Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Plus size modelek je na molech rok od roku čím dál méně. Kritici spekulují, že snaha o diverzitu v módním světě možná nikdy nebyla myšlená upřímně. Smrtelnou ránu jí ovšem nedávno zasadilo masivní rozšíření léku na hubnutí s názvem Ozempic. Prohlásit světové hnutí body positivity za neúspěch by ovšem bylo až příliš unáhlené.

    Módní branže si letos klade zásadní otázku. Kam se poděla diverzita? Nejprve trocha statistiky. V sezóně jaro/léto 2020 bylo plus size modelek na molech 86, což podle webu Refinery29 činilo asi 2,8 procenta všech modelek. V sezóně jaro/léto 2025 stejné číslo kleslo na 0,8 procenta. Podobný úbytek zaznamenaly i střední velikosti, jež se jevily jako oblíbenější alternativa k extrémnímu plus size.

    Zdroj: Hermès

    Před čtyřmi lety se plus size modelky nezastavily. Nyní jsou frustrované

    Na zahraničních webech můžeme narazit na články, v nichž plus size modelky popisují, že v posledních dvou letech jim rapidně ubývá práce a letos už není skoro žádná. Například modelka a aktivistka Nyome Nicholas-Williams se v roce 2021 nezastavila, fotila například pro Adidas, H&M nebo Lululemon. Nyní ale čím dál častěji pracuje už jen jako hand model a musí hledat částečné úvazky. „Jsem unavená z věčného boje, aby existovalo oblečení, které nám sedí, a aby značky chtěly vyrábět věci, jež můžeme nosit,“ popsala svou frustraci pro The Guardian.

    Na diverzitu už není tlak. Na snížení nákladů ovšem ano

    Pravda je totiž taková, že zájem o plus size modelky mezi světovými značkami výrazně klesl. Zasvěcení mluví o dominovém efektu, kdy se brandy hlídaly navzájem, jestli jsou dostatečně inkluzivní a pozorné k plus size modelkám. Jakmile se od body positivity začalo ustupovat, pro módní domy to znamenalo nižší tlak a výsledkem je menší zastoupení výrazných proporcí na molech.

    Zdroj: Givenchy

    Příčin odklonu od diverzity je víc a jejich souhra formuje současný stav. Velmi pravděpodobně svou roli sehrály ekonomické dopady světové pandemie. Vyrábět větší oblečení pro plus size modelky je pro značky často dražší. Takže když v době globální krize, ale rovněž po ní, hledaly různé cesty, jak ušetřit příliš vysoké náklady, tuto položku ze svých výdajů jednoduše škrtnuly.

    Bílá & hubená. Tradiční pohled na ženské tělo slaví comeback

    Podstatné ale je, že značky ví, že tak mohou učinit a nebudou za to vystaveny tlaku. Zejména v USA se v posledních letech proměnilo společenské klima a snaha o diverzitu spadla do skupinky takzvaných woke témat, která jsou ve veřejné debatě ovládané konzervativci spíš zesměšňována. Ideálem se tak znovu stávají bílá a výrazně štíhlá těla. Kdo se k inkluzi hlásí příliš nahlas, riskuje, že bude označen za politicky korektního aktivistu. V takovém prostředí se proto módním značkám jednoduše vyplatí vrátit k tradičnímu ideálu krásy.

    Plus size? Nové technologie to prý neumí a klienti nechtějí

    Výmluvným dokladem posunu ve veřejné debatě je případ agentury Seraphinne Vallora, jež se zviditelnila poté, co ve Vogue letos v srpnu vyšel vizuál s její AI modelkou. Zakladatelky firmy v následné diskuzi přiznaly, že jejich Instagramu chybí rozmanitost. Sledující dle jejich slov moc nereagují na posty s modelkami odlišných tónů pleti. „Děláme byznys a používáme obrázky, které vyvolají debatu a přinesou klienty,“ dodaly. Ještě problematičtější je jejich další tvrzení pro BBC, že technologie „není dostatečně pokročilá“ na vytváření plus size modelek.

    Devadesátková nostalgie. S módou se vrátila i dramatická hubenost

    Významný vliv má i estetický návrat do 90. a nultých let, kdy bylo trendy oblečení, jež vypadalo dobře výhradně na super štíhlých tělech, například low rise jeans. A pak je tady Ozempic, lék původně vyrobený na léčbu diabetes, který se nedávno začal „off-label“ používat rovněž na hubnutí. Plus size modelky popisují, že jejich kolegyně mohly pravděpodobně právě díky němu shodit několik velikostí. Nápadně zhubla mimo jiné ikona plus size modelek Paloma Elsesser.

