Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Ačkoliv byste se divili, móda a náboženství si jdou ruku v ruce. Bylo tomu tak ještě několik generací zpět. Církev a jiná náboženská centra určovaly „trendy“ takřka ve všem, tedy i v dobovém odívání. V novodobých dějinách jsme ale náboženskou tematiku uchopili zcela jinak. Ukrýváme v ní symboliku, vyjadřujeme skrze ni kontroverzi a vyvoláváme ovace i rozepři. 

    Italský módní dům Dolce & Gabbana v roce 2013 podlehl síle byzantských ikon. Karl Lagerfeld zase uskutečnil přehlídku Chanel v egyptském chrámu. Církevním kostýmům se nevyhnul ani Jean Paul Gaultier. Jak vidno, náboženství, mytologie a různé mystické kulty nedávají spát i moderním dějinám. V módě se jedná o nesmrtelný zdroj inspirace, který své místo v jejím světě utvrzuje v podstatě každý rok.

    Znáte nejzásadnější momenty propojení módy s vírou? Mile překvapí kreace Givenchy

    Naším nejoblíbenějším momentem, při kterém se sešla móda s posvátností, se stala jarní a letní přehlídka módního domu Givenchy z roku 1997. S dnešním obrazem této značky má však pramálo společného. Pro slavnou značku totiž tehdy navrhoval geniální Alexander McQueen. Kolekci zasadil do antického chrámu a při zpěvu opery předvedl velmi vkusné modely, hodné vynesení i na aktuální červené koberce.

    Návrhář Alexander McQueen se do náboženských témat ponořil hned několikrát. Pro svůj brand totiž vydal také kolekci nazvanou Dante. Čerpala totiž z básníkových děl a zároveň velmi kontroverzním způsobem znázorňovala typické symboly křesťanství.

    Modelky například vyplazovaly jazyk s namalovaným červeným jazykem, na čele měly zase namalovaný kříž. Zda-li to byl pokus o kontroverzi, nebo Alexanderův únik před depresemi, nevíme. Každopádně jde o neocenitelnou kolekci s hlubokou myšlenkou.

    Proč se v nejvíce ateistické době vracíme k náboženským motivům?

    I když je počet věřících na celém světě větší než polovina jeho obyvatelstva, ateismus, tedy stav absence jakékoliv víry, je doposud nejsilnější v dějinách. Proč se tedy k náboženství vracíme? Určitě totiž neusilujeme o to, stát se ortodoxními katolíky. Prvním důvodem je dokonalá estetika historických náboženských vyjádření, včetně obrazů, ikon, staveb, katedrál nebo různých legend.

    Druhým důvodem je touha po provokaci a kontroverzi. Podobné kolekce vyvolávají nejrůznější reakce, které módní značky potřebují k budování identity i svého jména. Třetím důvodem je význam nejrůznějších náboženských symbolů, propůjčující módní řadě hlavní a nečekaný motiv.

    Svět umění a módy náboženství zkrátka miluje. Naopak tomu tak ale není

    S jistotou lze říct, že téměř každý módní velikán, působící v haute couture od roku 1990, si alespoň jednou sáhl pro inspiraci do Bible nebo starověkých egyptských spisů. Je přitom zcela jedno kdy. Karl Lagerfeld to udělal v roce 2018, zatímco John Galliano již v roce 1997. Pro svou avantgardní kolekci tehdy zvolil egyptský chrám a modelkám nasadil paruky, připomínající vlasy tehdejších Egypťanů.

    Zdroj: Reuters

    Nábožensky laděné kolekce se však často dostanou do rozporu s církví. Své o tom ví například Gaultierova múza, zpěvačka Madonna. Ta si sice u papeže vyžaduje návštěvu, Vatikánem ale byla už dávno odsouzena jako rouhačka. A to díky provokativnímu chování, ale právě také módě, kterou pro ni tvořil převážně zmíněný Jean Paul Gaultier.

