Dlouhá léta platilo, že když ženy chtěly dát najevo sílu, půjčovaly si mužské atributy. Minimalistická saka s výraznými rameny nebo bílé košile můžou posloužit jako příklad. Ostatně ani lodičky na jehlovém podpatku nepůsobí v podání vysoce postavených manažerek jako snaha o ženskost, ale spíš jako součást brnění. Letošní přehlídky ovšem zásadně mění hru a power dressing získává úplně nový náboj.
Současná generace silných žen už necítí potřebu hrát podle pravidel, která samy nevymyslely. Místo převlékání se do „uniformy autority“ v podobě šedého kostýmku si volí styl, který sílu nepopírá, ale také ji nekřičí do světa. Jarní řady ukázaly, že power dressing může být plynulý, měkký a intimní. Sílu ženy už nedefinuje to, kolik prostoru zabírá, ale s jakým klidem a jistotou jím prochází.


Zdroj: Louis Vuitton
Letošní power dressing nepotřebuje agresivitu. Autoritu ale zajistí
Na přehlídkách letošních jarních kolekcí v Paříži, Miláně a New Yorku vystoupil do popředí jiný typ moci. Nevychází z agrese, ale z klidu a vnitřní jistoty. Letošní power dressing své nositelce dokáže dát takovou sebejistotu, že nebude muset používat žádné agresivní formy komunikace, aby si zajistila autoritu. Z pohledu na ni je totiž okolí naprosto jasné, že ji bez jakýchkoli pochybností má.
Už žádné brnění. Ženská energie může být splývavá
Příkladem jemného, ale suverénního přístupu je nedávná přehlídka z dílny Louis Vuitton, ve které návrhář Nicolas Ghesquière nechal ženskou sílu doslova plynout. Jeho modely pracovaly s kontrasty, strukturované korzety se spojovaly s vlajícími sukněmi a tuhé kožené pásky obepínaly šaty z tekutého hedvábí. Tělo žen tak nebylo sevřené do brnění, ale oblečení ho spíš jemně rámovalo.


Zdroj: Louis Vuitton
U módního domu Dior pak designérka Maria Grazia Chiuri předvedla, že síla může být i otázkou paměti a kontinuity. V její řadě se objevily střihy inspirované minulými dekádami, tedy pláště vyšívané stříbrnou nití a organzové kabáty lehké jako dech. Modely působily téměř příliš křehce na to, aby se jich člověk dotkl, a přesto byly pevné, vyvážené a silné. Chiuri ukázala, že moc ženy nemusí být nová. Může být naopak schopná nést historii i současnost zároveň.


Zdroj: Dior
Síla je v detailu. Power dressing postavený na preciznosti a eleganci
Jinou cestou se vydal návrhář Daniel Roseberry ve své tvorbě pro Schiaparelli. Místo nostalgie totiž sáhl po preciznosti. Pro power dressing v jeho podání je typická naprostá přesnost. Nechyběla proto minimalistická paleta černé, slonovinové a šampaňské, perfektně střižené siluety a peří zasazené tak citlivě, že působilo jako přirozená součást látky. Klid, jenž kolekce vyvolávala, neměl nic společného se slabostí, šlo o jednoznačné uznání síly řemesla.


Zdroj: Schiaparelli
Designér Giorgio Armani ve své kolekci Armani Privé zase zhmotnil pojem soft power do nadpozemské elegance. Třpytivé vrstvy tylu a hedvábí v odstínech růžové, stříbrné a pudrově modré splývaly kolem těla jako tekuté světlo. Sakům dal zase formu, ale zbavil je typické tíhy a zbytečné zdobnosti. Jeho pojetí síly jednoduše spočívalo ve vytříbenosti, které nešlo uniknout.
Jemnost a klid nejsou projevem slabosti. Nová generace vnímá autoritu jinak
Změna, kterou dnes v power dressing pozorujeme, není náhodná. Odráží hlubší proměnu společenského vnímání síly, ženskosti i leadershipu. Po dekádách, kdy musely ženy dokazovat, že si zaslouží prostor, přichází generace, která už se nechce přizpůsobovat pravidlům vytvořeným pro někoho jiného. Síla už není o dominanci, ale integritě. Jemnost, plynulost a klid nejsou známkou slabosti, ukazují spíš schopnost odolávat tlaku.

Zdroj: Louis Vuitton
Nový jazyk síly už dávno nesídlí jen na módních molech. Přirozeně ho přijímají rovněž ženy, které formují veřejný prostor. Například Florence Pugh na přehlídkách návrháře Harrise Reed ztělesňuje odvahu být sama sebou. Herečka Zendaya se pod vedením stylisty Lawa Roach proměnila v mistryni vizuálního vyprávění, kde každý outfit ukazuje jiný aspekt její osobnosti. Nikdy ne vulgárně, vždy ale nekompromisně.
Zdroje: House magazine, Fashionista, YouTube