Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Když Yves Saint Laurent v roce 1961 založil stejnojmenný módní dům, představil tak revoluční pojetí dámské módy. Inspiroval se strukturou pánských oděvů a pocitem síly, který s sebou jejich nošení přinášelo. Jeho přístup byl oslavou genderové proměnlivosti, která otřásla módním průmyslem.

    Nadějný chlapec z Alžírska

    Yvese Saint Laurenta narozeného v Alžírsku objevil vlivný francouzský spisovatel a ilustrátor Michel de Brunhoff, který zveřejnil jeho skici a představil ho Christianu Diorovi, který ho následně přijal, jako svého asistenta designu. Když Dior v roce 1957 předčasně zemřel, Saint Laurent se ve věku 21 let stal jeho nástupcem, bylo mu svěřeno zajištění budoucnosti nejúspěšnějšího módního domu na světě.

    „Yves Saint Laurent je mladý, ale je to obrovský talent. Ve své poslední kolekci ho považuji za otce třiceti čtyř ze sto osmdesáti návrhů. Myslím, že nastal čas to odhalit tisku. Moje prestiž tím neutrpí.“ Christian Dior, červenec 1957

    Saint Laurent se stal objektem okamžité fascinace. Byl to tichý, nesmělý mladý muž s úhledně rozdělenou pěšinkou, úzkostnýma očima schovanýma za tlustými brýlemi a křehkým tělem zahaleným do těsného černého obleku. Po nadšených recenzích brzy následovaly recenze pochybovačné a o dva roky později využil dům Dior Laurentova povolání do armády a mladého muže se zbavil. Po necelých třech týdnech ve službě se Laurent psychicky sesypal a byl přijat do psychiatrické léčebny, ve 24 letech se z něj stala troska.

    Foto: Pinterest

    Ale Laurent nebyl sám. V době, kdy pracoval u Diora se seznámil s Pierrem Bergém a navázal s ním osobní i profesní vztah, který mu vydržel až do konce života. Bergé dostal Laurenta z léčebny a pomohl mu založit značku, jejíž tři smyslně propletené iniciály způsobily v 60. letech revoluci v pařížské módě, v 70. letech pohoršily svět a v 80. letech se nepokrytě prosadily.

    První přehlídka Yvese Saint Laurenta v lednu 1962 se setkala s mírným ohlasem. V následujících letech však jeho hvězda stoupala. Vytvořil nápady, které se přes noc staly senzací a později nadčasovými ikonami.

    Foto: Pinterest

    Z káčátka se stala hrdá labuť

    V polovině 60. let se jeho značka ready-to-wear Rive Gauche stala celosvětovým fenoménem a nabídla ženám cenově dostupný kousek YSL snu. Mladý a nesmělý návrhář zmizel a na jeho místo nastoupil okouzlující, zdánlivě jistý muž, který byl víc než jen známým jménem, podobně jako Coco Chanel se stal nejsvůdnějším ztělesněním své značky.

    Tisk zachycoval Laurenta na večírcích s Halstonem a Warholem v New Yorku či na pařížských večírcích s múzami, jako byly Betty Catroux či Loulou de la Falaise.

    Foto: Pinterest

    Jeho tmavé obleky zmizely a nahradily je luxusní kaftany, hedvábné košile, semišová saka a kožené kabáty a když v roce 1971 předstoupil před objektiv Jeanloup Sieff, aby propagoval svůj první parfém, byl nahý. Jeho instrukce byly konkrétní: „Chci vyvolat skandál“.

    Foto: Pinterest

    Tento obraz se stal zoufale účinnou maskou. Saint Laurent, který v 60. a 70. letech většinu nocí protančil, sjetý úspěchem, slávou a neustále se měnícím koktejlem alkoholu, LSD a kokainu. Jeho vztah s Bergém se začal komplikovat, docházelo k ostrým, stále prudším hádkám. Bergé se nakonec odstěhoval, protože se nedokázal vyrovnat s Laurentovou naprostou sebestředností. Jak roky plynuly, oba měli jiné zájmy, jiné vášně, jiné milence.

