Více
    Redakce

    Ačkoliv byste se divili, móda a náboženství si jdou ruku v ruce. Bylo tomu tak ještě několik generací zpět. Církev a jiná náboženská centra určovaly „trendy“ takřka ve všem, tedy i v dobovém odívání. V novodobých dějinách jsme ale náboženskou tematiku uchopili zcela jinak. Ukrýváme v ní symboliku, vyjadřujeme skrze ni kontroverzi a vyvoláváme ovace i rozepři. 

    Italský módní dům Dolce & Gabbana v roce 2013 podlehl síle byzantských ikon. Karl Lagerfeld zase uskutečnil přehlídku Chanel v egyptském chrámu. Církevním kostýmům se nevyhnul ani Jean Paul Gaultier. Jak vidno, náboženství, mytologie a různé mystické kulty nedávají spát i moderním dějinám. V módě se jedná o nesmrtelný zdroj inspirace, který své místo v jejím světě utvrzuje v podstatě každý rok.

    Znáte nejzásadnější momenty propojení módy s vírou? Mile překvapí kreace Givenchy

    Naším nejoblíbenějším momentem, při kterém se sešla móda s posvátností, se stala jarní a letní přehlídka módního domu Givenchy z roku 1997. S dnešním obrazem této značky má však pramálo společného. Pro slavnou značku totiž tehdy navrhoval geniální Alexander McQueen. Kolekci zasadil do antického chrámu a při zpěvu opery předvedl velmi vkusné modely, hodné vynesení i na aktuální červené koberce.

    Návrhář Alexander McQueen se do náboženských témat ponořil hned několikrát. Pro svůj brand totiž vydal také kolekci nazvanou Dante. Čerpala totiž z básníkových děl a zároveň velmi kontroverzním způsobem znázorňovala typické symboly křesťanství.

    Modelky například vyplazovaly jazyk s namalovaným červeným jazykem, na čele měly zase namalovaný kříž. Zda-li to byl pokus o kontroverzi, nebo Alexanderův únik před depresemi, nevíme. Každopádně jde o neocenitelnou kolekci s hlubokou myšlenkou.

    Proč se v nejvíce ateistické době vracíme k náboženským motivům?

    I když je počet věřících na celém světě větší než polovina jeho obyvatelstva, ateismus, tedy stav absence jakékoliv víry, je doposud nejsilnější v dějinách. Proč se tedy k náboženství vracíme? Určitě totiž neusilujeme o to, stát se ortodoxními katolíky. Prvním důvodem je dokonalá estetika historických náboženských vyjádření, včetně obrazů, ikon, staveb, katedrál nebo různých legend.

    Druhým důvodem je touha po provokaci a kontroverzi. Podobné kolekce vyvolávají nejrůznější reakce, které módní značky potřebují k budování identity i svého jména. Třetím důvodem je význam nejrůznějších náboženských symbolů, propůjčující módní řadě hlavní a nečekaný motiv.

    Svět umění a módy náboženství zkrátka miluje. Naopak tomu tak ale není

    S jistotou lze říct, že téměř každý módní velikán, působící v haute couture od roku 1990, si alespoň jednou sáhl pro inspiraci do Bible nebo starověkých egyptských spisů. Je přitom zcela jedno kdy. Karl Lagerfeld to udělal v roce 2018, zatímco John Galliano již v roce 1997. Pro svou avantgardní kolekci tehdy zvolil egyptský chrám a modelkám nasadil paruky, připomínající vlasy tehdejších Egypťanů.

    Zdroj: Reuters

    Nábožensky laděné kolekce se však často dostanou do rozporu s církví. Své o tom ví například Gaultierova múza, zpěvačka Madonna. Ta si sice u papeže vyžaduje návštěvu, Vatikánem ale byla už dávno odsouzena jako rouhačka. A to díky provokativnímu chování, ale právě také módě, kterou pro ni tvořil převážně zmíněný Jean Paul Gaultier.

    Zdroje: YouTube, Instagram

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek je redaktorem a správcem sociálních sítí FashionUP. Ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější.

