Když Iris van Herpen otevřela svou kolekci Sympoiesis na Paris Haute Couture Week podmanivým živým lookem, svět módy se na chvíli zastavil. Před publikem se vynořila modelka oděná do bioluminiscenčního zázraku tvořeného 125 miliony řas, které reagují na světlo a teplotu. Výsledkem není pouhý oděv, ale živoucí organismus.
V době, kdy většina módních domů hledá inovace skrze digitální technologie, módní dům Iris van Herpen pěstuje šaty v nádržích. Bioluminiscenční model ze 125 milionů řas, představený na posledním Pařížském haute couture týdnu módy, musí totiž žít ve speciálních akváriích. Řasy potřebují až osm hodin spánku, osm hodin světla a stálé prostředí, aby přežily.
Místo luxusního šatníku tak dostávají vlastní skleněné komory s řízeným klimatem, kde se voda vlní jako v hlubinách dalekého oceánu. Nejde tedy jen o předmět k běžnému nošení, ale o skutečný živý artefakt, který připomíná spíše jedinečný galerijní exponát než tradiční couture model.
Historicky první bioluminiscenční šaty. Iris van Herpen spojuje módu s přírodou
Symbióza člověka a mikroskopického života je doslova biologická inovace. Nový jazyk módy, který nezavrhuje přírodu, ale začleňuje ji do samotného střihu. Značka Iris van Herpen na poslední show spojila síly rovněž s umělcem Nickem Verstand, jenž kolem jedné z modelek vytvořil světelnou skulpturu pulzující jako oceánské proudy. Model otevíral show a byl nezapomenutelný.
Výsledná atmosféra show tak připomínala dechberoucí podvodní balet. Choreografie, zvuková kulisa, dokonce i vůně od Francise Kurkdjian se spojily do smyslného zážitku, kde látky pluly prostorem jako medúzy v hlubinách.
Každý z 18 looků kolekce působil jako samostatný ekosystém. Šaty inspirované biologickou nesmrtelností medúz kombinovaly látku s karbonovými výztužemi, zatímco jiné modely vznikly z fermentovaného biovlákna, evokující korálové útesy i chapadla hlubinných tvorů. Spolupráce s umělcem Caseym Curran vyústila v kinetickou kreaci, jejíž kostrovitá silueta se hýbala jako živoucí reliéf.




Zdroj: Iris van Herpen
Módní dům se inspiroval filmem Ocean Davida Attenborough a vzkazuje, že právě biodesign by mohl být odpovědí na ekologickou krizi. „Nejde jen o to být inspirován přírodou. Je na čase s ní konečně začít tvořit,“ prohlásila o nedávné řadě designérka. Živé šaty z řas tak připomínají, že skutečný luxus budoucnosti nebude stát na výjimečnosti materiálu, ale na naší schopnosti žít v rovnováze.
Zdroje: YouTube, Instagram, WWD, Dezeen, New York Times