Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Když Iris van Herpen otevřela svou kolekci Sympoiesis na Paris Haute Couture Week podmanivým živým lookem, svět módy se na chvíli zastavil. Před publikem se vynořila modelka oděná do bioluminiscenčního zázraku tvořeného 125 miliony řas, které reagují na světlo a teplotu. Výsledkem není pouhý oděv, ale živoucí organismus.

    V době, kdy většina módních domů hledá inovace skrze digitální technologie, módní dům Iris van Herpen pěstuje šaty v nádržích. Bioluminiscenční model ze 125 milionů řas, představený na posledním Pařížském haute couture týdnu módy, musí totiž žít ve speciálních akváriích. Řasy potřebují až osm hodin spánku, osm hodin světla a stálé prostředí, aby přežily.

    Místo luxusního šatníku tak dostávají vlastní skleněné komory s řízeným klimatem, kde se voda vlní jako v hlubinách dalekého oceánu. Nejde tedy jen o předmět k běžnému nošení, ale o skutečný živý artefakt, který připomíná spíše jedinečný galerijní exponát než tradiční couture model.

    Historicky první bioluminiscenční šaty. Iris van Herpen spojuje módu s přírodou

    Symbióza člověka a mikroskopického života je doslova biologická inovace. Nový jazyk módy, který nezavrhuje přírodu, ale začleňuje ji do samotného střihu. Značka Iris van Herpen na poslední show spojila síly rovněž s umělcem Nickem Verstand, jenž kolem jedné z modelek vytvořil světelnou skulpturu pulzující jako oceánské proudy. Model otevíral show a byl nezapomenutelný.

    Výsledná atmosféra show tak připomínala dechberoucí podvodní balet. Choreografie, zvuková kulisa, dokonce i vůně od Francise Kurkdjian se spojily do smyslného zážitku, kde látky pluly prostorem jako medúzy v hlubinách.

    Každý z 18 looků kolekce působil jako samostatný ekosystém. Šaty inspirované biologickou nesmrtelností medúz kombinovaly látku s karbonovými výztužemi, zatímco jiné modely vznikly z fermentovaného biovlákna, evokující korálové útesy i chapadla hlubinných tvorů. Spolupráce s umělcem Caseym Curran vyústila v kinetickou kreaci, jejíž kostrovitá silueta se hýbala jako živoucí reliéf.

    Zdroj: Iris van Herpen

    Módní dům se inspiroval filmem Ocean Davida Attenborough a vzkazuje, že právě biodesign by mohl být odpovědí na ekologickou krizi. „Nejde jen o to být inspirován přírodou. Je na čase s ní konečně začít tvořit,“ prohlásila o nedávné řadě designérka. Živé šaty z řas tak připomínají, že skutečný luxus budoucnosti nebude stát na výjimečnosti materiálu, ale na naší schopnosti žít v rovnováze.

    Zdroje: YouTube, Instagram, WWD, Dezeen, New York Times

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    ― Reklama ―

    Zrozeno z moře, poháněno světlem. Iris van Herpen oživila haute couture

    Když Iris van Herpen otevřela svou kolekci Sympoiesis na Paris Haute Couture Week podmanivým živým lookem, svět módy se na chvíli zastavil. Před publikem se vynořila modelka oděná do bioluminiscenčního zázraku tvořeného 125 miliony řas, které reagují na světlo a teplotu. Výsledkem není pouhý oděv, ale živoucí organismus.

    - Reklama -

    V době, kdy většina módních domů hledá inovace skrze digitální technologie, módní dům Iris van Herpen pěstuje šaty v nádržích. Bioluminiscenční model ze 125 milionů řas, představený na posledním Pařížském haute couture týdnu módy, musí totiž žít ve speciálních akváriích. Řasy potřebují až osm hodin spánku, osm hodin světla a stálé prostředí, aby přežily.

    Místo luxusního šatníku tak dostávají vlastní skleněné komory s řízeným klimatem, kde se voda vlní jako v hlubinách dalekého oceánu. Nejde tedy jen o předmět k běžnému nošení, ale o skutečný živý artefakt, který připomíná spíše jedinečný galerijní exponát než tradiční couture model.

    Historicky první bioluminiscenční šaty. Iris van Herpen spojuje módu s přírodou

    Symbióza člověka a mikroskopického života je doslova biologická inovace. Nový jazyk módy, který nezavrhuje přírodu, ale začleňuje ji do samotného střihu. Značka Iris van Herpen na poslední show spojila síly rovněž s umělcem Nickem Verstand, jenž kolem jedné z modelek vytvořil světelnou skulpturu pulzující jako oceánské proudy. Model otevíral show a byl nezapomenutelný.

