Začátek roku 2025 značí pro módní průmysl v Evropské unii značné změny. Bude se muset totiž podřídit řadě nových legislativních závazků. Stojí za nimi především snaha snížit množství textilního odpadu a s ním spojené negativní dopady na životní prostředí. Mezi další cíle patří omezení odlesňování nebo transparentnost týkající se původu produktů.
První leden pro módní průmysl v Evropské unii (EU) neznamenal jen veselé oslavy nového roku. Představoval i začátek změn, kterým bude muset letos čelit. V roce 2025 pro něj totiž začne platit řada nových legislativních závazků. Hned první den roku tak například vešlo v platnost nařízení jménem Extended Producer Responsibility, v překladu tedy Rozšířená odpovědnost výrobců.
Time to put fast fashion out of fashion.
— European Commission (@EU_Commission) January 19, 2024
Our strategy for sustainable and circular textiles will ensure that by 2030, all textile products placed on the EU market are long-lived and recyclable and produced with respect to social rights and the environment.
Check it out ↓
Po členských státech EU požaduje, aby textil na konci jeho „života“ sbíraly odděleně od směsného odpadu. Cílem je zamezit ničení kousků, které by se stále daly recyklovat nebo opravit. V květnu loňského roku však povinný systém třídění zavedlo pouhých 11 států. Dalších 14 pak představilo dobrovolné iniciativy. Zůstává tedy otázkou, jak efektivní změny se EU v roce 2025 dočká.
Evropská unie plánuje omezit odlesňování. Učiní módní průmysl zodpovědným
Státy EU se v roce 2025 hodlají zaměřit také na odlesňování. Od 30. prosince loňského roku platí nařízení, které ho hodlá omezit. Prozatím platí pouze pro velké korporace, postupně se ovšem rozšíří i na drobné a středně velké podniky. Zjednodušeně řečeno zakazuje na evropském trhu prodej produktů spojených s odlesňováním. Dotýká se pak především textilního a obuvnického průmyslu.
Produkty dostanou vlastní pas. Prozradí jejich původ i uhlíkovou stopu
Letošní rok značí rovněž začátek testovací fáze projektu s názvem Digital Product Passport (DPP). Dle něj by všechny módní či textilní produkty na evropském trhu měly mít přiřazený takzvaný produktový pas. Tím je myšlena určitá forma digitálního a strojově čitelného záznamu, například v podobě QR kódu, obsahujícího informace o environmentálním dopadu daného zboží.
Mezi dostupné informace by měla patřit jména výrobců, přesné složení daného produktu a data popisující uhlíkovou stopu a způsoby, jak lze kousek opravit nebo recyklovat. Evropská komise plánuje vytvořit speciální webový portál, na kterém budou všechny digitální produktové pasy zaregistrované. V současnosti pak cílí na to, aby DPP obsahovalo co nejvíce kusů textilního zboží do roku 2030.
Zdroje: The Fashion Network, Politico, TBS News, X, YouTube