Více

    ― Reklama ―

    TikTok sice #SkinnyTok zakázal, ale obsah nabádající k nezdravé štíhlosti z platformy nezmizel. I za dalšími často nevinnými hashtagy se skrývá tlak přiblížit se tělesnému ideálu. Kult štíhlosti nahradil roky prosazovanou „body positivity“. Problém mohou představovat mimo jiné i léky používané na hubnutí, jako je třeba Mounjaro. Je proto důležité k obsahu, který na sociálních sítích vidíme, přistupovat kriticky.

    Ačkoliv se naše společnost v posledních letech snaží vést diskusi směrem k přijetí našich těl takových, jaká jsou, současné trendy dlouhodobou snahu často podkopávají. Populární estetiky, které dominují sociálním sítím, ve skutečnosti odporují principům „body positivity“ a tělesné diverzity. Fixace na „dokonalý“ vzhled zůstává hluboce zakořeněná, jen se vrací pod novými názvy.

    TikTok skinny unsplash

    Zdroj: Unsplash

    Hashtag #SkinnyTok byl sociální sítí TikTok zablokován v červnu letošního roku po tlaku francouzské vlády, konkrétně ministryně pro digitální záležitosti Clary Chappaz. Po jednání v evropské centrále v Dublinu platforma oznámila, že zákaz bude platit globálně, protože hashtag porušuje komunitní pravidla a je spojován s obsahem propagujícím nezdravé hubnutí.

    Obsah navádějící k extrémní štíhlosti z platformy ale přesto rozhodně nevymizel. Kult štíhlosti i nezdravý vztah k jídlu se totiž často skrývají rovněž za dalšími, občas zdánlivě nevinnými trendy, jako jsou #clean girl“, #75hard, #pinkpilatesgirl, #summerglowup, #whatieatinaday a mnohými dalšími.

    Trendy navádějí k často nezdravým vzorcům za účelem dosažení společensky přijatelnější podoby našich těl. Sociální sítě tak estetizují toxický životní styl, který se navenek prezentuje jako sebekontrola a disciplína. Videa ale ve skutečnosti nabádají k narůstajícím nárokům na tělo a výkon, jež mohou v extrémních případech vyústit až v poruchu příjmu potravy.

    Vyvolávání nespokojenosti jako obchodní strategie. Touha po ideálu vede k extrémním řešením

    Jen minimum uživatelů sociálních sítí rozpozná spouštěče poruchy příjmu potravy a nerealistický obsah tak konzumují nevědomky. Podle mnoha odborníků má srovnávání s lidmi na sociálních sítích přímý dopad na duševní zdraví mladých lidí a vztah k jejich tělu.

    Tlak na zapadnutí do určité estetiky úzce souvisí s marketingem. Platí totiž jednoduchý princip: „Musíš na sobě něco nenávidět, abychom ti mohli nabídnout řešení.“ Na tomto pocitu nedostatečnosti staví mnoho značek svou komunikaci. Influenceři, kteří tyto estetiky ztělesňují, často navazují partnerství s firmami, jež slibují zázračný vzhled, ať už jde o set na cvičení, nebo doplňky stravy.

    Zdroj: Frankies Bikini, Unsplash

    Ještě větší problém však představují léky používané na hubnutí, jako je například populární Ozempic a Mounjaro. Léky byly původně vyvinuty pro léčbu diabetu 2. typu, ale staly se populárními i jako prostředek k rychlému hubnutí. Přízeň si získávají i u influencerů. Jejich rostoucí obliba však budí mezi odborníky stále větší obavy.

    Vedlejšími účinky mohou být nevolnost, zástava činnosti žaludku a zvýšené riziko problémů s ledvinami a slinivkou. Uvádí se i možné narušení dopaminového systému v mozku, vedoucí k depresím. Komplikace mohou přicházet nenápadně, ale jsou velmi vážné, pokud nejsou zachyceny včas. Přerušení léčby navíc často vede k návratu hmotnosti, čímž dochází k „weight cyclingu“, kdy lidé opakovaně hubnou, a pak zase přibírají.

