Módní kousky čeká nový originální doplněk. Nejedná se o výšivky, korálky ani potisk, místo toho se mohou těšit na vlastní digitální pas. Evropská unie pokračuje ve svém boji proti greenwashingu. Již dříve představila koncept, na jehož základě by mělo být možné zkontrolovat původ produktu a „zelená“ prohlášení značek. První pasy by mohly začít platit již v roce 2027.
Pokud nenakupujete výhradně na české módní scéně nebo v sekáčích, ale přesto hodláte nakupovat uvědoměle, nejspíše znáte ten konstantní boj. Vyhlídnete si vysněný kousek, který zdobí pomyslná nálepka udržitelnosti. Při jeho výrobě mělo být použito menší množství vody než obvykle a vlákna pochází čistě z recyklovaných materiálů. Alespoň to tvrdí daná značka. Jak jen ale její „zelená“ tvrzení ověřit?
Přesně této situaci se dlouhodobě snaží zamezit Evropská unie. Ve svém boji proti greenwashingu, tedy klamnému používání pojmů naznačujících udržitelnost produktů, vytvořila koncept digitálních produktových pasů, známých také jako DPP (digital product passports). Jedná se o QR kódy či elektronické štítky, jež by potenciální zákazníci mohli naskenovat a zkontrolovat, zda jsou prohlášení značek pravdivá.

Zdroje: Unsplash
Načíst by se jim totiž měli informace o tom, z čeho je daný produkt vytvořený, kolik energie spotřebovala jeho výroba, jaké chemikálie firma použila, ale také jaké subjekty se na jeho produkci podílely. Dodavatelé z Bangladéše, tedy druhého největšího exportéra textilu na světě, by měli dle analýzy Výzkumné služby Evropského parlamentu začit první verzi inovativních digitálních pasů implementovat již od roku 2027.
Digitální pasy dají greenwashingu utrum. Jejich zavedení však doprovází překážky
Potenciálně by ovšem kód nebo štítek měl obsahovat každý kus oblečení putující do Evropské unie. „Vzhledem k tomu, že spotřebitelé kladou větší důraz na udržitelnost a transparentnost, mohl by se DPP stát klíčovým nástrojem pro poskytování záznamů o environmentální stopě každého kusu látky,“ uvedl pro Reuters místopředseda bangladéšské oděvní firmy Newage Group of Industries Asif Ibrahim.
@sustainablefashionfriend A short summary! What do you guys think about DPPs? #digitalproductpassport #eugreendeal #epr #extendedproducerresponsibilty #secondhandfashion #resell #influencers #fashionindustry #deinfluencing #carbonfootprint #fashioninspo #greenwashing #fashionreview #fashionrevolution #sustainablefashion #sustainableinnovation #fashioninnovation #fashiondesign #europe #luxury #sustainabilityeducation #fashioneducation #fashionnews #climatechange #climateaction #climateactivist #circularfashion #circulareconomy #lineareconomy #fashiontok #environmenttok #onlineshopping #fyp #foryou #fashiondesign #textilewaste #fypシ #viral #clothes #trends ♬ original sound – Sustainable Fashion Friend
Upozornil ovšem také na první potenciální překážku v „zeleném“ plánu Evropské unie. Poukázal totiž na to, že menší bangladéšské textilní společnosti budou žádat nové hardware a software zázemí na to, aby mohly DPPs v budoucnosti vůbec zavést. „Dodavatelé budou potřebovat podporu od globálních značek a rozvojových organizací, aby mohli modernizovat své dosavadní kapacity,“ vysvětlil Ibrahim.
Zdroje: Fashion Network, Context News, Eco Business, Reuters, Instagram, TikTok

