Více

    ― Reklama ―

    Značka Benetton se na konci 20. století proslavila svou průkopnickou marketingovou taktikou. Billboardy po celém světě zdobily obrázky jeptišky líbající kněze, pářících se koní nebo prasečích srdcí. Kontroverzní kampaně měl na svědomí fotograf Oliviero Toscani, pro kterého byla reklama účinným nástrojem boje proti společenským tabu.

    Zájem o fotografii má Toscani v rodině. Zdědil ho po svém otci

    Oliviero Toscani se narodil v roce 1942 v italském hlavním městě módy, tedy v Miláně. Po úspěšném ukončení studií na univerzitě v Curychu se vydal ve stopách svého otce Fedeleho Toscani, známého fotografa a fotoreportéra.

    Zdroj: United Colors of Benetton

    Kariéru módního fotografa odstartoval velkolepě a začal spolupracovat s největšími tituly v oboru, od Elle po Vogue. Jeho životní kapitola s United Colors of Benetton započala v roce 1982, kdy Toscani nastoupil na pozici uměleckého ředitele pro Benetton Group.

    Z fotografa se stal vizionář. Šikovně otevíral společenská tabu

    Toscaniho prvotní a téměř dvacetileté působení v čele Benettonu navždy poznamenalo směřování módní reklamy. Kontroverzní kampaně byly na míle vzdálené tehdejšímu standardu fotografií s usměvavými hubenými modelkami v drahém oblečení.

    Kouzlo fotografova uměleckého étosu tkvělo v provokativních, často znepokojivých a drsných snímcích. Ústředním narativním prvkem byla společensky choulostivá témata jako rasismus, HIV/AIDS, válka, tresty smrti či anorexie, o kterých tehdy nikdo v módním průmyslu nechtěl mluvit.

    Benetton se nebál použít obrázky prasečích srdcí, ani oběti AIDS na smrtelné posteli

    Do paměti se vryla zejména kampaň pro podzim/zimu 1991 s názvem Priest and Nun, zobrazující kněze líbajícího jeptišku. Rozzuřila zejména římskokatolickou církev, protože údajně podkopávala tradiční náboženské hodnoty. Vatikán požadoval stažení reklamy, čehož nakonec i docílil. Dle Toscaniho však mířila na klíčovou kategorii zákazníků, mladé lidi, a ne na „zkostnatělé“ instituce.

    Zdroj: United Colors of Benetton

    Známou se stala rovněž kampaň pro jaro/léto 1992, zachycující AIDS/HIV aktivistu Davida Kirby na smrtelné posteli. Fotografii pořídila studentka žurnalistiky Therese Frare a v roce 1990 ji zveřejnil časopis LIFE. O dva roky později si ji pro reklamní účely vypůjčil právě módní dům Benetton.

    Značka byla následně obviněna z komodifikace AIDS a lidského utrpení. Rodina zesnulého Kirbyho však reklamu schvalovala, protože emotivní a pochmurný snímek sloužil jako účinné varování před následky zákeřné nemoci. Zvláště v době, kdy se od tohoto tématu většina společnosti stále odvracela.

    Zdroj: United Colors of Benetton

    Toscani si nejčastěji pohrával s problematikou rasismu, o čemž svědčí i fotografie s názvem Hearts (Srdce), která se objevila v kampani pro jaro/léto 1996. Zobrazuje tři prasečí srdce s nápisy „bílé“, „černé“ a „žluté“ umístěnými vedle sebe. Přestože snímek velmi přímočaře konfrontuje a odsuzuje rasismus, veřejnost Toscaniho po zveřejnění reklamy označila za rasistu. 

    Drsné kampaně nezůstaly bez povšimnutí. Benetton vyhodil Toscaniho hned dvakrát

    Nadsázka a kontroverze však mají své meze. Známý fotograf zakusil hořkou chuť neúspěchu v roce 2001, a to po spuštění kampaně zaměřené na trest smrti v USA. Toscani procestoval celou zemi a navštívil 26 vězňů, jež vyfotografoval. Následně nad ně přidal nápis Sentenced to Death (Odsouzeni k smrti).

