Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    V módním světě existuje jen několik málo jmen, která se stala synonymem pro asymetrii, nekonvenčnost a avantgardu. Jedním z nich je bezpochyby Yohji Yamamoto. Japonský návrhář se stal průkopníkem velmi specifické módy, jež přesahuje hranice času i prostoru. Jeho další značky a spolupráce pak ztělesňují spíše esenci umění než tradičního odívání.

    Yohji Yamamoto je legendární japonský návrhář, známý především svou avantgardní estetikou, ve které černá barva hraje hlavní roli. Jeho značky kombinují tradiční japonský oděv s moderní dekonstrukcí, překračují hranice módy a stávají se reálným uměním.

    Asymetrie, neforemnost a hlavně černá. Yohji Yamamoto byl v minulosti kritizován

    Yohji Yamamoto se narodil v roce 1943 v Tokiu, kde také započala jeho fascinace módou. Přestože původně vystudoval práva na Keio University, jeho skutečná vášeň ho zavedla na prestižní Bunka Fashion College, při jejímž studiu se začala rýsovat jeho jedinečná estetika. Již v roce 1972 založil vlastní značku Y’s, zaměřující se na volné pohodlné střihy, která se stala odpovědí na tehdejší konvenční trendy.

    Zdroj: Profimedia

    Jeho průlom na mezinárodní scénu přišel v roce 1981, kdy poprvé představil svou kolekci v Paříži. Unikátní řada šokovala svět svou radikální vizí. Oděvy byly převážně černé, většinou poměrně neforemné a vyzařovaly atmosférou dekonstrukce. Zatímco někteří kritici tehdy jeho díla označili za chudé či bezpohlavní, jiní ho oslavovali jako průkopníka nové vlny.

    Japonsko se nezapře. Yohji je jedním z nejuznávanějších asijských designérů

    Yohji Yamamoto je v současnosti jedním z nejuznávanějších asijských designérů, jehož tvorba ovlivnila globální módní scénu. Navázal také úspěšnou spolupráci s mnoha proslulými značkami, z nichž nejvýznamnější je partnerství s Adidas. Společně vytvořili ikonickou řadu Y-3, která spojuje sportovní módu s avantgardním japonským designem a přináší tak svěží pohled na streetwear.

    Zdroj: Y’s

    Díky designérově schopnosti zůstat věrný japonským kořenům, zatímco hledá nové hranice a neprobádané tvůrčí cesty, se stal jednou z nejvýraznějších postav módního světa. Jeho přínos byl také náležitě oceněn řadou prestižních cen, včetně Ordre des Arts et des Lettres, kterou mu udělila francouzská vláda, nebo japonským Řádem kultury.

    Yohji Yamamoto je životní styl, nikoliv móda. Trendy byste u něj hledali jen těžko

    Nyní už tedy musí být jasné, že Yohji Yamamoto již více než 50 let ovlivňuje svět módy jako přední tvůrce avantgardních stylů a průkopník genderové fluidity. V poslední kolekci pro podzim/zimu 2024, představené na Paris Fashion Week, se pak zaměřil na vyjádření síly, a to prostřednictvím objemu. 

    Kolekce čítající 34 modelů přecházela od typických černých přes bílé až po burgundy či šedé tóny, přičemž looky ve výsledku působily jako sochařské siluety. Objemné šaty, volné kabáty i nařasené sukně opět ukázaly mistrovství návrháře v práci s materiály. Aktuální módní trendy u něj ale určitě nenajdete. Yamamoto je designérem, který podobně jako například Rick Owens vytváří životní styl a předává publiku více než jen oděvy.

    Zdroje: WWD, Hypebeast, Grazia, Hypebae Wikipedie, YouTube

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    ― Reklama ―

    Foto:Reuters

    Po stopách módních ikon. Yohji Yamamoto jako synonymum japonské avantgardy

    V módním světě existuje jen několik málo jmen, která se stala synonymem pro asymetrii, nekonvenčnost a avantgardu. Jedním z nich je bezpochyby Yohji Yamamoto. Japonský návrhář se stal průkopníkem velmi specifické módy, jež přesahuje hranice času i prostoru. Jeho další značky a spolupráce pak ztělesňují spíše esenci umění než tradičního odívání.