    Na trůn usedl král Ozempic. V jeho světě už není pro diverzitu místo

    Ozempic dorazil do módního světa naplno v roce 2023 a od té doby v něm kraluje. Podstatou jeho účinku je snížení chuti k jídlu a důsledkem tedy rychlé hubnutí. Lék přinesl do světa celebrit a modelek cynickou otázku: Když je hubnutí tak snadné a štíhlý může být každý, proč by měl být vytvářen prostor pro nadměrné velikosti? Ozempic neovlivňuje jen těla, ale i vnímání toho, co je v módě považováno za žádoucí. V jeho éře se samotná existence plus size modelky může jevit jako zbytečný vzdor proti mainstreamem přijímané normě.

    Zdroj: Collina Strada, Christian Siriano

    Výkyv, nebo trend? Uvidíme, co se situací udělá generace Z

    Současný ústup od inkluze a návrat k extrémní štíhlosti můžeme považovat za spíše dočasný výkyv než trvalý trend. Vliv konzervativní rétoriky a farmakologických „zkratek“ k hubenosti sice na čas posílil tradiční ideál těla, ale ještě je tu generace Z. Ta vyrůstá v jiném kulturním nastavení, diverzita je pro ni přirozená a body positivity považuje za samozřejmost, ne podvod, jak se v médiích občas objevuje. Jakmile se Gen Z stane hlavní nákupní silou a získá větší vliv uvnitř módního průmyslu, můžeme čekat, že se pravidla hry opět posunou.

    Zdroje: Guardian, BBC, Refinery 29, Dazed Digital, Instagram, YouTube

    Autor článku:
    Lucie Vavriková
    Lucie Vavrikováhttps://fashionup.cz/
    Lucie se ve svých textech věnuje módním jevům s analytickým přesahem, zkoumá estetiku aktuálních trendů, jejich symboliku i společenské souvislosti. Sleduje přehlídky, červené koberce i kostýmy v seriálech, ale nejvíc ji zajímá, co nám móda říká o světě, ve kterém žijeme. Je vystudovaná novinářka, začínala ve zpravodajské redakci, věnovala se zejména zdravotnickým a sociálním tématům.

    ― Reklama ―

    Foto:Reuters

    Sbohem, diverzito! Plus size modelky nenápadně mizí z fashion světa

    Plus size modelek je na molech rok od roku čím dál méně. Kritici spekulují, že snaha o diverzitu v módním světě možná nikdy nebyla myšlená upřímně. Smrtelnou ránu jí ovšem nedávno zasadilo masivní rozšíření léku na hubnutí s názvem Ozempic. Prohlásit světové hnutí body positivity za neúspěch by ovšem bylo až příliš unáhlené.

    Módní branže si letos klade zásadní otázku. Kam se poděla diverzita? Nejprve trocha statistiky. V sezóně jaro/léto 2020 bylo plus size modelek na molech 86, což podle webu Refinery29 činilo asi 2,8 procenta všech modelek. V sezóně jaro/léto 2025 stejné číslo kleslo na 0,8 procenta. Podobný úbytek zaznamenaly i střední velikosti, jež se jevily jako oblíbenější alternativa k extrémnímu plus size.

    Zdroj: Hermès

    Před čtyřmi lety se plus size modelky nezastavily. Nyní jsou frustrované

    Na zahraničních webech můžeme narazit na články, v nichž plus size modelky popisují, že v posledních dvou letech jim rapidně ubývá práce a letos už není skoro žádná. Například modelka a aktivistka Nyome Nicholas-Williams se v roce 2021 nezastavila, fotila například pro Adidas, H&M nebo Lululemon. Nyní ale čím dál častěji pracuje už jen jako hand model a musí hledat částečné úvazky. „Jsem unavená z věčného boje, aby existovalo oblečení, které nám sedí, a aby značky chtěly vyrábět věci, jež můžeme nosit,“ popsala svou frustraci pro The Guardian.

    Na diverzitu už není tlak. Na snížení nákladů ovšem ano

    Pravda je totiž taková, že zájem o plus size modelky mezi světovými značkami výrazně klesl. Zasvěcení mluví o dominovém efektu, kdy se brandy hlídaly navzájem, jestli jsou dostatečně inkluzivní a pozorné k plus size modelkám. Jakmile se od body positivity začalo ustupovat, pro módní domy to znamenalo nižší tlak a výsledkem je menší zastoupení výrazných proporcí na molech.

