Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Svérázná Miranda Priestly ve filmu Ďábel nosí Pradu během svého minutového monologu o blankytně modré dokonale vystihla řetězec módních trendů. Tento jednoduchý vzorec však již nelze tak snadno aplikovat. Mezi návrháře, celebrity, modelky a it-girls, kteří donedávna určovali chod módy, se do rovnice zamotaly sociální sítě, influenceři a generace Z. Jak moc kontrastní a relevantní je vliv módních ikon a známých osobností na to, co je aktuálně v kurzu, ve srovnání s předchozími dekádami?

    Určování trendů v předinfluencerské éře

    V minulosti to bylo jednoznačné. Designéři představili na přehlídkových molech svou vizi pro nadcházející sezónu, která se postupně prostřednictvím časopisů dostala k širší veřejnosti a profiltrovala do běžných obchodů. Ještě lépe, když získala podporu hvězd. Ty v době bez sociálních sítí představovaly jeden z hlavních nástrojů marketingu a úspěšného prodeje. V éře před influencery byly modelky, herečky a zpěvačky hlavními trendsettery. Prostředí celebrit bylo více „elitní“ a méně přístupné veřejnosti. Skvělým příkladem je kabelka City (dříve nazývaná Motocycle) od Balenciaga. V roce 2001 ji uvedl Nicolas Ghesquière a pomyslně ji schválila Kate Moss nošením na veřejnosti. Sestry Olsenovy ji následovaly a tato kabelka se stala jedním z definujících momentů desetiletí.

    Ikony v prvních dekádách 21. století

    V éře kalhot s nízkým pasem a teplákových souprav měly hlavní slovo celebrity jako Sarah Jessica Parker, sestry Olsenovy, Lindsay Lohan a Paris Hilton. Po zlatých 90. letech a jménech typu Naomi Campbell a Linda Evangelista nastoupila nová generace supermodelek. Adriana Lima, Candice Swanepoel nebo Doutzen Kroes byly v centru pozornosti jako andílci Victoria’s Secret. V pozdějším období vynikala Rihanna nebo sestry Kardashianovy.

    Vzestup sociálních sítí

    S popularizací sociálních sítí prošel klasický model formování trendů radikální transformací. Najednou se lidé mimo rozhraní klasického showbyznysu stali slavnými díky své pravidelné aktivitě na těchto platformách. Byli autentičtí, více na dosah, otevřeně sdíleli své soukromí. Zákazníci měli vyšší tendenci koupit si produkt na základě důvěry, pokud ho viděli u influencera. Hvězdy se takovému marketingu rychle přizpůsobily. Ukázat svou osobnost bylo najednou in. V době pandemie, kdy velké produkce kampaní luxusních značek nebyly možné, nezbývalo celebritám nic jiného než naskočit na vlnu influencerů, natočit kampaň z domova, upravit ji a přidat na svůj profil.

    TikTok… místo pro generaci Z

    TikTok je se svou současnou naprostou dominancí úplně jinou kapitolou. Stal se domovem pro svobodné vyjádření generace Z a zároveň epicentrem mikrotrendů. Den co den se na platformě objevují nové a masově oblíbené hashtagy z oblasti módy a krásy. Posledních několik měsíců se neslo ve znamení quiet luxury, normcore, tomato girl, latte makeup, blueberry milk nails a nekonečného množství dalších.

    Kdo tedy vládne?

    Dynamické TikTok trendy jsou v určitých kruzích označovány za vrchol estetické absurdity, ovšem aktuálně jsou bezpochyby hlavním zdrojem všeho, co je v módě. V případě duelu celebrity vs. influenceři to není jednoznačné. Hlad po sebevyjádření a autenticitě stírá jasně vytyčené hranice. Herečky, modelky, zpěvačky a celebrity se stávají influencery a influenceři se naopak stávají celebritami.

    Zdroje: Who What Wear, Business of Fashion, WWD, BBC, Bright Side, Nylon

    Autor článku:
    Ema Kmeťová
    Ema Kmeťováhttps://fashionup.cz/
    Ema nejčastěji přispívá články do módní rubriky, ale občas nám také přibližuje i aktuální dění ve světě beauty, zejména pokud ji zaujme nějaká kosmetická novinka nebo trend. Nejvíce si však užívá psaní o místních i zahraničních mladých módních talentech nebo analyzování přehlídek a kolekcí. Do módní žurnalistiky se zamilovala už na střední škole, když dělala svůj první rozhovor s lokálním návrhářem pro školní časopis.

