Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Neziskové organizace i odborníci upozorňují na kampaně módních značek, které se snaží zákazníky přilákat na oblečení z „recyklovaných materiálů“. Podobné výroky o zelené módě ovšem nejsou tak přesné, jak se může na první pohled zdát. Většina z takových produktů je totiž vyrobená z recyklovaného plastu. Výsledné módní kousky už se proto nedají znovu recyklovat.

    Na věšácích i regálech velkých módních značek můžeme čím dál častěji spatřit kousky se zelenou cedulkou. Ta většinou hrdě hlásá, že byl produkt vytvořený z „recyklovaných materiálů“. Podobné výroky se pak jednotlivé společnosti snaží prezentovat jako ekvivalent udržitelné módy. Tak jednoduchá ovšem situace ohledně recyklace oblečení není. Upozorňují na to různé neziskové organizace i odborníci.

    Problém je ten, že až 93 procent těchto „recyklovaných“ kousků je vyrobených z recyklovaných plastových lahví, nikoli starého oblečení. Potvrdila to například nezisková organizace Textile Exchange a firma Changing Markets. Původ produktu je tedy i nadále ve fosilních palivech. Obyčejnou plastovou lahev je přitom možné recyklovat pětkrát až šestkrát. Tričko z recyklovaného polyesteru, a tedy i plastových lahví, už ale znovu recyklovat nelze.

    Co se tedy děje s odpadem textilu, který tak usilovně vytváříme? V Evropě většina z něj putuje na skládky, nebo se pálí. Asi jen 22 procent z něj najde nové využití. Nikoli ale na nové módní kousky. Místo toho se z něj vyrábí izolace, vycpávky do matrací nebo hadry na úklid. „Méně než jedno procento látek použitých na oblečení je recyklováno do nového,“ vysvětlili zpravodajské agentuře AFP zástupci Evropské komise.

    Textil z více než dvou vláken recyklovat nelze. Končí proto na skládkách i přeplněných trzích v Africe a Asii

    Reycklace textilu je proto mnohem komplexnější, než opětovné zpracování materiálů, jako je sklo nebo papír. Oblečení vyrobené z více než dvou vláken proto odborníci považují za nerecyklovatelné. Zpracování kousků, které recyklaci umožňují, je zase poměrně energeticky a cenově náročné. Bavlna pro změnu při recycklaci ztrácí svou kvalitu a musí být proto zkombinována s dalšími vlákny. I čistě bavlněné produkty proto čelí stejnému problému.

    Řešením pak není ani recyklace polyesteru. „Je totiž často nečistý a zkombinovaný s ostatními materiály, jako je elastan nebo lycra, což zabraňuje jakémukoli opětovnému zpracování,“ vysvětlila Lauriane Veillard ze sítě Zero Waste Europe. Také proto různé environmentální skupiny vyžadují, aby se přestal polyester zcela vyrábět. V současnosti tak téměř veškerý textil „západních“ spotřebitelů končí na nefunkčních trzích nebo škodlivých skládkách v Africe či Asii.

    Zdroj: Fashion Network, Euractiv, The Daily Star, X, YouTube

    Autor článku:
    Kateřina Hlaváčková
    Kateřina Hlaváčkováhttps://fashionup.cz/author/katerina-hlavackova/
    Kateřina je šéfredaktorkou a editorkou FashionUP. Své články věnuje aktuálním zprávám, ale i bizarním TikTok trendům, které s nadhledem hodnotí. Baví ji analýza kostýmů populárních filmů nebo debaty nad tím, do čela jakého módního domu zamíří ikoničtí návrháři tentokrát. Do světa médií vkročila v 16 letech, kdy psala pro studentský magazín. Od té doby zkusila vše od psaní módních komentářů přes práci v newsroomu po překlad lidskoprávních reportů.

