Program Women@Dior, který vznikl ve spolupráci módního domu Dior s organizací UNESCO, letos oslavil pět let existence. Na konferenci v Paříži minulý týden představil pět inspirativních projektů mladých nadaných žen z různých koutů světa. V Keni vzniká AI chatbot pomáhající ženám s finanční gramotností, Korea vítá digitální slovník měnící genderové stereotypy a v Nepálu oživují nevidomí mentoři výrobu vonných tyčinek.
Módní dům Dior i letos podpoří projekty vedené ženami v rámci vzdělávacího programu Women@Dior, na němž spolupracuje s UNESCO. Program, pokračující už pátým rokem, má za cíl propojit studentky z oborů, jako je byznys, móda či umění, se zaměstnanci Dior, kteří jim poskytnou odborné vedení a pomohou uskutečnit jejich cíle. Dosud se do něj zapojilo přes 2 500 žen ze 140 států.


Zdroj: Women@Dior
Vítězné projekty získají podporu ve formě finančního grantu, mentoringu a propojení s relevantními partnery. Letos byly vítězné projekty dva, přičemž finalistů bylo dohromady pět. Finalistky pak měly možnost prezentovat se před publikem a získat cenné kontakty.
„Trad wife“ jako nový trend. Women@Dior upozorňuje na návrat globálního ústupu práv žen
Hlavním tématem letošní konference bylo vzdělání, inkluze a posílení postavení žen ve společnosti. Řečníci upozornili na globální ústup práv žen, a to zejména v kontextu válek a ekonomických otřesů. Zazněly také reflexe aktuálních trendů, jako je například návrat k roli „trad wife“, neboli tradiční manželky.
Finalistky projektu Dream for Change debatovaly o tom, kdy jsou rozhodnutí žen autentická a kdy jen podléhají tlaku společnosti. „Empowerment není o tom, co děláte, ale proč to děláte,“ zaznělo v diskusi. Ředitelka módního domu Dior Delphine Arnault zdůraznila, že podpora žen a dívek je v dnešním světě naprosto klíčová.

Zdroj: Women@Dior
Na pódiu se vystřídali nejen mentoři programu, ale i další osobnosti z LVMH, Dior či UNESCO. Mezi hosty byla například dirigentka a umělecká ředitelka orchestru Divertimento Zahia Ziouani, jež vedla závěrečný ceremoniál olympiády v Paříži v roce 2024. Nechyběla ani filmařka a nejmladší kandidátka na Nobelovu cenu za mír Zuriel Oduwole nebo mistryně světa ve skydivingu Domitille Kiger. Ta sdílela svůj byznys příběh a zkušenosti se zakládáním iniciativy Zero Gravity.
V hlavní roli AI. Publikum letos ocenilo projekty propojující práva žen s technologiemi
Letošní konference Women@Dior se konala v sídle UNESCO v Paříži. Vítězky projektu Dream for Change byly tento rok vybrány přímo publikem, a to pomocí QR kódů. Výherní projekty byly rovnou dva.
První z výherních projektů vznikl v Keni a nese název Mama Maisha. Jeho cílem je pomoct ženám pracujícím na tamních trzích zlepšit jejich finanční gramotnost. Učí je, jak si plánovat rozpočet a spořit na stáří, mimo jiné i prostřednictvím chatbotu s umělou inteligencí. Zakladatelky projektu navíc v současnosti vyvíjí systém, který doplní úspory vzdělávaných žen o finanční příspěvky.

Zdroj: Women@Dior
Druhým výherním projektem je francouzská iniciativa s názvem Femini’Lab, která propojuje workshopy na středních školách s digitální platformou poháněnou umělou inteligencí. Platforma poskytuje mladým ženám individuální podporu a poradenství. Cílem projektu je pomoct ženám získat potřebné dovednosti k tomu, aby mohly rozjet vlastní podnikání.
Od menstruačního zdraví po vonné tyčinky. Women@Dior podpořil různé oblasti
Dalšími třemi finalisty programu Dream for Change byly projekty Her Cycle, The Embossers a P.E.T.A.L.S. Her Cycle vznikl ve Spojených státech amerických a zaměřuje se na osvětu o menstruačním zdraví mezi dívkami. Součástí je online platforma, která zajišťuje přístup k informacím a potřebným zdrojům.
Jihokorejská iniciativa s názvem The Embossers zase vytvořila digitální slovník genderové rovnosti. Ten nabízí alternativy k zakořeněným sexistickým výrazům v korejském jazyce. Využívá k tomu prvky gamifikace, neboli herních principů, za účelem většího zapojení a motivace. Projekt ukazuje, jak jazyk ovlivňuje naše myšlení a může posilovat pozitivní změny ve společnosti.
Nepálský projekt P.E.T.A.L.S. se zase zaměřuje na oživení tradiční výroby vonných tyčinek z květin. Jeho cílem je propojit kulturní dědictví s udržitelností a sociální inkluzí. Výjimečný je zejména zapojením nevidomých mentorů, kteří spolu s lokálními tvůrci pomáhají zachovat řemeslnou tradici a zároveň otevírat nové pracovní příležitosti znevýhodněným skupinám.
Zdroje: WWD, Forbes, LinkedIn, Instagram