Více

    ― Reklama ―

    Sociální sítě v posledních týdnech zaplavila nepřehlédnutelná trička s nápisem Protect the Dolls. Pozornost na ně přitáhnuli Pedro Pascal a Tilda Swinton nebo popový zpěvák Troye Sivan. Virální úspěch však jejich autor, mladý návrhář Conner Ives, nečekal. Návrh, který vznikl jako jeho první politický statement, oblékl na defilé své nedávné show.

    Že může móda sloužit jako politický statement není žádnou novinkou. Návrháři všívali své názory na společenské dění do svých návrhů již od počátku prvních haute couture kolekcí. Většinou se ovšem jednalo o nenápadné a subtilní počiny skryté v daném střihu, formě či materiálu jednotlivých kousků. Přeci jen, móda má být především estetická a nositelná, což designéři povětšinou respektují.

    Občas se ovšem objeví výjimky v podobě nepřehlédnutelných a vyzývavých vzkazů. Slouží jako jakýsi téměř agresivní apel ze strany návrhářů, který volá po té nejjednodušší zprávě, tedy nápisu. Designéři v tu chvíli vzdávají nenápadné pokusy o upozornění na společenské problémy. Místo toho chtějí svou zprávu do světa vykřičet. Příkladem je debutová přehlídka pro Dior od Marii Grazii Chiuri.

    Zdroj: Conner Ives

    Nejnovějším zástupcem symbiotického spojení módy a politického vzkazu je tričko z dílny mladého amerického návrháře Connera Ives. Při defilé své nedávné show na Londýnském týdnu módy pro letošní podzim a zimu totiž oblékl bílý kousek s nápisem Protect the Dolls. Jednalo se ovšem o jeho první pokus o politický statement. Rozhodně proto nečekal, že se stane tak virálním.

    Protect the Dolls trefil poptávku. Klíčem k úspěchu je i načasování

    Nápis Protect the Dolls odkazuje na anglickou „láskyplnou“ přezdívku pro trans ženy, tedy „dolls“, v překladu panenky. Jedná se tedy o vyjádření solidarity s trans ženami, které v současnosti čelí čím dál většímu napadání svých práv. Jde ale i o podporu LGBTQI+ komunity, bojující s podobnými problémy. Ives navrhl tričko ve chvíli, kdy cítil, že je potřeba na jejich zhoršující se situaci poukázat.

    Zdroj: Reuters

    A nebyl jediný. Trička se následně chopila řada celebrit, jako je například herec Pedro Pascal. Ten kousek vynesl na oslavu svých 50. narozenin, ale také premiéru filmu Thunderbolts. Oblékl ho rovněž kreativní ředitel značky Tom Ford, Haider Ackermann. Zpropagovala ho ale také herečka Tilda Swinton a zpěvák Troye Sivan, jenž se v něm objevil na Coachelle po boku Charli XCX.

    @endless_pride what is the Protect the Dolls shirt all about? #pedropascal #troyesivan #tatemcrae #protectthedolls #trans ♬ original sound – Endless Pride

    Veškeré zisky z prodeje trička, které lze zakoupit za 75 dolarů, pak putují americké neziskové organizaci věnující se podpoře trans lidí a jejich práv. Virální trička jsou tedy příkladem, že móda může být politická i velice očividným a do očí bijícím způsobem. Úspěch podobného počinu ovšem není zaručený, důležité je nejen dobré načasování, ale také vhodně zvolená a úderná „message“.

    Zdroje: The Guardian, GQ, Glamour Magazine, Instagram, TikTok

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.cz/author/katerina-hlavackova/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    ― Reklama ―

    Foto:Reuters

    Móda jako politický statement. Co znamenají trička Protect the Dolls?

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Sociální sítě v posledních týdnech zaplavila nepřehlédnutelná trička s nápisem Protect the Dolls. Pozornost na ně přitáhnuli Pedro Pascal a Tilda Swinton nebo popový zpěvák Troye Sivan. Virální úspěch však jejich autor, mladý návrhář Conner Ives, nečekal. Návrh, který vznikl jako jeho první politický statement, oblékl na defilé své nedávné show.

