Více

    ― Reklama ―

    Královská akademie výtvarných umění v Antverpách je synonymem pro kreativitu, odvahu a revoluci v umění. Studoval ji dokonce i Vincent van Gogh, předtím, než se rozhodl vydat vlastní cestou. Nakonec se ovšem škola proslavila hlavně jako kolébka inovativní módy, která dala světu nespočet ikonických návrhářů, a hlavně slavnou Antverpskou šestku.

    Kolébka avantgardy. Tak je známá Královská akademie výtvarných umění v Antverpách (Royal Academy of Fine Arts Antwerp), která vznikla už v roce 1663. Patří tak mezi nejstarší umělecké školy v Evropě. Přezdívku získala v 60. letech minulého století, kdy se začal formovat její módní program. Studenti nejsou vedeni k tomu, aby slepě následovali standarty, právě naopak. Škola podporuje experimentování, individuální přístup a hledání nových forem vyjádření.

    Akademie dala světu Antverpskou šestku. Víte, kdo do ni patří?

    „The Antwerp Six“ je ve světě módy obrovský pojem. Skupina šesti absolventů akademie způsobila v 80. letech revoluci v chápání evropské módy. Walter Van Beirendonck, Ann Demeulemeester, Dries Van Noten, Dirk Van Saene, Dirk Bikkembergs a Marina Yee sdíleli avantgardní pohled na to, kam by se měla móda ubírat. V roce 1986 naložili své kolekce a vyrazili na Londýnský týden módy, kde si svět poprvé všiml jejich nekonvenčních, inovativních a provokativních modelů. Odtud se designéři katapultovali do světa vysoké módy.

    Antverpská akademie nepřivedla na výsluní jen Antverpskou šestku, ale i další ikonické návrháře. Jmenovat bychom mohli například návrháře Rafa Simons, který vedl módní domy Dior či Calvin Klein, nebo Demnu Gvasalia, současného kreativního ředitele Balenciaga. Studenti akademie se nezaměřují jen na estetiku, ale hlavně koncept, poselství a výpovědní hodnotu jednotlivých návrhů. A přesně to můžete vidět i v dnešních interpretacích jednotlivých designérů.

    Proč je akademie tak výjimečná? Roli hraje rozdílná pedagogika

    Tajemství úspěchu Královské akademie výtvarných umění v Antverpách spočívá v její pedagogice. Studenti jsou vedeni k tomu, aby rozvíjeli svou jedinečnost a nebáli se dělat chyby. Akademie je nesmírně selektivní. Ročně se na ni hlásí stovky uchazečů, ale jen hrstka má šanci projít náročnými přijímacími zkouškami. Kdo uspěje, má v podstatě otevřené dveře do světa high fashion.

    Zdroj: AP School Of Arts

    Antverpy nejsou jen kolébkou těch nejlepších módních mozků, ale také inspirativním městem plným umění, historie a moderní architektury. Pokud se zajímáte o módu, je to jednoznačně místo, které byste rozhodně měli navštívit A to nejen kvůli samotné akademii, ale i skvělým vintage butikům a galeriím.

    Každý rok se navíc v akademii koná market, kde si návštěvníci mohou zakoupit originální výtvory studentů ze všech uměleckých oborů. Móda zde hraje klíčovou roli a často se tam proto dají objevit jedinečné kousky budoucích hvězd módního průmyslu. Kromě oblečení ale najdete i ilustrace, šperky, grafické práce a další umělecké předměty, které dokonale odrážejí kreativního ducha akademie.

    Zdroje: Wikipedie, AP School Of Arts, The Seattle Times, YouTube, Instagram

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek je redaktorem a správcem sociálních sítí FashionUP. Ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější.

