Více

    ― Reklama ―

    Začátek roku 2025 značí pro módní průmysl v Evropské unii značné změny. Bude se muset totiž podřídit řadě nových legislativních závazků. Stojí za nimi především snaha snížit množství textilního odpadu a s ním spojené negativní dopady na životní prostředí. Mezi další cíle patří omezení odlesňování nebo transparentnost týkající se původu produktů.

    První leden pro módní průmysl v Evropské unii (EU) neznamenal jen veselé oslavy nového roku. Představoval i začátek změn, kterým bude muset letos čelit. V roce 2025 pro něj totiž začne platit řada nových legislativních závazků. Hned první den roku tak například vešlo v platnost nařízení jménem Extended Producer Responsibility, v překladu tedy Rozšířená odpovědnost výrobců.

    Po členských státech EU požaduje, aby textil na konci jeho „života“ sbíraly odděleně od směsného odpadu. Cílem je zamezit ničení kousků, které by se stále daly recyklovat nebo opravit. V květnu loňského roku však povinný systém třídění zavedlo pouhých 11 států. Dalších 14 pak představilo dobrovolné iniciativy. Zůstává tedy otázkou, jak efektivní změny se EU v roce 2025 dočká.

    Evropská unie plánuje omezit odlesňování. Učiní módní průmysl zodpovědným

    Státy EU se v roce 2025 hodlají zaměřit také na odlesňování. Od 30. prosince loňského roku platí nařízení, které ho hodlá omezit. Prozatím platí pouze pro velké korporace, postupně se ovšem rozšíří i na drobné a středně velké podniky. Zjednodušeně řečeno zakazuje na evropském trhu prodej produktů spojených s odlesňováním. Dotýká se pak především textilního a obuvnického průmyslu.

    Produkty dostanou vlastní pas. Prozradí jejich původ i uhlíkovou stopu

    Letošní rok značí rovněž začátek testovací fáze projektu s názvem Digital Product Passport (DPP). Dle něj by všechny módní či textilní produkty na evropském trhu měly mít přiřazený takzvaný produktový pas. Tím je myšlena určitá forma digitálního a strojově čitelného záznamu, například v podobě QR kódu, obsahujícího informace o environmentálním dopadu daného zboží.

    Mezi dostupné informace by měla patřit jména výrobců, přesné složení daného produktu a data popisující uhlíkovou stopu a způsoby, jak lze kousek opravit nebo recyklovat. Evropská komise plánuje vytvořit speciální webový portál, na kterém budou všechny digitální produktové pasy zaregistrované. V současnosti pak cílí na to, aby DPP obsahovalo co nejvíce kusů textilního zboží do roku 2030.

    Zdroje: The Fashion Network, Politico, TBS News, X, YouTube

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.cz/author/katerina-hlavackova/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    ― Reklama ―

    Foto:Pexels

    Rok 2025 přináší změny. Módní průmysl čekají v Evropské unii nové předpisy

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Začátek roku 2025 značí pro módní průmysl v Evropské unii značné změny. Bude se muset totiž podřídit řadě nových legislativních závazků. Stojí za nimi především snaha snížit množství textilního odpadu a s ním spojené negativní dopady na životní prostředí. Mezi další cíle patří omezení odlesňování nebo transparentnost týkající se původu produktů.

    - Reklama -

    První leden pro módní průmysl v Evropské unii (EU) neznamenal jen veselé oslavy nového roku. Představoval i začátek změn, kterým bude muset letos čelit. V roce 2025 pro něj totiž začne platit řada nových legislativních závazků. Hned první den roku tak například vešlo v platnost nařízení jménem Extended Producer Responsibility, v překladu tedy Rozšířená odpovědnost výrobců.

    Po členských státech EU požaduje, aby textil na konci jeho „života“ sbíraly odděleně od směsného odpadu. Cílem je zamezit ničení kousků, které by se stále daly recyklovat nebo opravit. V květnu loňského roku však povinný systém třídění zavedlo pouhých 11 států. Dalších 14 pak představilo dobrovolné iniciativy. Zůstává tedy otázkou, jak efektivní změny se EU v roce 2025 dočká.

    Evropská unie plánuje omezit odlesňování. Učiní módní průmysl zodpovědným

    Státy EU se v roce 2025 hodlají zaměřit také na odlesňování. Od 30. prosince loňského roku platí nařízení, které ho hodlá omezit. Prozatím platí pouze pro velké korporace, postupně se ovšem rozšíří i na drobné a středně velké podniky. Zjednodušeně řečeno zakazuje na evropském trhu prodej produktů spojených s odlesňováním. Dotýká se pak především textilního a obuvnického průmyslu.

