Více

    ― Reklama ―

    Přemýšleli jste někdy nad tím, kolik vody oblékáte? Vlastně v oblečení doslova plaveme, a to možná více doslova, než by vás zprvu napadlo. Voda je zásadní pro všechny formy života na Zemi. Módní průmysl je bohužel obrovským spotřebitelem a znečišťovatelem vodních toků. Největší značky toho přitom většinou v oblasti hospodaření s vodou dělají nejméně.

    Stejně jako v případě mnoha údajů o udržitelnosti, získat přesná a aktuální data o spotřebě vody v módním průmyslu je náročné. Ovšem podle zprávy nadace Ellen MacArthur Foundation z roku 2017 se v tomto odvětví spotřebuje přibližně 93 miliard metrů krychlových vody ročně, což by stačilo na uspokojení potřeb pěti milionů lidí. Znepokojující? Očekává se, že do roku 2030 se toto množství zdvojnásobí.

    Kolik vody spolkne jedno tričko?

    Voda provází celý proces výroby oblečení, počínaje pěstováním rostlin a chovem zvířat potřebných k výrobě tkanin. Zamysleli jste se někdy nad tím, kolik vody je potřeba na výrobu jednoho bavlněného trička? Odpověď vás zřejmě šokuje. Podle World Wildlife Fund se totiž jedná o 2 700 litrů vody. To je množství, které by jednomu člověku vystačilo na 900 dní.

    Bavlna je velmi žíznivá plodina. Potřebuje hodně vody k tomu, aby mohla růst a produkovat nadýchaná vlákna, která se k výrobě textilu používají. Přeměna bavlny na látku, a následně na oděv, rovněž vyžaduje značné množství vody.

    Zdroj: RiverBlue

    Barvení a konečná úprava může spolknout až 200 litrů vody na kilogram látky. Kromě toho většina produkce bavlny probíhá neudržitelně za použití velkého množství pesticidů a insekticidů, které se vyplavují do vodních toků a dostávají se tak dále do ekosystémů.

    Ani ostatní kusy oblečení na tom nejsou lépe

    Společnost GAP rovněž odhalila průzkum o spotřebě vody na výrobu oblečení. Vyplynulo z něj, že na pár džínů padne až 7 250 litrů vody. Na mikinu s kapucí nebo svetr to bude 3 350 litrů vody a pár kalhot či boxerek utopí 850 litrů vody. Mnoho značek přitom vyrábí oblečení v oblastech, kde není dost vody ani pro tamní obyvatele.

    Podle barvy řek se pozná barva roku

    Módu u nás v redakci milujeme, ale zároveň je potřeba si přiznat, že módní průmysl není zrovna nejlepší vodohospodář. Významně na tento fakt upozornil dokument RiverBlue z roku 2017.

    Textilní společnosti pak do vody rovněž vypouštějí miliony litrů chemikálií v podobě toxinů a těžkých kovů, což způsobuje škody na životním prostředí i různá onemocnění. V Číně podle barvy řek poznáte, jaká barva je zrovna nejvíce trendy.

    Problémové je i oblečení, které už vlastníme. Valná většina z toho, co máte ve skříni, obsahuje polyester a vyrábí se ze stejného polymeru, z něhož se dělají plastové lahve. Když však polyesterové oblečení pereme, do vodních toků se z něj dostávají tisíce plastových mikrovláken, která dále putují do oceánů, a nakonec si skrze ně najdou cestu i do našeho potravního řetězce.

    Smutnou pravdou je, že většina značek s nápravou nic nedělá

    Čím větší značka, tím větší vliv. Některé netuší, jak s vodou lépe hospodařit a některým je to fuk. Platforma Good on you, dlouhodobě se zabývající hodnocením značek a jejich dopadem na lidi i planetu, tak oznámila, že 94 procent velkých značek vůbec nesleduje svůj dopad na vodu v místě, kde oblečení vyrábí.

    Další problém je obecně nedostatečná transparentnost značek ohledně jejich environmentální politiky. Nemůžeme si tedy udělat přesný obrázek o jejich výrobním chování. Do téhle skupiny spadají například značky jako Cider, Shein, Temu nebo Skims.

    Změna nebude snadná. Musí přijít z více stran

    Je nevyhnutelné, aby největší změna přišla od samotného módního průmyslu. Výrobci musí investovat do nových výrobních metod a přijít na způsoby, jak používat menší množství chemikálií.

    Někteří vědci už nyní pracují na řešeních, jak odstranit chemické látky z odpadních vod před jejich vypuštěním do životního prostředí. Jeden výzkumnický tým se například domnívá, že by klíčem mohl být chitin, nacházející se v mušlích.

