Více

    ― Reklama ―

    Módní slávu zažijí často kousky, u kterých bychom to čekali nejméně. Stejně tomu bylo i u merche obchodů, jako je IKEA, Lidl nebo KFC. I když svou největší slávu nevkusné korporátní kolekce zažily už před několika lety, módní scénu ještě zcela neopustily. Je však na čase dát jim sbohem.

    Obsese proslulými značkami, kterým se podařilo vniknout snad do všech koutů světa, není žádnou novinkou. Nebylo proto ani příliš překvapivé, když značky jako IKEA, Lidl nebo KFC začaly vydávat své vlastní oblečení. Nikdo ovšem nečekal boom, se kterým kolekce následně smetly módní scénu. Jejich pozice na vrcholu trendů byla zběžná, bohužel ale ještě zcela neskončila.

    Zdroj: IKEA

    Například Lidl vydal na začátku letošního léta nejnovější řadu, lákající zákazníky, aby ji vynesli na letošní hudební festivaly. Přání slavného supermarketu se naplnilo, a tak jste mezi jinak typickými „fesťákovými“ looky mohli v uplynulých měsících zahlédnout i pár nevkusných žluto-modrých kombinací. S lítostí však musíme oznámit, že módní chvilka podobných kousků už dávno pominula.

    Největší popularitu si takzvaný korporátní merch prožil v době začátku světové pandemie, tedy v letech 2020 a 2021. Tehdy své první kolekce vydaly obchody jako Lidl nebo Ikea. Důvodů pro jejich slávu je hned několik. Tím nejvíce jasným je známost značek. Neexistuje snad nikdo, kdo do nich alespoň jednou nevkročil. Mají tedy široké a snadno dostupné publikum. Dalším faktorem jsou nízké ceny, pro zmíněné firmy tak typické.

    Korporátní merch měl sloužit pro vybočení z řady. Stal se však nevkusným mainstreamem

    V době své největší popularity se ovšem tenisky Lidl prodávaly na second-hand platformách až za tisíc euro. Jejich původní cena se přitom pohybovala kolem 15 euro. Na vině byl především fakt, že byla tehdy dotyčná obuv nedostatkové zboží. Nebylo zvykem, že by korporáty prodávaly vlastní merch, a tak je ani značky nevyráběly ve velkém množství. Faktor podobné jedinečnosti už však dávno neplatí.

    Zdroj: IKEA

    Bohatí lidé si podobné kousky zase oblíbili proto, že se mohli mezi svými vrstevníky vyjímat. Svět Lidlu nebo IKEA pro ně bylo neznámé teritorium. Jak jinak lze vysvětlit, že se modrou taškou IKEA už v roce 2017 inspiroval i návrhář Demna Gvasalia pro Balenciaga. Taška Arena Extra Large Shopper Tote se prodávala až za 2 150 dolarů. Lidé ze středních nebo nižších vrstev merchi propadli z opačného důvodu.

    @pistolsnpalosanto KFC Merch, who is buying this? Please show yourself! #kfc #boxlunch #mall #colonelsanders ♬ original sound – Nola Darling

    Konečně totiž mohli nosit značku, kterou tak dobře znali a s níž se často identifikovali. V době pandemie jim navíc připomínala tehdejší hrdiny, tedy prodavače nebo poslíčky, udržující společnost v chodu i v době krize. Posledním důvodem pro obsesi korporátním oblečením byla jednoduše snaha vyniknout. Neexistuje přece lepší způsob, jak ukázat, že jste nad věcí a s módou si umíte snadno pohrát.

    Podobné odkazování by ovšem v době současné ekonomické krize nejspíše neprošlo. Kdysi možná fungovalo, nyní už se však jedná o chabý způsob, jak se odlišit. Korporátní oblečení se navíc stalo mainstreamem, a tak ztratilo svůj původní neobvyklý charakter. Nyní už ho definuje jen jedna vlastnost, a to čistý nevkus.