    ― Reklama ―

    Módní ikony, modelky a trendsetteři kdysi a dnes: Kdo stojí na vrcholu módy?

    Svérázná Miranda Priestly ve filmu Ďábel nosí Pradu během svého minutového monologu o blankytně modré dokonale vystihla řetězec módních trendů. Tento jednoduchý vzorec však již nelze tak snadno aplikovat. Mezi návrháře, celebrity, modelky a it-girls, kteří donedávna určovali chod módy, se do rovnice zamotaly sociální sítě, influenceři a generace Z. Jak moc kontrastní a relevantní je vliv módních ikon a známých osobností na to, co je aktuálně v kurzu, ve srovnání s předchozími dekádami?

    - Reklama -

    Určování trendů v předinfluencerské éře

    V minulosti to bylo jednoznačné. Designéři představili na přehlídkových molech svou vizi pro nadcházející sezónu, která se postupně prostřednictvím časopisů dostala k širší veřejnosti a profiltrovala do běžných obchodů. Ještě lépe, když získala podporu hvězd. Ty v době bez sociálních sítí představovaly jeden z hlavních nástrojů marketingu a úspěšného prodeje. V éře před influencery byly modelky, herečky a zpěvačky hlavními trendsettery. Prostředí celebrit bylo více „elitní“ a méně přístupné veřejnosti. Skvělým příkladem je kabelka City (dříve nazývaná Motocycle) od Balenciaga. V roce 2001 ji uvedl Nicolas Ghesquière a pomyslně ji schválila Kate Moss nošením na veřejnosti. Sestry Olsenovy ji následovaly a tato kabelka se stala jedním z definujících momentů desetiletí.

    Ikony v prvních dekádách 21. století

    V éře kalhot s nízkým pasem a teplákových souprav měly hlavní slovo celebrity jako Sarah Jessica Parker, sestry Olsenovy, Lindsay Lohan a Paris Hilton. Po zlatých 90. letech a jménech typu Naomi Campbell a Linda Evangelista nastoupila nová generace supermodelek. Adriana Lima, Candice Swanepoel nebo Doutzen Kroes byly v centru pozornosti jako andílci Victoria’s Secret. V pozdějším období vynikala Rihanna nebo sestry Kardashianovy.

    Vzestup sociálních sítí

    S popularizací sociálních sítí prošel klasický model formování trendů radikální transformací. Najednou se lidé mimo rozhraní klasického showbyznysu stali slavnými díky své pravidelné aktivitě na těchto platformách. Byli autentičtí, více na dosah, otevřeně sdíleli své soukromí. Zákazníci měli vyšší tendenci koupit si produkt na základě důvěry, pokud ho viděli u influencera. Hvězdy se takovému marketingu rychle přizpůsobily. Ukázat svou osobnost bylo najednou in. V době pandemie, kdy velké produkce kampaní luxusních značek nebyly možné, nezbývalo celebritám nic jiného než naskočit na vlnu influencerů, natočit kampaň z domova, upravit ji a přidat na svůj profil.

    - Reklama -

    TikTok… místo pro generaci Z

    TikTok je se svou současnou naprostou dominancí úplně jinou kapitolou. Stal se domovem pro svobodné vyjádření generace Z a zároveň epicentrem mikrotrendů. Den co den se na platformě objevují nové a masově oblíbené hashtagy z oblasti módy a krásy. Posledních několik měsíců se neslo ve znamení quiet luxury, normcore, tomato girl, latte makeup, blueberry milk nails a nekonečného množství dalších.

    Kdo tedy vládne?

    Dynamické TikTok trendy jsou v určitých kruzích označovány za vrchol estetické absurdity, ovšem aktuálně jsou bezpochyby hlavním zdrojem všeho, co je v módě. V případě duelu celebrity vs. influenceři to není jednoznačné. Hlad po sebevyjádření a autenticitě stírá jasně vytyčené hranice. Herečky, modelky, zpěvačky a celebrity se stávají influencery a influenceři se naopak stávají celebritami.