    Nenechme algoritmus určovat, kým jsme. Kritické myšlení jako štít

    Sociální sítě fungují jako digitální scéna, kde prezentujeme své ideály, často v souladu s tím, co „funguje“ algoritmicky, tedy určitý vzhled, tón nebo styl. Tato forma prezentace může posilovat psychologické jevy, jako je potřeba přijetí nebo sebehodnocení skrze lajky a validaci. Zároveň poskytuje prostor pro experimentování s identitou a s tím i riziko, že se budeme stylizovat podle vnějších očekávání a estetiky, místo autentického projevu.

    @akedtis To whoever needs to hear this, you are perfect the way you are. Don’t waste time worrying about your appearance. You are beautiful:) #selflove #bodypositivity #bodyimage #emmathompson #merylstreep #jenniferlawrence #fyp #fy #viral #fypシ゚ ♬ original sound – Anna:)

    V prostředí, kde algoritmy upřednostňují esteticky sjednocený a často nereálný obsah, je důležité konzumovat ho vědomě a kriticky. Čas od času bychom se měli zamyslet nad tím, co vlastně sledujeme a jaký to má dopad na naše vnímání nás samotných. Pojďme proto znovu podpořit obsah, který je otevřený k  diverzitě a rozmanitosti těl i různých životních stylů.

    Zdroje: Lifestyle Sustainability Directory, BBC, Radio Wave, The Sun, Within Health, WashU Medicine, TikTok, Instagram

    Autor článku:
    Lucie Svobodová
    Lucie Svobodováhttps://fashionup.cz/
    Lucie se ve svých článcích věnuje především aktuálním trendům a kultuře, kterou miluje. Nebojí se do hloubky rozebírat témata související s feminismem, ani zkoumat hlubší společenské souvislosti, které se za trendy skrývají. Momentálně je zároveň studentkou Strategické komunikace na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Má zkušenosti s prací v médiích i s marketingovou komunikací, kterou vystudovala.

    ― Reklama ―

    #SkinnyTok se zákazem nezmizel. Tvůrci vesele estetizují nezdravou štíhlost

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    TikTok sice #SkinnyTok zakázal, ale obsah nabádající k nezdravé štíhlosti z platformy nezmizel. I za dalšími často nevinnými hashtagy se skrývá tlak přiblížit se tělesnému ideálu. Kult štíhlosti nahradil roky prosazovanou „body positivity“. Problém mohou představovat mimo jiné i léky používané na hubnutí, jako je třeba Mounjaro. Je proto důležité k obsahu, který na sociálních sítích vidíme, přistupovat kriticky.

    - Reklama -

    Ačkoliv se naše společnost v posledních letech snaží vést diskusi směrem k přijetí našich těl takových, jaká jsou, současné trendy dlouhodobou snahu často podkopávají. Populární estetiky, které dominují sociálním sítím, ve skutečnosti odporují principům „body positivity“ a tělesné diverzity. Fixace na „dokonalý“ vzhled zůstává hluboce zakořeněná, jen se vrací pod novými názvy.

    TikTok skinny unsplash

    Zdroj: Unsplash

    Hashtag #SkinnyTok byl sociální sítí TikTok zablokován v červnu letošního roku po tlaku francouzské vlády, konkrétně ministryně pro digitální záležitosti Clary Chappaz. Po jednání v evropské centrále v Dublinu platforma oznámila, že zákaz bude platit globálně, protože hashtag porušuje komunitní pravidla a je spojován s obsahem propagujícím nezdravé hubnutí.

    - Reklama -

    Obsah navádějící k extrémní štíhlosti z platformy ale přesto rozhodně nevymizel. Kult štíhlosti i nezdravý vztah k jídlu se totiž často skrývají rovněž za dalšími, občas zdánlivě nevinnými trendy, jako jsou #clean girl“, #75hard, #pinkpilatesgirl, #summerglowup, #whatieatinaday a mnohými dalšími.