    Zdroj: Givenchy

    Příčin odklonu od diverzity je víc a jejich souhra formuje současný stav. Velmi pravděpodobně svou roli sehrály ekonomické dopady světové pandemie. Vyrábět větší oblečení pro plus size modelky je pro značky často dražší. Takže když v době globální krize, ale rovněž po ní, hledaly různé cesty, jak ušetřit příliš vysoké náklady, tuto položku ze svých výdajů jednoduše škrtnuly.

    Bílá & hubená. Tradiční pohled na ženské tělo slaví comeback

    Podstatné ale je, že značky ví, že tak mohou učinit a nebudou za to vystaveny tlaku. Zejména v USA se v posledních letech proměnilo společenské klima a snaha o diverzitu spadla do skupinky takzvaných woke témat, která jsou ve veřejné debatě ovládané konzervativci spíš zesměšňována. Ideálem se tak znovu stávají bílá a výrazně štíhlá těla. Kdo se k inkluzi hlásí příliš nahlas, riskuje, že bude označen za politicky korektního aktivistu. V takovém prostředí se proto módním značkám jednoduše vyplatí vrátit k tradičnímu ideálu krásy.

    Plus size? Nové technologie to prý neumí a klienti nechtějí

    Výmluvným dokladem posunu ve veřejné debatě je případ agentury Seraphinne Vallora, jež se zviditelnila poté, co ve Vogue letos v srpnu vyšel vizuál s její AI modelkou. Zakladatelky firmy v následné diskuzi přiznaly, že jejich Instagramu chybí rozmanitost. Sledující dle jejich slov moc nereagují na posty s modelkami odlišných tónů pleti. „Děláme byznys a používáme obrázky, které vyvolají debatu a přinesou klienty,“ dodaly. Ještě problematičtější je jejich další tvrzení pro BBC, že technologie „není dostatečně pokročilá“ na vytváření plus size modelek.

    Devadesátková nostalgie. S módou se vrátila i dramatická hubenost

    Významný vliv má i estetický návrat do 90. a nultých let, kdy bylo trendy oblečení, jež vypadalo dobře výhradně na super štíhlých tělech, například low rise jeans. A pak je tady Ozempic, lék původně vyrobený na léčbu diabetes, který se nedávno začal „off-label“ používat rovněž na hubnutí. Plus size modelky popisují, že jejich kolegyně mohly pravděpodobně právě díky němu shodit několik velikostí. Nápadně zhubla mimo jiné ikona plus size modelek Paloma Elsesser.

    Na trůn usedl král Ozempic. V jeho světě už není pro diverzitu místo

    Ozempic dorazil do módního světa naplno v roce 2023 a od té doby v něm kraluje. Podstatou jeho účinku je snížení chuti k jídlu a důsledkem tedy rychlé hubnutí. Lék přinesl do světa celebrit a modelek cynickou otázku: Když je hubnutí tak snadné a štíhlý může být každý, proč by měl být vytvářen prostor pro nadměrné velikosti? Ozempic neovlivňuje jen těla, ale i vnímání toho, co je v módě považováno za žádoucí. V jeho éře se samotná existence plus size modelky může jevit jako zbytečný vzdor proti mainstreamem přijímané normě.

    Zdroj: Collina Strada, Christian Siriano

    Výkyv, nebo trend? Uvidíme, co se situací udělá generace Z

    Současný ústup od inkluze a návrat k extrémní štíhlosti můžeme považovat za spíše dočasný výkyv než trvalý trend. Vliv konzervativní rétoriky a farmakologických „zkratek“ k hubenosti sice na čas posílil tradiční ideál těla, ale ještě je tu generace Z. Ta vyrůstá v jiném kulturním nastavení, diverzita je pro ni přirozená a body positivity považuje za samozřejmost, ne podvod, jak se v médiích občas objevuje. Jakmile se Gen Z stane hlavní nákupní silou a získá větší vliv uvnitř módního průmyslu, můžeme čekat, že se pravidla hry opět posunou.

    Zdroje: Guardian, BBC, Refinery 29, Dazed Digital, Instagram, YouTube

    ― Reklama ―

    Greenpeace našel nebezpečné látky v oblečení Shein. Překračují limity EU

    Fast fashion řetězec Shein čelí v Evropě další kauze. Německá odnož neziskové organizace Greenpeace odhalila nejnovější report, dle kterého v jeho oblečení našla nebezpečné látky. Jejich množství přitom přesahuje hranice předepsané Evropskou unií. Potenciálně toxické chemikálie pak mohou vést k řadě onemocnění, poškozují ovšem také životní prostředí.

