Více

    Sledujte nás na Instagramu

    Svérázná Miranda Priestly ve filmu Ďábel nosí Pradu během svého minutového monologu o blankytně modré dokonale vystihla řetězec módních trendů. Tento jednoduchý vzorec však již nelze tak snadno aplikovat. Mezi návrháře, celebrity, modelky a it-girls, kteří donedávna určovali chod módy, se do rovnice zamotaly sociální sítě, influenceři a generace Z. Jak moc kontrastní a relevantní je vliv módních ikon a známých osobností na to, co je aktuálně v kurzu, ve srovnání s předchozími dekádami?

    Určování trendů v předinfluencerské éře

    V minulosti to bylo jednoznačné. Designéři představili na přehlídkových molech svou vizi pro nadcházející sezónu, která se postupně prostřednictvím časopisů dostala k širší veřejnosti a profiltrovala do běžných obchodů. Ještě lépe, když získala podporu hvězd. Ty v době bez sociálních sítí představovaly jeden z hlavních nástrojů marketingu a úspěšného prodeje. V éře před influencery byly modelky, herečky a zpěvačky hlavními trendsettery. Prostředí celebrit bylo více „elitní“ a méně přístupné veřejnosti. Skvělým příkladem je kabelka City (dříve nazývaná Motocycle) od Balenciaga. V roce 2001 ji uvedl Nicolas Ghesquière a pomyslně ji schválila Kate Moss nošením na veřejnosti. Sestry Olsenovy ji následovaly a tato kabelka se stala jedním z definujících momentů desetiletí.

    Ikony v prvních dekádách 21. století

    V éře kalhot s nízkým pasem a teplákových souprav měly hlavní slovo celebrity jako Sarah Jessica Parker, sestry Olsenovy, Lindsay Lohan a Paris Hilton. Po zlatých 90. letech a jménech typu Naomi Campbell a Linda Evangelista nastoupila nová generace supermodelek. Adriana Lima, Candice Swanepoel nebo Doutzen Kroes byly v centru pozornosti jako andílci Victoria’s Secret. V pozdějším období vynikala Rihanna nebo sestry Kardashianovy.

    Vzestup sociálních sítí

    S popularizací sociálních sítí prošel klasický model formování trendů radikální transformací. Najednou se lidé mimo rozhraní klasického showbyznysu stali slavnými díky své pravidelné aktivitě na těchto platformách. Byli autentičtí, více na dosah, otevřeně sdíleli své soukromí. Zákazníci měli vyšší tendenci koupit si produkt na základě důvěry, pokud ho viděli u influencera. Hvězdy se takovému marketingu rychle přizpůsobily. Ukázat svou osobnost bylo najednou in. V době pandemie, kdy velké produkce kampaní luxusních značek nebyly možné, nezbývalo celebritám nic jiného než naskočit na vlnu influencerů, natočit kampaň z domova, upravit ji a přidat na svůj profil.

    TikTok… místo pro generaci Z

    TikTok je se svou současnou naprostou dominancí úplně jinou kapitolou. Stal se domovem pro svobodné vyjádření generace Z a zároveň epicentrem mikrotrendů. Den co den se na platformě objevují nové a masově oblíbené hashtagy z oblasti módy a krásy. Posledních několik měsíců se neslo ve znamení quiet luxury, normcore, tomato girl, latte makeup, blueberry milk nails a nekonečného množství dalších.

    @water.fl0wer

    which ones next?🌠 #aesthetic #aesthetics #pinterest #thisis4u #romantizinglife #coquette #coquetteaesthetic #coconutgirl #coconutgirlaesthethic #darkacademia #darkacademiaaesthetic #foryourpage #foryou #fyp #fy #viral

    ♬ son original – chillow ꭗ𝘰 🐢

    Kdo tedy vládne?

    Dynamické TikTok trendy jsou v určitých kruzích označovány za vrchol estetické absurdity, ovšem aktuálně jsou bezpochyby hlavním zdrojem všeho, co je v módě. V případě duelu celebrity vs. influenceři to není jednoznačné. Hlad po sebevyjádření a autenticitě stírá jasně vytyčené hranice. Herečky, modelky, zpěvačky a celebrity se stávají influencery a influenceři se naopak stávají celebritami.

    Zdroje: Who What Wear, Business of Fashion, WWD, BBC, Bright Side, Nylon

    Módní ikony, modelky a trendsetteři kdysi a dnes: Kdo stojí na vrcholu módy?

    Kdy jste naposledy cíleně nic nedělali? Nizozemská filozofie niksen ukazuje cestu k pomalejšímu životu

    V posledním desetiletí se svět seberozvoje a duševního zdraví inspiruje japonskou filozofií ikigai nebo dánským konceptem radosti z maličkostí, známým jako hygge. Mezi recepty na šťastný život podle různých zemí se přidává i nizozemský niksen, který doslova káže nic nedělat. Ukáže vám, jak v současném hektickém světě zpomalit a nenechat si drahocenný čas proklouznout mezi prsty.

    Módní novinky v kostce: Bella Hadid představila parfém, Pharrell Williams se spojil s Tiffany & Co. a Ralph Lauren uspořádal skromnou přehlídku

    Přelom dubna a května přinesl do světa krásy a módy významné debuty, ale také nostalgické okamžiky. Návrhář Pharrell Williams a Tiffany & Co. oslavují individualitu v nové kolekci Titan. Modelka Bella Hadid odhalila světu luxusní parfémy, které jsou pohlazením pro tělo i duši. Značka Ralph Lauren vsadila pro svou nejnovější přehlídku na jednoduchost v tom nejlepším slova smyslu.

    Snová symbolika střídá bujnou fantazii. Unikněte do snu nestárnoucího surrealismu

    Surrealismus představuje v módě útěk do vesmírně vzdálené dimenze, ve které se setkávají sny, fantazie a svět hlubokých myšlenek. Ovšem od začátku uměleckého směru jsme se značně posunuli. Pomyslná druhá vlna surrealismu vychází ze stejných faktorů, ale je prolnuta realistickým vyobrazením nejrůznějších vzorů. V módě se surrealismus stává synonymem pro populární Schiaparelli a nečekaně ovlivňuje i řadu dalších značek.

    Nákupní seznam na květen: Obdarujte maminky produkty od Belly Hadid nebo parfémem od Pigmentarium

    V kalendáři tentokrát přichází květen, lásky čas, a náš nákupní seznam se opět nebezpečně plní zajímavými novinkami ze světa krásy, módy a designu. Každou maminku potěší ke Dni matek luxusní parfém od české značky Pigmentarium. Poslední jarní měsíc však můžete oslavit například i novými barevnými variantami ikonických kabelek od Miu Miu.