    Jako symbolická dvojice fungovali až do konce. Zatímco Bergé se stával stále bojovnějším mluvčím, Laurent se stranil veřejnosti. Objevovaly se zvěsti o nemoci, o AIDS a pravidelné předčasné zprávy o jeho smrti. Warhol si do svých deníků zapsal: „YSL je takový génius, že to prostě nemůže vydržet, musí brát milion prášků a celá kancelář je v takové depresi, když je v depresi…“.

    „Vstoupil do deprese, jako se vstupuje do náboženství“.

    Nakonec se Laurent úplně stáhl, Bergé to komentoval slovy: „Vstoupil do deprese, jako se vstupuje do náboženství“ a jako vždy se o všechno postaral. „Všechno, co jsem neměl já, měl on. Jeho síla znamenala, že jsem se o něj mohl opřít, když mi docházel dech,“ řekl Saint Laurent v roce 2001.

    Dokonce i ve chvílích, kdy byl Laurent nejextrovertnější, ho chránila jeho skupina důvěrných přátel, ke konci se jeho svět omezil na ateliér na Avenue Marceau, prázdninový dům v Marrakéši a byt na Rue de Babylone, do něhož se dostávalo stéle méně lidí. Současně se podepsal pod vše od slunečních brýlí přes ložní prádlo až po cigarety, vydal licenci na řadu parfémů, které definovaly jeho éru, díky čemuž zůstalo jméno YSL pevně v centru pozornosti, zatímco muž za iniciálami pomalu mizel.

    Foto: Pinterest

    Laurent pokračoval v navrhování až do roku 2002, každá přehlídka se nemilosrdně poměřovala s jeho minulými hity a každou závěrečnou poklonu provázelo napětí z očekávání, zda zvládne dojít na konec mola.

    Yves Saint Laurent zemřel v roce 2008 ve svém pařížském bytě, jeho jméno však žije dál a možná právě vaši kabelku zdobí iniciály chlapce, který si šel za svým snem.

    Zdroj: theculturetrip.com, museeyslparis.com, theguardian.com

    Autor článku:

    ― Reklama ―

    Tři smyslně propletené iniciály, to je Yves Saint Laurent. Znáte příběh slavného zakladatele?

    Když Yves Saint Laurent v roce 1961 založil stejnojmenný módní dům, představil tak revoluční pojetí dámské módy. Inspiroval se strukturou pánských oděvů a pocitem síly, který s sebou jejich nošení přinášelo. Jeho přístup byl oslavou genderové proměnlivosti, která otřásla módním průmyslem.

    - Reklama -

    Nadějný chlapec z Alžírska

    Yvese Saint Laurenta narozeného v Alžírsku objevil vlivný francouzský spisovatel a ilustrátor Michel de Brunhoff, který zveřejnil jeho skici a představil ho Christianu Diorovi, který ho následně přijal, jako svého asistenta designu. Když Dior v roce 1957 předčasně zemřel, Saint Laurent se ve věku 21 let stal jeho nástupcem, bylo mu svěřeno zajištění budoucnosti nejúspěšnějšího módního domu na světě.

    „Yves Saint Laurent je mladý, ale je to obrovský talent. Ve své poslední kolekci ho považuji za otce třiceti čtyř ze sto osmdesáti návrhů. Myslím, že nastal čas to odhalit tisku. Moje prestiž tím neutrpí.“ Christian Dior, červenec 1957

    Saint Laurent se stal objektem okamžité fascinace. Byl to tichý, nesmělý mladý muž s úhledně rozdělenou pěšinkou, úzkostnýma očima schovanýma za tlustými brýlemi a křehkým tělem zahaleným do těsného černého obleku. Po nadšených recenzích brzy následovaly recenze pochybovačné a o dva roky později využil dům Dior Laurentova povolání do armády a mladého muže se zbavil. Po necelých třech týdnech ve službě se Laurent psychicky sesypal a byl přijat do psychiatrické léčebny, ve 24 letech se z něj stala troska.

    Foto: Pinterest

    - Reklama -

    Ale Laurent nebyl sám. V době, kdy pracoval u Diora se seznámil s Pierrem Bergém a navázal s ním osobní i profesní vztah, který mu vydržel až do konce života. Bergé dostal Laurenta z léčebny a pomohl mu založit značku, jejíž tři smyslně propletené iniciály způsobily v 60. letech revoluci v pařížské módě, v 70. letech pohoršily svět a v 80. letech se nepokrytě prosadily.