    Zdroje: Who What Wear, Business of Fashion, WWD, BBC, Bright Side, Nylon

    ― Reklama ―

    Fendi v obložení atraktivních barev. Módní dům naservíroval perfektní paletu

    Paleta barev z dílny Fendi pro letošní podzim a zimu funguje jako obraz římské oblohy při západu slunce. Tmavě listnatá zelená, hluboká zemitá hnědá a šedá grafitová, s nádechem petrolejově modré, přecházejí do světlých, skoro až rozbředlých tónů terakoty a práškově růžové. Šarlatová a "bubblegum pink" dodávají nečekaný akcent. Výsledek působí jako harmonická kompozice, v níž má každý odstín přesnou roli.

    Prada zkoumá identitu. Její proměnlivost ztvárnila Scarlett Johansson

    Módní dům Prada vydal další kampaň představující jeho ikonickou kabelku Galleria. Její tváří se již potřetí stala herečka Scarlett Johansson, tentokrát pod taktovkou režiséra Yorgose Lanthimos. Související krátký film popisuje proměnlivost našich identit, reflektující rovněž různé podoby, které za uplynulé roky nabyla i samotná taška.

    Proč se z módního světa vytratily večírky? Bujarost střídá sofistikovanost

    Večírky patří k módě stejně jako přehlídková mola. V 90. letech i před pandemií určovaly rytmus celé éry a staly se laboratoří ikonických obrazů. Paparazzi tehdy přinášeli snímky plné kouře, šampaňského a hedvábných rób, jež později definovaly pojem glamour. Kdo chtěl mluvit o módě, musel znát i atmosféru elitních parties. Co se tedy změnilo?

    Francie zavádí „eco-score“. Prozradí dopad módy na životní prostředí

    Módní scénu ve Francii čeká významná změna. Tamní oděvní průmysl musí od začátku října začít aplikovat nové environmentální značení, známé také jako "eco-score". To dle přesně daných kritérií přiřadí oblečení body indikující jeho dopad na životní prostředí. Francouzská vláda plánuje související veřejnou kampaň na začátek příštího roku.

    Michael Kors nabízí únik. Kolekci pro jaro a léto 2026 ponořil do klidu

    Svou nejnovější kolekci sice již ve středu odhalil Ralph Lauren, oficiální kalendář Newyorského týdne módy však odstartoval návrhář Michael Kors. Na Manhattanu představil své návrhy pro nadcházející jaro a léto. Při jejich tvorbě čerpal z léta plného cestování a vytouženého pocitu úniku. Splývavé dlouhé siluety a jemné materiály nabídly závan klidu.

    Frankenstein okusil luxus. Filmové kostýmy doplnily šperky od Tiffany & Co.

    Slavný šperkařský dům Tiffany & Co. pomohl probudit k životu tajemný příběh Frankensteina. Značka spolupracovala na kostýmech nejnovějšího filmového zpracování legendárního románu. Snímku propůjčila na 27 archivních i moderních kousků svých luxusních šperků. Ozdobila jimi především looky postavy Elizabeth, kterou ztvárnila herečka Mia Goth.

    Gen Z plní vlastní šálky. Trend „Fill your own cup“ radí, jak nevyhořet

    Z prázdného šálku nejde nalévat. Nejnovější trend "fill your own cup" mladé generaci na sociálních sítích připomíná, že péče o sebe není sobeckost, ale základní předpoklad psychického a fyzického zdraví. V době neutichajících notifikací a téměř nekonečných povinností se stává nezbytností zpomalit, dobít energii, a teprve pak ji opět rozdávat dál.

    Padesátkrát a stále poprvé. Trenčkoty umí překvapit, nebojte se trendy obměn

    Trenčkoty jsou letos znovu v módě, i když z ní vlastně nikdy neodešly. Ikonický béžový kousek prošel evolucí a obchody jej nyní jako na běžícím páse nabízí v roztodivných variacích. Módní domy a jejich návrháři dokazují, že jeden z nejpraktičtějších prvků vašeho šatníků je takzvaným statement piece, zapadajícím do každé generace i stylu.

