Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Bylo mu pětadvacet let, pracoval z vypůjčené kanceláře a navrhoval oblečení s přesností, jež působila spíš jako plán než módní skica. Nicolas Ghesquière převzal téměř zapomenutý dům Balenciaga a proměnil ho v nejprogresivnější laboratoř moderního luxusu. Zázemí skromné, ambice neomezené. Definoval novou epochu elegance, v níž se experiment stává jazykem nové éry. S odstupem čtvrtstoletí se na jeho začátek vzpomíná jako na jeden z nejdůležitějších momentů módy.

    Příběh návrháře Nicolase Ghesquière je příběhem o soustředěné vizi. Nešlo o výstřel do tmy, ale o tichou, analytickou práci, která proměnila směr celé generace návrhářů. Svou prací totiž nahodil laťku opravdu vysoko. Z asistenta se stal vůdcem a z archivů vytvořil budoucnost. Módní dům Balenciaga pod jeho rukama nabyl tvaru myšlenky. Každý detail nesl energii zkoumání, každá kolekce měla rázem jasný postoj.

    Z tichého pomocníka kreativním ředitelem. Nicolas Ghesquière začínal od nuly

    Nicolas Ghesquière se narodil roku 1971 v Compiègne na severu Francie. Jeho dětský svět vyplňovaly encyklopedie, módní magazíny a skicáky. V dětských letech si vytyčil jasný cíl, tedy stát se návrhářem. V teen letech absolvoval stáž u Jeana Paula Gaultier, která ho naučila chápat, že tvůrčí svoboda je tím nejdůležitějším, co designéry dělí od mainstreamové konfekce. Po krátkém období v Paříži spolupracoval i se značkou Paco Rabanne, u níž si osvojil práci s kovem, strukturou a tělem jako architekturou. Šlo tehdy ale jen o krátkou stáž.

    Zdroj: Louis Vuitton, Profimedia | Nicolas Ghesquière, Jean Paul Gaultier

    Designérova cesta k módnímu domu Balenciaga vedla přes několik menších projektů a pozic, které formovaly jeho tvorbu. Pracoval na ready-to-wear kolekcích pro menší značky, které ho považovaly za tichého, ale mimořádně přesného tvůrce. V roce 1995 se stal asistentem u značky Balenciaga. Tehdy to byla společnost bez vize, s bohatou minulostí, ale bez aktuální identity. O dva roky později, v pouhých pětadvaceti letech, byl však Nicolas Ghesquière jmenován kreativním ředitelem.

    V té době módní dům Balenciaga neznamenal světový fenomén, ale pozapomenutý odkaz Cristóbala Balenciaga, génia haute couture, který definoval 50. léta. Nicolas Ghesquière se ovšem rozhodl, že tradici neobnoví, ale přetaví. Jeho první kolekce proto působily jako drobný experiment. Vsadil na čisté linie, netradiční střihy a často rovněž na dramatické proporce. A jméno Balenciaga se rázem začalo skloňovat v souvislosti s moderní inovací, ne s minulostí, jak do té doby bylo zvykem.

    Přelom milénia jako startovací můstek. Na kontě má Le City bag i archiv Demny

    Přelomová byla kolekce pro podzim a zimu 2000. Tělesně sevřené siluety, kabáty, nové pojetí ženské síly. Ghesquière předvídal dobu, kdy se ženskost přestane definovat jemností a stane se prostorem kontroly, energie a myšlení. Jeho vizuální jazyk byl přesný jako průmyslový design a přitom hluboce lidský. Móda se pod jeho rukama měnila v esej o budoucnosti. Jeho proroctví se později potvrdilo, protože Demna, návrhář, který Balenciaga vedl ještě do nedávna, se často opíral o jeho modely.

    V dalších sezónách vytvářel Nicolas Ghesquière obrazy, které zůstávají v módní paměti do dnes. Například 3D výšivky inspirované květinovou anatomií, šaty tvarované z neoprenu nebo robotické kabáty, které působily jako brnění do nové éry. Kolekce jaro 2003 přinesla ikonické bikers bundy a tašky Le City, které se ihned prodraly do každodenního luxusu. Městského, funkčního a přesto emocionálního.

