Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Že zdravíme s úsměvem a očním kontaktem je jasné, v opačném případě by náš pozdrav nebyl brán upřímně. V některých situacích může být ale pořadí zdravení zapeklité, stejně jako vhodnost jednotlivých přístupů. Ženy a starší lidé samozřejmě žádají větší úctu, do hry ale vstupují i lidské omyly, které vyřeší pravidla etikety.

    Pravidla etikety mají základní styčné body, což platí i u té, určující pozdrav. První pozdraví společensky méně významná osoba, jelikož ta významnější má mít možnost se rozhodnout, kdo je jejího zdravení hoden. Muž se tedy obrací na ženu, mladší staršího a podřízený nadřízeného. Nejprve se věnujeme cizím a až poté přátelům. Existují ovšem situace, které tak jasné nejsou.

    Podání ruky by měl být neprůstřelný pozdrav. Není tomu tak ale vždy

    Podání ruky dříve sloužilo jako důkaz, že v rukávu není zbraň. Gesto zůstalo, ač spíše symbolicky, přidala se k němu ale doplňková pravidla. Ruce se nepodávají přes stůl, ani do kříže. Muž se navíc při podání ruky zvedne ze sedu. Stisk by měl být krátký a pevný, nikoli drtivý, ne delší než vteřina, ale ani příliš ledabylý. Doprovodné projevy, jako je stisk předloktí druhou rukou, jsou nevhodné.

    U podání ruky navíc posloupnost funguje opačně než u slovního zdravení. Tedy významnější osoba se rozhoduje podat ruku té méně významné. Pokud se setkají dvě ženy, podají si ruku rovněž dle hierarchie jejich společenské významnosti. Pokud se důležitější z nich rozhodne svléknout rukavici, musí druhá žena následovat jejího příkladu. Žena také u potřesení může zůstat sedět.

    Při společenských akcích, navštívených v páru, je posloupnost zdravení rovněž předem daná. Pokud host přichází někam, kde se již nachází jeho partner či partnerka, zdraví je až jako poslední. A jsou-li ženy pozvány na večírek jako doprovod muže, automaticky na ně přechází jeho společenský význam. Manželka majitele je proto nejvýznamnější osobou v představované čtveřici.

    Polibek na tvář je běžnou, ale ne nutnou součástí pozdravu

    Stále častěji se do běžného života vměšuje polibek jako forma pozdravu, a to klidně i na obchodních jednáních, v rámci dobrých vztahů. Není na tom nic špatného, ovšem stejně jako políbení ruky je dobré pamatovat na to, že se jedná o pouhý náznak, a to ve formě neviditelného dotyku tváře na tvář. Jestliže vycítíme nepříjemný pocit, nahradíme u jedince polibek potřesením ruky.

    @mr.javiermoreno How to greet a lady correctly ! @sofia.marbella #gentleman#rules#lady#manners#tips#etiquette#manners#foryoupage#style#menstyle#menstips ♬ Минимум – Ramzan Abitov Remix – Ямаджи & Фейджи

    Etiketa je především pomocníkem ve společenských situacích, má účastníkům zajistit hladší průběh a nastavuje pravidla. Nic ale není černobílé, pokud si tedy nejste jisti nebo protějšek nespolupracuje, jednoduše se řiďte pravidlem „první zdraví ten slušnější“. Nejdůležitější prvek etikety je obecně slušné chování vůči ostatním. Pokud se tedy někdo jiný splete, na chybu neupozorňujte.

    Neodpovědět na pozdrav je urážlivé, platí to i u lidí, se kterými nevycházíte. Dle výše svého postavení se můžete rozhodnout jim nepodat ruku, nebo nenabídnout tykání, nepozdravit je ovšem hrubost. Stejně jako vždy jindy platí, že být slušný a upravený je základem všeho. Pokud i přesto dojde k nějakému prohřešku etikety, je v zájmu všech chybu napravit a pokračovat dál.

    Zdroje: Instagram, TikTok, Moderní etiketa (Ladislav Špaček)

    Autor článku:
    Anita Hofmannová
    Anita Hofmannováhttps://fashionup.cz/
    Anita kromě redaktorské práce pro FashionUP hledá svoji módní inspiraci ve své druhé práci. Organizuje eventy pro beauty a fashion značky, což ji často přivádí k nápadům na zajímavé články. Kromě tipů a vychytávek v módním i kosmetickém světě se ve svých textech věnuje zamýšlením nad aktuálními trendy, jelikož až příliš ráda věci komentuje ze svého úhlu pohledu. Její psací kariéru odstartovaly spíše roztomilé pokusy o literární díla v první třídě, což se postupem času rozvinulo do práce v novinách a studium žurnalistiky a evropských studií, kde se ovšem věnovala spíše vědeckým textům.