    ― Reklama ―

    Škola módních géniů. Královská akademie výtvarných umění dala světu Antverpskou šestku

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Královská akademie výtvarných umění v Antverpách je synonymem pro kreativitu, odvahu a revoluci v umění. Studoval ji dokonce i Vincent van Gogh, předtím, než se rozhodl vydat vlastní cestou. Nakonec se ovšem škola proslavila hlavně jako kolébka inovativní módy, která dala světu nespočet ikonických návrhářů, a hlavně slavnou Antverpskou šestku.

    - Reklama -

    Kolébka avantgardy. Tak je známá Královská akademie výtvarných umění v Antverpách (Royal Academy of Fine Arts Antwerp), která vznikla už v roce 1663. Patří tak mezi nejstarší umělecké školy v Evropě. Přezdívku získala v 60. letech minulého století, kdy se začal formovat její módní program. Studenti nejsou vedeni k tomu, aby slepě následovali standarty, právě naopak. Škola podporuje experimentování, individuální přístup a hledání nových forem vyjádření.

    Akademie dala světu Antverpskou šestku. Víte, kdo do ni patří?

    „The Antwerp Six“ je ve světě módy obrovský pojem. Skupina šesti absolventů akademie způsobila v 80. letech revoluci v chápání evropské módy. Walter Van Beirendonck, Ann Demeulemeester, Dries Van Noten, Dirk Van Saene, Dirk Bikkembergs a Marina Yee sdíleli avantgardní pohled na to, kam by se měla móda ubírat. V roce 1986 naložili své kolekce a vyrazili na Londýnský týden módy, kde si svět poprvé všiml jejich nekonvenčních, inovativních a provokativních modelů. Odtud se designéři katapultovali do světa vysoké módy.

    Antverpská akademie nepřivedla na výsluní jen Antverpskou šestku, ale i další ikonické návrháře. Jmenovat bychom mohli například návrháře Rafa Simons, který vedl módní domy Dior či Calvin Klein, nebo Demnu Gvasalia, současného kreativního ředitele Balenciaga. Studenti akademie se nezaměřují jen na estetiku, ale hlavně koncept, poselství a výpovědní hodnotu jednotlivých návrhů. A přesně to můžete vidět i v dnešních interpretacích jednotlivých designérů.

    - Reklama -

    Proč je akademie tak výjimečná? Roli hraje rozdílná pedagogika

    Tajemství úspěchu Královské akademie výtvarných umění v Antverpách spočívá v její pedagogice. Studenti jsou vedeni k tomu, aby rozvíjeli svou jedinečnost a nebáli se dělat chyby. Akademie je nesmírně selektivní. Ročně se na ni hlásí stovky uchazečů, ale jen hrstka má šanci projít náročnými přijímacími zkouškami. Kdo uspěje, má v podstatě otevřené dveře do světa high fashion.

    Zdroj: AP School Of Arts

    Antverpy nejsou jen kolébkou těch nejlepších módních mozků, ale také inspirativním městem plným umění, historie a moderní architektury. Pokud se zajímáte o módu, je to jednoznačně místo, které byste rozhodně měli navštívit A to nejen kvůli samotné akademii, ale i skvělým vintage butikům a galeriím.

    Každý rok se navíc v akademii koná market, kde si návštěvníci mohou zakoupit originální výtvory studentů ze všech uměleckých oborů. Móda zde hraje klíčovou roli a často se tam proto dají objevit jedinečné kousky budoucích hvězd módního průmyslu. Kromě oblečení ale najdete i ilustrace, šperky, grafické práce a další umělecké předměty, které dokonale odrážejí kreativního ducha akademie.

    Zdroje: Wikipedie, AP School Of Arts, The Seattle Times, YouTube, Instagram

    ― Reklama ―

    Karlovarský festival je pryč. Který z filmů musíte rozhodně vidět?

    Stihnout všechny snímky, které za to stojí, je na festivalu v Karlových Varech nemožné. Letošní ročník ovládl film Sbormistr, inspirovaný kauzou zneužívání dívek v pěveckém souboru. A oprávněně. Až ho vstřebáte, nabízíme zcela subjektivní seznam dalších snímků, které považujeme za top tvorbu letošní sezóny filmového festivalu.

