Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Umělá inteligence vtrhla do fashion průmyslu jako velká voda a začala ho zásadně měnit. Velké i menší značky hledají cesty, jak AI co nejlépe využívat ve svůj prospěch. Ukazuje se, že se jedná nejen o cestu k větší efektivitě, ale také způsob jak být společensky zodpovědnější. Zákazníci tak získají spoustu výhod, například snadnější on-line nakupování.

    První reakcí na ofenzivu AI v kreativních odvětvích byl strach. Nesebere umělá inteligence práci nadaným umělcům už jen proto, že její fantazie je bez hranic, a navíc dokáže „vyplivnout“ desítky řešení prakticky okamžitě? Nebudou návrháři zbyteční? Letošní rok ukazuje, že žádnou pohromu podobného typu očekávat nemusíme. AI se stala užitečným pomocníkem v denním chodu módních značek.

    Umělá inteligence dokáže předpovědět trendy. Navíc výrazně zkrátí kreativní proces

    Značky využívají AI k usnadnění procesů navrhování. Na základě zadaných podnětů tak vygenerují obrázky oblečení, které vizualizují různé materiály a vzory. Návrháři tak okamžitě vidí, co s čím ladí a jak může vypadat reálný výsledek. Šetří tím čas i energii, brainstorming a porady tak mohou být o poznání kratší. Práce na kreativní zakázce je přitom jasně rozdělená.

    Zdroj: AI Fashion Week, Maria Vinagre, Barbara Fumarola

    Umělá inteligence dokáže navíc rychle zpracovávat rozsáhlé soubory dat, na základě jejich analýzy identifikovat nové trendy a následně navrhovat inovativní prvky designu. Samotní umělci pak přinášejí hloubku v podobě emoční inteligence, kulturního povědomí a porozumění lidské zkušenosti. Ukázkou, jak může kreativita podpořená AI vypadat, byl už druhý ročník AI Fashion Weeku.

    Zisky módního průmyslu se zřejmě zvýší. Omezení nadprodukce uleví planetě

    Ukazuje se navíc, že módní průmysl může díky AI vydělávat více. Zároveň ale zvládne snižovat negativní dopady na životní prostředí, které bývají častým terčem kritiky. Už je to i vyčísleno, poradenská společnost McKinsey loni předpověděla, že umělá inteligence by mohla v příštích třech až pěti letech zvýšit provozní zisky módního a luxusního sektoru o 150 až 275 miliard dolarů.

    Díky lepšímu predikování trendů a upravení dodavatelského řetězce, k čemuž značky AI rovněž využívají, se totiž dá výrazně snížit jinak škodlivá nadprodukce. Zjednodušeně řečeno, móda má díky novým technologiím nastartováno k tomu, aby lépe odpovídala zákaznickému očekávání. Odborníci předpovídají, že na skládce skončí méně nikým nechtěného oblečení.

    Spokojenější zákazník vrací méně zboží. AI umí poradit s barvou i střihem

    K větší zákaznické spokojenosti, a tím pádem menšímu plýtvání, mají přispět i nástroje založené na AI určené přímo zákazníkům. Existují virtuální stylisté, kteří poradí, jaké barvy jdou nejlépe k pleti daného zákazníka. Jiní se věnují hledání vhodných střihů nebo na základě zadaných mír dodají seznam značek, jež dotyčnému dokonale sednou. To všechno by mělo vést k efektivnějšímu on-line nakupování bez nadměrného vracení nepadnoucího zboží.

    Zdroje: BBC, Financial Times, Guardian, Built it, Premiere Vision, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Lucie Vavriková
    Lucie Vavrikováhttps://fashionup.cz/
    Lucie se ve svých textech věnuje módním jevům s analytickým přesahem, zkoumá estetiku aktuálních trendů, jejich symboliku i společenské souvislosti. Sleduje přehlídky, červené koberce i kostýmy v seriálech, ale nejvíc ji zajímá, co nám móda říká o světě, ve kterém žijeme. Je vystudovaná novinářka, začínala ve zpravodajské redakci, věnovala se zejména zdravotnickým a sociálním tématům.