    ― Reklama ―

    Foto:Pexels

    Polibky na tvář, nebo potřesení rukou? Elegantní způsob pozdravu určí etiketa

    ― Reklama ―

    Že zdravíme s úsměvem a očním kontaktem je jasné, v opačném případě by náš pozdrav nebyl brán upřímně. V některých situacích může být ale pořadí zdravení zapeklité, stejně jako vhodnost jednotlivých přístupů. Ženy a starší lidé samozřejmě žádají větší úctu, do hry ale vstupují i lidské omyly, které vyřeší pravidla etikety.

    Pravidla etikety mají základní styčné body, což platí i u té, určující pozdrav. První pozdraví společensky méně významná osoba, jelikož ta významnější má mít možnost se rozhodnout, kdo je jejího zdravení hoden. Muž se tedy obrací na ženu, mladší staršího a podřízený nadřízeného. Nejprve se věnujeme cizím a až poté přátelům. Existují ovšem situace, které tak jasné nejsou.

    Podání ruky by měl být neprůstřelný pozdrav. Není tomu tak ale vždy

    Podání ruky dříve sloužilo jako důkaz, že v rukávu není zbraň. Gesto zůstalo, ač spíše symbolicky, přidala se k němu ale doplňková pravidla. Ruce se nepodávají přes stůl, ani do kříže. Muž se navíc při podání ruky zvedne ze sedu. Stisk by měl být krátký a pevný, nikoli drtivý, ne delší než vteřina, ale ani příliš ledabylý. Doprovodné projevy, jako je stisk předloktí druhou rukou, jsou nevhodné.

    U podání ruky navíc posloupnost funguje opačně než u slovního zdravení. Tedy významnější osoba se rozhoduje podat ruku té méně významné. Pokud se setkají dvě ženy, podají si ruku rovněž dle hierarchie jejich společenské významnosti. Pokud se důležitější z nich rozhodne svléknout rukavici, musí druhá žena následovat jejího příkladu. Žena také u potřesení může zůstat sedět.

    Při společenských akcích, navštívených v páru, je posloupnost zdravení rovněž předem daná. Pokud host přichází někam, kde se již nachází jeho partner či partnerka, zdraví je až jako poslední. A jsou-li ženy pozvány na večírek jako doprovod muže, automaticky na ně přechází jeho společenský význam. Manželka majitele je proto nejvýznamnější osobou v představované čtveřici.

    Polibek na tvář je běžnou, ale ne nutnou součástí pozdravu

    Stále častěji se do běžného života vměšuje polibek jako forma pozdravu, a to klidně i na obchodních jednáních, v rámci dobrých vztahů. Není na tom nic špatného, ovšem stejně jako políbení ruky je dobré pamatovat na to, že se jedná o pouhý náznak, a to ve formě neviditelného dotyku tváře na tvář. Jestliže vycítíme nepříjemný pocit, nahradíme u jedince polibek potřesením ruky.

    @mr.javiermoreno How to greet a lady correctly ! @sofia.marbella #gentleman#rules#lady#manners#tips#etiquette#manners#foryoupage#style#menstyle#menstips ♬ Минимум – Ramzan Abitov Remix – Ямаджи & Фейджи

    Etiketa je především pomocníkem ve společenských situacích, má účastníkům zajistit hladší průběh a nastavuje pravidla. Nic ale není černobílé, pokud si tedy nejste jisti nebo protějšek nespolupracuje, jednoduše se řiďte pravidlem „první zdraví ten slušnější“. Nejdůležitější prvek etikety je obecně slušné chování vůči ostatním. Pokud se tedy někdo jiný splete, na chybu neupozorňujte.

    Neodpovědět na pozdrav je urážlivé, platí to i u lidí, se kterými nevycházíte. Dle výše svého postavení se můžete rozhodnout jim nepodat ruku, nebo nenabídnout tykání, nepozdravit je ovšem hrubost. Stejně jako vždy jindy platí, že být slušný a upravený je základem všeho. Pokud i přesto dojde k nějakému prohřešku etikety, je v zájmu všech chybu napravit a pokračovat dál.