    Zdroj: RiverBlue

    My jako zákazníci ale můžeme svým nákupním chováním značky popostrčit. Musíme především upřednostňovat kvalitu nad množstvím. Nakupovat opravdu jen tehdy, když něco potřebujeme. Mnozí z nás to pořád neradi slyší, ale nelze očekávat zlepšení, pokud nepřestaneme tak šíleně hromadit.

    Vybírejte si, od koho nakupujete a chtějte po značkách, aby k vám byly otevřené. Koneckonců žijeme všichni na jedné planetě, co se děje na její druhé straně, se dotýká nás všech.

    Zdroje: Good on you, Sustainability Mag, Sustainably Chic, RiverBlue, YouTube, Instagram

    ― Reklama ―

    Foto:Pexels

    Kolik vody oblékáme? V oblečení se budeme topit, dokud neskončíme na suchu

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Přemýšleli jste někdy nad tím, kolik vody oblékáte? Vlastně v oblečení doslova plaveme, a to možná více doslova, než by vás zprvu napadlo. Voda je zásadní pro všechny formy života na Zemi. Módní průmysl je bohužel obrovským spotřebitelem a znečišťovatelem vodních toků. Největší značky toho přitom většinou v oblasti hospodaření s vodou dělají nejméně.

    - Reklama -

    Stejně jako v případě mnoha údajů o udržitelnosti, získat přesná a aktuální data o spotřebě vody v módním průmyslu je náročné. Ovšem podle zprávy nadace Ellen MacArthur Foundation z roku 2017 se v tomto odvětví spotřebuje přibližně 93 miliard metrů krychlových vody ročně, což by stačilo na uspokojení potřeb pěti milionů lidí. Znepokojující? Očekává se, že do roku 2030 se toto množství zdvojnásobí.

    Kolik vody spolkne jedno tričko?

    Voda provází celý proces výroby oblečení, počínaje pěstováním rostlin a chovem zvířat potřebných k výrobě tkanin. Zamysleli jste se někdy nad tím, kolik vody je potřeba na výrobu jednoho bavlněného trička? Odpověď vás zřejmě šokuje. Podle World Wildlife Fund se totiž jedná o 2 700 litrů vody. To je množství, které by jednomu člověku vystačilo na 900 dní.

    Bavlna je velmi žíznivá plodina. Potřebuje hodně vody k tomu, aby mohla růst a produkovat nadýchaná vlákna, která se k výrobě textilu používají. Přeměna bavlny na látku, a následně na oděv, rovněž vyžaduje značné množství vody.

    - Reklama -

    Zdroj: RiverBlue

    Barvení a konečná úprava může spolknout až 200 litrů vody na kilogram látky. Kromě toho většina produkce bavlny probíhá neudržitelně za použití velkého množství pesticidů a insekticidů, které se vyplavují do vodních toků a dostávají se tak dále do ekosystémů.

    Ani ostatní kusy oblečení na tom nejsou lépe

    Společnost GAP rovněž odhalila průzkum o spotřebě vody na výrobu oblečení. Vyplynulo z něj, že na pár džínů padne až 7 250 litrů vody. Na mikinu s kapucí nebo svetr to bude 3 350 litrů vody a pár kalhot či boxerek utopí 850 litrů vody. Mnoho značek přitom vyrábí oblečení v oblastech, kde není dost vody ani pro tamní obyvatele.

    Podle barvy řek se pozná barva roku

    Módu u nás v redakci milujeme, ale zároveň je potřeba si přiznat, že módní průmysl není zrovna nejlepší vodohospodář. Významně na tento fakt upozornil dokument RiverBlue z roku 2017.

    Textilní společnosti pak do vody rovněž vypouštějí miliony litrů chemikálií v podobě toxinů a těžkých kovů, což způsobuje škody na životním prostředí i různá onemocnění. V Číně podle barvy řek poznáte, jaká barva je zrovna nejvíce trendy.

    Problémové je i oblečení, které už vlastníme. Valná většina z toho, co máte ve skříni, obsahuje polyester a vyrábí se ze stejného polymeru, z něhož se dělají plastové lahve. Když však polyesterové oblečení pereme, do vodních toků se z něj dostávají tisíce plastových mikrovláken, která dále putují do oceánů, a nakonec si skrze ně najdou cestu i do našeho potravního řetězce.

    Smutnou pravdou je, že většina značek s nápravou nic nedělá

    Čím větší značka, tím větší vliv. Některé netuší, jak s vodou lépe hospodařit a některým je to fuk. Platforma Good on you, dlouhodobě se zabývající hodnocením značek a jejich dopadem na lidi i planetu, tak oznámila, že 94 procent velkých značek vůbec nesleduje svůj dopad na vodu v místě, kde oblečení vyrábí.

