Více
    Redakce

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―

    Značka Benetton se na konci 20. století proslavila svou průkopnickou marketingovou taktikou. Billboardy po celém světě zdobily obrázky jeptišky líbající kněze, pářících se koní nebo prasečích srdcí. Kontroverzní kampaně měl na svědomí fotograf Oliviero Toscani, pro kterého byla reklama účinným nástrojem boje proti společenským tabu.

    Zájem o fotografii má Toscani v rodině. Zdědil ho po svém otci

    Oliviero Toscani se narodil v roce 1942 v italském hlavním městě módy, tedy v Miláně. Po úspěšném ukončení studií na univerzitě v Curychu se vydal ve stopách svého otce Fedeleho Toscani, známého fotografa a fotoreportéra.

    Zdroj: United Colors of Benetton

    Kariéru módního fotografa odstartoval velkolepě a začal spolupracovat s největšími tituly v oboru, od Elle po Vogue. Jeho životní kapitola s United Colors of Benetton započala v roce 1982, kdy Toscani nastoupil na pozici uměleckého ředitele pro Benetton Group.

    Z fotografa se stal vizionář. Šikovně otevíral společenská tabu

    Toscaniho prvotní a téměř dvacetileté působení v čele Benettonu navždy poznamenalo směřování módní reklamy. Kontroverzní kampaně byly na míle vzdálené tehdejšímu standardu fotografií s usměvavými hubenými modelkami v drahém oblečení.

    Kouzlo fotografova uměleckého étosu tkvělo v provokativních, často znepokojivých a drsných snímcích. Ústředním narativním prvkem byla společensky choulostivá témata jako rasismus, HIV/AIDS, válka, tresty smrti či anorexie, o kterých tehdy nikdo v módním průmyslu nechtěl mluvit.

    Benetton se nebál použít obrázky prasečích srdcí, ani oběti AIDS na smrtelné posteli

    Do paměti se vryla zejména kampaň pro podzim/zimu 1991 s názvem Priest and Nun, zobrazující kněze líbajícího jeptišku. Rozzuřila zejména římskokatolickou církev, protože údajně podkopávala tradiční náboženské hodnoty. Vatikán požadoval stažení reklamy, čehož nakonec i docílil. Dle Toscaniho však mířila na klíčovou kategorii zákazníků, mladé lidi, a ne na „zkostnatělé“ instituce.

    Zdroj: United Colors of Benetton

    Známou se stala rovněž kampaň pro jaro/léto 1992, zachycující AIDS/HIV aktivistu Davida Kirby na smrtelné posteli. Fotografii pořídila studentka žurnalistiky Therese Frare a v roce 1990 ji zveřejnil časopis LIFE. O dva roky později si ji pro reklamní účely vypůjčil právě módní dům Benetton.

    Značka byla následně obviněna z komodifikace AIDS a lidského utrpení. Rodina zesnulého Kirbyho však reklamu schvalovala, protože emotivní a pochmurný snímek sloužil jako účinné varování před následky zákeřné nemoci. Zvláště v době, kdy se od tohoto tématu většina společnosti stále odvracela.

    Zdroj: United Colors of Benetton

    Toscani si nejčastěji pohrával s problematikou rasismu, o čemž svědčí i fotografie s názvem Hearts (Srdce), která se objevila v kampani pro jaro/léto 1996. Zobrazuje tři prasečí srdce s nápisy „bílé“, „černé“ a „žluté“ umístěnými vedle sebe. Přestože snímek velmi přímočaře konfrontuje a odsuzuje rasismus, veřejnost Toscaniho po zveřejnění reklamy označila za rasistu. 

    Drsné kampaně nezůstaly bez povšimnutí. Benetton vyhodil Toscaniho hned dvakrát

    Nadsázka a kontroverze však mají své meze. Známý fotograf zakusil hořkou chuť neúspěchu v roce 2001, a to po spuštění kampaně zaměřené na trest smrti v USA. Toscani procestoval celou zemi a navštívil 26 vězňů, jež vyfotografoval. Následně nad ně přidal nápis Sentenced to Death (Odsouzeni k smrti).