    Zdroj: Balenciaga | Le City bag

    Každý Ghesquièrův návrh měl intelektuální hloubku. Pracoval s archivem Balenciaga jako s vědeckým materiálem. Analyzoval konstrukce Cristóbala, zkoumal vztah mezi pohybem a látkou a přetvářel je do forem, které tehdy působily jako objekty z jiné dimenze. Vytvořil tím estetiku, jež ovlivnila celé první desetiletí 21. století. Od Rafa Simons po mladé návrháře, kteří teprve hledali jazyk pro digitální věk.

    Po zúročení dřiny přešel k Louis Vuitton. Tím však ikonické návrhy neskončily

    Balenciaga pod vedením Ghesquièra přestala být nostalgickým pojmem a stala se obnoveným kulturním hráčem, jenž definoval Paříž. Místem, kde se zkoumá vztah mezi módou a technologií, mezi tělem a konstrukcí. Móda se v té době stávala intelektuální a teatrální disciplínou. Ghesquière vtiskl značce rytmus odvahy, která ji definuje do dnes. V podstatě nastavil kvality, jež definovaly novou éru luxusu.

    Když návrhář v roce 2012 Balenciaga opustil, svět to vnímal jako konec epochy. Značka přešla do rukou návrháře Demny, který její DNA opět přetavil do jiného jazyka. Dystopického a ironického. Přesto zůstává zřetelné, že struktura, již Ghesquière vybudoval, tvoří základ i dnešní identity značky. Jeho odkaz žije v archivu i ve způsobu, jakým návrháři přemýšlejí o proporcích, konstrukci, budoucnosti těla.

    Louis Vuitton SS24

    Zdroj: Reuters | Louis Vuitton SS24

    Po odchodu z Balenciaga převzal Ghesquière kreativní vedení Louis Vuitton. U značky zúročil veškeré své zkušenosti. Spojil moderní architekturu oděvu s tradicí Louis Vuitton, zavedl spolupráci s umělci, jako je Jeff Koons či Grace Coddington, a proměnil značku v platformu současné luxusní estetiky. Jeho kolekce představují dialog mezi minulostí a světem, který neustále expanduje. Prostorově, digitálně i kulturně. Někdy se dokonce stává, že jeho tvorbě pro Louis Vuitton zcela nerozumíme, ale právě v tom leží „ono kouzlo“.

    Zdroj: Reuters | Louis Vuitton Pre-Fall 2023

    Dnes se proto Nicolas Ghesquière řadí mezi tvůrce, kteří určují tempo světové luxusní módy. Jeho práce se objevuje v muzeích i v archivech módních sběratelů. Působí klidně, soustředěně, bez okázalosti. Jeho síla spočívá ve schopnosti vidět věci dřív, než se skutečně stanou. Z pětadvacetiletého neznámého návrháře se proto stal autor, který nečekaně určil vizuální jazyk celé jedné éry.

    Zdroje: WWD, L’OFFICIEL, Business of Fashion, Catwalk Yourself, Encyclopedia Britannica, YouTube, Instagram

    Autor článku:
    Marek Wrbik
    Marek Wrbikhttps://fashionup.cz/
    Marek ve svých textech propojuje módu s popkulturou, ekonomikou i společenským kontextem. Zajímá ho, jak se oblečení stává odrazem doby a proč některé značky uspějí, zatímco jiné ztratí lesk. Pravidelně se objevuje na lokálních fashion akcích a sleduje tváře české módní scény. Rád rozkrývá příběhy za značkami i trendy, které zatím českému publiku zůstávají vzdálenější. Když zrovna nepíše, rád objevuje nové bary, galerie a podniky, kde jde cítit nápad. Módu bere jako koníček, ale i jako způsob, jak se dívat na svět.