    Rozzlobené rodiny odsouzených ovšem po publikování finálních snímků úspěšně lobbovaly u prodejců a spotřebitelů. Prodej prudce klesl a obchodní domy přestaly zboží od Benetton prodávat. Známému módnímu domu tak nezbylo nic jiného než kreativního ředitele propustit. Čelil příliš velké kritice.

    @ozzi448

    Shot in Febuary 1999 by the controversial italian photographer Oliviero Toscani. The lookbook documents over 80 japanese youths who had been invited by Benetton to style looks using pieces from the brands forthcoming collection (often mixed together with their own chlothing).#fashion #style #japan #japanesefashion #fruitsmagazine #magazine

    ♬ Dress Down – Kaoru Akimoto

    V roce 2017 však povstal jako módní fénix z popela a do kreativního vedení se vrátil. Druhá éra jeho působení však byla ve srovnání s tou první velmi krátká, trvala pouhé tři roky. Padáka mu tentokrát zajistil nešťastný komentář k tragédii v italském Janově, při níž po zřícení mostu Morandi zahynulo 43 lidí.

    Benetton byl v době incidentu hlavním akcionářem holdingu Atlantia, který firmu spravující most Morandi vlastnil. K tragédii a její spojitosti s módní značkou Toscani tehdy uvedl, že ho pád mostu vůbec nezajímá. Později se za svůj kontroverzní výrok omluvil, ale jeho bývalou práci mu to již nevrátilo.

    Zdroje: The Guardian, iDnes, Seznam zprávy, TikTok

    Autor článku:
    Ema Kmeťová
    Ema Kmeťováhttps://fashionup.cz/
    Ema nejčastěji přispívá články do módní rubriky, ale občas nám také přibližuje i aktuální dění ve světě beauty, zejména pokud ji zaujme nějaká kosmetická novinka nebo trend. Nejvíce si však užívá psaní o místních i zahraničních mladých módních talentech nebo analyzování přehlídek a kolekcí. Do módní žurnalistiky se zamilovala už na střední škole, když dělala svůj první rozhovor s lokálním návrhářem pro školní časopis.

    ― Reklama ―

    Milovaný i kritizovaný král kontroverze. Kampaně Oliviera Toscani přepsaly dějiny módní reklamy

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Značka Benetton se na konci 20. století proslavila svou průkopnickou marketingovou taktikou. Billboardy po celém světě zdobily obrázky jeptišky líbající kněze, pářících se koní nebo prasečích srdcí. Kontroverzní kampaně měl na svědomí fotograf Oliviero Toscani, pro kterého byla reklama účinným nástrojem boje proti společenským tabu.

    - Reklama -

    Zájem o fotografii má Toscani v rodině. Zdědil ho po svém otci

    Oliviero Toscani se narodil v roce 1942 v italském hlavním městě módy, tedy v Miláně. Po úspěšném ukončení studií na univerzitě v Curychu se vydal ve stopách svého otce Fedeleho Toscani, známého fotografa a fotoreportéra.

    Zdroj: United Colors of Benetton

    Kariéru módního fotografa odstartoval velkolepě a začal spolupracovat s největšími tituly v oboru, od Elle po Vogue. Jeho životní kapitola s United Colors of Benetton započala v roce 1982, kdy Toscani nastoupil na pozici uměleckého ředitele pro Benetton Group.

    - Reklama -

    Z fotografa se stal vizionář. Šikovně otevíral společenská tabu

    Toscaniho prvotní a téměř dvacetileté působení v čele Benettonu navždy poznamenalo směřování módní reklamy. Kontroverzní kampaně byly na míle vzdálené tehdejšímu standardu fotografií s usměvavými hubenými modelkami v drahém oblečení.

    Kouzlo fotografova uměleckého étosu tkvělo v provokativních, často znepokojivých a drsných snímcích. Ústředním narativním prvkem byla společensky choulostivá témata jako rasismus, HIV/AIDS, válka, tresty smrti či anorexie, o kterých tehdy nikdo v módním průmyslu nechtěl mluvit.