    Trendy navádějí k často nezdravým vzorcům za účelem dosažení společensky přijatelnější podoby našich těl. Sociální sítě tak estetizují toxický životní styl, který se navenek prezentuje jako sebekontrola a disciplína. Videa ale ve skutečnosti nabádají k narůstajícím nárokům na tělo a výkon, jež mohou v extrémních případech vyústit až v poruchu příjmu potravy.

    Vyvolávání nespokojenosti jako obchodní strategie. Touha po ideálu vede k extrémním řešením

    Jen minimum uživatelů sociálních sítí rozpozná spouštěče poruchy příjmu potravy a nerealistický obsah tak konzumují nevědomky. Podle mnoha odborníků má srovnávání s lidmi na sociálních sítích přímý dopad na duševní zdraví mladých lidí a vztah k jejich tělu.

    Tlak na zapadnutí do určité estetiky úzce souvisí s marketingem. Platí totiž jednoduchý princip: „Musíš na sobě něco nenávidět, abychom ti mohli nabídnout řešení.“ Na tomto pocitu nedostatečnosti staví mnoho značek svou komunikaci. Influenceři, kteří tyto estetiky ztělesňují, často navazují partnerství s firmami, jež slibují zázračný vzhled, ať už jde o set na cvičení, nebo doplňky stravy.

    Zdroj: Frankies Bikini, Unsplash

    Ještě větší problém však představují léky používané na hubnutí, jako je například populární Ozempic a Mounjaro. Léky byly původně vyvinuty pro léčbu diabetu 2. typu, ale staly se populárními i jako prostředek k rychlému hubnutí. Přízeň si získávají i u influencerů. Jejich rostoucí obliba však budí mezi odborníky stále větší obavy.

    Vedlejšími účinky mohou být nevolnost, zástava činnosti žaludku a zvýšené riziko problémů s ledvinami a slinivkou. Uvádí se i možné narušení dopaminového systému v mozku, vedoucí k depresím. Komplikace mohou přicházet nenápadně, ale jsou velmi vážné, pokud nejsou zachyceny včas. Přerušení léčby navíc často vede k návratu hmotnosti, čímž dochází k „weight cyclingu“, kdy lidé opakovaně hubnou, a pak zase přibírají.

    Nenechme algoritmus určovat, kým jsme. Kritické myšlení jako štít

    Sociální sítě fungují jako digitální scéna, kde prezentujeme své ideály, často v souladu s tím, co „funguje“ algoritmicky, tedy určitý vzhled, tón nebo styl. Tato forma prezentace může posilovat psychologické jevy, jako je potřeba přijetí nebo sebehodnocení skrze lajky a validaci. Zároveň poskytuje prostor pro experimentování s identitou a s tím i riziko, že se budeme stylizovat podle vnějších očekávání a estetiky, místo autentického projevu.

    @akedtis To whoever needs to hear this, you are perfect the way you are. Don’t waste time worrying about your appearance. You are beautiful:) #selflove #bodypositivity #bodyimage #emmathompson #merylstreep #jenniferlawrence #fyp #fy #viral #fypシ゚ ♬ original sound – Anna:)

    V prostředí, kde algoritmy upřednostňují esteticky sjednocený a často nereálný obsah, je důležité konzumovat ho vědomě a kriticky. Čas od času bychom se měli zamyslet nad tím, co vlastně sledujeme a jaký to má dopad na naše vnímání nás samotných. Pojďme proto znovu podpořit obsah, který je otevřený k  diverzitě a rozmanitosti těl i různých životních stylů.

    Zdroje: Lifestyle Sustainability Directory, BBC, Radio Wave, The Sun, Within Health, WashU Medicine, TikTok, Instagram

    ― Reklama ―

    Nejzáludnější kousek y2k módy je zpět. Hvězdou léta jsou capri pants

    Nostalgie letos na módní scénu přináší všemožné kousky. Jedním z nich je i klasický, ovšem mnohými obávaný kousek y2k módy. Z capri pants se postupně stala hvězda letošního léta, ne každý se však z jejich návratu raduje. Nenechte se odradit často ošemetnou délkou a naučte se z nich vytvořit trendy outfity, které už nebudete chtít sundat.

