Více

    ― Reklama ―

    Současné nevlídné ekonomické výhledy dopadají na generaci Z jinak, než bychom možná očekávali. Místo toho, aby se její zástupci snažili zuřivě šetřit, obracejí se k takzvanému „doom spending“. Tváří v tvář beznadějné finanční budoucnosti se tak raději rozhodují utrácet. Čím dál častěji si proto dělají radost drobným, ovšem luxusním potěšením.

    Nedávný výzkum firmy Credit Karma poodkryl nakupovací zvyky generace Z. Průzkum přitom odhalil poněkud nečekané výsledky. Vysvětlil totiž, že se zástupci zmíněné generace nebojí čím dál více utrácet, a to navzdory nevlídným ekonomickým vyhlídkám. Příkladem je čtyřiadvacetiletá Nia Holland, která neváhala utratit 2500 amerických dolarů za vintage kabelku Chanel. Utratila tak téměr veškeré své úspory.

    Navzdory všemu ovšem svého rozhodnutí nelituje. Jedná se totiž o drobné luxusní potěšení, které jí současný život zlepší více, než kdyby si šetřila na nedosažitelné finanční cíle. Pro generaci Z i mileniály je totiž v současnosti téměř nemožné získat kvalitní bydlení, natož si šetřit na budoucí rodinu nebo hypotéku. Proto se místo zuřivého šetření snaží zlepšit svou životní situaci alespoň menšími radostmi.

    K takzvanému doom spending, tedy utrácení ve špatné finanční situaci, se podle průzkumu americké společnosti Credit Karma přihlásilo na 43 procent mileniálů a 35 procent zástupců generace Z. K častějšímu utrácení je pak vedou především vysoké studentské půjčky, zvyšující se životní náklady a nepříznivý pracovní trh. „Jedná se o způsob, jak se s tím vším vypořádat. I když není příliš zdravý,“ popsala finanční poradkyně u Credit Karma Courtney Alev.

    Zvýšené utrácení doprovází negativní posuzování bohatství. Seznamte se s peněžní dysmorfií

    Nadměrné utrácení generace Z a mileniálů je pak dle výsledků studie od Credit Karma a Qualtrics spojené s dalším fenoménem. Takzvaná peněžní dysmorfie totiž způsobuje, že mají lidé neúměrný pocit chudoby. Jejich údajný nedostatek peněz vychází především ze sociálních sítí a všudypřítomného luxusu. Takový způsob přemýšlení může ovšem vést k negativním finančním rozhodnutím.

    Například 48 procent zástupců generace Z a 59 procent mileniálů podle zmíněné studie prohlásilo, že se cítí finančně „pozadu“. K takovým pocitům pak jednoznačně přispívají současné trendy jako quite luxury nebo mob wife look. Někteří ze zástupců generace Z si ovšem stojí za tím, že utrácení nepovažují za nelogické. Poukazují na to, že mají zkrátka jiné cíle než starší generace. Ta by si dle nich mohla dovolit to stejné, pokud by neměla děti nebo stabilní bydlení, stejně jako oni.

    Zdroje: The Fashion Network, WWD, X, YouTube

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.cz/author/katerina-hlavackova/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    ― Reklama ―

    Foto:Pexels

    Generace Z se nebojí utrácet. Pomocí luxusu zahání beznaděj ze současné ekonomiky

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Současné nevlídné ekonomické výhledy dopadají na generaci Z jinak, než bychom možná očekávali. Místo toho, aby se její zástupci snažili zuřivě šetřit, obracejí se k takzvanému „doom spending“. Tváří v tvář beznadějné finanční budoucnosti se tak raději rozhodují utrácet. Čím dál častěji si proto dělají radost drobným, ovšem luxusním potěšením.

    - Reklama -

    Nedávný výzkum firmy Credit Karma poodkryl nakupovací zvyky generace Z. Průzkum přitom odhalil poněkud nečekané výsledky. Vysvětlil totiž, že se zástupci zmíněné generace nebojí čím dál více utrácet, a to navzdory nevlídným ekonomickým vyhlídkám. Příkladem je čtyřiadvacetiletá Nia Holland, která neváhala utratit 2500 amerických dolarů za vintage kabelku Chanel. Utratila tak téměr veškeré své úspory.

    Navzdory všemu ovšem svého rozhodnutí nelituje. Jedná se totiž o drobné luxusní potěšení, které jí současný život zlepší více, než kdyby si šetřila na nedosažitelné finanční cíle. Pro generaci Z i mileniály je totiž v současnosti téměř nemožné získat kvalitní bydlení, natož si šetřit na budoucí rodinu nebo hypotéku. Proto se místo zuřivého šetření snaží zlepšit svou životní situaci alespoň menšími radostmi.