    Zdroje: The Fashion Network, Vice, Dezeen, Culted, Instagram, TikTok

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.cz/author/katerina-hlavackova/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    ― Reklama ―

    Obchody, do kterých má móda vstup zakázán. Korporátní merch jako vrchol nevkusu

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Módní slávu zažijí často kousky, u kterých bychom to čekali nejméně. Stejně tomu bylo i u merche obchodů, jako je IKEA, Lidl nebo KFC. I když svou největší slávu nevkusné korporátní kolekce zažily už před několika lety, módní scénu ještě zcela neopustily. Je však na čase dát jim sbohem.

    - Reklama -

    Obsese proslulými značkami, kterým se podařilo vniknout snad do všech koutů světa, není žádnou novinkou. Nebylo proto ani příliš překvapivé, když značky jako IKEA, Lidl nebo KFC začaly vydávat své vlastní oblečení. Nikdo ovšem nečekal boom, se kterým kolekce následně smetly módní scénu. Jejich pozice na vrcholu trendů byla zběžná, bohužel ale ještě zcela neskončila.

    Zdroj: IKEA

    Například Lidl vydal na začátku letošního léta nejnovější řadu, lákající zákazníky, aby ji vynesli na letošní hudební festivaly. Přání slavného supermarketu se naplnilo, a tak jste mezi jinak typickými „fesťákovými“ looky mohli v uplynulých měsících zahlédnout i pár nevkusných žluto-modrých kombinací. S lítostí však musíme oznámit, že módní chvilka podobných kousků už dávno pominula.

    - Reklama -

    Největší popularitu si takzvaný korporátní merch prožil v době začátku světové pandemie, tedy v letech 2020 a 2021. Tehdy své první kolekce vydaly obchody jako Lidl nebo Ikea. Důvodů pro jejich slávu je hned několik. Tím nejvíce jasným je známost značek. Neexistuje snad nikdo, kdo do nich alespoň jednou nevkročil. Mají tedy široké a snadno dostupné publikum. Dalším faktorem jsou nízké ceny, pro zmíněné firmy tak typické.

    Korporátní merch měl sloužit pro vybočení z řady. Stal se však nevkusným mainstreamem

    V době své největší popularity se ovšem tenisky Lidl prodávaly na second-hand platformách až za tisíc euro. Jejich původní cena se přitom pohybovala kolem 15 euro. Na vině byl především fakt, že byla tehdy dotyčná obuv nedostatkové zboží. Nebylo zvykem, že by korporáty prodávaly vlastní merch, a tak je ani značky nevyráběly ve velkém množství. Faktor podobné jedinečnosti už však dávno neplatí.

    Zdroj: IKEA

    Bohatí lidé si podobné kousky zase oblíbili proto, že se mohli mezi svými vrstevníky vyjímat. Svět Lidlu nebo IKEA pro ně bylo neznámé teritorium. Jak jinak lze vysvětlit, že se modrou taškou IKEA už v roce 2017 inspiroval i návrhář Demna Gvasalia pro Balenciaga. Taška Arena Extra Large Shopper Tote se prodávala až za 2 150 dolarů. Lidé ze středních nebo nižších vrstev merchi propadli z opačného důvodu.

    @pistolsnpalosanto KFC Merch, who is buying this? Please show yourself! #kfc #boxlunch #mall #colonelsanders ♬ original sound – Nola Darling

    Konečně totiž mohli nosit značku, kterou tak dobře znali a s níž se často identifikovali. V době pandemie jim navíc připomínala tehdejší hrdiny, tedy prodavače nebo poslíčky, udržující společnost v chodu i v době krize. Posledním důvodem pro obsesi korporátním oblečením byla jednoduše snaha vyniknout. Neexistuje přece lepší způsob, jak ukázat, že jste nad věcí a s módou si umíte snadno pohrát.

    Podobné odkazování by ovšem v době současné ekonomické krize nejspíše neprošlo. Kdysi možná fungovalo, nyní už se však jedná o chabý způsob, jak se odlišit. Korporátní oblečení se navíc stalo mainstreamem, a tak ztratilo svůj původní neobvyklý charakter. Nyní už ho definuje jen jedna vlastnost, a to čistý nevkus.