    Pamela Anderson oslavuje přirozenou krásu. Boduje se značkou Sonsie

    Herečka Pamela Anderson na sebe již delší dobu strhává pozornost. Důvodem však není výrazný make-up nebo outfity. Naopak, osmapadesátiletá hvězda září pomocí zdravé pleti bez známky beauty produktů. Její nedávno objevený životní styl pak perfektně doplňuje skin care značka Sonsie, kterou založila s Marie von Behrens-Felipe.

    Pánskou módu čeká revoluce. Žabky přechází z pláže na módní mola

    Klasická letní obuv získala upgrade. Uplynulé pánské módní přehlídky posunuly žabky na novou úroveň. Ty se tak kromě pláží mohou nově těšit na procházky po městě, či dokonce červeném koberci. Letošní i příští pánský letní šatník se bez nich proto neobejde. Populární obuv do své nabídky zařadily také značky jako The Row, Louis Vuitton či Prada.

    Jednoho chrání, druhé ničí. Jak vybrat efektivní eco-friendly SPF

    Krémy s SPF patří mezi nepostradatelné letní pomocníky. Navzdory jejich ochraně ovšem mnohé z nich představují nebezpečí pro mořské rostliny a živočichy. Využívané chemické ingredience přispívají k bělení korálů a narušují rozmnožování ryb. Naučte se letos v létě rozpoznat SPF, které oceníte nejen vy, ale také už tak ohrožené životní prostředí.

    Marc Jacobs na rozcestí. LVMH zvažuje prodej ikonické značky

    Luxusní koncern LVMH zahájil rozhovory o prodeji značky Marc Jacobs. Případná dohoda by mohla dle reportu novinářů z Wall Street Journal dosáhnout až miliardy dolarů. Společnost měla poradce oslovit již minulý rok. Mezi možné zájemce pak patří firmy jako Authentic Brands, Bluestar Alliance či WHP Global. Datum prodeje však zatím není známý.

    Burberry nadále modernizuje. Slaví nové ambasadory a perfektní marketing

    Burberry má za sebou turbulentní období, ale vše nasvědčuje tomu, že britský grál módy znovu našel svůj směr, a hlavně styl. Po změnách ve vedení a oznámení vzniku vlastní galerie, která má být otevřena v roce 2027, je vidět, že módní dům neplánuje jen „kosmetické“ úpravy. Zahájil komplexní a promyšlený proces modernizace, který má hlavu a patu a přináší výsledky, jež jsou vidět i cítit.

    Nenechte se rušit. Léto volá po odpočinku u populárních seriálů

    Léto není čas jen na cesty do dalekých krajin a odpoledne strávená na koupališti. Jedná se o perfektní období pro odpočinek dle vlastního gusta. Ať už chcete využít deštivá odpoledne, nebo si jen dopřát vytoužené vypnutí před televizí, čeká na vás seznam populárních seriálů. Letní měsíce vítají návrat osvědčených titulů i úplné nováčky.

    Kolekce bez jména i příběhu. Ashi Studio nepotřebuje storytelling

    Ve vznešených prostorách Musée de la Monnaie, kde stěny nesou paměť minulosti a stropy dýchají luxusem, se odehrála přehlídka, jež definuje novou úroveň módního vnímání. Bez názvu, bez vysvětlení, bez příběhu. Ashi Studio odhalilo podzimní couture kolekci jako ztělesnění mlčení, v němž zaznívá vše podstatné. Každý look přicházel pomalu, doprovázen jen jemným vyprávěním a dramatickou orchestrální kompozicí. 