    - Reklama -

    Produkty dostanou vlastní pas. Prozradí jejich původ i uhlíkovou stopu

    Letošní rok značí rovněž začátek testovací fáze projektu s názvem Digital Product Passport (DPP). Dle něj by všechny módní či textilní produkty na evropském trhu měly mít přiřazený takzvaný produktový pas. Tím je myšlena určitá forma digitálního a strojově čitelného záznamu, například v podobě QR kódu, obsahujícího informace o environmentálním dopadu daného zboží.

    Mezi dostupné informace by měla patřit jména výrobců, přesné složení daného produktu a data popisující uhlíkovou stopu a způsoby, jak lze kousek opravit nebo recyklovat. Evropská komise plánuje vytvořit speciální webový portál, na kterém budou všechny digitální produktové pasy zaregistrované. V současnosti pak cílí na to, aby DPP obsahovalo co nejvíce kusů textilního zboží do roku 2030.

    Zdroje: The Fashion Network, Politico, TBS News, X, YouTube

    ― Reklama ―

    Maria Grazia Chiuri nenabídla jen eleganci. Dior přinesla aktivní feminismus

    Maria Grazia Chiuri sice oblékala ženy do tylu, saténu a ikonických prvků, její skutečný přínos značce Dior však leží jinde. Ve způsobu, jakým do přehlídek vetkala sociální uvědomění. Článek proto nevypráví o tom, jakou krajku použila ve své poslední show. Je o tom, jak módu jako jedna z mála proměnila ve feministický nástroj. A jak její návrhy opakovaně zdůrazňovaly, že silueta nestačí. Je třeba i silný postoj.

    Rozžhaví i vyděsí. Populární knihy vám zpříjemní nejednu letní dovolenou

    Období letních dovolených se kvapem blíží a s ním i očekávání nových dobrodružství. Ať už jste fanoušky divokého poznávání, nebo naopak relaxu v bezpečí rezortu, ideálním zdrojem odpočinku jsou knihy. Jestliže na vás v poličce zrovna žádné nečekají, inspirujte se aktuálně oblíbenými knižními tituly. Své si najdou milovníci detektivek, románků i lidských příběhů.

    Jonathan Anderson usedl na trůn. Vládnout bude celému království Dior

    Módní dům Dior v pondělí ráno potvrdil dlouhodobé spekulace o nástupci kreativní ředitelky Marie Grazie Chiuri. Jak už mnozí očekávali, stal se jím návrhář Jonathan Anderson, který byl nedávno jmenovaný do pozice šéfa pánského oddělení známé značky. Poprvé od dob samotného Christiana Dior bude všem sekcím společnosti vládnout jeden designér.

    Kristen Stewart zkouší režisérské křeslo. V Cannes uspěla s The Chronology of Water

    Slavná herečka Kristen Stewart zkoumá nová odvětví filmové branže. Na uplynulém festivalu v Cannes nabídla svůj první velký režisérský debut, tedy snímek The Chronology of Water. Film zkoumá příběh americké spisovatelky bojující s traumaty z dětství i drogovou závislostí Lidie Yuknavitch. Za svůj počin si Stewart vysloužila potlesk ve stoje.

    TikTok vyplodil další trend. Propaguje „zázračné“ chození po trávě

    Výlet do lesa, kochání se uklidňující zelení a procházení se po travnaté louce patří mezi zvyky, které jsou odjakživa považovány za prospěšné. Zdá se ovšem, že populární platforma TikTok v přirozeném počínání našla další virální trend. Její uživatelé totiž sdílí "zázračné" benefity takzvaného grounding nebo earthing, tedy propojení se s půdou.

    Nejcennější luxusní značkou je Porsche. Louis Vuitton předběhl letos Chanel

    Platforma Brand Finance každoročně vydává žebříček nejcennějších luxusních a prémiových značek. Letos seznamu již po osmé vládne společnost Porsche. V těsném závěsu se ovšem umístil módní dům Chanel, který tentokrát o jedno místo předběhl svou konkurenci, Louis Vuitton. Dior pak pro změnu získal titul nejsilnějšího luxusního brandu.

    Objevte fotoknihu „Julie Bullard“. Nabízí poctu devadesátkovému maloměstu

    Julie Bullard měla kudrnaté blonďaté vlasy, voněla po laku na nehty a stála na prahu snu malé Nadie. Byla její dětskou chůvou a zároveň první ženou, kterou fotografka Nadia Lee Cohen vnímala jako ztělesnění stylu. Právě jí věnovala svou nejnovější knihu "Julie Bullard". Jde o vizuální poctu devadesátkám, estetice maloměsta a idealizovaným vzpomínkám, které nikdy nebyly zcela skutečné.