    - Reklama -

    Výsledná atmosféra show tak připomínala dechberoucí podvodní balet. Choreografie, zvuková kulisa, dokonce i vůně od Francise Kurkdjian se spojily do smyslného zážitku, kde látky pluly prostorem jako medúzy v hlubinách.

    Každý z 18 looků kolekce působil jako samostatný ekosystém. Šaty inspirované biologickou nesmrtelností medúz kombinovaly látku s karbonovými výztužemi, zatímco jiné modely vznikly z fermentovaného biovlákna, evokující korálové útesy i chapadla hlubinných tvorů. Spolupráce s umělcem Caseym Curran vyústila v kinetickou kreaci, jejíž kostrovitá silueta se hýbala jako živoucí reliéf.

    Zdroj: Iris van Herpen

    Módní dům se inspiroval filmem Ocean Davida Attenborough a vzkazuje, že právě biodesign by mohl být odpovědí na ekologickou krizi. „Nejde jen o to být inspirován přírodou. Je na čase s ní konečně začít tvořit,“ prohlásila o nedávné řadě designérka. Živé šaty z řas tak připomínají, že skutečný luxus budoucnosti nebude stát na výjimečnosti materiálu, ale na naší schopnosti žít v rovnováze.

    Zdroje: YouTube, Instagram, WWD, Dezeen, New York Times

    ― Reklama ―

    Once upon a time. Historické vědění ukrývají nejkrásnější knihovny světa

    Knihovny rozhodně nejsou jen tiché sály naplněné prachem. Na mnoha místech světa slouží jako ceněné svatostánky, ve kterých lidé v úžasu zaklánějí hlavy. Uvnitř klášterů, univerzit i jen samostatně stojící, knihovny patří mezi oblíbená turistická místa. Díky bohu si zatím u návštěvníků ponechávají zasloužený respekt a jejich atmosféra tak na vás může naplno dýchat.

    Od heroinu k Ozempicu. Cesty jak být chic se mění, tlak na štíhlost zůstává

    Propadlé lícní kosti, dětsky útlé paže, špičatá kolena. Herečky a modelky to často maskují, ale proměny jejich siluet z posledních let jasně ukazují, že žijeme v éře Ozempic chic. Můžeme si namlouvat, že tentokrát je za hubnutím medicína v podobě léku potlačujícího chuť k jídlu. Ve skutečnosti jsme esteticky, ale i filozoficky mnohem blíž zatracované éře heroin chic, než jsme si možná ochotní připustit.

    OECD brojí proti Shein. Fast fashion gigant porušuje její směrnice

    Zástupci Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj zveřejnili výsledky investigace značky Shein. Dle reportu nedodržuje čínský fast fashion gigant stanovené směrnice pro nadnárodní společnosti, týkající se lidských práv, ochrany životního prostředí a spravedlivých platů. Mezivládní organizace zahájila průzkum po stížnosti dvou francouzských poslanců.

    Victoria Beckham dorazila na Netflix. Nový dokument odkrývá hvězdnou oponu

    Streamovací služba Netflix přivítala ve čtvrtek nový hvězdný dokument. V jeho středu stojí bývalá zpěvačka a úspěšná návrhářka Victoria Beckham. Třídílný seriál slibuje odkrytí její nelehké cesty na vrchol módního průmyslu, kam se jen tak někdo nepodívá. Součástí příběhu jsou nejen archivní záběry, ale také rozhovory s předními osobnostmi módní scény.

    Další trend na obzoru. Příští jaro povládnou harémové kalhoty

    Dosavadní přehlídky světových týdnů módy promluvily jasně. Harémové kalhoty hodlají definovat nadcházející jaro i léto. Na módní mola dorazily v moderní podobě, pohrávající si s různorodými styly a materiály. Jejich kouzlo spočívá ve variabilitě, perfektně je doplní volný svetr, nadčasová košile i vypasovaná kožená bunda. Stačí vybrat, po čem váš šatník touží.

    Generace Alpha má svou skin care. Stojí za ní poradci Rhode a třináctiletá slečna

    Generace Alpha pomalu roste. Důkazem je trh, který neúprosně začíná cílit na zákazníky narozené roku 2013 a později. Skin care brandy nezahálí a již v říjnu se objeví čerstvý hráč. Yes Day vytvořila třináctiletá Coco Granderson a míří vysoko. Není divu, za vývojem produktů stojí externí poradce pro populární značku Rhode, založenou Hailey Bieber.

    Newyorská luxusní scéna vítá nováčka. Ohromí restaurace Seahorse

    Luxusní gastronomická mapa New Yorku má dlouho očekávaného nováčka. Úspěšný restauratér John McDonald otevřel po více než třech letech příprav restauraci Seahorse, nacházející se na Union Square v čerstvě opraveném W Hotel. Hosty láká na minimalistické pokrmy plné ryb a mořských plodů, ale také promyšlené drinky a dechberoucí interiér.