    ― Reklama ―

    Náboženství jako nesmrtelný zdroj inspirace. Návrhářům nedává spát křesťanství, ani starověká symbolika

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Ačkoliv byste se divili, móda a náboženství si jdou ruku v ruce. Bylo tomu tak ještě několik generací zpět. Církev a jiná náboženská centra určovaly „trendy“ takřka ve všem, tedy i v dobovém odívání. V novodobých dějinách jsme ale náboženskou tematiku uchopili zcela jinak. Ukrýváme v ní symboliku, vyjadřujeme skrze ni kontroverzi a vyvoláváme ovace i rozepři. 

    - Reklama -

    Italský módní dům Dolce & Gabbana v roce 2013 podlehl síle byzantských ikon. Karl Lagerfeld zase uskutečnil přehlídku Chanel v egyptském chrámu. Církevním kostýmům se nevyhnul ani Jean Paul Gaultier. Jak vidno, náboženství, mytologie a různé mystické kulty nedávají spát i moderním dějinám. V módě se jedná o nesmrtelný zdroj inspirace, který své místo v jejím světě utvrzuje v podstatě každý rok.

    Znáte nejzásadnější momenty propojení módy s vírou? Mile překvapí kreace Givenchy

    Naším nejoblíbenějším momentem, při kterém se sešla móda s posvátností, se stala jarní a letní přehlídka módního domu Givenchy z roku 1997. S dnešním obrazem této značky má však pramálo společného. Pro slavnou značku totiž tehdy navrhoval geniální Alexander McQueen. Kolekci zasadil do antického chrámu a při zpěvu opery předvedl velmi vkusné modely, hodné vynesení i na aktuální červené koberce.

    Návrhář Alexander McQueen se do náboženských témat ponořil hned několikrát. Pro svůj brand totiž vydal také kolekci nazvanou Dante. Čerpala totiž z básníkových děl a zároveň velmi kontroverzním způsobem znázorňovala typické symboly křesťanství.

    - Reklama -

    Modelky například vyplazovaly jazyk s namalovaným červeným jazykem, na čele měly zase namalovaný kříž. Zda-li to byl pokus o kontroverzi, nebo Alexanderův únik před depresemi, nevíme. Každopádně jde o neocenitelnou kolekci s hlubokou myšlenkou.

    Proč se v nejvíce ateistické době vracíme k náboženským motivům?

    I když je počet věřících na celém světě větší než polovina jeho obyvatelstva, ateismus, tedy stav absence jakékoliv víry, je doposud nejsilnější v dějinách. Proč se tedy k náboženství vracíme? Určitě totiž neusilujeme o to, stát se ortodoxními katolíky. Prvním důvodem je dokonalá estetika historických náboženských vyjádření, včetně obrazů, ikon, staveb, katedrál nebo různých legend.

    Druhým důvodem je touha po provokaci a kontroverzi. Podobné kolekce vyvolávají nejrůznější reakce, které módní značky potřebují k budování identity i svého jména. Třetím důvodem je význam nejrůznějších náboženských symbolů, propůjčující módní řadě hlavní a nečekaný motiv.

    Svět umění a módy náboženství zkrátka miluje. Naopak tomu tak ale není

    S jistotou lze říct, že téměř každý módní velikán, působící v haute couture od roku 1990, si alespoň jednou sáhl pro inspiraci do Bible nebo starověkých egyptských spisů. Je přitom zcela jedno kdy. Karl Lagerfeld to udělal v roce 2018, zatímco John Galliano již v roce 1997. Pro svou avantgardní kolekci tehdy zvolil egyptský chrám a modelkám nasadil paruky, připomínající vlasy tehdejších Egypťanů.

    Zdroj: Reuters

    Nábožensky laděné kolekce se však často dostanou do rozporu s církví. Své o tom ví například Gaultierova múza, zpěvačka Madonna. Ta si sice u papeže vyžaduje návštěvu, Vatikánem ale byla už dávno odsouzena jako rouhačka. A to díky provokativnímu chování, ale právě také módě, kterou pro ni tvořil převážně zmíněný Jean Paul Gaultier.