    Yohji Yamamoto je legendární japonský návrhář, známý především svou avantgardní estetikou, ve které černá barva hraje hlavní roli. Jeho značky kombinují tradiční japonský oděv s moderní dekonstrukcí, překračují hranice módy a stávají se reálným uměním.

    Asymetrie, neforemnost a hlavně černá. Yohji Yamamoto byl v minulosti kritizován

    Yohji Yamamoto se narodil v roce 1943 v Tokiu, kde také započala jeho fascinace módou. Přestože původně vystudoval práva na Keio University, jeho skutečná vášeň ho zavedla na prestižní Bunka Fashion College, při jejímž studiu se začala rýsovat jeho jedinečná estetika. Již v roce 1972 založil vlastní značku Y’s, zaměřující se na volné pohodlné střihy, která se stala odpovědí na tehdejší konvenční trendy.

    Zdroj: Profimedia

    Jeho průlom na mezinárodní scénu přišel v roce 1981, kdy poprvé představil svou kolekci v Paříži. Unikátní řada šokovala svět svou radikální vizí. Oděvy byly převážně černé, většinou poměrně neforemné a vyzařovaly atmosférou dekonstrukce. Zatímco někteří kritici tehdy jeho díla označili za chudé či bezpohlavní, jiní ho oslavovali jako průkopníka nové vlny.

    Japonsko se nezapře. Yohji je jedním z nejuznávanějších asijských designérů

    Yohji Yamamoto je v současnosti jedním z nejuznávanějších asijských designérů, jehož tvorba ovlivnila globální módní scénu. Navázal také úspěšnou spolupráci s mnoha proslulými značkami, z nichž nejvýznamnější je partnerství s Adidas. Společně vytvořili ikonickou řadu Y-3, která spojuje sportovní módu s avantgardním japonským designem a přináší tak svěží pohled na streetwear.

    Zdroj: Y’s

    Díky designérově schopnosti zůstat věrný japonským kořenům, zatímco hledá nové hranice a neprobádané tvůrčí cesty, se stal jednou z nejvýraznějších postav módního světa. Jeho přínos byl také náležitě oceněn řadou prestižních cen, včetně Ordre des Arts et des Lettres, kterou mu udělila francouzská vláda, nebo japonským Řádem kultury.

    Yohji Yamamoto je životní styl, nikoliv móda. Trendy byste u něj hledali jen těžko

    Nyní už tedy musí být jasné, že Yohji Yamamoto již více než 50 let ovlivňuje svět módy jako přední tvůrce avantgardních stylů a průkopník genderové fluidity. V poslední kolekci pro podzim/zimu 2024, představené na Paris Fashion Week, se pak zaměřil na vyjádření síly, a to prostřednictvím objemu. 

    Kolekce čítající 34 modelů přecházela od typických černých přes bílé až po burgundy či šedé tóny, přičemž looky ve výsledku působily jako sochařské siluety. Objemné šaty, volné kabáty i nařasené sukně opět ukázaly mistrovství návrháře v práci s materiály. Aktuální módní trendy u něj ale určitě nenajdete. Yamamoto je designérem, který podobně jako například Rick Owens vytváří životní styl a předává publiku více než jen oděvy.

    Zdroje: WWD, Hypebeast, Grazia, Hypebae Wikipedie, YouTube

    ― Reklama ―

    Luxury Insights: Missoni bourá vlastní hranice. Láká na apartmány v Dubaji

    Hranice vysoké módy a dalších odvětví luxusního průmyslu začínají blednout. Missoni je jen jednou z řady legendárních značek, jež v poslední době zkoumají svět exkluzivních nemovitostí. Módní dům koncem listopadu oznámil svou nejnovější investici, a to rezidenční projekt na Dubajských ostrovech. Spolupracuje na něm s tamní společnosti Octa Development.

