Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Co se stane, když dva uhlazení londýnští designéři se zálibou ve futuristických modelech dostanou za úkol vytvořit kostýmy filmové zombie apokalypsy? Pokud jste viděli novinku od Danny Boyle 28 let poté, znáte odpověď. Vizuálně mimořádně silný zážitek. A také návrat k Y2K estetice způsobem, který byste zrovna nečekali.

    Snímek navazuje na kultovní film 28 dní poté popisující svět bezprostředně po vypuknutí nákazy měnící lidi na krvežíznivé (a mimořádně rychlé) zombie. Film měl premiéru v roce 2002. A právě v tomto roce se vývoj ve fiktivním apokalyptickém světě zastavil. Pochopitelně včetně vývoje módního průmyslu.

    Od Beyoncé k apokalypse. Designéři museli přepnout na jiné myšlení

    Design filmu 28 let poté má na svědomí výrazný návrhářský a zároveň manželský pár Gareth Pugh a Carson McColl. Jejich studio Hard+Shiny sídlí v Londýně a má za sebou takové úspěchy, jako například kostýmy pro veleúspěšné turné Beyoncé s názvem Renaissance z roku 2023. Spolupráce na kostýmech a vizuálu postapokalyptického filmu pro ně představovala pro ostřílené protagonisty fashion weeků obrovskou výzvu. V rozhovoru pro web Dazed Gareth Pugh zmiňuje, že při designování kostýmů museli úplně přehodit způsob uvažování a naladit se na svět, kde se už víc než dvacet let neprodukuje žádné nové oblečení. Pokud ano, tak je ruční výroby.

    Co zbyde z módy v rozbitém světě. Tvůrce inspirovaly staré fotografie i preppeři

    Na designéry to kladlo mimořádné nároky, protože nesměli pracovat s ničím, co se objevilo po roce 2002, zároveň bylo potřeba zapojit fantazii a vymyslet, jak lidé budou za daných podmínek s oblečením zacházet. Tak, aby snímek působil věrohodně. Návrat k Y2K estetice tedy v jejich pojetí nevypadá jako nostalgie po Paris Hilton a nízko posazených bokovkách, ale jako surové ohlédnutí za tím, co z módy tehdejší doby zbylo, když svět přestal fungovat. Designéři tak kromě svých vzpomínek a dobových časopisů čerpali z válečných fotek, performance artu, příruček pro preppery, knih o přírodě i krajinářské fotografie.

    Jak vypadá Y2K 28 let poté? Ješitnost šla stranou

    Jako nezbytné se ukázaly návštěvy second handů, a to po celé Evropě. Takto získané oblečení návrháři ničili a upravovali, tvořili z něj úplně nové outfity. Například postava Jamieho, jednoho z přeživších,  nosí starou bundu londýnských hasičů. Hlavní postava Spike zase batoh, který nosil Gareth Pugh na střední škole. Úplně nejpodstatnější byla podle návrhářů funkčnost. „Ješitnost musela jít stranou,“ vysvětlil v rozhovoru pro Dazed Gareth Pugh. A dodal, že tvoření kostýmů ze seconhandových kousků v duchu postapo estetiky byla práce na úrovni haute couture.

    Estetika až do morku kosti. Největší výzvou byl morbidní chrám

    Největší výzvou nicméně byl Bone Temple, mimořádně esteticky pojatá stavba z lidských kostí, kterou jedna z postav filmu 28 let poté pojala jako poctu všem obětem zombie nákazy. I za jejím návrhem stojí Gareth Pugh a Corson McColl. Režisérova představa morbidního chrámu byla opulentní a aby ji designéři naplnili, museli Bone Temple skutečně vytvořit, nikoli se spoléhat na digitální technologie. Dodáváme, že právě záběry na chrám z lidských ostatků jsou nejvíce působivé a jednoznačně dechberoucí.

    Zdroje: Dazed Digital, LA Times, Film Review Daily, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Lucie Vavriková
    Lucie Vavrikováhttps://fashionup.cz/
    Lucie se ve svých textech věnuje módním jevům s analytickým přesahem, zkoumá estetiku aktuálních trendů, jejich symboliku i společenské souvislosti. Sleduje přehlídky, červené koberce i kostýmy v seriálech, ale nejvíc ji zajímá, co nám móda říká o světě, ve kterém žijeme. Je vystudovaná novinářka, začínala ve zpravodajské redakci, věnovala se zejména zdravotnickým a sociálním tématům.

