Více

    ― Reklama ―

    Ačkoliv byste se divili, móda a náboženství si jdou ruku v ruce. Bylo tomu tak ještě několik generací zpět. Církev a jiná náboženská centra určovaly „trendy“ takřka ve všem, tedy i v dobovém odívání. V novodobých dějinách jsme ale náboženskou tematiku uchopili zcela jinak. Ukrýváme v ní symboliku, vyjadřujeme skrze ni kontroverzi a vyvoláváme ovace i rozepři. 

    Italský módní dům Dolce & Gabbana v roce 2013 podlehl síle byzantských ikon. Karl Lagerfeld zase uskutečnil přehlídku Chanel v egyptském chrámu. Církevním kostýmům se nevyhnul ani Jean Paul Gaultier. Jak vidno, náboženství, mytologie a různé mystické kulty nedávají spát i moderním dějinám. V módě se jedná o nesmrtelný zdroj inspirace, který své místo v jejím světě utvrzuje v podstatě každý rok.

    Znáte nejzásadnější momenty propojení módy s vírou? Mile překvapí kreace Givenchy

    Naším nejoblíbenějším momentem, při kterém se sešla móda s posvátností, se stala jarní a letní přehlídka módního domu Givenchy z roku 1997. S dnešním obrazem této značky má však pramálo společného. Pro slavnou značku totiž tehdy navrhoval geniální Alexander McQueen. Kolekci zasadil do antického chrámu a při zpěvu opery předvedl velmi vkusné modely, hodné vynesení i na aktuální červené koberce.

    Návrhář Alexander McQueen se do náboženských témat ponořil hned několikrát. Pro svůj brand totiž vydal také kolekci nazvanou Dante. Čerpala totiž z básníkových děl a zároveň velmi kontroverzním způsobem znázorňovala typické symboly křesťanství.

    Modelky například vyplazovaly jazyk s namalovaným červeným jazykem, na čele měly zase namalovaný kříž. Zda-li to byl pokus o kontroverzi, nebo Alexanderův únik před depresemi, nevíme. Každopádně jde o neocenitelnou kolekci s hlubokou myšlenkou.

    Proč se v nejvíce ateistické době vracíme k náboženským motivům?

    I když je počet věřících na celém světě větší než polovina jeho obyvatelstva, ateismus, tedy stav absence jakékoliv víry, je doposud nejsilnější v dějinách. Proč se tedy k náboženství vracíme? Určitě totiž neusilujeme o to, stát se ortodoxními katolíky. Prvním důvodem je dokonalá estetika historických náboženských vyjádření, včetně obrazů, ikon, staveb, katedrál nebo různých legend.

    Druhým důvodem je touha po provokaci a kontroverzi. Podobné kolekce vyvolávají nejrůznější reakce, které módní značky potřebují k budování identity i svého jména. Třetím důvodem je význam nejrůznějších náboženských symbolů, propůjčující módní řadě hlavní a nečekaný motiv.

    Svět umění a módy náboženství zkrátka miluje. Naopak tomu tak ale není

    S jistotou lze říct, že téměř každý módní velikán, působící v haute couture od roku 1990, si alespoň jednou sáhl pro inspiraci do Bible nebo starověkých egyptských spisů. Je přitom zcela jedno kdy. Karl Lagerfeld to udělal v roce 2018, zatímco John Galliano již v roce 1997. Pro svou avantgardní kolekci tehdy zvolil egyptský chrám a modelkám nasadil paruky, připomínající vlasy tehdejších Egypťanů.

    Zdroj: Reuters

    Nábožensky laděné kolekce se však často dostanou do rozporu s církví. Své o tom ví například Gaultierova múza, zpěvačka Madonna. Ta si sice u papeže vyžaduje návštěvu, Vatikánem ale byla už dávno odsouzena jako rouhačka. A to díky provokativnímu chování, ale právě také módě, kterou pro ni tvořil převážně zmíněný Jean Paul Gaultier.

    Zdroje: YouTube, Instagram

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek je redaktorem a správcem sociálních sítí FashionUP. Ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější.