    ― Reklama ―

    Módní průmysl nadšeně propaguje recyklované produkty. Přesto k záchraně planety nepřispívá

    Neziskové organizace i odborníci upozorňují na kampaně módních značek, které se snaží zákazníky přilákat na oblečení z „recyklovaných materiálů“. Podobné výroky o zelené módě ovšem nejsou tak přesné, jak se může na první pohled zdát. Většina z takových produktů je totiž vyrobená z recyklovaného plastu. Výsledné módní kousky už se proto nedají znovu recyklovat.

    Na věšácích i regálech velkých módních značek můžeme čím dál častěji spatřit kousky se zelenou cedulkou. Ta většinou hrdě hlásá, že byl produkt vytvořený z „recyklovaných materiálů“. Podobné výroky se pak jednotlivé společnosti snaží prezentovat jako ekvivalent udržitelné módy. Tak jednoduchá ovšem situace ohledně recyklace oblečení není. Upozorňují na to různé neziskové organizace i odborníci.

    Problém je ten, že až 93 procent těchto „recyklovaných“ kousků je vyrobených z recyklovaných plastových lahví, nikoli starého oblečení. Potvrdila to například nezisková organizace Textile Exchange a firma Changing Markets. Původ produktu je tedy i nadále ve fosilních palivech. Obyčejnou plastovou lahev je přitom možné recyklovat pětkrát až šestkrát. Tričko z recyklovaného polyesteru, a tedy i plastových lahví, už ale znovu recyklovat nelze.

    Co se tedy děje s odpadem textilu, který tak usilovně vytváříme? V Evropě většina z něj putuje na skládky, nebo se pálí. Asi jen 22 procent z něj najde nové využití. Nikoli ale na nové módní kousky. Místo toho se z něj vyrábí izolace, vycpávky do matrací nebo hadry na úklid. „Méně než jedno procento látek použitých na oblečení je recyklováno do nového,“ vysvětlili zpravodajské agentuře AFP zástupci Evropské komise.

    Textil z více než dvou vláken recyklovat nelze. Končí proto na skládkách i přeplněných trzích v Africe a Asii

    Reycklace textilu je proto mnohem komplexnější, než opětovné zpracování materiálů, jako je sklo nebo papír. Oblečení vyrobené z více než dvou vláken proto odborníci považují za nerecyklovatelné. Zpracování kousků, které recyklaci umožňují, je zase poměrně energeticky a cenově náročné. Bavlna pro změnu při recycklaci ztrácí svou kvalitu a musí být proto zkombinována s dalšími vlákny. I čistě bavlněné produkty proto čelí stejnému problému.

    Řešením pak není ani recyklace polyesteru. „Je totiž často nečistý a zkombinovaný s ostatními materiály, jako je elastan nebo lycra, což zabraňuje jakémukoli opětovnému zpracování,“ vysvětlila Lauriane Veillard ze sítě Zero Waste Europe. Také proto různé environmentální skupiny vyžadují, aby se přestal polyester zcela vyrábět. V současnosti tak téměř veškerý textil „západních“ spotřebitelů končí na nefunkčních trzích nebo škodlivých skládkách v Africe či Asii.

    Zdroj: Fashion Network, Euractiv, The Daily Star, X, YouTube

    ― Reklama ―

    Nike vrací legendární spolupráci. S Martine Rose oslavuje e-sport a gaming

    Na módní scénu opět nastoupilo populární spojení dvou módních vizionářů. Britská návrhářka Martine Rose a americká značka Nike uvádí další spolupráci. Tentokrát vzdávají hold světu e-sportu a gamingu, který v jejich očích ztělesňuje demokracii. To vše zachycuje také nový model sneakers Shox MR4, propojující nadčasovou eleganci se sportovním duchem.

    Móda v kostce: Saint Laurent narůstá na oblibě a Anok Yai je modelkou roku

    Módní dům Saint Laurent slaví. Vyšplhal se na vrchol žebříčku platformy Lyst a stal se nejvíce "hot" značkou posledního čtvrtletí. Oslavy chystá i Anok Yai, jež bude na letošních Fashion Awards 2025 jmenována modelkou roku. Selfridges pak poctí Vánoce spolu s Disney a Dr. Martens vydává první voděodolnou obuv. Dakota Johnson září ve své první Valentino kampani.