    ― Reklama ―

    Haute couture po konci světa. Film 28 let poté ukazuje Y2K módu bez pozlátka

    Co se stane, když dva uhlazení londýnští designéři se zálibou ve futuristických modelech dostanou za úkol vytvořit kostýmy filmové zombie apokalypsy? Pokud jste viděli novinku od Danny Boyle 28 let poté, znáte odpověď. Vizuálně mimořádně silný zážitek. A také návrat k Y2K estetice způsobem, který byste zrovna nečekali.

    - Reklama -

    Snímek navazuje na kultovní film 28 dní poté popisující svět bezprostředně po vypuknutí nákazy měnící lidi na krvežíznivé (a mimořádně rychlé) zombie. Film měl premiéru v roce 2002. A právě v tomto roce se vývoj ve fiktivním apokalyptickém světě zastavil. Pochopitelně včetně vývoje módního průmyslu.

    Od Beyoncé k apokalypse. Designéři museli přepnout na jiné myšlení

    Design filmu 28 let poté má na svědomí výrazný návrhářský a zároveň manželský pár Gareth Pugh a Carson McColl. Jejich studio Hard+Shiny sídlí v Londýně a má za sebou takové úspěchy, jako například kostýmy pro veleúspěšné turné Beyoncé s názvem Renaissance z roku 2023. Spolupráce na kostýmech a vizuálu postapokalyptického filmu pro ně představovala pro ostřílené protagonisty fashion weeků obrovskou výzvu. V rozhovoru pro web Dazed Gareth Pugh zmiňuje, že při designování kostýmů museli úplně přehodit způsob uvažování a naladit se na svět, kde se už víc než dvacet let neprodukuje žádné nové oblečení. Pokud ano, tak je ruční výroby.

    Co zbyde z módy v rozbitém světě. Tvůrce inspirovaly staré fotografie i preppeři

    Na designéry to kladlo mimořádné nároky, protože nesměli pracovat s ničím, co se objevilo po roce 2002, zároveň bylo potřeba zapojit fantazii a vymyslet, jak lidé budou za daných podmínek s oblečením zacházet. Tak, aby snímek působil věrohodně. Návrat k Y2K estetice tedy v jejich pojetí nevypadá jako nostalgie po Paris Hilton a nízko posazených bokovkách, ale jako surové ohlédnutí za tím, co z módy tehdejší doby zbylo, když svět přestal fungovat. Designéři tak kromě svých vzpomínek a dobových časopisů čerpali z válečných fotek, performance artu, příruček pro preppery, knih o přírodě i krajinářské fotografie.

    - Reklama -

    Jak vypadá Y2K 28 let poté? Ješitnost šla stranou

    Jako nezbytné se ukázaly návštěvy second handů, a to po celé Evropě. Takto získané oblečení návrháři ničili a upravovali, tvořili z něj úplně nové outfity. Například postava Jamieho, jednoho z přeživších,  nosí starou bundu londýnských hasičů. Hlavní postava Spike zase batoh, který nosil Gareth Pugh na střední škole. Úplně nejpodstatnější byla podle návrhářů funkčnost. „Ješitnost musela jít stranou,“ vysvětlil v rozhovoru pro Dazed Gareth Pugh. A dodal, že tvoření kostýmů ze seconhandových kousků v duchu postapo estetiky byla práce na úrovni haute couture.

    Estetika až do morku kosti. Největší výzvou byl morbidní chrám

    Největší výzvou nicméně byl Bone Temple, mimořádně esteticky pojatá stavba z lidských kostí, kterou jedna z postav filmu 28 let poté pojala jako poctu všem obětem zombie nákazy. I za jejím návrhem stojí Gareth Pugh a Corson McColl. Režisérova představa morbidního chrámu byla opulentní a aby ji designéři naplnili, museli Bone Temple skutečně vytvořit, nikoli se spoléhat na digitální technologie. Dodáváme, že právě záběry na chrám z lidských ostatků jsou nejvíce působivé a jednoznačně dechberoucí.