    K takzvanému doom spending, tedy utrácení ve špatné finanční situaci, se podle průzkumu americké společnosti Credit Karma přihlásilo na 43 procent mileniálů a 35 procent zástupců generace Z. K častějšímu utrácení je pak vedou především vysoké studentské půjčky, zvyšující se životní náklady a nepříznivý pracovní trh. „Jedná se o způsob, jak se s tím vším vypořádat. I když není příliš zdravý,“ popsala finanční poradkyně u Credit Karma Courtney Alev.

    - Reklama -

    Zvýšené utrácení doprovází negativní posuzování bohatství. Seznamte se s peněžní dysmorfií

    Nadměrné utrácení generace Z a mileniálů je pak dle výsledků studie od Credit Karma a Qualtrics spojené s dalším fenoménem. Takzvaná peněžní dysmorfie totiž způsobuje, že mají lidé neúměrný pocit chudoby. Jejich údajný nedostatek peněz vychází především ze sociálních sítí a všudypřítomného luxusu. Takový způsob přemýšlení může ovšem vést k negativním finančním rozhodnutím.

    Například 48 procent zástupců generace Z a 59 procent mileniálů podle zmíněné studie prohlásilo, že se cítí finančně „pozadu“. K takovým pocitům pak jednoznačně přispívají současné trendy jako quite luxury nebo mob wife look. Někteří ze zástupců generace Z si ovšem stojí za tím, že utrácení nepovažují za nelogické. Poukazují na to, že mají zkrátka jiné cíle než starší generace. Ta by si dle nich mohla dovolit to stejné, pokud by neměla děti nebo stabilní bydlení, stejně jako oni.

    Zdroje: The Fashion Network, WWD, X, YouTube

    ― Reklama ―

    Čtení je opět v módě. Interiérový trend diktuje nekonečné zásoby knih

    Čtení je koníček, kteří mnozí z nás s rozmachem moderních technologií opustili. Zdá se ovšem, že opět přichází do módy. Svět interiérového designu totiž dobývá trend s názvem Bookshelf Wealth. Jeho esencí je láska ke knihám, která diktuje zaplněné police oblíbených příběhů a předmětů od podlahy ke stropu. Klíčem k úspěchu je však autenticita.

    Kim Kardashian jako kulturní zbraň značky Balenciaga. Co bude dál?

    Když Kim Kardashian poprvé vkročila na červený koberec zahalená v černém body Balenciaga, zakrývající i obličej, bylo jasné, že se rodí zásadní módní moment. Spojení Kim a návrháře Demny Gvasalia přerostlo běžné partnerství mezi celebritou a značkou. Jejich vztah se stal kulturním fenoménem a zapsal se do historie stejně jako Alexander McQueen a Kate Moss. Oba redefinovali, co znamená být ikonou.

    Česko má jasno. Do boje o Oscara pošle dokument Ještě nejsem, kým chci být

    Dokument režisérky Kláry Tasovské Ještě nejsem, kým chci být získal další uznání. Česká filmová a televizní akademie ho vyšle do boje o Oscara. Usilovat bude o výhru v kategorii mezinárodní celovečerní film. Snímek sleduje příběh fotografky Libuše Jarcovjákové a zachycuje underground 80. let v Československu i útěk do Západního Berlína.

    Valentino čekají změny. Jacopo Venturini opouští pozici CEO značky

    Módní dům Valentino ve čtvrtek oznámil nečekanou zprávu. Zveřejnil totiž, že se na základě oboustranné dohody rozhodl propustit dosavadního generálního ředitele Jacopa Venturini. Příčinou odchodu jsou osobní důvody. Prozatím není jasné, kdo na prázdné křeslo CEO usedne nyní. Alessandro Michele však zůstává kreativním ředitelem.

    Flip phone je zpět. Vrací se v moderní a futuristické podobě

    Kdysi působil jako nezbytný módní doplněk Paris Hilton. Dnes se k němu vrací generace Z, módní svět i technologické značky. Zaklápěcí telefon, dříve symbol stylu a později relikt doby, se stává ikonou, která už dávno neslouží jen k volání. Flip phone v sobě nyní spojuje nostalgii s moderní technologií a estetiku s přesvědčením, že offline je nový luxus.

    Torpedo tenisky dávají sbohem objemu. Na řadu přichází aerodynamika

    V módě se často střídají extrémy. Po éře objemných tenisek, robustních podrážek a nepřehlédnutelné siluety přichází protipól. Torpedo tenisky, jak se říká novému typu subtilní obuvi, se letos stávají odpovědí na únavu z chunky sneaker trendu. Jsou štíhlé, hladké, až aerodynamické. Přinášejí zpět jistou samozřejmost a nenápadnou eleganci, která kontrastuje s energickým a často přehnaným stylem generace Z.

    Archiv přestal být vzpomínkou. Dnes určuje, co považujeme za nové

    Trend slow fashion není tím hlavním důvodem, proč návrháři v poslední době sahají do vlastních archivů. Marketingová oddělení reagují na rostoucí zájem o vizuály z minulého století. Fotografie a videa z 80. a 90. let sbírají na sociálních sítích statisíce likes a sdílení. Právě takové okamžiky dokazují, že veřejnost stále miluje dobovou pompéznost a ikonický glam z doby, kdy trh nebyl tak přesycený jako v současnosti.