    Paříž dobývá čerstvý designový skvost. Café Nuances otevírá novou pobočku

    Nová pobočka Café Nuances v Paříži se mění v magnet pro generaci, která vyhledává design s naprostou vizuální razancí. Le Marais získává prostor, jenž pracuje s intenzivní estetikou a přitahuje pozornost rychlostí virálního postu. Atmosféra vibruje kovovým leskem, červeným světlem a podmanivým minimalismem. Kavárna posouvá běžný rituál do sféry, kde se design stává zážitkem. Zapisuje se mezi lokace, jež sdílení podporují jako součást své identity.

    Magazín Complex zveřejnil seznam módních ikon. Je ale opravdu relevantní?

    Magazín Complex zveřejnil seznam 25 módních ikon 21. století a potvrdil tím svou fascinaci popkulturními stálicemi. Výběr sestavený ze jmen, která vládnou globálním trendům a obálkám časopisů, zvýrazňuje sílu mainstreamu. Žebříček prezentuje osobnosti s obří mediální gravitací a odhodláním tvořit vlastní vizuální jazyk. Reflektuje současnou touhu po ikonách, jež dokáží okamžitě rezonovat s publikem. Zapomíná ale, že módní scéna dýchá i jinými barvami a touží po nových tvářích.

    Po stopách módních ikon: Jak Nicolas Ghesquière zachránil módní dům Balenciaga

    Bylo mu pětadvacet let, pracoval z vypůjčené kanceláře a navrhoval oblečení s přesností, jež působila spíš jako plán než módní skica. Nicolas Ghesquière převzal téměř zapomenutý dům Balenciaga a proměnil ho v nejprogresivnější laboratoř moderního luxusu. Zázemí skromné, ambice neomezené. Definoval novou epochu elegance, v níž se experiment stává jazykem nové éry. S odstupem čtvrtstoletí se na jeho začátek vzpomíná jako na jeden z nejdůležitějších momentů módy.

    Met Gala 2026 zná své téma. Costume Art propojí vysokou módu s uměním

    Metropolitní muzeum umění v New Yorku již nyní přesouvá svou pozornost na příští rok. Zástupci tamního Costume Institute totiž v pondělí oznámili téma příští módní výstavy. Odvíjí se od něj rovněž dress code, v němž se v roce 2026 ponese proslulé Met Gala. Exhibice s názvem Costume Art připomene červenou nit napevno spojující klasické umění a svět vysoké módy.

    Trendy kabelky mažou hranice soukromí. Jaro 2026 definuje zranitelnost

    Příští jarní a letní sezóna působí na pozadí usychajícího listí a neoblomného chladu jako na míle vzdálená. Módní svět má přesto již nyní jasno, co ji definuje. Poslední vlna světových týdnů módy promluvila jasně, soukromí posouvá své hranice. Návrháři odhalili otevřené kabelky, často jen s jedním uchem, jež reflektují bouřlivou dobu a lákají svou zranitelností.

    Dior bloudí v magickém labyrintu. Módní dům vítá letošní Vánoce

    Sváteční atmosféra dolehla i na módní dům Dior. Značka koncem minulého týdne odkryla letošní téma vánoční kampaně. V Paříži navíc slavnostně odhalila výzdobu rodného domu Dior na 30 Avenue Montaigne. Jeho výzdoba odkazuje na nejnovější cruise kolekci, kterou ještě návrhářka Maria Grazia Chiuri představila v tajemných římských zahradách Villa Albani Torlonia.

    Znáte nejlehčí tkaninu na světě? Super Organza vznikla tak trochu „omylem“

    Super Organza patří k nejtenčím a nejlehčím tkaninám, které kdy člověk vytvořil. I když neplánovaně. Pochází z Japonska, z vývoje společnosti Amaike LLC, jejíž know-how vychází z technologického inženýrství v oblasti látek. Vlákna o tloušťce jedné pětiny lidského vlasu tvoří materiál o hmotnosti pěti gramů na metr čtvereční. Prada ho použila pro jaro 2024, zatímco Balenciaga ho zařadila do haute couture řady pro podzim 2025. V módních domech se z technického zázraku stala vysoce žádaná látka.

