéru talentovaného návrháře přerušila zákeřná nemoc. Dne 28. listopadu 2021 zemřel na vzácnou formu rakoviny, kterou dlouho tajil. Svět ho oplakal, ale zároveň oslavil. Jeho poslední řady pro Louis Vuitton se staly oslavou života, hudby a barev, nikoli tichým rekviem. Návrhářův odkaz žije v současnosti v každém detailu, který nese jeho rukopis. V uvozovkách, v průmyslovém pásku, a hlavně v myšlence, že móda má spojovat, ne rozdělovat.

    Zdroje: GQ, The Guardian, New York Times, L’OFFICIEL, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    Chanel obléká rappera. Novým ambasadorem značky je A$AP Rocky

    Herečka Margaret Qualley a rapper A$AP Rocky čeká hvězdná svatba. Alespoň v alternativním vesmíru Chanel. Módní dům odhalil krátké video z dílny režiséra Michela Gondry, v němž slavného hudebníka představuje jako svého nejnovějšího ambasadora. Zároveň se jedná o teaser k chystané show s názvem Métiers d’Art, kterou v úterý 2. prosince přivítá New York.

    LVMH loví talenty, Kering loví značky. Oba velikáni formují budoucnost luxusu

    LVMH i Kering vstupují do nové etapy růstu. Skupiny formující tvář globálního luxusu posouvají portfolia směrem k budoucnosti. LVMH sází na čerstvé talenty a řemeslné mistrovství. Kering buduje investiční jednotku, jež mapuje značky, technologie i subkulturní směry. Oba giganti sledují proměnu zákazníka a reagují s vizí přesahující hranice tradičního luxusu.

    Šaty už nestačí. Elie Saab přetváří sny v luxusní rezidence z betonu a zlata

    Značka Elie Saab rozšiřuje svůj vytříbený estetický svět. Představila projekt Stellar by Elie Saab, první značkový rezidenční komplex na ostrově Yas v Abú Dhabí. Tímto krokem navazuje na svou globální expanzi do segmentu luxusních nemovitostí. Stopy její značky lze nalézt po celém světě, od Karibiku přes Maledivy až po švýcarské Alpy, stejně jako na nedávno uvedené debutové jachtě Elie Saab.

    Příběh touhy a vzdoru. Vivienne Westwood probouzí k životu mangu NANA

    Milovnící anime a módy, nastal váš čas. Vivienne Westwood si nachystala podzimní překvapení plné mangy. Značka spolu s Ai Yazawa vytvořila kolekci, jež se inspirovala slavnými japonskými manga komiksy. Spolupráce, která propojuje melancholii tokijských nocí s nezkrotným britským duchem, oživuje šperky, látky i siluety, jež v manze vypráví o svobodě, touze a vzdoru.

    TikTok Highlights: Trendy videa sdílejí vytoužený „flow state“

    Vaše soustředění směřuje k dané aktivitě, okolí se rozplývá a vy nemyslíte na nic jiného než přítomnost. I tak by mnozí uživatelé sociální sítě TikTok popsali "flow state". Tedy stav, který momentálně vyzdvihuje lavina virálních videí. Sdílejí totiž momenty, kdy lidé při často obyčejných aktivitách zapomínají na vše ostatní a ocitají se ve chvíli stvořené jen a pouze pro ně.

    Versace překračuje milník. Prada značku v prosinci přivítá pod svá křídla

    Luxusní skupina Prada Group letos v dubnu překvapila módní svět, když oznámila svou koupi módního domu Versace. Dohoda za 1,25 miliardy eur následovala krátce poté, co z pozice kreativní ředitelky značky odešla Donatella Versace. Teprve v úterý 2. prosince však společnost plně vstoupí do vesmíru Prada. Čeká ji nová éra kombinující její legendární historii a inovaci.

    REFY přináší chromový launch. Nová kolekce svítí sama o sobě

    REFY je značka, která evokuje dokonale upravené obočí. Každá žena si ji spojuje s její krásnou zakladatelkou a jejím netypickým vzhledem, jenž proměnila ve svou přednost. Vytvořila značku, jejímž posláním je dodat ženám sebevědomí, především v oblasti obočí. Při příležitosti výročí existence značky REFY představuje limitovanou edici Chrome Collection.

    Róby Alžběty II. znovu září. Velká výstava odhaluje příběhy jejího stylu

    Výstava věnovaná Alžbětě II. představuje desítky jejích ikonických rób i doplňků, které dlouho formovaly vizuální podobu britské monarchie. Návštěvníci mohou nahlédnout do zákulisí stylu Alžběty II., jeho symboliky i vývoje napříč dekádami. Expozice odhaluje nejen propracované detaily oděvů, ale také příběhy návrhářů, tradic a událostí, jež se do nich otiskly.