    ― Reklama ―

    Foto:Pexels

    Umělá inteligence mění módní byznys. Podporuje kreativitu a snižuje plýtvání

    Umělá inteligence vtrhla do fashion průmyslu jako velká voda a začala ho zásadně měnit. Velké i menší značky hledají cesty, jak AI co nejlépe využívat ve svůj prospěch. Ukazuje se, že se jedná nejen o cestu k větší efektivitě, ale také způsob jak být společensky zodpovědnější. Zákazníci tak získají spoustu výhod, například snadnější on-line nakupování.

    - Reklama -

    První reakcí na ofenzivu AI v kreativních odvětvích byl strach. Nesebere umělá inteligence práci nadaným umělcům už jen proto, že její fantazie je bez hranic, a navíc dokáže „vyplivnout“ desítky řešení prakticky okamžitě? Nebudou návrháři zbyteční? Letošní rok ukazuje, že žádnou pohromu podobného typu očekávat nemusíme. AI se stala užitečným pomocníkem v denním chodu módních značek.

    Umělá inteligence dokáže předpovědět trendy. Navíc výrazně zkrátí kreativní proces

    Značky využívají AI k usnadnění procesů navrhování. Na základě zadaných podnětů tak vygenerují obrázky oblečení, které vizualizují různé materiály a vzory. Návrháři tak okamžitě vidí, co s čím ladí a jak může vypadat reálný výsledek. Šetří tím čas i energii, brainstorming a porady tak mohou být o poznání kratší. Práce na kreativní zakázce je přitom jasně rozdělená.

    Zdroj: AI Fashion Week, Maria Vinagre, Barbara Fumarola

    - Reklama -

    Umělá inteligence dokáže navíc rychle zpracovávat rozsáhlé soubory dat, na základě jejich analýzy identifikovat nové trendy a následně navrhovat inovativní prvky designu. Samotní umělci pak přinášejí hloubku v podobě emoční inteligence, kulturního povědomí a porozumění lidské zkušenosti. Ukázkou, jak může kreativita podpořená AI vypadat, byl už druhý ročník AI Fashion Weeku.

    Zisky módního průmyslu se zřejmě zvýší. Omezení nadprodukce uleví planetě

    Ukazuje se navíc, že módní průmysl může díky AI vydělávat více. Zároveň ale zvládne snižovat negativní dopady na životní prostředí, které bývají častým terčem kritiky. Už je to i vyčísleno, poradenská společnost McKinsey loni předpověděla, že umělá inteligence by mohla v příštích třech až pěti letech zvýšit provozní zisky módního a luxusního sektoru o 150 až 275 miliard dolarů.

    Díky lepšímu predikování trendů a upravení dodavatelského řetězce, k čemuž značky AI rovněž využívají, se totiž dá výrazně snížit jinak škodlivá nadprodukce. Zjednodušeně řečeno, móda má díky novým technologiím nastartováno k tomu, aby lépe odpovídala zákaznickému očekávání. Odborníci předpovídají, že na skládce skončí méně nikým nechtěného oblečení.

    Spokojenější zákazník vrací méně zboží. AI umí poradit s barvou i střihem

    K větší zákaznické spokojenosti, a tím pádem menšímu plýtvání, mají přispět i nástroje založené na AI určené přímo zákazníkům. Existují virtuální stylisté, kteří poradí, jaké barvy jdou nejlépe k pleti daného zákazníka. Jiní se věnují hledání vhodných střihů nebo na základě zadaných mír dodají seznam značek, jež dotyčnému dokonale sednou. To všechno by mělo vést k efektivnějšímu on-line nakupování bez nadměrného vracení nepadnoucího zboží.

    Zdroje: BBC, Financial Times, Guardian, Built it, Premiere Vision, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    Po stopách ikon: Nadia Lee Cohen udává směr moderní „fotce“

    Britská fotografka a umělkyně Nadia Lee Cohen patří k nejvýraznějším vizuálním hlasům současnosti. Narodila se v Essexu, ale po studiích přesídlila do Los Angeles, kde našla svůj ikonický rukopis. Její práce se vyznačuje sytými barvami, filmovou estetikou a atmosférou, jež osciluje mezi glamour a absurditou. Pokud dnes někdo udává tón toho, jak vypadá vizuální jazyk módy a popkultury, je to právě Nadia Lee Cohen. 