    ― Reklama ―

    Náboženství jako nesmrtelný zdroj inspirace. Návrhářům nedává spát křesťanství, ani starověká symbolika

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Ačkoliv byste se divili, móda a náboženství si jdou ruku v ruce. Bylo tomu tak ještě několik generací zpět. Církev a jiná náboženská centra určovaly „trendy“ takřka ve všem, tedy i v dobovém odívání. V novodobých dějinách jsme ale náboženskou tematiku uchopili zcela jinak. Ukrýváme v ní symboliku, vyjadřujeme skrze ni kontroverzi a vyvoláváme ovace i rozepři. 

    - Reklama -

    Italský módní dům Dolce & Gabbana v roce 2013 podlehl síle byzantských ikon. Karl Lagerfeld zase uskutečnil přehlídku Chanel v egyptském chrámu. Církevním kostýmům se nevyhnul ani Jean Paul Gaultier. Jak vidno, náboženství, mytologie a různé mystické kulty nedávají spát i moderním dějinám. V módě se jedná o nesmrtelný zdroj inspirace, který své místo v jejím světě utvrzuje v podstatě každý rok.

    Znáte nejzásadnější momenty propojení módy s vírou? Mile překvapí kreace Givenchy

    Naším nejoblíbenějším momentem, při kterém se sešla móda s posvátností, se stala jarní a letní přehlídka módního domu Givenchy z roku 1997. S dnešním obrazem této značky má však pramálo společného. Pro slavnou značku totiž tehdy navrhoval geniální Alexander McQueen. Kolekci zasadil do antického chrámu a při zpěvu opery předvedl velmi vkusné modely, hodné vynesení i na aktuální červené koberce.

    Návrhář Alexander McQueen se do náboženských témat ponořil hned několikrát. Pro svůj brand totiž vydal také kolekci nazvanou Dante. Čerpala totiž z básníkových děl a zároveň velmi kontroverzním způsobem znázorňovala typické symboly křesťanství.

    - Reklama -

    Modelky například vyplazovaly jazyk s namalovaným červeným jazykem, na čele měly zase namalovaný kříž. Zda-li to byl pokus o kontroverzi, nebo Alexanderův únik před depresemi, nevíme. Každopádně jde o neocenitelnou kolekci s hlubokou myšlenkou.

    Proč se v nejvíce ateistické době vracíme k náboženským motivům?

    I když je počet věřících na celém světě větší než polovina jeho obyvatelstva, ateismus, tedy stav absence jakékoliv víry, je doposud nejsilnější v dějinách. Proč se tedy k náboženství vracíme? Určitě totiž neusilujeme o to, stát se ortodoxními katolíky. Prvním důvodem je dokonalá estetika historických náboženských vyjádření, včetně obrazů, ikon, staveb, katedrál nebo různých legend.

    Druhým důvodem je touha po provokaci a kontroverzi. Podobné kolekce vyvolávají nejrůznější reakce, které módní značky potřebují k budování identity i svého jména. Třetím důvodem je význam nejrůznějších náboženských symbolů, propůjčující módní řadě hlavní a nečekaný motiv.

    Svět umění a módy náboženství zkrátka miluje. Naopak tomu tak ale není

    S jistotou lze říct, že téměř každý módní velikán, působící v haute couture od roku 1990, si alespoň jednou sáhl pro inspiraci do Bible nebo starověkých egyptských spisů. Je přitom zcela jedno kdy. Karl Lagerfeld to udělal v roce 2018, zatímco John Galliano již v roce 1997. Pro svou avantgardní kolekci tehdy zvolil egyptský chrám a modelkám nasadil paruky, připomínající vlasy tehdejších Egypťanů.

    Zdroj: Reuters

    Nábožensky laděné kolekce se však často dostanou do rozporu s církví. Své o tom ví například Gaultierova múza, zpěvačka Madonna. Ta si sice u papeže vyžaduje návštěvu, Vatikánem ale byla už dávno odsouzena jako rouhačka. A to díky provokativnímu chování, ale právě také módě, kterou pro ni tvořil převážně zmíněný Jean Paul Gaultier.