    Je rapper EsDeeKid herec Timothée Chalamet? Konspirační teorie nabírá na obrátkách

    Internet pracuje ve zvláštním rytmu. Chvíli sklouzává k absurditě, chvíli k fascinující přesnosti. Nejnovější virální konspirační teorie přiřazuje Timothéeho Chalamet k anonymnímu rapperovi EsDeeKid, hvězdě současné britské scény. Oba spojuje záhadná aura, stejné oči a schopnost přitahovat pozornost milionů. Trend se rozvíjí rychlostí, která připomíná spíše kulturní experiment než klasický bulvární příběh. Vzniká tím fenomén, jenž si nárokuje vlastní místo v digitálním panoptiku.

    Móda v kostce: Zemřela designérka Pam Hogg a Jacquemus má první skiwear řadu

    Zemřela skotská návrhářka Pam Hogg, jež oblékala Kate Moss, Kylie Minogue i Rihannu. Jonathan Anderson odhalil první vizi pánské kolekce pro podzim roku 2026 a Jacquemus společně s Nike představil svou první skiwear řadu. Gucci zamíří se svou příští cruise kolekcí do New Yorku a společnost EssilorLuxottica je připravená odkoupit podíl značky Giorgio Armani.

    Kim Kardashian dělí internet. Vynesla kontroverzní Birkin bag ze sloní kůže

    Kim Kardashian se v seriálu All’s Fair objevila s kabelkou Birkin, která dle znalců pochází z kůže afrického slona. Luxusní svět okamžitě vytvořil dva tábory. Na jedné straně stojí hlasití kritici, na druhé fascinovaní sběratelé. Elephant Leather Birkin patří k nejvzácnějším kabelkám Hermès, jejichž výroba však skončila před několila dekádami. Sociální sítě se po odvysílání epizody změnily v jeviště, kde vedle morálního rozhořčení roste posedlost cenovkou a investičním potenciálem.

    Když pouliční styl vzývá luxus. Pharrell Williams čerpá ze skateboardové obuvi

    Skateboardová obuv zaznamenává výrazný návrat na módní scénu, a právě na tento trend reaguje i Pharrell Williams. Pro Louis Vuitton představil model LV Tilted, který spojuje pouliční estetiku s luxusem francouzské značky. Nové pánské tenisky vycházejí z vintage nízkých skateboardových bot z přelomu milénia, jejichž siluetu reinterpretují v moderním duchu.

    Zima se neúprosně blíží. Jak se stát ledovou královnou letošní sezóny?

    Pomalu nám venku přituhuje a všichni už oprašujeme kabáty a kožichy na letošní zimu. Pokud chcete vládnout sněhovému počasí, zapomeňte na minimalismus a šeď. Prosviťte mráz a tmu třpytem, metalickými tóny, zvířecími vzory a elegancí hodné královny. Ať už si zvolíte look městské bohyně, nebo princezny mrazu, nebojte se svého půvabu a síly vlastního stylu.

    Móda v kostce: Swarovski rozzářil Paříž a Marty Supreme má merch

    Značky vítají Vánoce pomocí kampaní, ale i speciálních výloh či pop-upů. Výjimkou není ani společnost Swarovski, jež letos rozsvítila Avenue des Champs-Élysées. Louis Vuitton oznámil, že cruise kolekci pro rok 2027 odhalí v New Yorku. Dr. Martens a Marc Jacobs revidují Kiki Boot a Nike servíruje polívku v Číně. Timothée Chalamet vydal merch k filmu Marty Supreme.

    Louis Vuitton a Assouline vydali knihu. Vypráví 150 let historie módního domu

    Vydavatelství Assouline ve spolupráci s Louis Vuitton uvádí knihu From Louis to Vuitton. Sleduje vývoj módního domu od jeho založení až po současnost. Autor Arthur Dreyfus zpracoval 406 stran a 320 obrazových materiálů do formy vizuální kroniky značky, jež definuje francouzský luxus. Předmluvu napsal prezident a CEO Louis Vuitton Pietro Beccari. Kniha již vyšla a okamžitě se stala jedním z nejdiskutovanějších titulů letošní módní knihovny.

    Luxury Insights: Sen pouště na obzoru. Saúdská Arábie plánuje první luxusní vlak

    Saúdská Arábie posouvá hranice lokálního luxusu. Koncem příštího roku přivítá svůj první luxusní vlak s názvem The Dream of the Desert. Na cestě dlouhé až 1300 kilometrů představí klenoty země, a to jak za okny, tak uvnitř vytříbeného interiéru. Veřejnost koncem října dostala možnost spatřit první návrhy exkluzivního projektu slibujícího nezapomenutelné zážitky.