    ― Reklama ―

    Po stopách módních ikon: Jak Nicolas Ghesquière zachránil módní dům Balenciaga

    Bylo mu pětadvacet let, pracoval z vypůjčené kanceláře a navrhoval oblečení s přesností, jež působila spíš jako plán než módní skica. Nicolas Ghesquière převzal téměř zapomenutý dům Balenciaga a proměnil ho v nejprogresivnější laboratoř moderního luxusu. Zázemí skromné, ambice neomezené. Definoval novou epochu elegance, v níž se experiment stává jazykem nové éry. S odstupem čtvrtstoletí se na jeho začátek vzpomíná jako na jeden z nejdůležitějších momentů módy.

    Příběh návrháře Nicolase Ghesquière je příběhem o soustředěné vizi. Nešlo o výstřel do tmy, ale o tichou, analytickou práci, která proměnila směr celé generace návrhářů. Svou prací totiž nahodil laťku opravdu vysoko. Z asistenta se stal vůdcem a z archivů vytvořil budoucnost. Módní dům Balenciaga pod jeho rukama nabyl tvaru myšlenky. Každý detail nesl energii zkoumání, každá kolekce měla rázem jasný postoj.

    Z tichého pomocníka kreativním ředitelem. Nicolas Ghesquière začínal od nuly

    Nicolas Ghesquière se narodil roku 1971 v Compiègne na severu Francie. Jeho dětský svět vyplňovaly encyklopedie, módní magazíny a skicáky. V dětských letech si vytyčil jasný cíl, tedy stát se návrhářem. V teen letech absolvoval stáž u Jeana Paula Gaultier, která ho naučila chápat, že tvůrčí svoboda je tím nejdůležitějším, co designéry dělí od mainstreamové konfekce. Po krátkém období v Paříži spolupracoval i se značkou Paco Rabanne, u níž si osvojil práci s kovem, strukturou a tělem jako architekturou. Šlo tehdy ale jen o krátkou stáž.

    Zdroj: Louis Vuitton, Profimedia | Nicolas Ghesquière, Jean Paul Gaultier

    Designérova cesta k módnímu domu Balenciaga vedla přes několik menších projektů a pozic, které formovaly jeho tvorbu. Pracoval na ready-to-wear kolekcích pro menší značky, které ho považovaly za tichého, ale mimořádně přesného tvůrce. V roce 1995 se stal asistentem u značky Balenciaga. Tehdy to byla společnost bez vize, s bohatou minulostí, ale bez aktuální identity. O dva roky později, v pouhých pětadvaceti letech, byl však Nicolas Ghesquière jmenován kreativním ředitelem.

    V té době módní dům Balenciaga neznamenal světový fenomén, ale pozapomenutý odkaz Cristóbala Balenciaga, génia haute couture, který definoval 50. léta. Nicolas Ghesquière se ovšem rozhodl, že tradici neobnoví, ale přetaví. Jeho první kolekce proto působily jako drobný experiment. Vsadil na čisté linie, netradiční střihy a často rovněž na dramatické proporce. A jméno Balenciaga se rázem začalo skloňovat v souvislosti s moderní inovací, ne s minulostí, jak do té doby bylo zvykem.

    Přelom milénia jako startovací můstek. Na kontě má Le City bag i archiv Demny

    Přelomová byla kolekce pro podzim a zimu 2000. Tělesně sevřené siluety, kabáty, nové pojetí ženské síly. Ghesquière předvídal dobu, kdy se ženskost přestane definovat jemností a stane se prostorem kontroly, energie a myšlení. Jeho vizuální jazyk byl přesný jako průmyslový design a přitom hluboce lidský. Móda se pod jeho rukama měnila v esej o budoucnosti. Jeho proroctví se později potvrdilo, protože Demna, návrhář, který Balenciaga vedl ještě do nedávna, se často opíral o jeho modely.

    V dalších sezónách vytvářel Nicolas Ghesquière obrazy, které zůstávají v módní paměti do dnes. Například 3D výšivky inspirované květinovou anatomií, šaty tvarované z neoprenu nebo robotické kabáty, které působily jako brnění do nové éry. Kolekce jaro 2003 přinesla ikonické bikers bundy a tašky Le City, které se ihned prodraly do každodenního luxusu. Městského, funkčního a přesto emocionálního.