    Zdroje: YouTube, Instagram

    ― Reklama ―

    Gustaf Westman redefinuje sváteční design. Tentokrát ve spolupráci s IKEA

    Gustaf Westman patří k nejvýraznějším jménům designu a opět potvrzuje, že jeho tvorba přesahuje hranice tradičního pojetí interiéru. Po nedávné spolupráci s automobilkou BMW přichází další projekt, tentokrát s IKEA. Kolekce Home of Celebration spojuje energii barev, organické tvary a rukopis Westmana s dostupným světem švédské značky. Výsledkem je 12 objektů, jež mění pohled na sváteční stolování.

    Michael Kors nabízí únik. Kolekci pro jaro a léto 2026 ponořil do klidu

    Svou nejnovější kolekci sice již ve středu odhalil Ralph Lauren, oficiální kalendář Newyorského týdne módy však odstartoval návrhář Michael Kors. Na Manhattanu představil své návrhy pro nadcházející jaro a léto. Při jejich tvorbě čerpal z léta plného cestování a vytouženého pocitu úniku. Splývavé dlouhé siluety a jemné materiály nabídly závan klidu.

    Frankenstein okusil luxus. Filmové kostýmy doplnily šperky od Tiffany & Co.

    Slavný šperkařský dům Tiffany & Co. pomohl probudit k životu tajemný příběh Frankensteina. Značka spolupracovala na kostýmech nejnovějšího filmového zpracování legendárního románu. Snímku propůjčila na 27 archivních i moderních kousků svých luxusních šperků. Ozdobila jimi především looky postavy Elizabeth, kterou ztvárnila herečka Mia Goth.

    Gen Z plní vlastní šálky. Trend „Fill your own cup“ radí, jak nevyhořet

    Z prázdného šálku nejde nalévat. Nejnovější trend "fill your own cup" mladé generaci na sociálních sítích připomíná, že péče o sebe není sobeckost, ale základní předpoklad psychického a fyzického zdraví. V době neutichajících notifikací a téměř nekonečných povinností se stává nezbytností zpomalit, dobít energii, a teprve pak ji opět rozdávat dál.

    To nejlepší z Benátek. Na jaké filmy se můžete těšit tentokrát?

    Mezinárodní filmový festival v Benátkách letos oslavil svůj 82. ročník. Někteří kritici sice označují letošní filmový line-up za spíše slabší, i tentokrát se ovšem na plátnech objevilo několik snímků, které vyvolaly silné emoce a získaly si publikum. Vybrali jsme pět filmů, které by vám v následujících měsících rozhodně neměly uniknout. Od politicky naléhavého dokumentu přes černou satiru až po gotický velkofilm.

    Móda v kostce: Naomi Campbell tančí v Pucci a Tilda Swinton má vlastní výstavu

    Pucci naverboval supermodelku Naomi Campbell, která roztančila jeho podzimní řadu. Značka Boucheron zase za svou tvář zvolila herečku Daisy Edgar Jones. Eye Filmmuseum v Amsterdamu chystá výstavu o Tildě Swinton a La Galerie Dior pro změnu odhalí exhibici s Azzedine Alaïa Foundation. Stella McCartney pak spolupracuje s Jeffem Koons.

    Maximalismus pronikl i do interiérů. Na scénu vrací Art Deco

    Nedávný report platformy Pinterest potvrdil, že maximalismus ovládá rovněž trendy na poli interiérového designu. Odhalil totiž nárůst vyhledávání inspirace spojené se stylem Art Deco. Hluboké barvy, bohaté textury a symetrické tvary, to vše bude definovat podzimní domácnosti. Není přitom třeba velkých renovací, stačí jen pár jednoduchých úprav.

    Pánské must-haves na podzim 2025. Vede nadčasová klasika

    Pánové, přichází podzim a s ním i čas posunout své outfity na vyšší úroveň. Letošní sezóna přináší styl, který je uvolněný, ale přitom promyšlený až do posledního detailu. Do hry se vrací nadčasové ikonické kousky v moderním pojetí, se kterými zazáříte. Připravili jsme pro vás proto seznam klíčových podzimních must-haves, jež zajistí, že budete vypadat sebevědomě a trendy při každé příležitosti.