    Zdroje: Dazed Digital, LA Times, Film Review Daily, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    Třásně udávají rytmus jaru a létu 2026. Objevte horký trend letošních mol

    Třásně opět vstoupily na mola s energií, jež proměnila krok v gesto a látku v melodii. Jarní a letní sezóna 2026 je jimi doslova protkaná. Linie oděvů se od Milána až po Londýn rozvlnily do plynulého pohybu, v němž se řemeslnost mísí s volností. Třásně symbolizují přirozenou dynamiku a smyslový přepych. V každém švu je cítit rytmus, jenž nezpívá do kroku, ale vábí k tanci.

    Na křídlech překvapení. Týdny módy zaskočily domácí estetikou i vojenskými prvky

    Překvapení se zřejmě stává novým měřítkem estetiky. V kolekcích nedávných světových fashion weeků vyplouvají na povrch tvůrčí odvážnosti, které posouvají hranice očekávání. Elegantní uniformní odkazy se mísí s domestikovanou nostalgií, materiály se vrací v nových podobách a moment překvapení získává status skutečného kurátorského gesta.

    Móda v kostce: Valentino má novou tvář a boty Jil Sander x Puma jsou zpět

    Módní dům Valentino má novou ambasadorku, nově ho bude zastupovat herečka Dakota Johnson. Vivienne Westwood uspořádala svou první show v Saúdské Arábii a Jil Sander x Puma vrací na scénu svou ikonickou spolupráci. Partnerství opět rozšiřují rovněž značky MM6 Maison Margiela a Salomon. Luxusní skupina Kering prodá svou beauty sekci společnosti L'Oréal.

    Akční žánr opět ožívá. Snímek Jedna bitva za druhou dobývá filmová plátna

    Režisér Paul Thomas Anderson znovu dokázal, že do křesla režiséra zkrátka patří. Jeho nejnovější snímek s názvem Jedna bitva za druhou sklízí nadšené ohlasy nejen od diváků, ale také přísných kritiků. Napínavý, humorný, ale přesto hluboký a provokativní děj opět probouzí k životu akční žánr. Leonardo DiCaprio vás navíc ani tentokrát nenechá vydechnout.

    Pivo jako stylová inspirace. House of Guinness zkoumá odstíny černé a nenudí

    První sérii fanoušci zhltli jako dobře natočeného Guinnesse a už volají po druhé rundě. Na úspěchu seriálu House of Guinness z produkce Netflix se do velké míry podílí atraktivní vizuál. Tvůrci se nenechali chytit do historické pasti a na 19. století se cíleně dívají dnešníma očima. Propojení minulosti a současnosti v jejich podání funguje skvěle.

    Retailboss hlásí návrat k detailu. Brože jako symbol dostupného luxusu 

    Server Retailboss potvrzuje, že brože vstoupily do své renesance s energií, která proměňuje módní trh. Z doplňku, kdysi vnímaného jako odkaz na minulost, se stává klíčový symbol současného stylu. Statistiky ukazují růst tržeb o více než 200 procent za poslední tři měsíce. Tento skok vyjadřuje hlubokou proměnu vztahu mezi módou a emocí. Brož se mění v tichý luxus, který paradoxně vypráví příběh o maximalismu.

    Rijád přivítá fashion week. Otevře dveře i světovým módním domům

    I když série klasických týdnů módy skončila, není všem přehlídkám konec. Vlastní fashion week totiž od 16. října přivítá rovněž Rijád. Jeho teprve třetí edice pak překročí dosavadní hranice. Poprvé se ho zúčastní rovněž světové módní domy. Odstartuje ho speciální show z dílny Vivienne Westwood a do zdárného konce akci dovede Stella McCartney.

    Shein míří do Paříže. Plány na kamenný obchod vyvolaly protesty

    Nedávné rozhodnutí fast fashion řetězce Shein otevřít v Paříži svůj první kamenný obchod vyvolalo silné reakce. Usídlit se totiž hodlá v obchodním domu BHV Marais z roku 1856. Některé značky proto v reakci nákupní centrum opouští, zatímco jeho zaměstnanci uspořádali v pátek 10. října protest. Shein dle nich poškozuje jméno francouzského módního průmyslu.