    Další problém je obecně nedostatečná transparentnost značek ohledně jejich environmentální politiky. Nemůžeme si tedy udělat přesný obrázek o jejich výrobním chování. Do téhle skupiny spadají například značky jako Cider, Shein, Temu nebo Skims.

    Změna nebude snadná. Musí přijít z více stran

    Je nevyhnutelné, aby největší změna přišla od samotného módního průmyslu. Výrobci musí investovat do nových výrobních metod a přijít na způsoby, jak používat menší množství chemikálií.

    Někteří vědci už nyní pracují na řešeních, jak odstranit chemické látky z odpadních vod před jejich vypuštěním do životního prostředí. Jeden výzkumnický tým se například domnívá, že by klíčem mohl být chitin, nacházející se v mušlích.

    Zdroj: RiverBlue

    My jako zákazníci ale můžeme svým nákupním chováním značky popostrčit. Musíme především upřednostňovat kvalitu nad množstvím. Nakupovat opravdu jen tehdy, když něco potřebujeme. Mnozí z nás to pořád neradi slyší, ale nelze očekávat zlepšení, pokud nepřestaneme tak šíleně hromadit.

    Vybírejte si, od koho nakupujete a chtějte po značkách, aby k vám byly otevřené. Koneckonců žijeme všichni na jedné planetě, co se děje na její druhé straně, se dotýká nás všech.

    Zdroje: Good on you, Sustainability Mag, Sustainably Chic, RiverBlue, YouTube, Instagram

    ― Reklama ―

    Hermès zkoumá nové vody. Uvažuje o vlastní haute couture kolekci

    Haute couture představuje ve světě módy nejvyšší schodek na stupni vítězů. Dosáhnout takové excelence, která tvorbu vysoké módy umožní, proto není snadným úkolem. Pustit se do něj ovšem hodlá módní dům Hermès. Jeho ředitel Axel Dumas v pátek prohlásil, že by značka mohla na Pařížském týdnu haute couture zazářit už v roce 2026 nebo 2027.

    Móda v kostce: Značky odhalují slavné tváře a Londýn vítá nováčka

    Módní společnosti vítají jaro pomocí čerstvých tváří. Řada z nich totiž představila nové ambasadory. Herečka Philippine Leroy-Beaulieu září ve špercích Pomellato a herečka Eiza González zase v kouscích od David Yurman. Značka De Beers pro změnu spolupracuje s modelkou Adwoa Aboah. Londýnský týden módy pak vítá nový brand Songs of Siren.

    Jacquemus na vrcholu. Kromě milovaných reklamních kampaní zazáří i vlastní kosmetikou

    Návrháři Simonu Porte Jacquemus se splnil sen. Po usilovném hledání konečně našel vhodného investora pro svou nezávislou pařížskou značku. Důvodů na oslavu je ovšem více, výsledkem exkluzivního partnerství s konglomerátem L'Oréal bude totiž kromě menšinového podílu i exkluzivní beauty řada Jacquemus.

    Napříč pouští z pohodlí luxusu. Střední východ chystá první pětihvězdičkový vlak

    Luxusní cestování nabývá nových rozměrů. Saudská Arábie plánuje výstavbu prvního pětihvězdičkového vlaku, brázdícího Střední východ. Cestující budou mít na 1300 kilometrů dlouhé cestě možnost spatřit dechberoucí krásy pouště, a to z pohodlí toho nejmodernějšího luxusu. Vlak s názvem Dream of the Desert tak nabízí zcela unikátní zážitek.

    Dívejte se na svět se stylem. Zbystřete pomocí letošních trendy brýlí

    Brýle už dávno nejsou jen nezbytným pomocníkem. Především v posledních sezónách slavné módní domy zařídily, aby se z nich stal také klíčový doplněk. Stejně jako jiné součásti šatníku, také ony však spadají pod přísný diktát trendů. Letos tedy zazáříte jak v maximalistických obroučkách, tak retro pilotkách nebo klasicky kulatých rámech.

    Michael Kors zná potřeby moderní ženy. Nabídl novou tvář minimalismu

    Newyorský týden módy skončil. Jednou z posledních přehlídek očekávané události se stala ta z dílny Michael Kors. Návrhář v kolekci pro letošní podzim a zimu opět dokázal, že dokonale rozumí potřebám moderní ženy. Jeho návrhy totiž lákaly na svou funkčnost i pohodlnost. Nečekaná hra s texturami pak pozvedla minimalismus na novou úroveň.

