V Paříži se opět odehrála jedna z nejočekávanějších přehlídek každé sezóny. Daniel Roseberry odhalil kolekci Schiaparelli SS26 a potvrdil, že značka dál určuje tón současného umění na úrovni luxusu. V sále Centre Pompidou vládl klid, jenž se v módě objeví jen zřídka. Jak jsme u módního domu zvyklí, každý model dokazoval, že přesnost a vize jsou klíčovým prvkem krejčovského umu. Přehlídka působila jako pomyslná módní studie, nikoliv jako tradiční runway.
Daniel Roseberry podle svých slov vytvořil svou nejnovější přehlídku jako výzkum trvanlivosti krásy. V době, kdy módní vize mizí rychleji než každodenní myšlenky, nabídl zpomalení. Vše se soustředilo na texturu, střih a pohyb. Žádný vizuální hluk, jen intenzivní koncentrace na ultra kvalitně ušitá mistrovská díla. Atmosféra připomínala galerijní fascinaci, v níž každý detail mění podstatu vysoké krejčoviny. Kolekce Schiaparelli SS26 zněla jako úvaha o módě, která má paměť a těží pouze ze své, ničím neovlivněné vize.
Módní dům Schiaparelli dělá to, co umí nejlépe. Předvádí doslova to nejlepší
Na mole se objevily tvary s přesností sochařského umění. Ramena měla geometrii architektury, pasy kopírovaly linii světla. Paleta černé, bílé a karmínové vytvořila rytmus, který držel pozornost od prvního do posledního výstupu. Vše působilo vyváženě, promyšleně. Wow-efektové prvky fungovaly jako organická součást kolekce, nikoliv jako lapač senzacechtivých pohledů. Kolekce s názvem Tanečník v temnotě nabízela sílu v koncentraci, ne v přebytku.


Zdroj: Schiaparelli
Daniel Roseberry, jako by se postavil do role návrháře, ale i pozorovatele přehlídky zároveň. Zaměřil svůj pohled na podstatu řemesla, na to, jak látka reaguje na tělo a jak střih určuje postoj. Nikoliv jen samotného nositele, ale především jeho módního uvědomění. Vše působilo kontrolovaně, přesto jako vždy živě. Ramenní linie vyvolávaly napětí, sukně se pohybovaly s přesností choreografie. Estetika přísnosti dostala nečekaně smyslný tón a díky tomu vizuální fascinaci.


Zdroj: Schiaparelli
Trompe l’oeil úplety navazovaly na zakladatelčinu tradici iluze, tentokrát ve třech odstínech, jež připomínaly kresbu tužkou. Působily jako skici oživené pohybem, s jistým humorem i precizností. Každý steh nesl charakter ruky, která ví, kam přesně míří. Letošní sezóna ukázala Schiaparelli v dokonale vyvážené poloze. Kolekce SS26 si uchovává sochařskou preciznost a mistrovský rukopis Daniela Roseberry, zároveň působí přístupněji než kdy dřív. Každý model odráží sílu couture, jež dokáže žít i mimo molo.


Zdroj: Schiaparelli
Mistrovskou práci podtrhly doplňky. Tentokrát v té nejnositelnější verzi
Doplňky měly opět sochařský charakter. Kabelky získaly měkké objemy, boty připomínaly studie tvaru a materiálu. Kov, kůže, sklo. To vše působilo jako objekty, které by mohly stát na výstavním podstavci. Přesto zůstaly nositelné, přirozené a přesné. Každý kus měl funkci i názor, žádná věc nebyla dekorací, k čemuž módní dům Schiaparelli často sklouzává. Samozřejmě v tom nejlepším slova smyslu.
Kolekce ve výsledku vyprávěla o disciplíně, která se nebojí citu. O oděvu, jenž umí být architekturou i gestem. Roseberry představil módu, jež se hýbe mezi racionálním a intuitivním, mezi ateliérem a červeným kobercem. Každý model působil jako odpověď na otázku, proč má smysl tvořit věci, troufáme si říct, s přemrštěnou váhou. Ale ani zářící módní dům Schiaparelli se neobešel bez třpytu celebrit.


Zdroj: Schiaparelli
Závěr přehlídky patřil Kendall Jenner. V černém tylu posetém tečkami z kozí srsti se proměnila v pohyblivý surrealistický obraz. Rukavice s dlouhými nehty, náušnice připomínající kámen a sandálky s páskem vytvořily kontrast mezi křehkostí a přesností. Její chůze uzavřela show s elegancí, která se nevnucuje, ale pozornost na sebe přitahuje již z podstaty samotného oděvu. Publikum podle webu NSS Magazine zůstalo v naprostém tichu, přesně tak, jak si to podle nás Roseberry přál.
Zdroje: NSS Magazine, Design Scene, 10 Magazine, Instagram