    Adidas a Willy Chavarria sdílí omluvu. Mexiko je viní z přivlastnění tradiční obuvi

    Společnost Adidas a návrhář Willy Chavarria čelí tvrdé kritice poté, co odhalili nejnovější spolupráci v podobě tenisek Oaxaca Slip On. Jedná se o obuv, která odkazuje na tradiční kožené mexické "huarache" sandály. Inspiraci ovšem tvůrci zpočátku neuznali. O víkendu ovšem vydali oficiální omluvu poté, co je Mexiko obvinilo z kulturního přivlastňování.

    Jachty jako symbol luxusního léta. Nesou v sobě příběh i odraz dnešního světa

    Ležíte na přídi, příjemně vás ovívá mořský vánek, na kůži dopadají sluneční paprsky a pod vámi se třpytí tyrkysová hladina. Sociální sítě oslavují jachty jako symbol perfektního léta. Trend jachtingu má za sebou bohatou historii. Zatímco dříve jachty ohromovaly zlatými detaily, dnes vynikají tichou elegancí. Jachty odrážejí hodnoty i náladu současné doby. Proměňují se spolu s naší představou o skutečném bohatství.

    Relax s přidanou hodnotou. Objevte v letní pauze feministické knihy

    Typicky letní čtení evokuje vášnivé romány nebo dobrodružné příběhy. Vytoužená pauza však může sloužit také jako vhodný čas pro edukaci. Spojte odpočinek se vzděláváním a otevřete letos v létě feministické knihy, které vás jen tak nepustí. Dozvědět se můžete více o roli intimity nejen ve vztazích, menstruaci nebo toxických aspektech ženskosti.

    Spoilery zatloukají hřebík do rakve filmů. Ničí sociální sítě zážitek z kina?

    Natáčení pokračování ikonického snímku Ďábel nosí Pradu vyvolalo nejen vlnu nadšení, ale i kritiky. Nekonečné spoilery v podobě fotek z natáčení a podrobných analýz jednotlivých outfitů vyvolávají obavy nejen ze strany zatvrzelých fanoušků. Co s takovým tempem z teprve chystaného filmu zbyde? A nekazí sociální sítě klasické filmové kouzlo?

    Moodboardy střídají influencery. Pinterest je největší trendsetter všech dob

    Mění se způsob, jakým sledujeme a předvídáme módu. Zatímco dříve dominovali influenceři, dnes stále více z nás, včetně návrhářů a módních značek, sahá po jiném nástroji. V roce 2025 je Pinterest považovaný za nezbytnou sociální síť pro každého, kdo chce být v obraze. Nejde jen o platformu pro ukládání hezkých obrázků, ale o silný predikční nástroj, který udává směr nejen v módě, ale také beauty a vizuální kultuře.

    Od popelnic k Pradě. Harris Dickinson září před i za kamerou

    Když značka Prada letos v lednu oznámila, že jednou z jejích nových tváří bude britský herec Harris Dickinson, sázela na jeho civilnost. V kampani neztělesňuje žádnou roli, je hlavní postavou svého vlastního příběhu. A ten se rozběhl opravdu naplno. Dickinson na festivalu v Cannes uvedl povedený režisérský debut Pobuda. Chystá se také na roli Johna Lennona a spekuluje se, že by mohl být novým agentem 007.

    Zastavte nákupy s expirací. Poděkuje vám peněženka i váš styl

    Ve světě módy čelíme neustálému tlaku. Nejen, že se střídají sezóny, ale i mikro trendy. Co se v pondělí objeví na TikToku, může být ve středu vyprodané a v pátek zastaralé. Koloběh vytváří negativní fenomén, takzvané nákupy s expirací. Produkty, které nejsou stvořené pro dlouhodobé nošení, ale momentální uspokojení. Jako bychom si místo oblečení kupovali krátkodobý dopaminový boost.

    Vlasový parfém dobývá beauty svět. Dopřejte svému účesu vlastní vůni

    Vlasový parfém nesmí chybět. Svět vůní zažívá v poslední době drobnou, přesto výraznou proměnu. Klasické parfémy doplňuje nová generace voňavých produktů, která přináší nejen krásnou vůni, ale i péči. Vlasové parfémy se z okrajové kategorie tiše přesunuly mezi must-have položky a vypadá to, že letošek bude jejich definitivním průlomem.

    Zendaya posiluje partnerství s On. Spolu s Law Roach navrhla tenisky

    Herečka Zendaya zahájila další kapitolu spolupráce se značkou On. Ve čtvrtek totiž odhalila tenisky s názvem Cloudzone Moon, které navrhla společně se svým stylistou Law Roach. Doprovodná kampaň Be Every You se točí kolem motivů pohybu a duality. Zendaya v ní navíc nabádá k tomu, abychom se nebáli přijmout všechny stránky naší osobnosti.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―