Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Vkročte do časového tunelu, ve které se ikonické módní prvky 70. let 20. století míchají s inovativní vizí dnešní doby. Ačkoliv si to často neuvědomujeme, módní domy velmi často sahají do archivů a čerpají inspiraci z minulosti. Takzvané sedmdesátky se proto na dlouhou dobu staly tím nejmódnějším obdobím až do nového tisíciletí.

    V sedmdesátých letech minulého století byla módní scéna ovlivňována různorodými faktory, od celebrit a módních ikon jako Twiggy a David Bowie po rozmanité subkultury, jako byli hippies a nově vzniklá punková hnutí.

    Módní publikace společně s módními domy jako Chanel a Dior hrály klíčovou roli v nastavování trendů. Rovněž ty se ovšem inspirovaly filmovými hvězdami, hudebníky a dobovými celebritami. Právě oni totiž určovali vkus a oděvní preference celé generace.

    Rich ladies se nemohly nabažit kostýmků. Bavily je i bohatě zdobené vzory a klasické motivy

    Kostýmky a komplety v sedmdesátkách v podstatě určovaly sociální status. Ženy vyšší společenské třídy si libovaly v kvalitních materiálech, což můžeme často spatřit například na vintage fashion platformách. Některé kousky si i přes zub času zachovaly svou precizní kvalitu a proto stále vypadají nově.

    Zdroj: Profimedia

    Věhlasné módní domy, jako je Dior nebo Chanel, v té době zdobily obálky většiny módních časopisů. Proto většina inspirace zámožných dam pocházela právě z jejich návrhů. V kurzu pak byly především květinové a psychedelické motivy. Tyto módní kousky neznázorňovaly pouze symbol luxusu a bohatství, ale dokonale reflektovaly vkus a sofistikovaný styl té doby.

    Nebavíme se ale jen o renomovaných designérech, nadpozemsky kvalitní kreace se prodávaly i v běžných buticích. Dámy si je také často nechávaly šít na míru. Oversized a atypické modely v sedmdesátkách v podstatě neexistovaly, žádoucí byly především perfektně padnoucí kousky.

    Zdroj: Chanel

    Když se podíváte na značku Chanel v průběhu let, zjistíte, že většina jejích návrhů sice změnila výraz, ale stále vychází z původních archivních kousků. Ikonický tvíd se sice popisuje jako materiál našich babiček, ale podle nedávných přehlídek tomu tak opravdu není. Jeho nadčasovost nezná hranic.

    Sedmdesátky v hlavní roli s dokonalými detaily. Důraz se kladl na bohaté volánky i výrazné knoflíky

    V 70. letech se volánky a výrazné knoflíky staly neodmyslitelnou součástí módní scény, přinášející do tehdejšího stylu svěží dávku romantiky a nedbalé elegance. Volánky, které zdobily límce, rukávy a lemy kabátů, šatů nebo blůz, přidávaly do outfitů pohyb a lehkost. Takový detail byl pro éru volného projevu a životní radosti opravdu typický.

    Volánky opravdu překypující kolekcí je momentálně značka Acne Studios. I když do typického looku sedmdesátek nezapadá díky velmi modernímu a atypickému střihu, volánky chtě nechtě koření právě v této éře.

    Zdroj: Acne Studios

    Výrazné knoflíky, často zdobené perlami, kameny nebo různými aplikacemi, byly dalším módním trendem, který dodával luxusní nádech i těm nejzákladnějším kouskům oblečení. Drobné detaily dokázaly transformovat každý outfit a přinést do něj špetku extravagance a noblesy, čímž vytvářely módní výraz, který si sedmdesátky vyžadovaly. 

    Zdroj: Dries Van Noten

    Stejně jako u typických kostýmků nemusíme ani u knoflíku jít daleko, abychom tyto prvky našli i v současnosti. Pokud se podíváme například na aktuální dámskou kolekci populárního brandu Dries Van Noten a zaměříme se na detaily, opět dojdeme k závěru, že kolekce čerpá z ikonických 70. let.