    Alaïa zkoumá nový minimalismus. Nabízí hybrid tichého luxusu

    Pieter Mulier představil v Paříži kolekci Alaïa SS26. Každý krok modelek plynul s přesností, která diktovala novou formu minimalistického klidu. V prostoru naplněném odlesky zrcadel se zrodila móda, jež dýchá vlastním rytmem. Pomalým, přesným a podmanivým. Pieter Mulier vytváří architekturu oděvu, v níž se dekonstrukce a třásně stávají jazykem ženskosti. Alaïa se opět ukázal jako módní dům, který nepotřebuje senzaci, aby zaujal.

    Loewe a On opět spolupracují. Přináší první společné tenisky Cloudsolo

    Španělský módní dům Loewe a švýcarská sportovní značka On opět spojily své síly. Pro letošní podzimní a zimní kolekci připravily své první společně navržené tenisky s názvem Cloudsolo. Model spojuje jedinečný přístup k módě a pokročilou inovaci. Jeho cílem je splnit moderní potřeby pohodlí při neustálém pohybu v rušných světových velkoměstech.

    Balenciaga vítá novou éru. Pierpaolo Piccioli inovuje identitu značky

    Když Pierpaolo Piccioli poprvé vstoupil do pařížského sídla Balenciagy, zůstal v tichu, které obvykle předchází revoluci. V archivu módního domu strávil tři dny, v nichž se z historie stala hmota a z paměti textura. Tam, mezi záhyby taftu a zvlněnými siluetami, našel novou odpověď na otázku moderní elegance. Jeho debut pro jaro a léto 2026 otevírá kapitolu, jež propojuje čistotu formy s designovou těžkostí. Balenciaga se mění v chrám, kde látka mluví hlasem streetwear současnosti.

    TikTok Highlights: Tradiční kávě konkuruje trendy mushroom coffee

    Milovníci wellness a lifestyle tipů i triků na sociální síti TikTok již před pár lety objevili alternativu tradiční kávy s názvem mushroom coffee. Takzvaná houbová káva však v posledních měsících narůstá na popularitě. Dle jejích zatvrzelých fanoušků totiž slibuje přísun energie, ovšem bez rizika úzkosti a s bonusem posílení imunity, zlepšení pozornosti a snížení zánětů.

    Fendi láká do nového království v Miláně. Otvírá brány Palazzo Fendi

    Luxusní móda, prvotřídní umění a historická architektura vytváří dechberoucí mozaiku jménem Palazzo Fendi. Světoznámá římská značka otvírá dveře nového království v Miláně. Při příležitosti nedávného Milánského fashion weeku odhalila zrekonstruované prostory své vlajkové pobočky v italském hlavním městě módy. Ukrývají pak nejen butik, ale rovněž exkluzivní restaurace a řemeslný ateliér.

    Once upon a time. Historické vědění ukrývají nejkrásnější knihovny světa

    Knihovny rozhodně nejsou jen tiché sály naplněné prachem. Na mnoha místech světa slouží jako ceněné svatostánky, ve kterých lidé v úžasu zaklánějí hlavy. Uvnitř klášterů, univerzit i jen samostatně stojící, knihovny patří mezi oblíbená turistická místa. Díky bohu si zatím u návštěvníků ponechávají zasloužený respekt a jejich atmosféra tak na vás může naplno dýchat.

    OECD brojí proti Shein. Fast fashion gigant porušuje její směrnice

    Zástupci Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj zveřejnili výsledky investigace značky Shein. Dle reportu nedodržuje čínský fast fashion gigant stanovené směrnice pro nadnárodní společnosti, týkající se lidských práv, ochrany životního prostředí a spravedlivých platů. Mezivládní organizace zahájila průzkum po stížnosti dvou francouzských poslanců.

    Victoria Beckham dorazila na Netflix. Nový dokument odkrývá hvězdnou oponu

    Streamovací služba Netflix přivítala ve čtvrtek nový hvězdný dokument. V jeho středu stojí bývalá zpěvačka a úspěšná návrhářka Victoria Beckham. Třídílný seriál slibuje odkrytí její nelehké cesty na vrchol módního průmyslu, kam se jen tak někdo nepodívá. Součástí příběhu jsou nejen archivní záběry, ale také rozhovory s předními osobnostmi módní scény.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―