    Dialog dvou velikánů. La Galerie Dior pohostí tvorbu Azzedine Alaïa

    La Galerie Dior vzdává hold jednomu z největších jmen módního světa. Od středy 19. listopadu zpřístupní výstavu Azzedine Alaïa's Dior Collection, jež připomíná odkaz věhlasného tuniského návrháře. Designér proslul nejen svými bodycon róbami, ale i vášní pro sběratelství vysoké módy. Značnou část jeho sbírky pak tvořily právě návrhy z dílny samotného Christiana Dior.

    Valentino Rockstud se vrací. Uspěje řada i mimo šatníky poběhlic z Prahy 1?

    Podpatky Valentino Rockstud se nečekaně objevily v teaseru Ďábel nosí Pradu 2 a na pár sekund ovládly internet. Detail, který kdysi symbolizoval italskou představu o okázalém luxusu, získává nový popkulturní moment. Značka i film pracují s obuvnickým dramatem, díky němuž získává Rockstud čerstvý impulz. Vizuální síla traileru připomíná, že pro Valentino typické kování není zatraceno, jak se v posledních letech mohlo zdát. Otázka však míří jinam. Co tenhle návrat udělá s jeho pověstí v módním mini světě Praha 1?

    Darujte nadčasový klenot. Pánské hodinky ovládá retro i tradice

    Nabídka pánských hodinek letos na Vánoce překračuje hranice obvyklého dárku. Vedle kultovních jmen, jako je Audemars Piguet nebo Breguet, stojí Tissot, Citizen či Casio. Značky, které dokazují, že i rozumná investice může mít špičkový design a charisma. Trendy ukazují dvě linie. Návrat k tradičním "maskulinním" hodinkám a fascinaci digitální retro estetikou. Ať už jde o titanové chronografy, mramorované ciferníky, nebo ručně rytá loga, letošní výběr má společný cíl. Udělat z času zážitek.

    Elie Saab rozšiřuje působení. Navrhne design tryskáče Bombardier

    Luxusní značka Elie Saab zkoumá nové vody. Módní dům známý především pro své dechberoucí haute couture kolekce již dříve okusil navrhování exkluzivních rezidencí, hotelů nebo jacht. S nejnovějším projektem se ovšem podívá až do oblak. Navrhne totiž interiér tryskáče z dílny společnosti Bombardier. Design modelu Global 8000 hodlají společně odhalit příští rok.

    TikTok Highlights: Sociální síť pohltila obsese „peptide stacking“

    Milovníci wellness a fitness tipů na platformě TikTok podlehli nové vášni. Tentokrát mezi sebou sdílejí metodu přezdívanou "peptide stacking". Jedná se o kombinace peptidů, od nichž si slibují rychlejší spalování tuků a regeneraci po posilování nebo více energie. Virální trik však nepodporují relevantní ověřené studie a odborníci proto radí se mu raději obloukem vyhnout.

    Met Gala 2026 zná své téma. Costume Art propojí vysokou módu s uměním

    Metropolitní muzeum umění v New Yorku již nyní přesouvá svou pozornost na příští rok. Zástupci tamního Costume Institute totiž v pondělí oznámili téma příští módní výstavy. Odvíjí se od něj rovněž dress code, v němž se v roce 2026 ponese proslulé Met Gala. Exhibice s názvem Costume Art připomene červenou nit napevno spojující klasické umění a svět vysoké módy.

    Trendy kabelky mažou hranice soukromí. Jaro 2026 definuje zranitelnost

    Příští jarní a letní sezóna působí na pozadí usychajícího listí a neoblomného chladu jako na míle vzdálená. Módní svět má přesto již nyní jasno, co ji definuje. Poslední vlna světových týdnů módy promluvila jasně, soukromí posouvá své hranice. Návrháři odhalili otevřené kabelky, často jen s jedním uchem, jež reflektují bouřlivou dobu a lákají svou zranitelností.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―