Předposlední den mezinárodního festivalu designu a módy se opět nesl ve znamení nové generace tvůrců. Začínající návrháři a absolventi z celé Evropy měli možnost představit své diplomové práce v rámci prestižní soutěže Designblok Diploma Selection, která se tentokrát konala v prostorách Nové Spirály. Po nabitém dni plném módních shows odborná porota vybrala jako vítězku designérku Andreu Rehbein, přičemž druhé a třetí místo obsadili návrháři Šimon Žák a Kári Þór Barry.
Divadlo Nová Spirála se na pražském Výstavišti v sobotu 11. října proměnilo v epicentrum módy, a to díky soutěži Designblok Diploma Selection v kategorii oděvního designu. Tentokrát představilo své diplomové práce 15 finalistů z různých koutů Evropy. Na vítěze čekala finanční odměna ve výši tisíc eur, přičemž laureáti prvních tří příček získali možnost nejen představit své kreace na dalším ročníku Designbloku, ale také využít konzultací nizozemské multidisciplinární agentury AG&C.
Domácí módní scénu reprezentovaly návrhářky Hana Valtová a Ludmila Kopecká, své návrhy však odhalil rovněž designér Šimon Žák. Do poroty zasedla globální módní ředitelka časopisu 10 Magazine Karen Binns, viceprezidentka pro executive search pro region EMEA společnosti Janou Pakter Elisabeth Dieupart a návrháři Jan Černý a Edward Buchanan. Komisi pak předsedal konzultant v oblasti brandu, kultury a komunikace Alexandre Malgouyres.
Andrea Rehbein naplno pronikla do světa abstrakce
Vítězkou letošního ročníku Diploma Selection se stala španělská návrhářka a absolventka školy Swedish School of Textiles Andrea Rehbein. Ve své kolekci s názvem Approximations to the Acrobatics of Flesh se zaměřila na experimentální a dekonstruktivistické pojetí módy. Vytvořila také prostor pro zkoumání a stírání tenkých hranic mezi ženským oblečením, jeho tradiční symbolikou a tělem.



Zdroj: Designblok, Michal Ureš
Autorka využila abstrakci jako sjednocující prvek. Projevila se v nadměrných a skulpturálních, ale organických siluetách. Samozřejmostí byly deadstock materiály, hlavně gravírovaná kůže a vlna. „Řada působila emocionálně, organicky a vykazovala mimořádné řemeslné zpracování. Je udržitelná, protože vznikla z deadstocku, má silnou výzkumnou základnu, jasné vyprávění a osobní rovinu,“ uvedl Malgouyres.
Šimon Žák osciloval mezi nositelností a uměleckým gestem
Druhé místo obsadil absolvent UMPRUM Šimon Žák, a to se svou ryze pánskou řadou Out of Focus. Ve své tvorbě se inspiroval fotografem Miroslavem Tichým, ale také kyjovským folklórem. Jednotlivé prvky konceptuálně transformoval do oděvů prostřednictvím filozofií wabi-sabi a art brut, konkrétně spojením tradičního řemesla s experimentálním DIY přístupem a moderní upcyklací.



Zdroj: Designblok, Michal Ureš
Kolekce záměrně balancovala na hraně nositelnosti a citlivě kombinovala každodenní oblečení s avantgardnějšími a uměleckými elementy v podobě objemného drátěného topu či sukně s vysokým lemem, vytvořeným z denim zbytků. „Jeho přístup byl velmi autentický, současný a přitom osobitě pokřivený. Cítíme z něj opravdovost a schopnost vnímat přítomný okamžik,“ doplnil Malgouyres.
Kári Þór Barry oživil rigidní pánský šatník skrze pohádky
Na stupni vítězů se umístil také islandský návrhář Kári Þór Barry z Islandské univerzity umění. Stejně jako jeho kolega na druhém místě se rozhodl zaměřit výhradně na menswear. Jeho kolekce s názvem Frivolous Cartoons odkazovala na svět karikatur a kreslených filmů. Barry je ovšem překlopil do současné podoby, a to s rozvážným pohledem a jemným nádechem nadsázky.



Zdroj: Designblok, Michal Ureš
Modely působily jako silný celek díky kontrastu mezi formálním šatníkem a hravostí kreslených pohádek. Kalhoty získaly na objemu a precizně zkonstruovaná saka a košile doplňovaly vzorované kravaty. Pohádkovým prvkem byly i vlněné kalhoty s kšandami. „Zamilovali jsme se do energie a entuziasmu projektu, byl rozmarný, vtipný a od prvního nápadu až po provedení výjimečně dotažený,“ uzavřel Malgouyres.
Zdroje: Designblok, Instagram