    Zdroje: The Fashion Network, Vice, Dezeen, Culted, Instagram, TikTok

    ― Reklama ―

    Na Loro Piana dohlíží soud. Značka čelí podezření ze zneužívání pracovníků

    Další italská značka se ocitla pod dohledem Milánského soudu. Tentokrát se jedná o módní dům Loro Piana, jenž je podezřelý ze zneužívání pracovníků ve svém dodavatelském řetězci. Značka měla spolupracovat s výrobci, kteří zaměstnancům neumožnili bezpečné pracovní prostředí. Společnost prohlásila, že si toho nebyla vědomá.

    Pinterest vydal první report pro muže. Odhalil jejich měnící se maskulinitu

    Mileniálové a generace Z přepisují, co znamená maskulinita. Naznačuje to nedávno vydaný report platformy Pinterest. Vydala totiž první studii popisující nejčastější vyhledávání jejích mužských uživatelů. Ti se čím dál více zajímají o self care, wellness a zdravý životní styl. Zajímá je ale také móda, DIY a moderní technologie nebo jak být lepším rodičem.

    Nuda není možnost. Když estetiku quiet luxury uchopíte správně

    Že luxus nemusí křičet víme už dlouho. Na scéně je proto čím dál oblíbenější quiet luxury, tedy nejen módní, ale především životní styl. Odpověď na přehlcenost trendy a sezónními výstřelky leží v diskrétní eleganci. Pozor, nemusí ovšem znamenat unylou nudu. Promyšlený tichý luxus umí osvěžit šatník a otáčet hlavy kolemjdoucích.

    Back to basics. Protein vrací na scénu živočišnou stravu

    Wellness a beauty odvětví zaznamenalo významnou změnu. Zdá se, že živočišná strava se vrací z vyhnanství a po letech přebírá místo trendy rostlinných alternativ. Děkovat za to může nedávno vzniklé obsesi proteinem, kterého se najednou uživatelé sociálních sítí nemohou nabažit. Na scénu proto opět proniká kravské mléko i hovězí lůj.

    Pařížský haute couture week je zpět. Zahájil ho Schiaparelli a Iris Van Herpen

    Paříž v pondělí přivítala další ze svých exkluzivních haute couture týdnů módy. Odstartovala ho přehlídka z dílny Schiaparelli, která dle návrháře Daniela Roseberry představovala konec jedné kapitoly známé značky. Módní dům Iris Van Herpen pro změnu překvapil návrhy připomínajícími podmořský svět. Součástí jedné z rób se dokonce staly živé řasy.

    Pánové, létu vévodí pyžamo. Pohodlí konečně dostává nový rozměr

    Italské slunce, městské ulice i plážové promenády mají letos jedno společné. Pyžamo. Ne, nejedná se o omyl při ranním venčení psa, ale o jeden z nejvýraznějších trendů letošního Milánského týdne módy. Dolce & Gabbana ve své pánské kolekci pro jaro a léto 2026 udělala z noční uniformy hlavní denní look. Kdo by si kdy pomyslel, že klasický proužkovaný set do postele se stane symbolem moderního stylu?

    Co spojuje Rihannu, holuby a zeleninu? Zásadní momenty Jonathana Anderson

    Málokdo dnes v módě překvapuje tak rafinovaně jako Jonathan Anderson. Irský návrhář, jenž opustil Loewe a přechází do čela módního impéria Dior, za sebou zanechává sbírku momentů, které se vryly do paměti módních fanoušků i internetu. Jeho tvorba je plná ironie, symboliky a balancování mezi uměním a nositelností. Právě to dělá Andersona jedním z nejzásadnějších návrhářů poslední dekády.

    Michael Rider vstoupil do záře reflektorů. Odhalil debut pro Celine

    Další ze slavných módních domů se dočkal nové kapitoly. Nový kreativní ředitel Celine, Michael Rider, odhalil v neděli odpoledne svou debutovou kolekci. Umně v ní spojil tradici značky, její předchozí éry i špetku vlastního stylu. Jedná se o vydařený začátek návrháře, který pro společnost pracoval již dříve, a to pod taktovkou ikonické Phoebe Philo.