    První přehlídka Yvese Saint Laurenta v lednu 1962 se setkala s mírným ohlasem. V následujících letech však jeho hvězda stoupala. Vytvořil nápady, které se přes noc staly senzací a později nadčasovými ikonami.

    Foto: Pinterest

    Z káčátka se stala hrdá labuť

    V polovině 60. let se jeho značka ready-to-wear Rive Gauche stala celosvětovým fenoménem a nabídla ženám cenově dostupný kousek YSL snu. Mladý a nesmělý návrhář zmizel a na jeho místo nastoupil okouzlující, zdánlivě jistý muž, který byl víc než jen známým jménem, podobně jako Coco Chanel se stal nejsvůdnějším ztělesněním své značky.

    Tisk zachycoval Laurenta na večírcích s Halstonem a Warholem v New Yorku či na pařížských večírcích s múzami, jako byly Betty Catroux či Loulou de la Falaise.

    Foto: Pinterest

    Jeho tmavé obleky zmizely a nahradily je luxusní kaftany, hedvábné košile, semišová saka a kožené kabáty a když v roce 1971 předstoupil před objektiv Jeanloup Sieff, aby propagoval svůj první parfém, byl nahý. Jeho instrukce byly konkrétní: „Chci vyvolat skandál“.

    Foto: Pinterest

    Tento obraz se stal zoufale účinnou maskou. Saint Laurent, který v 60. a 70. letech většinu nocí protančil, sjetý úspěchem, slávou a neustále se měnícím koktejlem alkoholu, LSD a kokainu. Jeho vztah s Bergém se začal komplikovat, docházelo k ostrým, stále prudším hádkám. Bergé se nakonec odstěhoval, protože se nedokázal vyrovnat s Laurentovou naprostou sebestředností. Jak roky plynuly, oba měli jiné zájmy, jiné vášně, jiné milence.

    Jako symbolická dvojice fungovali až do konce. Zatímco Bergé se stával stále bojovnějším mluvčím, Laurent se stranil veřejnosti. Objevovaly se zvěsti o nemoci, o AIDS a pravidelné předčasné zprávy o jeho smrti. Warhol si do svých deníků zapsal: „YSL je takový génius, že to prostě nemůže vydržet, musí brát milion prášků a celá kancelář je v takové depresi, když je v depresi…“.

    „Vstoupil do deprese, jako se vstupuje do náboženství“.

    Nakonec se Laurent úplně stáhl, Bergé to komentoval slovy: „Vstoupil do deprese, jako se vstupuje do náboženství“ a jako vždy se o všechno postaral. „Všechno, co jsem neměl já, měl on. Jeho síla znamenala, že jsem se o něj mohl opřít, když mi docházel dech,“ řekl Saint Laurent v roce 2001.

    Dokonce i ve chvílích, kdy byl Laurent nejextrovertnější, ho chránila jeho skupina důvěrných přátel, ke konci se jeho svět omezil na ateliér na Avenue Marceau, prázdninový dům v Marrakéši a byt na Rue de Babylone, do něhož se dostávalo stéle méně lidí. Současně se podepsal pod vše od slunečních brýlí přes ložní prádlo až po cigarety, vydal licenci na řadu parfémů, které definovaly jeho éru, díky čemuž zůstalo jméno YSL pevně v centru pozornosti, zatímco muž za iniciálami pomalu mizel.

    Foto: Pinterest

    Laurent pokračoval v navrhování až do roku 2002, každá přehlídka se nemilosrdně poměřovala s jeho minulými hity a každou závěrečnou poklonu provázelo napětí z očekávání, zda zvládne dojít na konec mola.

    Yves Saint Laurent zemřel v roce 2008 ve svém pařížském bytě, jeho jméno však žije dál a možná právě vaši kabelku zdobí iniciály chlapce, který si šel za svým snem.