    Úkol století? Převzít otěže po Gallianovi. Debut Glenna Martens u Maison Margiela

    Nahradit Johna Galliano není pouze výzva. Je to pomyslný módní Everest. A přesto se návrhář Glenn Martens pustil do svého debutu u Maison Margiela s takovou grácií, jako by šlo o běžnou sezonní přehlídku. Přitom šlo o moment, který mohl dopadnout buď jako tragédie, nebo jako módní zázrak. A stalo se to druhé. 

    Móda v kostce: Marc Jacobs slaví kabelku Cristina a Jil Sander vítá novou éru

    Marc Jacobs vydal speciální kampaň ke své nejnovější "it" kabelce Cristina. Značka Jil Sander zveřejnila první dílo nového kreativního ředitele Simona Bellotti, tedy speciální video. Crocs a Touchland představují virální přívěsek a Chanel míří do New Yorku, kde v prosinci odhalí svou řadu Métiers d'Art. Paříž přivítá výstavu o díle Virgila Abloh.

    Podpora žen od Keni po Koreu. Women@Dior a UNESCO plní sny po celém světě

    Program Women@Dior, který vznikl ve spolupráci módního domu Dior s organizací UNESCO, letos oslavil pět let existence. Na konferenci v Paříži minulý týden představil pět inspirativních projektů mladých nadaných žen z různých koutů světa. V Keni vzniká AI chatbot pomáhající ženám s finanční gramotností, Korea vítá digitální slovník měnící genderové stereotypy a v Nepálu oživují nevidomí mentoři výrobu vonných tyčinek.

    Haute couture po konci světa. Film 28 let poté ukazuje Y2K módu bez pozlátka

    Co se stane, když dva uhlazení londýnští designéři se zálibou ve futuristických modelech dostanou za úkol vytvořit kostýmy filmové zombie apokalypsy? Pokud jste již viděli novinku od Dannyho Boyle 28 let poté, znáte odpověď. Vizuálně mimořádně silný zážitek. A také návrat k Y2K estetice způsobem, který byste zrovna nečekali.

    Staňte se ledovou královnou. TikTok pohltila nová beauty obsese

    Nejnovější beauty trend z TikToku dorazil na scénu v pravý čas. Pro horká letní rána je totiž jako stvořený. Uživatelé sociální sítě si v posledních týdnech zamilovali ledování obličeje. Rituál vyzdvihují nejen pro jeho cenovou dostupnost, ale také slibované účinky, jako je snížení zarudnutí, zmenšení pórů a získání přirozeného "glow" efektu.

    O krok napřed. Jaké trendy definují pánský šatník léta roku 2026?

    I když módní svět v současnosti pohltil Pařížský haute couture week, ještě nedávno upíral svůj zrak na nejnovější přehlídky pánské módy. Luxusní značky totiž nedávno představily svou vizi pánského šatníku pro jaro a léto roku 2026. Již nyní lze proto vypozorovat poutavé trendy, které vytváří červenou nit napříč všemi představenými kolekcemi.

    Bulgari chystá luxusní upgrade. Otevře ostrovní resort v Abú Dhabí

    Módní dům Bulgari hodlá rozšířit své portfolio luxusních hotelů. Oznámil totiž plány na vybudování ostrovního resortu v Abú Dhabí, a to do roku 2030. Jeho součástí má být nejen obrovský hotel, ale také soukromé vily a rezidenční sídla. Chybět nebudou ani soukromé pláže, michelinské restaurace a plesový sál s výhledem na nedaleké velkoměsto.

    Kosmetické receptury inspirované herbářem. Pečující kosmetiku ovládají bylinky

    Bylinky nejsou jen základem čajových směsí, ale i hlavní ingrediencí moderní péče o pleť. Levandule, heřmánek nebo například měsíček lékařský se ze zahrádek přesunuly do laboratoří a staly se nedílnou součástí luxusní kosmetiky. Zklidňují, hydratují a regenerují. Díky svým účinkům tak kralují složení produktů pro všechny typy pleti.