    Zdroje: YouTube, Instagram

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    ― Reklama ―

    Náboženství jako nesmrtelný zdroj inspirace. Návrhářům nedává spát křesťanství, ani starověká symbolika

    Ačkoliv byste se divili, móda a náboženství si jdou ruku v ruce. Bylo tomu tak ještě několik generací zpět. Církev a jiná náboženská centra určovaly „trendy“ takřka ve všem, tedy i v dobovém odívání. V novodobých dějinách jsme ale náboženskou tematiku uchopili zcela jinak. Ukrýváme v ní symboliku, vyjadřujeme skrze ni kontroverzi a vyvoláváme ovace i rozepři. 

    Italský módní dům Dolce & Gabbana v roce 2013 podlehl síle byzantských ikon. Karl Lagerfeld zase uskutečnil přehlídku Chanel v egyptském chrámu. Církevním kostýmům se nevyhnul ani Jean Paul Gaultier. Jak vidno, náboženství, mytologie a různé mystické kulty nedávají spát i moderním dějinám. V módě se jedná o nesmrtelný zdroj inspirace, který své místo v jejím světě utvrzuje v podstatě každý rok.

    Znáte nejzásadnější momenty propojení módy s vírou? Mile překvapí kreace Givenchy

    Naším nejoblíbenějším momentem, při kterém se sešla móda s posvátností, se stala jarní a letní přehlídka módního domu Givenchy z roku 1997. S dnešním obrazem této značky má však pramálo společného. Pro slavnou značku totiž tehdy navrhoval geniální Alexander McQueen. Kolekci zasadil do antického chrámu a při zpěvu opery předvedl velmi vkusné modely, hodné vynesení i na aktuální červené koberce.

    Návrhář Alexander McQueen se do náboženských témat ponořil hned několikrát. Pro svůj brand totiž vydal také kolekci nazvanou Dante. Čerpala totiž z básníkových děl a zároveň velmi kontroverzním způsobem znázorňovala typické symboly křesťanství.

    Modelky například vyplazovaly jazyk s namalovaným červeným jazykem, na čele měly zase namalovaný kříž. Zda-li to byl pokus o kontroverzi, nebo Alexanderův únik před depresemi, nevíme. Každopádně jde o neocenitelnou kolekci s hlubokou myšlenkou.

    Proč se v nejvíce ateistické době vracíme k náboženským motivům?

    I když je počet věřících na celém světě větší než polovina jeho obyvatelstva, ateismus, tedy stav absence jakékoliv víry, je doposud nejsilnější v dějinách. Proč se tedy k náboženství vracíme? Určitě totiž neusilujeme o to, stát se ortodoxními katolíky. Prvním důvodem je dokonalá estetika historických náboženských vyjádření, včetně obrazů, ikon, staveb, katedrál nebo různých legend.

    Druhým důvodem je touha po provokaci a kontroverzi. Podobné kolekce vyvolávají nejrůznější reakce, které módní značky potřebují k budování identity i svého jména. Třetím důvodem je význam nejrůznějších náboženských symbolů, propůjčující módní řadě hlavní a nečekaný motiv.

    Svět umění a módy náboženství zkrátka miluje. Naopak tomu tak ale není

    S jistotou lze říct, že téměř každý módní velikán, působící v haute couture od roku 1990, si alespoň jednou sáhl pro inspiraci do Bible nebo starověkých egyptských spisů. Je přitom zcela jedno kdy. Karl Lagerfeld to udělal v roce 2018, zatímco John Galliano již v roce 1997. Pro svou avantgardní kolekci tehdy zvolil egyptský chrám a modelkám nasadil paruky, připomínající vlasy tehdejších Egypťanů.

    Zdroj: Reuters

    Nábožensky laděné kolekce se však často dostanou do rozporu s církví. Své o tom ví například Gaultierova múza, zpěvačka Madonna. Ta si sice u papeže vyžaduje návštěvu, Vatikánem ale byla už dávno odsouzena jako rouhačka. A to díky provokativnímu chování, ale právě také módě, kterou pro ni tvořil převážně zmíněný Jean Paul Gaultier.