    Gaby Solis i Bree Van De Kamp se vrací. Zoufalé manželky čeká pokračování

    Kultovní Wisteria Lane se opět probouzí k životu. Společnost Onyx Collective chystá seriál inspirovaný hitem Zoufalé manželky, tentokrát pod názvem Wisteria Lane. O návratu původních hereček se ale pouze spekuluje. Účast nepotvrdila Eva Longoria, Marcia Cross ani Teri Hatcher. Místo pokračování nás tak čeká fresh kapitola s novou sestavou sousedek.

    Je libo čerstvé pečivo? Gurmánské parfémy dobývají svět i naše smysly

    Teplý croissant, čerstvě upečený chléb s máslem nebo kousek narozeninového dortu. Vůně pečiva je jedním z nejvýraznějších parfémových trendů letošního roku. Symbolizuje totiž klid, pohodu a návrat do dětství. V době, kdy je jídlo často spojováno s přehnanou sebekontrolou, přichází hřejivé vůně jako něžná útěcha. Jaké parfémy stojí za zkoušku?

    Bílé tenisky na červeném koberci? Je to nerespekt a jednoznačné faux pas

    Na filmovém festivalu v Karlových Varech se rok co rok opakuje zvláštní fenomén. Slavnostní delegace přicházející na premiéry působí stylisticky poněkud nesourodě. Zatímco hlavní hvězdy září ve velké večerní, střihači filmů občas jen v šortkách a nazouvácích. Nejvíce ale zaráží jiná kombinace: honosná róba a bílé tenisky. Co si o tom myslíme v redakci?

    Paříž má předběžný rozvrh. Její podzimní fashion week přetéká debuty

    S postupem léta roste rovněž očekávání módní scény. Zářijové týdny módy představí hned několik důležitých debutů. A zdá se, že většinu z nich odhalí Paříž. Pořadatel tamního fashion weeku, Fédération de la Haute Couture de la Mode, zveřejnil ve čtvrtek předběžný kalendář, dle něhož akce odhalí na devět premiér nových kreativních ředitelů.

    Jak přežít tropy s elegancí? Ovládněte business dresscode i v létě

    Slunce pálí už od rána a vy víte, že vás čeká den v kanceláři. Kombinace, která v letních měsících dokáže potrápit i ty nejstylovější jedince. I v létě ale můžete zazářit s business outfity, které budou zároveň lehké a elegantní. Stačí sáhnout po správných materiálech a s několika nadčasovými kousky snadno vytvoříte vlastní letní capsule wardrobe.

    Personal branding není jen pro celebrity. Staňte se ikonou své sociální bubliny

    Být zapamatovatelný je v dospělém světě silnou zbraní. Cokoliv, v čem jste dobří, se může stát vaším poznávacím znamením. Pomůže vám v tom i takzvaný personal branding. Trend, rezonující hlavně na sociální síti TikTok, se stává nástrojem osobního projevu a může pracovat ve váš prospěch. Styl totiž sahá daleko za pouhé hranice módy.

    Messy girl era is back a čísla jsou na její straně. Béžová a pilates už lidi nudí

    Uhlazené účesy, skleněná pleť a outfity v odstínu ovesného mléka. Tak vypadaly trendy poslední doby, jejichž hlavní ikonou byla influencerka Hailey Bieber a právem tak získala odznáček "it girl". Clean girl era ale upadá a místo ní nastupuje takzvaná messy girl era. Společnost se v preferencích otáčí a lidé zjišťují, že chtějí život opravdu žít.

    Kylie Jenner poprvé pro Miu Miu. Podzimní kampaň boří genderové stereotypy

    Kde se archetypy potkávají se svěží perspektivou. I tak definuje Miu Miu kampaň pro letošní podzim a zimu názvem Feminities. Řada přepisuje tradiční genderové stereotypy a zažité představy o ženskosti. Kousky spojují jemnost spodního prádla s volnějším oblečením, typickým pro pánskou módu. Značka zapojila do kampaně výrazné osobnosti napříč obory, včetně Kylie Jenner, která s Miu Miu spolupracuje poprvé.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―