Alexander McQueen se zapsal do historie jako designérský mistr. Jeho druhé jméno by však mohlo být provokatér. V 90. letech minulého století totiž vytvořil kolekce, které se často pohybovaly na hraně a dráždily tak publikum i kritiky. Nezapomenutelně ovšem formovaly estetiku přelomu tisíciletí.
Mnohé z modelů návrháře Alexandra McQueen můžeme označit jako „přes čáru“. Fascinovaly totiž svými hlubokými symbolickými odkazy, které dodnes vyvolávají otázky o smyslu lidské zranitelnosti a v podstatě i celého života. Vybrali jsme pár zásadních modelů, které vysvětlují, proč se z talentovaného designéra stal jeden z nejvlivnějších návrhářů všech dob.
Zima 1995/96 ve znamení znásilnění Skotska Anglií. Lidé si mysleli, že návrhář ctí násilí páchané na ženách
Ikonický model z kolekce Highland Rape patří mezi nejkontroverznější díla McQueenovy kariéry. Šaty, tvořené z potrhaných látek, byly navrženy tak, aby odhalovaly části těl, a působily dojmem zničení a uplynulého boje.
Zdroj: The Met Museum
McQueen se inspiroval motivem skotských dějin a symbolicky zobrazil invazi Anglie do Skotska. Dramatický look však vyvolal pohoršení kvůli názvu kolekce a stylingu. I když designér několikrát zdůraznil, že cílem bylo ukázat sílu i zranitelnost žen v dobách historických konfliktů, nikoli oslavovat násilí na ženách.
Jaro a léto 1997 definoval slavný korzet či sako s rohy. Temné motivy byly v návrzích jako doma
Z kolekce It’s a Jungle Out There pochází legendární kovový korzet, který připomíná zbroj ovíjející tělo, působící jako neproniknutelná, avšak nebezpečná ochrana. Korzet funguje jako umělecké dílo na pomezí módy a mučících nástrojů, což odráží návrhářovu fascinaci s psychologií lidské existence.
Zdroj: The Met Museum
Tento model však není jediným zdánlivě znepokojujícím kouskem této řady. Ve stejné kolekci naleznete například kabát, který má na zádech vyobrazeného ukřižovaného Ježíše. Dále je její součástí třeba vypasované sako, na ramenech doplněno o ostré, až démonické rohy.
Oheň, lebky a hmyz. Zima roku 1998 byla opravdu krutá
Podzim a zimu 1998 definovaly prvky, které zpochybňují lidskou pomíjivost. Šaty pokryté motivy lebek a hmyzu zosobňují dualitu života a smrti. McQueen zde na molo přenesl estetiku, která je zároveň krásná a zneklidňující, což dodává modelům neskutečný vizuální dopad.
Přehlídka se také neobešla bez ohně. Ten na konci show obklíčil jednu z modelek v ikonických červených šatech. Podíváme-li se na ně dnešním okem, je nutno říci, že jde o velmi nadčasový model. Kukla i materiál totiž vyvolávají podobné pocity jako módní dům Vetements v posledních letech.
První nástřik nepředvedl Coperni. Vizionář McQueen ho stihl o cca 20 let dříve
Z kolekce No. 13 pochází jeden z nejikoničtějších modelů, vznikajících přímo na přehlídkovém mole. Alexander McQueen nechal modelku Shalom Harlow stát na otočném podstavci, zatímco robotická ramena stříkala barvu na její bílé šaty. Kousek je ikonický nejen pro svůj futuristický styl, ale i umělecké pojetí jeho vzniku.
Zdroj: The Met Museum
McQueen překvapivým aktem ukázal, že móda může vznikat přímo při tvoření, a že model je jak plátno, tak část procesu. Jedná se o nejvíce diskutovaný moment návrhářovi kariéry, který podtrhl jeho schopnost šokovat publikum i předávat hlubokou symboliku, popisující spojení člověka a technologie.
Zdroje: The Met Museum, Vanity Fair, Journal of Design and Culture, YouTube