    Zdroje: YouTube, Instagram

    ― Reklama ―

    Balmain slaví 80. narozeniny. Jeho módní stopu vykreslí nový dokument

    Jedna z nejvýznamnějších značek módní historie slaví významný milník. Módní dům Balmain letos oslaví své 80. narozeniny. Na oslavu si nadělil nejen speciální výstavu One Night, Eight Decades v New Yorku, ale rovněž speciální dokument. Postaral se o něj uznávaný režisér Loïc Prigent, jenž vynesl na povrch archivní záznamy, které veřejnost ještě nikdy nespatřila.

    Julian Klausner se činí. Rozvíjí populární pánské tenisky Dries Van Noten

    Dries Van Noten vždy oblékal svět do poezie textilních kontrastů. Když ale na konci své kariéry představil nízké semišové tenisky, přidal ke svému odkazu nečekanou kapitolu. Precizní, civilní a zcela současnou podobu pánských bot. Ty se staly jeho tichým podpisem, který rezonoval i po jeho odchodu. Tento příběh nyní pokračuje pod vedením návrháře Juliana Klausner.

    Z holky od vedle je showgirl. Taylor Swift se novými outfity staví mezi legendy

    Už dlouho víme, že značka jménem Taylor Swift obsahuje mnohem víc než jen písničky s chytlavými refrény a chytrými texty. Nové album The Life of a Showgirl ukazuje umělkyni šťastně zamilovanou a pevně usazenou ve světě showbyznysu. Populární zpěvačka si skrze něj nejen hudebním, ale především módním jazykem a za pomocí promyšlené stylizace říká o pozici mezi opravdovými legendami.

    Prada odstartovala vánoční shon. Vydala letošní sváteční kampaň

    S postupujícím podzimem se nezadržitelně blíží i letošní sváteční období. Vánoční shon odstartovala mezi světovými módními domy společnost Prada. Koncem října vydala kampaň oslavující svátky s názvem A Winter's Tale. V jejím středu stojí ambasadoři značky, ale také klasický zimní archetyp představující cestu domů zasněženými vrcholky dechberoucích hor.

    Jak vybrat správný svetr? Poznejte rozdíl mezi kašmírem a mohérem

    S příchodem chladnějších dní se pulz kvalitních svetrů přesouvá do první linie podzimních outfitů. Svetr je klíčovým prvkem sezóny, symbolem komfortu a elegance. Právě volba mezi jemným "králem vláken" kašmírem a lesklým "aristokratem" mohérem představuje klíčovou otázku. Proč sáhnout po jednom, či druhém? Na co si dát pozor při výběru? Poznejte technické parametry, estetické rozdíly i praktickou stránku každého materiálu.

    Amerika se zmenšuje. Ozempic mění zažité velikosti oblečení

    Lék na hubnutí Ozempic přetváří americký módní trh. Už se to prokazatelně odráží i v číslech. Módní byznys má proto další možnost ukázat, že se umí dokonale přizpůsobit době. Zvýšená poptávka po menších velikostech trápí hlavně maloobchod, protože zásoby na skladu přestaly odpovídat tělům zákazníků. Luxusní móda ovšem zmenšení velikostí naopak vítá.

    Pánskou módu Hermès opět povede žena. Diktovat ji bude Grace Wales Bonner

    Módní dům Hermès překvapil svou volbou nové kreativní ředitelky pánské sekce. Nevybral totiž interního zaměstnance, jak se od tradiční luxusní značky očekávalo, ale zcela novou tvář. Stala se jí návrhářka Grace Wales Bonner, která proslavila svou tvorbu stejnojmennou značkou a za svou úspěšnou kariéru posbírala hned několik významných ocenění módního světa.

    King Kylie se vrací! Potvrzuje konec „clean girl“ éry

    Kylie Jenner se znovu chopila žezla svého alter ega King Kylie a přepsala vlastní kapitolu popkultury. Po 10 letech oživuje éru, která definovala estetiku druhé dekády internetu. Čas, kdy se filtry mísily s realitou a selfie mělo váhu módního statementu. Slavná podnikatelka a modelka opět přetváří vlastní obraz, tentokrát s vyzrálou energií ženy, jež si plně uvědomuje sílu svého vlivu. Návrat King Kylie éry znovuobjevuje staronovou kapitolu.