    Žít jako v pohádce. Evropské hrady a zámky nabízí luxusní ubytování pro náročné

    Stát se královnou či králem bylo zbožným přáním nejednoho dítěte. Hrad s velkou bránou a rozlehlé zámecké sály evokují bohatství a kouzelný život. Naštěstí, dospělí mají své možnosti. Vydejte se na luxusní dovolenou a vyzkoušejte si, jaké to je bydlet v podobném panství. Budete se cítit jako v pohádce, a navíc o vás bude královsky postaráno.

    Pánské parfémy sezóny překvapí. Rozvoní citrusy i luxusní koňak

    Podzim kromě nových módních inspirací přináší i parfémové novinky a dlouho očekávané twisty zajetých klasik. Nejen dámy, ale také pánové se mají na co těšit. Letošní vůně se drží dřevitých a jantarových tónů, často ale s překvapivým závěrem. Ať se jedná o citrus, nebo koňak, jisté je, že si muži vyberou svého favorita jak do kanceláře, tak na formální večeři.

    Lovkyně démonů a diváků. K-popový zázrak ovládl Netflix, hitparády i módu

    K-pop: Lovkyně démonů je nejsledovanějším filmem v historii Netflixu. Animovaný snímek, který na první pohled cílí hlavně na děti a dospívající, překročil očekávání. Za tři měsíce od premiéry nasbíral přes 210 milionů zhlédnutí a soundtrack se stal globálním hitem. Jeho úspěch boří kulturní a generační hranice. Co je na něm tedy tak přitažlivé?

    Paříž pohltila móda. Na řadu přišel Mugler, Schiaparelli i Rick Owens

    Týden módy v Paříži pokračuje a spolu s ním nastupují na scénu kolekce pro jaro a léto 2026. Čerstvou vizi představil mimo jiné nový kreativní ředitel Mugler, Miguel Castro Freitas. Navzdory tomu, že na sebe pozornost módního světa strhávají hlavně očekávané debuty, však úspěšné řady odhalily rovněž značky Schiaparelli a Rick Owens.

    Po stopách ikon: Alessandro Michele vdechl módě fantazii

    Alessandro Michele představuje fascinující spojení intelektu a extravagance. Římský rodák s duší sběratele příběhů vdechl Gucci svěžest, jež se zapsala do dějin módní scény a nyní formuje novou éru u Valentino. Jeho vize překračují rámec trendů a proměňují značky v poetické prostory, kde se mísí filosofie, romantika a nečekaná svoboda.

    Ferragamo jako óda na Harlem. Značka postavila řadu na Lole Todd

    Maximilian Davis rozvinul pro Ferragamo atmosféru, která dýchá energií jazzového věku a zároveň přetváří jeho vizuální jazyk do moderny. V sále s měkkým kobercem se tak rozehrála scéna, kde se třpyt střídal s architekturou střihů a světlo sklouzávalo po texturách jako po notách. Řada fungovala jako rytmická báseň, v níž každý look zastával vlastní verš. Připomněla, jak se dá tradice umně přepsat do nového vyprávění.

    Dries Van Noten přepisuje léto. Nová kolekce pluje na vlnách

    Paříž zažila okamžik, kdy se móda přetavila ve výbuch barev. Julian Klausner proměnil přehlídku Dries Van Noten v dramatický obraz, který evokoval energii oceánu. Diváci nevnímali jen šaty, kabáty či topy. Cítili módní rytmus, jenž proudil celým sálem. Každý tón hudby, každý krok modelky a každý střih oděvu se spojily do jediné vizuální hry.

    TikTok highlights: Virální trend učí, že život není jen o práci

    Uživatele sociální sítě TikTok pohltil nový trend. Virální "5 to 9 routine" videa odhalují denní režim jejich tvůrců, kteří se snaží využít čas mimo práci na maximum. Většinou to znamená, že vstávají v pět hodin ráno a až do devíti hodin, kdy začínají pracovat, posilují, meditují nebo chodí na procházky. Jedná se však o estetickou inspiraci, nebo další druh tlaku?

    Bottega Veneta SS26. Milán naservíroval další mistrovský debut

    Na molech Milána se rozehrála další nová módní kapitola, která přitáhla pozornost od prvního okamžiku. V tom nejlepším slova smyslu. Značka Bottega Veneta představila svou vizi pro jaro a léto 2026, a to pod debutovou taktovkou Louise Trotter. Atmosféra přehlídky spojila hutné řemeslo s křehkostí pohybu a přetavila je v obrazy, jež se zapisují do paměti. Publikum sledovalo přenádherný proud barev, textur a tvarů.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―