    - Reklama -

    Že může móda sloužit jako politický statement není žádnou novinkou. Návrháři všívali své názory na společenské dění do svých návrhů již od počátku prvních haute couture kolekcí. Většinou se ovšem jednalo o nenápadné a subtilní počiny skryté v daném střihu, formě či materiálu jednotlivých kousků. Přeci jen, móda má být především estetická a nositelná, což designéři povětšinou respektují.

    Občas se ovšem objeví výjimky v podobě nepřehlédnutelných a vyzývavých vzkazů. Slouží jako jakýsi téměř agresivní apel ze strany návrhářů, který volá po té nejjednodušší zprávě, tedy nápisu. Designéři v tu chvíli vzdávají nenápadné pokusy o upozornění na společenské problémy. Místo toho chtějí svou zprávu do světa vykřičet. Příkladem je debutová přehlídka pro Dior od Marii Grazii Chiuri.

    Zdroj: Conner Ives

    - Reklama -

    Nejnovějším zástupcem symbiotického spojení módy a politického vzkazu je tričko z dílny mladého amerického návrháře Connera Ives. Při defilé své nedávné show na Londýnském týdnu módy pro letošní podzim a zimu totiž oblékl bílý kousek s nápisem Protect the Dolls. Jednalo se ovšem o jeho první pokus o politický statement. Rozhodně proto nečekal, že se stane tak virálním.

    Protect the Dolls trefil poptávku. Klíčem k úspěchu je i načasování

    Nápis Protect the Dolls odkazuje na anglickou „láskyplnou“ přezdívku pro trans ženy, tedy „dolls“, v překladu panenky. Jedná se tedy o vyjádření solidarity s trans ženami, které v současnosti čelí čím dál většímu napadání svých práv. Jde ale i o podporu LGBTQI+ komunity, bojující s podobnými problémy. Ives navrhl tričko ve chvíli, kdy cítil, že je potřeba na jejich zhoršující se situaci poukázat.

    Zdroj: Reuters

    A nebyl jediný. Trička se následně chopila řada celebrit, jako je například herec Pedro Pascal. Ten kousek vynesl na oslavu svých 50. narozenin, ale také premiéru filmu Thunderbolts. Oblékl ho rovněž kreativní ředitel značky Tom Ford, Haider Ackermann. Zpropagovala ho ale také herečka Tilda Swinton a zpěvák Troye Sivan, jenž se v něm objevil na Coachelle po boku Charli XCX.

    @endless_pride what is the Protect the Dolls shirt all about? #pedropascal #troyesivan #tatemcrae #protectthedolls #trans ♬ original sound – Endless Pride

    Veškeré zisky z prodeje trička, které lze zakoupit za 75 dolarů, pak putují americké neziskové organizaci věnující se podpoře trans lidí a jejich práv. Virální trička jsou tedy příkladem, že móda může být politická i velice očividným a do očí bijícím způsobem. Úspěch podobného počinu ovšem není zaručený, důležité je nejen dobré načasování, ale také vhodně zvolená a úderná „message“.

    Zdroje: The Guardian, GQ, Glamour Magazine, Instagram, TikTok

    ― Reklama ―

    Pánové, sandály jsou povoleny. Dokonce i s ponožkami

    Letní sezóna 2025 přináší pro pánská chodidla jednu jasnou zprávu. Ukazovat prsty je naprosto v pořádku. Z červených koberců mizí lakované polobotky, místo nich nastupují páskové sandály, Birkenstocks, a dokonce i žabky od luxusních značek. Jonathan Bailey se v Londýně ukázal v minimalistických flip flops od The Row, zatímco Simon Baker si v Sardinii vystačil s Birkenstock Kyoto. 