    JW Anderson má novou tvář. Značka diktuje vlastní luxusní tempo

    Pro mnohé bylo zklamáním, když návrhář Jonathan Anderson začátkem léta oznámil konec runway přehlídek své značky JW Anderson. Uvedl totiž rovněž, že hodlá svou úspěšnou společnost přesměrovat. Její nová tvář ovšem nyní dokazuje, že chybějící módní shows dokáže hravě předčít. S radostí diktuje své tempo, které je sice pomalejší, ale zato exkluzivnější.

    Zaměstnanci Kering v Itálii stávkují. Brojí proti neochotě vyjednávat

    Luxusní skupinu Kering čekají stávky. Její zaměstnanci v Itálii naplánovali na úterý čtyřhodinový protest, který má poukázat na nevůli vyjednávat ze strany vedení společnosti. Dle tamních odborů totiž neprojevuje ochotu vstoupit do dialogu o požadovaných změnách. V centru projednávaných problémů jsou mimo jiné neshody ohledně možností práce na dálku.

    Maximalismus zima neodradí. Podzim ozdobí trendy pendant necklaces

    Pestré barvy sluncem nasyceného léta sice zahnaly temnější odstíny burgundy a čokoládově hnědé, to ovšem ještě neznamená, že je populární maximalismus na ústupu. Nadále se totiž projevuje nejen v odvážných kombinacích nebo vzorech, ale především trendy špercích. Není proto divu, že letošnímu podzimu dominují takzvané pendant necklaces.

    Třásně udávají rytmus jaru a létu 2026. Objevte horký trend letošních mol

    Třásně opět vstoupily na mola s energií, jež proměnila krok v gesto a látku v melodii. Jarní a letní sezóna 2026 je jimi doslova protkaná. Linie oděvů se od Milána až po Londýn rozvlnily do plynulého pohybu, v němž se řemeslnost mísí s volností. Třásně symbolizují přirozenou dynamiku a smyslový přepych. V každém švu je cítit rytmus, jenž nezpívá do kroku, ale vábí k tanci.

    Na křídlech překvapení. Týdny módy zaskočily domácí estetikou i vojenskými prvky

    Překvapení se zřejmě stává novým měřítkem estetiky. V kolekcích nedávných světových fashion weeků vyplouvají na povrch tvůrčí odvážnosti, které posouvají hranice očekávání. Elegantní uniformní odkazy se mísí s domestikovanou nostalgií, materiály se vrací v nových podobách a moment překvapení získává status skutečného kurátorského gesta.

    Móda v kostce: Valentino má novou tvář a boty Jil Sander x Puma jsou zpět

    Módní dům Valentino má novou ambasadorku, nově ho bude zastupovat herečka Dakota Johnson. Vivienne Westwood uspořádala svou první show v Saúdské Arábii a Jil Sander x Puma vrací na scénu svou ikonickou spolupráci. Partnerství opět rozšiřují rovněž značky MM6 Maison Margiela a Salomon. Luxusní skupina Kering prodá svou beauty sekci společnosti L'Oréal.

    TikTok Highlights: Káva získala novou podobu, nese název proffee

    Uživatelé sociální sítě TikTok nikdy nepohrdnou žádným lifestyle nebo wellness trikem. Není proto divu, že si zamilovali proffee, tedy kávu doplněnou o protein nebo kolagen. Slibují si od ní benefity v podobě žádaného přísunu energie, ale také regeneraci svalů či dokonce úbytek váhy. Je ovšem trendy nápoj tak výhodný, jak se na obrazovkách telefonů tváří?

    Luxury Insights: Nejdražší lyžařská střediska lákají na zimní pohádku

    Zima má dozajista své kouzlo, v těch nejluxusnějších koutech světa ovšem září magií. Prémiová lyžařská střediska sahají daleko za hranice sjezdovek. Návštěvníkům nabízí pohled na nejnovější módní kolekce na svah, nezapomenutelné zážitky a eleganci na úrovni. Zimní dovolená zde nabírá na obrátkách, bez ohledu na to, kde přesně se nacházíte.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―