    Ralph Lauren vidí trojbarevně. Odstartoval Newyorský týden módy

    Započal kolotoč zářijových týdnů módy. Přehlídky odhalující kolekce pro jaro a léto 2026 neoficiálně odstartovala show z dílny Ralph Lauren. Návrhář nabídl decentní eleganci, kterou podtrhla výrazná paleta barev. Skládala se totiž pouze ze tří odstínů, černé, bílé a červené. Designér tak učinil krok stranou od klasického preppy stylu a pronikl do modernismu.

    Pánská obuv si pohrává s kontrastem. Paříž diktuje podzimní footwear

    Pánská obuv na Pařížském týdnu módy pro podzim a zimu 2025 působila jako nejpřímější indikátor současných trendů. Z přehlídek i showroomů totiž vzešly modely, které pracují s jasnými kontrasty. Těšit se můžeme na sportovní základ převedený do luxusu, klasiku přeformátovanou do experimentu nebo minimalistické tvary postavené proti maximalismu.

    Gentle Monster boduje. Perfektní kampaně doplňuje příkladový marketing

    Gentle Monster patří mezi značky, které proměnily způsob, jakým móda komunikuje se svými zákazníky. Z korejského výrobce brýlí se stal kulturní hráč, jenž dokáže spojit architekturu, umění a marketing do jednoho dokonalého celku. Každá kolekce působí jako kapitola příběhu, který se odehrává v digitálních kampaních, ale i ve fyzickém prostoru.

    TikTok radí, jak zachránit den. Nový trend klade důraz na maličkosti

    Sociální síť TikTok přichází s dalším trendem, který slibuje pohodovější běžné dny. Koncept s názvem "Save the Day", tedy "Zachraň den" radí, jak překonat hodiny naplněné pouze prací a neztratit u toho sám sebe. Klíčem k vyrovnanější náladě jsou dle něj drobné aktivity, které nás opět "ukotví". Může jít o čtení knížky, procházku nebo hovor s kamarádem.

    Rosalía oblékla Calvin Klein. Zpěvačka září v čerstvé kampani

    Módní dům Calvin Klein naverboval do své nejnovější kampaně další známou osobnost. Jeho ikonické spodní prádlo tentokrát v reklamě pro letošní podzim oblékla španělská zpěvačka Rosalía. Na fotografiích, o které se postarala fotografka Carlijn Jacobs, pózuje v kolekcích Icon Cotton Modal a Heritage Cotton, a to ve vaně, baggy džínách i s krajtou.

    Tokyo Fashion Week highlights. Týden módy se nesl v novém duchu

    Uplynulý Tokyo Fashion Week pro sezónu jaro/léto 2026 ukázal, že i po více než 20 letech dokáže překvapit. Organizátoři letos výrazně zredukovali počet přehlídek a znovu vsadili na fyzickou přítomnost. Tím se celá akce zpřehlednila, zintenzivnila a získala větší mezinárodní přesah. V centru dění nestála pouze estetika, ale rovněž otázka, jak reagovat na reálné japonské klima a jak vnést do módy lehkost.

    M.A.C Cosmetics má novou tvář. Beauty značku zastoupí Doja Cat

    Zpěvačka Doja Cat odhalila novou beauty spolupráci. Na uplynulém předávání ocenění MTV Video Music Awards potvrdila, že se stala novou globální ambasadorkou společnosti M.A.C Cosmetics. Na červeném koberci totiž předvedla klasickou rudou rtěnku v odstínu Lady Danger. Přihlížející ovšem vzápětí překvapila, když si z ní s chutí ukousla.

    Po stopách módních ikon: Jak Marc Jacobs ztělesnil módní ironii

    Marc Jacobs patří mezi nejvlivnější tvůrce současné módy. Od 80. let až po současné přehlídky dokáže každé kolekci vtisknout vlastní výrazný cit, značnou ironii a pestrou odvahu. Jeho rukopis stojí na nečekaných kontrastech. Ať už mezi ulicí a haute couture, nebo popovou kulturou a tradicí. Právě díky tomu se stal ikonickým návrhářem, který se nebojí experimentovat s barevnou paletou i materiálovou extravagancí.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―