    Pinterest spustil osobního asistenta. Pomůže s nákupem i psychickou pohodou

    Nová funkce Pinterest Assistant přetváří způsob, jakým nakupujeme online. Vizuální AI průvodce redefinuje nákupní digitální prostor a mění každou interakci s platformou Pinterest v osobní dialog s estetickou vizí. Uživatel vstupuje do prostředí, kde technologie chápe jeho vkus stejně citlivě jako lidský poradce. Personalizace probíhá okamžitě a každé doporučení rezonuje s individuálním stylem. Pomocník proměňuje scénu digitálního nakupování v prostor, kde estetika a praktičnost splývají.

    Rapper Rilès vydal nové album. Zpracování připomíná umělecký rituál

    Francouzský rapper Rilès proměnil vydání svého nového alba THE 25th HOUR ve vizuální událost, jakou Paříž dlouho nezažila. V galerii Ellia Art Gallery usedl na 24 hodin a 42 minut k pásu, po němž plynuly tisíce prázdných vinylových obalů. Každý z více než 20 tisíc kusů označil otiskem své ruky potřené červenou barvou, čímž je proměnil v limitovanou edici i symbol lidské vytrvalosti. Tento akt navazuje na jeho dřívější performanci, kdy uběhl přes 200 kilometrů na pásu během jednoho dne.

    TikTok Highlights: Podzimní trend vrací na scénu lásku k učení

    Sociální síť TikTok letos na podzim pohltil nový trend. Koncept zvaný "personal curriculums" vzbuzuje v uživatelích ztracenou lásku k učení, vzdělávání a rozvíjení sebe sama. V jeho srdci leží jednoduchý předpoklad, tedy vytvoření vlastního rozvrhu libovolných "předmětů". Jednat se může o touhu naučit se lépe vařit, zahradničit nebo konečně pochopit fyzikální zákony.

    Beauty segment posiluje. V roce 2025 poháněla luxusní byznys krása

    Rok 2025 se nese v duchu proměny krásy v jeden z nejvýraznějších pilířů globálního luxusního trhu. Beauty segment získává status klíčového motoru růstu a mění obchodní mapu velkých značek. Akvizice, nové řady a strategické vstupy do kosmetiky posouvají společnosti do sféry, kde se psychologie potkává s výkonem. V luxusním světě dnes vítězí to, co dokáže být osobní, a právě krása tuto rovnováhu ztělesňuje.

    Rýže jako nová „it“ složka parfémů. Svět vůní tíhne k čistotě

    Rýže se stává hvězdou moderní parfumerie. Pudrová, a přitom překvapivě všestranná, otevírá prostor pro neotřelé kompozice, jež kombinují smyslový komfort se sofistikovanou esencí. Parfuméři využívají rýži k dosažení hloubky, která výsledek dělí od komerčních vůní. Masivní popularita vonných produktů s rýží dokazují, že food složky definují aktuální "estetiku" luxusních parfémů.

    Stranger Things míří do finále. Comeback doplní beauty i módní spolupráce

    Konec listopadu přivítá návrat populárního seriálu Stranger Things. Na obrazovky se vrací se svou pátou a poslední sérií, která vyvrcholí poslední den letošního roku. Velké finále si žádá stejně významné oslavy. Na pomoc proto přispěchaly beauty a módní značky, jež nabízejí speciální spolupráce. Do Hawkins vás vtáhnou boty, kabelky, přívěsky nebo tematický make-up.

    Chlupy, bradavky a byznys. Proč SKIMS dráždí veřejnost? 