    Sardinky dobývají pevninu. Staly se nejnovější obsesí letošního léta

    Sociální síť TikTok vytvořila další trend inspirovaný jídlem. Letošní léto však tentokrát nepohltí roztomilé ovoce nebo zelenina, ale sardinky. Postupně se začaly objevovat na plakátech, obalech telefonů, plážových taškách i oversized tričkách. Ukazují nejen trvající oblibu "coastal" a "fisherman" estetik, ale rovněž touhu po osobitosti a letní hravosti.

    Móda v kostce: Skims sní o Euro Summer a Mugler naverboval Sharon Stone

    Léto je v plném proudu a značka Skims nezůstává pozadu. Letošní kolekci plavek vytvořila ve stylu "Euro Summer" spolu s Robertem Cavalli. Rick Owens chystá výstavu v Paříži a Fendi pokračuje v hledání nového vedení. Mugler vydal speciální kampaň s Sharon Stone a Meghan Markle odhalila nové letní produkty z dílny své společnosti As Ever.

    Peklo nejspíše zamrzlo. Demna se údajně loučí s oversized střihy

    Oversized silueta, která během poslední dekády dominovala módním přehlídkám i městským ulicím, zřejmě přichází o jednoho ze svých nejvlivnějších zastánců. Návrhář Demna Gvasalia, přední tvůrce této estetiky, totiž naznačuje, že se od objemných tvarů odklání. Nejde přitom o náhlý rozmar, ale o promyšlený posun. Svět módy je totiž cyklický, a co bylo kdysi revoluční, se dnes stává konformním.

    Marni má volný trůn. Módní dům oznámil odchod návrháře Francesca Risso

    Zdá se, že kolotoč výměny kreativních ředitelů ještě nekončí. Ticho, které na módní scéně nastalo po dosazení Jonathana Anderson do vedení všech sekcí Dior, skončilo. Přerušilo ho nečekané oznámení módního domu Marni. Po téměř 10 letech se loučí se svým kreativním ředitelem, Francescem Risso. Kdo ho nahradí je prozatím neznámé.

    Krása střídá nádheru. Praktické SPF balzámy maskují ochranu za elegantní líčení

    Více produktů v jednom je vždy praktická volba. Ne vždy sice takový výrobek nutně znamená perfektní účinek na všech frontách, SPF balzámy se ale rozhodně řadí mezi svaté grály léta. Vylepší každodenní kosmetickou rutinu nejen ochranou proti slunci, zároveň nabídnou buď decentní zabarvení, nebo dokonce podmanivé zvýraznění rtů.

    Léto volá po extra péči. Změny žádá i pánská kosmetika

    Letní paprsky neznamenají pouze slibně třpytící se hladinu jezer, rozpouštějící se lahodnou zmrzlinu a teplem prosycené dny. Spolu s jejich sílou roste rovněž nutnost obměny kosmetické taštičky. Výjimkou není ani pánská skin care, jež si v následujících horkých měsících žádá revizi. Neobejdete se bez hydratačních, ani zklidňujících pomocníků.

    Proč byste měli znát umělkyni Lisu Jahovic? Přetváří předměty na kinetické sochy

    Věci, které většina lidí přehlédne, ona pozoruje se zneklidňující intenzitou. Lisa Jahovic, britská umělkyně působící v Londýně, se nespecializuje na monumentální plátna, ani výkřiky instalací. Její disciplína se těžko zařazuje. Osciluje mezi fotografií, filmem a sochařstvím, a přitom zůstává osobitá. Zatímco jiní umělci hledají inspiraci ve výjimečných událostech, Jahovic se obrací k obyčejnosti.

    Móda v kostce: Carolina Herrera vítá nový parfém a Max Mara láká na cruise 2026

    Italský módní dům Max Mara představil ve své cruise kolekci pro rok 2026 vrchol italské elegance. Překvapivě nenucenou resort řadu vydal pro Valentino také návrhář Alessandro Michele. Carolina Herrera uvádí nový parfém La Bomba a Emma Chamberlain spolupracuje s platformou Pinterest. Manolo Blahnik sponzoruje výstavu o Marii Antoinette.