    Z přehlídkových mol na ulici. Tehdejší street style jako by odrážel estetiku rodící se skupiny Abba

    V 70. letech se street style stal živým a rozmanitým projevem módního vkusu, který odrážel rozmanitost společenského klimatu. Vznik skupiny ABBA samozřejmě symbolizoval rozkvět populární hudby, měl ale také významný vliv na módní scénu. Jejich ikonické, výrazné a pestrobarevné outfity, plné lesku, flitrů a asymetrických střihů, se staly inspirací pro většinu mladších lidí. 

    Běžná móda v ulicích tehdejší doby byla plná kontrastů. Od volných a vzdušných šatů v duchu hippies až po zářivě barevné a extravagantní kombinace, které odrážely atmosféru začínající disco éry. Ovšem s dnešním nadhledem jde o poněkud nepochopené kreace. Některé působí vyloženě příšerně. Musíme brát v potaz začínající objevování streetwearu, který se moc nezlepšil ani v následujících 80. letech.

    Největší odkaz 70. let zanechala návrhářka Vivienne Westwood. Základ jejích každoročních kolekcí je pořád stejný

    Návrhářka Vivienne Westwood, ikona britské módní scény, v 70. letech přinesla do haute couture revoluční směr punku. Její odvážné kreace kombinovaly prvky punkového stylu s historickými motivy, což tehdy způsobilo obrovský rozruch a posun. 

    Punk a rocková subkultura, stejně jako ta popová, zažívala největší rozmach, což se na módní scéně podepsalo ze všech ostatních vlivů nejvíce. Její odkazy nikdy neustoupily do pozadí a v dnešních dnech se s ní setkáváme v podstatě na denní bázi. Rockové prvky do svých kolekcí prolíná Junya Watanabe, Alexander McQueen i Jean Paul Gaultier.

    Zdroje: Instagram, Youtube

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    ― Reklama ―

    Půl století staré a stále trendy. Tradiční prvky ze sedmdesátek formují i moderní módní scénu

    Vkročte do časového tunelu, ve které se ikonické módní prvky 70. let 20. století míchají s inovativní vizí dnešní doby. Ačkoliv si to často neuvědomujeme, módní domy velmi často sahají do archivů a čerpají inspiraci z minulosti. Takzvané sedmdesátky se proto na dlouhou dobu staly tím nejmódnějším obdobím až do nového tisíciletí.

    V sedmdesátých letech minulého století byla módní scéna ovlivňována různorodými faktory, od celebrit a módních ikon jako Twiggy a David Bowie po rozmanité subkultury, jako byli hippies a nově vzniklá punková hnutí.

    Módní publikace společně s módními domy jako Chanel a Dior hrály klíčovou roli v nastavování trendů. Rovněž ty se ovšem inspirovaly filmovými hvězdami, hudebníky a dobovými celebritami. Právě oni totiž určovali vkus a oděvní preference celé generace.

    Rich ladies se nemohly nabažit kostýmků. Bavily je i bohatě zdobené vzory a klasické motivy

    Kostýmky a komplety v sedmdesátkách v podstatě určovaly sociální status. Ženy vyšší společenské třídy si libovaly v kvalitních materiálech, což můžeme často spatřit například na vintage fashion platformách. Některé kousky si i přes zub času zachovaly svou precizní kvalitu a proto stále vypadají nově.

    Zdroj: Profimedia

    Věhlasné módní domy, jako je Dior nebo Chanel, v té době zdobily obálky většiny módních časopisů. Proto většina inspirace zámožných dam pocházela právě z jejich návrhů. V kurzu pak byly především květinové a psychedelické motivy. Tyto módní kousky neznázorňovaly pouze symbol luxusu a bohatství, ale dokonale reflektovaly vkus a sofistikovaný styl té doby.

    Nebavíme se ale jen o renomovaných designérech, nadpozemsky kvalitní kreace se prodávaly i v běžných buticích. Dámy si je také často nechávaly šít na míru. Oversized a atypické modely v sedmdesátkách v podstatě neexistovaly, žádoucí byly především perfektně padnoucí kousky.

