Napodobeniny designových triček s odřeným logem nebo rádoby luxusní kabelky z levné kůže (bohužel) představují neodmyslitelnou součást odvrácené stránky módy. Že k inspiraci bez uznání původního zdroje přistoupí i Prada však čekal málokdo. Módní dům nyní doufá, že své jméno očistí. Kulturní apropriaci indických sandálů hodlá napravit oficiální spoluprací.
Kulturní apropriace se stala nechtěným kouskem v pánské kolekci pro jaro a léto 2026 z dílny italského módního domu Prada. Luxusní značka před půlrokem na milánském přehlídkovém mole představila originálně vypadající kožené sandály. Poměrně brzy po jejich odhalení ovšem vyšlo najevo, že produkt téměř do posledního detailu napodobuje tradiční indické sandály, známé pod jménem „Kolhapuri Chappals“.
Prada nyní zpytuje svědomí. Oznámila, že hodlá navzdory vlně kritiky a značné kontroverzi sandály přece jen prodávat. Na jejich výrobě však bude spolupracovat s lokálními indickými řemeslníky z regionů Karnataka a Maharashtra. Výsledkem bude limitovaná kolekce sandálů, jež značka hodlá prodávat za přibližně 800 euro. Dostupných bude od února roku 2026 dva tisíce modelů, a to ve 40 světových pobočkách.


Zdroj: Prada
Indičtí řemeslníci bojují s klesající poptávkou. Prada jim nabízí druhý dech
„Propojíme originální standardní schopnosti původního výrobce s našimi výrobními technikami,“ popsal pro agenturu Reuters ředitel marketingu a vedoucí oddělení společenské odpovědnosti Prada Lorenzo Bertelli. Módní dům podepsal dohodu s několika organizacemi, za nimiž stojí indická vláda. Projekt zahrnuje několikaleté partnerství, jehož součástí bude i školicí program pro lokální indické řemeslníky.


Zdroj: Prada
Ti získají také šanci navštívit v Itálii Prada Academy. Tradiční kožené sandály vyrábí v Indii marginalizované komunity. Právě proto vyvolal krok Prada silnou kontroverzi. Tamní řemeslníci se totiž musí dlouhodobě potýkat s klesající poptávkou a levnými imitacemi jejich výrobků. Nyní proto doufají, že jim spolupráce s italskou značkou přinese vyšší platy, ale také přiláká mladší generaci k jejich tradičnímu řemeslu.
Naděje zakládají na představě „dominového efektu“, který se dle nich spustí ve chvíli, kdy Prada sandály, vyráběné již od 12. století, zahrne do své nabídky. Právě proto však nadále přetrvává otázka ohledně toho, proč módní dům neuznal inspiraci od samého začátku. Pokud etické standardy nedokáží dodržovat ani luxusní značky představující vrchol krejčovského řemesla, čeká módní průmysl smutná budoucnost.
Zdroje: Fashion Network, BBC, The Independent, Instagram, YouTube