    Přichází čas na detaily. Stylové hodinky podtrhnou jarní eleganci

    S blížícím se jarem přichází nové možnosti kombinování doplňků. Oblíbeným ozvláštněním looku jsou mimo jiné hodinky, jejichž popularita letos roste, především pak těch analogových. Návrháři v letošních kolekcích představili pár zajímavých kousků, které snadno pozvednou outfit na novou úroveň. Nechybí divoké barvy ani retro styl.

    Když luxus potká rychlost. Louis Vuitton mění pravidla hry Formule 1

    Světy vysokorychlostního motorsportu a luxusní módy se nikdy nepřiblížily tak těsně jako nyní. Louis Vuitton oficiálně vstoupil do partnerství s Formulí 1. Desetiletá smlouva přinese nejen proměnu vizuální identity sportu, ale i redefinici vztahu módy a automobilismu. Nový krok potvrzuje rostoucí důležitost sportu pro módní průmysl. 

    Newyorské klasiky opět zazářily. Úspěch sklidil Coach, Tory Burch i Carolina Herrera

    Týden módy v New Yorku je v plném proudu. Po rušném víkendu odhalily řady další stálice hlavního amerického města módy. Tory Burch zabrousila do sportswear a potvrdila svou fascinaci praktičností. Coach oslnil pohledem do minulosti a módní dům Carolina Herrera představil vlastní pojetí podzimu. Místo spadaných listů věnoval show květinám.

    Řekněte své ano v souladu s trendy. Svatební šaty letos nosí korzety a hladkou siluetu

    Máloco je na seznamu příprav nejdůležitějšího dne tak vzrušující jako svatební šaty. Některé nevěsty mají hned jasno, jiné si dávají s volbou "těch pravých" na čas. Jestliže patříte do druhé skupiny, možná oceníte nápovědu v podobě letošních očekávaných trendů. Dobrou zprávou je, že si na své přijdou minimalistky i milovnice extravagantních prvků.

    New York pohltil týden módy. Odráží současné dění i moderní minimalismus

    Móda zaplavila ulice New Yorku. Metropole přivítala další sezónu fashion weeku, který neoficiálně zahájil už Marc Jacobs. V uplynulých dnech však své přehlídky odhalily také značky jako Calvin Klein, Altuzarra, Khaite či Prabal Gurung. Některé ve svých kolekcích zachytily pocity ze současného dění, jiné se mu naopak snažily uniknout.

    Véronique Nichanian působí u Hermès již 36 let. Redefinuje význam pánské módy

    Většina velkých módních domů je neodmyslitelně spjata se jmény kreativních ředitelů, kteří přicházejí a odcházejí v pravidelném rytmu sezón. U Hermès je tomu jinak. Véronique Nichanian, kreativní ředitelka pánské divize, u značky působí už 36 let. Je také nejdéle sloužící kreativní ředitelkou v oboru, která nemá brand nesoucí její jméno.

    Pryč s nevzhlednou výbavou. I z oblečení do přírody můžete vytvořit stylový outfit

    Procházky do přírody, běhání po horách či toulání se lesem. Aktivity tohoto typu výborně vyčistí hlavu a nezáleží na tom, jak u nich zrovna vypadáte. Právě proto umí být osvobozující. Pokud se ale při výšlapech chcete cítit stylově, nebo výlet plánujete zkombinovat s návštěvou města, existuje i oblečení do přírody bez prapodivných barev a tvarů.

    Zabodujte na všech frontách. Trendy activewear vynosíte i mimo posilovnu

    Outfity na cvičení už dávno nepatří jen do posilovny nebo na tenisový kurt. Trendy letošního roku otevírají activewear dveře do světa tradiční módy. Naučte se kombinovat sportovní kousky tak, že si je zamilujete i mimo potem prosycené hodiny cvičení. Na vyšší úroveň je vynesou vypasované kožené bundy, balletcore nebo jen správně zvolený střih.

    Svatba jako z módního mola. Aktuální haute couture návrhy oblečou i nevěsty

    Součást nejnovějších haute couture přehlídek tvořily rovněž svatební šaty. Tradičně zapadají do zastřešujících témat daných kolekcí, a tak vždy představují uchvacující různorodou nabídku. V řadách pro letošní jaro se objeví jak punkové modely, tak elegantní klasika. Chybět nebudou ani kousky inspirované baletem či Blízkým východem.

    Virální Dubai Chocolate zaplavila internet. Barvu pistácie vynosíte na kabátě i jako oční stíny

    Na první pohled ničím speciální čokoláda zbořila internet. Trend, dle kterého tvůrci i jejich diváci ochutnávají křupavou čokoládu s pistáciovým vnitřkem, se rozšířil i do Česka. Pistácie nyní okupují hlavní složky parfémů či speciálních edic káv a jejich barva inspiruje fashion a beauty značky. Naučte se výtvory se sladkým podtónem kombinovat.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―