Více
    Domů Blog Strana 186

    Tři smyslně propletené iniciály, to je Yves Saint Laurent. Znáte příběh slavného zakladatele?

    0
    Yves Henri Donat Mathieu Saint Laurent
    Yves Henri Donat Mathieu Saint Laurent

    Když Yves Saint Laurent v roce 1961 založil stejnojmenný módní dům, představil tak revoluční pojetí dámské módy. Inspiroval se strukturou pánských oděvů a pocitem síly, který s sebou jejich nošení přinášelo. Jeho přístup byl oslavou genderové proměnlivosti, která otřásla módním průmyslem.

    Nadějný chlapec z Alžírska

    Yvese Saint Laurenta narozeného v Alžírsku objevil vlivný francouzský spisovatel a ilustrátor Michel de Brunhoff, který zveřejnil jeho skici a představil ho Christianu Diorovi, který ho následně přijal, jako svého asistenta designu. Když Dior v roce 1957 předčasně zemřel, Saint Laurent se ve věku 21 let stal jeho nástupcem, bylo mu svěřeno zajištění budoucnosti nejúspěšnějšího módního domu na světě.

    „Yves Saint Laurent je mladý, ale je to obrovský talent. Ve své poslední kolekci ho považuji za otce třiceti čtyř ze sto osmdesáti návrhů. Myslím, že nastal čas to odhalit tisku. Moje prestiž tím neutrpí.“ Christian Dior, červenec 1957

    Saint Laurent se stal objektem okamžité fascinace. Byl to tichý, nesmělý mladý muž s úhledně rozdělenou pěšinkou, úzkostnýma očima schovanýma za tlustými brýlemi a křehkým tělem zahaleným do těsného černého obleku. Po nadšených recenzích brzy následovaly recenze pochybovačné a o dva roky později využil dům Dior Laurentova povolání do armády a mladého muže se zbavil. Po necelých třech týdnech ve službě se Laurent psychicky sesypal a byl přijat do psychiatrické léčebny, ve 24 letech se z něj stala troska.

    Foto: Pinterest

    Ale Laurent nebyl sám. V době, kdy pracoval u Diora se seznámil s Pierrem Bergém a navázal s ním osobní i profesní vztah, který mu vydržel až do konce života. Bergé dostal Laurenta z léčebny a pomohl mu založit značku, jejíž tři smyslně propletené iniciály způsobily v 60. letech revoluci v pařížské módě, v 70. letech pohoršily svět a v 80. letech se nepokrytě prosadily.

    První přehlídka Yvese Saint Laurenta v lednu 1962 se setkala s mírným ohlasem. V následujících letech však jeho hvězda stoupala. Vytvořil nápady, které se přes noc staly senzací a později nadčasovými ikonami.

    Foto: Pinterest

    Z káčátka se stala hrdá labuť

    V polovině 60. let se jeho značka ready-to-wear Rive Gauche stala celosvětovým fenoménem a nabídla ženám cenově dostupný kousek YSL snu. Mladý a nesmělý návrhář zmizel a na jeho místo nastoupil okouzlující, zdánlivě jistý muž, který byl víc než jen známým jménem, podobně jako Coco Chanel se stal nejsvůdnějším ztělesněním své značky.

    Tisk zachycoval Laurenta na večírcích s Halstonem a Warholem v New Yorku či na pařížských večírcích s múzami, jako byly Betty Catroux či Loulou de la Falaise.

    Foto: Pinterest

    Jeho tmavé obleky zmizely a nahradily je luxusní kaftany, hedvábné košile, semišová saka a kožené kabáty a když v roce 1971 předstoupil před objektiv Jeanloup Sieff, aby propagoval svůj první parfém, byl nahý. Jeho instrukce byly konkrétní: „Chci vyvolat skandál“.

    Foto: Pinterest

    Tento obraz se stal zoufale účinnou maskou. Saint Laurent, který v 60. a 70. letech většinu nocí protančil, sjetý úspěchem, slávou a neustále se měnícím koktejlem alkoholu, LSD a kokainu. Jeho vztah s Bergém se začal komplikovat, docházelo k ostrým, stále prudším hádkám. Bergé se nakonec odstěhoval, protože se nedokázal vyrovnat s Laurentovou naprostou sebestředností. Jak roky plynuly, oba měli jiné zájmy, jiné vášně, jiné milence.

    Jako symbolická dvojice fungovali až do konce. Zatímco Bergé se stával stále bojovnějším mluvčím, Laurent se stranil veřejnosti. Objevovaly se zvěsti o nemoci, o AIDS a pravidelné předčasné zprávy o jeho smrti. Warhol si do svých deníků zapsal: „YSL je takový génius, že to prostě nemůže vydržet, musí brát milion prášků a celá kancelář je v takové depresi, když je v depresi…“.

    „Vstoupil do deprese, jako se vstupuje do náboženství“.

    Nakonec se Laurent úplně stáhl, Bergé to komentoval slovy: „Vstoupil do deprese, jako se vstupuje do náboženství“ a jako vždy se o všechno postaral. „Všechno, co jsem neměl já, měl on. Jeho síla znamenala, že jsem se o něj mohl opřít, když mi docházel dech,“ řekl Saint Laurent v roce 2001.