    Zdroj: Balenciaga | Le City bag

    Každý Ghesquièrův návrh měl intelektuální hloubku. Pracoval s archivem Balenciaga jako s vědeckým materiálem. Analyzoval konstrukce Cristóbala, zkoumal vztah mezi pohybem a látkou a přetvářel je do forem, které tehdy působily jako objekty z jiné dimenze. Vytvořil tím estetiku, jež ovlivnila celé první desetiletí 21. století. Od Rafa Simons po mladé návrháře, kteří teprve hledali jazyk pro digitální věk.

    Po zúročení dřiny přešel k Louis Vuitton. Tím však ikonické návrhy neskončily

    Balenciaga pod vedením Ghesquièra přestala být nostalgickým pojmem a stala se obnoveným kulturním hráčem, jenž definoval Paříž. Místem, kde se zkoumá vztah mezi módou a technologií, mezi tělem a konstrukcí. Móda se v té době stávala intelektuální a teatrální disciplínou. Ghesquière vtiskl značce rytmus odvahy, která ji definuje do dnes. V podstatě nastavil kvality, jež definovaly novou éru luxusu.

    Když návrhář v roce 2012 Balenciaga opustil, svět to vnímal jako konec epochy. Značka přešla do rukou návrháře Demny, který její DNA opět přetavil do jiného jazyka. Dystopického a ironického. Přesto zůstává zřetelné, že struktura, již Ghesquière vybudoval, tvoří základ i dnešní identity značky. Jeho odkaz žije v archivu i ve způsobu, jakým návrháři přemýšlejí o proporcích, konstrukci, budoucnosti těla.

    Louis Vuitton SS24

    Zdroj: Reuters | Louis Vuitton SS24

    Po odchodu z Balenciaga převzal Ghesquière kreativní vedení Louis Vuitton. U značky zúročil veškeré své zkušenosti. Spojil moderní architekturu oděvu s tradicí Louis Vuitton, zavedl spolupráci s umělci, jako je Jeff Koons či Grace Coddington, a proměnil značku v platformu současné luxusní estetiky. Jeho kolekce představují dialog mezi minulostí a světem, který neustále expanduje. Prostorově, digitálně i kulturně. Někdy se dokonce stává, že jeho tvorbě pro Louis Vuitton zcela nerozumíme, ale právě v tom leží „ono kouzlo“.

    Zdroj: Reuters | Louis Vuitton Pre-Fall 2023

    Dnes se proto Nicolas Ghesquière řadí mezi tvůrce, kteří určují tempo světové luxusní módy. Jeho práce se objevuje v muzeích i v archivech módních sběratelů. Působí klidně, soustředěně, bez okázalosti. Jeho síla spočívá ve schopnosti vidět věci dřív, než se skutečně stanou. Z pětadvacetiletého neznámého návrháře se proto stal autor, který nečekaně určil vizuální jazyk celé jedné éry.

    Zdroje: WWD, L’OFFICIEL, Business of Fashion, Catwalk Yourself, Encyclopedia Britannica, YouTube, Instagram

    ― Reklama ―

    Krása je jeho jazykem. Tom Ford ji přenesl z módy na filmové plátno

    Tom Ford, původně uznávaný módní návrhář a bývalý kreativní ředitel značek Gucci a Yves Saint Laurent, se stal jedním z mála designérů, kterým se podařilo úspěšně proniknout také do světa filmu. Svou preciznost, smysl pro detail a estetickou vytříbenost přenesl z přehlídkových mol na filmové plátno, kde zaujal snímky A Single Man nebo Nocturnal Animals. 

    Když pouliční styl vzývá luxus. Pharrell Williams čerpá ze skateboardové obuvi

    Skateboardová obuv zaznamenává výrazný návrat na módní scénu, a právě na tento trend reaguje i Pharrell Williams. Pro Louis Vuitton představil model LV Tilted, který spojuje pouliční estetiku s luxusem francouzské značky. Nové pánské tenisky vycházejí z vintage nízkých skateboardových bot z přelomu milénia, jejichž siluetu reinterpretují v moderním duchu.