    Zlato, stříbro a transformace. Outhouse Jewellery redefinuje význam šperků

    Šaty s vlečkou z 24 karátového zlata a stříbrem vyšívané, ale princezna to není, jasný pane. I tak by se dala popsat práce Outhouse Jewellery, společnosti, která redefinovala nošení šperků. Už vám nemusí jen viset z uší nebo zdobit krk, do zlata se můžete doslova obléct a zazářit s ním na každém večírku. Úspěšná značka přichází s novou revoluční kolekcí Alchemy of 13. 

    Konečně romantika. Léto, kdy jsem zkrásněla přináší melancholického hrdinu

    Romantická "vztahovka" založená na milostném trojúhelníku? To už tady přece tolikrát bylo. Ano, ale obrovský úspěch a fanouškovský zásah třetí řady seriálu Léto, kdy jsem zkrásněla potvrdil, že každá generace potřebuje pořádnou dávku klasické romantiky. A také mužského hrdinu, který spíš mlčí, je otravně nedostupný, ale přesto přitažlivě tajemný.

    Ukradl Ralph Lauren Vánoce? Svátky ozdobí estetika amerického návrháře

    Letošní vánoční dekorace ovládl styl amerického návrháře Ralpha Lauren. Sociální síť TikTok praská ve švech návalem videí, jež sdílejí vánočními stromky zdobené interiéry plné kostkovaných přehozů, sametových látek a třpytivých křišťálových sklenic. Estetika Ralph Lauren Christmas připomíná tradiční Vánoce, ukrývá však nádech nostalgie a nadčasové elegance.

    Móda v kostce: Značky vydávají hvězdné kampaně a Rotate slaví debut

    Vánoce nejsou jediné téma, kolem kterého značky opřádají své nejnovější kampaně. Sarah Burton pro Givenchy obsadila do hlavní role resort kolekce Rooney Mara a Paula Simonon. Jacquemus a Stella McCartney pomocí hvězdných tváří propagují nejnovější kabelky a Canada Goose přizvala na pomoc hudebníka Willieho Nelson. Rotate zase slaví debutovou řadu obuvi.

    Společenský útlak má nové jméno. Spodní prádlo jako nový zdroj sebevědomí

    Po několika letech, kdy módní scéně dominovalo heslo „Free the Nipple“, se role obrátily. Do popředí opět proniklo nošení spodního prádla, a to hlavně sexy krajky a podprsenek. Trend, který byl dříve spojován se společenským útlakem žen, dnes dostává nový význam. Prádlo totiž nemusí jen zahalovat bradavky a dávat prsům dokonalý tvar, ale může se stát prostředníkem k vyjádření nově nabytého sebevědomí. 

    Marketing nultých let. Proč je po dvou dekádách tak přitažlivý?

    Marketing nultých let definovala vizuální odvážnost a nekompromisní styl. Značky jako Sony, H&M nebo PlayStation experimentovaly s dynamickými vizuály, futuristickými barevnými paletami a ikonickými tvářemi popkultury. Reklamy kombinovaly hudbu, módu a technologii v harmonii, která oslovovala mladé publikum a nastavovala nové standardy vkusu. Dnes se právě tato vizuální odvaha vrací, rezonuje na sociálních sítích a inspiruje moderní marketingové kampaně.

    Balmain má po 14 letech novou tvář. Módní dům povede Antonin Tron

    Legendární francouzská značka Balmain začátkem týdne oznámila nečekanou zprávu. Její kreativní vedení po 14 letech opouští návrhář Olivier Rousteing. Módní dům už ovšem zná svou novou tvář, kterou se stane designér Antonin Tron. Známý je svým vlastním labelem Atlein. Z jeho vedení ovšem nyní odejde, aby mohl svou tvůrčí činnost naplno zaměřit na Balmain.

    Kosmický přešlap Vogue. Nový cover s Timothée Chalamet schytal kritiku

    Americký Vogue uzavírá rok vizuálním experimentem, který vyvolává bouři napříč módním světem. Prosincové číslo s Timothée Chalamet mělo být poctou fantazii i technologické spolupráci s NASA. Místo toho rozpoutalo debatu o hranicích vkusu, konceptu a autenticity. Fotografka Annie Leibovitz přetvořila herce v kosmickou siluetu, která však působí překvapivě ploše. Internet reaguje s intenzitou, jakou si Vogue skrze svou popularitu zaslouží. Avšak s nekompromisním pohledem. Navíc jde o poslední číslo vytvořené pod vedením odcházející Anny Wintour.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―