    Rozzlobené rodiny odsouzených ovšem po publikování finálních snímků úspěšně lobbovaly u prodejců a spotřebitelů. Prodej prudce klesl a obchodní domy přestaly zboží od Benetton prodávat. Známému módnímu domu tak nezbylo nic jiného než kreativního ředitele propustit. Čelil příliš velké kritice.

    @ozzi448

    Shot in Febuary 1999 by the controversial italian photographer Oliviero Toscani. The lookbook documents over 80 japanese youths who had been invited by Benetton to style looks using pieces from the brands forthcoming collection (often mixed together with their own chlothing).#fashion #style #japan #japanesefashion #fruitsmagazine #magazine

    ♬ Dress Down – Kaoru Akimoto

    V roce 2017 však povstal jako módní fénix z popela a do kreativního vedení se vrátil. Druhá éra jeho působení však byla ve srovnání s tou první velmi krátká, trvala pouhé tři roky. Padáka mu tentokrát zajistil nešťastný komentář k tragédii v italském Janově, při níž po zřícení mostu Morandi zahynulo 43 lidí.

    Benetton byl v době incidentu hlavním akcionářem holdingu Atlantia, který firmu spravující most Morandi vlastnil. K tragédii a její spojitosti s módní značkou Toscani tehdy uvedl, že ho pád mostu vůbec nezajímá. Později se za svůj kontroverzní výrok omluvil, ale jeho bývalou práci mu to již nevrátilo.

    Zdroje: The Guardian, iDnes, Seznam zprávy, TikTok

    Autor článku:
    Ema Kmeťová
    Ema Kmeťováhttps://fashionup.cz/
    Ema nejčastěji přispívá články do módní rubriky, ale občas nám také přibližuje i aktuální dění ve světě beauty, zejména pokud ji zaujme nějaká kosmetická novinka nebo trend. Nejvíce si však užívá psaní o místních i zahraničních mladých módních talentech nebo analyzování přehlídek a kolekcí. Do módní žurnalistiky se zamilovala už na střední škole, když dělala svůj první rozhovor s lokálním návrhářem pro školní časopis.

    ― Reklama ―

    Milovaný i kritizovaný král kontroverze. Kampaně Oliviera Toscani přepsaly dějiny módní reklamy

    ― Reklama ―

    Značka Benetton se na konci 20. století proslavila svou průkopnickou marketingovou taktikou. Billboardy po celém světě zdobily obrázky jeptišky líbající kněze, pářících se koní nebo prasečích srdcí. Kontroverzní kampaně měl na svědomí fotograf Oliviero Toscani, pro kterého byla reklama účinným nástrojem boje proti společenským tabu.

    Zájem o fotografii má Toscani v rodině. Zdědil ho po svém otci

    Oliviero Toscani se narodil v roce 1942 v italském hlavním městě módy, tedy v Miláně. Po úspěšném ukončení studií na univerzitě v Curychu se vydal ve stopách svého otce Fedeleho Toscani, známého fotografa a fotoreportéra.

    Zdroj: United Colors of Benetton

    Kariéru módního fotografa odstartoval velkolepě a začal spolupracovat s největšími tituly v oboru, od Elle po Vogue. Jeho životní kapitola s United Colors of Benetton započala v roce 1982, kdy Toscani nastoupil na pozici uměleckého ředitele pro Benetton Group.

    Z fotografa se stal vizionář. Šikovně otevíral společenská tabu

    Toscaniho prvotní a téměř dvacetileté působení v čele Benettonu navždy poznamenalo směřování módní reklamy. Kontroverzní kampaně byly na míle vzdálené tehdejšímu standardu fotografií s usměvavými hubenými modelkami v drahém oblečení.

    Kouzlo fotografova uměleckého étosu tkvělo v provokativních, často znepokojivých a drsných snímcích. Ústředním narativním prvkem byla společensky choulostivá témata jako rasismus, HIV/AIDS, válka, tresty smrti či anorexie, o kterých tehdy nikdo v módním průmyslu nechtěl mluvit.