    Zima se neúprosně blíží. Jak se stát ledovou královnou letošní sezóny?

    Pomalu nám venku přituhuje a všichni už oprašujeme kabáty a kožichy na letošní zimu. Pokud chcete vládnout sněhovému počasí, zapomeňte na minimalismus a šeď. Prosviťte mráz a tmu třpytem, metalickými tóny, zvířecími vzory a elegancí hodné královny. Ať už si zvolíte look městské bohyně, nebo princezny mrazu, nebojte se svého půvabu a síly vlastního stylu.

    Móda v kostce: Swarovski rozzářil Paříž a Marty Supreme má merch

    Značky vítají Vánoce pomocí kampaní, ale i speciálních výloh či pop-upů. Výjimkou není ani společnost Swarovski, jež letos rozsvítila Avenue des Champs-Élysées. Louis Vuitton oznámil, že cruise kolekci pro rok 2027 odhalí v New Yorku. Dr. Martens a Marc Jacobs revidují Kiki Boot a Nike servíruje polívku v Číně. Timothée Chalamet vydal merch k filmu Marty Supreme.

    Zlato, stříbro a transformace. Outhouse Jewellery redefinuje význam šperků

    Šaty s vlečkou z 24 karátového zlata a stříbrem vyšívané, ale princezna to není, jasný pane. I tak by se dala popsat práce Outhouse Jewellery, společnosti, která redefinovala nošení šperků. Už vám nemusí jen viset z uší nebo zdobit krk, do zlata se můžete doslova obléct a zazářit s ním na každém večírku. Úspěšná značka přichází s novou revoluční kolekcí Alchemy of 13. 

    Konečně romantika. Léto, kdy jsem zkrásněla přináší melancholického hrdinu

    Romantická "vztahovka" založená na milostném trojúhelníku? To už tady přece tolikrát bylo. Ano, ale obrovský úspěch a fanouškovský zásah třetí řady seriálu Léto, kdy jsem zkrásněla potvrdil, že každá generace potřebuje pořádnou dávku klasické romantiky. A také mužského hrdinu, který spíš mlčí, je otravně nedostupný, ale přesto přitažlivě tajemný.

    Ukradl Ralph Lauren Vánoce? Svátky ozdobí estetika amerického návrháře

    Letošní vánoční dekorace ovládl styl amerického návrháře Ralpha Lauren. Sociální síť TikTok praská ve švech návalem videí, jež sdílejí vánočními stromky zdobené interiéry plné kostkovaných přehozů, sametových látek a třpytivých křišťálových sklenic. Estetika Ralph Lauren Christmas připomíná tradiční Vánoce, ukrývá však nádech nostalgie a nadčasové elegance.

    Móda v kostce: Značky vydávají hvězdné kampaně a Rotate slaví debut

    Vánoce nejsou jediné téma, kolem kterého značky opřádají své nejnovější kampaně. Sarah Burton pro Givenchy obsadila do hlavní role resort kolekce Rooney Mara a Paula Simonon. Jacquemus a Stella McCartney pomocí hvězdných tváří propagují nejnovější kabelky a Canada Goose přizvala na pomoc hudebníka Willieho Nelson. Rotate zase slaví debutovou řadu obuvi.

    Společenský útlak má nové jméno. Spodní prádlo jako nový zdroj sebevědomí

    Po několika letech, kdy módní scéně dominovalo heslo „Free the Nipple“, se role obrátily. Do popředí opět proniklo nošení spodního prádla, a to hlavně sexy krajky a podprsenek. Trend, který byl dříve spojován se společenským útlakem žen, dnes dostává nový význam. Prádlo totiž nemusí jen zahalovat bradavky a dávat prsům dokonalý tvar, ale může se stát prostředníkem k vyjádření nově nabytého sebevědomí. 