    Zdroj: Chanel

    Když se podíváte na značku Chanel v průběhu let, zjistíte, že většina jejích návrhů sice změnila výraz, ale stále vychází z původních archivních kousků. Ikonický tvíd se sice popisuje jako materiál našich babiček, ale podle nedávných přehlídek tomu tak opravdu není. Jeho nadčasovost nezná hranic.

    Sedmdesátky v hlavní roli s dokonalými detaily. Důraz se kladl na bohaté volánky i výrazné knoflíky

    V 70. letech se volánky a výrazné knoflíky staly neodmyslitelnou součástí módní scény, přinášející do tehdejšího stylu svěží dávku romantiky a nedbalé elegance. Volánky, které zdobily límce, rukávy a lemy kabátů, šatů nebo blůz, přidávaly do outfitů pohyb a lehkost. Takový detail byl pro éru volného projevu a životní radosti opravdu typický.

    Volánky opravdu překypující kolekcí je momentálně značka Acne Studios. I když do typického looku sedmdesátek nezapadá díky velmi modernímu a atypickému střihu, volánky chtě nechtě koření právě v této éře.

    Zdroj: Acne Studios

    Výrazné knoflíky, často zdobené perlami, kameny nebo různými aplikacemi, byly dalším módním trendem, který dodával luxusní nádech i těm nejzákladnějším kouskům oblečení. Drobné detaily dokázaly transformovat každý outfit a přinést do něj špetku extravagance a noblesy, čímž vytvářely módní výraz, který si sedmdesátky vyžadovaly. 

    Zdroj: Dries Van Noten

    Stejně jako u typických kostýmků nemusíme ani u knoflíku jít daleko, abychom tyto prvky našli i v současnosti. Pokud se podíváme například na aktuální dámskou kolekci populárního brandu Dries Van Noten a zaměříme se na detaily, opět dojdeme k závěru, že kolekce čerpá z ikonických 70. let.

    Z přehlídkových mol na ulici. Tehdejší street style jako by odrážel estetiku rodící se skupiny Abba

    V 70. letech se street style stal živým a rozmanitým projevem módního vkusu, který odrážel rozmanitost společenského klimatu. Vznik skupiny ABBA samozřejmě symbolizoval rozkvět populární hudby, měl ale také významný vliv na módní scénu. Jejich ikonické, výrazné a pestrobarevné outfity, plné lesku, flitrů a asymetrických střihů, se staly inspirací pro většinu mladších lidí. 

    Běžná móda v ulicích tehdejší doby byla plná kontrastů. Od volných a vzdušných šatů v duchu hippies až po zářivě barevné a extravagantní kombinace, které odrážely atmosféru začínající disco éry. Ovšem s dnešním nadhledem jde o poněkud nepochopené kreace. Některé působí vyloženě příšerně. Musíme brát v potaz začínající objevování streetwearu, který se moc nezlepšil ani v následujících 80. letech.

    Největší odkaz 70. let zanechala návrhářka Vivienne Westwood. Základ jejích každoročních kolekcí je pořád stejný

    Návrhářka Vivienne Westwood, ikona britské módní scény, v 70. letech přinesla do haute couture revoluční směr punku. Její odvážné kreace kombinovaly prvky punkového stylu s historickými motivy, což tehdy způsobilo obrovský rozruch a posun. 

    Punk a rocková subkultura, stejně jako ta popová, zažívala největší rozmach, což se na módní scéně podepsalo ze všech ostatních vlivů nejvíce. Její odkazy nikdy neustoupily do pozadí a v dnešních dnech se s ní setkáváme v podstatě na denní bázi. Rockové prvky do svých kolekcí prolíná Junya Watanabe, Alexander McQueen i Jean Paul Gaultier.

    Zdroje: Instagram, Youtube

    ― Reklama ―

    Gucci zdolává svahy. Zimní kolekce Altitude poprvé mísí luxus s technologií 

    Začala lyžařská sezóna a Gucci není pozadu. Jako správný zástupce Italů přichází se zimní kolekcí Altitude. Od těch předchozích se ovšem liší a to tím, že nabízí nejen luxus, ale i technické vybavení pro vrcholové výkony. Na sněhu se můžete blýsknout oblečením, které spojuje špičkovou technologii, precizní řemeslo a nezaměnitelnou estetiku módního domu. 