    Dokonce i ve chvílích, kdy byl Laurent nejextrovertnější, ho chránila jeho skupina důvěrných přátel, ke konci se jeho svět omezil na ateliér na Avenue Marceau, prázdninový dům v Marrakéši a byt na Rue de Babylone, do něhož se dostávalo stéle méně lidí. Současně se podepsal pod vše od slunečních brýlí přes ložní prádlo až po cigarety, vydal licenci na řadu parfémů, které definovaly jeho éru, díky čemuž zůstalo jméno YSL pevně v centru pozornosti, zatímco muž za iniciálami pomalu mizel.

    Foto: Pinterest

    Laurent pokračoval v navrhování až do roku 2002, každá přehlídka se nemilosrdně poměřovala s jeho minulými hity a každou závěrečnou poklonu provázelo napětí z očekávání, zda zvládne dojít na konec mola.

    Yves Saint Laurent zemřel v roce 2008 ve svém pařížském bytě, jeho jméno však žije dál a možná právě vaši kabelku zdobí iniciály chlapce, který si šel za svým snem.

    Zdroj: theculturetrip.com, museeyslparis.com, theguardian.com

    Stojí kabelky YSL za investici? Kabelka sezóny ICARE MAXI rozhodně ano

    0
    ICARE MAXI BAG
    ICARE MAXI BAG

    Všechny kabelky přes rameno Saint Laurent mají výrazné charisma a styl, který u jiných luxusních značek nenajdete. Tahle kabelka se však nepodobá ničemu, co jsme kdy viděli. Než se dostaneme k podrobnostem o produktu, pojďme si říct, že tato kabelka byla uvedena ve chvíli, kdy lidé znovu začali po pandemii chodit ven. Saint Laurent našel perfektní způsob, jak se zbavit frustrace, nahromaděné během koronaviru. JAK? Tím, že nám dal něco výraznějšího než kdy jindy: ICARE MAXI BAG.

    Jako první jsme ji mohli vidět jak jinak než u ambasadorky značky Zoë Kravitz. Netrvalo dlouho a do klubu Icare Bag se přidaly osobnosti módního i hereckého světa včetně Angeliny Jolie, Hailey Bieber nebo Leonie Hanne.

    Název Icare odkazuje na výrazný monogram umístěný ve středu jehněčí kůže. Logo bylo navrženo jako vysoký šperk na nošení přes ruku a podle týmu kreativního ředitele Anthonyho Vaccarella „září jako slunce, které spálilo Ikarova křídla“. Saint Laurent se drží hranice mezi naleštěným a uvolněným a tvrdí, že tahle kabelka bude nejnovějším sběratelským kouskem společnosti – na stejné úrovni jako její úspěšná taška přes rameno Le 5 à 7.

    Přestože je Icare známá především svou velikostí, faktor všestrannosti je stále jedním z kritických rysů této tašky. Vždy ji ale můžete ze stran složit a mít elegantní kabelku. A jako perlička je YSL maxi bag dodávána s odnímatelnou taštičkou, kterou lze připevnit a odpojit od tašky pomocí přepínacího uzávěru.

    Maxi ICARE se svojí dávkou „cool“ je skvělou investicí a rozhodně bezva společnost na poličce vedle Dior Tote nebo maxi Jodie od Bottegy.

    Montblanc představuje kolekci kožených doplňků s dezénem krokodýlí kůže

    0
    Montblanc - Meisterstück Selection
    Montblanc - Meisterstück Selection

    Značka Montblanc uvádí na trh Meisterstück Selection – novou kapsulovou linii kožených doplňků s embosovaným krokodýlím vzorem, která představuje exkluzivitu a charakteristickou estetiku kolekce Meisterstück.

    V nabídce domu Montblanc ztvárňuje kolekce Meisterstück pomyslný vrchol luxusního kožedělného řemesla. Její výjimečné postavení nyní upevňuje nová kapsulová řada Meisterstück Selection s výběrem elegantních tašek a doplňků vyrobených z kůže s embosovaným krokodýlím dezénem. Sofistikované výtvory nesou charakteristické designové prvky kolekce Meisterstück inspirované nadčasovou ikonou luxusu – psacím perem Meisterstück.

    Každý kus, vyrobený z měkké černé kůže, vyniká nezaměnitelným stylem odkazujícím k bohatému dědictví Montblanc. Mezi detaily inspirovanými ikonickým Meisterstückem patří jezdci k zipům vyrobení z vintage palladia ve tvaru hrotu plnícího pera, který nesou rovněž kožené detaily na místech, kde se k tašce připevňují rukojeti nebo popruhy či  kožený přívěsek na klíče u tašky Duffle.

    Tři různé velikosti pro tři různé příležitosti využití. Velká taška Duffle Bag je dokonalým společníkem na víkendové cesty, zatímco menší Medium Duffle Bag dodá punc sofistikovanosti při návštěvě posilovny nebo se skvěle hodí na celodenní výlet po městě. V neposlední řadě Mini Duffle představuje stylový doplněk pro každou příležitost. S novou aktovkou na dokumenty, jež se vyznačuje funkčním, ale nezaměnitelně luxusním provedením, mají pracovní povinnosti nebývale distingovaný rozměr. Messenger, psaníčko s poutkem na zápěstí a Mini Bag zase doladí jakýkoli styling o rafinovanost a nenucenou eleganci.

    Sortiment doplňují malé kožené výrobky v černé, šedé a takzvané britské zelené barvě v podobě  psaníčka na osm kreditních karet s poutkem na zápěstí, peněženku na šest kreditních karet, pouzdro na karty a rovněž opasek s přezkou ve tvaru podkovy.