Čím dál více filmových studií v posledních měsících oznamuje nečekané pokračování známých a ikonických snímků. Zvedající počet takzvaných sequels tak napovídá, že se na filmové scéně zrodil nový trend. Jedná se o lenost a krizi kreativity, nebo se diváci dobrovolně a s radostí upínají k tomu, co už znají?
Snad žádného milovníka módy nenechala chladným zpráva o natáčení druhého dílu ikonického filmu Ďábel nosí Pradu. To ovšem neznamená, že všechny z nich oznámení o pokračování snímku, představujícího herečky Anne Hathaway, Meryl Streep a Emily Blunt, potěšilo. Naopak, vyvolalo poměrně rozporuplné reakce. Někteří se na takzvanou sequel těší, jiní se obávají toho, že dědictví známého filmu pošpiní.
Zdroj: Profimedia
Takové dilema by se dalo aplikovat na veškeré další snímky, které mají za úkol rozšiřovat filmový svět, který všichni tak dobře známe. Nezáleží přitom na tom, zda se jedná o sci-fi svět snímku Avatar, pohádkovou atmosféru Polárního expresu nebo dnes už kultovní humor filmu Protivné sprosté holky či Pravá blondýnka. Pokračování každého z klasických filmů totiž představuje jistý risk, který se většinou spíše nevyplácí.
Hollywood’s relience on sequels at the box office has grown over the years. 31 of the top 50 movies from the last 5 years were sequels. Will this trend last? #dataisbeautiful pic.twitter.com/hD3LpkrkBH
— Eric Hansen📈⛪⛷💻🎻 (@ehansen9) July 17, 2024
Filmové statistiky však ukazují, že sequels slaví čím dál větší úspěch. To, že diváci na pokračování do kin zajdou ovšem ještě neznamená, že ho schvalují. Možná jsou jen příliš zvědaví na to, kam se jejich oblíbený filmový svět posunul. Na natáčení dalších dílů není nic špatného, některé snímky jsou konec konců vytvořené na základě dlouhé série knih. Otázkou je, zda nám trend neprozrazuje něco o nás samotných.
Vinu lze hledat na obou stranách. Může za sequels divák, nebo tvůrce?
Objevují se totiž spekulace o tom, že točení dalších a dalších pokračování naznačuje úpad kreativity. Kořeny takového propadu pak kritici sequels vidí především v moderních technologiích a sociálních sítích. Filmovým tvůrcům už se ve světě, kde největší úspěch nakonec stejně sklidí několika minutové video, nechtějí vymýšlet „nové příběhy“. A tak se vracejí k těm osvědčeným, u kterého se nedostatku zájmu nemusí bát.
@cinema.joe #fyp #foryou #movies ♬ original sound – Cinema.Joe
Další teorie ovšem „vinu“ klade na stranu diváka. Dle ní totiž v současném světě trpí jakousi sociální úzkostí. V prostředí, které je čím dál více nestále, ať už ze stránky politické, environmentální nebo ekonomické, totiž touží po něčem známém. A tak si s radostí koupí lístek na snímek, připomínající období, kdy „bylo vše při starém“. Ať už je to jakkoli, naši redakci v první řadě na Ďábel nosí Pradu 2 zcela jistě potkáte.
Zdroje: Verdict, Screen Rant, Variety, X, TikTok