    Zdroje: Instagram, TikTok, Moderní etiketa (Ladislav Špaček)

    ― Reklama ―

    Lednová haute couture sezóna nabývá obrysů. Představí na 29 značek

    Již pár týdnů po začátku roku nás čeká jedna z nejsledovanějších událostí módního světa. Haute couture fashion week totiž patří mezi nejprestižnější akce francouzského hlavního města módy. Paříž tentokrát představí na 29 značek, včetně dvou debutů, na které mnozí z nás čekají se zatajeným dechem. Oficiální kalendář navíc přivítá dva couturiérské nováčky.

    Zimní pohádka pod rouškou luxusu. Unikněte za zaslouženým odpočinkem

    Načechraný sníh pokrývající daleké kopce, sklenka vychlazeného prosecca a hřejivá pára právě zapnuté vířivky. Pokud přesně takhle vypadají vaše nejdivočejší sny, měli byste v nadcházejících zimních měsících vyrazit na zaslouženou dovolenou. Jako inspirace vám poslouží luxusní resorty Evropy, které ukrývají vše od špičkových sjezdovek až po prvotřídní spa procedury.

    Evropská unie brojí proti greenwashingu. Původ produktů prozradí digitální pasy

    Módní kousky čeká nový originální doplněk. Nejedná se o výšivky, korálky ani potisk, místo toho se mohou těšit na vlastní digitální pas. Evropská unie pokračuje ve svém boji proti greenwashingu. Již dříve představila koncept, na jehož základě by mělo být možné zkontrolovat původ produktu a "zelená" prohlášení značek. První pasy by mohly začít platit již v roce 2027.

    Poničené kabelky jako nový symbol luxusu. Deformuje je Chanel, Miu Miu i Gucci

    Poničené kabelky s patinou, škrábanci a zmuchlaným povrchem stojí v centru pozornosti módního světa. Estetika opotřebení se stala vysoce žádoucím znakem vkusu, který komunikuje nadnesenost, zkušenost a jistotu. Taška už dávno neslouží jako nedotknutelný objekt hodný neustálého pečování. Nese stopy pohybu, dotyku a života. Právě v tom spočívá její přitažlivost.

    Closer look na Chanel Métiers d’Art 2026. Blazy se opět ukázal v nejlepším kabátu

    Show Chanel Métiers d’Art 2026 v New Yorku přinesla pohled, který si říká o zpomalení a soustředění. Druhá kolekce od Matthieu Blazy pro módní dům Chanel působí sebevědomě a přesně. Místo okázalého vyprávění staví na detailech, gestech a vrstveném čtení. Každý look funguje jako samostatná kapitola i součást širší kompozice. A v této koncentraci spočívá její síla.

    Lunární nový rok 2026 hraje Burberry do karet. Definuje ho znamení koně

    Konec roku předznamenává také začátek něčeho nového. Módní dům Burberry proto hledí vpřed a již nyní vítá lunární nový rok 2026. Vydal proto speciální kolekci věnovanou znamení koně, které nadcházející měsíce definuje. Symbol tentokrát hraje britské značce do karet, jelikož ladí s jejím historickým logem jezdce. Právě to značí většinu kousků nejnovější řady.

    Luxury Insights: Jak vypadá špičkový ranč? Tom Ford čerpá z Divokého západu 

    Ranč Cerro Pelon Toma Ford je rozhodně místo, kde by každý chtěl strávit alespoň pár hodin svého života. Atmosféra velkolepého domu připomíná futuristický Divoký západ a vyzývá návštěvníky skočit do sedla a uhánět do zapadajícího slunce. Tato luxusní residence se rozléhá v Novém Mexiku a je nyní v rukou anonymního majitele. Jak takový luxus vypadá? 

    Winter is coming. Na mráz vás připraví Haider Ackermann a Canada Goose 

    Haider Ackermann opět posouvá hranice zimní módy. Kolumbijsko-francouzský designér uvedl svou již třetí zimní kolekci pro značku Canada Goose. Tentokrát ovšem zvolil odvážné barvy. Zkombinoval totiž fluorescenční jarní tóny s klasickými tlumivými zemitými odstíny, které přidají trochu optimismu a potřebného tepla do jinak pochmurných zimních dnů. 