    Benetton se nebál použít obrázky prasečích srdcí, ani oběti AIDS na smrtelné posteli

    Do paměti se vryla zejména kampaň pro podzim/zimu 1991 s názvem Priest and Nun, zobrazující kněze líbajícího jeptišku. Rozzuřila zejména římskokatolickou církev, protože údajně podkopávala tradiční náboženské hodnoty. Vatikán požadoval stažení reklamy, čehož nakonec i docílil. Dle Toscaniho však mířila na klíčovou kategorii zákazníků, mladé lidi, a ne na „zkostnatělé“ instituce.

    Zdroj: United Colors of Benetton

    Známou se stala rovněž kampaň pro jaro/léto 1992, zachycující AIDS/HIV aktivistu Davida Kirby na smrtelné posteli. Fotografii pořídila studentka žurnalistiky Therese Frare a v roce 1990 ji zveřejnil časopis LIFE. O dva roky později si ji pro reklamní účely vypůjčil právě módní dům Benetton.

    Značka byla následně obviněna z komodifikace AIDS a lidského utrpení. Rodina zesnulého Kirbyho však reklamu schvalovala, protože emotivní a pochmurný snímek sloužil jako účinné varování před následky zákeřné nemoci. Zvláště v době, kdy se od tohoto tématu většina společnosti stále odvracela.

    Zdroj: United Colors of Benetton

    Toscani si nejčastěji pohrával s problematikou rasismu, o čemž svědčí i fotografie s názvem Hearts (Srdce), která se objevila v kampani pro jaro/léto 1996. Zobrazuje tři prasečí srdce s nápisy „bílé“, „černé“ a „žluté“ umístěnými vedle sebe. Přestože snímek velmi přímočaře konfrontuje a odsuzuje rasismus, veřejnost Toscaniho po zveřejnění reklamy označila za rasistu. 

    Drsné kampaně nezůstaly bez povšimnutí. Benetton vyhodil Toscaniho hned dvakrát

    Nadsázka a kontroverze však mají své meze. Známý fotograf zakusil hořkou chuť neúspěchu v roce 2001, a to po spuštění kampaně zaměřené na trest smrti v USA. Toscani procestoval celou zemi a navštívil 26 vězňů, jež vyfotografoval. Následně nad ně přidal nápis Sentenced to Death (Odsouzeni k smrti).

    Rozzlobené rodiny odsouzených ovšem po publikování finálních snímků úspěšně lobbovaly u prodejců a spotřebitelů. Prodej prudce klesl a obchodní domy přestaly zboží od Benetton prodávat. Známému módnímu domu tak nezbylo nic jiného než kreativního ředitele propustit. Čelil příliš velké kritice.

    @ozzi448

    Shot in Febuary 1999 by the controversial italian photographer Oliviero Toscani. The lookbook documents over 80 japanese youths who had been invited by Benetton to style looks using pieces from the brands forthcoming collection (often mixed together with their own chlothing).#fashion #style #japan #japanesefashion #fruitsmagazine #magazine

    ♬ Dress Down – Kaoru Akimoto

    V roce 2017 však povstal jako módní fénix z popela a do kreativního vedení se vrátil. Druhá éra jeho působení však byla ve srovnání s tou první velmi krátká, trvala pouhé tři roky. Padáka mu tentokrát zajistil nešťastný komentář k tragédii v italském Janově, při níž po zřícení mostu Morandi zahynulo 43 lidí.

    Benetton byl v době incidentu hlavním akcionářem holdingu Atlantia, který firmu spravující most Morandi vlastnil. K tragédii a její spojitosti s módní značkou Toscani tehdy uvedl, že ho pád mostu vůbec nezajímá. Později se za svůj kontroverzní výrok omluvil, ale jeho bývalou práci mu to již nevrátilo.

    Zdroje: The Guardian, iDnes, Seznam zprávy, TikTok

    ― Reklama ―

    Lunární nový rok 2026 hraje Burberry do karet. Definuje ho znamení koně

    Konec roku předznamenává také začátek něčeho nového. Módní dům Burberry proto hledí vpřed a již nyní vítá lunární nový rok 2026. Vydal proto speciální kolekci věnovanou znamení koně, které nadcházející měsíce definuje. Symbol tentokrát hraje britské značce do karet, jelikož ladí s jejím historickým logem jezdce. Právě to značí většinu kousků nejnovější řady.