    Přívěsky s létem neodchází. Na podzim ozdobí i rozevláté sukně

    Letošní rok zaznamenal významný comeback přívěsků, které definují počátek milénia. Zpočátku se začaly objevovat na luxusních kabelkách, postupně ale přesídlily rovněž na tenisky nebo sandály. Začíná být ovšem jasné, že módní scénu po úspěšném létě neopustí ani na podzim. Tentokrát se ale přesunou na další kousek z vašeho šatníku, a to sukně.

    Maison Margiela rozšiřuje portfolio. Daroval nový význam číslu 2

    Módní dům Maison Margiela prohlubuje své ikonické číselné řazení. Nedávno odhalil svůj nový sektor s názvem Line 2. Číslovka totiž dosud žádné projekty neukrývala. Značka pod ní nyní ovšem hodlá schovávat umělecké instalace, kampaně nebo rozhovory. Projekt odstartuje začátkem září v Soulu výstava s názvem Elsewhere, Rhem, Open Torso.

    Pánské baleríny přinesly organickou revoluci. Zaplní podzimní botníky

    Pánské baleríny se na letošních přehlídkách staly symbolem nové kapitoly. V dámských botnících se subtilní obuv objevuje už léta, tentokrát se ale její silueta přelila i do pánského segmentu. Návštěvníci fashion weeků dali najevo, že minimalistická elegance ploché obuvi patří do každého botníku. V okamžiku, kdy se v balerínách začali objevovat známí umělci a trendsetteři, bylo jasné, že jde o nový obuvnický směr.

    Značka Oishii posouvá hranice luxusu. Nabízí exkluzivní virální jahody

    Sociální sítě v posledních měsících zaplavila videa uživatelů, jež s nečekaným očekáváním pojídají jahody. Jedná se totiž o luxusní balení osmi plodů z dílny značky Oishii, za které mnozí zaplatí až 12 dolarů. Lákavé jsou především díky svému až dystopicky perfektnímu tvaru, barvě a vůni. Pěstované jsou po celý rok ve vertikálních farmách.

    Giorgio Armani zemřel. Nechává za sebou legendární módní dědictví

    Módní svět truchlí. Ve čtvrtek zemřel ikonický italský návrhář Giorgio Armani, a to ve věku 91 let. Zanechal tak za sebou legendární dědictví, které přepsalo módní historii. Svět poprvé uchvátil svou dokonalou balancí mezi elegantními pánskými návrhy a bohatými haute couture kolekcemi. Jeho stejnojmenná značka letos oslavila 50. narozeniny.

    Když se taška změní v bagetu. Baguette kabelky definují aktuální trendy

    Tašky, které dříve stavěly na pevné konstrukci a objemu, se najednou natahují do delší a nižší linie. Baguette kabelky se stávají symbolem, jenž nezatěžuje, ale působí přirozeně a svižně. Minimalistické pojetí otevírá nové možnosti stylingu a zároveň dodává ikonickým modelům čerstvou energii. Připomíná nám, že krása tkví v detailu, a že i jednoduchá kabelka může mít proporce hodné složité architektury.

    Jonathan Anderson má první múzu. Dior zastoupí Mikey Madison

    Stále ještě čerstvý kreativní ředitel Dior, Jonathan Anderson, odhalil svou první múzu. Do pozice ambasadorky francouzského módního domu jmenoval úspěšnou herečku Mikey Madison. Návrhář přitom ještě ani nepředstavil svou první dámskou kolekci. Světu ji nabídne na Pařížském týdnu módy dne 1. října. Již nyní však můžeme odhadovat jeho vizi.

    Julia Roberts vynesla novou verzi Versace. Internet mluví o druhé vraždě Gianniho

    Julia Roberts měla na filmovém festivalu v Benátkách ukázat eleganci a tradici. Místo toho se stala symbolem bouře, která otřásá světem módy. Její outfit z dílny nového kreativního ředitele Versace, Daria Vitale, spustil lavinu kritiky. Sociální sítě zaplavily komentáře, které hovoří o "druhé vraždě Gianniho" a o tom, že se slavná herečka nevědomky stala tváří jednoho z nejkontroverznějších módních debutů poslední dekády.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―