    Móda jako kronika. Podzimní MBPFW rozehrál dialog mezi minulostí a současností

    Začátek září tradičně přinesl podzimní edici Mercedes-Benz Prague Fashion Week (MBPFW). Za tři rušné dny se v holešovickém klubu SaSaZu představila řada značek a tvůrců, mezi nimiž nechyběli nováčci, stálice ani ti, kteří se na scénu vrátili po několika sezónách. Z kolekcí sálala odvážná práce s vlastní i cizí identitou a ženskostí, přičemž mnoho návrhářů se rozhodlo překlopit historické odkazy do současných forem.

    TikTok highlights: Výzva Great Lock In zachrání zbytek vašeho roku

    S rychle se ochlazujícím počasím přichází i známý plíživý pocit, jenž jde tradičně ruku v ruce s končícím rokem. Nastává čas na paniku z nedokončených projektů, nesplněných cílů a nepřečtených knih. Do cesty nepříjemnému stavu se však letos postavil trend s názvem Great Lock In. Uživatelé TikToku za pomocí něj hodlají ukončit rok s vysněnou hrdostí.

    New York rozproudil módní kolotoč. Týden módy je v plném proudu

    Září představuje jeden z nejrušnějších měsíců módní scény. Kolotoč očekávaných fashion weeků odstartoval minulý týden New York. Své kolekce tak stihly představit módní domy jako Calvin Klein, Prabal Gurung, Khaite, Anna Sui nebo Altuzarra. Společně tak reagují na současné politické dění, DNA vlastních návrhů či potřeby moderní ženy.

    Pánská obuv si pohrává s kontrastem. Paříž diktuje podzimní footwear

    Pánská obuv na Pařížském týdnu módy pro podzim a zimu 2025 působila jako nejpřímější indikátor současných trendů. Z přehlídek i showroomů totiž vzešly modely, které pracují s jasnými kontrasty. Těšit se můžeme na sportovní základ převedený do luxusu, klasiku přeformátovanou do experimentu nebo minimalistické tvary postavené proti maximalismu.

    Gentle Monster boduje. Perfektní kampaně doplňuje příkladový marketing

    Gentle Monster patří mezi značky, které proměnily způsob, jakým móda komunikuje se svými zákazníky. Z korejského výrobce brýlí se stal kulturní hráč, jenž dokáže spojit architekturu, umění a marketing do jednoho dokonalého celku. Každá kolekce působí jako kapitola příběhu, který se odehrává v digitálních kampaních, ale i ve fyzickém prostoru.

    TikTok radí, jak zachránit den. Nový trend klade důraz na maličkosti

    Sociální síť TikTok přichází s dalším trendem, který slibuje pohodovější běžné dny. Koncept s názvem "Save the Day", tedy "Zachraň den" radí, jak překonat hodiny naplněné pouze prací a neztratit u toho sám sebe. Klíčem k vyrovnanější náladě jsou dle něj drobné aktivity, které nás opět "ukotví". Může jít o čtení knížky, procházku nebo hovor s kamarádem.

    Rosalía oblékla Calvin Klein. Zpěvačka září v čerstvé kampani

    Módní dům Calvin Klein naverboval do své nejnovější kampaně další známou osobnost. Jeho ikonické spodní prádlo tentokrát v reklamě pro letošní podzim oblékla španělská zpěvačka Rosalía. Na fotografiích, o které se postarala fotografka Carlijn Jacobs, pózuje v kolekcích Icon Cotton Modal a Heritage Cotton, a to ve vaně, baggy džínách i s krajtou.