    Luxury Insights: Jak vypadá špičkový ranč? Tom Ford čerpá z Divokého západu 

    Ranč Cerro Pelon Toma Ford je rozhodně místo, kde by každý chtěl strávit alespoň pár hodin svého života. Atmosféra velkolepého domu připomíná futuristický Divoký západ a vyzývá návštěvníky skočit do sedla a uhánět do zapadajícího slunce. Tato luxusní residence se rozléhá v Novém Mexiku a je nyní v rukou anonymního majitele. Jak takový luxus vypadá? 

    Winter is coming. Na mráz vás připraví Haider Ackermann a Canada Goose 

    Haider Ackermann opět posouvá hranice zimní módy. Kolumbijsko-francouzský designér uvedl svou již třetí zimní kolekci pro značku Canada Goose. Tentokrát ovšem zvolil odvážné barvy. Zkombinoval totiž fluorescenční jarní tóny s klasickými tlumivými zemitými odstíny, které přidají trochu optimismu a potřebného tepla do jinak pochmurných zimních dnů. 

    Beauty svět má jasno. CreatorIQ zná nejvirálnější značky roku 2025

    Konec roku nevyhnutelně doprovází i zhodnocení uplynulých měsíců. K ohlédnutí do minulosti proto přistoupila také beauty scéna. Platforma CreatorIQ zveřejnila svůj tradiční žebříček značek, sestavený na základě jejich Earned Media Value (EMV), tedy metriky posuzující hodnotu organického mediálního pokrytí. Pomyslná korunka "virálnosti" letos patří L'Oréal Paris.

    Vánoční dress code dle módních domů. Jak by vás oblékl Chanel nebo Dior? 

    Vánoce už nesměle klepou na dveře a přípravy jedou na plné obrátky. Sváteční sezóna je jako stvořená k tomu, obléknout si outfity, které zvýrazní vaši jedinečnost a osobitý styl, či u štědrovečerního stolu dokonce na chvilku umlčí překvapené prarodiče. Každý rok přicházejí módní domy s novými trendy, jež udávají tón vánočnímu dress code a inspirují nás k tomu, abychom se během svátků cítili výjimečně.

    Vánoční wishlist vašeho oblíbeného magazínu je tu. Nové tváře, nové touhy, stejně velké sny

    Rok 2025 už má sbaleno a my opět sedíme nad seznamy přání, které se tváří nenáročně, ale ve skutečnosti by přivedly k pláči nejednoho elfího účetního. Redakce se promíchala, omladila, rozšířila a s ní se proměnily i naše dárkové ambice. Udělejte si pohodlí, realita počká. Tady je náš vánoční wishlist, v němž se opět potvrzuje, že kreativita je krásná... ale taky drahá.

    TikTok Highlights: Zimní nehty zdivočely. Hailey Bieber boří tradici

    Influencerka a podnikatelka Hailey Bieber má TikTok v hrsti. Nezáleží příliš na tom, jaký odstín tvářenky, očních stínů nebo rtěnky zvolí. Svou možná původně i bezmyšlenkovitou volbou odstartuje nový virální trend. Výjimkou nejsou ani její zimní nehty, které vyzývají tradici na souboj. Jemné třpytky nebo uhlazený glow totiž Hailey Bieber nahradila zvířecím potiskem.

    Pinterest čte rok 2026. Předpovídá nostalgii a optimistický eskapismus

    Dnešní doba plná neustálého ruchu a o pozornost bojujících sociálních sítí žádá autenticitu, pohodlí a optimismus. Přesně tyto hodnoty definují dle nejnovější předpovědi platformy Pinterest rychle se blížící rok 2026. Odvíjí se od nich proto také trendy, které nás hodlají příští rok doprovázet. Patří mezi ně temná knižní estetika, neladící nehty nebo neutuchající láska k zelí.

    Nudný maloobchod je mrtvý. Retail prochází extrémní proměnou

    Maloobchod vstoupil do období, v němž se úspěch obchodů odvíjí od atmosféry a výrazného prostorového řešení. Zákazník sleduje autenticitu místa a reaguje na prostředí, které má charakter a jasnou identitu. Luxusní domy i fast fashion řetězce pracují s interiérem jako s nástrojem prožívání módy. Obchody se proto pod jejich vizí mění v ucelené městské události.