    Zdroje: YouTube, Instagram

    ― Reklama ―

    Jelly sandals opět na scéně. Módní svět pohlcuje hluboká nostalgie

    Už od začátku letošního roku je jasné, jaký vliv definuje letošní trendy. Jistá cykličnost patřila k módnímu světu odnepaměti, rok 2025 však naplno uchvátila nostalgie. Do šatních skříní se vkrádá touha po hravosti, dávné nevinnosti a autenticitě, které spojujeme s již zapomenutými kousky. Důkazem je i návrat klasických jelly sandals.

    Léto ve znamení zelené. Barevným trendům vévodí „koprový“ odstín

    Sociální síť Pinterest vydala svůj tradiční report trendů. Na základě vyhledávání uživatelů určila rovněž barvu, jež povládne letošnímu létu. Nad "butter yellow" a "cherry red" tentokrát vyhrála takzvaná dill green. Koprový odstín zelené zároveň představuje návrat k přírodě, offline detox a touhu po autenticitě, vzdálené světu sociálních sítí.

    Marc Jacobs potvrdil svůj rukopis. Na molo vrátil snové oversized siluety

    Pondělní večer v New Yorku se nesl ve znamení Marca Jacobs. Návrhář představil svou kolekci pro rok 2026, a to v již dříve využitých prostorách Newyorské veřejné knihovny. Jeho 19 umně zpracovaných looků potvrdilo rukopis, který designér buduje již několik sezón. Opět totiž nabídl strukturované a oversized siluety připomínající panenky.

    Old money, balet a F1. Letní obuv sází na nadčasovost

    Léto každoročně volá po lehkých a pohodlných botách, které vás budou ve stylu provázet horkými dny. Letos spatříme na nohou jak novinky, tak staré dobré kousky, které známe už od dětství. Všechnu letošní trendy obuv ale spojuje jedno, a to ambice propojit pohodlí a styl.

    Chcete se oblékat jako princezna Diana? Nikdy to nebylo jednodušší

    Existují módní ikony, jejichž styl neztrácí dech ani dekády po jejich odchodu. Princezna Diana patří k těm, které se nevpisují jen do historie šlechtických rodů, ale i do šatníků žen napříč generacemi. Její kombinace elegance, odvahy a autenticity nastavila laťku tak vysoko, že dodnes inspiruje módní návrháře, celebrity i milovníky módy. Nyní přichází okamžik, kdy se od inspirace můžete posunout k realitě. Aukční dům Julien’s Auctions nabízí šaty, kabáty a doplňky, kdysi patřící Dianě.

    Milán zatáhl módní oponu. Pánská móda putuje do Paříže

    Milánský menswear týden módy skončil několika vysoce očekávanými přehlídkami. I když samotný Giorgio Armani nemohl na odhalení své kolekce dorazit, přesto přihlížející více než ohromilo. Dojem zanechala také show z dílny britské značky Dunhill a pánská řada Vivienne Westwood. Milán tak předal štafetu Paříži, kde týden módy pokračuje.

    Na prstech lžičky, na krku nesourodé perly. V létě zazáří šperky s historií

    Letos v létě se tradice setká s individualitou. Čím větší příběh se za šperkem skrývá, tím lépe. V popředí stojí kousky spojené s bohatou historií, ať už jde o původně zásnubní prsteny ze lžiček, perly staré několik tisíciletí, nebo výrazné náramky inspirované starověkými civilizacemi. S letošními trendy šperky podpoříte udržitelnost, ale zároveň najdete prostor pro hravost a doplnění osobitého stylu. 

    Výstup z komfortní zóny. Make-up tutoriály nabourají zavedenou rutinu

    Zavedená rutina má své kouzlo. Ale stejně jako máme s nově přicházející sezónou tendence obměnit šatník, i kosmetická taštička si občas žádá čerstvý impulz. Na stálicích není nic špatného, ale make-up často nabízí víc, než na co jsme byly celé ty roky zvyklé. S vystoupením z komfortní zóny pomohou drobnosti, ale také trendy TikTok video.