    Marketing nultých let. Proč je po dvou dekádách tak přitažlivý?

    Marketing nultých let definovala vizuální odvážnost a nekompromisní styl. Značky jako Sony, H&M nebo PlayStation experimentovaly s dynamickými vizuály, futuristickými barevnými paletami a ikonickými tvářemi popkultury. Reklamy kombinovaly hudbu, módu a technologii v harmonii, která oslovovala mladé publikum a nastavovala nové standardy vkusu. Dnes se právě tato vizuální odvaha vrací, rezonuje na sociálních sítích a inspiruje moderní marketingové kampaně.

    Generaci Z dohnala nostalgie. Její šatník formují trendy divokých devadesátek

    Noční můra rodičů generace Z opět zaťukala na dveře. Když se projdete po ulici, máte občas pocit, jako byste použili stroj času a vrátili se do dob divokých devadesátek. Toto desetiletí je známé pestrostí stylu, která se často odvíjela od populární hudby a definovala, jak vás ostatní vnímali. A hlavně diktovalo způsob, jakým se oblečete. Metal, pop, rock, grunge, indie rock a další. Hned na první pohled měl každý jasno, kam patříte. 

    Balmain má po 14 letech novou tvář. Módní dům povede Antonin Tron

    Legendární francouzská značka Balmain začátkem týdne oznámila nečekanou zprávu. Její kreativní vedení po 14 letech opouští návrhář Olivier Rousteing. Módní dům už ovšem zná svou novou tvář, kterou se stane designér Antonin Tron. Známý je svým vlastním labelem Atlein. Z jeho vedení ovšem nyní odejde, aby mohl svou tvůrčí činnost naplno zaměřit na Balmain.

    Kosmický přešlap Vogue. Nový cover s Timothée Chalamet schytal kritiku

    Americký Vogue uzavírá rok vizuálním experimentem, který vyvolává bouři napříč módním světem. Prosincové číslo s Timothée Chalamet mělo být poctou fantazii i technologické spolupráci s NASA. Místo toho rozpoutalo debatu o hranicích vkusu, konceptu a autenticity. Fotografka Annie Leibovitz přetvořila herce v kosmickou siluetu, která však působí překvapivě ploše. Internet reaguje s intenzitou, jakou si Vogue skrze svou popularitu zaslouží. Avšak s nekompromisním pohledem. Navíc jde o poslední číslo vytvořené pod vedením odcházející Anny Wintour.

    Shein dobývá Paříž. Navzdory skandálu láká desítky tisíc návštěvníků

    Fast-fashion řetězec Shein slaví v Paříži navzdory nedávnému skandálu i trvajícím protestům úspěch. Před týdnem otevřel v historickém nákupním centru BHV svou první kamennou pobočku. Ve stejnou dobu ovšem musel čelit tvrdé kritice kvůli prodeji sex panenek připomínajících děti. Přesto první pobočka Shein dosud přivítala na několik desítek tisíc návštěvníků.

    TikTok Highlights: Populární Cosy Cardio připomíná potěšení z pohybu

    S podzimem se na TikTok scénu vrací tak trochu zapomenutý trend. Cvičení s názvem Cosy Cardio narůstá na oblibě již od roku 2023. Jedná se o způsob, jak snadno a z pohodlí domova překonat nechuť k pohybu. Ať už kvůli tomu, že čelíte zotavení po úrazu, nebo vás sterilní prostředí posiloven odrazuje. Zapalte si svíčku, zapněte oblíbený seriál a hurá do toho.

    Móda v hávu Vánoc. Luxusní značky opět vítají čas svátků

    Kouzelné momenty před praskajícím krbem, sněhem zaváté krajiny a dárky v klasickém červeno-zeleném balicím papíru. Přesně tak vypadá módní svět, který už naplno opustil ruch podzimních týdnů módy a obrátil svou pozornost směrem k blížícím se svátkům. Vlastní pojetí Vánoc představily i značky Loro Piana, Ferragamo, Maison Margiela, Sephora či Tory Burch.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―