    Tokyo Fashion Week highlights. Týden módy se nesl v novém duchu

    Uplynulý Tokyo Fashion Week pro sezónu jaro/léto 2026 ukázal, že i po více než 20 letech dokáže překvapit. Organizátoři letos výrazně zredukovali počet přehlídek a znovu vsadili na fyzickou přítomnost. Tím se celá akce zpřehlednila, zintenzivnila a získala větší mezinárodní přesah. V centru dění nestála pouze estetika, ale rovněž otázka, jak reagovat na reálné japonské klima a jak vnést do módy lehkost.

    Jacquemus připíjí s Veuve Clicquot. Společně vzdávají hold silným ženám

    Francouzský módní dům Jacquemus a výrobce luxusního šampaňského Veuve Clicquot představují poetickou spolupráci. V jejím srdci leží limitovaná edice lahve La Grande Dame 2018 vintage a skulpturální chladicí set. Značky spojuje nejen láska pro tradici a řemeslo, ale i úcta k silným ženám. Obojí podtrhuje obliba žluté barvy symbolizující radost.

    M.A.C Cosmetics má novou tvář. Beauty značku zastoupí Doja Cat

    Zpěvačka Doja Cat odhalila novou beauty spolupráci. Na uplynulém předávání ocenění MTV Video Music Awards potvrdila, že se stala novou globální ambasadorkou společnosti M.A.C Cosmetics. Na červeném koberci totiž předvedla klasickou rudou rtěnku v odstínu Lady Danger. Přihlížející ovšem vzápětí překvapila, když si z ní s chutí ukousla.

    Po stopách módních ikon: Jak Marc Jacobs ztělesnil módní ironii

    Marc Jacobs patří mezi nejvlivnější tvůrce současné módy. Od 80. let až po současné přehlídky dokáže každé kolekci vtisknout vlastní výrazný cit, značnou ironii a pestrou odvahu. Jeho rukopis stojí na nečekaných kontrastech. Ať už mezi ulicí a haute couture, nebo popovou kulturou a tradicí. Právě díky tomu se stal ikonickým návrhářem, který se nebojí experimentovat s barevnou paletou i materiálovou extravagancí.

    Protest na Pařížské není na místě. Móda za nespokojenost mladých nemůže

    Skupina MayDay minulý týden v Pařížské ulici uspořádala protest proti luxusu. Její členové se oblékli do bílých kukel a trik tvořících nápis "useless". Odkazovali na to, že drahé oblečení odvádí pozornost od důležitějších hodnot. Argument však působí prázdně, protože pravá příčina tlaku na mladé lidi pramení odjinud. Luxusní butiky v tomto kontextu plní spíše roli kulisy, než aby představovaly zdroje problému.

    Na Větrné hůrce čeká nová adaptace. První ukázky rozdělují internet

    První útržky očekávané nové adaptace románu Na větrné hůrce vyvolaly v divácích rozporuplné reakce. Režisérka Emerald Fennell totiž pojala snímek ve svém klasickém stylu. Oproti předloze má tedy o dost více sexuální ráz. Fanoušky knihy pobouřily nejen odvážné záběry, ale také kontroverzní obsazení. To vše podtrhl soundtrack z dílny Charli XCX.

    Móda v kostce: Naomi Campbell tančí v Pucci a Tilda Swinton má vlastní výstavu

    Pucci naverboval supermodelku Naomi Campbell, která roztančila jeho podzimní řadu. Značka Boucheron zase za svou tvář zvolila herečku Daisy Edgar Jones. Eye Filmmuseum v Amsterdamu chystá výstavu o Tildě Swinton a La Galerie Dior pro změnu odhalí exhibici s Azzedine Alaïa Foundation. Stella McCartney pak spolupracuje s Jeffem Koons.

    Maximalismus pronikl i do interiérů. Na scénu vrací Art Deco

    Nedávný report platformy Pinterest potvrdil, že maximalismus ovládá rovněž trendy na poli interiérového designu. Odhalil totiž nárůst vyhledávání inspirace spojené se stylem Art Deco. Hluboké barvy, bohaté textury a symetrické tvary, to vše bude definovat podzimní domácnosti. Není přitom třeba velkých renovací, stačí jen pár jednoduchých úprav.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―