    Luxury Insights: Dubaj vítá další inovaci. Pohostí lesní nákupní centrum

    Luxusní nakupování nabývá nových rozměrů. Návštěva obchodních center už dávno není jen o výběru vysněných kousků, jedná se o unikátní zážitek. Přesně to slibuje nejnovější projekt společnosti Majid Al Futtaim, která v Dubaji vybuduje první tamní lesní nákupní centrum. Proroste ho totiž na více než milion stromů, ochlazujících často nesnesitelně horké prostředí.

    Nike vrací legendární spolupráci. S Martine Rose oslavuje e-sport a gaming

    Na módní scénu opět nastoupilo populární spojení dvou módních vizionářů. Britská návrhářka Martine Rose a americká značka Nike uvádí další spolupráci. Tentokrát vzdávají hold světu e-sportu a gamingu, který v jejich očích ztělesňuje demokracii. To vše zachycuje také nový model sneakers Shox MR4, propojující nadčasovou eleganci se sportovním duchem.

    Móda v kostce: Saint Laurent narůstá na oblibě a Anok Yai je modelkou roku

    Módní dům Saint Laurent slaví. Vyšplhal se na vrchol žebříčku platformy Lyst a stal se nejvíce "hot" značkou posledního čtvrtletí. Oslavy chystá i Anok Yai, jež bude na letošních Fashion Awards 2025 jmenována modelkou roku. Selfridges pak poctí Vánoce spolu s Disney a Dr. Martens vydává první voděodolnou obuv. Dakota Johnson září ve své první Valentino kampani.

    Prada přetváří diváka. Instalace „The Audience“ na Frieze Week mění roli publika 

    Prada se tradičně účastní jednoho z nejvýznamnějších uměleckých a kulturních týdnů. Frieze Week je událost konající se v Londýně, na které se prezentují nová díla, instalace a performance světově uznávanými umělci, galeristy a designéry. Instalace patřící Pradě se stává každý rok strategií, jak módu propojit se světem umění. A značka každoročně sklízí na Frieze Weeku úspěch. Ani tento rok nebude výjimkou. 

    Kosmetická taštička je již pasé. Na její místo nastupují beauty charms

    Letošní lavina trendy přívěsků nabírá na obrátkách. Zatímco létu dominovaly virální plyšáci Labubu nebo hravé doplňky, podzimu vévodí takzvané beauty charms. Jedná se o miniaturní verze základních pomocníků z tradičních kosmetických taštiček. Na současné scéně signalizují nejen trvající vládu maximalismu, ale také touhu milovníků módy ukázat svůj status.

    TikTok Highlights: Podzimní trend vrací na scénu lásku k učení

    Sociální síť TikTok letos na podzim pohltil nový trend. Koncept zvaný "personal curriculums" vzbuzuje v uživatelích ztracenou lásku k učení, vzdělávání a rozvíjení sebe sama. V jeho srdci leží jednoduchý předpoklad, tedy vytvoření vlastního rozvrhu libovolných "předmětů". Jednat se může o touhu naučit se lépe vařit, zahradničit nebo konečně pochopit fyzikální zákony.

    Beauty segment posiluje. V roce 2025 poháněla luxusní byznys krása

    Rok 2025 se nese v duchu proměny krásy v jeden z nejvýraznějších pilířů globálního luxusního trhu. Beauty segment získává status klíčového motoru růstu a mění obchodní mapu velkých značek. Akvizice, nové řady a strategické vstupy do kosmetiky posouvají společnosti do sféry, kde se psychologie potkává s výkonem. V luxusním světě dnes vítězí to, co dokáže být osobní, a právě krása tuto rovnováhu ztělesňuje.