    Zdroj: theculturetrip.com, museeyslparis.com, theguardian.com

    ― Reklama ―

    Véronique Nichanian končí. Po 37 letech opouští pánskou divizi Hermès

    Legendární módní stálice končí. Návrhářka Véronique Nichanian odchází po 37 letech ze své pozice kreativní ředitelky pánské sekce módního domu Hermès. Rozhodnutí prozradila ve čtvrtek ve svém rozhovoru pro francouzský deník Le Figaro. Vedení jedné z nejsilnějších značek na současném luxusním trhu však prozatím jejího nástupce nebo nástupkyni neoznámilo.

    Síla nové éry Chanel spočívá v detailu. Matthieu Blazy nabídl perfektní kreace

    Jarní kolekce Chanel si žádá pohled zblízka. Matthieu Blazy ve své debutové jarní a letní řadě proměnil každý detail v kompas staronové estetiky. V každém stehu, ve struktuře tvídu i v nečekaných tvarech kabelek se zrcadlí jeho přesnost a cit pro tradici. Pařížský Grand Palais se stal laboratoří řemesla, kde luxus získává hmatatelnou podobu v tradičním pojetí krásy. Chanel pod jeho vedením vypráví příběh skrze nuance, formující celou galaxii stylů.

    Z blondýny brunetou kvůli počasí? Nový TikTok trend vybízí k radikální změně

    Snad s každým novým ročním obdobím zaplaví sociální síť TikTok nová vlna beauty proměn. Aktuálně jí dominuje trend s názvem "go darker for autumn", kvůli kterému se blondýnky vzdávají svých plavých tónů ve prospěch těch bohatě kaštanových nebo čokoládových. Není už ale trochu bláznovství měnit dlouho zavedený styl jen kvůli pár spadlým listům?

    Ikonický náramek Love slaví comeback. Cartier ho v nové verzi navrací po 58 letech

    Dlouhých 58 let po svém vzniku se ikonický náramek Love od Cartier proměňuje v novou formu. Pružnou, plynulou, dokonale soudržnou se zápěstím. Nový model Love Unlimited přináší pohyb tam, kde kdysi vládla přesnost a nedynamická strohost. V každém detailu zůstává duch Alda Cipullo, konstruktéra emocí, který kdysi zlatem vyjádřil trvalost citu. Šperkařský dům Cartier nyní přepisuje jeho myšlenku do nové éry.

    Fendi láká do nového království v Miláně. Otvírá brány Palazzo Fendi

    Luxusní móda, prvotřídní umění a historická architektura vytváří dechberoucí mozaiku jménem Palazzo Fendi. Světoznámá římská značka otvírá dveře nového království v Miláně. Při příležitosti nedávného Milánského fashion weeku odhalila zrekonstruované prostory své vlajkové pobočky v italském hlavním městě módy. Ukrývají pak nejen butik, ale rovněž exkluzivní restaurace a řemeslný ateliér.

    Once upon a time. Historické vědění ukrývají nejkrásnější knihovny světa

    Knihovny rozhodně nejsou jen tiché sály naplněné prachem. Na mnoha místech světa slouží jako ceněné svatostánky, ve kterých lidé v úžasu zaklánějí hlavy. Uvnitř klášterů, univerzit i jen samostatně stojící, knihovny patří mezi oblíbená turistická místa. Díky bohu si zatím u návštěvníků ponechávají zasloužený respekt a jejich atmosféra tak na vás může naplno dýchat.

    Od heroinu k Ozempicu. Cesty jak být chic se mění, tlak na štíhlost zůstává

    Propadlé lícní kosti, dětsky útlé paže, špičatá kolena. Herečky a modelky to často maskují, ale proměny jejich siluet z posledních let jasně ukazují, že žijeme v éře Ozempic chic. Můžeme si namlouvat, že tentokrát je za hubnutím medicína v podobě léku potlačujícího chuť k jídlu. Ve skutečnosti jsme esteticky, ale i filozoficky mnohem blíž zatracované éře heroin chic, než jsme si možná ochotní připustit.

    OECD brojí proti Shein. Fast fashion gigant porušuje její směrnice

    Zástupci Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj zveřejnili výsledky investigace značky Shein. Dle reportu nedodržuje čínský fast fashion gigant stanovené směrnice pro nadnárodní společnosti, týkající se lidských práv, ochrany životního prostředí a spravedlivých platů. Mezivládní organizace zahájila průzkum po stížnosti dvou francouzských poslanců.