    Benetton se nebál použít obrázky prasečích srdcí, ani oběti AIDS na smrtelné posteli

    Do paměti se vryla zejména kampaň pro podzim/zimu 1991 s názvem Priest and Nun, zobrazující kněze líbajícího jeptišku. Rozzuřila zejména římskokatolickou církev, protože údajně podkopávala tradiční náboženské hodnoty. Vatikán požadoval stažení reklamy, čehož nakonec i docílil. Dle Toscaniho však mířila na klíčovou kategorii zákazníků, mladé lidi, a ne na „zkostnatělé“ instituce.

    Zdroj: United Colors of Benetton

    Známou se stala rovněž kampaň pro jaro/léto 1992, zachycující AIDS/HIV aktivistu Davida Kirby na smrtelné posteli. Fotografii pořídila studentka žurnalistiky Therese Frare a v roce 1990 ji zveřejnil časopis LIFE. O dva roky později si ji pro reklamní účely vypůjčil právě módní dům Benetton.

    Značka byla následně obviněna z komodifikace AIDS a lidského utrpení. Rodina zesnulého Kirbyho však reklamu schvalovala, protože emotivní a pochmurný snímek sloužil jako účinné varování před následky zákeřné nemoci. Zvláště v době, kdy se od tohoto tématu většina společnosti stále odvracela.

    Zdroj: United Colors of Benetton

    Toscani si nejčastěji pohrával s problematikou rasismu, o čemž svědčí i fotografie s názvem Hearts (Srdce), která se objevila v kampani pro jaro/léto 1996. Zobrazuje tři prasečí srdce s nápisy „bílé“, „černé“ a „žluté“ umístěnými vedle sebe. Přestože snímek velmi přímočaře konfrontuje a odsuzuje rasismus, veřejnost Toscaniho po zveřejnění reklamy označila za rasistu. 

    Drsné kampaně nezůstaly bez povšimnutí. Benetton vyhodil Toscaniho hned dvakrát

    Nadsázka a kontroverze však mají své meze. Známý fotograf zakusil hořkou chuť neúspěchu v roce 2001, a to po spuštění kampaně zaměřené na trest smrti v USA. Toscani procestoval celou zemi a navštívil 26 vězňů, jež vyfotografoval. Následně nad ně přidal nápis Sentenced to Death (Odsouzeni k smrti).

    Rozzlobené rodiny odsouzených ovšem po publikování finálních snímků úspěšně lobbovaly u prodejců a spotřebitelů. Prodej prudce klesl a obchodní domy přestaly zboží od Benetton prodávat. Známému módnímu domu tak nezbylo nic jiného než kreativního ředitele propustit. Čelil příliš velké kritice.

    @ozzi448

    Shot in Febuary 1999 by the controversial italian photographer Oliviero Toscani. The lookbook documents over 80 japanese youths who had been invited by Benetton to style looks using pieces from the brands forthcoming collection (often mixed together with their own chlothing).#fashion #style #japan #japanesefashion #fruitsmagazine #magazine

    ♬ Dress Down – Kaoru Akimoto

    V roce 2017 však povstal jako módní fénix z popela a do kreativního vedení se vrátil. Druhá éra jeho působení však byla ve srovnání s tou první velmi krátká, trvala pouhé tři roky. Padáka mu tentokrát zajistil nešťastný komentář k tragédii v italském Janově, při níž po zřícení mostu Morandi zahynulo 43 lidí.

    Benetton byl v době incidentu hlavním akcionářem holdingu Atlantia, který firmu spravující most Morandi vlastnil. K tragédii a její spojitosti s módní značkou Toscani tehdy uvedl, že ho pád mostu vůbec nezajímá. Později se za svůj kontroverzní výrok omluvil, ale jeho bývalou práci mu to již nevrátilo.