    Provoní domov a vyčistí hlavu. Vůně přinášející spirituální zážitek

    Některé vůně dokážou víc než jen provonět domov. Vonné tyčinky, vykuřovadla nebo esenciální oleje zároveň slibují zklidnění mysli a očištění od negativní energie. Jejich používání má kořeny v duchovních tradicích celého světa. Navíc vám doma zastoupí designový doplněk v podobě aroma lampy nebo stylového stojánku.

    Tiché a trvalé zneklidnění. V Praze začala výstava Davida Lynche Up in Flames

    Od konce června můžete v pražském DOXu navštívit výstavu amerického umělce Davida Lynche s názvem Up in Flames. Jde o první souhrnné představení jeho děl v České republice. Těšit se můžete na Lynchovy kresby, fotografie, litografie, akvarely i krátké experimentální a animované filmy plné melancholie a tajemství, a to až do února.

    Beauty svět má novou hvězdu. Sperma z lososa slibuje trendy glass skin

    Sociální síť TikTok objevila další beauty trend. Tentokrát se ovšem nejedná o náhodný experiment, ale osvědčenou ingredienci korejské kosmetiky. Nově objevenou hvězdou beauty scény je sperma z lososa. Látka z něj extrahovaná, známá jako PDRN, napomáhá k pevnější a hydratované pleti. Přispívá tak k vysněnému looku "glass skin".

    Utečte před vedrem do kin. Léto nabízí potenciální filmové hity

    Horké letní dny bohužel nelze všechny strávit na pláži, jen kousek od chladivých vln průsvitného moře. Pokud toužíte po útěku od vlezlého vedra, schovejte se do kin, kde na vás čekají potenciální hity letošního léta. Nabídka chystaných filmů má vše, co si můžete přát, od napínavých hororů přes klasické thrillery až po hravé komedie.

    Jonathan Bailey pobláznil internet. Boduje na filmové i módní scéně

    Hvězda seriálu Bridgerton a muzikálu Wicked Jonathan Bailey je novou módní ikonou. Herec si získal přízeň internetu již díky svému charisma a úspěšným rolím. V poslední době na sebe ovšem strhává pozornost také kvůli překvapivým outfitům. Zabodoval díky žabkám a kšiltovce na červeném koberci, ale i brýlím z nového snímku Jurassic World Rebirth.

    Ohlédnutí za Prada menswear SS26. Nepovedená kolekce, nebo návrat k tradici?

    Módní dům Prada se na Milánském týdnu módy rozhodl šeptat, zatímco jiní křičí. Jeho pánská kolekce pro jaro a léto 2026 představila posun od okázalé síly k introspektivnímu klidu. Jenže někdy se i šepot může zdát hlučný. Hlavně, když od něj čekáte něco víc. Reakce na řadu jsou spíše rozporuplné a my popravdě nevíme, na jakou stranu se přiklonit. 

    Postavte letní šatník bez výčitek. Místo trendu oblečte udržitelnost

    Módní svět ovládají již několik let mikro trendy, posilované sociálními sítěmi, kterým lze jen těžko uniknout. Pokud ovšem netoužíte po dalším kousku, jenž brzy zapadne do hlubin skříně, nebo si nemůžete utrácení za pomíjivé virální modely dovolit, obraťte svou pozornost k sustainable značkám. Upřednostněte udržitelnost, jež vydrží déle než jednu sezónu.

    Módní svět jásá. Jonathan Anderson vrátil Dior původní logo

    V módě bývají změny často vnímány jako důkaz pokroku. Ale někdy se nejodvážnější krok vpřed skrývá v návratu zpět. Přesně to pochopil i návrhář Jonathan Anderson, nový kreativní ředitel značky Dior, když ve své debutové kolekci pro módní dům představil nenápadný, ale o to zásadnější detail. Návrat původního loga ikonické společnosti Dior.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―