    Značka SKIMS nedávno vyvolala rozruch novou kolekcí, která oslavuje přirozenost těla. Anebo ne? Na sociálních sítích se strhla bouře názorů, zda Kim Kardashian oslavuje přirozenost ženského těla a bourá tabu kůže bez jediného chloupku, či naopak posiluje nerealistické ideály krásy a tlak na „dokonalé“ tělo. Marketingový tým SKIMS však slaví úspěch, tanga s umělým ochlupením byla během pár dnů vyprodaná. 

    Historie elegance opět září. Pillbox hat slaví návrat na módní scénu

    Nenápadný, a přesto neodolatelně působivý. Klobouk ve tvaru krabičky, ​​známý jako pillbox hat, je symbolem kultivovaného vkusu, překračujícího generace i trendy. Ztělesňuje jednoduchost povýšenou na umění, spojenou s autoritou a jemností, která se nikdy neztrácí v davu. Není jen proto jen ozdobou. Je vyjádřením postoje, odkazem éry půvabu a poctou ženské elegance.

    První Pink Ball oživil Londýn. British Museum sklízí kvůli akci kritiku

    Exkluzivní Pink Ball zbarvil dne 18. října prostory British Museum do všech odstínů růžové. Vůbec první gala večer v tamních prostorách kontrastoval s končící výstavou Ancient India: Living Traditions, jejímž tématem náboženských tradic se rovněž inspiroval. Svět luxusu tak vládl mezi historickými artefakty Londýna, což ovšem vyvolalo také značnou kritiku. 

    LVMH a UNESCO rozšiřují spolupráci. Tiffany & Co. hodlá chránit oceány

    Luxusní skupina LVMH prohlubuje partnerství s UNESCO. Společně hodlají pracovat na dalším pětiletém plánu, tentokrát s názvem For the Beauty of Life. Nově se k němu přidá rovněž šperkařský dům Tiffany & Co., jehož cílem bude podpořit ochranu oceánů. V srdci spolupráce stojí snaha vytvořit udržitelná řešení, jež podpoří především lokální komunity po celém světě.

    Maison Margiela otvírá brány Dubaje. V metropoli nabízí exkluzivní rezidence

    Legendární francouzská značka pokračuje v překračování módních hranic. Maison Margiela tentokrát svou jedinečnou estetiku neaplikoval na dechberoucí návrhy, ale luxusní apartmány. Módní dům odhalil první exkluzivní rezidence, které vybudoval na ostrově Palm Jumeirah v Dubaji. Přidal se tak ke skupině značek, jež redefinují podobu současného luxusního průmyslu.

    Stella McCartney zdolala další milník. Představila první plant-based peří

    Nedávný Pařížský týden módy zažil důležitý debut. Na tamní přehlídková mola dorazily první návrhy z plant-based peří. Na svědomí je má britská návrhářka Stella McCartney, proslulá svým udržitelným a ekologickým přístupem. Inovativní materiál FEVVERS přitom nemá sloužit jako přesná napodobenina peří, jeho cílem je vytvořit podobnou, avšak jedinečnou estetiku.

    Julian Klausner se činí. Rozvíjí populární pánské tenisky Dries Van Noten

    Dries Van Noten vždy oblékal svět do poezie textilních kontrastů. Když ale na konci své kariéry představil nízké semišové tenisky, přidal ke svému odkazu nečekanou kapitolu. Precizní, civilní a zcela současnou podobu pánských bot. Ty se staly jeho tichým podpisem, který rezonoval i po jeho odchodu. Tento příběh nyní pokračuje pod vedením návrháře Juliana Klausner.

    Z holky od vedle je showgirl. Taylor Swift se novými outfity staví mezi legendy

    Už dlouho víme, že značka jménem Taylor Swift obsahuje mnohem víc než jen písničky s chytlavými refrény a chytrými texty. Nové album The Life of a Showgirl ukazuje umělkyni šťastně zamilovanou a pevně usazenou ve světě showbyznysu. Populární zpěvačka si skrze něj nejen hudebním, ale především módním jazykem a za pomocí promyšlené stylizace říká o pozici mezi opravdovými legendami.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―