    Zdroje: The Guardian, iDnes, Seznam zprávy, TikTok

    ― Reklama ―

    Paříž očekává změny. Týden haute couture módy mění své obrysy

    Pařížský týden haute couture módy zažívá letos velké změny. Důvodem je zdánlivě nekončící kolotoč přesouvajících se kreativních ředitelů nejslavnějších módních domů. Na očekávané události tak bude chybět Dior, Jean Paul Gaultier a Valentino. Svůj debut naopak představí Glenn Martens pro Maison Margiela a Demna Gvasalia dá sbohem Balenciaga.

    Maria Grazia Chiuri nenabídla jen eleganci. Dior přinesla aktivní feminismus

    Maria Grazia Chiuri sice oblékala ženy do tylu, saténu a ikonických prvků, její skutečný přínos značce Dior však leží jinde. Ve způsobu, jakým do přehlídek vetkala sociální uvědomění. Článek proto nevypráví o tom, jakou krajku použila ve své poslední show. Je o tom, jak módu jako jedna z mála proměnila ve feministický nástroj. A jak její návrhy opakovaně zdůrazňovaly, že silueta nestačí. Je třeba i silný postoj.

    Rozžhaví i vyděsí. Populární knihy vám zpříjemní nejednu letní dovolenou

    Období letních dovolených se kvapem blíží a s ním i očekávání nových dobrodružství. Ať už jste fanoušky divokého poznávání, nebo naopak relaxu v bezpečí rezortu, ideálním zdrojem odpočinku jsou knihy. Jestliže na vás v poličce zrovna žádné nečekají, inspirujte se aktuálně oblíbenými knižními tituly. Své si najdou milovníci detektivek, románků i lidských příběhů.

    Jonathan Anderson usedl na trůn. Vládnout bude celému království Dior

    Módní dům Dior v pondělí ráno potvrdil dlouhodobé spekulace o nástupci kreativní ředitelky Marie Grazie Chiuri. Jak už mnozí očekávali, stal se jím návrhář Jonathan Anderson, který byl nedávno jmenovaný do pozice šéfa pánského oddělení známé značky. Poprvé od dob samotného Christiana Dior bude všem sekcím společnosti vládnout jeden designér.

    Léto volá po změně. Pánové vynosí mini šortky i pastelově růžovou

    S nadcházejícími letními měsíci přichází rovněž čas na změnu. Odložte kožené boty a prošívané bundy na dně šatních skříní. Vneste do svých outfitů čerstvý závan v podobě nejaktuálnějších trendů. Pánské módě mají letos v létě dominovat extra krátké šortky, monochromatické looky a klasická trička s nápisy. Na odvážlivce čeká i pastelově růžová barva.

    TikTok vyplodil další trend. Propaguje „zázračné“ chození po trávě

    Výlet do lesa, kochání se uklidňující zelení a procházení se po travnaté louce patří mezi zvyky, které jsou odjakživa považovány za prospěšné. Zdá se ovšem, že populární platforma TikTok v přirozeném počínání našla další virální trend. Její uživatelé totiž sdílí "zázračné" benefity takzvaného grounding nebo earthing, tedy propojení se s půdou.

    Nejcennější luxusní značkou je Porsche. Louis Vuitton předběhl letos Chanel

    Platforma Brand Finance každoročně vydává žebříček nejcennějších luxusních a prémiových značek. Letos seznamu již po osmé vládne společnost Porsche. V těsném závěsu se ovšem umístil módní dům Chanel, který tentokrát o jedno místo předběhl svou konkurenci, Louis Vuitton. Dior pak pro změnu získal titul nejsilnějšího luxusního brandu.

    Objevte fotoknihu „Julie Bullard“. Nabízí poctu devadesátkovému maloměstu

    Julie Bullard měla kudrnaté blonďaté vlasy, voněla po laku na nehty a stála na prahu snu malé Nadie. Byla její dětskou chůvou a zároveň první ženou, kterou fotografka Nadia Lee Cohen vnímala jako ztělesnění stylu. Právě jí věnovala svou nejnovější knihu "Julie Bullard". Jde o vizuální poctu devadesátkám, estetice maloměsta a idealizovaným vzpomínkám, které nikdy nebyly zcela skutečné.