    Pánská tanga a queer svůdnost. To jsou společní jmenovatelé Ludovic de Saint Sernin

    Asi 50 let poté, co rakouský vizionář Rudi Gernreich vymyslel pánská i dámská tanga, a to jako nenápadné řešení tehdy nově zakázaných nudapláží v Kalifornii, si jejich nejodvážnější podoba říká opět o pozornost. Návrhář Ludovic de Saint Sernin, který se už několik sezón nebojí hladit módu po ostré hraně erotiky, křísí plavkovou řadu a letošní léto věnuje klukům v těch nejmenších střizích, jaké si umíte představit.

    Pitbull jako ultimátní „guilty pleasure“. Postfeminismus mu objektivizaci žen odpouští

    Záběry z Pitbullových koncertů a fanynky převlečené za oblíbeného umělce v posledních týdnech zaplnily nejednu „for you page“ na sociálních sítích. Často jde o ženy, které se považují za feministky, ale přesto s Pitbullem nadšeně zpívají texty, jež ženy objektivizují. Do popředí totiž vstupuje moderní postfeminismus, dle něhož mají ženy ve svých rukou moc a schopnost kritického myšlení.

    Haute couture week pokračuje. Očekávané návrhy odhalil Chanel i Giorgio Armani

    Pařížský haute couture týden módy je v plném proudu. Očekávanou kolekci pro letošní podzim a zimu představil rovněž módní dům Chanel. Jednalo se o poslední přehlídku z dílny designového studia, které až do října zastupuje nového kreativního ředitele, Matthieu Blazy. Svou řadu odhalil také Giorgio Armani, jenž se ovšem na show nemohl dostavit.

    Léto po stopách luxusu. Známé značky lákají na prázdninové pop-upy

    Největší módní domy v létě opouští své "rodné" země a putují do vysněných prázdninových destinací. Pohodlně se usazují na plážích v Itálii, Španělsku i daleké Asii. Zákazníky tradičně lákají na dočasné pop-upy, nabízející závan vytříbeného luxusu. Značky jako Dior, Jacquemus, Burberry či J.Crew letos přichystaly speciální kolekce i letní zážitky.

    Prostřete hostům léto. Sluneční paprsky žádají hravý jídelní stůl

    Sluncem nasycené měsíce volají po hravosti, která žádnému jinému ročnímu období nesedne tak nenuceně jako právě létu. Chuť povolit naše hranice a poddat se téměř dětské naivitě prostupuje nejen do našich šatníků či make-up taštiček, ale i do naší domácnosti. Prostřete si letos stůl, který perfektně zachytí nezaměnitelnou atmosféru léta.

    Pánové, létu vévodí pyžamo. Pohodlí konečně dostává nový rozměr

    Italské slunce, městské ulice i plážové promenády mají letos jedno společné. Pyžamo. Ne, nejedná se o omyl při ranním venčení psa, ale o jeden z nejvýraznějších trendů letošního Milánského týdne módy. Dolce & Gabbana ve své pánské kolekci pro jaro a léto 2026 udělala z noční uniformy hlavní denní look. Kdo by si kdy pomyslel, že klasický proužkovaný set do postele se stane symbolem moderního stylu?

    Co spojuje Rihannu, holuby a zeleninu? Zásadní momenty Jonathana Anderson

    Málokdo dnes v módě překvapuje tak rafinovaně jako Jonathan Anderson. Irský návrhář, jenž opustil Loewe a přechází do čela módního impéria Dior, za sebou zanechává sbírku momentů, které se vryly do paměti módních fanoušků i internetu. Jeho tvorba je plná ironie, symboliky a balancování mezi uměním a nositelností. Právě to dělá Andersona jedním z nejzásadnějších návrhářů poslední dekády.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―