    Obléká Zendayu i Kendall Jenner. Kdo je Torishéju Dumi?

    Některým návrhářům trvá roky, než si získají pozornost módní scény. U jiných, jako je Torishéju Dumi, je to otázka pár měsíců. Talentovaná designérka poprvé zaujala v roce 2023 na Pařížském fashion weeku. O několik měsíců později oblékla herečku Zendayu a nedávno její kreace zazářila na Met Gala, kde její look předvedla modelka Kendall Jenner.

    Móda v kostce: Hermès má první sluchátka a Burberry čerpá z královské rodiny

    Značka Hermès uvede svá první designová sluchátka. Módní dům Burberry zase vydal jarní kampaň inspirovanou královskou rodinou, zatímco Rabanne zasadil letní kolekci do srdce Brazílie. Londýn vítá nejvýše umístěnou restauraci v Evropě, a to z dílny kuchaře Gordona Ramsay. A Pařížský týden pánské módy zná svůj oficiální kalendář.

    Brat summer je oficiálně u konce. Letošní léto patří Lorde

    Letní měsíce roku 2024 budou již navždy spojené s fenoménem brat summer. Trend z dílny zpěvačky Charli XCX však oficiálně skončil. Na jeho místo letos v létě nastoupí zpěvačka Lorde se svým novým albem Virgin. Poprask na hudební scéně způsobila již nejnovějším songem What Was That. Ukazuje tak, že po čtyřech letech má co nabídnout.

    Netflix má nového favorita. Seriál Niterná tajemství odkrývá temná zákoutí privilegií

    Nový dánský thriller Niterná tajemství ukazuje, že i tento často ohraný žánr má stále co nabídnout. Od své premiéry v polovině května dobývá žebříčky platformy Netflix a těší se výjimečně pozitivním hodnocením. Nabízí totiž nejen klasické napětí a zamotané pátrání po vrahovi, ale i sociální komentář, poukazující na zakalené vody bohatství a privilegií.

    Štěstí přeje připraveným. Domácí beauty příprava zajistí hladké léto

    Léto se nezadržitelně blíží a s ním i touha cítit se skvěle ve vlastním těle. Ať jde o oblečení, zdravě vypadající kůži, nebo výbavu kosmetické taštičky, nyní nastává ideální čas na srovnání priorit. Beauty příprava v podobě drobných úkonů vám sice nezabere mnoho času, ale jednoduše zajistí, že se v horkých dnech budete cítit naprosto skvěle.

    Blíží se konec vysoké platformy? Maison Margiela i Prada zahajují novou éru

    Platformy za sebou mají dlouhou sezónu slávy. Od návratu 2000s stylu y2k až po goth revival, postupně si prošly fází sportovní, punkové i bizarně přerostlé „ugly“ estetiky. Ovšem nyní, když se na přehlídkových molech a sociálních sítích začíná objevovat o něco subtilnější obuv, to vypadá, že jejich nadvláda možná pomalu, ale jistě končí.

    Návrat ve velkém stylu. Eva Longoria zazářila v Cannes

    Může se zdát, že se Eva Longoria na čas stáhla do ústraní. Jenže stačila jedna zlatá róba a ikonická festivalová scéna a svět si na ni opět vzpomněl. Herečka, producentka a módní ikona, kterou generace Z možná míjela, se v roce 2025 vrací do centra dění, a to rovnou na největší glamour událost sezóny, tedy filmový festival v Cannes.

    Louis Vuitton vzkřísil středověk. V cruise kolekci protnul hranice času

    Další značka poodkryla oponu své letošní cruise kolekce. Louis Vuitton se tentokrát za odhalením dovolenkové řady vydal do malebného města Avignon. V tamním proslulém Palais des Papes představil návrhy spojující středověk se současností a špetkou modernity. Návrhář Nicolas Ghesquière tak opět dokázal, že má módní scéně stále ještě co ukázat.

    Král americké módy. Thom Browne mění nudné obleky v avantgardní mistrovská díla

    Když se řekne americká móda, vybaví se nám ležérní estetika spojená se jmény jako Ralph Lauren nebo Calvin Klein. Stereotypní představu v současnosti redefinuje několik návrhářů, avšak z davu vyčnívá hlavně jeden z nich, Thom Browne. Rodák z Pensylvánie, proslulý „scvrklými“ obleky, dosáhl za více než 20 let od založení své značky módního vrcholu a my si myslíme, že byste se s ním rozhodně měli seznámit.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―