    Léto ve znamení detoxu. Interiérové trendy čerpají z venkova

    Přehlcenost sociálních sítí, touha po hlubokém odpočinku a návrat k dávným kořenům. To vše definuje letošní léto nejen na poli módy. Interiérové trendy diktují útěk k přírodním materiálům, tlumeným tónům a vintage úlovkům. Jako inspirace slouží idylický venkovský život plný domácího chleba a šťavnatých úlovků z opečovávané zahrady.

    Zdání často klame. U těchto kousků si online nákupy raději odpusťte

    Online nákupy mají řadu nesporných výhod. Od úspory času až po obrovský výběr, ve většině případech jednoduše vyhrávají na plné čáře. Existují ovšem módní kousky, u kterých se pohodlnost při nákupu nevyplácí. Ne vždy lze velikost, střih a barvu odhadnout virtuálně. Mnohem lepší službu vám udělají "staré dobré" kamenné prodejny.

    Módní průmysl musí obrátit. Brodí se krizí devastující nadprodukce

    Škodlivé dopady módního průmyslu na životní prostředí nejsou žádným tajemstvím. Přesto je jeden z největších problémů módní scény často v tichosti odsouván do pozadí. Právě na něj upozornil report udržitelné show Source Fashion. Zvýraznil totiž alarmující krizi nadprodukce, jež za sebou zanechává hromady oblečení, zaplavující přeplněné skládky.

    Mezi dunami a dramatem. Letní kolekce Zegna 2026 voní Orientem

    Značka Zegna zvolila pro nejnovější přehlídku netradiční místo. Prostor Dubajské opery, na týden přetvořený v takzvanou Villa Zegna. Písek místo koberce, palmy jako kulisy a orientální klid převedený do pouštního jazyka. Bylo to poprvé po více než sto letech, kdy značka představila kolekci mimo Itálii. A rovnou na místě, které je synonymem pro monumentalitu. Výsledek? Překvapivě subtilní. V podstatě šlo o test, co se stane, když se klidný luxus potká s vyprahlým žárem.

    Saint Laurent objevuje neprobádané. Módní dům odstartoval filmovou produkci

    Kreativní ředitel módního domu Saint Laurent, Anthony Vaccarello, spojil dvě francouzské kulturní obsese, módu a film. V roce 2023 založil produkční společnost Saint Laurent Productions, která už má na svém kontě několik snímků uvedených na filmovém festivalu v Cannes, včetně kontroverzního filmu Emilia Pérez. Odvážný krok vstoupit do světa filmu potvrzuje usilovnou snahu brandů rozšířit svůj vliv za hranice módy.

    Trendy dorazily na pláž. Zaplaví ji puntíky i hravé doplňky

    Čím dál teplejší a sluncem prosycené dny mluví jasně. Léto je za rohem. Spolu s ním na módní scénu dorazily trendy kousky na pláž. Ať už na dovolenou balíte, nebo prozatím jen hledáte inspiraci pro nadcházející prázdniny, letošní výběr osloví každého z vás. Do popředí se vedraly háčkováné prvky, průhledné materiály, vintage puntíky i hravé doplňky.

    Dvacet sedm perel, miliony dolarů. Znáte nejdražší Cartier náhrdelník?

    Jsou šperky, které zdobí. A pak jsou ty, jež jsou podpisem historie šperkařských domů. Cartier Hutton–Mdivani náhrdelník z jadeitu mezi ně rozhodně patří. V roce 1933 ho Barbara Hutton, tehdy nejbohatší mladá žena Ameriky, dostala jako svatební dar. Cartier vytvořil 27 perel a minimalistické zapínání z rubínů, zlata a diamantů. Jemná, a přitom sebevědomá kombinace, nesoucí noblesu Číny, ale i francouzský půvab.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―