    Greenpeace našel nebezpečné látky v oblečení Shein. Překračují limity EU

    Fast fashion řetězec Shein čelí v Evropě další kauze. Německá odnož neziskové organizace Greenpeace odhalila nejnovější report, dle kterého v jeho oblečení našla nebezpečné látky. Jejich množství přitom přesahuje hranice předepsané Evropskou unií. Potenciálně toxické chemikálie pak mohou vést k řadě onemocnění, poškozují ovšem také životní prostředí.

    Paříž dobývá čerstvý designový skvost. Café Nuances otevírá novou pobočku

    Nová pobočka Café Nuances v Paříži se mění v magnet pro generaci, která vyhledává design s naprostou vizuální razancí. Le Marais získává prostor, jenž pracuje s intenzivní estetikou a přitahuje pozornost rychlostí virálního postu. Atmosféra vibruje kovovým leskem, červeným světlem a podmanivým minimalismem. Kavárna posouvá běžný rituál do sféry, kde se design stává zážitkem. Zapisuje se mezi lokace, jež sdílení podporují jako součást své identity.

    Magazín Complex zveřejnil seznam módních ikon. Je ale opravdu relevantní?

    Magazín Complex zveřejnil seznam 25 módních ikon 21. století a potvrdil tím svou fascinaci popkulturními stálicemi. Výběr sestavený ze jmen, která vládnou globálním trendům a obálkám časopisů, zvýrazňuje sílu mainstreamu. Žebříček prezentuje osobnosti s obří mediální gravitací a odhodláním tvořit vlastní vizuální jazyk. Reflektuje současnou touhu po ikonách, jež dokáží okamžitě rezonovat s publikem. Zapomíná ale, že módní scéna dýchá i jinými barvami a touží po nových tvářích.

    Po stopách módních ikon: Jak Nicolas Ghesquière zachránil módní dům Balenciaga

    Bylo mu pětadvacet let, pracoval z vypůjčené kanceláře a navrhoval oblečení s přesností, jež působila spíš jako plán než módní skica. Nicolas Ghesquière převzal téměř zapomenutý dům Balenciaga a proměnil ho v nejprogresivnější laboratoř moderního luxusu. Zázemí skromné, ambice neomezené. Definoval novou epochu elegance, v níž se experiment stává jazykem nové éry. S odstupem čtvrtstoletí se na jeho začátek vzpomíná jako na jeden z nejdůležitějších momentů módy.

    Krása je jeho jazykem. Tom Ford ji přenesl z módy na filmové plátno

    Tom Ford, původně uznávaný módní návrhář a bývalý kreativní ředitel značek Gucci a Yves Saint Laurent, se stal jedním z mála designérů, kterým se podařilo úspěšně proniknout také do světa filmu. Svou preciznost, smysl pro detail a estetickou vytříbenost přenesl z přehlídkových mol na filmové plátno, kde zaujal snímky A Single Man nebo Nocturnal Animals. 

    Když pouliční styl vzývá luxus. Pharrell Williams čerpá ze skateboardové obuvi

    Skateboardová obuv zaznamenává výrazný návrat na módní scénu, a právě na tento trend reaguje i Pharrell Williams. Pro Louis Vuitton představil model LV Tilted, který spojuje pouliční estetiku s luxusem francouzské značky. Nové pánské tenisky vycházejí z vintage nízkých skateboardových bot z přelomu milénia, jejichž siluetu reinterpretují v moderním duchu.

    Móda v kostce: Swarovski rozzářil Paříž a Marty Supreme má merch

    Značky vítají Vánoce pomocí kampaní, ale i speciálních výloh či pop-upů. Výjimkou není ani společnost Swarovski, jež letos rozsvítila Avenue des Champs-Élysées. Louis Vuitton oznámil, že cruise kolekci pro rok 2027 odhalí v New Yorku. Dr. Martens a Marc Jacobs revidují Kiki Boot a Nike servíruje polívku v Číně. Timothée Chalamet vydal merch k filmu Marty Supreme.

    Louis Vuitton a Assouline vydali knihu. Vypráví 150 let historie módního domu

    Vydavatelství Assouline ve spolupráci s Louis Vuitton uvádí knihu From Louis to Vuitton. Sleduje vývoj módního domu od jeho založení až po současnost. Autor Arthur Dreyfus zpracoval 406 stran a 320 obrazových materiálů do formy vizuální kroniky značky, jež definuje francouzský luxus. Předmluvu napsal prezident a CEO Louis Vuitton Pietro Beccari. Kniha již vyšla a okamžitě se stala jedním z nejdiskutovanějších titulů letošní módní knihovny.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―