Více

    Sledujte nás na Instagramu

    Sociální sítě i média zaplnily články popisující „quiet luxury“, v překladu tichý luxus. Nejkvalitnější módní značky i známé osobnosti totiž čím dál častěji popularizují elegantní, jednoduché a nenápadné kousky. Odvracejí se tak od křiklavějšího a vyzývavého stylu spojeného s bohatstvím. Jedná se o novou kapitolu historie módy, nebo jen rychle prožitý trend?

    Minimalismus, elegance a nenápadnost v poslední době vyhrávají nad extravagantním luxusem, křiklavými barvami a honosnými materiály. Novináři i uživatelé sociálních sítí si změny povšimli především ve spojení s kostýmy seriálu Succession. V něm jsou hlavní postavy z nejbohatší vrstvy společnosti oblečené do luxusních, ale zdánlivě prostých outfitů. Znázorňují tak dokonale to, co společnost nyní nazývá „quiet luxury“, tedy tichý luxus.

    Pozornost na sebe nový styl přitáhl také díky herečce Gwyneth Paltrow a jejímu nedávnému vystoupení u soudu. Dorazila na něj totiž v jednoduchých, avšak většině společnosti nedostupných kouscích. Reflektovala tím také nejnovější kolekce luxusních značek, jako jsou Gucci, Saint Laurent, Balenciaga nebo Givenchy. V nich totiž převládla především jednoduchost a elegance. Sociální sítě proto zasáhla diskuze o tom, co taková změna znamená.

    Zdroj: Reuters

    I když se může ze současné debaty zdát, že módní svět čeká další revoluce, pravděpodobně tomu tak není. Vlna luxusní jednoduchosti se nejspíše stane pouze dalším krátce prožitým trendem. Důvodů pro takové tvrzení je hned několik. Nedá se například rozhodně tvrdit, že loga nejznámějších módních značek skromně ustoupila do pozadí. Spíše naopak, kousky s výraznými nápisy názvů společností jsou i nadále hrdě vystavené na regálech luxusních obchodů.

    Nejbohatší vrstvy své peníze komunikují tajným kódem, loga nepotřebují

    Z nabídky produkty s logy a nápisy nikdy nezmizí mimo jiné i kvůli tomu, že lidé své bohatství rádi ukazují. Chlubit se chtějí především ti, kteří své jmění získali nedávno, nebo alespoň ve světě bohatých nevyrostli. Jak jinak „new money“ světu ukázat, než za pomocí doslova křičícího loga? Lidé patřící do těch nejbohatších vrstev společnosti ovšem takovou potřebu nemají. Své bohatství totiž chtějí dokazovat pouze těm, kteří opravdový luxus poznají na míle daleko.

    Mluví za ně proto samotný materiál, nikoli logo nebo křiklavý nápis. Podobná tichá dohoda existuje mezi bohatými už po staletí. Nyní se ovšem díky zmíněnému seriálu nebo některým slavným osobnostem stala více viditelná i ostatním „smrtelníkům“. Někteří analytikové rovněž poukazují na to, že v době ekonomické krize nechtějí lidé upozorňovat na své bohatství. Nepřejí si přeci objevit se vedle titulků o blížící se recesi v obrovském kožichu a luxusních doplňcích.

    Snaha skrývat své jmění může souviset také se současným diskurzem „eat the rich“. Jedná se o poukazování na obrovský rozdíl mezi nejbohatším procentem společnosti a těmi ostatními. Téma se nedávno objevilo v seriálu White Lotus nebo filmech jako The Menu a The Triangle of Sadness. Ti nebohatší si kvůli němu uvědomili, že být bohatý už tak cool není. Nebo alespoň ne mezi těmi, co si o podobném luxusu nemohou ani nechat snít.

    Kvalitu neobejdete. Střední a nižší třídy si quiet luxury dovolit nemohou

    Ovšem jako v každém jiném případě, i nyní si většinová společnost přeje napodobovat to, co dělají ti nejbohatší. Právě proto se k minimalismu přiklonily také módní společnosti jako Miu Miu nebo Loewe, které jsou jinak známé více opulentními a extravagantními návrhy. Jedná se zkrátka o trend, který si přejí posunout o něco níže po své hierarchii zákazníků. Firmy jako Prada, Celine, Loro Piana, Brunello Cucinelli nebo The Row ale podobný styl považují za jádro své tvorby už dlouhodobě.