    Konec veganství? Trend jedné dekády tiše mizí z mainstreamu

    Ještě před světovou pandemií to vypadalo, že budoucnost patří čistě rostlinné stravě. Vzpomínáte na to, že rok 2019 byl vyhlášený rokem veganství? Dávné vize se ovšem nenaplnily a v současnosti se zdá, že veganství ustupuje nejen z běžných jídelníčků, ale také z kulturního a mediálního mainstreamu.

    Nejkrásnější vánoční stromky Claridge’s. Znáte tradici svátečního Londýna?

    Vánoční stromky Claridge’s patří k nejkrásnějším londýnským momentům prosincové sezóny. Každý rok přetváří hotelové lobby instalace, jež přináší noblesu, fantazii a velkorysou kreativitu. Strom vždy získá podobu připomínající couture objekt a pracuje s prostorem stejně přirozeně jako šperk s tělem. Hosté přicházejí za atmosférou, která v sobě nese jasný rukopis světového návrháře. Claridge’s tak každé Vánoce startuje období, které ovlivňuje vkus i očekávání celého Londýna.

    New York opouští kožešinu. Po rozhodnutí CFDA kráčí ve šlépějích Londýna

    Kožešina má v New Yorku utrum. Tedy alespoň na jeho vyhlášeném týdnu módy. Asociace pořádající tamní fashion week, Council of Fashion Designers of America (CFDA), kontroverzní materiál oficiálně zakázala. Kopíruje tak rozhodnutí Londýna, který od jeho využívání odstoupil již v roce 2023. Zůstává ovšem otázkou, zda bude metropoli následovat i Paříž a Milán.

    Kdo obsadí volný flek u Versace? Spekulace nabírají na obrátkách

    Versace stojí na prahu další kapitoly. Po odchodu Daria Vitale se módní svět zaměřuje na tvůrce, kteří dokážou kult ikonické značky dále rozšiřovat a dát mu nový impuls. Připravenost několika výrazných osobností vytváří mimořádně živý prostor pro strategické úvahy. Představa nového vedení kreativního směru Versace rezonuje celým odvětvím. Módní dům otevírá pole pro talenty, jež umí pracovat s dramatem, elegancí a přítomností okamžiku.

    Chappell Roan zkouší novou roli. Svou tvář propůjčí MAC Cosmetics

    Popová hvězda Chappell Roan mění směr. Poté, co prohlásila, že svou tvář nepropůjčí žádné známé značce, překvapila nečekaným oznámením. Stala se totiž novou ambasadorkou MAC Cosmetics. Mezi důvody, proč změnila názor, zpěvačka uvedla sdílené hodnoty a dlouhodobou podporu, jež společnost věnuje LGBTQI+ komunitě již od svého založení v 80. letech.

    Dámské hodinky pod stromeček? Darujte moment, který trvá celý rok

    V prosinci se svět zpomalí přesně ve chvíli, kdy žena rozváže vánoční stuhu. Uvnitř dárku se objeví předmět, který na nic nečeká. Jemné kovové články sklouznou do dlaně a studený povrch pouzdra kontrastuje s všudypřítomným teplem. Dámské hodinky v tom okamžiku získají vlastní život. Zacvaknou se na zápěstí a přenesou pozornost k detailu, jenž určuje rytmus dnů i večerů. Ne jako symbol, ale spíše jako přesný tón sjednocující křehký sváteční okamžik.

    Móda v kostce: Skims vyráží do hor s The North Face a Miu Miu je značkou roku

    Společnost Skims vrací na scénu svou úspěšnou spolupráci s The North Face. Novou kolekci představil i Ralph Lauren, tentokrát ji ovšem věnoval americkým olympijským sportovcům. Nike odhalil model Air Force 1 Bouclé, odkazující na Chanel Graffiti Bag. Bottega Veneta oslaví Vánoce s luxusním koktejlovým setem a Miu Miu je dle platformy Lyst značkou roku.

    ― Reklama ―

    ― Reklama ―