    Rýže jako nová „it“ složka parfémů. Svět vůní tíhne k čistotě

    Rýže se stává hvězdou moderní parfumerie. Pudrová, a přitom překvapivě všestranná, otevírá prostor pro neotřelé kompozice, jež kombinují smyslový komfort se sofistikovanou esencí. Parfuméři využívají rýži k dosažení hloubky, která výsledek dělí od komerčních vůní. Masivní popularita vonných produktů s rýží dokazují, že food složky definují aktuální "estetiku" luxusních parfémů.

    Stranger Things míří do finále. Comeback doplní beauty i módní spolupráce

    Konec listopadu přivítá návrat populárního seriálu Stranger Things. Na obrazovky se vrací se svou pátou a poslední sérií, která vyvrcholí poslední den letošního roku. Velké finále si žádá stejně významné oslavy. Na pomoc proto přispěchaly beauty a módní značky, jež nabízejí speciální spolupráce. Do Hawkins vás vtáhnou boty, kabelky, přívěsky nebo tematický make-up.

    Chlupy, bradavky a byznys. Proč SKIMS dráždí veřejnost? 

    Značka SKIMS nedávno vyvolala rozruch novou kolekcí, která oslavuje přirozenost těla. Anebo ne? Na sociálních sítích se strhla bouře názorů, zda Kim Kardashian oslavuje přirozenost ženského těla a bourá tabu kůže bez jediného chloupku, či naopak posiluje nerealistické ideály krásy a tlak na „dokonalé“ tělo. Marketingový tým SKIMS však slaví úspěch, tanga s umělým ochlupením byla během pár dnů vyprodaná. 

    Historie elegance opět září. Pillbox hat slaví návrat na módní scénu

    Nenápadný, a přesto neodolatelně působivý. Klobouk ve tvaru krabičky, ​​známý jako pillbox hat, je symbolem kultivovaného vkusu, překračujícího generace i trendy. Ztělesňuje jednoduchost povýšenou na umění, spojenou s autoritou a jemností, která se nikdy neztrácí v davu. Není jen proto jen ozdobou. Je vyjádřením postoje, odkazem éry půvabu a poctou ženské elegance.

    První Pink Ball oživil Londýn. British Museum sklízí kvůli akci kritiku

    Exkluzivní Pink Ball zbarvil dne 18. října prostory British Museum do všech odstínů růžové. Vůbec první gala večer v tamních prostorách kontrastoval s končící výstavou Ancient India: Living Traditions, jejímž tématem náboženských tradic se rovněž inspiroval. Svět luxusu tak vládl mezi historickými artefakty Londýna, což ovšem vyvolalo také značnou kritiku. 

    LVMH a UNESCO rozšiřují spolupráci. Tiffany & Co. hodlá chránit oceány

    Luxusní skupina LVMH prohlubuje partnerství s UNESCO. Společně hodlají pracovat na dalším pětiletém plánu, tentokrát s názvem For the Beauty of Life. Nově se k němu přidá rovněž šperkařský dům Tiffany & Co., jehož cílem bude podpořit ochranu oceánů. V srdci spolupráce stojí snaha vytvořit udržitelná řešení, jež podpoří především lokální komunity po celém světě.

    Stella McCartney zdolala další milník. Představila první plant-based peří

    Nedávný Pařížský týden módy zažil důležitý debut. Na tamní přehlídková mola dorazily první návrhy z plant-based peří. Na svědomí je má britská návrhářka Stella McCartney, proslulá svým udržitelným a ekologickým přístupem. Inovativní materiál FEVVERS přitom nemá sloužit jako přesná napodobenina peří, jeho cílem je vytvořit podobnou, avšak jedinečnou estetiku.

    Balmain slaví 80. narozeniny. Jeho módní stopu vykreslí nový dokument

    Jedna z nejvýznamnějších značek módní historie slaví významný milník. Módní dům Balmain letos oslaví své 80. narozeniny. Na oslavu si nadělil nejen speciální výstavu One Night, Eight Decades v New Yorku, ale rovněž speciální dokument. Postaral se o něj uznávaný režisér Loïc Prigent, jenž vynesl na povrch archivní záznamy, které veřejnost ještě nikdy nespatřila.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―