    Beauty svět má jasno. CreatorIQ zná nejvirálnější značky roku 2025

    Konec roku nevyhnutelně doprovází i zhodnocení uplynulých měsíců. K ohlédnutí do minulosti proto přistoupila také beauty scéna. Platforma CreatorIQ zveřejnila svůj tradiční žebříček značek, sestavený na základě jejich Earned Media Value (EMV), tedy metriky posuzující hodnotu organického mediálního pokrytí. Pomyslná korunka "virálnosti" letos patří L'Oréal Paris.

    Když tradice notuje designu. Robyn Lynch uvádí uniformy pro Guinness

    Irská designérka Robyn Lynch přetváří klasické uniformy Guinness Storehouse. Její kolekce spojuje funkčnost s estetickými detaily. Inspiraci pro nezvyklý projekt čerpala z irské historie a kultury a dala tak vzniknout něčemu neotřelému, přesto elegantnímu. Dílo reflektuje nejen bohaté dědictví světově uznávaného pivovaru, ale i osobitý styl nadané návrhářky. 

    TikTok Highlights: Tváře jako z Mrazíka. Zimní make-up diktuje omrzliny

    Uživatelé sociální sítě TikTok vyplodili další ze svých extrémně znějících make-up trendů. Tváře inspirované spáleninami po hodinách vyvalování se na sluníčku tentokrát vystřídala nová sezónní variace. Trend Frost Bitten Blush odkazuje na odstín tvářenky, za který by se nestyděla ani Marfuša z Mrazíka. Nechte své tváře pomyslně omrznout a darujte jim růžový nádech.

    Jak voní trendy sneakers? Onitsuka Tiger vydává první řadu parfémů

    Japonská značka proslulá ikonickými teniskami vstupuje do světa parfémů. Onitsuka Tiger přetvořila legendární sneakers do své první řady exkluzivních vůní. Na starost je dostal parfumér Mark Buxton, který stojí mimo jiné i za Le Labo Vetiver 46. Zlatavé lahvičky vyrobené v Provence tak spojují to nejlepší z japonské tradice, francouzské elegance a současného designu.

    Luxus v zajetí mrazu. Saint Laurent Rive Droite láká na řadu Snow Edition

    Saint Laurent Rive Droite otevírá zimní sezónu ve velkém stylu. Tentokrát kolekcí, jež nese název Snow Edition a nemůže chybět v šatníku žádného milovníka horských chat a sjezdovek. Kolekce spojuje sexy estetiku značky s prémiový zimním vybavením, kterým nepronikne ani špetka mrazu. Husí kůži budete mít jen z toho, jak dobře budete v Saint Laurent vypadat.

    Jean Paul Gaultier jako módní věštec. V roce 1999 predikoval aktuální sezónu

    Některé kolekce stárnou jako archivy. Jiné se po letech vracejí s energií, která přesně odpovídá nové chvíli. A právě řada Jean Paul Gaultier FW 1999 patří mezi ně. Je až zarážející, s jakou jistotou tehdejší styling kopíruje současný rytmus zimy. Párové siluety, promyšlené vrstvy, moderní proporce. Runway z přelomu milénia působí jako návrh letošní sezóny, jen vystřižený z jiného času. Vizionářství vzniká jako jasný důsledek schopnosti číst budoucnost s neobvyklou přesností.

    Vánoce jsou ideální čas na malý hřích. Beauty je ten nejsladší ze všech

    Hledáte dárek, který potěší každou ženu ve vašem životě? Ať už chcete udělat radost sestře, kamarádce, či přítelkyni, beauty svět vás nezklame. Nabízí přesně to, co pod vánočním stromečkem vykouzlí úsměv na tváři. Vsaďte na beauty tipy roku, které jsou voňavé, rozmazlující a tak trochu návykové. Umí dokonale zahřát u srdce: potěší, překvapí a dodají dotek elegance. 

    Panter i jezevčík. Zvířecí protagonisté definují vánoční kampaně sezóny

    Vánoce jsou obdobím, na kterém si luxusní značky dávají záležet a potenciální zákazníky lákají pomocí poutavých vizuálů. Marketingovým kampaním však letos kromě tradičních a v tom nejlepším slova smyslu klišé témat, jako je láska, rodina nebo víra, dominují také zvířecí přátelé. Zatímco Carrie ze seriálu Sex ve městě by byla nadšená čtyřnohými chlupáči u značky Manolo Blahnik, společnost Cartier si na pomoc s dárky přizvala malé pantery.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―