TikTok sice #SkinnyTok zakázal, ale obsah nabádající k nezdravé štíhlosti z platformy nezmizel. I za dalšími často nevinnými hashtagy se skrývá tlak přiblížit se tělesnému ideálu. Kult štíhlosti nahradil roky prosazovanou „body positivity“. Problém mohou představovat mimo jiné i léky používané na hubnutí, jako je třeba Mounjaro. Je proto důležité k obsahu, který na sociálních sítích vidíme, přistupovat kriticky.
Ačkoliv se naše společnost v posledních letech snaží vést diskusi směrem k přijetí našich těl takových, jaká jsou, současné trendy dlouhodobou snahu často podkopávají. Populární estetiky, které dominují sociálním sítím, ve skutečnosti odporují principům „body positivity“ a tělesné diverzity. Fixace na „dokonalý“ vzhled zůstává hluboce zakořeněná, jen se vrací pod novými názvy.
Zdroj: Unsplash
Hashtag #SkinnyTok byl sociální sítí TikTok zablokován v červnu letošního roku po tlaku francouzské vlády, konkrétně ministryně pro digitální záležitosti Clary Chappaz. Po jednání v evropské centrále v Dublinu platforma oznámila, že zákaz bude platit globálně, protože hashtag porušuje komunitní pravidla a je spojován s obsahem propagujícím nezdravé hubnutí.
Obsah navádějící k extrémní štíhlosti z platformy ale přesto rozhodně nevymizel. Kult štíhlosti i nezdravý vztah k jídlu se totiž často skrývají rovněž za dalšími, občas zdánlivě nevinnými trendy, jako jsou #clean girl“, #75hard, #pinkpilatesgirl, #summerglowup, #whatieatinaday a mnohými dalšími.
Trendy navádějí k často nezdravým vzorcům za účelem dosažení společensky přijatelnější podoby našich těl. Sociální sítě tak estetizují toxický životní styl, který se navenek prezentuje jako sebekontrola a disciplína. Videa ale ve skutečnosti nabádají k narůstajícím nárokům na tělo a výkon, jež mohou v extrémních případech vyústit až v poruchu příjmu potravy.
Vyvolávání nespokojenosti jako obchodní strategie. Touha po ideálu vede k extrémním řešením
Jen minimum uživatelů sociálních sítí rozpozná spouštěče poruchy příjmu potravy a nerealistický obsah tak konzumují nevědomky. Podle mnoha odborníků má srovnávání s lidmi na sociálních sítích přímý dopad na duševní zdraví mladých lidí a vztah k jejich tělu.
Tlak na zapadnutí do určité estetiky úzce souvisí s marketingem. Platí totiž jednoduchý princip: „Musíš na sobě něco nenávidět, abychom ti mohli nabídnout řešení.“ Na tomto pocitu nedostatečnosti staví mnoho značek svou komunikaci. Influenceři, kteří tyto estetiky ztělesňují, často navazují partnerství s firmami, jež slibují zázračný vzhled, ať už jde o set na cvičení, nebo doplňky stravy.
Zdroj: Frankies Bikini, Unsplash
Ještě větší problém však představují léky používané na hubnutí, jako je například populární Ozempic a Mounjaro. Léky byly původně vyvinuty pro léčbu diabetu 2. typu, ale staly se populárními i jako prostředek k rychlému hubnutí. Přízeň si získávají i u influencerů. Jejich rostoucí obliba však budí mezi odborníky stále větší obavy.
Vedlejšími účinky mohou být nevolnost, zástava činnosti žaludku a zvýšené riziko problémů s ledvinami a slinivkou. Uvádí se i možné narušení dopaminového systému v mozku, vedoucí k depresím. Komplikace mohou přicházet nenápadně, ale jsou velmi vážné, pokud nejsou zachyceny včas. Přerušení léčby navíc často vede k návratu hmotnosti, čímž dochází k „weight cyclingu“, kdy lidé opakovaně hubnou, a pak zase přibírají.
Nenechme algoritmus určovat, kým jsme. Kritické myšlení jako štít
Sociální sítě fungují jako digitální scéna, kde prezentujeme své ideály, často v souladu s tím, co „funguje“ algoritmicky, tedy určitý vzhled, tón nebo styl. Tato forma prezentace může posilovat psychologické jevy, jako je potřeba přijetí nebo sebehodnocení skrze lajky a validaci. Zároveň poskytuje prostor pro experimentování s identitou a s tím i riziko, že se budeme stylizovat podle vnějších očekávání a estetiky, místo autentického projevu.
@akedtis To whoever needs to hear this, you are perfect the way you are. Don’t waste time worrying about your appearance. You are beautiful:) #selflove #bodypositivity #bodyimage #emmathompson #merylstreep #jenniferlawrence #fyp #fy #viral #fypシ゚ ♬ original sound – Anna:)
V prostředí, kde algoritmy upřednostňují esteticky sjednocený a často nereálný obsah, je důležité konzumovat ho vědomě a kriticky. Čas od času bychom se měli zamyslet nad tím, co vlastně sledujeme a jaký to má dopad na naše vnímání nás samotných. Pojďme proto znovu podpořit obsah, který je otevřený k diverzitě a rozmanitosti těl i různých životních stylů.
Zdroje: Lifestyle Sustainability Directory, BBC, Radio Wave, The Sun, Within Health, WashU Medicine, TikTok, Instagram