    Obléká Zendayu i Kendall Jenner. Kdo je Torishéju Dumi?

    Některým návrhářům trvá roky, než si získají pozornost módní scény. U jiných, jako je Torishéju Dumi, je to otázka pár měsíců. Talentovaná designérka poprvé zaujala v roce 2023 na Pařížském fashion weeku. O několik měsíců později oblékla herečku Zendayu a nedávno její kreace zazářila na Met Gala, kde její look předvedla modelka Kendall Jenner.

    Móda v kostce: Hermès má první sluchátka a Burberry čerpá z královské rodiny

    Značka Hermès uvede svá první designová sluchátka. Módní dům Burberry zase vydal jarní kampaň inspirovanou královskou rodinou, zatímco Rabanne zasadil letní kolekci do srdce Brazílie. Londýn vítá nejvýše umístěnou restauraci v Evropě, a to z dílny kuchaře Gordona Ramsay. A Pařížský týden pánské módy zná svůj oficiální kalendář.

    Brat summer je oficiálně u konce. Letošní léto patří Lorde

    Letní měsíce roku 2024 budou již navždy spojené s fenoménem brat summer. Trend z dílny zpěvačky Charli XCX však oficiálně skončil. Na jeho místo letos v létě nastoupí zpěvačka Lorde se svým novým albem Virgin. Poprask na hudební scéně způsobila již nejnovějším songem What Was That. Ukazuje tak, že po čtyřech letech má co nabídnout.

    Netflix má nového favorita. Seriál Niterná tajemství odkrývá temná zákoutí privilegií

    Nový dánský thriller Niterná tajemství ukazuje, že i tento často ohraný žánr má stále co nabídnout. Od své premiéry v polovině května dobývá žebříčky platformy Netflix a těší se výjimečně pozitivním hodnocením. Nabízí totiž nejen klasické napětí a zamotané pátrání po vrahovi, ale i sociální komentář, poukazující na zakalené vody bohatství a privilegií.

    Štěstí přeje připraveným. Domácí beauty příprava zajistí hladké léto

    Léto se nezadržitelně blíží a s ním i touha cítit se skvěle ve vlastním těle. Ať jde o oblečení, zdravě vypadající kůži, nebo výbavu kosmetické taštičky, nyní nastává ideální čas na srovnání priorit. Beauty příprava v podobě drobných úkonů vám sice nezabere mnoho času, ale jednoduše zajistí, že se v horkých dnech budete cítit naprosto skvěle.

    Blíží se konec vysoké platformy? Maison Margiela i Prada zahajují novou éru

    Platformy za sebou mají dlouhou sezónu slávy. Od návratu 2000s stylu y2k až po goth revival, postupně si prošly fází sportovní, punkové i bizarně přerostlé „ugly“ estetiky. Ovšem nyní, když se na přehlídkových molech a sociálních sítích začíná objevovat o něco subtilnější obuv, to vypadá, že jejich nadvláda možná pomalu, ale jistě končí.

    Přichází pánský šatníkový upgrade. Len se stane vaším nejlepším přítelem

    Léto si žádá změnu nejen v tempu, ale i v materiálech. Pokud má pánský šatník jeden trik na to, jak zvládnout teploty s elegancí, pak je to len. Přírodní materiál je lehký, prodyšný, antibakteriální a s každým nošením příjemnější. Kdo si ho jednou oblékne ve třicetistupňovém horku, většinou už se nikdy ke klasickému bavlněnému tričku nevrátí.

    Louis Vuitton vzkřísil středověk. V cruise kolekci protnul hranice času

    Další značka poodkryla oponu své letošní cruise kolekce. Louis Vuitton se tentokrát za odhalením dovolenkové řady vydal do malebného města Avignon. V tamním proslulém Palais des Papes představil návrhy spojující středověk se současností a špetkou modernity. Návrhář Nicolas Ghesquière tak opět dokázal, že má módní scéně stále ještě co ukázat.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―