    Tentokrát je však pro mainstreamové milovníky módy o něco těžší luxusní trend následovat. Jeho podstatou je totiž to, že se nedá obejít. Kvalitní materiály jako kašmír nikdy svetrem ze Zary nebo Reserved nahradit nedokážete. Výsledkem by byl look připomínající každodenní průměrný outfit. Takovým stylem fanoušci módy nikoho neohromí. Vyplatí se jim proto raději našetřit na kabelku s logem, která alespoň všem jasně ukáže, co si mohou v módním světě dovolit.

    Quiet luxury je tedy pouze trend, který není inovativní, ani nečekaný. V minulosti jeho éru móda zažila například v 90. letech minulého století nebo v důsledku recese v roce 2008. Nejbohatší vrstvy společnosti, pyšnící se takzvanými „old money“, se v podobném stylu zase oblékají už po dekády. Současný trend proto s největší pravděpodobností brzy pomine. Existuje jen jedna cesta, jak by se mohl milovníkům módy hlouběji vepsat pod kůži.

    Spojený je totiž také s udržitelností a vyšší kvalitou. V tváří tvář recesi si někteří zákazníci přejí méně utrácet a nakupovat raději kousky, které jim vydrží několik let a nerozpadnou se po prvních dvou praních. Logicky proto také investují do elegantních a nestárnoucích outfitů, které zároveň odrážejí současné looky některých celebrit. Součástí módního průmyslu však ale budou vždy oba světy. Tedy jak tichá a pouze znalcům přístupná, tak křiklavá a o pozornost prosící móda.

    Zdroj: Business of Fashion, Time, NSS Magazine, YouTube, Instagram, Reuters

    Quiet Luxury není revoluce, ale pomíjivý trend. Většina milovníků módy na něj nedosáhne

    Kašmírová elegance v éře rychlé módy: Váš ultimátní průvodce luxusem a kvalitou

    Kašmírové pleteniny jsou synonymem luxusu, avšak jejich vzestup v populárních fast fashion řetězcích přináší dilema: jak rozpoznat opravdovou kvalitu mezi zdánlivě výhodnými nabídkami? Ne všechno zlato se třpytí a nejvyšší cena neznamená automaticky to nejlepší. Připravte se na cestu za pravým kašmírovým luxusem, kde cena není jediným ukazatelem hodnoty.

    Nakoukněte do zákulisí LVMH, jedné z nejprestižnějších společností světa

    Vydejte se na cestu do historie luxusního konglomerátu LVMH, kde se prolínají příběhy dvou ikonických značek, tedy Louis Vuitton a Moët Hennessy. Jejich spojení není pouze obchodní aliance, ale fascinující kapitola, která definovala nový standard ve světě luxusu a módy.

    I odpad z hroznů může tvořit luxus. Dokazuje to nová spolupráce Stelly McCartney a Veuve Clicquot

    Návrhářka Stella McCartney je známá pro svou kreativitu, kterou využívá na tvorbu módních, ale udržitelných produktů. Tentokrát se rozhodla vytvořit novou verzi veganské kůže. Na pomoc si přizvala luxusní značku šampaňského Veuve Clicquot. Z jejího hroznového odpadu a korků vyrobila elegantní řadu kabelek a chic sandálků na platformě.

    Jak dosáhnout i zdánlivě nemožného? Několik rad, na které nesmíte zapomenout při nákupu své první kabelky od Hermès

    Mít ve své sbírce neodolatelný kousek z dílny Hermès je jako výhra v kabelkové loterii. Bezpochyby se jedná o modely, které se dědí z generace na generaci. Pro mnoho zájemců je ovšem nemožné takový kousek získat. Proto přinášíme několik užitečných rad, které vám mohou pomoci na cestě za vaší vyvolenou kabelkou.