    Victoria Beckham dorazila na Netflix. Nový dokument odkrývá hvězdnou oponu

    Streamovací služba Netflix přivítala ve čtvrtek nový hvězdný dokument. V jeho středu stojí bývalá zpěvačka a úspěšná návrhářka Victoria Beckham. Třídílný seriál slibuje odkrytí její nelehké cesty na vrchol módního průmyslu, kam se jen tak někdo nepodívá. Součástí příběhu jsou nejen archivní záběry, ale také rozhovory s předními osobnostmi módní scény.

    Day to night. Chytré outfity vás z práce vezmou rovnou do víru noci

    Pracovně vytíženým ženám se snadno stane, že zatímco přes den jsou potřeba na formálním meetingu a v kanceláři, večer je čeká uvolněná zábava na úrovni. Naštěstí je módní svět příznivý i složitým situacím. Umožňuje proto vytvořit outfit vhodný k celodennímu nošení. K perfektnímu výsledku stačí pouze pár promyšlených kousků a správný styling.

    Značka Schiaparelli opět potvrdila své místo. Runway uzavřela Kendall Jenner

    V Paříži se opět odehrála jedna z nejočekávanějších přehlídek každé sezóny. Daniel Roseberry odhalil kolekci Schiaparelli SS26 a potvrdil, že značka dál určuje tón současného umění na úrovni luxusu. V sále Centre Pompidou vládl klid, jenž se v módě objeví jen zřídka. Jak jsme u módního domu zvyklí, každý model dokazoval, že přesnost a vize jsou klíčovým prvkem krejčovského umu. Přehlídka působila jako pomyslná módní studie, nikoliv jako tradiční runway.

    Burberry připomíná své dědictví. Oslavuje ho i Olivia Colman

    Britský módní dům Burberry zakládá marketing na propojení svého více než 150 let starého dědictví a moderní energie. Nabízí proto tradiční kostkované trenčkoty a dlouhé kabáty, to vše v inovativním hávu nových materiálů. Směřování luxusní značky odráží rovněž její nejnovější kampaň It's always Burberry Weather. Zazáří v ní mimo jiné také herečka Olivia Colman.

    Po stopách ikon: Bochum Welt dokresluje identitu Jil Sander

    Hudba umí rozšířit prostor kolekce stejně přesně jako čistý střih kabátu. Bochum Welt přináší do módy zvuk, jenž vytváří atmosféru i vizuální rytmus. Spolupráce s Jil Sander ukazuje, že minimalismus má vlastní akustický tvar. Zvuk už není doprovodem, stává se součástí identity značky. Vzniká nová rovina luxusu, jež působí na smysly ze všech stran.

    Oscar Isaac čeří vody internetu. Překvapil elegantní módní otočkou

    Sociální sítě po nedávném filmovém festivalu v Benátkách zaplavily komentáře uživatelů, kteří si všimli nečekané proměny. Překvapil je styl herce Oscara Isaac, který ztvárnil hlavní postavu v očekávaném snímku Frankenstein. Na červený koberec totiž přinesl perfektní rovnováhu mezi žádanou elegancí a hravou uvolněností, posouvající jeho look na vyšší úroveň.

    Luxury Insights: Světové butiky proslulých značek berou dech designem i detaily

    Světová móda ukazuje, že prodává nejen kvalita, ale i zážitek a vizuální vjem. Butikové výlohy už dávno neslouží jen k prodeji. Transformují se v dechberoucí zkušenost a stávají se exkluzivním chrámem designu. Zákazníkům se tak otevírají příběhy značky, spojené s konkrétními produkty, zatímco je obklopuje luxusní atmosféra jedinečného architektonického díla.

    Marc by Sofia klouže po povrchu. Film definuje třpyt, nikoli hloubka

    Režisérka Sofia Coppola rozčeřila filmové vody, když na letošním ročníku filmového festivalu v Benátkách odhalila svůj první dokument. Snímek s názvem Marc by Sofia věnovala svému blízkému příteli a slavnému návrháři Marcu Jacobs. Film sice sklidil úspěch, nečekejte od něj však hluboký vhled za oponu. Jedná se spíše o třpytivý obraz módní ikony.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―