    Milán zaplavila pánská móda. Ohromila Prada, Dolce & Gabbana i Armani

    Pánská móda zná trendy příštího roku. Koncem minulého týdne odstartoval v Miláně menswear fashion week a nabídl módní scéně hned několik dechberoucích přehlídek. Módní domy jako Prada, Dolce & Gabbana a Emporio Armani nabídly vhled do roku 2026. Budoucí léto vidí jako kombinaci sporty chic, italské elegance a nadčasových střihů.

    Dovolená bez kompromisů. Objevte stylové a bezpečné destinace pro sólo cestovatelky

    Sedíte na terase s výhledem na oceán, na kůži vás hřejí sluneční paprsky a nikdo po vás nic nechce. Sólo cestování se stává nejen mezi ženami stále oblíbenějším. Jde totiž o cenný čas, který trávíte vlastním tempem a máte možnost napojit se znovu sami na sebe. Zároveň je to ale velký krok, který vyžaduje odvahu vystoupit z komfortní zóny. Pohodlnosti se ale vzdávat nemusíte. Pokud vyberete správnou destinaci, dovolená bude naplněna pohodou, klidem a pocitem bezpečí.

    Hydratace s elegancí. Zažeňte žízeň trendy letními drinky

    Horké letní dny s sebou nenesou pouze vysněné momenty u pláže či bazénu, ale také nepříjemnosti spojené s rychle stoupajícími teplotami. Zpříjemněte si teplé měsíce trendy drinky, které kromě hydratace ukrývají i další výhody. Ochlaďte se domácí kombuchou, zmraženými zázvorovými "panáky" nebo koktejly, ukrývajícími elektrolyty.

    Montblanc pronikl do světa filmu. Naverboval režiséra Wese Anderson

    Luxusní značka Montblanc rozšiřuje své portfolio. V nejnovější kampani totiž objevuje filmovou scénu. Ve čtvrtek odhalila spolupráci se světově uznávaným režisérem Wesem Anderson. Ten pro značku vytvořil speciální krátký film, doplněný také o fotografie, a to za asistence svých oblíbených herců. Režisér se v kampani dokonce sám objevuje.

    Má nový Harry Potter šanci? Chystaný seriál budí kontroverze

    Kouzelnický svět Harryho Pottera se opět probouzí k životu. Sociální sítě křižují vášnivé diskuze o chystaném seriálu, založeném na sedmi původních knihách, jenž má na televizní obrazovky dorazit koncem roku 2026. Nedávné informace o castingu pak rozvířily pochyby o tom, zda má nejnovější projekt z dílny HBO u věrných fanoušků vůbec šanci.

    Marni má volný trůn. Módní dům oznámil odchod návrháře Francesca Risso

    Zdá se, že kolotoč výměny kreativních ředitelů ještě nekončí. Ticho, které na módní scéně nastalo po dosazení Jonathana Anderson do vedení všech sekcí Dior, skončilo. Přerušilo ho nečekané oznámení módního domu Marni. Po téměř 10 letech se loučí se svým kreativním ředitelem, Francescem Risso. Kdo ho nahradí je prozatím neznámé.

    Léto volá po extra péči. Změny žádá i pánská kosmetika

    Letní paprsky neznamenají pouze slibně třpytící se hladinu jezer, rozpouštějící se lahodnou zmrzlinu a teplem prosycené dny. Spolu s jejich sílou roste rovněž nutnost obměny kosmetické taštičky. Výjimkou není ani pánská skin care, jež si v následujících horkých měsících žádá revizi. Neobejdete se bez hydratačních, ani zklidňujících pomocníků.

    Proč byste měli znát umělkyni Lisu Jahovic? Přetváří předměty na kinetické sochy

    Věci, které většina lidí přehlédne, ona pozoruje se zneklidňující intenzitou. Lisa Jahovic, britská umělkyně působící v Londýně, se nespecializuje na monumentální plátna, ani výkřiky instalací. Její disciplína se těžko zařazuje. Osciluje mezi fotografií, filmem a sochařstvím, a přitom zůstává osobitá. Zatímco jiní umělci hledají inspiraci ve výjimečných událostech, Jahovic se obrací k obyčejnosti.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―